De Regeling Agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan een eigen vermogen aan te houden tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaren. Met het resultaat van 2013 wordt het maximaal toegestane eigen vermogen met ca. 2,4 mln. overschreden. Met de eigenaar en opdrachtgevers is afgesproken het surplus in 2014 terug te geven door middel van een tariefverlaging op de basisdienstverlening voor 2014.
Baten-lastenagentschap FMH, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Exploitatieoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 15.143 | 2.193 | 17.336 |
Omzet overige departementen | 88.882 | 2.373 | 91.255 |
Omzet derden | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 20 | 0 | 20 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 104.045 | 4.566 | 108.611 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 97.224 | 7.119 | 104.343 |
– personele kosten | 28.777 | 4.869 | 33.646 |
– wv eigen personeel | 25.899 | 1.853 | 27.752 |
– wv externe inhuur | 2.878 | 3.016 | 5.894 |
– materiële kosten | 68.447 | 2.250 | 70.697 |
– wv apparaat ICT | 2.128 | – 234 | 1.894 |
– wv bijdrage SSO's | 7.458 | 13.242 | 20.700 |
Rentelasten | 424 | 125 | 549 |
Afschrijvingskosten | 6.376 | – 286 | 6.090 |
– materieel | 6.376 | – 286 | 6.090 |
– wv apparaat ICT | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 20 | 0 | 20 |
– dotaties voorzieningen | 20 | 0 | 20 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 104.045 | 6.958 | 111.002 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 2.391 | – 2.391 |
Toelichting
Omzet
De mutatie in de omzet van het moederdepartement is naast de tariefverlaging met name het gevolg van de ingebruikname van de Turfmarkt. FMHaaglanden beschikte bij het opstellen van de ontwerpbegroting niet over ervaringscijfers. De kosten voor de nutsvoorzieningen (werkelijke kosten) waren niet meegenomen in de ontwerpbegroting en op basis van de realisatiecijfers over 2013 bleek een bijstelling van de kosten voor de basisdienstverlening noodzakelijk te zijn. Ook de aansluiting van het Rijksbedrijvencentrum (RBC) in Rijswijk was niet meegenomen omdat bij het opstellen van de ontwerpbegroting onvoldoende informatie beschikbaar om de financiële impact te kunnen bepalen.
De mutatie in de omzet van de overige departementen is naast de tariefverlaging met name het gevolg van de aansluiting van het RBC en de beoogde aansluiting van het Ministerie van Algemene Zaken. Voor deze aansluitingen was bij het opstellen van de ontwerpbegroting onvoldoende informatie beschikbaar om de financiële impact te kunnen bepalen.
Lasten
De toename in de omzet leidt ook tot een toename in de kosten.
Externe inhuur
FMH kiest ervoor te werken met een flexibele schil om in te kunnen spelen op de groei en de krimp die optreedt als gevolg van de uitvoering Masterplan Den Haag. Tevens zijn er de komende periode veel grote projecten zoals verhuizingen, aansluitingen van nieuwe klanten etc.
Bijdrage SSO’s
Bij de ontwerpbegroting is voor de bijdrage aan de SSO’s alleen rekening gehouden met de bijdrage ten behoeve van het apparaat van FMH. Echter de SSO’s zijn ook leveranciers voor de dienstverlening van FMH aan de departementen, zoals RBO voor de beveiliging en IPKD voor de koeriersdiensten. Dit is in deze begroting zichtbaar gemaakt.
Baten-lastenagentschap FMH, 1e Suppletoire begroting 2014 (Voorjaarsnota)
Kasstroomoverzicht
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 11.235 | – 3.844 | 7.391 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.981 | – 1.302 | 3.679 |
Totaal investeringen (–/–) | – 8.400 | 2.300 | – 6.100 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 8.400 | 2.300 | – 6.100 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 4.981 | 1.062 | – 3.919 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 8.400 | – 2.300 | 6.100 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 3.419 | – 1.238 | 2.181 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4) | 11.235 | – 4.084 | 7.151 |
De afname bij investeringen heeft betrekking op de vervangingsinvesteringen.
Omschrijving Generiek Deel | begroting | stand 1e suppletoire begroting |
---|---|---|
2014 | 2014 | |
Verloop tarieven basisdienstverlening (norm 2011=100) | 119 | 97,5 |
Omzet per productgroep | 104.025 | 108.591 |
– Basis | 86.453 | 86.703 |
– Basis+ | 7.474 | 5.972 |
– Maatwerk | 3.190 | 2.203 |
– Werkelijk | 6.619 | 10.878 |
– Overige opbrengsten | 289 | 2.836 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 451 | 471 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | – 2% |
Klanttevredenheid (KTO) | Tevreden | Tevreden |
Medewerkers (MTO) | Tevreden | Tevreden |
De eenheid werkplek krijgt door het nieuwe werken een andere definitie. Deze definitie wordt vastgesteld in het Interdepartementale Commissie Facilitaire Zaken en Huisvesting (ICFH). De aanpassing van de definitie zal invloed hebben op de index «verloop tarieven basisdienstverlening».