A: Algemene doelstelling
Het bevorderen van de Nederlandse en internationale veiligheid en stabiliteit door doelgerichte bilaterale en multilaterale samenwerking en het bevorderen van democratische transitie in landen in Zuidoost-Europa met een EU-toetredingsperspectief en in landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. De internationale omgeving verandert snel en ingrijpend. Wat er in de wereld om ons heen gebeurt, heeft direct gevolgen voor onze eigen veiligheid en voor onze welvaart. Veel van de grensoverschrijdende dreigingen waaraan Nederland bloot staat, zijn van een dusdanige omvang en complexiteit dat een aanpak in internationaal verband geboden is. Voorbeelden zijn de proliferatie van massavernietigingswapens, terrorisme en gewelddadig extremisme, piraterij, grensoverschrijdende criminaliteit en cyberdreigingen.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De basis voor de inzet van het kabinet op internationaal veiligheidsbeleid ligt besloten in de rijksbrede Internationale Veiligheidsstrategie11. Het bevorderen van de internationale rechtsorde, de bescherming van internationale handel en verdediging van onze grenzen en die van bondgenoten staat daarin centraal. De samenhangende inzet bestrijkt defensie, diplomatie, economie en ontwikkelingssamenwerking en het strekt zich uit naar andere departementen, zoals Defensie, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken. Uitgangspunt is om door gezamenlijke inzet en samenwerking met andere landen, internationale en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven onze veiligheidsbelangen te behartigen.
De minister is verantwoordelijk voor:
Stimuleren
-
• Het bevorderen van grotere veiligheid en stabiliteit. De minister bevordert en bewaakt de coherentie en consistentie van de Nederlandse inzet in multilateraal verband, waaronder de EU, VN, NAVO en OVSE, ad hoc coalities zoals het Non-Proliferation and Disarmament Initiative (NPDI) en bijeenkomsten zoals de Nuclear Security Summit in 2014.
Regisseren
-
• Artikel 100-procedures ter voorbereiding van besluitvorming betreffende wereldwijde inzet van de krijgsmacht in crisisbeheersingsoperaties conform het Toetsingskader 2009, in nauwe afstemming met de Minister van Defensie.
-
• Toepassing van terrorismesancties/Sanctieregeling 2007 als onderdeel van het sanctiebeleid, uitgevoerd in overeenstemming met de Ministers van Financiën en Veiligheid en Justitie.
-
• In het kader van een restrictief en transparant internationaal en Nederlands wapenexportbeleid draagt de Minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid voor de buitenlandpolitieke toetsing van wapenexportaanvragen. De Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingszaken is eindverantwoordelijk voor het wapenexportbeleid.
Financieren
-
• Bijdragen aan goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen bondgenootschappelijke veiligheid.
-
• Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit.
-
• Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing en bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens.
-
• Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband.
-
• Bevordering van transitie in prioritaire gebieden.
C: Beleidswijzigingen
Zoals verwoord in de Internationale Veiligheidsstrategie kiest het kabinet – naast continuering van multilateralisme en investeringen in een sterke trans-Atlantische band – voor de volgende accenten in het buitenlands- en veiligheidsbeleid:
-
• Meer Europese verantwoordelijkheid; door het afnemende relatieve gewicht van individuele Europese landen is een verdieping van de samenwerking met Europese partners nodig, zowel met afzonderlijke landen als op EU-niveau. Ook binnen de NAVO wordt gestreefd naar een grotere verantwoordelijkheid van Europese partners.
-
• Meer focus op instabiele regio’s in de buurt van Europa; wat er gebeurt aan de randen van de Europese Unie heeft directe gevolgen voor onze eigen veiligheid en onze economische belangen. Het aantal conflicten is de afgelopen twee decennia wereldwijd gedaald, maar in de schil rond Europa is het aantal instabiele regio’s juist toegenomen.
-
• Preventie; Dit ligt voor de hand bij onderwerpen als wapenbeheersing en terrorismebestrijding, maar is ook essentieel bij crisismanagement en conflictpreventie. Zo beoogt de Nuclear Security Summit die Nederland in 2014 zal organiseren te voorkomen dat terroristen hun handen weten te leggen op nucleair materiaal.
-
• Ontwapening en wapenbeheersing; een wereld zonder kernwapens is de beste garantie om te voorkomen dat deze wapens ooit gebruikt worden. Nucleaire ontwapening is daarom een prioriteit. Daarnaast is de proliferatie van massavernietigingswapens een bron van blijvende zorg. Daarom wil Nederland zich nog actiever inzetten voor de versterking van het internationale juridische kader gericht op non-proliferatie en ontwapening.
-
• Geïntegreerde benadering; aan crises liggen vaak vele oorzaken ten grondslag. Duurzame veiligheid ontstaat dan ook niet door aan één knop te draaien. We kunnen het verschil maken door onze diplomatie, krijgsmacht, inlichtingen- en veiligheidsdiensten, handel en ontwikkelingssamenwerking zo veel mogelijk in samenhang in te zetten, rekening houdend met relevante internationale inspanningen.
-
• Samenwerking met de private sector; economische veiligheid is een integraal onderdeel van het veiligheidsbeleid. Afspraken die wij maken met het bedrijfsleven vergroten onze nationale veiligheid en de veiligheid van de vitale sectoren zelf. Om een veilige, open digitale infrastructuur te garanderen, is internationale, publiek-private samenwerking essentieel.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 281.561 | 245.992 | 244.167 | 228.752 | 223.119 | 223.119 | 223.119 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 256.720 | 256.834 | 273.466 | 249.965 | 246.327 | 246.327 | 246.327 | ||
waarvan juridisch verplicht | 87% | ||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 15.945 | 15.765 | 19.710 | 18.378 | 18.567 | 18.567 | 18.567 | |
Subsidies | |||||||||
waarvan programma ondersteuning buitenlands beleid | 2.500 | ||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||
waarvan NAVO | 15.695 | ||||||||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit | 500 | 500 | 500 | 250 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||||||
waarvan Anti-terrorisme instituut | 500 | ||||||||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 17.628 | 15.814 | 32.474 | 12.754 | 10.754 | 10.754 | 10.754 | |
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||
waarvan IAEA | 7.320 | ||||||||
waarvan OPCW | 3.520 | ||||||||
waarvan CTBTO | 1.920 | ||||||||
Opdrachten | |||||||||
Nuclear.Security.Summit | 19.700 | ||||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 189.969 | 200.596 | 203.603 | 200.143 | 198.066 | 198.066 | 198.066 | |
Bijdragenovereenkomst | |||||||||
waarvan landenprogramma's stabiliteitsfonds | 86.500 | ||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||
waarvan OVSE | 7.195 | ||||||||
waarvan VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 102.000 | ||||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 32.678 | 24.159 | 17.179 | 18.440 | 18.940 | 18.940 | 18.940 | |
Bijdragenovereenkomst | |||||||||
waarvan landenprogramma's hervormingen Arabische Regio | 6.850 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
waarvan MATRA-programma's | 8.350 | ||||||||
Ontvangsten | 1.183 | 1.167 | 1.168 | 1.168 | 1.168 | 1.168 | 1.168 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 165 | 167 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 | |
2.40 | Restituties contributies | 1 018 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
D2: Budgetflexibiliteit
Binnen het artikelonderdeel goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid is driekwart juridisch verplicht. Het niet verplichte deel betreft het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB). Op het artikelonderdeel bestrijding en terugdringing van het internationale terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit is het gehele bedrag juridisch verplicht. Ook het onderdeel bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid is volledig juridisch verplicht zoals opgenomen in de instrumenten. Binnen het artikelonderdeel bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband zijn de bijdragen aan het stabiliteitsfonds nog niet volledig juridisch ingevuld maar maken wel onderdeel uit van de VN bijdrage aan crisisbeheersingsoperaties. Ook voor de programma’s ter bevordering van transitie in prioritaire gebieden is nog niet alles juridisch vastgelegd omdat in de meeste gevallen éénjarige verplichtingen worden aangegaan.
E: Toelichting op de financiële instrumenten
2.1. Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
-
• Jaarlijkse bijdrage aan de NAVO en de bijdrage aan de nieuwbouw van het NAVO hoofdkwartier.
-
• Jaarlijkse bijdrage aan het EU Satellietcentrum ten behoeve van de financiële verplichtingen (uitkering pensioengelden ex-WEU personeel) die het centrum heeft overgenomen van de in juli 2011 opgeheven WEU.
-
• Jaarlijkse subsidie aan de Atlantische Commissie, ter ondersteuning van het maatschappelijk debat over de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid.
-
• Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) en Veiligheidsfonds, voor kleinschalige activiteiten die het Nederlands veiligheidsbeleid, inclusief publieksdiplomatie, ondersteunen.
2.2. Bestrijding en terugdringing van internationale terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit.
-
• Jaarlijkse bijdrage aan het in Den Haag gevestigde onafhankelijke International Centre for Counter-Terrorism (ICCT).
-
• Uit het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB, verantwoording onder 2.1) en uit het Stabiliteitsfonds (verantwoording onder 2.4) worden activiteiten gefinancierd ter ondersteuning van artikelonderdeel 2.2. Projecten en programma’s uit het POBB en het Stabiliteitsfonds voor dit artikelonderdeel zijn gericht op de versterking van capaciteit in voor Nederland prioritaire regio’s in Afrika en Azië om terrorisme te voorkomen en te bestrijden. Evenals op de versterking van capaciteit in derde landen voor de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit, in het bijzonder internationale drugs- en mensenhandel. In welk kader onder meer een financiële bijdrage wordt geleverd aan het Bureau Nationaal Rapporteur Mensenhandel.
2.3. Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid
-
• Jaarlijkse bijdragen aan IAEA, de OPCW en de CTBTO.
-
• Ondersteuning van kleinschalige initiatieven gericht op uitvoering van het Biologische en Toxische Wapens Verdrag (BTWC), Non-Proliferatie Verdrag (NPV) en de Ottawa Conventie.
-
• Bijdrage aan activiteiten onder auspiciën van het G8 Global Partnership op het gebied van tegengaan van proliferatie van radiologische en nucleaire bronnen en biosecurity.
-
• Het organiseren van de Nuclear Security Summit (NSS) 2014 zoals ook toegelicht in de Kamerbrief.12
2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
-
• Verbetering van de inzet van civiele expertise door modernisering van de civiele missiepool.
-
• VN-contributie op crisisbeheersingsoperaties.
-
• Bijdrage aan het Stabiliteitsfonds.
2.5 Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
-
• MATRA programma’s Oost-Europa en Arabische Regio (Matra-Zuid).