2.3.1. Niet-beleidsartikel 9: Algemeen
Algemene doelstelling
In dit artikel worden de departementsbrede programma-uitgaven begroot. Het betreft onder meer subsidies en bijdragen, bijdragen aan de Navo en internationale samenwerking.
Budgettaire gevolgen
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 202.930 | 101.835 | 113.716 | 102.147 | 98.434 | 93.561 | 94.188 |
Programma uitgaven | |||||||
Opdracht Milieu-uitgaven | 5.133 | ||||||
Subsidies en bijdragen | 21.904 | 21.922 | 21.752 | 21.727 | 21.227 | 21.227 | 21.207 |
Bijdrage NAVO en internationale samenwerking | 43.950 | 38.398 | 44.918 | 45.652 | 45.649 | 40.943 | 40.943 |
Internationale samenwerking | 2.979 | ||||||
Wetenschappelijk onderzoek | 70.663 | ||||||
Overige uitgaven | 33.736 | 41.515 | 47.046 | 34.768 | 31.558 | 31.391 | 32.038 |
Totaal programma uitgaven | 178.365 | 101.835 | 113.716 | 102.147 | 98.434 | 93.561 | 94.188 |
Totaal ontvangsten | 14.960 |
Toelichting op de instrumenten
Opdracht Milieu-uitgaven
De Milieu-uitgaven worden met ingang van 2013 geraamd onder Beleidsartikel 8: Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra onder «Huisvesting en Infrastructuur».
Subsidies en bijdragen
De subsidies en bijdragen worden verleend aan instellingen die voor Defensie een toegevoegde waarde hebben. Een overzicht van de subsidies is opgenomen in bijlage 4.5.
Bijdragen aan de Navo en Internationale samenwerking
De bijdragen aan de Navo hebben betrekking op Navo-exploitatieuitgaven, waaronder uitgaven voor AWACS-vliegtuigen. De bijdragen voor Navo-investeringprogramma’s worden geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen Krijgsmacht.
Internationale Militaire Samenwerking omvat in beginsel alle militaire samenwerkingsactiviteiten die Defensie in internationaal verband uitvoert. Het betreft onder meer militair-operationele samenwerking, defensiematerieelsamenwerking, militaire inlichtingensamenwerking, juridische samenwerking en steun bij de oprichting en versterking van veiligheidsstructuren in het kader van wapenbeheersing.
Wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek wordt met ingang van 2013 geraamd onder beleidsartikel 6 Investeringen Krijgsmacht.
Overige uitgaven
Deze defensiebrede uitgaven hebben onder meer betrekking op de voorlichtings- en communicatieactiviteiten, de schadevergoedingen via de landsadvocaat en uitgaven aan de Belastingdienst.
Bijdragen aan SSO’s
Om de apparaatsuitgaven binnen de baten-lastenagentschappen beter te laten aansluiten bij de uitgavenbegroting, worden rijksbreed de betalingen aan de baten-lastenagentschappen zichtbaar gemaakt in de uitgavenbegroting onder de noemer «waarvan bijdragen aan SSO’s». Het betreft hier de uitgaven voor het RVOB van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Nationaal Militair Museum; € 0,5 miljoen).
2.3.2. Niet-beleidsartikel 10: Centraal apparaat
Algemene doelstelling
De Bestuursstaf draagt zorg voor een beheerste uitvoering van het beleidsproces en de bedrijfsvoering van het ministerie van Defensie. De Bestuursstaf adviseert en ondersteunt de minister en zet besluiten over de richting, inrichting en inzet van Defensie om in helder, eenduidig en uitvoerbaar beleid. Daarnaast schept zij de voorwaarden voor een optimale taakuitvoering door de defensieonderdelen. Operaties in binnen- en buitenland worden gecoördineerd en aangestuurd vanuit de Defensiestaf, onderdeel van de Bestuursstaf.
Budgettaire gevolgen
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 1.761.039 | 1.627.371 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Bestuursstaf | 107.015 | 101.086 | 86.837 | 86.658 | 83.912 | 83.573 | 83.770 |
Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst | 70.670 | 60.916 | 64.294 | 63.302 | 62.267 | 61.551 | 61.388 |
Pensioenen en uitkeringen | 1.380.124 | 1.244.165 | 1.224.978 | 1.237.674 | 1.238.123 | 1.241.123 | 1.242.223 |
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden | 202.876 | 221.204 | 322.206 | 215.887 | 162.482 | 150.218 | 158.618 |
Ziektekostenvoorziening | 2.845 | ||||||
Totaal apparaatsuitgaven | 1.763.530 | 1.627.371 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 |
Apparaat per uitgavencategorie | 1.763.530 | 1.627.371 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 |
personele uitgaven | 1.723.733 | 1.594.128 | 1.676.536 | 1.583.271 | 1.528.236 | 1.518.819 | 1.528.365 |
– waarvan eigen personeel | 137.888 | 128.759 | 129.352 | 129.710 | 127.631 | 127.478 | 127.524 |
– waarvan externe inhuur | |||||||
– waarvan pensioenen, wachtgelden en uitkeringen | 1.585.845 | 1.465.369 | 1.547.184 | 1.453.561 | 1.400.605 | 1.391.341 | 1.400.841 |
materiele uitgaven | 39.797 | 33.243 | 21.779 | 20.250 | 18.548 | 17.646 | 17.634 |
– waarvan bijdragen aan SSO's | 170 | 200 | 600 | 200 | 200 | ||
– waarvan ICT | 20.404 | ||||||
– waarvan overige exploitatie | 19.393 | 33.243 | 21.609 | 20.050 | 17.948 | 17.446 | 17.434 |
Totaal ontvangsten | 24.839 | 6.783 | 6.908 | 6.908 | 6.908 | 6.908 | 6.908 |
Toelichting op de instrumenten
Bestuursstaf
De Bestuursstaf draagt zorg voor een beheerste uitvoering van het beleidsproces en de bedrijfsvoering van het ministerie van Defensie. De uitgaven die daarmee gemoeid zijn betreffen vooral salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, bovenformatieve inhuur en overig materieel.
Militaire inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Binnen de Bestuursstaf is de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) belast met de ondersteuning van Defensie op het gebied van inlichtingen en veiligheid.
De uitgaven die daarmee gemoeid zijn betreffen vooral salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, informatievoorziening en overig materieel.
Pensioenen en uitkeringen
Deze uitgaven betreffen de betaling van ouderdomspensioen en overige uitkeringen aan voormalig defensiepersoneel.
Wachtgelden, inactiviteitswedden en SBK-gelden
Deze post betreft de verstrekking van uitkeringen krachtens het Sociaal Beleidskader en overige regelingen aan voormalig defensiepersoneel.
Personele uitgaven
De apparaatsuitgaven bevatten vooral personele uitgaven. Deze uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen en reiskosten woon-werkverkeer. De uitgaven voor salarissen en sociale lasten worden besteed aan de volgende aantallen personeel (gemiddelde jaarsterktes):
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
1.764 | 1.678 | 1.624 | 1.544 | 1.525 | 1.525 | 1.525 |
Opmerking: De maatregelen uit de nota In het belang van Nederland worden in de komende periode concreet uitgewerkt.
De overige exploitatie is voor het grootste deel personeelsgebonden. Deze uitgaven bestaan voornamelijk uit opleidingen, werving, dienstreizen en kleding en uitrusting en overige materiële uitgaven.
Bijdragen aan SSO’s
Om de apparaatsuitgaven binnen de baten-lastenagentschappen beter te laten aansluiten bij de uitgavenbegroting, worden rijksbreed de betalingen aan de baten-lastenagentschappen zichtbaar gemaakt in de uitgavenbegroting, onder de noemer «waarvan bijdragen aan SSO’s». Het betreft hier de uitgaven voor Paresto (€ 0,17 miljoen voor 2014).
Voor een nadere toelichting op de personele uitgaven wordt verwezen naar de personeelsrapportage die periodiek aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.
Totaal apparaatsuitgaven en apparaatskosten Defensie
Bedragen x € 1.000 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.791.822 | 5.544.043 | 5.498.859 | 5.285.071 | 5.142.292 | 5.102.612 | 5.071.849 |
Kerndepartement | 1.763.530 | 1.627.371 | 1.698.315 | 1.603.521 | 1.546.784 | 1.536.465 | 1.545.999 |
Uitvoeringsorganisaties | 4.028.292 | 3.916.672 | 3.800.544 | 3.681.550 | 3.595.508 | 3.566.147 | 3.525.850 |
Inzet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Taakuitvoering Zeestrijdkrachten | 611.966 | 552.523 | 563.104 | 552.435 | 541.992 | 539.389 | 536.288 |
Taakuitvoering Landstrijdkrachten | 1.184.679 | 995.906 | 972.183 | 941.588 | 912.445 | 904.625 | 900.778 |
Taakuitvoering Luchtstrijdkrachten | 616.876 | 518.999 | 505.353 | 485.058 | 477.512 | 477.343 | 460.694 |
Taakuitvoering Koninklijke marechaussee | 385.186 | 331.341 | 311.247 | 306.617 | 301.327 | 299.831 | 299.389 |
Ondersteuning krijgsmacht door Defensie Materieel Organisatie | 336.434 | 517.763 | 476.380 | 436.535 | 428.103 | 421.619 | 420.514 |
Ondersteuning krijgsmacht door Commando DienstenCentra | 893.151 | 1.000.140 | 972.277 | 959.317 | 934.130 | 923.340 | 908.187 |
Totaal apparaatsuitgaven | 5.791.822 | 5.544.043 | 5.498.859 | 5.285.071 | 5.142.292 | 5.102.612 | 5.071.849 |
De bovenstaande tabel bevat alle apparaatsuitgaven van Defensie. Zie voor een verdere toelichting de relevante beleidsartikelen.
Taakstelling Rijksdienst
In het huidige regeerakkoord is vanaf 2016 een apparaatstaakstelling voor Defensie opgenomen die oploopt tot € 48 miljoen. Binnen Defensie is de taakstelling belegd bij de apparaatsbudgetten van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en het Commando DienstenCentra (CDC):
Extracomptabele tabel invulling taakstelling
(Bedragen x € 1 miljoen) | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 17 | 39 | 48 | 48 |
CDC (inclusief bijdrage SSO's DVD en Paresto) | 10 | 23 | 29 | 29 |
DMO (inclusief bijdrage SSO DTO) | 7 | 16 | 19 | 19 |
Bedrijfsvoering bij Defensie
Een goede bedrijfsvoering is essentieel voor het bereiken van de operationele doelstellingen van de krijgsmacht. Defensie wil de bedrijfsvoering vereenvoudigen, meer samenhang aanbrengen en samenwerken met andere partijen.
Het beheer vormt een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Defensie heeft voortgang geboekt bij de verbetering van het beheer en in de komende periode wordt gewerkt aan de structurele inbedding van deze verbeteringen in de bedrijfsvoering. Goed beheer moet vanzelfsprekend zijn en dient verankerd te zijn in de organisatie. Beheer is een zaak van de commandanten. Zij hebben zicht op de risico’s en de sturing op verbeteringen. Omdat beheer een integraal onderdeel is van de bedrijfsvoering rapporteren de commandanten van de zeven defensieonderdelen vanaf 1 januari 2014 over de kwaliteit van het beheer conform defensiebrede indicatoren.
Begin 2013 heeft Defensie de verbeterplannen herijkt voor het beheer in samenhang met de reorganisatie, de invoering van SAP en de krijgsmacht op orde (Kamerstuk 32 733, nr. 116 van 14 februari 2013). Deze herijking heeft geleid tot een aangepast tijdschema waarbij ook een prioritering is afgesproken. Ten behoeve van de infasering van de planhorizon en LCC in de begroting 2015 wordt een plan van aanpak opgesteld.
Financieel beheer
Het FABK is in 2014 voor het eerst een volledig verantwoordingsjaar operationeel. Dit leidt tot de structurele inbedding van de kwaliteit van het financieel beheer.
Materieel beheer
Het jaar 2014 staat in het teken van verdere structurele inbedding van het materieelbeheer en de vervolmaking van de sturing in de lijn.
Personeelsbeheer
Nadat in 2013 de nadruk heeft gelegen op het controleren en schonen van de personeelsdossiers, wordt in 2014 de kwaliteit van de personeelsdossiers structureel ingebed in de P&O-processen.
Verklaringen van geen bezwaar
Voorzien is dat vanaf 2014 verklaringen van geen bezwaar (VGB) structureel binnen de geldende norm worden afgegeven.
Verantwoordingsinformatie
De activiteiten uit het meerjarig verbeterprogramma Operationele gereedheid zijn opgenomen in het programma Basisadministraties. Dit programma leidt tot verbetering van de stuur- en verantwoordingsinformatie in 2014.
2.3.3. Niet-beleidsartikel 11: Geheime uitgaven
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 5.251 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 |
Geheime uitgaven | 5.251 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 |
Totaal uitgaven en verplichtingen | 5.251 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 | 5.264 |
2.3.4. Niet-beleidsartikel 12: Nominaal en onvoorzien
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen en uitgaven | 0 | 19.847 | 47.727 | 43.825 | 83.383 | 89.391 | 80.918 |
Loonbijstelling | |||||||
Prijsbijstelling | |||||||
Nader te verdelen | 0 | 19.847 | 47.727 | 43.825 | 83.383 | 89.391 | 80.918 |
Onvoorzien | |||||||
Totaal uitgaven | 0 | 19.847 | 47.727 | 43.825 | 83.383 | 89.391 | 80.918 |
Toelichting
Op de post Nader te verdelen wordt loon- en prijsbijstelling ondergebracht. De prijsbijstelling tranche 2013 is niet uitgekeerd. Om de stijgende prijzen op te vangen, wordt binnen de defensiebegroting budget vrijgemaakt.
De standen bij de beleidsartikelen sluiten aan op de ramingen voor de nota In het belang van Nederland. In de Voorjaarsnota 2014 zal de loon- en prijsbijstelling van Nader te verdelen, op basis van nieuwe ramingen, worden verdeeld over de beleidsartikelen.
Vanuit het Budget Internationale Veiligheid zullen bij eerste of tweede suppletoire begroting of slotwet middelen worden overgeheveld naar de begroting van Defensie voor de uitvoering van overeengekomen activiteiten van Defensie voor het Budget Internationale Veiligheid. Op basis van de huidige inzichten wordt dit bedrag op € 59,5 miljoen geraamd.