Introductie
De missie van de NEa luidt: «De Nederlandse Emissieautoriteit borgt als onafhankelijke uitvoeringsorganisatie de realisatie van nationale doelstellingen op het terrein van klimaat en hernieuwbare energie.» De NEa doet dit op transparante en rechtvaardige wijze, waarbij ze een effectieve en efficiënte uitvoering nastreeft.
Producten en diensten
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa vallen onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het beheren van de CO2- en NOx- registers en toezicht en handhaving van de wetgeving. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.
Begroting van baten en lasten
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 7.299 | 7.828 | 7.907 | 7.297 | 7.273 | 7.174 | 7.028 |
Omzet derden | 4 | 66 | 45 | 50 | 55 | 60 | 65 |
Bijzondere baten | 554 | ||||||
Totaal baten | 7.857 | 7.894 | 7.952 | 7.347 | 7.328 | 7.234 | 7.093 |
Lasten | |||||||
apparaatskosten | 6.485 | 7.441 | 7.501 | 6.689 | 6.603 | 6.732 | 6.805 |
– personele kosten | 4.981 | 5.353 | 5.870 | 5.459 | 5.413 | 5.632 | 5.680 |
* waarvan eigen personeel | 3.719 | 3.581 | 4.736 | 4.724 | 4.714 | 4.704 | 4.694 |
* waarvan externe inhuur | 1.262 | 1.772 | 1.134 | 735 | 699 | 928 | 986 |
– materiële kosten | 1.504 | 2.088 | 1.631 | 1.230 | 1.190 | 1.100 | 1.125 |
* waarvan apparaat ICT | 1.114 | 909 | 883 | 880 | 835 | 790 | 740 |
* waarvan bijdrage aan SSO's | |||||||
rentelasten | 21 | 30 | 28 | 27 | 24 | 15 | 8 |
afschrijvingskosten | 424 | 423 | 423 | 631 | 701 | 487 | 280 |
– materieel | 2 | 1 | 1 | ||||
* waarvan apparaat ICT | 1 | ||||||
– immaterieel | 422 | 422 | 422 | 631 | 701 | 487 | 280 |
Totaal lasten | 6.930 | 7.894 | 7.952 | 7.347 | 7.328 | 7.234 | 7.093 |
Saldo van baten en lasten | 927 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is onder andere een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke- en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit.
Het uitgangspunt is dat de bijdragen op de begroting van Hoofdstuk XII en de omzet in de agentschapparagraaf op elkaar aansluiten. Onderstaand wordt toegelicht, waarom ten behoeve van de NEa de bijdrage en de omzet niet aansluiten.
Omschrijving | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
Omzet IenM | 7.828 | 7.907 | 7.297 | 7.273 | 7.174 | 7.028 |
artikel 19 begroting hoofdstuk XII | 5.187 | 7.898 | 7.073 | 6.977 | 6.882 | 6.740 |
Afwijkingen | 2.641 | 9 | 224 | 296 | 292 | 288 |
Omschrijving afwijkingen: | ||||||
Inzet middelen balans | 2.641 | |||||
Rente lening register | 9 | 14 | 16 | 12 | 8 | |
Afschrijving register | 210 | 280 | 280 | 280 | ||
Resteert | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanaf 2011 voert de NEa een aantal wettelijke taken uit op het vlak van hernieuwbare energie en brandstofkwaliteit. In de begroting gaat de NEa er van uit dat deze wettelijke taken structureel zijn. Hiervoor zal een Biobrandstoffenregister worden ontwikkeld. De investering in dit register (geschat op € 1,4 mln) wordt middels de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën gefinancierd en zal bij ingebruikname worden geactiveerd en in vijf jaar afgeschreven. De verschillen tussen de begrotingen van artikel 19 en de NEa zijn de rentelasten van de lening en de afschrijvingskosten van het Biobrandstoffenregister.
Taakstelling
In de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op zowel de omzet IenM als op de apparaatskosten.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling NEA | 0 | 0 | 0 | – 90 | – 180 | – 269 | – 269 |
De taakstelling is vooralsnog over de budgetten voor personeel, inhuur en materieel verwerkt. Op basis van de nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaatsvinden. Voor nadere informatie over de verwerking van de Taakstelling Rutte II wordt verwezen naar artikel 98.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte’s | 41,67 | 42 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Eigen personeelskosten x € 1.000 | 3.719 | 3.581 | 4.736 | 4.724 | 4.714 | 4.704 | 4.694 |
Inhuur x € 1.000 | 1.262 | 1.772 | 1.134 | 735 | 699 | 928 | 986 |
De NEa voert sinds 1 januari 2011 een aantal wettelijke taken op het vlak van Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit uit. Omdat de aard en omvang van deze werkzaamheden niet van meet af aan compleet helder waren en de aard en omvang daarvan ook nog sterk afhankelijk van nog niet volledig uitgekristalliseerde beleidsontwikkeling is er voor gekozen deze werkzaamheden in eerste aanleg in belangrijke mate met ingehuurd personeel uit te voeren, naast de inzet van medewerkers op andere terreinen waarop de NEa actief is. Inmiddels is er goed zicht ontstaan op de voor deze portefeuille benodigde capaciteit, die ligt rond de 10 fte.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, communicatie en bijdrage SSO.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari | 3.468 | 5.612 | 2.971 | 2.994 | 3.015 | 3.036 | 3.043 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1.344 | – 2.241 | 423 | 631 | 701 | 487 | 280 |
3a. totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | – 700 | – 700 | |||
3b. totaal desinvesteringen (+) | 0 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | – 700 | – 700 | 0 | 0 | 0 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepart. (-/-) | 0 | ||||||
4b. eenmalige storting door moederdepart. (+) | 0 | ||||||
4c. aflossingen op leningen (-/-) | – 200 | – 400 | – 400 | – 610 | – 680 | – 480 | – 280 |
4d. beroep op leenfaciliteit (+) | 1.000 | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | |
4. Totaal financieringskasstroom | 800 | – 400 | 300 | 90 | – 680 | – 480 | – 280 |
5. Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5.612 | 2.971 | 2.994 | 3.015 | 3.036 | 3.043 | 3.043 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen.
Investeringskasstroom
In 2014 wordt gestart met de bouw van een biobrandstoffenregister dat medio 2015 gereed moet zijn en in gebruik genomen worden.
Financieringskasstroom
Vanwege de bouw van het biobrandstoffenregister zal zowel in 2014 als in 2015 een beroep op de leenfaciliteit gedaan worden. De raming van de aflossingen is gebaseerd op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel en voor Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (x € 1): | ||||||
Vergunningaanvragen (per vergunning) | 4.483 | |||||
Onderhoud dossier (per dossier) | 926 | |||||
Audits (per audit) | 5.879 | |||||
Ad hoc onderzoek (per onderzoek) | 6.404 | |||||
Afsluiten handelsjaar (per emissiejaarverslag) | 369 | |||||
Infodesk (per vraag) | 113 | |||||
Registeradministratie (per gemiddelde rekening in beheer) | 325 | |||||
Onderhoud ETS (per bedrijfsinrichting) | 6.916 | 6.900 | 6.890 | 6.850 | 6.820 | |
Onderhoud ETS luchtvaart (per luchtvaartmaatschappij) | 7.800 | 7.700 | 7.600 | 7.500 | ||
Registeradministratie handelaren (per rekening) | 1.154 | 1.150 | 1.100 | 1.050 | 1.000 | |
Tarieven per uur (x € 1): | ||||||
Laag | 84 | 83 | 82 | 82 | 81 | 80 |
Midden | 94 | 95 | 92 | 91 | 91 | 90 |
Hoog | 115 | 125 | 115 | 114 | 113 | 112 |
FTE totaal (excl. externe inhuur) | 41,67 | 42 | 52 | 52 | 52 | 52 |
Omzet per productgroep (x € 1.000) | ||||||
Vergunningaanvragen (p*q) | 31 | |||||
Onderhoud dossier (p*q) | 426 | |||||
Validatie en toewijzing rechten luchtvaart | ||||||
Audits (p*q) | 435 | |||||
Ad hoc onderzoeken (p*q) | 243 | |||||
Diepte- en thema onderzoeken | 18 | |||||
Handhaving | ||||||
Bezwaren en beroepen | ||||||
Afsluiten handelsjaar (p*q) | ||||||
Infodesk (p*q) | 242 | |||||
Registeradministratie (p*q) | 309 | |||||
Registeronderhoud | 876 | |||||
Rekeningbeheer overheid | 99 |
| ||||
Fraudebestrijding | 165 |
| ||||
Voorbereiding nieuwe regelgeving en beleidsafstemming | ||||||
Toewijzing rechten nieuwkomers | ||||||
Overige producten/diensten (in 2014 deels en vanaf 2015 geheel inclusief biobrandstoffen) | 0 | 400 | 1.400 | 1.500 | 1.500 | |
Onderhoud ETS | 3.479 | 3.471 | 3.480 | 3.480 | 3.480 | |
Onderhoud ETS luchtvaart | 366 | 343 | 339 | 335 | 330 | |
Communicatie en voorlichting | 454 | 455 | 450 | 450 | 450 | |
Registeradministratie handelaren | 214 | 213 | 209 | 205 | 200 | |
Nationale Verplichtingen onder EU en VN | 91 | 91 | 90 | 90 | 90 | |
NEa brede producten en diensten | 1.148 | 523 | 770 | 780 | 790 | 800 |
Projecten | 3.307 | 2.701 | 2.164 | 549 | 423 | 324 |
Totaal | 7.299 | 7.828 | 7.907 | 7.297 | 7.273 | 7.174 |
Saldo van baten en lasten (%) | 11,80% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwaliteitsindicatoren | ||||||
Validatie& vergunningen | ||||||
% vergunningen verleend binnen wettelijke termijn | 100 | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
% meldingen afgehandeld binnen wettelijke termijn | 99 | >99% | >99% | >99% | >99% | >99% |
Aantal bedrijfsinrichtingen/-installaties | 421 | 503 | 503 | 505 | 508 | 510 |
Registratie Emissiehandel | ||||||
Register NOxonline | 100% | >99% | >99% | |||
Toezicht en handhaving | ||||||
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op RGT en Nieuwkomers | 66 | 79 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op een steekproef | 8 | 14 | 14 | 30 | 30 | 30 |
Aantal uitgevoerde ad hoc onderzoeken bij bedrijven | 38 | 52 | 51 | 50 | 50 | 50 |
Aantal uitgevoerde thema onderzoeken | 1 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Algemeen | ||||||
Aantal gegronde klachten over uitoefening taken | 0 | <3 | <3 | <3 | <3 | <3 |
Aantal ongegronde klachten over uitoefening taken | 0 | <2 | <2 | <2 | <2 | <2 |
% klachten afgerond binnen wettelijke termijn | nvt | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Tevreden belanghebbenden | – | >65% | >66% | >67% | >68% | >69% |
Ontevreden belanghebbenden | – | <10% | <10% | <9% | <8% | <7% |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 66% | >60% | >65% | >66% | >68% | >70% |
Toelichting
Kolom 2014
Vanaf de opdracht 2013 en de begroting 2014 zijn diverse producten en diensten samengevoegd tot een beperkt aantal hoofdproducten en -diensten om een overzichtelijke lijst van producten en diensten te verkrijgen. Het gevolg hiervan is dat er vanaf 2014 nog slechts acht omzetgroepen zijn in plaats van achttien in 2012.
% meldingen en vergunningen
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Registers CO2 en NOx online
In juni 2012 is het nationale register CO2 Emissiehandel opgegaan in het EU-register. Dit wordt technisch beheerd door de Europese Commissie. Als gevolg hiervan heeft de NEa geen directe invloed meer op de beveiliging en de beschikbaarheid van het register. Omdat deze indicatoren nu niets meer zeggen over de prestaties van de NEa worden ze weggelaten.
In 2014 zal de laatste jaarafsluiting voor NOx-emissiehandel (over het jaar 2013) plaatsvinden. Vanaf 2015 zal het NOx-register niet meer online zijn.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.