Beleidsartikel 11: Waterkwantiteit
11 | Waterkwantiteit | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 40.946 | 39.567 | 37.892 | 38.287 | 39.176 | 39.165 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 4.524 | 815 | 319 | – 518 | – 518 | – 518 | |
Nieuwe mutaties | 1.496 | – 651 | 545 | 753 | 753 | 753 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 46.966 | 39.731 | 38.756 | 38.522 | 39.411 | 39.400 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Claim Eindejaarsmarge | 300 | |||||
2. | Financiering BOA-capaciteit | 1.050 | 929 | 724 | 724 | 724 | 724 |
3. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | 0 | – 1.723 | – 198 | |||
Diversen | 146 | 143 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
Totaal | 1.496 | – 651 | 545 | 753 | 753 | 753 |
Ad 1. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van overlopende verplichtingen vanuit 2012 waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 2. Dit betreft de financiering van de extra gevraagde BOA-capaciteit voor de ruimte dossiers (zie ook artikel 13).
Ad 3. Dit betreft de bijdrage vanuit artikel Waterkwantiteit aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
11 | Waterkwantiteit | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 | 470 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 420 | – 440 | – 470 | – 470 | – 470 | – 470 | |
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 50 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 12: Waterkwaliteit
12 | Waterkwaliteit | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 100.756 | 101.590 | 53.171 | 8.259 | 15.335 | 6.582 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 3.785 | – 5.137 | – 3.883 | 38 | 134 | – 275 | |
Nieuwe mutaties | – 25.345 | – 10.895 | – 1.654 | 38.108 | 26.208 | 34.784 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 79.196 | 85.558 | 47.634 | 46.405 | 41.677 | 41.091 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Naar EZ t.b.v. UO-IMT | – 34 | |||||
2. | Van EZ t.b.v. SOVON-KRM | 44 | |||||
3. | Kasschuif naar aanleiding van aanpassingen in de programmering | – 10.618 | – 1.319 | 7.468 | 4.468 | ||
4. | Ten behoeve van Kader Richtlijn water vanuit het DF | 33.000 | 33.000 | 34.917 | |||
5. | Ten behoeve van de Sanering waterbodems | 2.270 | |||||
6. | Naar DF ten behoeve van Haringvliet/De Kier | – 27.575 | – 2 | – 35 | – | – 7.221 | – 133 |
Diversen | – 50 | – 275 | – 300 | ||||
Totaal | – 25.345 | – 10.895 | – 1.654 | 38.108 | 26.208 | 34.784 |
Ad 1. Bijdrage IenM aan EZ t.b.v. UO-IMT (Stichting Uitvoeringsorganisatie Integrale Milieutaakstelling).
Ad 2. Bijdrage EZ aan het door IenM/RWS uitbestede onderzoek «Scenario's monitoring vogels KRM» door SOVON Vogelonderzoek Nederland.
Ad 3. De kasschuif betreft een bundeling van voornamelijk saneringsprojecten.
Ad 4. De programmaruimte op artikel 18.11 van het Infrastructuurfonds, Investeringsruimte, wordt overgeboekt naar de begroting van Hoofdstuk XII en betrokken bij het oplossen van de KRW-problemen. Een daarvoor benodigde kasschuif wordt aangebracht via het Deltafonds.
Ad 5. Voor de sanering waterbodems die op artikel 12 worden verantwoord vindt een overboeking uit het Deltafonds naar artikel 12 plaats.
Ad 6. De uitgaven voor project De Kier worden op het Deltafonds begroot en verantwoord.
Beleidsartikel 13: Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 147.634 | 108.299 | 195.601 | 188.907 | 188.563 | 188.152 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 10.086 | – 8.951 | – 2.664 | 3.468 | 2.863 | 2.557 | |
Nieuwe mutaties | – 5.693 | 6.631 | 3.924 | – 103 | 1.376 | – 624 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 131.855 | 105.979 | 196.861 | 192.272 | 192.802 | 190.085 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stelselwijziging Omgevingsrecht | 4.500 | 10.328 | 10.056 | |||
2. | Financiering BOA-capaciteit | – 1.050 | – 929 | – 724 | – 724 | – 724 | – 724 |
3. | Kostenverhaal bodemsanering | 1.559 | |||||
4. | Terugbetaling van Duurzaamheid | 10.400 | |||||
5. | Overheveling nota ruimtebudget | 2.000 | |||||
6. | Project Sewerage Bonaire | 1.644 | |||||
7. | Decentralisatie meerjarige BIRK projecten | – 265 | – 252 | – 341 | |||
8. | Correctie verlaging ontvangsten | – 99 | |||||
9. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 1.404 | – 3.187 | – 5.738 | – 40 | ||
10. | Kadaster en Geonovum | 526 | 526 | 526 | 526 | 100 | 100 |
11. | Grondverkoop Bommelerwaard | 711 | |||||
12. | Investeringsbudget Landelijk Gebied | – 22.176 | |||||
Diversen | – 39 | 145 | 145 | 135 | |||
Totaal | – 5.693 | 6.631 | 3.924 | – 103 | 1.376 | – 624 |
Ad 1. Het betreft middelen voor de kosten van studie, implementatie en uitvoering van Eenvoudig Beter en de Digitale Agenda. Daarnaast betreft het kosten voor de ombouw van de huidige systemen WABO en RO online om deze efficiënter en beheersbaar te krijgen en geschikt te maken voor een verdere uitbouw ten behoeve de nieuwe Omgevingswet.
Ad 2. Dit betreft de dekking voor de gevraagde extra inzet BOA-capaciteit (8,7 fte'n) voor de Ruimte directies conform het met RWS afgesloten BOA-protocol 2013.
Ad 3. De mutatie betreft de inzet van de ontvangsten 2012, met betrekking het kostenverhaal bodemsanering, waarmee, conform de afspraak met Ministerie van Financiën, het uitgavenbudget 2013 mag worden opgehoogd.
Ad 4. Dit betreft de compensatie voor de bijdrage in 2011, ter dekking van de te betalen schadevergoeding m.b.t. Afval Terminal Moerdijk, vanuit de middelen Basisregistratie Grootschalige Topo (BGT tbv Kadaster).
Ad 5. Op basis van het besluit van de Minister van IenM wordt maximaal € 18 mln voor het project IJsselsprong Zuthpen gereserveerd. Hiervoor is van de bestaande reservering ad € 20 mln € 2 mln vanuit het Deltafonds toegevoegd aan het project Nota Ruimte alwaar de totale financiering vandaan is gekomen.
Ad 6. Gegeven de overgang van de voorbereidingsfase naar de uitvoeringsfase van het project Sewerage (rioolzuivering) in het kader van activiteiten voor Caribisch Nederland, wordt het restantbudget door desaldering overgedragen van ILT naar DGRW (zie ook Ad 1 ontvangsten).
Ad 7. Deze mutatie betreft de decentralisatie van het in 2012 van het ten onrechte ingehouden BTW-deel met betrekking tot meerjarige BIRK projecten aan het Provincie- en Gemeentefonds.
Ad 8. Het betreft een verlaging van de ontvangstenraming van de onderzoekskosten van rioolaansluitingen Bonaire (149k€). Daarnaast betreft het de ontvangst van de bijdrage van de Unie van Waterschappen aan de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ten behoeve van Policy Dialogue Water Governance (50k€).
Ad 9. Dit betreft de bijdrage vanuit Ruimtelijke Ontwikkeling aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
Ad 10. Dit betreft bijdragen van RWS (PDOK) aan het Kadaster en Geonovum.
Ad 11. Het aandeel van de Dienst Landelijk Gebied in de opbrengst Verkoop Gronden Bommelwaard wordt ingezet voor de projecten BIRK.
Ad 12. Voor de afronding van het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) worden budgetten vanuit IenM overgedragen aan EZ.
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 969 | ||||||
Nieuwe mutaties | 2.256 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 4.159 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Project Sewerage Bonaire | 1.644 | |||||
2. | Correctie verlaging ontvangsten | – 99 | |||||
3. | Grondverkoop Bommelerwaar | 711 | |||||
Totaal | 2.256 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Overdracht van het restantbudget m.b.t. het project Sewerage (rioolzuivering).
Ad 2. Het betreft een verlaging van de ontvangstenraming van de onderzoekskosten van rioolaansluitingen Bonaire (149k€). Daarnaast betreft het de ontvangst van de bijdrage van de Unie van Waterschappen aan de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling ten behoeve van Policy Dialogue Water Governance (50k€).
Ad 3. Ontvangsten hebben betrekking op het aandeel van de Dienst Landelijk Gebied in de opbrengst Verkoop Gronden Bommelwaard.
Beleidsartikel 14: Wegen en verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 40.405 | 36.136 | 30.547 | 27.996 | 27.947 | 27.893 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 8 | 755 | 585 | 444 | 443 | 443 | |
Nieuwe mutaties | – 3.320 | – 3.772 | 966 | 4.825 | 4.825 | – 155 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 37.077 | 33.119 | 32.098 | 33.265 | 33.215 | 28.181 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kasritmecorrectie | – 1.938 | – 2.682 | 2.409 | 2.211 | ||
2. | Overboeking van/naar Infrastructuurfonds | – 1.704 | 2.769 | 4.980 | |||
3. | Loonbijstelling 2013 | 37 | 37 | 30 | 30 | 30 | 30 |
4. | Desaldering t.b.v. Beter Benutten | 129 | |||||
5. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 343 | – 1.127 | – 1.473 | – 20 | ||
Diversen | 499 | – 165 | – 185 | – 185 | |||
Totaal | – 3.320 | – 3.772 | 966 | 4.825 | 4.825 | – 155 |
Ad 1. De aanpassing van het kasritme van het budget voor opdrachten Beter Benutten is noodzakelijk in verband met de verlenging van de projectduur.
Ad 2. Dit betreft een overboeking tussen de begroting van Hoofdstuk XII en het Infrastructuurfonds ten behoeve van a) programmakosten van het project Beter Benutten als gevolg van de verlenging van de projectduur en b) de Elektronische publicatie Verkeersbesluiten (artikel 12 in het Infrastructuurfonds).
Ad 3. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 4. Deze desaldering betreft het aandeel van dit artikel in de afroming van het eigen vermogen van de ILT en wordt aangewend ten behoeve van het in stand houden van het projecttotaal van Beter Benutten.
Ad 5. Dit betreft de bijdrage vanuit artikel Wegen en verkeersveiligheid aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | |||||||
Nieuwe mutaties | 129 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.911 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Desaldering | 129 | |||||
Totaal | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Deze desaldering betreft het aandeel van dit artikel in de afroming van het eigen vermogen van de ILT.
Beleidsartikel 15: Openbaar vervoer
15 | Openbaar vervoer | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 8.316 | 8.122 | 7.362 | 7.247 | 7.241 | 7.238 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 528 | – 670 | – 719 | – 873 | – 901 | – 766 | |
Nieuwe mutaties | 3.734 | 79 | 580 | 1.253 | 870 | 1.117 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 12.578 | 7.531 | 7.223 | 7.627 | 7.210 | 7.589 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vertraging in de invoering van de Boordcomputer Taxi (BCT) | 650 | |||||
2 | Vertraging NDOV | 2.479 | |||||
3 | Overboeking van artikel Spoor t.b.v. Openbaar vervoer | 145 | 251 | 802 | 882 | 479 | 726 |
Diversen | 460 | – 172 | – 222 | 371 | 391 | 391 | |
Totaal | 3.734 | 79 | 580 | 1.253 | 870 | 1.117 |
Ad 1. Dit betreft een toevoeging uit de eindejaarsmarge voor de invoering van de Boordcomputer Taxi (BCT), die in 2012 is vertraagd.
Ad 2. In 2012 is vertraging opgetreden in de opzet van de Nationale Databank OV-gegevens. Voor de uitvoering daarvan nu wordt circa € 2,5 mln uit de eindejaarsmarge toebedeeld.
Ad 3. Uit begrotingsartikel 16 Spoor worden structureel gelden overgeboekt voor de definitieve invulling van de taakstelling topsectoren zodat de lopende programmering (met name OV-chipkaart) niet wordt gehinderd.
Beleidsartikel 16: Spoor
16 | Spoor | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 38.049 | 25.106 | 15.096 | 5.868 | 5.865 | 5.862 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 298 | 151 | 137 | 136 | 136 | 136 | |
Nieuwe mutaties | 2.541 | – 833 | – 1.353 | – 1.086 | – 683 | – 930 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 40.888 | 24.424 | 13.900 | 4.918 | 5.318 | 5.068 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | T.b.v. ERTMS railmap vanuit het IF | 2.500 | |||||
2. | Overboeking naar artikel 15 Openbaar vervoer | – 145 | – 251 | – 802 | – 882 | – 479 | – 726 |
Diversen | 186 | – 582 | – 531 | – 204 | – 204 | – 204 | |
Totaal | 2.541 | – 833 | – 1.353 | – 1.086 | – 683 | – 930 |
Ad 1. De uitgaven voor European Rail Traffic Management System (ERTMS) worden verantwoord ten laste van dit begrotingsartikel. Hiervoor is budget overgeboekt uit het Infrastructuurfonds.
Ad 2. Uit dit begrotingsartikel zijn structureel gelden overgeboekt naar begrotingsartikel 15 Openbaar vervoer voor de definitieve invulling van de taakstelling topsectoren zodat de lopende programmering (met name OV-chipkaart) niet wordt gehinderd.
Beleidsartikel 17: Luchtvaart
17 | Luchtvaart | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 23.341 | 22.305 | 23.883 | 11.728 | 11.719 | 11.714 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 548 | 533 | 564 | 307 | 307 | 307 | |
Nieuwe mutaties | 5.473 | 11.453 | – 741 | 8.793 | 4.616 | – 35 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 29.362 | 34.291 | 23.706 | 20.828 | 16.642 | 11.986 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eindejaarsmarge | 2.794 | |||||
2. | Bonaire fase 1 baanrenovatie | 2.440 | |||||
3. | Havermansgelden | 460 | 465 | 440 | 445 | 445 | 445 |
4. | NLR huisvesting | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
4a. | NLR huisvesting vergoeding | 644 | 644 | 644 | 644 | 644 | |
5. | Artikeloverstijgende kasritmecorrecties | 330 | 1.595 | – 15.017 | 8.699 | 4.522 | – 129 |
6. | Loonbijstelling 2013 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 | 5 |
7. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | 9.548 | 14.191 | ||||
Diversen | 448 | 200 | |||||
Totaal | 5.473 | 11.453 | – 741 | 8.793 | 4.616 | – 35 |
Ad 1. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2012 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 2. In het kader van activiteiten voor Caribisch Nederland wordt het restantbudget van het project baanrenovatie fase 1 Bonaire overgedragen door de ILT aan het Directoraat Generaal Bereikbaarheid (DGB). Deze gelden worden aan de uitgaven toegevoegd. Hier worden de voorbereidingskosten van de uitvoering van de masterplannen mee bekostigd. Zie ook de toelichting bij ad 1 onder de ontvangsten.
Ad 3. De ramingen bij dit artikel worden bijgesteld met de Havermansgelden uit artikel 24 Handhaving en Toezicht ten behoeve van Aeronautical Information Publication (AIP) en het meetprogramma luchtvaart Caribisch Nederland.
Ad 4(a).Dit betreft de overboeking van € 1 mln structureel naar het Ministerie van EZ ten behoeve van de huisvesting van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Een deel van de vergoeding vanaf 2014 (ruim € 0,6 mln) stond sinds 2011 geparkeerd op artikel 99 Onvoorzien.
Ad 5. Dit betreft een artikeloverstijgende kasschuif om op meerdere artikelen budgetten in verschillende de jaren aan te sluiten met de uitgaven die op dat moment verwacht worden.
Ad 6. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 7. Het betreft hier de bijdrage aan de investeringen in luchthavens in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens.
17 | Luchtvaart | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 42.751 | 44.851 | 28.111 | 6.628 | 25 | 25 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | |||||||
Nieuwe mutaties | 2.588 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 45.339 | 44.851 | 28.111 | 6.628 | 25 | 25 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bonaire fase 1 baanrenovatie | 2.440 | |||||
Diversen | 148 | ||||||
Totaal | 2.588 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. In het kader van activiteiten voor Caribisch Nederland wordt het restantbudget van het project baanrenovatie fase 1 Bonaire overgedragen door de ILT aan het DGB. De overdracht vindt plaats door facturering. Zie ook de toelichting bij ad 2 onder de uitgaven.
Beleidsartikel 18: Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en havens | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 6.464 | 5.428 | 4.711 | 4.708 | 4.702 | 4.701 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 426 | 196 | 94 | 90 | 89 | 89 | |
Nieuwe mutaties | 623 | – 321 | – 53 | 131 | 132 | 132 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 7.513 | 5.303 | 4.752 | 4.929 | 4.923 | 4.922 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eindejaarsmarge | 1.277 | |||||
2. | Kasritmecorrectie | – 324 | – 190 | 128 | 128 | 129 | 129 |
3. | Loonbijstelling 2013 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 333 | – 134 | – 184 | |||
Totaal | 623 | – 321 | – 53 | 131 | 132 | 132 |
Ad 1. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2012 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 2. Ten behoeve van een nieuwe subsidieregeling voor het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) wordt een correctie op kasritme aangebracht.
Ad 3. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 4. Dit betreft de bijdrage vanuit artikel Scheepvaart en havens aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
18 | Scheepvaart en havens | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 97 | ||||||
Nieuwe mutaties | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 19: Klimaat
19 | Klimaat | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 92.943 | 56.517 | 54.999 | 48.560 | 48.357 | 48.095 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 5.828 | 135 | – 102 | – 492 | – 934 | – 1.157 | |
Nieuwe mutaties | – 2.136 | 2.770 | – 770 | 1.623 | 1.127 | 1.127 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 96.635 | 59.422 | 54.127 | 49.691 | 48.550 | 48.065 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Kasschuif ProMT | 1.000 | |||||
2. | Ophoging uitvoeringsbudget MIP | 600 | 600 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
3. | Van Geluidskaarten: dekking tekort bouw register Biobrandstoffen | 1.577 | |||||
4. | Interreg: budgetneutrale kasschuif | – 1.500 | 500 | 500 | 500 | ||
5. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 300 | – 1.033 | – 1.975 | – 8 | ||
6. | Overboeking ProMT naar verkeersemmissies | – 500 | |||||
Diversen | 164 | 126 | 105 | 131 | 127 | 127 | |
Totaal | – 2.136 | 2.770 | – 770 | 1.623 | 1.127 | 1.127 |
Ad 1. Bij het Programma Milieu en Technologie (ProMT) zijn in 2012 middelen overgebleven die in 2014 worden bijgeboekt.
Ad 2. Het Milieu Innovatie Programma (MIP) budget wordt opgehoogd. Dit wordt gedaan om het voor de uitvoeringsbudget van de onderliggende fiscale regelingen (MIA/VAMIL en Groen Beleggen) op peil te houden.
Ad 3. Het financiële tekort in 2014 voor de bouw van het register Biobrandstoffen wordt gedekt uit de middelen voor Geluidskaarten (artikel 20).
Ad 4. Een gedeelte van de beschikbare Interreg middelen in 2013 wordt over latere jaren verdeeld.
Ad 5. Dit betreft de bijdrage vanuit artikel Klimaat aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
Ad 6. Betreft overheveling van ProMT middelen naar verkeersemissies (op artikel 20).
19 | Klimaat | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 120.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | |||||||
Nieuwe mutaties | 1.639 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 121.639 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Afroming eigen vermogen NEa | 1.639 | |||||
Totaal | 1.639 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Het eigen vermogen van de NEa vertoont een overschot dat wordt afgeroomd door het moederdepartement.
Artikel 20: Lucht en Geluid
20 | Lucht en geluid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 78.823 | 48.480 | 44.360 | 36.975 | 33.448 | 33.433 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 880 | 5 | – 14 | 232 | 232 | 232 | |
Nieuwe mutaties | 10.436 | 898 | – 820 | – 605 | – 591 | – 591 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 88.379 | 49.383 | 43.526 | 36.602 | 33.089 | 33.074 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Subsidies Euro-6 | 2.500 | |||||
2. | Subsidies Euro-VI | 6.650 | 2.650 | 1.000 | |||
3. | NSL | 5.000 | |||||
4. | Geluidskaarten naar artikel 21 (biobrandstoffen) | – 1.577 | |||||
5. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 688 | – 2.311 | – 1.475 | – 14 | ||
6. | Bijdrage MIP naar artikel 19 | – 364 | – 345 | – 591 | – 591 | – 591 | |
Diversen | – 526 | ||||||
Totaal | 10.436 | 898 | – 820 | – 605 | – 591 | – 591 |
Ad 1. Bij de subsidieregeling voor stimulering van taxi’s en bestelbussen, die voldoen aan de schone Euro-6 norm) zijn in 2012 middelen overgebleven die in 2014 via de eindejaarsmarge worden bijgeboekt.
Ad 2. Bij de subsidieregeling voor stimulering van vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro-VI norm vinden diverse mutaties plaats die leiden tot de bovenstaande reeks. Een gedeelte bestaat uit opvragen van specifiek gereserveerde middelen uit het Infrastructuurfonds (€ 5 mln), een andere deel (€ 3,4 mln) komt uit de eindejaarsmarge en er is ook nog sprake van een interne herschikking binnen dit artikel (€ 1,9 mln).
Ad 3. Bij het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) worden middelen onder andere via de eindejaarsmarge en de prijsbijstelling bijgeboekt.
Ad 4. Het financiële tekort voor de bouw van het register Biobrandstoffen (artikel 19) wordt gedekt uit middelen voor Geluidskaarten.
Ad 5. Dit betreft de bijdrage vanuit artikel Lucht en Geluid aan de vastgestelde projecten in Caribisch Nederland op het gebied van onderhoud en renovatie luchthavens en de maritieme incidentenbestrijding.
Ad 6. Bijdrage aan de ophoging van middelen voor Milieu Innovatie Programma (MIP) op artikel 19.
Beleidsartikel 21: Duurzaamheid
21 Duurzaamheid | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 44.601 | 16.628 | 17.087 | 19.365 | 19.261 | 19.140 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 4.326 | – 3.008 | – 2.001 | – 1.724 | – 1.951 | – 2.895 |
Nieuwe mutaties | – 29.741 | – 90 | – 327 | 174 | – 1.254 | – 310 |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 10.534 | 13.530 | 14.759 | 17.815 | 16.056 | 15.935 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Vrijval Afvalfonds | – 25.021 | |||||
2. | Programma ILG | – 4.489 | |||||
3. | Diversen | – 231 | – 90 | – 327 | 174 | – 1.254 | – 310 |
Totaal | – 29.741 | – 90 | – 327 | 174 | – 1.254 | – 310 |
Ad 1. Aan het Afvalfonds is een toezegging gedaan van € 575 mln voor de aanpak van het verpakkingen- en zwerfafvaldossier. Door het Afvalfonds is aangegeven dat het totaal toegezegde bedrag niet volledig besteed zal worden. Dit houdt onder meer in dat een in de begroting 2013 geraamd bedrag van circa € 25 mln niet betaald hoeft te worden.
Ad 2. Bijdrage voor ILG programma van EZ inzake duurzaam ondernemen en duurzaam watergebruik.
Artikel 22: Externe Veiligheid en Risico’s
22 | Externe veiligheid en risico's | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 17.233 | 18.185 | 41.730 | 69.847 | 69.793 | 69.727 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 858 | – 65 | – 65 | – 305 | – 81 | 863 | |
Nieuwe mutaties | 14.517 | 10.014 | 2.467 | – 19.065 | – 17.023 | – 881 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 30.892 | 28.134 | 44.132 | 50.477 | 52.689 | 69.709 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oplossen kasprobleem (aanvulling middelen + kas- en vp schuiven) | 11.556 | 9.101 | 2.065 | – 4.560 | – 6.662 | |
2. | NANoREG | 4.762 | 2.369 | 2.369 | 500 | ||
3. | Bijdrage Asbest VolgSysteem (LAVS) | – 970 | |||||
4. | Asbest tgv algemene IenM beeld | – 14.000 | – 9.000 | ||||
5. | Overdracht 8 fte en programmabudget naar artikel 97 | – 675 | – 708 | – 741 | |||
6. | Investeringsprojecten Caribisch Nederland | – 210 | – 946 | – 1.647 | – 13 | ||
7. | Bijdrage Luchtvaart (art. 17) | – 200 | – 200 | ||||
Diversen | – 421 | – 310 | – 320 | – 317 | – 653 | – 140 | |
Totaal | 14.517 | 10.014 | 2.467 | – 19.065 | – 17.023 | – 881 |
Ad 1. Op dit artikel worden de beschikbare middelen met name bij 2013 aangevuld om te kunnen voldoen aan lopende verplichtingen. De middelen zijn voortgekomen uit een IenM brede herschikking. Ook worden in dit kader middelen uit latere jaren naar voren gehaald.
Ad 2 Ten behoeve van het EU-project NANoREG (A common European approach to the regulatory testing of nanomaterials) worden uitgaven gedaan aan 60 contractpartners. De uitvoering van dit project is ondergebracht bij het projectbureau NANoREG. Het RIVM ondersteunt en faciliteert hierbij. Deze uitgaven worden mogelijk gemaakt door een ontvangst van de Europese Unie.
Ad 3. Naar artikel 98 wordt een ICT bijdrage overgeboekt ten behoeve van de regie op het beheer en onderhoud voor het Landelijk Asbest Volgsysteem (LAVS).
Ad 4. Een gedeelte van de middelen voor asbest wordt IenM breed ingezet om de begroting sluitend te maken.
Ad 5. Betreft een nadere aanvulling van de taakstelling op uitvoeringsorganisaties.
Ad 6. Betreft overheveling van middelen ten behoeve van Caribisch Nederland/investeringsprojecten luchtvaart en maritiem (naar artikel 17 en 26).
Ad 7. Voor de versterking van het externe veiligheidsbeleid Luchtvaart worden middelen naar artikel 17 overgeheveld.
22 | Externe veiligheid en risico's | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 450 | ||||||
Nieuwe mutaties | 15.337 | 2.369 | 2.369 | 500 | |||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 15.787 | 2.369 | 2.369 | 500 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | EU-project NANoREG | 4.762 | 2.369 | 2.369 | 500 | ||
2. | Ontvangst van ILT | 10.575 | |||||
Totaal | 15.337 | 2.369 | 2.369 | 500 | 0 | 0 |
Ad 1. IenM heeft de coördinatie van het EU-project NANoREG (A common European approach to the regulatory testing of nanomaterials) uit het zevende kaderprogramma (FP7) voor onderzoek van de Europese Commissie op zich genomen. Daarvoor ontvangt I&M in de jaren 2013 tot en met 2016 in totaal € 10 mln.
Ad 2. Vanuit de ILT worden middelen gestort op artikel 22. De ontvangsten worden ingezet om de beschikbare middelen voor 2013 aan te vullen. Zie ook toelichting ad 1 bij de uitgaven.
Beleidsartikel 23: Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 46.310 | 51.700 | 45.294 | 43.606 | 43.425 | 43.261 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 4.337 | – 5.803 | – 5.890 | – 6.166 | – 6.425 | – 6.683 | |
Nieuwe mutaties | 805 | – 11.971 | 28 | 4.028 | 8.028 | 28 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 42.778 | 33.926 | 39.432 | 41.468 | 45.028 | 36.606 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Loonbijstelling | 28 | 27 | 26 | 26 | 26 | 26 |
2. | Kasschuif Eumetsat | – 12.000 | 4.000 | 8.000 | |||
Diversen | 777 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal | 805 | – 11.971 | 28 | 4.028 | 8.028 | 28 |
Ad 1. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 2. Door vertraging in de uitvoering bij EUMETSAT zijn de beschikbare bedragen pas later nodig.
Beleidsartikel 24: Handhaving en Toezicht
24 | Handhaving en toezicht | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 136.654 | 131.188 | 128.442 | 127.548 | 126.205 | 125.530 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 1.337 | – 1.976 | – 2.017 | – 3.681 | – 5.348 | – 6.938 | |
Nieuwe mutaties | 418 | 347 | 321 | 303 | 290 | 276 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 135.735 | 129.559 | 126.746 | 124.170 | 121.147 | 118.868 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Loonbijstelling | 154 | 147 | 144 | 143 | 142 | 141 |
2 | Burgerbrieven BZK | – 786 | – 786 | – 786 | – 786 | – 786 | – 786 |
3. | Overboeking Havermansgelden | – 460 | – 465 | – 440 | – 445 | – 445 | – 445 |
4. | Diversen | 1.510 | 1.451 | 1.403 | 1.391 | 1.379 | 1.366 |
Totaal | 418 | 347 | 321 | 303 | 290 | 276 |
Ad 1. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 2. Deze mutatie betreft een overboeking naar het Ministerie van BZK voor de afhandeling van burgerbrieven.
Ad 3. Deze mutatie betreft de overboeking van Havermansgelden naar het beleidsverantwoordelijke directoraal-generaal Bereikbaarheid.
Ad 4. Deze mutatie betreft onder meer een overboeking van personeelsbudget van ILT naar andere onderdelen van IenM (artikel 98) en compensatie voor het in rekening brengen van integrale kostprijzen voor kantoorautomatisering door IenM.
Beleidsartikel 25: Brede Doeluitkering
25 | Brede Doeluitkering | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 1.795.605 | 1.746.573 | 1.710.174 | 1.729.220 | 1.736.774 | 1.723.249 | |
Nota van wijziging | 75.000 | ||||||
1e suppletore wet 2013 | 168.146 | 67.468 | 66.854 | 67.041 | 67.116 | 66.983 | |
Nieuwe mutaties | 9.572 | 5.148 | 2.202 | 8.226 | 2.237 | 2.219 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 2.048.323 | 1.819.189 | 1.779.230 | 1.804.487 | 1.806.127 | 1.792.451 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Van IF-13: Roodeschool | 2.900 | |||||
2 | Forfaitaire index 2103 | 7.262 | |||||
3 | Loonbijstelling 2013 | 2.310 | 2.248 | 2.202 | 2.226 | 2.237 | 2.219 |
4 | Van IF-13: Grensoverschr.vv. | 6.000 | |||||
Totaal | 9.572 | 5.148 | 2.202 | 8.226 | 2.237 | 2.219 |
Ad 1. Vanuit artikel 13 Spoorwegen in het Infrastructuurfonds vindt een overboeking plaats naar de BDU voor de verlenging van de Spoorlijn van Roodeschool naar Eemshaven (€ 2,9 mln).
Ad 2. De BDU voor het jaar 2013 is in december 2012 vastgesteld. Daarin is overeenkomstig de gebruikelijke werkwijze een forfaitaire index opgenomen. Vanuit artikel 14 Regionale en lokale Infrastructuur in het Infrastructuurfonds wordt dekking geboden voor het niet uitkeren van de prijsindex.
Ad 3. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 4. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 13 Spoorwegen in het Infrastructuurfonds naar BDU Gelderland voor de bijdrage in het project Arnhem-Emmerich-Dusseldorf. Dit in het kader van grensoverschrijdend spoorvervoer.
Beleidsartikel 26: Bijdragen aan de investeringsfondsen
26 | Bijdr. aan investeringsfondsen | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 6.761.720 | 7.670.509 | 6.700.232 | 7.064.160 | 6.979.119 | 6.614.663 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 7.211 | – 59.929 | – 79.987 | – 89.873 | – 124.998 | – 146.388 | |
Nieuwe mutaties | – 60.406 | – 158.253 | – 193.492 | – 504.103 | 74.852 | – 10.942 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.694.103 | 7.452.327 | 6.426.753 | 6.470.184 | 6.928.973 | 6.457.333 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 IF | |||||||
1 | Overdracht fte's HBJZ naar RWS | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 | 315 |
2 | 1% regeling Arbeidsmarkt | 285 | |||||
3 | subsidieregeling Euro-VI | – 5.000 | |||||
4 | Roadmap ERTMS | – 2.500 | |||||
5 | Projectdirectie BB | 804 | – 200 | – 3.269 | – 5.480 | ||
6 | 0,5 fte naar PPS kennispool | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 |
7 | BDU: Roodeschool | – 2.900 | |||||
9 | Forfataire dekking BDU | – 2.500 | – 4.762 | ||||
10 | KRW | – 3.725 | – 8.065 | ||||
11 | Decentralisatie uitkering Binnenhavens | – 5.000 | |||||
12 | Loonbijstelling 2013 | 1.804 | 1.591 | 1.555 | 1.387 | 1.514 | 1.481 |
13 | Depotruimte Nationaal Archief | – 139 | – 173 | – 173 | – 173 | – 173 | – 173 |
14 | Van EZ: opdrachtverstrekking Deltares | 121 | |||||
15 | Omzetting DBFM: N33 en A1/A6/A9 | – 72.943 | – 121.692 | – 159.783 | – 425.728 | 137.326 | 57.122 |
16 | Middelenafspraak | – 35.700 | – 35.700 | – 35.700 | – 35.700 | – 35.700 | |
17 | BDU: Grensoverschr.vv. | – 6.000 | |||||
18 | Bijdrage RWS aan Kadaster en Geonovum | – 284 | – 284 | – 284 | – 284 | ||
19 | CN/BES: Maritieme incidentenorganisatie | 3.380 | 2.440 | 105 | 100 | ||
20 | Transitie ARBO taken van SSO/HRM naar RWS | 415 | 535 | 535 | 535 | 535 | 535 |
21 | Campagne van A naar Beter. | 125 | |||||
22 | Bijdrage RWS aan opdracht Geonovum 2013 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
23 | Naar BZK: Elektronische publ. Verkeersbesluiten | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 | – 32 |
24 | Van HXII-14: Elektronische publ. Verkeersbesluiten | 900 | |||||
25 | Van EZ: SPA Deltares | 300 | |||||
26 | Index 2013 | 189 | 163 | 156 | 159 | 161 | 161 |
26.02 DF | |||||||
1 | Loonbijstelling 2013 | 212 | 200 | 190 | 185 | 183 | 190 |
2 | Deltaris | 30 | |||||
3 | Sanering waterbodems | – 2.270 | |||||
4 | Zutphen | – 2.000 | |||||
5 | KRW | – 33.000 | – 29.275 | – 26.852 | |||
6 | Staf Deltacommissaris | – 64 | 135 | 135 | 152 | 152 | 152 |
7 | Indexering 2013 | – 189 | – 163 | – 156 | – 159 | – 161 | – 161 |
8 | Overboeking naar provinciefonds | – 8.250 | |||||
9 | Haringvliet de Kier | 27.575 | 2 | 35 | 2.361 | 11.260 | 133 |
10 | Bijdrage DF aan Kadaster en Geonovum | – 142 | – 142 | – 142 | – 142 | ||
Totaal | – 60.406 | – 158.253 | – 193.492 | – 504.103 | 74.852 | – 10.942 |
26.01 IF
Ad 1. Dit betreft een overboeking naar Infrastructuurfonds (IF) artikel 18 voor de overdracht 3,9 fte van HBJZ naar RWS (€ 0,3 mln).
Ad 2. Dit betreft een vergoeding uit IF artikel 18 aan RWS voor de 1% regeling voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt (€ 0,3 mln).
Ad 3. Vanuit IF artikel 12 wordt een bedrag van € 5 mln overgeheveld in het kader van de Subsidieregeling Euro-VI (schone motoren vrachtwagens en bussen) voor 2013. De uitvoering van deze regeling wordt verantwoord op de Begroting hoofdstuk XII, artikel 20.
Ad 4. Dit betreft een overboeking vanuit IF artikel 13 voor de financiering van het onderzoek Roadmap ERTMS (€ 2,5 mln).
Ad 5. Vanuit IF artikel 12 Beter Benutten vindt een overboeking plaats naar de Begroting hoofdstuk XII voor programmakosten en externe inhuur als gevolg van het verlengen van de projectduur (totaal € 1,2 mln). Tevens worden in 2012 onbesteed gebleven gelden voor Beter Benutten (BB) teruggeboekt naar IF artikel12 voor het in standhouden van het projecttotaal BB (€ 0,8 mln).
Ad 6. Dit betreft een overboeking van 0,5 fte naar RWS/PPS/DBFM (€ 0,1 mln).
Ad 7. Dit betreft een overboeking vanuit IF artikel 13 naar de BDU voor de verlenging van de spoorlijn van Roodeschool naar Eemshaven (€ 2,9 mln).
Ad 8. Op IF artikel 18 overige uitgaven worden kosten begroot die niet aan de netwerken zijn toe te delen. De uitgaven zijn prijsgevoelig en voor een substantieel deel vastgelegd in juridisch bindende contracten. Dit betreft het aandeel van het Deltafonds in de financiering.
Ad 9. De BDU voor het jaar 2013 is in december 2012 vastgesteld. Daarin is overeenkomstig de gebruikelijke werkwijze een forfaitaire index opgenomen. Vanuit IF artikel 14 Reglok wordt dekking geboden voor het niet uitkeren van de prijsindex.
Ad 10. De resterende programmaruimte op IF artikel 18 (€ 100 mln) wordt overgeboekt naar de Begroting hoofdstuk XII en betrokken bij het oplossen van de KRW-problemen.
Ad 11. Via de decentralisatie-uitkering Binnenhavens (IF artikel 15) ontvangt de gemeente Waalwijk € 4,6 mln (excl. BTW). Deze gemeente kan de eventueel betaalde BTW terugvorderen via het BTW-compensatiefonds.
Ad 12. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 13. Dit betreft een overboeking van € 0,1 mln voor depotruimte Nationaal Archief.
Ad 14. Dit betreft de bijdrage van EZ in de opdrachtverstrekking aan Deltares voor verschillende RCR-projecten (€ 0,1 mln).
Ad 15. Dit betreft de omzetting van de reeksen A1/A6 SAA en N33 Assen-Zuidbroek.
Ad 16. De inkomsten die voorheen taakstellend in de begroting stonden t.b.v. RVOB, worden overgebracht naar IenM. Het gaat hierbij om inkomsten uit areaal waarop RWS het materieel respectievelijk feitelijk beheer uitvoert. Extra opbrengsten die IenM (RWS) weet te realiseren bovenop dit bedrag kunnen door IenM (RWS) ingezet worden. De middelenoverboeking van RVOB naar IenM (RWS) betreft in totaal € 35,7 mln per jaar. Deze overboeking wordt zichtbaar bij opbrengst derden in de staat van baten en lasten en is als volgt opgebouwd: € 19,5 mln structurele ontvangsten uit de pacht van «benzinestations, € 11,5 mln structurele ontvangsten uit de ingebruikgeving van RWS areaal (huur, pacht) en € 4,7 mln structurele ontvangsten uit incidentele verkoop van RWS areaal. De bijdrage van de Begroting hoofdstuk XII aan het IF alsmede de reeks «Bijdrage aan agentschappen» «overige netwerkoverstijgende kosten» op IF artikel 18.08 worden overeenkomstig verlaagd met € 35,7 mln.
Ad 17. Dit betreft een overboeking vanuit IF artikel 13 naar BDU Gelderland voor de bijdrage in het project Arnhem-Emmerich-Dusseldorf in het kader van grensoverschrijdend spoorvervoer.
Ad 18. Dit betreft een bijdrage van RWS aan de opdracht PDOK aan het Kadaster en Geonovum voor de jaren 2013–2016 (bijna € 0,3 mln p/jr). De bijdrage is afkomstig vanuit de IF artikelen 12, 15 en 18.
Ad 19. Het gaat om een bijdrage vanuit IF artikel 15 voor Caribisch Nederland/BES voor investeringen in een Maritieme incidentenorganisatie (totaal € 6 mln).
Ad 20. Deze overboeking met artikel IF artikel 18 heeft betrekking op de overdracht van het personeel belast met de ARBO-taken van SSO/HRM naar RWS (€ 0,5 mln structureel).
Ad 21. Een overboeking van DCO naar RWS (IF artikel 18) voor de campagne van A naar Beter (€ 0,1 mln).
Ad 22. Het gaat om een opdracht van RWS aan Geonovum (€ 0,1 mln) vanuit IF artikel 18.
Ad23/24. Enerzijds betreft het een overboeking vanuit artikel IF artikel 12 naar BZK voor de electronische publicatie van verkeersbesluiten (€ 0,1 mln). Anderzijds gaat om een overboeking vanuit de Begroting hoofdstuk XII (€ 0,9 mln) in dit kader.
Ad 25. Deze overboeking van EZ naar artikel IF artikel 18 is bestemd voor aanvullende opdracht aan SPA Deltares voor verschillende RCR projecten (€ 0,3 mln).
Ad 26. Hiervoor wordt verwezen naar het gestelde onder 7. bij 26.02.
26.02 DF
Ad 1. Dit is het uitgekeerde deel van de loonbijstelling 2013. Het betreft de hogere uitgaven voor de werkgever aan premies voor ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 2. Deze mutatie betreft de bijdrage ad € 0,03 mln van de directie Kennis, innovatie en strategie, waarvan de beschikbare middelen op hoofdstuk staan geraamd, aan Deltaris welke op het Deltafonds wordt verantwoord ten behoeve van een interviewronde Kennisinfrastrastuctuur.
Ad 3. Ten gunste van het Deltafonds is een bedrag van € 2,2 mln ontvangen ten behoeve van het saneringsprogramma waterbodems. Dit programma wordt op de Begroting hoofdstuk XII verantwoord. Met deze mutatie worden deze middelen alsnog ten gunste van gebracht van het saneringsprogramma op de Begroting hoofdstuk XII.
Ad 4. Doordat voor het project IJsselsprong Zutphen de bijdrage IenM vastgesteld is op € 18 mln, kan een bedrag van € 2 mln geretourneerd worden aan de beschikbare middelen Nota Ruimte op de Begroting hoofdstuk XII.
Ad 5. Met deze mutatie wordt het kasritmeverschil tussen de financieringsbehoefte van de KaderRichtlijn Water en de financiering gefaciliteerd.
Ad 6. In verband met de uitbreiding van de bezetting van de staf Deltacommissaris met 2 fte, wordt een bedrag van € 0,2 mln per jaar overgeboekt vanuit artikel 98 Apparaatuitgaven kerndepartement op de Begroting hoofdstuk XII. Dit is binnen de apparaatuitgaven IenM een budgettair neutrale boeking. Daarnaast wordt onder invloed van Het Nieuwe Werken vanaf 2013 de kantoorautomatisering gecentraliseerd. Het aandeel in kantoorautomatisering bij de verschillende afnemers wordt overgeboekt naar de Begroting hoofdstuk XII artikel 98 Apparaatuitgaven kerndepartement alwaar het centraal beheerd wordt.
Ad 7. Deze mutatie betreft het ten laste van de investeringsruimte indexeren van het onderliggende programma naar prijspeil 2013. Specifiek betreft dit de indexatie van het aan het Deltafonds gerelateerde deel van artikel 18 «Overige uitgaven» van het Infrastructuurfonds.
Ad 8. Deze mutatie betreft de overboeking van de bijdrage van IenM aan de provincie Limburg voor de proceskosten van respectievelijk de verkenningsfase en planuitwerkingsfase van de gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum.
Ad 9. De middelen uit de begroting Hoofdstuk XII met betrekking tot het project Haringvliet de Kier (waterkwaliteit, incl. KRW) worden overgeboekt naar het Deltafonds, zodat uitvoering van dit integrale project, waarvan het zwaartepunt bij zoetwater ligt, uit één bron kan plaatsvinden.
Ad 10. Deze mutatie betreft een bijdrage ten laste van het Deltafonds ad € 0,568 mln aan het Kadaster en Geonovum welke verantwoord wordt op artikel 13.02.06 van de begroting Hoofdstuk XII.
Niet-beleidsartikel 97: Algemeen departement
97 | Algemeen departement | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 23.429 | 22.887 | 20.886 | 20.862 | 20.850 | 20.841 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 375 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | |
Nieuwe mutaties | 7.349 | 4.189 | 3.960 | 4.341 | 4.326 | 4.441 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 31.153 | 27.206 | 24.976 | 25.333 | 25.306 | 25.412 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Eindejaarsmarge | 1.050 | |||||
2. | Onderzoeken PBL (ontvangsten) | 3.600 | 2.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
2a. | Onderzoeken PBL (Verantwoord Begroten) | 2.303 | 2.089 | 2.354 | 2.055 | 2.000 | 2.000 |
Diversen | 396 | 100 | 106 | 786 | 826 | 941 | |
Totaal | 7.349 | 4.189 | 3.960 | 4.341 | 4.326 | 4.441 |
Ad 1. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2012 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 2. Dit betreft het verhogen van het budget voor PBL-onderzoeken als gevolg van bijdragen van derden.
Ad 2a. Dit betreft het conform Verantwoord Begroten boeken van onderzoeksbudgetten van PBL (deze waren tot begroting 2013 begroot op artikel 98 Apparaat Kerndepartement).
97 | Algemeen departement | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | |||||||
Nieuwe mutaties | 3.600 | 1.188 | 688 | 688 | 688 | 688 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 6.285 | 3.873 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Onderzoeken PBL | 3.600 | 2.000 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
2. | Regeringsvliegtuig | – 812 | – 812 | – 812 | – 812 | – 812 | |
Totaal | 3.600 | 1.188 | 688 | 688 | 688 | 688 |
Ad 1. Dit betreft uitgaven die door het PBL worden ontvangen om onderzoeken uit te voeren.
Ad 2. De begrote ontvangstenreeks wordt verlaagd in verband met een begrotingsbijdrage van andere departementen. De wijze waarop de administratie tot nu toe werd gevoerd, leidde tot een administratieve last, waar – in het kader van de vereenvoudiging van de bedrijfsvoering rijksdienst – nu verandering in wordt gebracht door het onderling versturen van facturen te verminderen. Deze financiële aanpak leidt tot verwachting tot een meer bedrijfseconomisch verantwoord gebruik van het regeringsvliegtuig.
Niet-beleidsartikel 98: Apparaatsuitgaven kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 350.087 | 324.434 | 307.662 | 322.108 | 304.073 | 301.309 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | 9.217 | 5.582 | 5.721 | – 9.576 | – 35.368 | – 31.760 | |
Nieuwe mutaties | 2.457 | – 10.316 | – 10.206 | – 9.693 | – 9.718 | – 10.246 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 361.761 | 319.700 | 303.177 | 302.839 | 258.987 | 259.303 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Onderzoeken PBL | – 2.303 | – 2.089 | – 2.354 | – 2.055 | – 2.000 | – 2.000 |
2. | Saldo organisatorische wijzigingen Bestuurskerne en Agentschappen van IenM | – 1.727 | – 1.059 | – 905 | – 901 | – 897 | – 894 |
3. | ICT budget terug naar SZW | – 5.697 | – 5.697 | – 5.697 | – 5.697 | – 5.697 | – 5.697 |
4. | Naar andere Ministeries | – 724 | – 160 | – 160 | – 234 | – 329 | – 366 |
5. | Beheerkosten SAP agv nieuwe aanbesteding | 2.500 | |||||
6. | Ontwikkelkosten Landelijk AsbestVolgSysteem | 1.402 | |||||
7. | Bijdrage diensten aan centrale ICT kosten | 10.671 | |||||
8. | Centralisatie kantoorautomatisering | – 1.498 | – 1.452 | – 1.410 | – 1.419 | – 1.411 | – 1.401 |
9. | Loon- en prijsbijstelling 2013 | 167 | 141 | 120 | 113 | 116 | 112 |
10. | Beter Benutten | 200 | 500 | 500 | |||
11. | Dekking tekort art 99 | – 334 | |||||
Totaal | 2.457 | – 10.316 | – 10.206 | – 9.693 | – 9.718 | – 10.246 |
Ad 1. Dit betreft het conform Verantwoord Begroten boeken van onderzoeksbudgetten van PBL op artikel 97 Algemeen (deze waren tot begroting 2013 begroot op artikel 98 Apparaat Kerndepartement).
Ad 2. Binnen de organisatie IenM zijn meer medewerkers van het kerndepartement overgestapt naar functies van de agentschappen van IenM dan het omgekeerde. Dit is zichtbaar bij deze afboeking.
Ad 3. In verband met de overdracht van ICT naar BZK worden de middelen die door SZW in 2009 naar IenM waren overgeboekt teruggeboekt.
Ad 4. Dit betreft overboekingen naar andere Ministeries naar aanleiding van organisatorische afspraken.
Ad 5. Voor de nieuwe aanbesteding van SAP beheerkosten worden eenmalig extra uitgaven gedaan.
Ad 6. Ten behoeve van de ontwikkeling van het Landelijk AsbestVolgSysteem (LAVS) worden programmagelden overgeheveld.
Ad 7. Diensten dragen bij aan de beheerkosten SAP, dienstverlening aan programma's, upgradeprogrammatuur en kosten voor het Nieuwe Werken.
Ad 8. Onder invloed van Het Nieuwe Werken wordt vanaf 2013 de Kantoorautomatisering gecentraliseerd. Het aandeel van een aantal externe afnemers dat reeds op artikel 98 stond wordt overgeboekt naar die externe afnemers. Die worden jaarlijks via een factuur belast voor de door hen gevraagde bijdrage aan Kantoorautomatisering. Het betreft bijdragen aan ILT, NEA en KNMI.
Ad 9. Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijselling op artikel 98 Apparaat van de Bestuurskern.
Ad 10. In het nieuwe regeerakkoord is afgesproken dat het programma Beter Benutten wordt voortgezet voor een periode van 3 jaar. Om tot een sluitende begroting op de begroting Hoofdstuk XII voor de totale projectduur te komen is een overboeking uit het IF Benutting nodig (project wordt vanuit IF gevoed). Deze middelen zijn nodig voor vraagbeïnvloeding, monitoring en evaluatie, communicatie, ITS, regiocoördinatoren, onderzoek, materieel en inhuur.
Ad 11. Bij de herprioritering van problematiek bij de begrotingsbesluitvorming t.b.v. de ontwerpbegroting 2014 is een tijdelijk tekort van € 0,334 mln op artikel 99 ontstaan. Hiervoor wordt een deel van het beschikbare budget op artikel 98 ingezet. Dit is mogelijk doordat op artikel 98 de taakstelling sneller dan voorzien kan worden ingevuld.
98 | Apparaat van de Bestuurskern | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | |||||||
Nieuwe mutaties | 13.260 | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2014 | 15.694 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 |
Ontvangsten | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Beheerskosten SAP | 2.500 | |||||
2. | Bijdrage diensten aan centrale ICT kosten | 10.671 | |||||
3. | Diversen | 89 | |||||
Totaal | 13.260 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Van de diensten wordt een eenmalige bijdrage ontvangen voor extra uitgaven als gevolg van de nieuwe aanbesteding van SAP beheerkosten.
Ad 2. Diensten dragen bij aan de beheerkosten SAP, dienstverlening aan programma's, upgrade programmatuur en kosten voor het Nieuwe Werken.
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2013 | 157.181 | 164.847 | 152.843 | 166.203 | 153.290 | 157.157 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2013 | – 142.986 | – 155.757 | – 137.984 | – 157.069 | – 147.721 | – 147.900 | |
Nieuwe mutaties | – 14.195 | – 23.633 | – 23.487 | – 23.761 | – 24.898 | – 22.719 | |
Stand ontwerpbegroting 2014 | 0 | – 14.543 | – 8.628 | – 14.627 | – 19.329 | – 13.462 |
Uitgaven | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijdrage IenM bezuiniging collectieve sector | – 18.300 | – 18.300 | – 18.300 | – 18.300 | – 18.300 | |
2. | Eindejaarsmarge | – 9.514 | |||||
3. | NLR | – 644 | – 644 | – 644 | – 644 | – 644 | |
4. | Topinkomens | – 427 | – 427 | – 427 | |||
5. | Loonbijstelling 2013 | – 5.050 | – 4.689 | – 4.543 | – 4.390 | – 4.527 | – 4.478 |
6. | Financiering kottervisserij | – 1.000 | 1.000 | ||||
7. | Prijsbijstelling | 130 | |||||
8. | Dekking tekort art 98 | 334 | |||||
Diverse | 35 | ||||||
Totaal | – 14.195 | – 23.633 | – 23.487 | – 23.761 | – 24.898 | – 22.719 |
Ad 1. IenM draagt vanaf 2014 structureel € 18,3 miljoen bij aan de bezuiniging op de collectieve sector uit het maatregelpakket van € 6 miljard waartoe in augustus 2013 is besloten. Voorlopig is deze korting van de IenM begroting op artikel 99 Nominaal en onvoorzien verwerkt. Bij Voorjaarsnota 2014 zal deze korting op de beleidsartikelen van Hoofdstuk XII en de productartikelen van de fondsen worden verwerkt.
Ad 2. Bij Voorjaarsnota 2013 is de eindejaarsmarge (1% regeling) geparkeerd op dit artikel. Thans vindt er een verdeling plaats binnen de Begroting hoofdstuk XII, rekening houdende met de overboeking van € 15,0 mln naar de begroting van het Ministerie van Economische zaken voor de extra bijdrage in het kader van ESA-ruimtevaartprogramma's. De overboeking naar EZ is in de Voorjaarsnota 2013 opgenomen.
Ad 3. Op artikel 17 (Luchtvaart) vindt vanaf 2013 een overboeking plaats naar de begroting van Economische Zaken voor de huisvestingskosten Nationaal Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium. Vanaf 2014 ontstaat er door de overboeking op artikel 17 een tekort van € 0,644 mln. Compensatie voor het tekort vindt plaats uit dit artikel.
Ad 4. In het regeerakkoord is vanaf 2016 een taakstellende besparing ad € 10,0 mln opgenomen vanwege de verlaging van de topinkomens in de publieke sector. Het aandeel van IenM hierin is € 0,427 mln.
Ad 5. Het betreft de verdeling van de bij Voorjaarsnota 2013 aan de begroting van IenM toegevoegde loonbijstelling 2013. De bijstelling is voor de hogere uitgaven voor de werkgever aan ouderdoms- en nabestaandenpensioen en een stijging van de bijdrage in het kader van de Zorgverzekeringswet.
Ad 6. Met het Ministerie van Economische Zaken is in voorgaande jaren een afspraak gemaakt over de financiering van de sanering kotervisserij in de Noordzee.
Ad 7. Het betreft de prijsbijstelling uit de Aanvullende Post. De bedragen over de jaren 2013 tot en met 2017 zijn in de Voorjaarsnota 2013 opgenomen.
Ad 8. Bij de herprioritering van problematiek bij de begrotingsbesluitvorming ten behoeve van de ontwerpbegroting 2014 is een tijdelijk tekort van € 0,334 mln op artikel 99 ontstaan. Hiervoor wordt een deel van het beschikbare budget op artikel 98, Apparaatuitgaven van het kerndepartement, ingezet. Dit is mogelijk doordat op artikel 98 de taakstelling sneller dan voorzien kan worden ingevuld.