Inleiding
Het RVOB bestaat uit twee directies, namelijk de directies Vastgoed en Ontwikkeling. De hoofddoelstelling van de Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. De Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van de dienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming en in sommige gevallen bij de uitvoering van complexe ruimtelijke projecten.
Exploitatie
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 22.311 | 21.888 | 20.979 | 20.336 | 19.309 | 18.021 | 17.477 |
Omzet overige departementen | 64 | 500 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Omzet derden | 2.038 | 950 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 |
Rentebaten | 18 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Vrijval voorzieningen | 1.195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 25.641 | 23.358 | 22.449 | 21.806 | 20.779 | 19.491 | 18.947 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 20.180 | 22.850 | 21.949 | 21.306 | 20.279 | 18.991 | 18.447 |
– personele kosten | 14.661 | 15.948 | 15.453 | 15.158 | 14.671 | 13.834 | 13.473 |
– wv eigen personeel | 14.014 | 15.748 | 15.053 | 14.758 | 14.271 | 13.434 | 13.073 |
– wv externe inhuur | 647 | 200 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
– materiële kosten | 5.519 | 6.902 | 6.496 | 6.148 | 5.608 | 5.157 | 4.974 |
– wv apparaat ICT | 1.399 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
– wv bijdrage SSO's | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Rentelasten | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 414 | 432 | 312 | 319 | 378 | 418 | 351 |
– materieel | 380 | 407 | 287 | 294 | 353 | 393 | 326 |
– wv apparaat ICT | 258 | 329 | 233 | 247 | 311 | 359 | 313 |
– immaterieel | 34 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Overige lasten | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 112 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 20.723 | 23.282 | 22.261 | 21.625 | 20.657 | 19.409 | 18.798 |
Saldo van baten en lasten | 4.918 | 76 | 188 | 181 | 122 | 82 | 149 |
In de meerjarige apparaatbegroting zijn de diverse taakstellingen van het kabinet Rutte (I en II) verwerkt. Dit komt tot uiting in het neerwaarts verloop van Omzet moederdepartement. De invulling van de taakstelling vindt plaats binnen de personele en materiële lasten en zal met name worden bereikt door een natuurlijk personeelsverloop en terughoudend personeelsbeleid.
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement (€ 21,0 mln.)
De omzet heeft betrekking op de bijdrage van het moederdepartement aan het agentschap. De omzet in 2014 is als volgt te verdelen naar de diverse producten:
Producten (x€ 1.000) | Omzet |
---|---|
Erfpacht | 855 |
Huur | 3.621 |
Pacht | 1.883 |
Medegebruik | 1.804 |
Behandelen zakelijke lasten | 1.308 |
Onbeheerde nalatenschappen | 829 |
Bodemmaterialen | 322 |
Beheerstaken in eigen beheer | 686 |
Verkopen | 5.675 |
Aankopen | 116 |
Taxaties en Advies | 1.370 |
Projectopdrachten gebiedsontwikkeling | 622 |
Business cases gebiedsontwikkeling | 1.575 |
Adviezen over ontwikkelmogelijkheden | 313 |
Totaal | 20.979 |
Omzet overige departementen (€ 0,1 mln.)
De omzet betreft vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van overige departementen.
Omzet derden (€ 1,4 mln.)
De betreffende omzet heeft betrekking op:
-
• Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 0,9 mln.).
-
• Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 0,2 mln.).
-
• Opbrengst externe taxatiewerkzaamheden en ureninzet voor tijdelijk beheer (€ 0,25 mln.).
Rentebaten (€ 0,02 mln.)
De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1%.
Toelichting op de lasten
Personeel (€ 15,5 mln.)
De personele kosten 2014 zijn opgebouwd uit 2 componenten:
-
• Eigen personeel (€ 15,1 mln.), betrekking hebbende op 214 fte’s (de te verwachten bezetting 2014). De gehanteerde gemiddelde prijs per fte bedraagt circa € 70.000.
-
• Externe inhuur (€ 0,4 mln.).
Materieel (€ 6,5 mln.)
De materiële kosten 2014 zijn onder te verdelen in onderstaande categorieën.
Materiële kosten – categorieën (x € 1.000) | Bedrag |
---|---|
ICT | 1.400 |
Huren | 2.293 |
Huisvesting | 575 |
Opleiding en wervingskosten | 420 |
Reis- en verblijfkosten | 644 |
Communicatie | 252 |
Landsadvocaat | 500 |
Overig | 412 |
Totaal | 6.496 |
Afschrijvingskosten (€ 0,3 mln.)
De afschrijvingskosten zijn bepaald op basis van de huidige investeringsvoorraad en de te verwachten (vervangings)investeringen. De afschrijvingen hebben grotendeels betrekking op ICT (€ 0,233 mln.) en telecomapparatuur (€ 45.000).
Kasstroomoverzicht 2014
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2014 | 8.814 | 8.673 | 20.003 | 13.029 | 11.752 | 11.124 | 10.598 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 15.725 | 418 | – 6.467 | – 945 | – 133 | – 115 | – 115 |
Totaal investeringen (-/-) | – 3.948 | – 90.381 | – 23.631 | – 144 | – 314 | – 289 | – 302 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.948 | – 90.381 | – 23.631 | – 144 | – 314 | – 289 | – 302 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 3.643 | – 97 | – 76 | – 188 | – 181 | – 122 | – 82 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 3.643 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 8.570 | 90.000 | 23.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 8.509 | 89.903 | 23.124 | – 188 | – 181 | – 122 | – 82 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2014 (=1+2+3+4) | 29.100 | 8.613 | 13.029 | 11.752 | 11.124 | 10.598 | 10.099 |
Toelichting
-
1. Het jaar 2012 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens. Het jaar 2013 betreft de gegevens Ontwerpbegroting 2013. De eindstanden 2012 – beginstanden 2013, respectievelijk eindstanden 2013 – beginstanden 2014, sluiten om deze reden niet aan.
-
2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).
-
3.a De investeringen hebben grotendeels betrekking op gebiedsontwikkelingsprojecten. Het betreft aankoop van gronden en activering van plan- en uitvoeringskosten (€ 23,2 mln.).
Hiernaast is sprake van ICT (vervangings)investeringen (€ 0,4 mln.).
-
4.a De eenmalige uitkering aan het moederdepartement heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5%-regeling eigen vermogen).
-
4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen met betrekking tot gebiedsontwikkelingsprojecten.
Doelmatigheid
Omschrijving Generiek Deel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (* € 1) | |||||||
Pacht | 601 | 728 | 600 | 594 | 583 | 580 | 578 |
Huur | 695 | 728 | 709 | 702 | 689 | 685 | 683 |
Erfpacht | 494 | 616 | 491 | 486 | 477 | 476 | 473 |
Medegebruik/overig | 449 | 392 | 436 | 432 | 424 | 422 | 420 |
Zakelijke lasten | 263 | 392 | 273 | 270 | 265 | 264 | 263 |
Omzet per productgroep (* € 1.000) | |||||||
Homogene producten | 10.713 | 10.944 | 10.622 | 10.252 | 9.662 | 8.921 | 8.608 |
Heterogene producten | 14.928 | 12.414 | 11.827 | 11.554 | 11.117 | 10.570 | 10.339 |
Totale omzet | 25.641 | 23.358 | 22.449 | 21.806 | 20.779 | 19.491 | 18.947 |
Aandeel directe uren | 62% | 60% | 62% | 64% | 65% | 66% | 67% |
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces | 1.391 | 1.280 | 1.320 | 1.330 | 1.340 | 1.350 | 1.360 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur), begrotingssterkte | 257,1 | 257,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 | 242,1 |
Mate van kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Saldo van baten en lasten (%) | 19% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ) | 0,92 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek | 7.0 | 7.0 | |||||
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld | 1 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Het management van het RVOB bewaakt de doelmatigheid door middel van de planning&control en interne controlecyclus via welke strakke budgetsturing plaatsvindt en continu wordt nagedacht over verdere efficiencies, verbeteringen en opbrengstmogelijkheden. Daarnaast propageert het management vooral sinds de batenlastenontwikkelingen kostenbewustzijn bij de medewerkers door onder andere te sturen op het minimaliseren van ineffectief overleg en het beperken van overbodige personele en materiele kosten en uitgaven, daarbij hanteert zij een sober personeelsbeleid. Jaarplan en tariefnotitie zijn in dit kader belangrijke conditionerende stukken welke als kaderstellend en richtinggevend gelden voor de dienst. Naast het minimaliseren van de kosten wordt ook gestuurd op het maximaliseren van de opbrengst. Een belangrijk thema in de programmasfeer is bijvoorbeeld de volledigheid van de ingebruikgevingen; dat is niet altijd even makkelijk in een maatschappelijk speelveld waarbinnen de marktprijs niet altijd zomaar wordt geaccepteerd.
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld.
Omzet per productgroep
Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten. Er is een inschatting gemaakt van het aantal te leveren producten.
Aandeel directe uren voor totaal RVOB
Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid). De te verwachten stijging van het aandeel directe uren is het gevolg van sturing op het verhogen van de directe uren voor medewerkers in het primair proces.
Aantal directe uren voor medewerker in primair proces
Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte en geeft het maximaal toegestaan aantal fte’s weer.
Mate van kostendekkendheid
Het uitgangspunt is dat het baten-lastenagentschap RVOB volledig kostendekkend is.
Saldo van baten en lasten (%)
Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)
Het RVOB betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. Door de norm op 70% te stellen (in plaats van bijvoorbeeld 90%) wordt voorkomen dat alleen bezwaarschriften worden ingediend waarbij het vrijwel zeker is dat het RVOB in het gelijk wordt gesteld.
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek
Met een interval van circa drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB met een 7 waarderen.
Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld
Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord. Er worden weinig klachten ontvangen. Om te voorkomen dat een kleine onvolkomenheid (bijvoorbeeld 1 klacht 1 dag buiten de termijn) leidt tot een onevenredig negatief beeld is een kleine foutenmarge in het kengetal ingebouwd (80%-score).