31 Nationale politie
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 5.132.936 | 0 | 5.132.936 | 17.407 | 5.150.343 | 12.021 | 11.760 | 19.230 | 19.080 | |
Programma-uitgaven | 5.132.936 | 0 | 5.132.936 | 17.407 | 5.150.343 | 12.021 | 11.760 | 19.230 | 19.080 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,90% | 98,53% | ||||||||
31.2 Bekostiging nationale politie | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Nationale Politie | 4.877.789 | 0 | 4.877.789 | 4.619 | 4.882.408 | 9.852 | 10.035 | 17.505 | 17.355 | |
Politieacademie | 112.012 | 0 | 112.012 | 0 | 112.012 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
BES brandweer- en politiekorps | 16.653 | 0 | 16.653 | 4.177 | 20.830 | 3.225 | 3.225 | 3.225 | 3.225 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 10.981 | 0 | 10.981 | 0 | 10.981 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
C2000 / GMS | 93.424 | 0 | 93.424 | 10.400 | 103.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 791 | 0 | 791 | 0 | 791 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 1.266 | 0 | 1.266 | – 100 | 1.166 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Opsporing | 700 | 0 | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Opdrachten | ||||||||||
Providers | 11.000 | 0 | 11.000 | – 1.056 | 9.944 | – 1.056 | – 1.500 | – 1.500 | – 1.500 | |
Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT | 3.820 | 0 | 3.820 | – 1.133 | 2.687 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Bijdragen Sociale fondsen | ||||||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor: bijdragen aan BES brandweer- en politiekorps, bijdragen aan de Nationale Politie voor exploitatie van C2000, de Meldkamerorganisatie en de jaarlijkse bijdrage aan de Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie. Verder is budget gereserveerd voor nog te verstrekken opdrachten.
Het juridisch verplichte deel betreft de bijdragen ZBO's/RWT's die betrekking hebben op uitgaven voor de Nationale Politie (NP) en Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de NP voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000, het transitieakkoord met de meldkamerorganisatie, de uitgaven voor internationale samenwerking die gemaakt wordt op grond van overeenkomsten. Bijdragen medeoverheden: o.g.v. wetgeving bijdragen verstrekt aan brandweer- en politiekorps op de BES, Bureau Regioburgemeesters. Subsidies: verstrekt aan de Stichting NL Confidential en Politievakbond ACP. Opdrachten: omvatten o.a. meerjarige contracten tot en met 2016 met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Bekostiging Nationale Politie
Middelen contraterrorisme: betreft intensiveringsmiddelen (totaal € 5,4 in 2015 oplopend naar € 20,5 in 2018 e.v.) voor het traject contra-terrorisme die vanuit de Aanvullende Post bij Financiën worden toegevoegd aan de begroting van VenJ. In augustus 2014 is het actieprogramma «Integrale aanpak Jihadisme» van start gegaan. De middelen zijn nodig voor de Politie en het OM voor de extra inspanningen die nodig zijn op het terrein terrorismebestrijding bij de inlichtingen- en veiligheidsdiensten.
Kwaliteit, Arbeidvoorwaarden en ICT politie
De mutatie in het budget C2000 / GMS wordt verklaard door de exploitatiekosten C2000. Het betreft de jaarlijkse bijdrage (€ 10,4 mln.) van VWS en Defensie in de exploitatiekosten van het C2000 systeem in verband met het gebruik van het communicatienetwerk door de politie, brandweer en ambulancezorg.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 1.439.713 | 0 | 1.439.713 | 39.453 | 1.479.166 | 64.619 | – 13.201 | – 27.200 | – 45.700 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | ||||||||||
Personeel | 20.745 | 0 | 20.745 | 0 | 20.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan eigen personeel | 19.997 | 0 | 19.997 | 0 | 19.997 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan externe inhuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 748 | 0 | 748 | 0 | 748 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 4.223 | 0 | 4.223 | – 1 | 4.222 | – 1 | – 1 | 0 | 0 | |
waarvan ICT | 499 | 0 | 499 | 0 | 499 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 3.724 | 0 | 3.724 | – 1 | 3.723 | – 1 | – 1 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 1.414.745 | 0 | 1.414.745 | 39.454 | 1.454.199 | 64.620 | – 13.200 | – 27.200 | – 45.700 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,68% | 99,96% | ||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | ||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 51.809 | 0 | 51.809 | 319 | 52.128 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bureau Financieel Toezicht | 2.408 | 0 | 2.408 | 0 | 2.408 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 1.328 | 0 | 1.328 | 0 | 1.328 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 179 | 0 | 179 | 0 | 179 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 14.478 | 0 | 14.478 | 0 | 14.478 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 369.649 | 0 | 369.649 | 32.200 | 401.849 | 74.500 | 13.400 | 11.400 | 9.500 | |
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel | 1.598 | 0 | 1.598 | 0 | 1.598 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | ||||||||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 953.130 | 0 | 953.130 | 6.720 | 959.850 | – 9.880 | – 26.600 | – 38.600 | – 55.200 | |
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
College Bescherming Persoonsgegevens | 8.191 | 0 | 8.191 | – 75 | 8.116 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
College voor de Rechten van de Mens | 6.016 | 0 | 6.016 | 75 | 6.091 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 686 | 0 | 686 | 215 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 86 | 0 | 86 | 0 | 86 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Subsidies Rechtspleging | 891 | 0 | 891 | 0 | 891 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies Wetgeving | 1.437 | 0 | 1.437 | 0 | 1.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 159 | 0 | 159 | 0 | 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 274.980 | 0 | 274.980 | – 43.960 | 231.020 | – 38.040 | – 20.620 | – 22.680 | – 25.500 | |
waarvan griffierechten | 240.526 | 0 | 240.526 | – 15.800 | 224.726 | – 17.800 | – 17.100 | – 21.800 | – 25.500 |
Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Nederlandse Orde van Advocaten en voor bijdrage aan internationale organisaties. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor toezicht en onderzoek bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering, rechtsbijstand en rechtspleging.
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is bijna 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de structurele subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissie en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand: De PMJ cijfers indiceren voor de rechtsbijstand meerjarig een aflopende groei in de behoefte van de rechtsbijstand. Op basis hiervan zijn de ramingen naar boven bijgesteld (€ 31,2 mln.) van de reguliere straftoevoegingen, de piketdiensten en de toevoegingen in civiele zaken.
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatige en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de Rechtspraak:
-
– op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak meerjarig neerwaarts bijgesteld. Met name bij civiele rechtspraak is de geraamde instroom lager dan eerder werd ingeschat. In 2015 is er echter sprake van een lichte stijging van € 7,5 mln.
-
– implementatie procedurerichtlijn: in verband met het wetsvoorstel Procedurerichtlijn worden extra kosten ter hoogte van € 5,5 mln. bij de rechtspraak verwacht. De implementatie hiervan is voor twee jaar opgenomen. De structurele kosten en dekking worden na een evaluatie vastgesteld.
-
– Meerjaren Planning en Prognose (MPP) cijfers: op basis van de meest recente uitkomsten van de MPP cijfers wordt een lagere instroom in de vreemdelingenkamers verwacht. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van € -7,6 mln.
Mutaties ontvangsten
Besparingsverliezen wetstrajecten
-
– Besparingsverlies griffierechten: als gevolg van een vertraging in de invoering van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt een tegenvaller van € 19 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
-
– Besparingsverlies bijdrageregeling: bij rechtspleging en rechtsbijstand (artikel 32) en sanctietoepassing (artikel 34) wordt als gevolg van een vertraging in de invoering van het wetsvoorstel bijdrageregeling een tegenvaller van € 32 mln. in 2015 verwacht. Er wordt uitgegaan van invoering per 1 januari 2016. Het besparingsverlies wordt binnen de begroting van VenJ van dekking voorzien.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 662.722 | 0 | 662.722 | 51.023 | 713.745 | 2.583 | 1.096 | 2.463 | 1.963 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||||||
Personeel | 352.440 | 0 | 352.440 | 368 | 352.808 | – 775 | 25 | 325 | – 175 | |
waarvan eigen personeel | 320.988 | 0 | 320.988 | 368 | 321.356 | – 775 | 25 | 325 | – 175 | |
waarvan externe inhuur | 31.452 | 0 | 31.452 | 0 | 31.452 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 102.367 | 0 | 102.367 | 65 | 102.432 | – 287 | – 587 | – 587 | – 587 | |
waarvan ICT | 39.686 | 0 | 39.686 | 525 | 40.211 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan SSO's | 28.747 | 0 | 28.747 | 300 | 29.047 | 300 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 33.934 | 0 | 33.934 | – 760 | 33.174 | – 587 | – 587 | – 587 | – 587 | |
Programma-uitgaven | 207.915 | 0 | 207.915 | 50.590 | 258.505 | 3.645 | 1.658 | 2.725 | 2.725 | |
Waarvan juridisch verplicht | 90,93% | 95,00% | ||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technoligie | ||||||||||
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
RIEC's/LIEC | 6.673 | 0 | 6.673 | 0 | 6.673 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 0 | 0 | 1.618 | 1.618 | 1.697 | 1.618 | 809 | 0 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.627 | 0 | 1.627 | 0 | 1.627 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 2.208 | 0 | 2.208 | 7.100 | 9.308 | 3.995 | 1.495 | 1.495 | 1.495 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.498 | 0 | 1.498 | 0 | 1.498 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 3.000 | 0 | 3.000 | – 1.618 | 1.382 | – 1.697 | – 1.618 | – 809 | 0 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 0 | 0 | 0 | 1.925 | 1.925 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | 1.243 | |
Opdrachten | ||||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 1.888 | 0 | 1.888 | 0 | 1.888 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
33.3 Opsporing en vervolging | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 65.320 | 0 | 65.320 | 353 | 65.673 | 60 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||||
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.723 | 0 | 1.723 | 0 | 1.723 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties en medeoverheden | ||||||||||
PV-verg. Bestuurlijke Strafbeschikking | 0 | 0 | 0 | 11.500 | 11.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen | 3.912 | 0 | 3.912 | 0 | 3.912 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
FIU-Nederland | 4.052 | 0 | 4.052 | 0 | 4.052 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 2.393 | 0 | 2.393 | – 1.687 | 706 | – 1.553 | – 1.070 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Overig opsporing en vervolging | 2.712 | 0 | 2.712 | 0 | 2.712 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Schadeloosstellingen | 17.395 | 0 | 17.395 | 33.500 | 50.895 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Keten Informatie Management | 764 | 0 | 764 | – 100 | 664 | – 100 | – 10 | – 13 | – 13 | |
Onrechtmatige Detentie | 11.180 | 0 | 11.180 | 0 | 11.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten | 25.537 | 0 | 25.537 | 590 | 26.127 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Restitutie ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeershandhaving OM | 33.543 | 0 | 33.543 | 0 | 33.543 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afpakken | 10.531 | 0 | 10.531 | – 2.591 | 7.940 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen | 11.959 | 0 | 11.959 | 0 | 11.959 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.066.898 | 0 | 1.066.898 | 1.527 | 1.068.425 | 56.000 | 0 | – 35.000 | – 35.000 | |
waarvan Boeten en Transacties | 966.338 | 0 | 966.338 | – 50.373 | 915.965 | 4.100 | 0 | – 35.000 | – 35.000 | |
waarvan Afpakken | 90.560 | 0 | 90.560 | 51.900 | 142.460 | 51.900 | 0 | 0 | 0 |
Het niet-juridisch verplichte deel op dit beleidsartikel is complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden.
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI en DRZ en aan het ZBO College gerechtelijk deskundige. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, als ook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en een deel van de gerechtskosten.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Bestuur, informatie en technologie.
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door de overheveling van werkzaamheden met betrekking tot het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) en de direct daarmee samenhangende aanpak van Criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Daartoe wordt het budget ter hoogte van € 9 mln. (respectievelijk € 7,1 mln. en € 1,9 mln.) overgeheveld van artikel 34 naar artikel 33.
Opsporing en vervolging
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
– de regeling PV-vergoeding: de vergoeding is met ingang van 31 december 2014 beëindigd. Voor het jaar 2014 is nog een juridische verplichting om de gemeenten te compenseren voor deze vergoedingsregeling. Dit betreft de afrekening tranche 2014 € 11,5 mln. van de PV-vergoeding.
-
– Stichting Thuiskopie: de Staat en Stichting Thuiskopie hebben op 8 december 2014 een schikking getroffen in hun geschil over de hoogte van de thuiskopieheffing in de jaren 2007–2012. VenJ betaalt € 33,5 mln. aan de stichting. Het geld is bedoeld voor de rechthebbenden, zoals auteurs, componisten en beeldend kunstenaars. De kasbetaling vindt plaats in 2015.
Mutaties ontvangsten
Schikking SBM Offshore
-
– Het Openbaar Ministerie heeft een meerjarige schikking getroffen met SBM Offshore. De 1e tranche is reeds in 2014 ontvangen. De 2e en 3e tranche van deze schikking wordt in 2015 (€ 56 mln.) en 2016 (€ 56 mln.) ontvangen. Het ontnemingsdeel (€ 51,9 mln.) van de schikking wordt verantwoord op het onderdeel «Afpakken» en het boetedeel (€ 4,1 mln.) op «Boeten en Transacties».
Boeten en Transacties
-
– Op het dossier Boeten en Transacties wordt vanwege een tijdelijke verminderende inzet van digitale handhavingsmiddelen door o.a. vervanging van trajectcontrolesystemen, flitspalen en radarcontrolesystemen een tekort voor 2015 verwacht van € 55 mln.
34 Sanctietoepassing
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 2.416.080 | 0 | 2.416.080 | 134.564 | 2.550.644 | 7.105 | 10.843 | 14.582 | 31.110 | |
Programma-uitgaven | 2.416.080 | 0 | 2.416.080 | 134.564 | 2.550.644 | 7.105 | 10.843 | 14.582 | 31.110 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,36% | 99,32% | ||||||||
34.2 Preventieve maatregelen | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Dienst Justis | 12.225 | 0 | 12.225 | 2.000 | 14.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Overig preventieve maatregelen | 0 | 0 | 0 | 2.148 | 2.148 | 2.600 | 1.955 | 950 | 950 | |
Subsidies | ||||||||||
Preventie bedrijfsleven | 5.800 | 0 | 5.800 | – 5.800 | 0 | – 5.800 | – 5.800 | – 5.807 | – 5.807 | |
Integriteit | 1.050 | 0 | 1.050 | 2 | 1.052 | 107 | 107 | 107 | 108 | |
Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid | 1.602 | 0 | 1.602 | – 1.602 | 0 | – 1.602 | – 1.602 | – 1.602 | – 1.603 | |
Overig preventieve maatregelen | 2.960 | 0 | 2.960 | 3.174 | 6.134 | 3.106 | 2.140 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Kansspelbeleid | 1.085 | 0 | 1.085 | 0 | 1.085 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig preventieve maatregelen | 4.067 | 0 | 4.067 | – 3.043 | 1.024 | – 1.043 | – 1.043 | – 1.043 | – 1.043 | |
Garanties | ||||||||||
Faillissementscuratoren | 703 | 0 | 703 | 0 | 703 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.128.774 | 0 | 1.128.774 | 108.340 | 1.237.114 | – 24.360 | – 27.300 | – 21.300 | – 7.300 | |
DJI-Forensische zorg | 757.607 | 0 | 757.607 | 5.500 | 763.107 | 19.600 | 27.100 | 27.100 | 27.100 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 99.209 | 0 | 99.209 | – 228 | 98.981 | 224 | 224 | 224 | 1.314 | |
CJIB | 88.649 | 0 | 88.649 | 13.215 | 101.864 | 1.925 | 1.799 | 1.728 | 1.620 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Reclassering Nederland | 125.362 | 0 | 125.362 | 9.181 | 134.543 | 8.160 | 8.160 | 8.160 | 8.160 | |
Leger des Heils | 21.025 | 0 | 21.025 | 1.134 | 22.159 | 1.360 | 1.360 | 1.360 | 1.360 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland | 62.885 | 0 | 62.885 | 3.402 | 66.287 | 4.080 | 4.080 | 4.080 | 4.080 | |
Centraal Administratie Kantoor | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
Opdrachten | ||||||||||
Forensische zorg | 5.997 | 0 | 5.997 | – 3.500 | 2.497 | – 500 | – 500 | – 500 | 0 | |
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 3.200 | 0 | 3.200 | 0 | 3.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 18.486 | 0 | 18.486 | – 3.265 | 15.221 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | 9.169 | 0 | 9.169 | – 5.252 | 3.917 | – 3.775 | – 3.775 | – 3.775 | – 3.775 | |
34.4 Slachtofferzorg | ||||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 5.321 | 0 | 5.321 | 1.671 | 6.992 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Slachtofferhulp Nederland | 34.043 | 0 | 34.043 | 1.939 | 35.982 | 2.486 | 3.361 | 4.272 | 5.258 | |
Subsidies | ||||||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld | 601 | 0 | 601 | 0 | 601 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Slachtofferzorg | 8.200 | 0 | 8.200 | – 1.400 | 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 15.360 | 0 | 15.360 | – 952 | 14.408 | – 2.663 | – 2.623 | – 2.572 | – 2.512 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 | |
Overig Slachtofferzorg | 0 | 0 | 0 | 4.700 | 4.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 79.665 | 0 | 79.665 | – 3.140 | 76.525 | – 2.060 | 220 | 580 | 700 |
Het niet-juridisch verplichte deel is voornamelijk gereserveerd voor overige materiële uitgaven bij DJI.
Het juridisch verplichte deel betreffen bij de artikelen Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Voor DJI betreft het de materiele programma uitgaven (subsidies, inkoop van zorg(tenders) en RVB huurlasten) en de personele uitgaven. Verder heeft DJI naast (kas)uitgaven ook te maken diverse kosten zoals afschrijvingskosten. Verder bestaat het juridische gedeelte voornamelijk uit subsidiering/bijdrage aan RWT's en ZBO's (SHN, SGM, Reclassering, etc.)
Toelichting
Mutaties uitgaven
Preventieve maatregelen
De mutatie op het artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
-
– De overheveling van werkzaamheden met betrekking tot het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) en de direct daarmee samenhangende aanpak van Criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Daartoe wordt het budget € 9 mln. (€ 6 mln. op artikel 34.2 en € 3 mln. artikel 34.3) overgeheveld van artikel 34 naar artikel 33.
Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
De mutaties op het artikelonderdeel bijdrage agentschappen DJI wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
– aanzuiveren eigen vermogen DJI: eind 2014 had DJI een negatief eigen vermogen van € 77 mln. Conform de Regeling Agentschappen wordt dit door VenJ aangezuiverd.
-
– frictiekosten DJI: de uitvoering van het Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën stond nog de bijdrage voor 2015 gereserveerd. De in 2015 benodigde middelen € 34 mln. worden nu van de Aanvullende Post bij Financiën aan de begroting van VenJ beschikbaar gesteld.
-
– besparingsverlies arbeid gedetineerden: doordat de Eerste Kamer niet heeft ingestemd met het wetsvoorstel Elektronische Detentie (ED) met daarin opgenomen een beperking van recht op arbeid, doet zich in 2015 een eenmalig besparingsverlies voor van € 7,4 mln. Voor 2016 en verder zal getracht worden deze maatregelen en bijbehorende besparingen op alternatieve wijze te realiseren (zie ook TK 24 587 nr. 608).
-
– lagere bezetting DJI: wegens de lage bezetting in het gevangeniswezen en de vreemdelingenbewaring vallen bij DJI middelen vrij. Tevens kan de capacitaire taakstelling van DJI tijdelijk verlaagd worden vanwege de voorgenomen verhuur van Norgerhaven. Daarnaast worden extra middelen toegevoegd aan de Forensische zorg. Per saldo levert dit in 2015 circa 8,8 mln. op dit artikel.
-
– CJIB: Vanwege verwachte lagere aantallen WAHV-zaken op basis van de actuele B&T-raming ontstaat er een tekort bij het CJIB van € 8,7 mln. Om dit tekort te compenseren wordt de bijdrage vanuit het moederdepartement aan het CJIB verhoogd.
-
– Reclassering Nederland: op basis van de meest recente uitkomsten van het PMJ-model worden de geraamde uitgaven aan Reclassering Nederland bijgesteld met € 5,3 mln.
-
– kleine mutaties (< € 5mln.) zoals o.a. een bijdrage voor het programma USB bij het CJIB.
35 Jeugd
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 372.566 | 0 | 372.566 | 2.865 | 375.431 | 2.518 | 3.552 | 5.201 | 6.263 | |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | ||||||||||
Personeel | 134.177 | 0 | 134.177 | 3.294 | 137.471 | 5.454 | 6.608 | 7.716 | 8.778 | |
waarvan eigen personeel | 127.338 | 0 | 127.338 | 3.294 | 130.632 | 5.454 | 6.608 | 7.716 | 8.778 | |
waarvan externe inhuur | 5.569 | 0 | 5.569 | 0 | 5.569 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig personeel | 1.270 | 0 | 1.270 | 0 | 1.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 32.744 | 0 | 32.744 | 120 | 32.864 | 120 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan ICT | 6.364 | 0 | 6.364 | 0 | 6.364 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan SSO's | 15.910 | 0 | 15.910 | 120 | 16.030 | 120 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan overig materieel | 10.470 | 0 | 10.470 | 0 | 10.470 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 205.645 | 0 | 205.645 | – 549 | 205.096 | – 3.056 | – 3.056 | – 2.515 | – 2.515 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,45% | 98,68% | ||||||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming | ||||||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage | 2.772 | 0 | 2.772 | – 260 | 2.512 | – 260 | – 260 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
BES Voogdijraad | 1.248 | 0 | 1.248 | – 75 | 1.173 | – 75 | – 75 | – 75 | – 75 | |
Subsidies | ||||||||||
Jeugdbescherming | 4.893 | 0 | 4.893 | – 2.426 | 2.467 | – 1.136 | – 1.136 | – 940 | – 940 | |
Opdrachten | ||||||||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten | 900 | 0 | 900 | 0 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stelsel Jeugdzorg | 100 | 0 | 100 | 4.500 | 4.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 277 | 0 | 277 | – 277 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
DJI – jeugd | 160.998 | 0 | 160.998 | 3.340 | 164.338 | 3.100 | 3.100 | 3.100 | 3.100 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Halt | 11.723 | 0 | 11.723 | – 85 | 11.638 | – 85 | – 85 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Overige Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 0 | 0 | 0 | 3.550 | 3.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 4.020 | 0 | 4.020 | 0 | 4.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Projecten jeugd straf | 14.914 | 0 | 14.914 | – 8.816 | 6.098 | – 4.600 | – 4.600 | – 4.600 | – 4.600 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.800 | 0 | 3.800 | 0 | 3.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.487 | 0 | 1.487 | 5.065 | 6.552 | 1.515 | 1.515 | 1.515 | 1.515 |
Het niet-juridisch verplicht deel betreft uitgaven aangaande ondersteuning primair processen t.a.v. tolken & vertalers, vergaderlocaties, catering e.d. En een deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere nog te starten projecten binnen de jeugdbescherming en jeugdsancties en -preventie en de aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen.
Het juridisch verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel bestaat onder andere uit structurele subsidierelaties (bv. Halt, Nidos en LBIO), de doeluitkeringen jeugdzorg (JB/JR) en de bijdrage aan DJI.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Uitvoering jeugdbescherming
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a. de inzet eindejaarsmarge ten behoeven van transitie jeugdzorg (€ 4,5 mln.)
Tenuitvoerlegging Justitiële sancties jeugd
Op dit artikelonderdeel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals o.a.
-
– een saldering op de ontvangsten Prima gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) voor € 3,5 mln.
-
– het wetsvoorstel adolescentenstrafrecht (ASR) is eind november door de Eerste Kamer aangenomen. Per 1 april 2014 is het wetsvoorstel in werking getreden. Doel van het ASR is het bieden van sancties op maat voor jongeren en jongvolwassenen waarbij rekening wordt gehouden met hun ontwikkelingsfase.
-
– een technische correctie van € 4,6 mln. PIJ-zorg jeugdigen detentie die per abuis was verantwoord op de projecten jeugd straf in plaats van DJI-jeugd.
Mutaties ontvangsten
Op dit artikel doen zich alleen kleine mutaties (< € 5 mln.) voor zoals:
-
– wetsvoorstel herziening kinderbeschermingsmaatregelen: met de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel met ingang van 1 januari 2015 wordt de noodzakelijke modernisering van de kinderbeschermingsmaatregelen gerealiseerd. De kosten voor Raad voor de Kinderbescherming worden door middel van deze budgetoverheveling ad € 1,5 mln. gedekt.
-
– ontvangst € 3,6 mln. vanwege afrekening op het project Prima gelden (Programma Implementatie Agenda).
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 248.052 | 0 | 248.052 | 14.281 | 262.333 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Programma-uitgaven | 248.052 | 0 | 248.052 | 14.281 | 262.333 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Waarvan juridisch verplicht | 91,99% | 92,55% | ||||||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 320 | 0 | 320 | 0 | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Instituut Fysieke Veiligheid | 30.807 | 0 | 30.807 | 0 | 30.807 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 175.225 | 0 | 175.225 | – 21 | 175.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 5.140 | 0 | 5.140 | 890 | 6.030 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Nederlands Rode Kruis | 1.693 | 0 | 1.693 | 0 | 1.693 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Veiligheidsinstituut | 1.305 | 0 | 1.305 | 0 | 1.305 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | 2.057 | 0 | 2.057 | 6.900 | 8.957 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Project NL-Alert | 5.931 | 0 | 5.931 | 0 | 5.931 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten NCSC | 3.628 | 0 | 3.628 | – 955 | 2.673 | – 125 | – 125 | – 125 | – 125 | |
Overig terrorismebestrijding | 500 | 0 | 500 | 517 | 1.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Nationale Veiligheid | 10.294 | 0 | 10.294 | 3.753 | 14.047 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | ||||||||||
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.152 | 0 | 11.152 | 3.197 | 14.349 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het niet verplichte deel is gereserveerd voor o.a.: bijdrage agentschappen voor schadeclaims van de WTS (Wet Tegemoetkoming Schade). Bijdrage mede-overheden: voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid. Subsidies: incidentele subsidies voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid. Opdrachten: ontwikkeling, onderhoud en beheer van nieuw alerteringssyteem NL-Alert; opdrachten t.b.v. cybersecurity w.o. het Nationaal Cybersecurity Centrum; opdrachten t.b.v. cyberconferentie 2015 (uit HGIS); opdrachten voor een effectieve nationale crisisorganisatie (w.o. het NCC), voor terrorismebestrijding en het identificeren en beoordelen van dreigingen op de nationale veiligheid.
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op verplichtingen die voortvloeien uit: bijdragen aan ZBO/RWT’s op grond van Besluit Rijksbijdrage IFV; bijdrage mede-overheden o.g.v. Wet Veiligheidsregio’s (BDUR); doorlopende subsidieregelingen met het Nederlands Rode Kruis en het Nationaal Veiligheidsinstituut; extra uitgaven beveiligingsmaatregelen op luchthavens in Nederland.
Toelichting
Mutaties uitgaven
Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
De mutatie op het artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
Controle handbagage luchthavens: in december 2014 is het voorstel van de Europese Commissie overgenomen om extra controlemaatregelen voor handbagage op Europese luchthavens te regelen. Deze maatregelen zijn ingaan per 1 maart 2015. Aanleiding voor de maatregelen is een vermeende dreiging voor de burgerluchtvaart afkomstig van Noord Afrika en het Midden Oosten, waartegen voornamelijk de VS, Canada en het VK maatregelen hebben genomen. De totale kosten voor VenJ over 2015 komen uit op € 6,9 mln.
Onderzoeksraad voor Veiligheid
In 2015 worden door VenJ nog kosten gemaakt vanwege de ramp met vlucht MH17. Het gaat naast kosten in het kader van het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor VenJ uitvoert ook om kosten voor politie-inzet in de Oekraïne en identificatie van slachtoffers door het NFI. (Totaal € 8,2 mln. verdeeld over de artikelen 31, 32, 33, 36 en 91).
37 Vreemdelingen
Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2016 | Mutatie 2017 | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3=1+2) | (4) | (5=3+4) | ||||||
Verplichtingen | 757.030 | 0 | 757.030 | 467.678 | 1.224.708 | 43.383 | 28.216 | 28.216 | 28.426 | |
Programma-uitgaven | 757.030 | 0 | 757.030 | 467.678 | 1.224.708 | 43.383 | 28.216 | 28.216 | 28.426 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98,24% | 99,19% | ||||||||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | ||||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 278.503 | 0 | 278.503 | 61.720 | 340.223 | 42.067 | 27.500 | 27.500 | 27.500 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers | 399.951 | 0 | 399.951 | 393.238 | 793.189 | – 6.314 | – 1.314 | – 1.314 | – 1.314 | |
Nidos-opvang | 23.273 | 0 | 23.273 | 6.300 | 29.573 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | ||||||||||
Vluchtelingenwerk Nederland | 5.730 | 0 | 5.730 | 4.900 | 10.630 | 4.000 | 3.400 | 3.400 | 3.400 | |
Overig toegang, toelating en opvang vreeemdelingen | 1.654 | 0 | 1.654 | 0 | 1.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Biometrie | 2.504 | 0 | 2.504 | – 2.504 | 0 | – 501 | – 501 | – 501 | – 501 | |
Vernieuwing Grensmanagement | 160 | 0 | 160 | – 160 | 0 | – 160 | – 160 | – 160 | – 160 | |
Keteninformatisering | 14.537 | 0 | 14.537 | 2.604 | 17.141 | 501 | 501 | 501 | 501 | |
Versterking vreemdelingenketen | 3.038 | 0 | 3.038 | 645 | 3.683 | – 210 | – 210 | – 210 | 0 |
Niet juridisch verplicht: een deel van het budget is bestuurlijk gebonden. Dit budget is bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen voor o.m. biometrische producten en Digitaal Werken. Subsidiebijdragen i.h.k.v. terugkeer van vreemdelingen. Opdrachten: het merendeel van de uitgaven zijn directe kosten i.h.k.v. het laten terugkeren van de vreemdelingen incl. de escorts.
Het juridische verplichte deel betreft o.a. de moederbijdrage aan de IND (278 mln.) en de opdracht aan het COA (400 mln.). Daarnaast wordt budget besteed aan subsidieverlening VWN (5,7 mln.), Nidos(23 mln. en aan overige subsidies (bijv. Comensha en The Hague Process). Naast de subsidies worden middelen aan beheer en ontwikkelkosten ICT verplicht. Uitgaven in dit kader zijn o.a. onderhoudscontracten, licenties en verlengingen daarvan. Terugkeer en bewaring vreemdelingen: betreft de uitgaven in relatie tot het convenant met de DV&O (8,4 mln.), de beschikking (6,4 mln.) aan IOM (Int. Org. Migration) en de uitvoeringskosten en projecten (e.e.a. is afhankelijk van inzet).
Toelichting
Mutaties uitgaven
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
De mutatie op dit artikelonderdeel wordt voornamelijk verklaard door:
-
– asielinstroom: de hogere asielinstroom instroom leidt meerjarig tot extra kosten bij de IND. In 2015 € 61,8 mln. aflopend naar € 30,9 mln. in 2017 en verder. Deze uitgaven worden gedekt binnen de begroting van VenJ. De dekking voor 2015 geschiedt door een deel van de asielreserve in te zetten.
-
– eerstejaarsopvang asielzoekers aan ODA: door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA (Official Development Assistance) de komende jaren ook toe. Dit wordt veroorzaakt door de stijgende instroom en de oplopende opvangduur. Dit leidt tot hogere asielopvangkosten bij het COA. In 2015 wordt als gevolg hiervan € 400 mln. extra aan ODA toegerekend.
-
– archiefkosten IND: voor het wegwerken van de archiefachterstand bij IND is in 2010 besloten dat VenJ bijdraagt in de kosten. Voor 2015 € 5 mln. en voor 2016 € 3,4 mln.
Mutaties ontvangsten
De stijging van de asielinstroom leidt ook tot hogere kosten bij de IND. Om deze extra kosten deels te dekken wordt vanuit de asielreserve € 35,5 mln. ingezet.