1 Openbaar bestuur en democratie
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 30.383 | 5.588 | 35.971 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Uitgaven: | 30.383 | 5.588 | 35.971 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | |
Waarvan juridisch verplicht | 90% | 90% | ||||||
1.1 | Bestuurlijke en financiele verhouding | 10.163 | 1.800 | 11.963 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Subsidies | 3.583 | 232 | 3.815 | 32 | 38 | 55 | 55 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 28 | 200 | 228 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse subsidies | 332 | 91 | 423 | 91 | 91 | 91 | 91 | |
Oorlogsgravenstichting (OGS) | 3.223 | – 59 | 3.164 | – 59 | – 53 | – 36 | – 36 | |
Opdrachten | 6.263 | 1.885 | 8.148 | – 215 | – 221 | – 238 | – 238 | |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek | 6.263 | 1.885 | 8.148 | – 215 | – 221 | – 238 | – 238 | |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 317 | – 317 | 0 | – 317 | – 317 | – 317 | – 317 | |
Bijdragen internationaal | 317 | – 317 | 0 | – 317 | – 317 | – 317 | – 317 | |
1.2 | Participatie | 20.220 | 3.788 | 24.008 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 17.534 | 400 | 17.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Politieke partijen | 17.534 | 400 | 17.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.686 | 2.938 | 5.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kiesraad | 336 | 1.538 | 1.874 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkiezingen | 2.350 | 1.400 | 3.750 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Experiment centrale stemopneming | 0 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten: | 21.965 | 0 | 21.965 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
De decentralisaties in het sociale domein vergen inzet op diverse terreinen, onder andere de ondersteuning van gemeenten op het gebied van privacy, accountmanagement en communicatie 3D en het omschakelen naar de nieuwe manier van werken (transformatie) (circa € 1,5 mln.).
1.2 Participatie
Opdrachten
Kiesraad
Om de taken die de Kiesraad zal gaan uitvoeren voor de Wet raadgevend referendum (Wrr) doelmatig en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is een ICT-investering benodigd (circa € 1,4 mln.).
Verkiezingen
In 2015 worden diverse uitgaven geraamd voor het vernieuwen van het verkiezingsproces.
Het betreft enerzijds de uitwerking van de specificaties voor de stemprinter en de stemmenteller (€ 0,6 mln.) en anderzijds de permanente registratie van kiezers in het buitenland (€ 0,5 mln.).
2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 212.743 | – 467 | 212.276 | 13.556 | 26.000 | 26.000 | 31.000 | |
Uitgaven: | 212.743 | – 467 | 212.276 | 13.556 | 26.000 | 26.000 | 31.000 | |
2.1 | Apparaat | 203.644 | – 467 | 203.177 | 13.556 | 26.000 | 26.000 | 31.000 |
2.2 | Geheim | 9.099 | 0 | 9.099 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten: | 12.714 | 0 | 12.714 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.1 Apparaat
De operationele capaciteit van de AIVD wordt structureel uitgebreid ter versterking van contraterrorisme en om radicalisering tegen te kunnen gaan. Zie ook kamerbrief van 27 februari 2015.
6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e supple- toire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 88.885 | 31.507 | 120.392 | 10.334 | – 1.138 | – 138 | – 138 | ||
Uitgaven: | 88.885 | 31.507 | 120.392 | 10.334 | – 1.138 | – 138 | – 138 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 93% | 93% | |||||||
6.1 | Verminderen regeldruk | 2.439 | – 939 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 2.279 | – 879 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 2.279 | – 879 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 160 | – 60 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vermindering regeldruk en administratieve lasten | 160 | – 60 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.2 | Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen | 18.351 | 19.922 | 38.273 | – 138 | – 138 | – 138 | – 138 | |
Opdrachten | 17.001 | 16.347 | 33.348 | – 1.088 | – 838 | – 838 | – 838 | ||
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen | 14.251 | 9.276 | 23.527 | – 700 | – 700 | – 700 | – 700 | ||
Aanpak fraudebestrijding | 2.750 | 7.071 | 9.821 | – 388 | – 138 | – 138 | – 138 | ||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 1.350 | 3.575 | 4.925 | 950 | 700 | 700 | 700 | ||
Aanpak fraudebestrijding | 1.350 | 750 | 2.100 | 250 | 0 | 0 | 0 | ||
Baten-lastenagentschap Logius | 0 | 2.825 | 2.825 | 700 | 700 | 700 | 700 | ||
6.3 | Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen | 44.959 | – 3.745 | 41.214 | – 2.845 | – 2.842 | – 2.843 | – 2.844 | |
Opdrachten | 4.824 | – 1.044 | 3.780 | – 557 | – 523 | – 361 | – 361 | ||
Beheer e-overheidsvoorzieningen | 2.606 | – 606 | 2.000 | – 119 | – 85 | 77 | 77 | ||
Officiële publicaties en wettenbank | 2.218 | – 438 | 1.780 | – 438 | – 438 | – 438 | – 438 | ||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 40.135 | – 2.701 | 37.434 | – 2.288 | – 2.319 | – 2.482 | – 2.483 | ||
Baten-lastenagentschap RvIG | 5.446 | – 2.845 | 2.601 | – 2.845 | – 2.842 | – 2.843 | – 2.844 | ||
Baten-lastenagentschap Logius | 30.420 | – 815 | 29.605 | 557 | 523 | 361 | 361 | ||
Baten-lastenagentschap UBR | 4.269 | 959 | 5.228 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.4 | Burgerschap | 5.036 | 439 | 5.475 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 4.286 | 150 | 4.436 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Comité 4/5 mei | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
ProDemos | 4.180 | 150 | 4.330 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 750 | 289 | 1.039 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma burgerschap | 750 | 289 | 1.039 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.5 | Reisdocumenten en basisadministratie personen | 18.100 | 15.830 | 33.930 | 13.317 | 1.842 | 2.843 | 2.844 | |
Opdrachten | 6.065 | 11.739 | 17.804 | 10.472 | – 1.000 | 0 | 0 | ||
Beleid GBA en reisdocumenten | 2.128 | 6.411 | 8.539 | 5.564 | – 1.908 | – 1.908 | – 1.908 | ||
Modernisering GBA | 3.937 | 5.328 | 9.265 | 4.908 | 908 | 1.908 | 1.908 | ||
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen | 12.035 | 4.091 | 16.126 | 2.845 | 2.842 | 2.843 | 2.844 | ||
Baten-lastenagentschap RvIG | 12.035 | 4.091 | 16.126 | 2.845 | 2.842 | 2.843 | 2.844 | ||
Ontvangsten: | 0 | 5.886 | 5.886 | 624 | 574 | 513 | 423 |
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
De doorontwikkeling DigiD wordt uitgevoerd door Logius, budget wordt daarom overgeheveld naar bijdrage Batenlastenagentschappen (ca. € 3 mln.). Omdat de doorontwikkeling van het Register Niet-ingezetenen (RNI) doorloopt in 2015, schuift het budget uit 2014 door (€ 1,9 mln.). Daarnaast is voor de doorontwikkeling van diverse systemen (RNI, Registratie Eerste Verblijfadres (REVA) en wettenbank) extra budget benodigd (€ 2,1 mln.). Tot slot worden door Financiën middelen die BZK als opdrachtgever tekort komt voor voorzieningen die deel uitmaken van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), uitgekeerd. Het betreft hier de voorziening eID (€ 8,1 mln.).
Aanpak fraudebestrijding
In het kader van fraudebestrijding worden adresbezoeken afgelegd. De hiervoor benodigde middelen worden verkregen doordat de meerjarige opbrengsten door departementen worden overgeboekt en naar voren gehaald. De bijdrage van een deel van de collega departementen is reeds conform afspraak ontvangen.
Baten-Lastenagentschappen Logius
Logius ontvangt de bijdrage voor de doorontwikkeling van DigiD (ca. € 3 mln.). Tevens wordt gewerkt aan de versterking van DigiD.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
De RNI maakt met ingang van 2015 onderdeel uit van de Basisregistratie Personen (BRP). Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
Bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens is budget nodig voor het voorkomen van uitval en het verrijken van de gegevenskwaliteit (circa € 1 mln.). Daarnaast treft RvIG voorbereidingen voor het in beheer nemen van de BRP (circa € 3 mln.). Tot slot worden een aantal bestaande systemen door RvIG aangepast. Het gaat hierbij onder andere om de terugmeldvoorziening PIVA en de bestandscontrole-module (circa € 2 mln.).
Modernisering GBA
Het voor de ontwikkeling van de Basisregistratiepersonen (BRP) gereserveerde budget wordt overgeheveld. Naar aanleiding van de onderzoeken van Gartner uit 2013 is destijds een nieuw scenario gekozen inclusief dekking. Deze middelen stonden nog niet op het juiste budget. Met deze mutatie worden de budgetten op de juiste plaats gezet.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten lastenagenstchap RvIG
Vanaf 2015 maakt de RNI onderdeel uit van de BRP. Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld (€ 2,8 mln.). Daarnaast is een aanvulling op budgetfinanciering benodigd voor toegenomen kosten van berichtenverkeer (€ 1,1 mln.).
Ontvangsten
Over het jaar 2014 heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) een positief resultaat laten zien van € 5,1 mln. op reisdocumenten. Dit is opgebouwd uit € 2,3 mln. door aanvragen van spoedleges en € 2,8 mln. door diverse kostenbesparingen.
7 Arbeidszaken overheid
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 35.546 | 12 | 35.558 | – 1.791 | – 3.730 | – 3.750 | – 3.750 | |
Uitgaven: | 35.546 | 12 | 35.558 | – 1.791 | – 3.730 | – 3.750 | – 3.750 | |
Waarvan juridisch verplicht | 94% | 94% | ||||||
7.1 | Overheid als werkgever | 12.460 | 212 | 12.672 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 7.192 | 608 | 7.800 | 1.043 | 1.003 | 1.114 | 590 | |
Diverse subsidies | 2.854 | – 632 | 2.222 | 418 | 418 | 564 | 40 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 860 | 0 | 860 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies Overlegstelsel | 3.295 | 1.150 | 4.445 | 550 | 550 | 550 | 550 | |
Subsidies internationaal | 183 | 90 | 273 | 75 | 35 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 5.268 | – 396 | 4.872 | – 1.043 | – 1.003 | – 1.114 | – 590 | |
Arbeidsmarktbeleid | 3.841 | – 111 | 3.730 | – 525 | – 500 | – 550 | – 550 | |
Programma Veilige Publieke Taak | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Zorg voor politieke ambtsdragers | 1.227 | – 285 | 942 | – 518 | – 503 | – 564 | – 40 | |
7.2 | Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen | 23.086 | – 200 | 22.886 | – 1.791 | – 3.730 | – 3.750 | – 3.750 |
Inkomensoverdracht | 8.944 | 0 | 8.944 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers | 8.944 | 0 | 8.944 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's | 14.142 | – 200 | 13.942 | – 1.791 | – 3.730 | – 3.750 | – 3.750 | |
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP) | 14.142 | – 200 | 13.942 | – 1.791 | – 3.730 | – 3.750 | – 3.750 | |
Ontvangsten: | 820 | 0 | 820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies
Subsidies overlegstelsel
Het betreft de subsidie voor het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
De ramingen voor de uitgaven aan de Stichting Indische Pensioenen (SAIP) worden structureel verlaagd.