Base description which applies to whole site

2. De beleidsartikelen

1 Openbaar bestuur en democratie

Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2016

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Verplichtingen:

30.383

5.588

35.971

– 500

– 500

– 500

– 500

                 

Uitgaven:

30.383

5.588

35.971

– 500

– 500

– 500

– 500

 

Waarvan juridisch verplicht

90%

 

90%

       
                 

1.1

Bestuurlijke en financiele verhouding

10.163

1.800

11.963

– 500

– 500

– 500

– 500

 

Subsidies

3.583

232

3.815

32

38

55

55

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

28

200

228

0

0

0

0

 

Diverse subsidies

332

91

423

91

91

91

91

 

Oorlogsgravenstichting (OGS)

3.223

– 59

3.164

– 59

– 53

– 36

– 36

 

Opdrachten

6.263

1.885

8.148

– 215

– 221

– 238

– 238

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

6.263

1.885

8.148

– 215

– 221

– 238

– 238

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

317

– 317

0

– 317

– 317

– 317

– 317

 

Bijdragen internationaal

317

– 317

0

– 317

– 317

– 317

– 317

                 

1.2

Participatie

20.220

3.788

24.008

0

0

0

0

 

Subsidies

17.534

400

17.934

0

0

0

0

 

Politieke partijen

17.534

400

17.934

0

0

0

0

 

Opdrachten

2.686

2.938

5.624

0

0

0

0

 

Kiesraad

336

1.538

1.874

0

0

0

0

 

Verkiezingen

2.350

1.400

3.750

0

0

0

0

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

450

450

0

0

0

0

 

Experiment centrale stemopneming

0

450

450

0

0

0

0

                 

Ontvangsten:

21.965

0

21.965

0

0

0

0

Toelichting

1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen

Opdrachten

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

De decentralisaties in het sociale domein vergen inzet op diverse terreinen, onder andere de ondersteuning van gemeenten op het gebied van privacy, accountmanagement en communicatie 3D en het omschakelen naar de nieuwe manier van werken (transformatie) (circa € 1,5 mln.).

1.2 Participatie

Opdrachten

Kiesraad

Om de taken die de Kiesraad zal gaan uitvoeren voor de Wet raadgevend referendum (Wrr) doelmatig en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is een ICT-investering benodigd (circa € 1,4 mln.).

Verkiezingen

In 2015 worden diverse uitgaven geraamd voor het vernieuwen van het verkiezingsproces.

Het betreft enerzijds de uitwerking van de specificaties voor de stemprinter en de stemmenteller (€ 0,6 mln.) en anderzijds de permanente registratie van kiezers in het buitenland (€ 0,5 mln.).

2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2016

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Verplichtingen:

212.743

– 467

212.276

13.556

26.000

26.000

31.000

                 

Uitgaven:

212.743

– 467

212.276

13.556

26.000

26.000

31.000

                 

2.1

Apparaat

203.644

– 467

203.177

13.556

26.000

26.000

31.000

                 

2.2

Geheim

9.099

0

9.099

0

0

0

0

                 

Ontvangsten:

12.714

0

12.714

0

0

0

0

2.1 Apparaat

De operationele capaciteit van de AIVD wordt structureel uitgebreid ter versterking van contraterrorisme en om radicalisering tegen te kunnen gaan. Zie ook kamerbrief van 27 februari 2015.

6 Dienstverlenende en innovatieve overheid

Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Mutaties 1e supple- toire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2016

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Verplichtingen:

88.885

31.507

120.392

10.334

– 1.138

– 138

– 138

                 

Uitgaven:

88.885

31.507

120.392

10.334

– 1.138

– 138

– 138

 

Waarvan juridisch verplicht

93%

 

93%

       
                 

6.1

Verminderen regeldruk

2.439

– 939

1.500

0

0

0

0

 

Opdrachten

2.279

– 879

1.400

0

0

0

0

 

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

2.279

– 879

1.400

0

0

0

0

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

160

– 60

100

0

0

0

0

 

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

160

– 60

100

0

0

0

0

                 

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

18.351

19.922

38.273

– 138

– 138

– 138

– 138

 

Opdrachten

17.001

16.347

33.348

– 1.088

– 838

– 838

– 838

 

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

14.251

9.276

23.527

– 700

– 700

– 700

– 700

 

Aanpak fraudebestrijding

2.750

7.071

9.821

– 388

– 138

– 138

– 138

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

1.350

3.575

4.925

950

700

700

700

 

Aanpak fraudebestrijding

1.350

750

2.100

250

0

0

0

 

Baten-lastenagentschap Logius

0

2.825

2.825

700

700

700

700

                 

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

44.959

– 3.745

41.214

– 2.845

– 2.842

– 2.843

– 2.844

 

Opdrachten

4.824

– 1.044

3.780

– 557

– 523

– 361

– 361

 

Beheer e-overheidsvoorzieningen

2.606

– 606

2.000

– 119

– 85

77

77

 

Officiële publicaties en wettenbank

2.218

– 438

1.780

– 438

– 438

– 438

– 438

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

40.135

– 2.701

37.434

– 2.288

– 2.319

– 2.482

– 2.483

 

Baten-lastenagentschap RvIG

5.446

– 2.845

2.601

– 2.845

– 2.842

– 2.843

– 2.844

 

Baten-lastenagentschap Logius

30.420

– 815

29.605

557

523

361

361

 

Baten-lastenagentschap UBR

4.269

959

5.228

0

0

0

0

                 

6.4

Burgerschap

5.036

439

5.475

0

0

0

0

 

Subsidies

4.286

150

4.436

0

0

0

0

 

Comité 4/5 mei

106

0

106

0

0

0

0

 

ProDemos

4.180

150

4.330

0

0

0

0

 

Opdrachten

750

289

1.039

0

0

0

0

 

Programma burgerschap

750

289

1.039

0

0

0

0

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

18.100

15.830

33.930

13.317

1.842

2.843

2.844

 

Opdrachten

6.065

11.739

17.804

10.472

– 1.000

0

0

 

Beleid GBA en reisdocumenten

2.128

6.411

8.539

5.564

– 1.908

– 1.908

– 1.908

 

Modernisering GBA

3.937

5.328

9.265

4.908

908

1.908

1.908

 

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

12.035

4.091

16.126

2.845

2.842

2.843

2.844

 

Baten-lastenagentschap RvIG

12.035

4.091

16.126

2.845

2.842

2.843

2.844

                 

Ontvangsten:

0

5.886

5.886

624

574

513

423

Toelichting

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

Opdrachten

(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

De doorontwikkeling DigiD wordt uitgevoerd door Logius, budget wordt daarom overgeheveld naar bijdrage Batenlastenagentschappen (ca. € 3 mln.). Omdat de doorontwikkeling van het Register Niet-ingezetenen (RNI) doorloopt in 2015, schuift het budget uit 2014 door (€ 1,9 mln.). Daarnaast is voor de doorontwikkeling van diverse systemen (RNI, Registratie Eerste Verblijfadres (REVA) en wettenbank) extra budget benodigd (€ 2,1 mln.). Tot slot worden door Financiën middelen die BZK als opdrachtgever tekort komt voor voorzieningen die deel uitmaken van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), uitgekeerd. Het betreft hier de voorziening eID (€ 8,1 mln.).

Aanpak fraudebestrijding

In het kader van fraudebestrijding worden adresbezoeken afgelegd. De hiervoor benodigde middelen worden verkregen doordat de meerjarige opbrengsten door departementen worden overgeboekt en naar voren gehaald. De bijdrage van een deel van de collega departementen is reeds conform afspraak ontvangen.

Baten-Lastenagentschappen Logius

Logius ontvangt de bijdrage voor de doorontwikkeling van DigiD (ca. € 3 mln.). Tevens wordt gewerkt aan de versterking van DigiD.

6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

Bijdrage aan baten-lastenagentschappen

Baten-lastenagentschap RvIG

De RNI maakt met ingang van 2015 onderdeel uit van de Basisregistratie Personen (BRP). Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld.

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid GBA en reisdocumenten

Bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens is budget nodig voor het voorkomen van uitval en het verrijken van de gegevenskwaliteit (circa € 1 mln.). Daarnaast treft RvIG voorbereidingen voor het in beheer nemen van de BRP (circa € 3 mln.). Tot slot worden een aantal bestaande systemen door RvIG aangepast. Het gaat hierbij onder andere om de terugmeldvoorziening PIVA en de bestandscontrole-module (circa € 2 mln.).

Modernisering GBA

Het voor de ontwikkeling van de Basisregistratiepersonen (BRP) gereserveerde budget wordt overgeheveld. Naar aanleiding van de onderzoeken van Gartner uit 2013 is destijds een nieuw scenario gekozen inclusief dekking. Deze middelen stonden nog niet op het juiste budget. Met deze mutatie worden de budgetten op de juiste plaats gezet.

Bijdrage aan baten-lastenagentschappen

Baten lastenagenstchap RvIG

Vanaf 2015 maakt de RNI onderdeel uit van de BRP. Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld (€ 2,8 mln.). Daarnaast is een aanvulling op budgetfinanciering benodigd voor toegenomen kosten van berichtenverkeer (€ 1,1 mln.).

Ontvangsten

Over het jaar 2014 heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) een positief resultaat laten zien van € 5,1 mln. op reisdocumenten. Dit is opgebouwd uit € 2,3 mln. door aanvragen van spoedleges en € 2,8 mln. door diverse kostenbesparingen.

7 Arbeidszaken overheid

Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand vastgestelde begroting 2015

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2016

Mutaties 2017

Mutaties 2018

Mutaties 2019

Verplichtingen:

35.546

12

35.558

– 1.791

– 3.730

– 3.750

– 3.750

                 

Uitgaven:

35.546

12

35.558

– 1.791

– 3.730

– 3.750

– 3.750

 

Waarvan juridisch verplicht

94%

 

94%

       
                 

7.1

Overheid als werkgever

12.460

212

12.672

0

0

0

0

 

Subsidies

7.192

608

7.800

1.043

1.003

1.114

590

 

Diverse subsidies

2.854

– 632

2.222

418

418

564

40

 

Programma Veilige Publieke Taak

860

0

860

0

0

0

0

 

Subsidies Overlegstelsel

3.295

1.150

4.445

550

550

550

550

 

Subsidies internationaal

183

90

273

75

35

0

0

 

Opdrachten

5.268

– 396

4.872

– 1.043

– 1.003

– 1.114

– 590

 

Arbeidsmarktbeleid

3.841

– 111

3.730

– 525

– 500

– 550

– 550

 

Programma Veilige Publieke Taak

200

0

200

0

0

0

0

 

Zorg voor politieke ambtsdragers

1.227

– 285

942

– 518

– 503

– 564

– 40

                 

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

23.086

– 200

22.886

– 1.791

– 3.730

– 3.750

– 3.750

 

Inkomensoverdracht

8.944

0

8.944

0

0

0

0

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

8.944

0

8.944

0

0

0

0

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

14.142

– 200

13.942

– 1.791

– 3.730

– 3.750

– 3.750

 

Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)

14.142

– 200

13.942

– 1.791

– 3.730

– 3.750

– 3.750

                 

Ontvangsten:

820

0

820

0

0

0

0

Toelichting

7.1 Overheid als werkgever

Subsidies

Subsidies overlegstelsel

Het betreft de subsidie voor het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).

Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s

Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)

De ramingen voor de uitgaven aan de Stichting Indische Pensioenen (SAIP) worden structureel verlaagd.

Licence