Base description which applies to whole site

Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Algemene doelstelling

Een veiliger samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.

Opsporing en vervolging

Rol en verantwoordelijkheid

  • De Minister van Veiligheid en Justitie heeft een regisserende rol. Hij is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI). Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechtelijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.

Veiligheid en lokaal bestuur

  • Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister van Veiligheid en Justitie een stimulerende rol. Hij is belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samenwerkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.

  • Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de lokale veiligheid te vergroten, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).

  • VenJ faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van overlast, zoals overlast gerelateerd aan jeugdgroepen, alcohol, uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de G4, de G32 en de VNG.

Prostitutie

Beleidswijzigingen

Het voornemen voor een register van prostituees is komen te vervallen, een novelle daartoe voorziet hierin (TK 33 885, nr. 2). Nieuwe regels in de seksbranche worden in 2015 van kracht, mede om de prostitutie gerelateerde mensenhandel harder te kunnen aanpakken. Er komt een landelijk uniform vergunningenstelsel voor seksbedrijven (inclusief een register van ingetrokken en geweigerde vergunningen en een register van escortvergunningen) en de leeftijd voor prostituees wordt verhoogd naar 21 jaar. Daarnaast zijn er naar aanleiding van de Motie van der Staaij middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van uitstapprogramma’s voor prostituees (TK 33 750 VI, nr. 80).

Mensenhandel

De Nationaal Rapporteur Mensenhandel heeft in haar «Negende Rapportage» de aanbeveling gedaan een nationaal verwijzingsmechanisme voor slachtoffers mensenhandel te ontwikkelen om de verbinding tussen de strafrecht- en de zorgketen te verbeteren. Het doel is op deze manier meer maatwerk te kunnen leveren aan slachtoffers. In juni 2014 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitwerking van dit verwijzingsmechanisme (TK 28 683, nr. 122). In de periode daarop wordt het Nationaal Verwijzingsmechanisme geïmplementeerd.

PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

De tijdelijke stimuleringsregeling aan gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.

Tabel 33.1 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Verplichtingen

786.426

704.767

662.722

647.765

633.048

619.183

619.184

                 

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

             
 

Personeel

377.024

361.785

352.440

343.400

337.241

330.845

330.845

 

waarvan eigen personeel

351.344

330.138

320.988

313.033

308.301

302.481

302.481

 

waarvan externe inhuur

23.543

31.647

31.452

30.367

28.940

28.364

28.364

 

Materieel

201.011

113.173

102.367

96.706

93.202

90.847

90.847

 

waarvan ICT

40.833

41.803

39.686

38.344

36.580

35.864

35.864

 

waarvan SSO's

55.627

28.765

28.747

28.648

28.516

28.463

28.463

                 

Programma-uitgaven

197.081

229.809

207.915

207.659

202.605

197.491

197.492

Waarvan juridisch verplicht

   

90,93%

       
               

33.2 Bestuur, informatie en technologie

             
 

Bijdrage aan medeoverheden

             
 

RIEC's/LIEC

7.903

6.672

6.673

6.673

6.673

6.673

6.673

 

Overig bestuur, informatie en technologie

559

1.627

1.627

1.627

1.527

1.527

1.527

 

Subsidies

             
 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

0

0

2.208

2.208

2.208

2.208

2.208

 

Keurmerk Veilig Ondernemen

1.340

1.498

1.498

1.498

1.498

1.499

1.499

 

Uitstapprogramma's prostituees

0

3.000

3.000

3.000

3.000

0

0

 

Overig bestuur, informatie en technologie

463

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

             
 

Overig bestuur, informatie en technologie

666

1.687

1.888

1.888

1.315

1.315

1.315

                 

33.3 Opsporing en vervolging

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

Nederlands Forensisch Instituut

68.273

66.596

65.320

63.121

60.358

59.197

59.197

 

Domeinen Roerende Zaken

12.819

12.772

         
 

Bijdrage ZBO/RWT

             
 

College gerechtelijk deskundigen

1.701

1.726

1.723

1.665

1.591

1.564

1.564

 

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, medeoverheden

             
 

PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

13.430

13.363

0

0

0

0

0

 

Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen

4.150

3.911

3.912

3.912

3.913

3.912

3.912

 

FIU-Nederland

0

4.051

4.052

3.918

3.748

3.681

3.681

 

Overig opsporing en vervolging

4.241

2.379

2.393

2.439

2.439

2.438

2.439

 

Subsidies

             
 

Overig opsporing en vervolging

6.628

2.156

2.712

2.913

2.913

2.912

2.912

 

Opdrachten

             
 

Schadeloosstellingen

17.312

19.988

17.395

19.991

19.989

19.979

19.979

 

Keten Informatie Management

3.532

5.799

764

753

10

13

13

 

Onrechtmatige Detentie

12.335

11.179

11.180

11.180

11.180

11.178

11.178

 

Herontwerp Strafrechtketen

4.385

582

0

0

0

0

0

 

Gerechtskosten OM

32.827

29.533

25.537

25.537

25.535

25.535

25.535

 

Innovatieagenda

1.276

2.523

0

0

0

0

0

 

Verkeershandhaving OM

0

28.709

33.543

32.333

30.939

30.397

30.397

 

Afpakken

0

9.931

10.531

10.184

9.739

9.566

9.566

 

Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen

0

0

11.959

11.745

11.434

11.311

11.311

 

Overig opsporing en vervolging

3.241

127

0

1.074

2.596

2.586

2.586

                 

Ontvangsten

1.086.824

1.040.915

1.066.898

1.071.298

1.089.698

1.124.598

1.124.498

 

waarvan Boeten en Transacties

982.386

959.038

966.338

960.738

969.138

1.004.038

1.003.938

 

waarvan Afpakken

89.982

70.060

90.560

100.560

110.560

110.560

110.560

Budgetflexibiliteit

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI en DRZ en aan het ZBO College gerechtelijk deskundige. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en een deel van de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

Toelichting op instrumenten

Openbaar Ministerie (OM)

Het OM bepaalt als enige instantie in Nederland wie voor de strafrechter moet verschijnen en voor welk strafbaar feit. Dit is vastgelegd in de Wet op de rechterlijke organisatie, waarin de taak van het OM omschreven is als «de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en met andere bij wet vastgestelde taken». Het OM maakt deel uit van de rechterlijke macht, maar de leden van het OM zijn, anders dan de rechters, niet met rechtspraak belast. In tegenstelling tot de rechters worden de leden van het OM niet voor het leven benoemd. In de praktijk van het strafrecht is de hoofdtaak van het OM te verdelen in de opsporing en vervolging van strafbare feiten en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van strafvonnissen. In het kader van de begrotingsonderhandelingen 2015 tussen het Kabinet en de fracties van SGP, D66 en CU is besloten tot een structurele intensivering van € 20 mln. voor het OM. De middelen kunnen ingezet worden om de aanpak van criminaliteit met een internationale dimensie te versterken, zoals jihadisme, kinderporno, en internationaal afpakken. Deze middelen worden ingezet om te zorgen dat het OM meer, en kwalitatief betere zaken voor de rechter brengt. De meerjarige budgettaire ontwikkeling van de apparaatsuitgaven bij het OM laat nog steeds een daling zien. Dit wordt verklaard door taakstellingen van de kabinetten Rutte-Verhagen en Rutte-Asscher.

Tabel 33.3 Productiegegevens arrondissementsparketten
 

Realisatie

Prognoses

         
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Uitstroom rechtbankzaken (afdoeningen)

215.222

204.191

203.428

201.792

200.661

200.661

200.661

Wv. overdracht aan buitenland

100

100

100

100

100

100

100

Wv. onvoorwaardelijk sepot

42.300

30.629

30.514

30.269

30.099

30.099

30.009

Wv. transactie, strafbeschikking en voorwaardelijk sepot

64.476

61.012

60.664

59.573

58.962

59.212

59.212

Wv. voegen (ter berechting of ad info)

3.045

4.200

4.150

4.100

4.000

4.000

4.000

Wv. Afdoeningen door de rechter

105.301

108.250

108.000

107.750

107.500

107.250

107.250

Wv. meervoudige kamer (inclusief economisch en militair)

14.314

14.700

14.700

14.700

14.700

14.700

14.700

Wv. politierechter (inclusief economisch en militair)

84.530

85.250

85.050

84.850

84.650

84.450

84.450

Wv. kinderrechter

6.457

8.300

8.250

8.200

8.150

8.100

8.100

Interventiepercentage (%)

80%

85%

85%

85%

85%

85%

85%

Doorloopsnelheid jeugd binnen 3 maanden afgedaan OM (%)

 

80%

80%

80%

80%

80%

80%

               

Uitstroom kantonzaken (afdoeningen)

98.080

130.658

138.093

139.673

140.384

140.384

140.384

Wv. afdoeningen door het OM

 

65.329

69.047

69.837

70.192

70.192

70.192

Wv. afdoeningen door de kantonrechter

 

65.329

69.047

69.837

70.192

70.192

70.192

               

Uitstroom Mulderzaken (afdoeningen- beroepen Openbaar Ministerie)

515.847

269.759

265.420

261.727

258.521

258.521

258.521

               

Doelstelling VPS (zie beleidsprioriteiten)

           

% zaken afgedaan binnen 1 maand1

   

67%

67%

67%

67%

67%

Bronnen: Jaarbericht Openbaar Ministerie, Prognosemodel Justitiële Ketens 2014 (WODC).

1

Dit betreft eenvoudige strafzaken met een strafbeschikking of vonnis in eerste aanleg.

Tabel 33.4 Productiegegevens Ressortparketten
 

Realisatie

Prognoses

         
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Uitstroom

             

Rechtbankappelen

16.745

18.313

18.558

18.817

19.085

19.380

19.380

Kantongerechtsappelen

3.423

2.668

2.705

2.736

2.763

2.760

2.760

Klachten artikel 12 Sv

2.648

2.400

2.400

2.400

2.400

2.400

2.400

Mulderberoepen

1.904

1.893

1.896

1.886

1.896

1.867

1.867

Bronnen: Jaarbericht Openbaar Ministerie, Prognosemodel Justitiële Ketens 2014 (WODC).

De in de tabel opgenomen aantallen zijn gebaseerd op de beschikbare capaciteit van het Openbaar Ministerie voor de behandeling van zaken.

33.2 Bestuur, Informatie en Technologie

Bijdrage medeoverheden

Regionale Informatie en Expertise Centra / Landelijk Informatie en Expertise Centrum (RIEC's/LIEC)

Voor een structurele aanpak van georganiseerde misdaad zijn er 10 RIEC's en een LIEC. De RIEC’s ontwikkelen en ondersteunen regionaal bestuurlijke interventies en combineren die eventueel met de fiscale en strafrechtelijke aanpak. Binnen de RIEC’s wordt samengewerkt tussen openbaar bestuur, politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en andere partners. Het LIEC is een shared service center voor de RIEC’s en heeft tot doel het zoveel mogelijk stroomlijnen van de werkwijzen van de RIEC’s en het ondersteunen van de onderlinge afstemming.

Subsidies

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV professionals op het gebied van criminaliteitspreventie en veiligheid.

Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)

Het KVO heeft als doel het creëren van een veiligere werk- en leefomgeving ter preventie van inbraken, overvallen en brand. Samenwerking tussen ondernemers, gemeente, politie en brandweer staat hierbij centraal. Bedrijventerreinen en winkelgebieden komen voor KVO- certificatie in aanmerking als zij een aantal structurele maatregelen op het gebied van veiligheid treffen.

Uitstapprogramma Prostituees

Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie van der Staaij aangenomen (TK 33 750, nr. 80). Met deze motie zijn voor de periode 2014–2017 middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van gemeentelijke uitstapprogramma’s voor prostituees.

33.3 Opsporing en vervolging

Bijdragen aan agentschappen

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

Het NFI is een intern verzelfstandigde organisatie die forensische diensten levert. De grondslag, doelstelling en kerntaken van het NFI zijn vastgelegd in de Regeling Taken NFI. Als primaire taak heeft zij het verlenen van forensische diensten en expertise aan de Nederlandse strafrechtketen. In 2015 wordt bijgedragen aan de uitwerking en implementatie van de aanbevelingen van de Commissie Winsemius (TK 33 750, nr. 28). Het budget van het NFI laat een daling zien als gevolg van de efficiencytaakstelling uit het Regeerakkoord. Meer informatie over NFI is te vinden in de agentschapsparagraaf van het NFI.

Domeinen Roerende Zaken (DRZ)

De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. DRZ is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.

Bijdragen ZBO’s en RWT’s

College gerechtelijk deskundigen (Cgd)

Het Cgd waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het Cgd. Het Cgd heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.

Bijdragen medeoverheden

Pv-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking

De tijdelijke stimuleringsregeling aan de gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.

Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)

De periode na de staatkundige hervorming kenmerkt zich door het steeds verder vorm geven aan de inrichting van de BES eilanden. Daaraan draagt een goede inrichting van de rechtspraak en het Openbaar Ministerie bij. Vanuit Europees Nederland wordt gestimuleerd dat het aantal rechters zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Ook zal er zorg voor worden gedragen dat de staande magistratuur van het OM BES op sterkte blijft. De Raad voor de Rechtshandhaving wordt zodanig geëquipeerd dat er een goede bijdrage is gedaan voor het doen van voldoende en gekwalificeerde onderzoeken.

Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)

In het kader van de bestrijding witwassen en terrorisme financiering ontvangt de FIU-Nederland op grond van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorisme Financiering (WWFT) signalen over ongebruikelijke transacties (OT’s) van meldplichtige instellingen zoals banken, geldtransactiekantoren, autohandelaren en notarissen. FIU analyseert de ongebruikelijke transacties en kan besluiten ze als verdachte transactie (VT) door te melden aan de opsporing.

De FIU-Nederland voorziet voor de komende jaren enkele veranderingen die van invloed kunnen zijn op het aantal verzoeken via de Landelijk Officier van Justitie Witwassen (LOvJ) en het aantal eigen onderzoeken. De FIU-Nederland en de nationale politie maken afspraken over het indienen van LOvJ-verzoeken op alle onderzoeken die betrekking hebben op High Impact Crime en ondermijnende criminaliteit. Het verdacht verklaren van ongebruikelijke transacties door de FIU-Nederland en ter beschikking stellen aan de opsporing kan op verschillende gronden plaatsvinden:

  • naar aanleiding van een verzoek van de LOvJ,

  • eigen onderzoek van de FIU;

  • periodieke matching met het Verwijzingsindex Recherche Onderzoeken Subjecten (VROS)-bestand;

  • informatieverzoeken van buitenlandse FIU’s.

De eerste twee gronden voor doormelding zijn beleidsmatig te beïnvloeden. Doel is om het aantal LOvJ-verzoeken met 5 procent per jaar te verhogen. Verder is het doel om met behoud van kwantiteit, de kwaliteit van de eigen onderzoekdossiers te verbeteren. De uitgangswaarde is de realisatie in 2012.

Tabel 33.5 Kengetallen FIU-Nederland
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Aantal LOvJ-verzoeken1

1.097

1.167

1.209

1.270

1.333

1.400

1.470

1.544

Aantal Eigen onderzoeksdossiers

633

1.219

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

1.200

Bron: Jaarverslag FIU-Nederland.

1

Een verzoek of dossier kan meerdere verdachte transacties bevatten

Opdrachten

Schadeloosstellingen

Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.

Keten Informatie Management (KIM)

Het doel van KIM is het realiseren van innovatie op het gebied van informatiegestuurde opsporing, vervolging en executie. Binnen KIM zijn er verschillende programma’s zoals de Digitalisering Strafrechtketen, het Digitaal Proces Dossier en het E-justice programma. De reeks in de tabel budgettaire gevolgen van beleid laat een daling zien, omdat onder andere het project Keten Identificatie Module in 2014 eindigt en vanaf 2015 hiervoor alleen nog beheerskosten zijn begroot. Verder dalen vanaf 2015 de middelen die vanuit het Regeerakkoord bestemd zijn voor het actualiseren van de balans tussen veiligheid en privacy binnen KIM.

Onrechtmatige Detentie

Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter.

Gerechtskosten OM

Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken. In 2015 zal gestart worden met een onderzoek naar de opbouw en samenstelling van de gerechtskosten.

Verkeershandhaving OM

Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen.

Afpakken

Vanaf 2013 zijn intensiveringen aan het OM toegekend ten behoeve van het versterken van de strafrechtketen voor het afpakken van crimineel vermogen. Uit dit budget worden de uitgaven voor partijen in de strafrechtketen bekostigd.

Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen

De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. Domeinen Roerende Zaken is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Per 1 januari 2015 verliest Domeinen Roerende Zaken de agentschapsstatus. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.

Ontvangsten

Boeten en Transacties

De meerjarige budgettaire ontwikkeling van ontvangsten uit boetes en transacties wordt verklaard doordat in de raming rekening is gehouden met diverse ontwikkelingen, onder andere de vervanging van trajectcontroles en afname instroom vanuit registervergelijking RDW naar 30WAM.

Afpakken

Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet en het stuurt met het ketenprogramma afpakken dan ook op ambitieuze doelstellingen. Het Openbaar Ministerie zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie.

Licence