Algemene doelstelling
Een veiliger samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.
Opsporing en vervolging
Rol en verantwoordelijkheid
-
– De Minister van Veiligheid en Justitie heeft een regisserende rol. Hij is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI). Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechtelijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.
Veiligheid en lokaal bestuur
-
– Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister van Veiligheid en Justitie een stimulerende rol. Hij is belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samenwerkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
-
– Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de lokale veiligheid te vergroten, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).
-
– VenJ faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van overlast, zoals overlast gerelateerd aan jeugdgroepen, alcohol, uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de G4, de G32 en de VNG.
Prostitutie
Beleidswijzigingen
Het voornemen voor een register van prostituees is komen te vervallen, een novelle daartoe voorziet hierin (TK 33 885, nr. 2). Nieuwe regels in de seksbranche worden in 2015 van kracht, mede om de prostitutie gerelateerde mensenhandel harder te kunnen aanpakken. Er komt een landelijk uniform vergunningenstelsel voor seksbedrijven (inclusief een register van ingetrokken en geweigerde vergunningen en een register van escortvergunningen) en de leeftijd voor prostituees wordt verhoogd naar 21 jaar. Daarnaast zijn er naar aanleiding van de Motie van der Staaij middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van uitstapprogramma’s voor prostituees (TK 33 750 VI, nr. 80).
Mensenhandel
De Nationaal Rapporteur Mensenhandel heeft in haar «Negende Rapportage» de aanbeveling gedaan een nationaal verwijzingsmechanisme voor slachtoffers mensenhandel te ontwikkelen om de verbinding tussen de strafrecht- en de zorgketen te verbeteren. Het doel is op deze manier meer maatwerk te kunnen leveren aan slachtoffers. In juni 2014 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitwerking van dit verwijzingsmechanisme (TK 28 683, nr. 122). In de periode daarop wordt het Nationaal Verwijzingsmechanisme geïmplementeerd.
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking
De tijdelijke stimuleringsregeling aan gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 786.426 | 704.767 | 662.722 | 647.765 | 633.048 | 619.183 | 619.184 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||||
Personeel | 377.024 | 361.785 | 352.440 | 343.400 | 337.241 | 330.845 | 330.845 | |
waarvan eigen personeel | 351.344 | 330.138 | 320.988 | 313.033 | 308.301 | 302.481 | 302.481 | |
waarvan externe inhuur | 23.543 | 31.647 | 31.452 | 30.367 | 28.940 | 28.364 | 28.364 | |
Materieel | 201.011 | 113.173 | 102.367 | 96.706 | 93.202 | 90.847 | 90.847 | |
waarvan ICT | 40.833 | 41.803 | 39.686 | 38.344 | 36.580 | 35.864 | 35.864 | |
waarvan SSO's | 55.627 | 28.765 | 28.747 | 28.648 | 28.516 | 28.463 | 28.463 | |
Programma-uitgaven | 197.081 | 229.809 | 207.915 | 207.659 | 202.605 | 197.491 | 197.492 | |
Waarvan juridisch verplicht | 90,93% | |||||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | ||||||||
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
RIEC's/LIEC | 7.903 | 6.672 | 6.673 | 6.673 | 6.673 | 6.673 | 6.673 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 559 | 1.627 | 1.627 | 1.627 | 1.527 | 1.527 | 1.527 | |
Subsidies | ||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 0 | 2.208 | 2.208 | 2.208 | 2.208 | 2.208 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.340 | 1.498 | 1.498 | 1.498 | 1.498 | 1.499 | 1.499 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 463 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 666 | 1.687 | 1.888 | 1.888 | 1.315 | 1.315 | 1.315 | |
33.3 Opsporing en vervolging | ||||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 68.273 | 66.596 | 65.320 | 63.121 | 60.358 | 59.197 | 59.197 | |
Domeinen Roerende Zaken | 12.819 | 12.772 | ||||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||||
College gerechtelijk deskundigen | 1.701 | 1.726 | 1.723 | 1.665 | 1.591 | 1.564 | 1.564 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, medeoverheden | ||||||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 13.430 | 13.363 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen | 4.150 | 3.911 | 3.912 | 3.912 | 3.913 | 3.912 | 3.912 | |
FIU-Nederland | 0 | 4.051 | 4.052 | 3.918 | 3.748 | 3.681 | 3.681 | |
Overig opsporing en vervolging | 4.241 | 2.379 | 2.393 | 2.439 | 2.439 | 2.438 | 2.439 | |
Subsidies | ||||||||
Overig opsporing en vervolging | 6.628 | 2.156 | 2.712 | 2.913 | 2.913 | 2.912 | 2.912 | |
Opdrachten | ||||||||
Schadeloosstellingen | 17.312 | 19.988 | 17.395 | 19.991 | 19.989 | 19.979 | 19.979 | |
Keten Informatie Management | 3.532 | 5.799 | 764 | 753 | 10 | 13 | 13 | |
Onrechtmatige Detentie | 12.335 | 11.179 | 11.180 | 11.180 | 11.180 | 11.178 | 11.178 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 4.385 | 582 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten OM | 32.827 | 29.533 | 25.537 | 25.537 | 25.535 | 25.535 | 25.535 | |
Innovatieagenda | 1.276 | 2.523 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeershandhaving OM | 0 | 28.709 | 33.543 | 32.333 | 30.939 | 30.397 | 30.397 | |
Afpakken | 0 | 9.931 | 10.531 | 10.184 | 9.739 | 9.566 | 9.566 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen | 0 | 0 | 11.959 | 11.745 | 11.434 | 11.311 | 11.311 | |
Overig opsporing en vervolging | 3.241 | 127 | 0 | 1.074 | 2.596 | 2.586 | 2.586 | |
Ontvangsten | 1.086.824 | 1.040.915 | 1.066.898 | 1.071.298 | 1.089.698 | 1.124.598 | 1.124.498 | |
waarvan Boeten en Transacties | 982.386 | 959.038 | 966.338 | 960.738 | 969.138 | 1.004.038 | 1.003.938 | |
waarvan Afpakken | 89.982 | 70.060 | 90.560 | 100.560 | 110.560 | 110.560 | 110.560 |
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI en DRZ en aan het ZBO College gerechtelijk deskundige. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en een deel van de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Toelichting op instrumenten
Openbaar Ministerie (OM)
Het OM bepaalt als enige instantie in Nederland wie voor de strafrechter moet verschijnen en voor welk strafbaar feit. Dit is vastgelegd in de Wet op de rechterlijke organisatie, waarin de taak van het OM omschreven is als «de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en met andere bij wet vastgestelde taken». Het OM maakt deel uit van de rechterlijke macht, maar de leden van het OM zijn, anders dan de rechters, niet met rechtspraak belast. In tegenstelling tot de rechters worden de leden van het OM niet voor het leven benoemd. In de praktijk van het strafrecht is de hoofdtaak van het OM te verdelen in de opsporing en vervolging van strafbare feiten en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van strafvonnissen. In het kader van de begrotingsonderhandelingen 2015 tussen het Kabinet en de fracties van SGP, D66 en CU is besloten tot een structurele intensivering van € 20 mln. voor het OM. De middelen kunnen ingezet worden om de aanpak van criminaliteit met een internationale dimensie te versterken, zoals jihadisme, kinderporno, en internationaal afpakken. Deze middelen worden ingezet om te zorgen dat het OM meer, en kwalitatief betere zaken voor de rechter brengt. De meerjarige budgettaire ontwikkeling van de apparaatsuitgaven bij het OM laat nog steeds een daling zien. Dit wordt verklaard door taakstellingen van de kabinetten Rutte-Verhagen en Rutte-Asscher.
Realisatie | Prognoses | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Uitstroom rechtbankzaken (afdoeningen) | 215.222 | 204.191 | 203.428 | 201.792 | 200.661 | 200.661 | 200.661 |
Wv. overdracht aan buitenland | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Wv. onvoorwaardelijk sepot | 42.300 | 30.629 | 30.514 | 30.269 | 30.099 | 30.099 | 30.009 |
Wv. transactie, strafbeschikking en voorwaardelijk sepot | 64.476 | 61.012 | 60.664 | 59.573 | 58.962 | 59.212 | 59.212 |
Wv. voegen (ter berechting of ad info) | 3.045 | 4.200 | 4.150 | 4.100 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Wv. Afdoeningen door de rechter | 105.301 | 108.250 | 108.000 | 107.750 | 107.500 | 107.250 | 107.250 |
Wv. meervoudige kamer (inclusief economisch en militair) | 14.314 | 14.700 | 14.700 | 14.700 | 14.700 | 14.700 | 14.700 |
Wv. politierechter (inclusief economisch en militair) | 84.530 | 85.250 | 85.050 | 84.850 | 84.650 | 84.450 | 84.450 |
Wv. kinderrechter | 6.457 | 8.300 | 8.250 | 8.200 | 8.150 | 8.100 | 8.100 |
Interventiepercentage (%) | 80% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Doorloopsnelheid jeugd binnen 3 maanden afgedaan OM (%) | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | |
Uitstroom kantonzaken (afdoeningen) | 98.080 | 130.658 | 138.093 | 139.673 | 140.384 | 140.384 | 140.384 |
Wv. afdoeningen door het OM | 65.329 | 69.047 | 69.837 | 70.192 | 70.192 | 70.192 | |
Wv. afdoeningen door de kantonrechter | 65.329 | 69.047 | 69.837 | 70.192 | 70.192 | 70.192 | |
Uitstroom Mulderzaken (afdoeningen- beroepen Openbaar Ministerie) | 515.847 | 269.759 | 265.420 | 261.727 | 258.521 | 258.521 | 258.521 |
Doelstelling VPS (zie beleidsprioriteiten) | |||||||
% zaken afgedaan binnen 1 maand1 | 67% | 67% | 67% | 67% | 67% |
Bronnen: Jaarbericht Openbaar Ministerie, Prognosemodel Justitiële Ketens 2014 (WODC).
Realisatie | Prognoses | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||
Uitstroom | ||||||||
Rechtbankappelen | 16.745 | 18.313 | 18.558 | 18.817 | 19.085 | 19.380 | 19.380 | |
Kantongerechtsappelen | 3.423 | 2.668 | 2.705 | 2.736 | 2.763 | 2.760 | 2.760 | |
Klachten artikel 12 Sv | 2.648 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | 2.400 | |
Mulderberoepen | 1.904 | 1.893 | 1.896 | 1.886 | 1.896 | 1.867 | 1.867 |
Bronnen: Jaarbericht Openbaar Ministerie, Prognosemodel Justitiële Ketens 2014 (WODC).
De in de tabel opgenomen aantallen zijn gebaseerd op de beschikbare capaciteit van het Openbaar Ministerie voor de behandeling van zaken.
33.2 Bestuur, Informatie en Technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra / Landelijk Informatie en Expertise Centrum (RIEC's/LIEC)
Voor een structurele aanpak van georganiseerde misdaad zijn er 10 RIEC's en een LIEC. De RIEC’s ontwikkelen en ondersteunen regionaal bestuurlijke interventies en combineren die eventueel met de fiscale en strafrechtelijke aanpak. Binnen de RIEC’s wordt samengewerkt tussen openbaar bestuur, politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst en andere partners. Het LIEC is een shared service center voor de RIEC’s en heeft tot doel het zoveel mogelijk stroomlijnen van de werkwijzen van de RIEC’s en het ondersteunen van de onderlinge afstemming.
Subsidies
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV professionals op het gebied van criminaliteitspreventie en veiligheid.
Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
Het KVO heeft als doel het creëren van een veiligere werk- en leefomgeving ter preventie van inbraken, overvallen en brand. Samenwerking tussen ondernemers, gemeente, politie en brandweer staat hierbij centraal. Bedrijventerreinen en winkelgebieden komen voor KVO- certificatie in aanmerking als zij een aantal structurele maatregelen op het gebied van veiligheid treffen.
Uitstapprogramma Prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie van der Staaij aangenomen (TK 33 750, nr. 80). Met deze motie zijn voor de periode 2014–2017 middelen vrijgemaakt voor de cofinanciering van gemeentelijke uitstapprogramma’s voor prostituees.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen aan agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Het NFI is een intern verzelfstandigde organisatie die forensische diensten levert. De grondslag, doelstelling en kerntaken van het NFI zijn vastgelegd in de Regeling Taken NFI. Als primaire taak heeft zij het verlenen van forensische diensten en expertise aan de Nederlandse strafrechtketen. In 2015 wordt bijgedragen aan de uitwerking en implementatie van de aanbevelingen van de Commissie Winsemius (TK 33 750, nr. 28). Het budget van het NFI laat een daling zien als gevolg van de efficiencytaakstelling uit het Regeerakkoord. Meer informatie over NFI is te vinden in de agentschapsparagraaf van het NFI.
Domeinen Roerende Zaken (DRZ)
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. DRZ is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.
Bijdragen ZBO’s en RWT’s
College gerechtelijk deskundigen (Cgd)
Het Cgd waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het Cgd. Het Cgd heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Bijdragen medeoverheden
Pv-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking
De tijdelijke stimuleringsregeling aan de gemeenten voor het uitschrijven van processen-verbaal (de PV-vergoeding) wordt met ingang van 31 december 2014 beëindigd.
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)
De periode na de staatkundige hervorming kenmerkt zich door het steeds verder vorm geven aan de inrichting van de BES eilanden. Daaraan draagt een goede inrichting van de rechtspraak en het Openbaar Ministerie bij. Vanuit Europees Nederland wordt gestimuleerd dat het aantal rechters zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Ook zal er zorg voor worden gedragen dat de staande magistratuur van het OM BES op sterkte blijft. De Raad voor de Rechtshandhaving wordt zodanig geëquipeerd dat er een goede bijdrage is gedaan voor het doen van voldoende en gekwalificeerde onderzoeken.
Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)
In het kader van de bestrijding witwassen en terrorisme financiering ontvangt de FIU-Nederland op grond van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorisme Financiering (WWFT) signalen over ongebruikelijke transacties (OT’s) van meldplichtige instellingen zoals banken, geldtransactiekantoren, autohandelaren en notarissen. FIU analyseert de ongebruikelijke transacties en kan besluiten ze als verdachte transactie (VT) door te melden aan de opsporing.
De FIU-Nederland voorziet voor de komende jaren enkele veranderingen die van invloed kunnen zijn op het aantal verzoeken via de Landelijk Officier van Justitie Witwassen (LOvJ) en het aantal eigen onderzoeken. De FIU-Nederland en de nationale politie maken afspraken over het indienen van LOvJ-verzoeken op alle onderzoeken die betrekking hebben op High Impact Crime en ondermijnende criminaliteit. Het verdacht verklaren van ongebruikelijke transacties door de FIU-Nederland en ter beschikking stellen aan de opsporing kan op verschillende gronden plaatsvinden:
-
– naar aanleiding van een verzoek van de LOvJ,
-
– eigen onderzoek van de FIU;
-
– periodieke matching met het Verwijzingsindex Recherche Onderzoeken Subjecten (VROS)-bestand;
-
– informatieverzoeken van buitenlandse FIU’s.
De eerste twee gronden voor doormelding zijn beleidsmatig te beïnvloeden. Doel is om het aantal LOvJ-verzoeken met 5 procent per jaar te verhogen. Verder is het doel om met behoud van kwantiteit, de kwaliteit van de eigen onderzoekdossiers te verbeteren. De uitgangswaarde is de realisatie in 2012.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal LOvJ-verzoeken1 | 1.097 | 1.167 | 1.209 | 1.270 | 1.333 | 1.400 | 1.470 | 1.544 |
Aantal Eigen onderzoeksdossiers | 633 | 1.219 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Bron: Jaarverslag FIU-Nederland.
Opdrachten
Schadeloosstellingen
Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
Keten Informatie Management (KIM)
Het doel van KIM is het realiseren van innovatie op het gebied van informatiegestuurde opsporing, vervolging en executie. Binnen KIM zijn er verschillende programma’s zoals de Digitalisering Strafrechtketen, het Digitaal Proces Dossier en het E-justice programma. De reeks in de tabel budgettaire gevolgen van beleid laat een daling zien, omdat onder andere het project Keten Identificatie Module in 2014 eindigt en vanaf 2015 hiervoor alleen nog beheerskosten zijn begroot. Verder dalen vanaf 2015 de middelen die vanuit het Regeerakkoord bestemd zijn voor het actualiseren van de balans tussen veiligheid en privacy binnen KIM.
Onrechtmatige Detentie
Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter.
Gerechtskosten OM
Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken. In 2015 zal gestart worden met een onderzoek naar de opbouw en samenstelling van de gerechtskosten.
Verkeershandhaving OM
Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen.
Afpakken
Vanaf 2013 zijn intensiveringen aan het OM toegekend ten behoeve van het versterken van de strafrechtketen voor het afpakken van crimineel vermogen. Uit dit budget worden de uitgaven voor partijen in de strafrechtketen bekostigd.
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. Domeinen Roerende Zaken is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Per 1 januari 2015 verliest Domeinen Roerende Zaken de agentschapsstatus. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.
Ontvangsten
Boeten en Transacties
De meerjarige budgettaire ontwikkeling van ontvangsten uit boetes en transacties wordt verklaard doordat in de raming rekening is gehouden met diverse ontwikkelingen, onder andere de vervanging van trajectcontroles en afname instroom vanuit registervergelijking RDW naar 30WAM.
Afpakken
Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet en het stuurt met het ketenprogramma afpakken dan ook op ambitieuze doelstellingen. Het Openbaar Ministerie zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie.