Een veiligere samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.
Opsporing en vervolging
De Minister heeft een regisserende rol en is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nationaal Forensisch Instituut (NFI).
Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechterlijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.
Veiligheid en lokaal bestuur
Op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur heeft de Minister een stimulerende rol en belast met het ontwikkelen van visie, beleid en samen werkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur en het bedrijfsleven zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de veiligheid te vergroten en weerbaar te maken tegen onveiligheid en criminaliteit met een integrale en preventieve aanpak. Door de (wettelijke) toerusting van de burgemeester ten aanzien van zijn openbare orde taak en het aanpakken van criminaliteit tegen en gefaciliteerd door het bedrijfsleven, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s).
JenV faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van overlast, zoals overlast gerelateerd aan uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de VNG en gemeenten.
JenV is in staat in- en extern coalities te vormen die nodig zijn om lokaal bestuur en bedrijfsleven in staat te stellen onveiligheid en criminaliteit te bestrijden.
Binnen het Actieprogramma Veilig Ondernemen 2023-2026 van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing wordt door overheid en bedrijfsleven intensief samengewerkt om criminaliteit te voorkomen en terug te dringen. JenV stimuleert deze publiek-private samenwerking op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Daarbij ligt de focus op de aanpak van criminaliteit tegen het bedrijfsleven en het (on)bewust faciliteren van criminaliteit door het bedrijfsleven. In dit actieprogramma staan geprioriteerd: de aanpak preventie cybercrime voor het bedrijfsleven, de aanpak georganiseerde ondermijnende criminaliteit en de gebiedsgerichte aanpak van (vermogens)criminaliteit.
Vervolging en berechting van verdachten van het neerhalen van vlucht MH17
De vervolging en berechting van de verdachten van het neerhalen van de vlucht MH17 heeft in Nederland plaatsgevonden onder de Nederlandse wet, ingebed in internationale steun en samenwerking. Hiertoe is nauw samengewerkt met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
In 2025 zijn geen beleidswijziging voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. Het betreffen de volgende onderwerpen:
– Handhavingstekorten.
– Aanpak van geweld.
– Aanpak personen met verward gedrag.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.278.413 | 1.492.528 | 1.535.128 | 1.547.768 | 1.551.505 | 1.546.387 | 1.567.652 |
Uitgaven | 1.264.222 | 1.511.528 | 1.561.128 | 1.547.768 | 1.551.505 | 1.546.387 | 1.567.652 | |
Apparaatsuitgaven | 750.707 | 870.539 | 849.109 | 842.440 | 837.410 | 815.767 | 815.567 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 750.707 | 870.539 | 849.109 | 842.440 | 837.410 | 815.767 | 815.567 |
Personele uitgaven | 598.190 | 703.497 | 676.304 | 673.673 | 671.373 | 663.727 | 663.527 | |
Eigen personeel | 538.690 | 634.458 | 607.226 | 605.595 | 603.310 | 602.647 | 602.447 | |
Externe inhuur | 57.519 | 67.389 | 67.374 | 66.374 | 66.359 | 59.376 | 59.376 | |
Overig personeel | 1.981 | 1.650 | 1.704 | 1.704 | 1.704 | 1.704 | 1.704 | |
Materiële uitgaven | 152.517 | 167.042 | 172.805 | 168.767 | 166.037 | 152.040 | 152.040 | |
ICT | 39.879 | 35.658 | 36.394 | 33.356 | 31.655 | 24.670 | 24.670 | |
SSO's | 43.258 | 51.266 | 53.442 | 53.442 | 53.431 | 53.430 | 53.430 | |
Overig materieel | 69.380 | 80.118 | 82.969 | 81.969 | 80.951 | 73.940 | 73.940 | |
Programmauitgaven | 513.515 | 640.989 | 712.019 | 705.328 | 714.095 | 730.620 | 752.085 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 49.386 | 62.923 | 97.387 | 95.696 | 90.084 | 89.040 | 88.628 |
Bijdrage aan medeoverheden | 28.374 | 34.946 | 69.341 | 69.612 | 67.805 | 67.804 | 67.804 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra | 27.530 | 32.063 | 60.382 | 60.382 | 60.376 | 60.375 | 60.375 | |
Landelijk Informatie en Expertise Centrum | 0 | 0 | 3.734 | 3.819 | 3.059 | 3.059 | 3.059 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 844 | 2.883 | 5.225 | 5.411 | 4.370 | 4.370 | 4.370 | |
Subsidies (regelingen) | 20.840 | 19.409 | 17.432 | 15.761 | 13.957 | 12.914 | 12.502 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.400 | 4.469 | 3.758 | 3.526 | 3.311 | 3.064 | 2.966 | |
Overige Subsidies | 17.440 | 14.940 | 13.674 | 12.235 | 10.646 | 9.850 | 9.536 | |
Opdrachten | 172 | 8.568 | 10.614 | 10.323 | 8.322 | 8.322 | 8.322 | |
Overige Opdrachten | 172 | 8.568 | 10.614 | 10.323 | 8.322 | 8.322 | 8.322 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 458.968 | 573.827 | 612.046 | 608.116 | 623.355 | 641.580 | 663.457 |
Bijdrage aan agentschappen | 163.299 | 176.573 | 157.732 | 157.678 | 153.251 | 152.471 | 152.471 | |
NFI | 103.343 | 113.286 | 100.941 | 101.124 | 101.386 | 100.606 | 100.606 | |
Justid | 32.924 | 33.783 | 27.806 | 27.609 | 22.927 | 22.927 | 22.927 | |
Justis | 27.032 | 29.504 | 28.985 | 28.945 | 28.938 | 28.938 | 28.938 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 2.424 | 7.642 | 6.789 | 6.789 | 6.788 | 6.788 | 6.788 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 2.424 | 7.642 | 6.789 | 6.789 | 6.788 | 6.788 | 6.788 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 151.092 | 215.294 | 254.275 | 239.883 | 223.280 | 222.401 | 223.178 | |
Caribisch Nederland (BES) | 12.076 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
FIU.Nederland | 210 | 8.215 | 8.074 | 8.056 | 8.054 | 8.054 | 8.054 | |
Aanpak ondermijning | 132.348 | 202.925 | 226.797 | 211.816 | 197.389 | 196.177 | 196.177 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 6.458 | 4.154 | 19.404 | 20.011 | 17.837 | 18.170 | 18.947 | |
Subsidies (regelingen) | 6.814 | 8.375 | 7.702 | 6.098 | 5.728 | 5.300 | 5.132 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 34 | 562 | 527 | 495 | 458 | 444 | |
Overige Subsidies | 6.814 | 8.341 | 7.140 | 5.571 | 5.233 | 4.842 | 4.688 | |
Opdrachten | 133.318 | 163.689 | 183.294 | 195.414 | 232.054 | 252.366 | 273.634 | |
Schadeloosstellingen | 39.305 | 23.235 | 23.235 | 23.235 | 23.230 | 23.230 | 23.230 | |
Onrechtmatige Detentie | 10.426 | 7.174 | 7.174 | 7.174 | 7.173 | 7.173 | 7.173 | |
Caribisch Nederland (BES) | 383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gerechtskosten | 35.069 | 41.674 | 41.675 | 41.675 | 41.665 | 41.665 | 41.665 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeershandhaving OM | 21.236 | 37.544 | 44.555 | 47.137 | 38.033 | 37.396 | 37.396 | |
Afpakken | 0 | 658 | 690 | 691 | 690 | 690 | 690 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 16.686 | 14.171 | 15.213 | 15.213 | 15.210 | 15.209 | 15.209 | |
Overige Opdrachten | 9.928 | 39.233 | 50.752 | 60.289 | 106.053 | 127.003 | 148.271 | |
Garanties | 2.021 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | |
Faillissementscuratoren | 2.021 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | 2.254 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 5.161 | 4.239 | 2.586 | 1.516 | 656 | 0 | 0 |
Opdrachten | 5.161 | 4.239 | 2.586 | 1.516 | 656 | 0 | 0 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 5.161 | 4.239 | 2.586 | 1.516 | 656 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 991.701 | 952.487 | 1.323.742 | 1.416.064 | 1.443.883 | 1.472.228 | 1.501.174 |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 64% |
bestuurlijk gebonden | 24% |
beleidsmatig gereserveerd | 12% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan de agentschappen NFI, JustID en JUSTIS, aan DRZ, Centrale Opvang Slachtoffers van Mensenhandel en het CIOT en aan de ZBO’s College Gerechtelijk Deskundigen en Autoriteit terroristische content en kinderpornografische materiaal (ATKM) in oprichting. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Openbaar Ministerie (OM)
Het OM is de enige instantie in Nederland die een verdachte voor de strafrechter kan brengen, afgezien van de bijzondere procedure die geldt voor ambtsdelicten van Kamerleden en bewindspersonen. Samen met de rechtspraak is het OM onderdeel van de rechterlijke macht. Het OM zorgt ervoor dat strafbare feiten worden opgespoord en vervolgd. Daarvoor wordt samengewerkt met politie en andere opsporingsdiensten. Het OM is een landelijke organisatie verdeeld over tien arrondissementen. Deze zijn gelijk aan de tien regionale eenheden van de politie. Daarnaast richt het Landelijk Parket zich op de bestrijding van (internationaal) georganiseerde misdaad, bestrijdt het Functioneel Parket criminaliteit op het gebied van milieu, economie en fraude en worden alle beroepen tegen verkeersboetes en eenvoudige misdrijfzaken door het Parket Centrale Verwerking OM (CVOM) behandeld. De zaken waarin hoger beroep wordt aangetekend komen bij een van de vier vestigingen van het Ressortsparket.
Dit budget is bestemd voor de financiering van de apparaatsuitgaven van het OM. Het verschil ten opzichte van 2023 wordt grotendeels verklaard door de loon- en prijsontwikkelingen en daarnaast door enkele aanvullende investeringen ten behoeve van volumeontwikkelingen, de bestrijding van ondermijnende criminaliteit en het nieuwe wetboek van strafvordering.
Het OM realiseert naar verwachting de hieronder genoemde productie.
Realisatie | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
WAHV beroep-, kanton- en appèlzaken | 517.719 | 578.949 | 581.917 | 604.000 | 610.352 | 616.391 | 618.623 |
Overtredingszaken | 166.060 | 162.428 | 163.086 | 168.676 | 170.181 | 171.610 | 172.122 |
Misdrijfzaken | 194.821 | 198.973 | 198.449 | 198.305 | 197.179 | 196.146 | 195.632 |
Eenvoudige misdrijfzaken | 46.599 | 36.624 | 36.811 | 38.208 | 38.610 | 38.992 | 39.133 |
Interventie/ZSM zaken | 113.365 | 126.764 | 125.602 | 124.190 | 122.721 | 121.305 | 120.617 |
Onderzoekszaken* | 24.281 | 25.084 | 25.355 | 25.416 | 25.474 | 25.548 | 25.636 |
Ondermijningszaken | 10.576 | 10.501 | 10.680 | 10.491 | 10.374 | 10.300 | 10.245 |
Appèlzaken | 20.033 | 23.191 | 24.109 | 24.760 | 25.227 | 25.531 | 25.656 |
Bron: OM fact factory
De in de tabel opgenomen aantallen zijn gebaseerd op de beschikbare capaciteit van het Openbaar Ministerie voor de behandeling van zaken en het Prognosemodel Justitiële ketens.
In 2025 beoordeelt het OM naar verwachting circa 582.000 zaken van burgers die beroep instellen tegen een verkeersboete (WAHV). Deze aantallen zaken zijn de afgelopen jaren sterk gestegen door de stijging van het aantal beroepszaken die worden aangespannen door professioneel gemachtigden. Het effect van de aanpassing van de proceskostenvergoeding per 1 januari 2024 is nog niet zichtbaar in deze raming.
Verder neemt het OM in circa 163.000 overtredingszaken een strafrechtelijke beslissing. Het OM kan de zaak zelfstandig afdoen (bijvoorbeeld met een strafbeschikking of een sepot) of de zaak aan de kantonrechter voorleggen.
Het OM zet de meeste capaciteit in bij de behandeling van misdrijfzaken. De capaciteit van het OM is er op gericht om circa 37.000 eenvoudige misdrijfzaken, meestal zogenaamde feitgecodeerde misdrijven te behandelen. Bij de circa 126.000 interventiezaken is het doel dat bij veel voorkomende (wijkgerelateerde) criminaliteit de burger als verdachte, slachtoffer of betrokkene een merkbare, zichtbare en betekenisvolle (strafrechtelijke) interventie ervaart die waar mogelijk snel (ZSM) wordt uitgevoerd.
De ruim 25.000 onderzoekszaken en 10.700 ondermijningszaken omvatten de opsporing en vervolging van ernstige delicten. In ondermijningszaken ligt de focus op de aanpak van criminele activiteiten die niet primair ter kennis van de opsporingsinstanties komen via aangiften. De strafrechtelijke onderzoeken en de daaruit volgende strafzaken zijn vaak langdurig, complex en omvangrijk.
Tot slot kan een verdachte of de officier van justitie (of beiden) in appèl gaan tegen het vonnis van de strafrechter. In dat geval wordt de strafzaak door het Ressortsparket in behandeling genomen. Het gaat hier naar verwachting om circa 24.000 zaken. Het wegwerken van de ontstane voorraad bij rechtbanken zal met enige vertraging vermoedelijk leiden tot extra instroom van hoger beroepzaken bij het Ressortsparket.
33.2 Bestuur, Informatie en Technologie
Bijdragen aan medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's)
HetRIEC/LIEC-bestel bestaat uit 10 RIEC’s en het Landelijk Informatie en Expertisecentrum (LIEC). De RIEC’s zijn regionale samenwerkingsverbanden van bestuursorganen (o.a. gemeenten en provincies), politie, OM, Belastingdienst en andere partners en hebben tot doel om de georganiseerde ondermijnende criminaliteit geïntegreerd aan te pakken. Dit betekent dat strafrechtelijke, fiscale en bestuurlijke maatregelen in samenhang met elkaar worden ingezet. De RIEC-bureaus ondersteunen de samenwerkingspartners hierbij door te fungeren als knooppunt voor informatie, kennis en expertise. Alle RIEC’s hebben een beheergemeente. In 2025 ontvangen deze ten behoeve van de RIEC-samenwerkingsverbanden specifieke uitkeringen van in totaal maximaal € 58,1 miljoen. Deze structurele algemene Rijksbijdrage voor de RIEC’s is bestemd voor het in lijn met de geldende RIEC-convenanten uitvoeren van de basiswerkzaamheden en integrale versterkingsprogramma's. Daarnaast kunnen de RIEC’s de structurele algemene Rijksbijdrage inzetten ten behoeve van regionale prioriteiten.
De basiswerkzaamheden betreffen:
1. het ontwikkelen, onderhouden en delen van kennis en expertise met samenwerkingspartners;
2. het bieden van juridische en bestuurlijke ondersteuning aan partners ten aanzien van de aanpak van ondermijning (inclusief advies over toepassing van de Wet Bibob);
3. het vergroten van de operationele slagkracht van samenwerkingspartners;
4. het vergroten van de bewustwording en bestuurlijke weerbaarheid bij samenwerkingspartners;
5. het ondersteunen en adviseren van samenwerkingspartners bij het opbouwen van een sterke en veilige informatiepositie in de regio;
6. het begeleiden van samenwerkingspartners bij het proces van signaal tot interventies;
7. het leveren van een bijdrage aan het positioneren en functioneren van het RIEC/LIEC-bestel als geheel en de landelijke samenwerking.
De versterkingsprogramma’s dienen de regionale aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit duurzaam te versterken en de gezamenlijke slagkracht van de samenwerkingspartners in de regio te vergroten. De regionale aanpak staat in het verlengde van de brede aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit op basis van landelijke en internationale fenomenen. Om de benodigde focus te creëren is het centrale uitgangspunt de aanpak van de illegale drugsindustrie, de daarmee gepaard gaande ondermijnende effecten op de samenleving en het criminele verdienmodel.
Regionale prioriteiten zijn door de Regionale Stuurgroep RIEC bepaalde en in het meerjarenbeleidsplan uitgewerkte werkzaamheden, thema's, verschijningsvormen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en handhavingsknelpunten waarop het RIEC - in aanvulling op wat hier en in RIEC/LIEC-convenant is bepaald - inzet zal plegen.
De onderstaande bijdragen zijn exclusief loon- en prijsbijstelling. De RIEC's ontvangen in 2024 de loon- en prijsbijstelling 2024 en het totaalbedrag vormt de basis voor de begroting 2025. Dit moet t.z.t. nog aangepast worden.
Regio | structurele algemene rijksbijdrage 2025 |
---|---|
RIEC Noord Nederland t.n.v. gemeente Leeuwarden | 5.766 |
RIEC Oost Nederland t.n.v. gemeente Enschede | 6.192 |
RIEC Oost-Brabant t.n.v. gemeente Eindhoven | 5.766 |
RIEC Zeeland West-Brabant t.n.v. gemeente Tilburg | 5.766 |
RIEC Midden Nederland t.n.v. gemeente Utrecht | 5.766 |
RIEC Limburg t.n.v. gemeente Maastricht | 5.766 |
RIEC Noord Holland t.n.v. gemeente Haarlem | 5.766 |
RIEC Den Haag t.n.v. gemeente Den Haag | 5.766 |
RIEC Rotterdam t.n.v. gemeente Rotterdam | 5.766 |
RIEC Amsterdam Amstelland t.n.v. gemeente Amsterdam | 5.766 |
Totaal | 58.086 |
Subsidies
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op een integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV de professionals in de veiligheidsketen bij uitvoering van rijksbeleid op het gebied van criminaliteitspreventie en veiligheid. Daarnaast zet het CCV de structurele bijdrage aan het Platform Veilig Ondernemen (PVO) uit. Het PVO-bestel bestaat uit 10 regionale PVO’s en een landelijk expertisecentrum (PVO-NL) dat de regionale platforms ondersteunt en de verbinding zoekt met publieke partners en landelijke branches. Via publiek-private samenwerking worden veiligheidsproblemen die ondernemers raken op regionaal niveau in kaart gebracht, bepaald welke inzet nodig is om ondernemers en het bedrijfsleven weerbaar te maken tegen criminaliteit en overlast, en worden vervolgens concrete acties ondernomen. Het nemen van preventieve maatregelen is daarbij het uitgangspunt. Het CCV draagt op deze manier bij aan de uitvoering van een groot aantal activiteiten ter ondersteuning en realisatie van beleidsdoelstellingen van JenV, o.a. op het gebied van ondermijnende criminaliteit, cybercriminaliteit, mensenhandel, buurtbemiddeling en preventieve aanpak van jeugd in kwetsbare wijken. Ook het beleid dat JenV uitvoert op het gebied van preventie, wordt voor een belangrijk deel door het CCV vormgegeven. Het CCV zorgt ervoor dat beleid dat op het departement wordt ontwikkeld, ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd door gemeenten, bedrijven en burgers.
Overige subsidies
Dit betreffen onder meer subsidies in het kader van de beleidsthema’s wapens en jongeren, voetbal, lokaal bestuur, criminaliteit tegen het bedrijfsleven (waaronder voor cybercriminaliteit), BOA’s, experiment gesloten coffeeshopketen, sekswerkbeleid en aanpak mensenhandel.
Overige opdrachten
Dit betreffen onder meer uitgaven voor het LIEC (bouw van een informatiesysteem), Bibob, experiment gesloten coffeeshopketen, matchfixing, de veiligheidsmonitor en de monitor online criminaliteit, online openbare orde, de wet regulering sekswerk (WRS), evaluaties, enige voetbal gerelateerde zaken, overlast, maatschappelijke onrust, lokaal bestuur en BOA’s.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen aan agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Het NFI is een intern verzelfstandigde organisatie die forensische diensten levert. De grondslag, doelstelling en kerntaken van het NFI zijn vastgelegd in de Regeling Taken NFI. Als primaire taak heeft zij het verlenen van forensische diensten en expertise aan de Nederlandse strafrechtketen. Een meer gedetailleerde toelichting vindt u in de agentschapsparagraaf van het NFI.
Justitiele informatiedienst (Justid)
De Justitiële Informatiedienst (justid) is opgericht cruciale justitiële informatie eenvoudig en snel te delen binnen overheidsinstanties. Ze werkt daarbij intensief samen met diverse partners binnen de strafrecht-, migratie- en jeugdketen zowel in Nederland als op Europees niveau .Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van Justid.
Dienst Justis
Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.De uitvoeringskosten en de ontvangen leges van de producten van Justis worden op het begrotingsartikel van de betreffende opdrachtgever verantwoord. Voor de uitvoeringskosten ontvangt Justis een kostendekkende bijdrage van de opdrachtgever. Een uitgebreidere toelichting is te vinden in de agentschapsparagraaf van de Dienst Justis.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Autoriteit terroristische content en kinderpornografische materiaal (ATKM) in oprichting
De ATKM zal uitvoering geven aan EU-verordening 2021/784 inzake het tegengaan van de verspreiding van terroristische online-inhoud, de uitvoeringswet verordening terroristische online-inhoud en de Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal. Deze wet geeft uitvoering aan de verordening. De Wet bestuursrechtelijke aanpak online kinderpornografisch materiaal is nog in behandeling bij de Tweede Kamer.
Bijdragen aan mede overheden
Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)
De FIU-Nederland is in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) aangewezen als de enige autoriteit waar ongebruikelijke transacties dienen te worden gemeld door meldingsplichtige instellingen, zoals banken, geldtransactiekantoren, beroeps- en bedrijfsmatige handelaren en notarissen. De belangrijkste taak van de FIU-Nederland is het analyseren van deze meldingen en het in kaart brengen van transacties en geldstromen die in verband kunnen worden gebracht met witwassen en onderliggende delicten alsmede financieren van terrorisme. Ongebruikelijke transacties die verdacht zijn verklaard, worden ter beschikking gesteld aan de diverse (bijzondere) opsporingsdiensten en inlichtingen- en veiligheidsdiensten voor verder onderzoek en mogelijke vervolging.
Daarnaast verstrekt FIU-Nederland op basis van de gedane meldingen informatie omtrent het meldgedrag aan de Wwft-toezichthouders, om hen te ondersteunen in het houden van risico gebaseerd toezicht op onder meer de naleving van de meldingsplicht. Verder ontvangt FIU-Nederland informatieverzoeken van opsporingsdiensten. Deze FIU-verzoeken (voorheen LOvJ-verzoek) kunnen worden ingediend ten behoeve van opsporingsonderzoeken en zijn getoetst door de informatieofficier bij het Functioneel Parket met het taakaccent FIU (voorheen de Landelijke OvJ witwassen). Tot slot ontvangt en verzendt de FIU-Nederland verzoeken van respectievelijk naar buitenlandse FIU’s.
De FIU-Nederland is beheersmatig ondergebracht bij de Nationale Politie als een zelfstandige en operationeel onafhankelijke opererende entiteit. Beleidsmatig valt de FIU-Nederland onder het ministerie van Justitie en Veiligheid.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal FIU-verzoeken | 773 | 824 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Aantal Eigen onderzoeksdossiers | 2.693 | 2.877 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Ondermijning
De aanpak van de georganiseerde drugscriminaliteit is in de afgelopen jaren verbreed naar een gezamenlijke samenhangende aanpak. We zetten in op het versterken van de samenhang, door uiteenlopende partners bij elkaar te brengen en de verbinding te leggen, zowel in eigen land als over de grenzen heen. We werken goed samen, van de politie tot en met banken, van Marokko tot en met Colombia.
Samen met partners zorgen we ervoor dat de aanpak inspeelt op veranderende omstandigheden en nieuwe vormen van ondermijnende criminaliteit. De brede aanpak tegen de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit wordt in 2025 langs vier lijnen voortgezet en vormgegeven: voorkomen, doorbreken, bestraffen en beschermen.
In de afgelopen jaren zijn reeds structurele middelen ter beschikking gesteld aan partners voor de uitvoering van bovenstaande aanpak. Deze middelen worden opgenomen in de begroting van de partnerorganisaties en zijn dus geen onderdeel van deze begroting.
De onderstaande opgaven zijn onderdeel van de begroting Ondermijning zoals deze in tabel 21 is weergegeven.
Preventie met gezag
De preventieve aanpak van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit en de preventieve aanpak van jeugdcriminaliteit vormen samen de JenV brede preventieaanpak met als doel het wegnemen van de voedingsbodem voor (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit en ervoor te zorgen dat jongeren weerbaar worden gemaakt tegen criminaliteit of daarin niet verder afglijden. In 2025 wordt de domeinoverstijgende preventieve en wijkgerichte aanpak voortgezet; hiervoor is vanuit het programma Ondermijning € 99 mln. beschikbaar.
Terugdringen vraag en aanbod drugs
In 2025 wordt naar verwachting het wetsvoorstel «Nieuwe Psychoactieve Stoffen» (NPS) geïmplementeerd. Voor de implementatie en handhaving zijn middelen gereserveerd, deze middelen worden in 2025 verstrekt aan de uitvoeringsorganisaties.
Aanpak logistieke knooppunten
In 2025 is € 36,8 mln. beschikbaar voor de uitvoering van de mainportsplannen met het doel de drugssmokkel via grote logistieke knooppunten significant terug te brengen. Naast overkoepelende maatregelen om de aanpak in de breedte te versterken, vindt ondersteuning plaats van de aanpak op vijf grote knooppunten, waarvoor een maximaal bedrag beschikbaar is per mainport per jaar.
Mainport | Gemeente | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Haven Rotterdam | Rotterdam | 18.154 | 18.154 | 18.154 |
Havens Zeeland - West-Brabant | Borsele | 3.857 | 3.857 | 3.857 |
Havens Noordzeekanaalgebeid | Amsterdam / Velsen / Zaanstad | 1.648 | 1.648 | 1.648 |
Luchthaven Schiphol | Haarlemmermeer | 3.890 | 3.890 | 3.890 |
Bloemenveilingen (weerbare sierteelt) | Westland | 1.115 | 1.115 | 1.115 |
Totaal | 28.664 | 28.664 | 28.664 |
Aanpak criminele geldstromen en verdienmodellen
Binnen de aanpak criminele geldstromen is € 20 mln. gereserveerd voor de implementatie van het Beslag Informatiesysteem. In 2025 worden deze middelen verstrekt aan de implementatiepartners. Tevens zijn middelen beschikbaar voor de implementatie van het Europese anti-witwaspakket en de EU Confiscatierichtlijn in beleid en wetgeving.
Strategisch Kennis Centrum (SKC)
Het SKC levert strategische dreigingsbeelden waarmee binnen de ondermijningsaanpak een strategische prioritering kan worden gemaakt, en lokale en landelijke partners beter in staat worden gesteld om effectieve interventies te ontwikkelen. Het budget voor het SKC is structureel € 5 mln.
Overige opsporing en vervolging
Dit betreffen onder meer bijdragen voor de Categorale Opvang Slachtoffers Mensenhandel (COSM) en overige aanpak van mensenhandel, het Europees Strafregister Informatiesysteem (ECRIS), vergoeding voor de verstrekking van persoonsgegevens van Telecomproviders aan het CIOT (Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie), de adviescommissie herziening Wet Wapens en Munitie, Platform Interceptie Decryptie & Signaalanalyse (PIDS), Internationale- en Europese arrestatiebevelen, de bestrijding van mensenhandel in Caribische delen van het Koninkrijk, het passagiersnamen register systeem (TRIP), wetsvoorstel rijden onder invloed en de Veiligheidsmonitor.
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV ontvangt een subsidie om kennis en instrumenten te ontwikkelen op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid, gericht op integrale aanpak door samenwerking tussen zowel publieke als private organisaties. Via onder andere bijeenkomsten, publicaties, instrumenten en de website ondersteunt het CCV professionals op het gebied van nalevingsexpertise.
Overige subsidiesDit betreffen ondermeer subsidies voor het Coördinatiecentrum Mensenhandel (CoMensha), de Fraudehelpdesk, het Meldpunt Online Discriminatie (MOD) en Offlimits (voorheen EOKM)
Opdrachten
Schadeloosstellingen
Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
Keteninformatievoorziening
Keteninformatievoorziening heeft als doel de ondersteuning van de informatie-uitwisseling in de strafrechtketen. In dit kader worden onder andere ketenvoorzieningen beheerd en (door)ontwikkeld bij de Justitiële Informatiedienst en wordt een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de architectuur voor de informatie voorziening in de strafrechtketen. Daarnaast wordt er ook beleidsmatig gekeken naar de kaders voor informatie uitwisseling en de uitvoerbaarheid daarvan, mede door middel van de herziening van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, en in het programma Modernisering Identiteitsvaststelling.
Onrechtmatige Detentie
Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex-justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter.
Gerechtskosten OM
Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen en tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken.
Verkeershandhaving OM
Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen. Het grillige karakter van de budgettaire reeks in de begroting voor de verkeershandhaving hangt samen met het kasstelsel dat door het OM wordt gevoerd. Hierdoor leiden (vervangings-)investeringen zoals vervanging van digitale flitspalen of trajectcontrolesystemen in sommige jaren tot hogere uitgaven dan in andere jaren. Daarnaast is er sprake van een intensivering van de geautomatiseerde verkeershandhaving.
Afpakken
Misdaad mag niet lonen. Het doorbreken van criminele netwerken en handels- en geldstromen, onder meer door de anti-witwasaanpak te intensiveren en de mogelijkheden voor het afpakken van crimineel vermogen te verruimen, is een van de prioriteiten van het kabinet. De middelen zijn voor een belangrijk deel opgenomen onder de aanpak ondermijning.
Overige opdrachten
De implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering vergt grote inspanning van de strafrechtketen. Het betreft oa het aanpassen van digitale systemen, het opnieuw inrichten van werkprocessen en het opleiden van professionals in de keten.
Garanties
Faillissementscuratoren
De garantstellingsregeling curatoren(GSR) voorziet er in dat curatoren in faillissementen bij ontoereikendheid van de boedel de Minister een garantiestelling kunnen vragen ter dekking van de kosten om een rechtsvordering in te kunnen stellen tegen bestuurders van de rechtspersoon in geval van vermoedelijk «kennelijk onbehoorlijk bestuur». Dit stelt curatoren in faillissementen in staat om een procedure te beginnen en vermogen (activa) terug te halen voor boedel om benadeling van de crediteuren zoveel mogelijk te beperken. Per 1 juni 2023 is de garantstellingsregeling herzien. Deze is in overeenstemming gebracht met het Rijkskader voor risicoregelingen.
33.4 Vervolging en berechting van MH17-verdachten
In deze zaak is de kans gering dat de schadevergoedingsmaatregel (volledig) door de veroordeelde(n) zal worden betaald. Uitgaande van de onherroepelijke datum van het vonnis, hebben de nabestaanden van de MH17-slachtoffers vanaf 30 juli 2023 recht op een voorschot. Er is sprake van een geweldsmisdrijf, waardoor een ongemaximeerd voorschot aan de nabestaanden zal worden uitbetaald.
Ontvangsten
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 991.701 | 952.487 | 1.323.742 | 1.416.064 | 1.443.883 | 1.472.228 | 1.501.174 |
Openbaar Ministerie | 8.018 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Afpakken | 107.222 | 134.860 | 384.360 | 384.360 | 384.360 | 384.360 | 384.360 | |
Boeten en Transacties | 873.909 | 799.960 | 921.750 | 1.013.932 | 1.041.751 | 1.070.096 | 1.099.042 | |
Overige ontvangsten | 2.552 | 7.667 | 7.632 | 7.772 | 7.772 | 7.772 | 7.772 |
Openbaar Ministerie
De ontvangsten die geraamd zijn voor het Openbaar Ministerie betreffen ontvangsten die voortvloeien uit de bedrijfsvoering, waar tegenover ook uitgaven geraamd zijn.
Afpakken
De ontvangsten voor het strafrechtelijk afpakken betreffen een raming en kennen een gelijke (generale) behandeling als de opbrengsten BenT. De raming bestaat uit twee delen: een raming voor afpakopbrengsten uit het criminele circuit die naar de schatkist vloeien en een raming in geval van grote schikkingen.
Boeten en Transacties (BenT)
Naast de ontvangsten uit de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, bestaat dit dossier onder andere uit boetes voor verkeersovertredingen. Hierbij kan gedacht worden aan onder andere rijden onder invloed, rijden door rood licht en het niet dragen van een autogordel. Voor verkeersboetes kunnen vervolgens geldsomtransacties worden opgelegd. De oploop van de ontvangsten hangt samen met de intensivering van de geautomatiseerde verkeershandhaving. De ontvangsten uit BenT worden aangemerkt als een generaal dossier, hetgeen inhoudt dat de BenT-ontvangsten op de begroting van JenV staan, maar afwijkingen in de geraamde ontvangsten geen last (of voordeel) vormen voor de begroting van JenV.