Base description which applies to whole site

Artikel 31. Nationale politie

Algemene doelstelling

Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politieorganisatie.

Rol en verantwoordelijkheid

De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de nationale politie. Hierbij zijn drie verschillende verantwoordelijkheden te onderscheiden:

  • De eerste verantwoordelijkheid betreft die voor de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel.

  • De tweede verantwoordelijkheid is voor bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister1 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven.

  • Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.

De Minister van VenJ heeft ten aanzien van het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (BES) berust bij hem2.

Rollen en verantwoordelijkheid

Beleidswijzigingen

Met de komst van de nationale politie zijn de rollen en verantwoordelijkheden binnen het politiebestel op onderdelen gewijzigd. Om de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Minister en de gezagsdragers te bekrachtigen is door de Minister, de regioburgemeesters en het college van procureurs generaal een Veiligheidsagenda opgesteld waarin voor de periode 2015–2018 de prioriteiten staan benoemd. Om uitvoering te kunnen geven aan de gemeenschappelijke Veiligheidsagenda worden de middelen uit de RA-intensiveringsenveloppe Veiligheid overgeheveld van de Aanvullende Post naar de begroting van VenJ voor de jaren 2015 t/m 2017.

Tabel 31.1 Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Verplichtingen

229.265

5.252.010

5.132.936

5.172.235

5.100.085

4.979.996

4.942.868

                 

Programma-uitgaven

5.250.519

5.252.010

5.132.936

5.172.235

5.100.085

4.979.996

4.942.868

Waarvan juridisch verplicht

   

99,90%

       
               

31.2 Bekostiging nationale politie

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Nationale politie

4.976.547

4.966.585

4.877.789

4.924.347

4.857.647

4.739.278

4.702.150

 

VtsPN

90.460

0

0

0

0

0

0

 

Politieacademie

132.323

121.617

112.012

105.481

100.067

98.346

98.346

 

Bijdrage medeoverheden

             
 

BES brandweer- en politiekorps

18.193

16.510

16.653

17.605

17.605

17.605

17.605

                 

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Bestuur en Organisatie

9.674

0

0

0

0

0

0

 

Internationale samenwerkingsoperaties

0

20.966

10.981

10.981

10.981

10.981

10.981

 

Informatiebeleid politie: Innovatieprojecten

4.358

0

0

0

0

0

0

 

C2000 / GMS

0

103.155

93.424

93.508

93.490

93.491

93.491

 

Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

0

791

791

791

791

791

791

 

Bijdragen medeoverheden

             
 

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

3.129

1.249

1.266

1.272

1.254

1.254

1.254

 

Subsidies

             
 

Stichting NL Confidential

750

750

700

700

700

700

700

 

Opdrachten

             
 

Providers

10.502

11.000

11.000

11.000

11.000

11.000

11.000

 

Overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT

0

4.887

3.820

2.050

2.050

2.050

2.050

 

Bijdragen Sociale fondsen

             
 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.583

4.500

4.500

4.500

4.500

4.500

4.500

                 

Ontvangsten

269

500

500

500

500

500

500

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel betreft verplichtingen op grond van de politiewet en meerjarige opdrachten tot en met 2016 aan de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Het niet-juridisch verplichte deel is gereserveerd voor uitgaven op het gebied van internationale politiesamenwerking (onder andere ten behoeve van uitzendingen).

31.2 Bekostiging nationale politie

Toelichting op de instrumenten

Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s

Nationale politie (NP)

De politie levert een belangrijke bijdrage aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. Op basis van artikel 33 van de Politiewet 2012 ontvangt de politie daartoe bijdragen van de Minister. De algemene bijdrage wordt, als lumpsumbudget, ter beschikking gesteld aan de politie en komt altijd volledig ten gunste van een adequate politiezorg. Het beleid is erop gericht de politie zoveel mogelijk flexibiliteit te geven om afgesproken doelen te realiseren. Het lumpsumdeel bedraagt ruim € 4,6 mld. in 2015. Bij uitzondering worden bijzondere bijdragen gegeven voor de realisatie van een bepaald doel zoals de bijdrage van ruim € 44 mln. voor de verkeershandhavingsteams en bijna € 14 mln. voor cybercrime. Daarnaast voert de politie een aantal taken uit die onder de verantwoordelijkheid vallen van het departement. Het gaat dan onder meer om het onderhoud van het communicatienetwerk C2000 en het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord onder artikelonderdeel 31.3.

De NP kent een batenlastenstelsel. De personeelskosten voor de NP zijn voor 2015 geraamd op bijna € 3,9 mld. Het overgrote deel zijn reguliere salariskosten van het operationele en niet-operationele personeel. Voor materiële kosten wordt ongeveer € 1,1 mld. begroot. Hiervan zijn de grootste posten huisvesting, vervoer, operationele kosten en verbindingen en automatisering.

In de jaren 2014 tot en met 2019 daalt de algemene bijdrage aan de nationale politie met ruim 5 procent. De vorming van de nationale politie brengt frictiekosten met zich mee (voor bijvoorbeeld de reorganisatie) die zich voornamelijk in de startfase van de nationale politie voordoen. Voor de dekking van deze kosten ontvangt de politie een bijzondere bijdrage met een totale omvang van € 230 mln. Na 2016 vervalt deze extra bijdrage, waardoor de totale bijdrage aan de politie daalt.

Verder gaat de vorming van de nationale politie gepaard met ombuigingen, voornamelijk door besparingen in de bedrijfsvoering die mogelijk zijn door centralisatie van deze taken. Dit resulteert in een daling van de algemene bijdrage in de komende jaren. De besparingen moeten de komende jaren met de inrichting van de nationale politie gerealiseerd worden, onder meer door een daling van de niet-operationele sterkte bij de politie.

Met de Tweede Kamer en het gezag is een betaalbare operationele sterkte van 49.500 fte afgesproken. Dit aantal is uitgangspunt voor de bekostiging van de politie. Eind 2013 beschikt de politie over een aanzienlijk hogere operationele sterkte, namelijk van 51.598 fte. Deze hogere operationele sterkte wordt, gegeven de dalende algemene bijdrage, afgebouwd tot betaalbare omvang van 49.802 operationele fte’s.

Tabel 31.2 Kengetal operationele sterkte nationale politie
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Operationele sterkte in fte

(incl. aspiranten)

51.598

51.726

50.955

50.039

49.803

49.802

49.801

Bron: begroting nationale politie 2015

Andere kengetallen aangaande de NP zijn de vermindering van de administratieve lastendruk bij de politie en het aantal politievrijwilligers. De in de Landelijke prioriteiten politie 2011–2014 opgenomen vermindering van de administratieve lastendruk met 25% (5.000 fte) wordt niet in 2014 gerealiseerd, maar in 20153. Het einddoel vrijwillige ambtenaren van politie is ongewijzigd 5.000 in 2015.

Tabel 31.3 Kengetallen vermindering administratieve lastendruk en vrijwillige ambtenaren

Omschrijving

Nulmeting

Waarde ultimo 2013

Streefwaarde 2014

Streefwaarde 2015

Vermindering administratieve lastendruk politie met 25% (5.000 fte)1

Heeft plaatsgevonden door de politieacademie in 2011.

15% = 3.000 fte’s

17,5% – 20% = 3.500–4.000 fte’s

25% = 5.000 fte’s

         

Vrijwillige ambtenaren van politie. Einddoel is 5.000 vrijwilligers in 2015

2010: 2.406

3.149

4.375

5.000

1

Zie actieprogramma «Minder regels, meer op straat» (Kamerstukken TK, 29 628, nr.238) en de voortgangsrapportages (Kamerstuk TK, 29 628, nrs. 285, 328 en 391).

Prestatie-indicatoren naar aanleiding van de Veiligheidsagenda zijn opgenomen in een tabel direct na de beleidsagenda in deze VenJ-begroting.

De begroting van de nationale politie is als separate bijlage met de VenJ-begroting meegezonden.

Politieacademie

De Minister geeft een bijdrage aan de Politieacademie voor goed opgeleid politiepersoneel. Hierdoor komt de kwaliteit van de politie op een hoger peil. De rijksbijdrage omvat een algemene bijdrage (circa 90 procent van het totaal) voor de kosten van het ontwikkelen en aanbieden van het samenhangend stelsel van politieonderwijs, werving en selectie en examinering. Naar aanleiding van de begroting 2015 en volgende jaren van de nationale politie worden de daadwerkelijke aantallen instroom van aspiranten, zij-instromers, vrijwilligers en eventuele doorstromers bepaald.

Naast de algemene bijdrage, ontvangt de Politieacademie ook bijzondere bijdragen (circa 10 procent) om specifieke activiteiten op het terrein van onderwijs, wetenschappelijk kennis en onderzoek mogelijk te maken.

Als gevolg van taakstellingen van de kabinetten Rutte/Verhagen en Rutte/Asscher nemen de totale bijdragen af tot circa € 100 mln. in 2017. De laatste taakstelling wordt invullen door de voorgenomen wijziging van de Politiewet met ingang van 2016, waarmee de Politieacademie wordt ingebed in het politiebestel. Hierdoor gaat onder andere het beheer van de Politieacademie over naar de NP, waardoor synergievoordelen ontstaan die kunnen worden ingezet voor het opvangen van deze taakstelling. Hoe de eerste taakstellingen met behoud van kwaliteit van het onderwijs worden opgevangen verwijs ik u naar mijn brief aan de Tweede Kamer van 5 juni 2013 (TK 29 628, nr. 398).

Bijdrage aan medeoverheden

Brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland

Om in Caribisch Nederland de veiligheid te handhaven en te vergroten is er een brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. De Minister van VenJ is korpsbeheerder en verstrekt een bijdrage ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van de korpsen. Een bedrag van € 11,7 mln. is bestemd voor het politiekorps en € 4,9 mln. is bestemd voor het brandweerkorps. De jaarlijks vastgestelde begroting van het Ministerie van VenJ vormt telkens de wettelijke grondslag voor de bekostiging van beide korpsen.

31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT Politie

Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s

Internationale samenwerkingsoperaties

Dit zijn uitgaven voor de uitvoering van internationale politiesamenwerking (IPS), strategische landenprogramma’s (SLP’s) en de coördinatie van uitzendingen. Dit doet de politie in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Naast de nationale politie levert ook de Koninklijke Marechaussee een eigenstandige bijdrage aan de internationale politiesamenwerking.

De daling van € 10 mln. van 2014 op 2015 is te verklaren doordat geplande uitgaven voor de Nuclear Security Summit waren ondergebracht bij dit artikelonderdeel. Er is dus geen sprake van een afname van internationale samenwerkingsoperaties.

C2000/GMS

In opdracht van het Ministerie van VenJ voert de politie informatievoorzieningsorganisatie het beheer over het C2000-netwerk. Het C2000 communicatienetwerk is van cruciaal belang voor de taakuitvoering van de Nederlandse hulpdiensten.

Het budget daalt met ongeveer € 11 mln. van 2014 op 2015 omdat het project Odin is afgerond. Met dit project is de dekking van C2000 verbeterd door het plaatsen van extra zendmasten.

Bijdrage aan medeoverheden

Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

Dit budget wordt met name gebruikt voor de ondersteuning van de regioburgemeesters. Daarnaast is een klein deel bestemd voor nagekomen uitgaven in het kader van de zogenaamde Bommenregeling, die is overgegaan naar het Gemeentefonds.

Subsidies

Stichting NL Confidential

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is één van de belangrijkste financiers van de onafhankelijke Stichting NL Confidential. Dit is een stichting die verschillende meldlijnen beheert. De stichting ontvangt de subsidie hoofdzakelijk voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Opdrachten

Providers

Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat is op grond van de Regeling vergoeding kosten aftappen en gegevensverstrekking gehouden om bepaalde kosten die aanbieders maken in dit verband te vergoeden. De Staat heeft in dat kader een meerjarige vergoedingsovereenkomst 2014–2016 gesloten met de zes grote telecomaanbieders. Dit is overigens een voortzetting van staande praktijk, want ook voor de periode 2011–2013 was een dergelijke vergoedingsovereenkomst gesloten.

Bijdragen sociale fondsen

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van de bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

1

Vastgelegd in de Politiewet 2012

2

Veiligheidswet BES (Stb. 2010, 362)

3

In het Voortgangsbericht Nationale Politie dat naar de Tweede Kamer is gestuurd, is aangegeven dat het eindresultaat van 5.000 fte, niet zoals oorspronkelijk was aangegeven, eind 2014, maar eind 2015 gerealiseerd zal worden. (Kamerstuk TK 29 628, nr. 456)

Licence