Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politie.
De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie en de politieacademie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:
– De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel en van het opleidingsstelsel voor de politie;
– De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister3 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt en legt verantwoording af aan de Minister. Die verantwoording betreft tevens de mensen en middelen die de korpschef om niet ter beschikking stelt aan de Politieacademie. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;
– Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.
De Minister heeft ten aanzien van het politiekorps en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij hem.4
Doorontwikkeling politiefunctie
De inrichting van de politiefunctie is in de basis goed georganiseerd in Nederland. Voor de toekomst is nodig dat meer (en tijdiger) expliciet scherpere keuzes worden gemaakt met inachtneming van ontwikkelingen die de politiefunctie en politietaak raken of kunnen raken. Het gaat dan om keuzes over de taakverdeling binnen de overheid en ook de verdeling van verantwoordelijkheid tussen de overheid en anderen zoals het bedrijfsleven en de samenleving als geheel. Uitgangspunt is dat het borgen van veiligheid in de maatschappij niet alleen een taak en verantwoordelijkheid is van de overheid (zoals politie).
De uitwerking van de ontwikkelagenda politiefunctie voor de komende jaren, vormgegeven langs vier prioritaire thema’s en opgenomen in het white paper politiefunctie, moet leiden tot het maken van scherpe keuzes.
Het kabinet werkt op basis van de ontwikkelagenda Politiefunctie die op 7 december 2023 met de Kamer is gedeeld, opties uit voor meer focus van de politie op haar kerntaak, door samenwerking met publieke en private organisaties die beter toegerust zijn voor een aantal specifieke taken, zoals administratieve verrichtingen in de asielketen en de aanpak van verwarde personen.
Tevens zullen in 2025 de uitkomsten van het WODC-onderzoek, inzake publiek private samenwerking, worden benut voor een scherpere inrichting van de publiek-private samenwerking. Daarnaast zal de opbrengst van de verkenning van de boa functie worden benut om heldere keuzes te maken over de functie van de buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) (en mogelijk het bestel) o.a. in de openbare ruimte, inclusief het vraagstuk van toekenning van de geweldsbevoegdheid aan boa’s.
Daarnaast wordt verwacht dat het nieuwe stelsel voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (dienstongevallen en beroepsziekten waaronder PTSS) in 2025 inwerking treedt. Het accent komt te liggen op preventie, re-integratie en herstel. Beoogd wordt de voorbereidingen, inclusief implementatie en regelgeving, in 2024 af te ronden zodat het stelsel per 1 januari 2025 in werking kan treden.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 7.529.285 | 8.363.588 | 8.147.573 | 8.222.721 | 8.219.261 | 8.197.090 | 8.196.795 |
Uitgaven | 7.560.436 | 8.366.557 | 8.209.178 | 8.230.559 | 8.227.099 | 8.197.090 | 8.196.795 | |
31.2 | Bekostiging politie | 7.309.086 | 8.084.063 | 7.898.863 | 7.908.986 | 7.905.878 | 7.876.344 | 7.876.234 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.277.940 | 8.048.245 | 7.863.352 | 7.875.028 | 7.871.920 | 7.842.386 | 7.842.276 | |
Politie | 7.274.593 | 8.045.013 | 7.859.821 | 7.871.497 | 7.868.390 | 7.838.856 | 7.838.746 | |
Politieacademie | 3.347 | 3.232 | 3.531 | 3.531 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 31.146 | 35.818 | 35.511 | 33.958 | 33.958 | 33.958 | 33.958 | |
Brandweer- en politiekorps (BES) | 31.146 | 35.818 | 35.511 | 33.958 | 33.958 | 33.958 | 33.958 | |
31.3 | Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers | 251.350 | 282.494 | 310.315 | 321.573 | 321.221 | 320.746 | 320.561 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 230.388 | 253.803 | 290.306 | 302.009 | 302.005 | 302.004 | 302.004 | |
Internationale Samenwerkingsoperaties | 26.208 | 27.080 | 27.016 | 29.017 | 29.013 | 29.013 | 29.013 | |
Beheer meldkamers | 203.207 | 225.683 | 244.267 | 243.969 | 243.969 | 243.969 | 243.969 | |
Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem | 0 | 0 | 18.000 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 973 | 1.040 | 1.023 | 1.023 | 1.023 | 1.022 | 1.022 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.058 | 992 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 | |
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 1.058 | 992 | 976 | 976 | 976 | 976 | 976 | |
Subsidies (regelingen) | 10.118 | 15.861 | 7.185 | 6.740 | 6.329 | 5.856 | 5.671 | |
Opsporing | 2.677 | 2.721 | 2.613 | 2.452 | 2.302 | 2.130 | 2.063 | |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 3.173 | 4.183 | 3.965 | 3.719 | 3.493 | 3.232 | 3.130 | |
Overige Subsidies | 4.268 | 8.957 | 607 | 569 | 534 | 494 | 478 | |
Opdrachten | 9.786 | 11.838 | 11.848 | 11.848 | 11.911 | 11.910 | 11.910 | |
Providers | 7.860 | 9.190 | 9.191 | 9.191 | 9.254 | 9.254 | 9.254 | |
Overige Opdrachten | 1.926 | 2.648 | 2.657 | 2.657 | 2.657 | 2.656 | 2.656 | |
Ontvangsten | 39.066 | 61.292 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 500 | 500 | |
Budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 100% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
31.2 Bekostiging politie
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Politie
De politie levert een belangrijk aandeel aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe, op basis van artikel 33 van de Politiewet 2012, algemene- en bijzondere bijdragen. De doelstelling is het beschikbaar stellen van personeel en materieel ten behoeve van een effectieve taakuitvoering en adequaat beheer van de politie.
De algemene bijdrage wordt jaarlijks als lumpsumbedrag ter beschikking gesteld aan de politie en komt volledig ten gunste van de reguliere politietaken. Het beleid is erop gericht de politie de nodige flexibiliteit te geven om de middelen zo doelmatig en doeltreffend als mogelijk in te zetten en de afgesproken doelstellingen te realiseren.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Bijdrage | 7.343 | 7.599 | 8.137 | 8.189 | 8.182 | 8.180 | 8.179 |
Daarnaast worden de bijzondere bijdragen meerjarig ingezet voor een specifiek omschreven doel. Nieuwe middelen in het kader van IV-middelen en de transitie van de Landelijke Eenheid zijn toegekend als bijzondere bijdrage. Verder zijn er vanuit het Hoofdlijnenakkoord middelen op artikel 92 gereserveerd voor het versterken van de nationale veiligheid zoals innovatieve politieloketten, digitale opsporing en cybercrime.
Een andere taak is het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord als onderdeel van het artikelonderdeel 31.3.
Besteding bijdragen
De bijdragen vanuit de JenV-begroting worden door de politie aangewend voor de in de Politiewet opgenomen taken. De onderstaande tabel geeft op hoofdlijnen inzicht in de bestedingsrichting van de aan de politie ter beschikking gestelde middelen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Personeel | 5.478 | 5.684 | 6.211 | 6.246 | 6.288 | 6.303 | 6.320 |
Rente en soortgelijke kosten | ‒ 30 | 1 | ‒ 6 | 26 | 38 | 38 | 36 |
Huisvesting | 492 | 423 | 453 | 458 | 460 | 460 | 460 |
Vervoer | 234 | 235 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Informatievoorziening | 677 | 705 | 668 | 660 | 650 | 653 | 652 |
Overige operationele en beheerkosten | 517 | 550 | 595 | 589 | 588 | 589 | 589 |
totaal exploitatiekosten | 7.368 | 7.599 | 8.160 | 8.220 | 8.264 | 8.283 | 8.298 |
Exploitatie resultaat | ‒ 25 | ‒ 23 | ‒ 31 | ‒ 82 | ‒ 103 | ‒ 119 | |
Aanvullende bijdrage JenV | 23 | 18 | 18 | ||||
Nog in te vullen door besparingen | 13 | 64 | 103 | 119 | |||
Exploitatieresutaat na maatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bron: Begroting en beheerplan politie 2025-2029 (Bijlage 3 Exploitatierekening)
De meerjarenraming 2026-2029 laat een exploitatietekort zien. In voorbereiding op de begroting 2026 zijn hiervoor nadere keuzes nodig waar uiterlijk in het Voorjaar 2025 over wordt besloten.
De volledige begroting van de politie is als separate bijlage met de JenV-begroting meegezonden. In de begroting van de politie wordt per post nader ingegaan op de wijze waarop de aan de politie beschikbaar gestelde middelen worden ingezet.
In onderstaande tabellen is informatie opgenomen over de formatie (tabel 12) en de bezetting (tabel 13) die in algemene zin te relateren is aan de beleidsdoelstellingen. De bezetting en formatie van de politie, met name het operationele deel, en de opleidingen zijn belangrijke onderwerpen. Deze zijn onder de tabel kort toegelicht.
Realisatie | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Formatie (fte)1 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
OS Regionale eenheden (incl. RST) | 41.092 | 43.552 | 43.966 | 44.001 | 44.001 | 44.001 | 44.001 |
OS landelijke eenheden | 4.735 | 5.601 | 5.714 | 5.737 | 5.739 | 5.739 | 5.739 |
OS korpsleiding en ondersteunende diensten | 248 | 168 | 168 | 167 | 167 | 166 | 166 |
Aspiranten | 4.863 | 4.682 | 4.681 | 4.681 | 4.681 | 4.681 | 4.681 |
TOTAAL OS excl. asp | 46.076 | 49.321 | 49.848 | 49.905 | 49.907 | 49.906 | 49.906 |
TOTAAL OS incl. asp | 50.939 | 54.003 | 54.529 | 54.586 | 54.588 | 54.587 | 54.587 |
TOTAAL Niet OS | 12.437 | 12.249 | 12.274 | 12.265 | 12.265 | 12.242 | 12.242 |
Lasten (in %) | |||||||
Personeel | 74% | 75% | 76% | 76% | 76% | 76% | 76% |
Rente en soortgelijke kosten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Huisvesting | 7% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
Vervoer | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% |
Informatievoorziening | 9% | 9% | 8% | 8% | 8% | 8% | 8% |
Overige operationele en beheerkosten | 7% | 7% | 7% | 7% | 7% | 7% | 7% |
Bron: bijlage 1 Begroting en beheerplan politie 2025-2029
Realisatie | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bezetting (fte) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Operationele sterkte excl. Aspiranten | 46.076 | 47.241 | 45.869 | 46.038 | 46.314 | 46.698 | 47.178 |
Aspiranten | 4.863 | 5.085 | 5.128 | 5.401 | 5.532 | 5.559 | 5.547 |
Niet-operationele sterkte | 12.437 | 12.385 | 12.697 | 12.715 | 12.657 | 12.595 | 12.505 |
Bron: bijlage 5 Begroting en beheerplan politie 2025-2029
De verstrekte bijdragen vanuit de JenV-begroting zijn primair ter financiering van de formatie. De formatie is binnen de politie conform het Inrichtingsplan en 'Besluit verdeling sterkte en middelen politie' verdeeld over de regionale eenheden, landelijke eenheid, de ondersteunende dienst Politieacademie, Politie Dienstencentrum en staf korpsleiding.
Politieacademie - Politieonderwijs
Het zelfstandig bestuursorgaan Politieacademie is verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de examinering daarvan en de uitvoering van wetenschappelijk onderwijs waarmee invulling wordt gegeven aan de kennisfunctie. De Politieacademie ontvangt een eigen budget waarmee onder andere de personele kosten van de directeur en zijn plaatsvervanger worden betaald en de kosten voor extern wetenschappelijk onderzoek. De bekostiging van het personeel en de middelen die door de korpschef om niet ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie, voor de uitvoering van haar wettelijke taken, zijn opgenomen in de algemene bijdrage aan de politie.
Bijdragen medeoverheden
Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland
De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van Caribisch Nederland.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Internationale samenwerkingsoperaties
In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking en de uitzending van politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties. Die activiteiten zijn voor een groot deel gebaseerd op de visie internationale politiesamenwerking en de bijbehorende strategische agenda.
Beheer meldkamers
Voor het beheer van de meldkamers ten behoeve van de hulpdiensten van politie, brandweer, ambulance en KMar, wordt jaarlijks een bijzondere bijdrage aan de politie verstrekt. Dit is een multidisciplinaire financiële bijdrage die tot stand is gekomen uit een bijdrage van alle hulpdiensten. Het beheer is ondergebracht bij het organisatieonderdeel Landelijke Meldkamer Samenwerking LMS van de politie. Het beheer heeft betrekking op facilitaire dienstverlening, huisvesting en het beheer van de ICT voorzieningen voor de meldkamers, waaronder het C2000 netwerk en het gemeenschappelijk meldkamersysteem. In de regeling hoofdlijnen van beleid en beheer meldkamers is de multidisciplinaire governance en de beleids- en beheercyclus beschreven. Binnen deze multidisciplinaire governance vinden aan de hand van het jaarlijks vast te stellen beleids- en bestedingsplan voor het beheer van de meldkamers integrale afwegingen plaats over de inzet van het beschikbare budget.
Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem
Het C2000-systeem is aan vervanging toe. Hiervoor wordt een Nieuw Missie Kritische Communicatiesysteem ontwikkeld. Om het budget inzichtelijk te maken, te monitoren en over te verantwoorden worden deze middelen gerealloceerd naar de nieuwe regeling apart van C2000.
Bijdragen medeoverheden
Bijdragen in het kader van de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel
Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburge meesters bij de uitvoering van hun taken op grond van de Politiewet 2012, zoals (de voorbereiding van) het overleg met en de advisering aan de Minister over de taakuitvoering door en het beheer ten aanzien van de politie.
Subsidies
Opsporing
Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting Meld Misdaad Anoniem voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland.
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)
De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een financiële bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.
Opdrachten
Providers
De Staat heeft, op grond van de Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd.
Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.