Algemeen
De Dienst Vastgoed Defensie (DVD) is verantwoordelijk voor het doelmatige en maatschappelijk verantwoorde beheer en inrichting van het defensievastgoed. De DVD geeft adviezen en treedt op als intermediair voor de waarborging van de ruimtelijke belangen van de klanten bij Defensie. De DVD staat de klanten bij in hun zorg voor de beschikbaarheid en bruikbaarheid van het vastgoed.
De DVD maakt samen met de Defensie Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO) en de Divisiestaf deel uit van de Divisie Vastgoed & Beveiliging. Deze begroting heeft betrekking op de DVD inclusief de Divisiestaf. De DBBO is een kasverplichtingen eenheid en valt buiten het bestek van de Baten en Lasten Dienst.
De DVD bevindt zich momenteel in een fusietraject. Defensie en het Ministerie van BZK hebben op 1 juli 2014 een overdrachtsconvenant getekend waarin is afgesproken dat de DVD samen met de RGD, het RVOB en de Directie Vastgoed wordt gefuseerd tot het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). In 2015 zal de formele integratie tot één agentschap RVB een feit zijn. Hiertoe wordt in het najaar van 2014 formeel instemming van de Tweede Kamer gevraagd.
Om niet vooruit te lopen op formele besluitvorming over agentschapsvorming van het RVB, is de ontwerpbegroting 2015 nog opgesteld met de DVD als een zelfstandig agentschap. Een deel van de huidige DVD organisatie blijft achter bij Defensie en wordt opgenomen in de begroting van het CDC. De nu voorliggende ontwerpbegroting DVD wordt vervangen door een nieuwe begroting RVB bij de 1e suppletoire begroting 2015.
Begroting baten en lasten
(Bedragen x € 1.000) | realisatie 2013 | begroting 2014 | ramingen 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BATEN | |||||||
Omzet moederdepartement | 70.866 | 61.010 | 63.537 | 61.125 | 60.625 | 59.625 | 58.965 |
Programmagelden instandhouding | 140.267 | 75.588 | 125.290 | 117.290 | 117.290 | 117.290 | 117.290 |
Programmagelden Expertise & Advies | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 | ||
Omzet huisvestingsactiviteiten | 4.508 | 9.637 | 9.800 | 10.600 | 11.500 | 11.600 | 11.900 |
Omzet overige departementen | 1.438 | ||||||
Omzet derden | 1 | ||||||
Mutatie onderhanden projecten | – 193 | ||||||
Rentebaten | 43 | ||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Bijzondere baten | 2.388 | ||||||
Totaal baten | 219.318 | 146.235 | 200.455 | 190.843 | 191.243 | 190.343 | 189.983 |
LASTEN | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 56.379 | 55.080 | 52.100 | 50.123 | 49.713 | 48.893 | 48.351 |
– waarvan eigen personeel | 53.343 |
| 50.136 | 49.133 | 48.150 | 48.187 | 47.223 |
– waarvan inhuur | 3.036 |
| 1.964 | 990 | 1.563 | 706 | 1.128 |
Materiële kosten | 15.214 | 1.639 | 9.143 | 8.790 | 8.700 | 8.520 | 8.402 |
– waarvan apparaat ICT | 159 | ||||||
– waarvan bijdrage aan SSO» s | 3.774 | ||||||
Kosten uitbesteding | 2.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | |
Programmagelden instandhouding | 142.261 | 75.588 | 125.290 | 117.290 | 117.290 | 117.290 | 117.290 |
Programmagelden expertise & advies | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 | ||
Rentelasten | 985 | 776 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 |
Rentelasten huisvestingsactiviteiten | 2.681 | 6.042 | 9.800 | 10.600 | 11.500 | 11.600 | 11.900 |
Rentelasten rekening-courant | |||||||
Afschrijvingskosten | |||||||
– materieel | 631 | 515 | 482 | 400 | 400 | 400 | 400 |
waarvan apparaat ICT | |||||||
– materieel huisvestingsactiviteiten | 1.730 | 3.595 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | |||||||
Overige kosten | |||||||
– Dotaties voorzieningen | 500 | ||||||
– Bijzondere lasten | 306 | ||||||
Totaal lasten | 220.187 | 146.235 | 200.455 | 190.843 | 191.243 | 190.343 | 189.983 |
saldo van baten en lasten | – 869 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting begroting baten en lasten
Algemeen
Het budget van CDC is opgehoogd om een duurzaam financieel evenwicht te bereiken tussen de omvang van de vastgoedportefeuille en de defensiebrede vraag naar huisvesting en infrastructuur.
Baten
Omzet moederdepartement
De omzet van het moederdepartement is opgebouwd uit het honorarium voor het totale dienstverleningspakket van de DVD. Door het krimpende vastgoedbestand, vanwege afstotingen, daalt de omzet meerjarig.
Programmagelden instandhouding
De programmagelden Instandhouding zijn de vergoedingen die de DVD ontvangt voor de aannemerskosten voor het planbaar en niet-planbaar onderhoud.
Omzet huisvestingsactiviteiten
De omzet huisvestingsactiviteiten bestaat uit de vergoeding die de divisie binnen Defensie ontvangt voor de met de leenfaciliteit gefinancierde projecten. De vergoeding dekt de rentelasten en afschrijvingskosten van de leningen.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten omvatten alle capaciteitskosten, zowel van direct personeel als indirect personeel en de overige exploitatiekosten.
De personele lasten hebben een relatie met de werklast die tot uitdrukking komt in de begrotingspost «Omzet Moederdepartement». De daling van de personele lasten in 2015 houdt verband met de reorganisatie van de DVD die per 1 juni 2014 zijn beslag heeft gekregen. Deze reorganisatie staat los van de vorming van het Rijksvastgoedbedrijf. In de daaropvolgende jaren is uitgegaan van een lichte daling. Weliswaar is er sprake van natuurlijk verloop, er is ook behoefte aan extra technische expertise bij capaciteitsknelpunten. De werklast ligt de komende jaren hoger dan de omvang van het personeelsbestand en daarom blijft externe capaciteit (inhuur) noodzakelijk (flexibele schil).
Programmagelden instandhouding
Zie baten.
Rentelasten huisvestingsactiviteiten
De rentelasten huisvestingsactiviteiten vormen een component van de kosten die samenhangen met de financiering vanuit de leenfaciliteit.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingen zijn terug te voeren op de materiële vaste activa van de bedrijfsgroep.
Kasstroomoverzicht
(Bedragen x € 1.000) | realisatie 2013 | begroting 2014 | ramingen 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 janauri | 58.569 | 46.884 | 47.340 | 43.759 | 41.791 | 42.926 | 40.317 | |
2. Totaal operationele kasstroom | – 18.570 | 4.050 | 557 | 2.386 | 5.825 | 2.118 | 4.500 | |
–/– totaal investeringen | – 30.482 | – 26.415 | – 12.564 | – 24.049 | – 14.340 | – 2.890 | – 600 | |
–/– totaal boekwaarde desinvesteringen | 1.543 | 15.000 | ||||||
3. Totaal investeringskasstroom | – 28.939 | – 11.415 | – 12.564 | – 24.049 | – 14.340 | – 2.890 | – 600 | |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
–/– eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 6.532 | – 18.594 | – 4.138 | – 4.354 | – 4.690 | – 4727 | – 4.839 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 35.575 | 26.415 | 12.564 | 24.049 | 14.340 | 2.890 | 600 | |
4. Totaal financieringskasstroom | 29.043 | 7.821 | 8.426 | 19.695 | 9.650 | – 1.837 | -4.239 | |
5. Rekening courant RHB 31 december | 40.103 | 47.340 | 43.759 | 41.791 | 42.926 | 40.317 | 39.978 | |
(inclusief deposito) (=1+2+3+4) |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat onder andere uit het jaarlijkse bedrijfsresultaat, aangevuld met de afschrijvingen op de materiële activa en de dotaties aan de voorzieningen.
Investeringskasstroom
De investeringskasstroom vloeit voort uit de financiering van «Nieuwbouw CKmar Schiphol», Opleidingscentrum KMar en Hoger onderhoud Woensdrecht. Voor de periode 2014 en verder zijn ook investeringen gepland.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom representeert het (vreemd) vermogen dat aangetrokken wordt voor de financiering van de investeringen via de leenfaciliteit. Deze correspondeert met de investeringskasstroom.
De verwachting is dat de totale liquiditeitspositie van het agentschap op een voldoende niveau zal blijven.
Doelmatigheidsparagraaf
Doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generieke deel | |||||||
Vte'n totaal | 858,5 | 810 | 831 | 805 | 795 | 781 | 770 |
– waarvan in eigen dienst | 810 | 796 | 780 | 764 | 749 | 734 | |
– waarvan inhuur | 35 | 25 | 31 | 32 | 36 | ||
Saldo van baten en lasten (%) | – 0,4% | 0,0% | 0,3% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,0% |
Omschrijving specifiek deel | |||||||
Kostprijzen per product(groep) DVD | |||||||
Expertise &advies | 76 | 69 | 72 | 66 | 69 | 62 | 65 |
Verwerving & Afstoting excl. COVO | 71 | 69 | 67 | 66 | 64 | 62 | 61 |
COVO | 63 | 58 | 60 | 55 | 57 | 52 | 54 |
Instandhouding | 61 | 52 | 58 | 49 | 55 | 47 | 53 |
Gemiddelde kostprijs product | 65 | 64 | 62 | 61 | 59 | 58 | 56 |
Tarieven | zie kostprijzen per product | ||||||
Omzet per productgroep (pxq) in K€ | |||||||
Expertise &advies | 6.509 | 6.821 | 6.793 | 6.793 | 6.793 | 6.793 | 6.793 |
Verwerving & Afstoting excl. COVO | 15.366 | 17.300 | 16.300 | 16.000 | 15.500 | 14.500 | 14.000 |
COVO | 3.666 | 1.400 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Instandhouding | 44.770 | 33.400 | 30.260 | 28.260 | 28.260 | 28.260 | 28.260 |
Categoriemanagement Energie& Water | – | – | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
PPS | 390 | 390 | 390 | 390 | 390 | ||
Storingsdienst | 8.750 | 8.750 | 8.750 | 8.750 | 8.750 | ||
Overig | 1.090 | 1.090 | 460 | 460 | 460 | 460 | 300 |
Servicelevels (norm = 80%) | 85% | 83% | 83% | 83% | 83% | 83% | 83% |
Productiviteit (omzet K€ per directe medewerker) | 87,9 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Projecttevredenheid (norm = 90%) | 94% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Toelichting
Het aantal vte’n daalt fors in 2015, omdat dan de regionale eenheden binnen de DVD zijn opgeheven als gevolg van de in 2014 doorgevoerde reorganisatie.
De kostprijzen per uur dalen licht, omdat de tijdregistratie methodiek enige verandering heeft ondergaan met ingang van 2014. Dit is niet te zien in de kolom 2014, omdat in deze kolom conform de begrotingsregels de cijfers uit de oorspronkelijke begroting 2014 zijn opgenomen. De daling treedt voor het eerst op in 2015 en moet worden afgezet tegen de realisatie 2013.
De categorie «overig» in de tabel «omzet per productgroep» laat een lagere omzet zien vanaf 2015. Vanaf 2015 betreft dit slechts de instandhoudingactiviteiten voor de Uitvoeringsorganisatie Vriezenveen die overtollig materieel van Defensie afstoot. In 2013 en 2014 betrof deze post meer – vooral lokaal afgesloten – opdrachten. Deze zijn voor de daaropvolgende jaren verwerkt in de overige productregels.
De productiviteit wordt vanaf 2014 vooralsnog constant verondersteld in verband met de ontwikkelingen waarin de DVD zich momenteel bevindt.
De aandacht voor de klant op projectniveau scoort onverminderd hoog. De inspanningen zijn gericht op het handhaven van dit ambitieniveau.