Base description which applies to whole site

4.2. Financieel overzicht Wapensystemen

De financiële onderbouwing van de nota In het belang van Nederland (Kamerstuk 33 763, nr. 1) was mede gebaseerd op de wapensysteemsjablonen. Deze bevatten de investeringen, de relevante exploitatie en de ontvangsten van de wapensystemen. Met de brief Inzicht in kosten en uitgaven van wapensystemen en plan van aanpak daarvoor (Kamerstuk 33 763, nr. 27) is gemeld hoe Defensie zijn financiële duurzaamheid op langere termijn structureel zal verankeren in de bedrijfsvoering. Daarbij is toegezegd dat bij de ontwerpbegroting 2015 het geactualiseerde inzicht in wapensystemen wordt geboden met daarbij ook een aansluiting op de bestaande begrotingsindeling. Met deze bijlage wordt deze toezegging nagekomen.

Totstandkoming financiële gegevens

De sjablonen worden gebruikt om vast te stellen of de financiële onderbouwing bij de nota In het belang van Nederland nog steeds een consistent beeld blijft geven. Evenals vorig jaar zijn zij nog grotendeels handmatig en via een tijdrovend en complex proces tot stand gekomen en vergen zij bewerkingen van brondata, waarbij er schattingen en toerekeningsregels zijn gebruikt. De begroting van Defensie is ingedeeld naar de defensieonderdelen. De uitgaven per defensieonderdeel zijn daardoor gemakkelijk uit de begroting te halen, maar de totale uitgaven en ontvangsten van wapensystemen (investeringen, exploitatie en afstoting) zijn juist lastig in de begroting te vinden. De financiële systemen en ramingsmethodieken van Defensie zijn hier nog niet op ingericht. De aanpassing van de financiële systemen en ramingsmethodieken is een ingrijpend proces dat een niet-aflatende inspanning vergt en naar verwachting pas in 2017 zal kunnen worden voltooid. Deze sjablonen zijn dan ook een tussenstap.

Geactualiseerd financieel overzicht wapensystemen (sjablonen)

Bij de nota In het belang van Nederland is in bijlage B de eerste aanzet gegeven van inzicht in wapensystemen. Dit financiële overzicht is in onderstaande tabel 1 geactualiseerd. Doordat de gehanteerde systematiek dezelfde is als vorig jaar bij de nota In het belang van Nederland, is het mogelijk een vergelijking te maken.

Uit een vergelijking blijkt dat het totale financiële volume van de wapensystemen binnen de begroting is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • de verwerking van de nota van wijziging op de ingediende ontwerpbegroting 2014 (Kamerstuk 33 750-X, nr. 7);

  • de toekenning van de prijsbijstelling.

Deze mutaties zijn verwerkt in de beleidsartikelen en vinden hun weg naar de sjablonen via het hierboven beschreven complexe, handmatige proces. Zoals gebruikelijk ontvangt u op Prinsjesdag tevens het Materieelprojectenoverzicht (MPO). Hierin wordt per project meer gedetailleerde informatie gegeven dan in de begroting.

Door de onzekerheid in de planning op de lange termijn is de betekenis van kasritmeverschillen in verder weg liggende jaren gering. Zeker bij de laatste tien jaren dient er dan ook rekening te worden gehouden met een grotere planonzekerheid. In de sjablonen zoals gebruikt voor de nota In het belang van Nederland was nog sprake van correctieregels om de ramingen voor de Materiële exploitatie binnen budget te brengen (de zogenaamde ambitiedelta). Deze ambitiedelta was het gevolg van het feit dat destijds nog geen exploitatieramingen beschikbaar waren die rekening hielden met de verlaagde ambitie van de nota. Inmiddels zijn – zoals destijds ook aangekondigd – nieuwe exploitatieramingen beschikbaar, waarin de verlaagde ambitie uit de nota IHBVN wel is verwerkt. Daardoor is het in de huidige versie van de sjablonen niet langer noodzakelijk om correctieregels bij de Materiële exploitatie toe te passen. De ambitiedelta is daarmee opgelost.

Aansluitingstabel sjablonen met begroting

Tabel 2 geeft de aansluiting weer van de sjablonen met de beleidsartikelen in de begroting. Dit is een doorontwikkeling van de tabel die in de nota In het belang van Nederland was opgenomen om de financiële inpasbaarheid van de maatregelen inzichtelijk maken. Vergelijking van beide tabellen met de financiële onderbouwing bij de nota In het belang van Nederland laat zien dat er ook na verwerking van de mutaties in de Ontwerpbegroting 2015, nog steeds sprake is van inpasbaarheid van de wapensystemen in de begroting. Van belang is tevens dat de verhoudingen tussen de opgenomen uitgavencategorieën Defensiebreed, Organieke eenheden en Wapensystemen ten opzichte van de nota In het belang van Nederland een consistent beeld geven. Er is dus geen sprake van verdringingseffecten tussen de verschillende uitgavencategorieën. Evenwicht tussen ambitie, capaciteiten en middelen blijft gehandhaafd. Dit is van groot belang voor de gereedheid en inzet van de krijgsmacht. «Evenwicht» is in het kader van financiële duurzaamheid een belangrijk begrip geworden. Dit kan het beeld oproepen van een stabiele, statische situatie, die zich niet goed verdraagt met de (dagelijks) veranderende, dynamische werkelijkheid waarin Defensie opereert. Bij een gelijkblijvend budget zal er dan echter sprake zijn van het zoeken naar een nieuw evenwicht. Het is daarom noodzakelijk om voortdurend nieuwe situaties en de daarbij behorende problematiek te analyseren en op te lossen. Het plan van aanpak voor financiële duurzaamheid helpt daarbij.

Tabel 1 Overzicht Wapensystemen en overige kostensoorten

FINANCIEEL OVERZICHT 2014 BIJ ONTWERPBEGROTING 2015

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

TOTAAL BEGROTING NAAR BELEIDSARTIKELEN

8.733

8.472

8.156

8.067

7.702

7.887

8.000

7.997

7.961

7.922

7.891

7.880

7.842

7.848

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.821

                                           

INZET

                                         

subtotaal 1 (Inzet)

360

320

188

191

177

248

304

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

                                           

DEFENSIEBREED

                                         

Algemeen

100

110

97

86

101

115

102

100

97

98

97

97

97

97

97

97

97

97

97

97

97

Centraal apparaat

1.386

1.445

1.521

1.743

1.659

1.603

1.600

1.544

1.535

1.547

1.463

1.445

1.443

1.406

1.375

1.361

1.346

1.344

1.323

1.321

1.316

Geheime uitgaven

2

2

6

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

Nominaal en onvoorzien

0

0

0

0

0

66

27

40

40

38

40

78

45

58

54

57

57

59

61

46

60

Exploitatie huisvesting en infrastructuur

441

417

403

425

400

380

359

340

337

335

332

314

314

314

315

315

315

315

315

315

315

Exploitatie ICT

295

324

326

281

223

208

196

190

189

189

189

189

189

189

189

189

189

189

189

189

189

Niet toerekenbare apparaatskosten ondersteunende diensten CDC/DMO

647

593

659

642

581

659

645

630

623

603

593

618

618

617

617

617

617

617

617

617

617

Investeringen overig (niet gespecificeerd naar wapensystemen)

507

486

461

436

259

423

444

421

358

297

261

225

219

211

197

182

238

237

234

234

218

subtotaal 2 (Defensiebrede uitgaven)

3.378

3.378

3.473

3.618

3.228

3.458

3.379

3.270

3.185

3.113

2.981

2.971

2.930

2.898

2.849

2.823

2.864

2.864

2.842

2.824

2.817

                                           

ORGANIEKE EENHEDEN

                                         

Formatie organieke eenheden

1.760

1.780

1.659

1.549

1.547

1.610

1.532

1.451

1.447

1.439

1.431

1.439

1.446

1.452

1.456

1.476

1.476

1.476

1.476

1.475

1.475

Formatie operationeel commando indirect

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Gereedstelling en overige exploitatie operationeel commando indirect

649

600

547

522

468

268

300

299

302

313

243

247

236

225

205

222

221

220

220

237

228

Dienstverlening CDC indirect

122

107

87

84

97

92

92

92

92

91

91

88

88

88

88

88

88

88

88

88

88

subtotaal 3 (Organieke eenheden)

2.531

2.487

2.292

2.154

2.112

1.970

1.924

1.842

1.841

1.843

1.764

1.775

1.770

1.764

1.748

1.786

1.785

1.784

1.784

1.800

1.791

                                           

WAPENSYSTEMEN

                                         

Wapensysteem 1 – Luchtverdedigings- en commandofregatten

100

73

98

92

159

125

117

114

132

146

126

108

99

88

80

80

80

80

355

355

355

Wapensysteem 2 – Multipurpose fregatten

36

42

59

40

56

62

45

44

39

37

37

37

37

37

52

183

320

328

37

37

37

Wapensysteem 3 – Patrouilleschepen

154

161

94

80

57

49

39

31

28

32

30

30

30

30

30

30

30

30

30

30

30

Wapensysteem 4 -

Landing Platform Docks

33

37

34

35

32

52

35

43

42

37

35

35

35

35

35

35

35

35

49

101

35

Wapensysteem 5 -

Joint Support Ship

16

51

124

105

76

120

50

20

17

23

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

Wapensysteem 6 – Onderzeeboten

53

49

60

65

63

88

93

81

76

60

79

79

73

53

553

553

553

553

553

53

53

Wapensysteem 7 – Mijnenbestrijdingsvaartuigen

49

50

47

38

42

32

32

31

30

31

31

31

55

90

98

93

93

93

86

86

83

Wapensysteem 8 – CV9035NL Infanteriegevechtsvoertuigen

278

216

121

46

80

62

47

57

59

55

56

40

40

55

55

55

55

40

40

40

40

Wapensysteem 9 – Pantserwielvoertuigen

98

91

125

165

122

204

222

209

139

97

99

99

99

99

87

87

87

87

87

87

87

Wapensysteem 10 – Grondgebonden luchtverdediging

76

56

54

72

65

71

60

48

75

68

83

67

58

71

79

99

49

49

49

49

49

Wapensysteem 11 – WisselLaadSystemen en TrekkerOpleggerCombinaties

38

42

40

38

38

38

37

38

38

38

38

38

38

103

123

138

148

131

38

38

38

Wapensysteem 12 – Ondersteunende tanks

28

32

19

20

14

54

26

20

24

39

36

15

25

27

15

15

15

15

15

15

15

Wapensysteem 13 -

Artillerie

124

44

41

31

25

34

31

125

94

92

65

57

52

51

33

33

33

33

33

33

33

Wapensysteem 14 – Unmanned Aerial Vehicles

11

5

6

5

9

8

17

11

17

12

9

9

9

24

14

14

14

9

9

9

9

Wapensysteem 15 – Mercedes Benz Terreinvoertuigen

133

125

123

123

128

130

140

124

123

123

124

124

124

124

124

124

124

124

124

124

124

Wapensysteem 16A – Jachtvliegtuigen F-16

270

259

266

240

258

287

326

300

244

218

210

174

121

81

40

0

10

36

4

0

0

Wapensysteem 16B – Vervanging jachtvliegtuigen F-16 (F-35)

52

131

157

71

101

81

51

88

323

608

896

919

844

651

399

303

301

256

256

256

256

Wapensysteem 17 – Tankvliegtuigen KDC-10

45

49

57

53

52

50

48

45

43

58

66

66

146

146

196

168

46

46

46

46

46

Wapensysteem 18 – Transportvliegtuigen C-130

25

41

31

38

27

37

27

25

21

23

24

24

24

24

24

24

24

24

24

24

24

Wapensysteem 19 – Gevechtshelikopters AH-64 Apache

67

72

74

59

77

108

138

155

79

72

68

68

71

186

189

254

70

70

70

70

70

Wapensysteem 20 – Transporthelikopters CH-47 Chinook

68

57

56

124

92

79

96

125

208

133

111

177

202

186

120

122

71

71

71

71

71

Wapensysteem 21 – Transporthelikopters AS-532 Cougar

26

29

21

19

30

24

41

27

17

15

14

14

14

7

0

0

0

0

0

0

0

Wapensysteem 22 – Maritieme helikopters NH-90

179

118

109

136

124

88

119

128

122

86

64

68

68

58

58

58

58

58

58

58

58

Wapensysteem 23 -

Klein Kaliber Wapens

48

61

56

39

53

55

58

74

61

44

45

50

60

63

63

78

45

45

45

45

45

Wapensysteem 24 – Kleding en Persoonlijke Uitrusting

51

33

25

24

47

74

77

88

119

89

64

41

41

41

41

41

41

41

41

41

41

Wapensysteem 25 – Militaire Satelliet Communicatie

28

16

13

32

24

37

41

28

16

14

9

9

9

14

14

14

14

14

14

14

14

Wapensysteem 26 – TITAAN commandovoeringssysteem

30

22

20

19

17

27

29

41

22

23

25

18

18

18

18

18

18

18

18

18

18

Wapensysteem 27 – Mobile Combat Training Centre

15

6

8

6

6

5

5

5

5

5

5

5

5

5

15

50

50

5

5

5

5

Wapensysteem 28 -

overige (wapen)systemen

333

319

265

288

311

506

647

671

634

576

563

456

480

562

399

245

234

287

195

195

195

Vrije ruimte / spanning 1

0

0

0

0

0

-375

-301

-167

-168

-144

-142

1

-12

-17

3

32

288

328

577

1.031

1.107

subtotaal 4 (wapensystemen)

2.464

2.286

2.203

2.103

2.186

2.211

2.394

2.627

2.678

2.708

2.889

2.877

2.884

2.928

2.975

2.964

2.923

2.924

2.946

2.948

2.955

                                           

TOTAAL BEGROTING NAAR WAPENSYSTEMEN

8.733

8.472

8.156

8.067

7.702

7.887

8.000

7.997

7.961

7.922

7.891

7.880

7.842

7.848

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.821

1

Een negatief bedrag betekent spanning. Een positief bedrag betekent dat er sprake is van vrije ruimte.

Tabel 2 Aansluitingstabel met beleidsartikel in de begroting.

Begrotingsoverzicht conform nota

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

TOTAAL BEGROTING

7.702

7.887

8.000

7.997

7.961

7.922

7.891

7.880

7.842

7.848

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.829

7.821

INZET volgens financieel overzicht

177

248

304

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

INZET naar begrotingsartikel

177

248

304

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

 

waarvan beleidsartikel 1 – Inzet

177

248

304

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

258

DEFENSIEBREED volgens financieel overzicht

3.228

3.458

3.379

3.270

3.185

3.113

2.981

2.971

2.930

2.898

2.849

2.823

2.864

2.864

2.842

2.824

2.817

DEFENSIEBREED naar begrotingsartikel

3.228

3.458

3.379

3.270

3.185

3.113

2.981

2.971

2.930

2.898

2.849

2.823

2.864

2.864

2.842

2.824

2.817

 

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

7

7

7

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

6

 

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen

259

423

444

421

358

297

261

225

219

211

197

182

238

237

234

234

218

 

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

254

262

247

244

242

239

242

245

245

245

247

247

247

247

247

247

247

 

waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra

943

978

946

910

900

881

865

869

869

869

867

867

867

867

868

867

868

 

waarvan niet-beleidsartikel 9 – Algemeen

101

115

102

100

97

98

97

97

97

97

97

97

97

97

97

97

97

 

waarvan niet-beleidsartikel 10 – Centraal Apparaat

1.659

1.603

1.600

1.544

1.535

1.547

1.463

1.445

1.443

1.406

1.375

1.361

1.346

1.344

1.323

1.321

1.316

 

waarvan niet-beleidsartikel 11 – Geheime uitgaven

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

5

 

waarvan niet-beleidsartikel 12 – Nominaal en Onvoorzien

0

66

27

40

40

38

40

78

45

58

54

57

57

59

61

46

60

ORGANIEKE EENHEDEN volgens financieel overzicht

2.112

1.970

1.924

1.842

1.841

1.843

1.764

1.775

1.770

1.764

1.748

1.786

1.785

1.784

1.784

1.800

1.791

ORGANIEKE EENHEDEN naar begrotingsartikel

2.112

1.970

1.924

1.842

1.841

1.843

1.764

1.775

1.770

1.764

1.748

1.786

1.785

1.784

1.784

1.800

1.791

 

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

429

438

421

398

398

391

389

390

390

390

390

390

389

390

390

389

390

 

waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten

819

785

773

742

742

744

738

733

735

733

735

735

735

733

734

749

740

 

waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten

233

233

239

232

236

243

198

196

187

182

162

190

192

192

190

191

191

 

waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee

325

325

308

298

297

295

295

295

295

295

295

295

295

295

295

295

295

 

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

209

97

90

81

75

79

54

73

75

76

78

89

87

87

87

87

87

 

waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra

97

92

92

92

92

91

91

88

88

88

88

88

88

88

88

88

88

WAPENSYSTEMEN volgens financieel overzicht

2.186

2.211

2.394

2.627

2.678

2.708

2.889

2.877

2.884

2.928

2.975

2.964

2.923

2.924

2.946

2.948

2.955

WAPENSYSTEMEN naar begrotingsartikel

2.186

2.211

2.394

2.627

2.678

2.708

2.889

2.877

2.884

2.928

2.975

2.964

2.923

2.924

2.946

2.948

2.955

 

waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten

276

277

268

271

266

266

268

268

268

268

268

268

268

268

268

268

268

 

waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten

336

379

348

354

351

351

359

359

359

359

359

359

359

359

359

359

359

 

waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten

419

416

405

404

391

388

430

437

443

443

458

428

428

428

428

428

428

 

waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

 

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen

761

1.075

1.266

1.337

1.414

1.425

1.545

1.382

1.398

1.450

1.465

1.465

1.166

1.127

901

449

380

 

waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen (spanning) 1

0

-375

-301

-167

-168

-144

-142

1

-12

-17

3

32

288

328

577

1.031

1.107

 

waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie

391

436

406

423

421

419

426

426

424

422

419

408

409

409

409

409

409

1

Een negatief bedrag betekent spanning. Een positief bedrag betekent dat er sprake is van vrije ruimte.

Licence