Dit hoofdstuk bevat de budgettaire tabellen van beleid per artikel van begroting IX. In principe worden de mutaties groter of gelijk aan € 2,5 mln. of 5% van de ontwerpbegrotingstand toegelicht. De leeswijzer geeft nader aan welke mutaties wel en niet toegelicht worden, derhalve wordt naar de leeswijzer verwezen.
Artikel 1 Belastingen
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.102.765 | 12.000 | 3.114.765 | 214.667 | 3.329.432 | 59.606 | 40.540 | 46.868 | 29.696 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Garantieprocesrisico's | 245 | 245 | 0 | 245 | |||||
Uitgaven (1) + (2) | 3.102.765 | 12.000 | 3.114.765 | 214.667 | 3.329.432 | 59.606 | 40.540 | 46.868 | 29.696 |
(1) Programma-uitgaven | 238.304 | 0 | 238.304 | – 76.300 | 162.004 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Rente | 232.390 | 232.390 | – 76.300 | 156.090 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 | |
Belasting- en invorderingsrente | 232.390 | 232.390 | – 76.300 | 156.090 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 | |
Bekostiging | 5.914 | 5.914 | 0 | 5.914 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Proceskosten | 3.536 | 3.536 | 0 | 3.536 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige programma-uitgaven | 2.378 | 2.378 | 0 | 2.378 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.864.461 | 12.000 | 2.876.461 | 290.967 | 3.167.428 | 114.906 | 100.940 | 89.468 | 84.296 |
Personele uitgaven | 2.090.805 | 2.090.805 | 266.997 | 2.357.802 | 112.898 | 95.658 | 85.313 | 80.141 | |
waarvan: Eigen personeel | 1.920.364 | 1.920.364 | 233.197 | 2.153.561 | 100.898 | 89.368 | 82.413 | 77.941 | |
waarvan: Inhuur externen | 170.441 | 170.441 | 33.800 | 204.241 | 12.000 | 6.290 | 2.900 | 2.200 | |
Materiële uitgaven | 773.656 | 12.000 | 785.656 | 23.970 | 809.626 | 2.008 | 5.282 | 4.155 | 4.155 |
waarvan: ICT | 240.673 | 12.000 | 252.673 | – 1.079 | 251.594 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 185.412 | 185.412 | 838 | 186.250 | – 3.300 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan: Overige | 347.571 | 347.571 | 24.211 | 371.782 | 5.308 | 5.282 | 4.155 | 4.155 | |
Ontvangsten (3) + (4) | 116.447.338 | 0 | 116.447.338 | – 87.556 | 116.359.782 | – 59.385 | – 64.757 | – 46.971 | – 58.741 |
(3) Programma-ontvangsten | 116.415.523 | 0 | 116.415.523 | – 76.300 | 116.339.223 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 |
Waarvan: | |||||||||
Belastingontvangsten | 115.517.770 | 115.517.770 | 115.517.770 | ||||||
Rente | 441.500 | 0 | 441.500 | – 76.300 | 365.200 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 |
Belasting- en invorderingsrente | 441.500 | 441.500 | – 76.300 | 365.200 | – 55.300 | – 60.400 | – 42.600 | – 54.600 | |
Boetes en schikkingen | 238.977 | 0 | 238.977 | 0 | 238.977 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 238.977 | 238.977 | 0 | 238.977 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bekostiging | 217.276 | 0 | 217.276 | 0 | 217.276 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kosten vervolging | 217.276 | 217.276 | 0 | 217.276 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(4) Apparaatsontvangsten | 31.815 | 0 | 31.815 | – 11.256 | 20.559 | – 4.085 | – 4.357 | – 4.371 | – 4.141 |
Toelichting
Uitgaven en verplichtingen
Belasting- en invorderingsrente (– € 76,3 mln.)
De ramingen van zowel de ontvangsten als de uitgaven worden (budgettair neutraal) meerjarig bijgesteld.
Apparaatuitgaven (+ € 291,0 mln.)
De mutatie in de apparaatuitgaven betreft een saldopost van onder andere:
-
– Voor de uitvoering van de Investeringsagenda zijn middelen overgeheveld van Nominaal en Onvoorzien (artikel 10) en de Aanvullende Post (Hoofdstuk 86) naar het artikel van de Belastingdienst (+ € 229,7 mln.);
-
– Overheidswerkgevers en drie centrales van overheidspersoneel hebben een bovensectorale overeenkomst loonruimte publieke sector gesloten. Financiën ontvangt ter compensatie (+ € 18,2 mln.);
-
– Een deel van de voorgenomen besparingen door fiscale vereenvoudiging is niet gerealiseerd. Met deze mutatie wordt de taakstelling voor 2016 ingelost. (+ € 15,5 mln.);
-
– Extra uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving (+ € 8,0 mln.);
-
– Hogere uitgaven voor pensioenlasten (+ € 3,7 mln.);
-
– Extra uitgaven voor Belastingen Caribisch Nederland in verband met de gestegen dollarkoers (+ € 3,5 mln.);
-
– Interdepartementale overboekingen en overige mutaties (per saldo € 12,4 mln.).
Ontvangsten
Belastingontvangsten (+ € 895,3 mln.)
In de Voorjaarsnota 2016 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Aansluittabel art. 1, bedragen x € 1.000 | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting |
---|---|---|---|
1 | 2 | (3)=(1+2) | |
Totaal belastingontvangsten | 147.901.970 | 1.403.761 | 149.305.731 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 27.338.731 | 362.856 | 27.701.587 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 2.160.334 | 141.411 | 2.301.745 |
– /– Afdracht BTW-Compensatiefonds | 2.851.726 | 4.265 | 2.855.991 |
– /– Afdracht BES-fonds | 33.409 | 0 | 33.409 |
Belastingontvangsten IX | 115.517.770 | 895.229 | 116.412.999 |
Belasting- en invorderingsrente (– € 76,3 mln.)
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Apparaatontvangsten (– € 11,3 mln.)
De Belastingdienst belast uitgaven – onder andere voor verrichte werkzaamheden – door aan derden. De verwachting is dat dit in 2016 afneemt met € 11,3 mln.; vanaf 2017 betreft het een structurele afname van € 4,1 mln.
Artikel 2 Financiële Markten
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 22.379 | 4.163.500 | 4.185.879 | 1.334 | 4.187.213 | 2.329 | 2.508 | 2.329 | 2.329 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Garantie SRF | 4.163.500 | 4.163.500 | 0 | 4.163.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 22.379 | 0 | 22.379 | 1.334 | 23.713 | 2.329 | 2.508 | 2.329 | 2.329 |
waarvan juridisch verplicht | 63% | ||||||||
Subsidies | 4.363 | 0 | 4.363 | 1.014 | 5.377 | 2.119 | 2.298 | 2.119 | 2.119 |
Vakbekwaamheid | 4.363 | 4.363 | 1.014 | 5.377 | 2.119 | 2.298 | 2.119 | 2.119 | |
Bekostiging | 13.775 | 0 | 13.775 | 110 | 13.885 | 110 | 110 | 110 | 110 |
Rechtspraak Financiële Markten | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Muntcirculatie | 12.385 | 12.385 | 0 | 12.385 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afname munten in circulatie | |||||||||
Toezicht en handhaving MIF | 0 | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Overig | 140 | 140 | – 140 | 0 | – 140 | – 140 | – 140 | – 140 | |
Opdrachten | 1.404 | 0 | 1.404 | 524 | 1.928 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 1.404 | 1.404 | 524 | 1.928 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 2.437 | 0 | 2.437 | – 314 | 2.123 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Bijdrage BES-toezicht en FEC | 2.437 | 2.437 | – 314 | 2.123 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IASB | 380 | 380 | 0 | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 10.311 | 0 | 10.311 | 24.165 | 34.476 | 2.099 | 3.330 | 2.569 | 2.452 |
Bekostiging | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten muntwezen | 5.184 | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toename munten in circulatie | |||||||||
Overig | 5.127 | 0 | 5.127 | 24.165 | 29.292 | 2.099 | 3.330 | 2.569 | 2.452 |
Toelichting
Verplichtingen & Uitgaven
Vakbekwaamheid (+ € 1,0 mln.)
De kosten zullen in 2016 hoger zijn dan eerder geraamd vanwege de verlenging van de overgangstermijn voor het behalen van certificering met één jaar (tot en met 31-12-2016) op verzoek van de Tweede Kamer. Hierdoor zullen in 2016 meer examens worden afgelegd en meer inzagen plaatsvinden dan eerder geraamd. Tegenover de hogere uitgaven staan ook hogere ontvangsten (zie overig).
Toezicht en handhaving MIF (+ € 0,3 mln.)
Het toezicht op de naleving van de MIF-verordening en de handhaving daarvan geschiedt grotendeels door ACM. In de MIF-verordening worden regels gesteld omtrent de afwikkelingsvergoedingen (de vergoeding die wordt betaald aan de uitgever van een betaalkaart voor het gebruik van die kaart) van betaalkaarten. Bij besluit zal de ACM worden aangewezen als toezichthouder op de uitvoering en handhaving van deze verordening. De totale toezicht- en handhavingskosten van ACM voor de MIF worden begroot op EUR 250.000 per jaar.
Commissies (– € 0,1 mln.)
De opgenomen budgetten voor bijdrage aan commissies kunnen komen te vervallen. Financiën verstrekt geen bijdrage meer aan commissies die onder de verantwoordelijkheid van Financiële markten vallen.
Wijzer in Geldzaken (+ € 0,5 mln.)
De stijging is onder meer veroorzaakt door een beroep op de eindejaarsmarge. Het betreft aangegane verplichtingen uit 2015, o.a. voor een congres in de Beurs van Berlage, waarvan de facturering in 2016 plaatsvindt. Daarnaast heeft SZW in 2016 een bedrag van € 0,23 mln. bijgedragen aan Wijzer in geldzaken.
Bijdrage toezicht BES en FEC (– € 0,3 mln.)
Op basis van de verantwoording van DNB blijkt dat er minder kosten zijn gemaakt dan begroot. De Staat ontvangt dit bedrag terug in 2016.
Ontvangsten
Overig (+ € 24,2 mln.)
Sinds 1 januari 2015 is in de wet opgenomen dat opbrengsten uit verbeurde dwangsommen of opgelegde bestuurlijke boetes opgelegd door de toezichthouders op de financiële sector (AFM en DNB) – voor zover deze het bedrag van € 2,5 mln. overschrijden – toekomen aan de Staat. Door opgelegde boetes worden er in 2016 € 21,5 mln. aan boetes van DNB en € 1,0 mln. aan boetes van AFM aan de staat afgedragen. De rest van de meevaller wordt veroorzaakt doordat er meer afnamen van examens worden verwacht.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.401 | 0 | 19.401 | 21.570 | 40.971 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 19.401 | 0 | 19.401 | 21.570 | 40.971 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 95% | ||||||||
Bijdrage aan RWT | 10.000 | 0 | 10.000 | 15.729 | 25.729 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 10.000 | 10.000 | 15.729 | 25.729 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantie | 4.900 | 0 | 4.900 | 0 | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 100 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 4.501 | 0 | 4.501 | 5.841 | 10.342 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.501 | 4.501 | 5.841 | 10.342 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.831.850 | 50.000 | 1.881.850 | 160.067 | 2.041.917 | – 154.085 | 17.000 | 116.000 | 149.000 |
Vermogensonttrekking | 1.810.000 | 50.000 | 1.860.000 | 147.500 | 2.007.500 | – 155.000 | 17.000 | 116.000 | 149.000 |
Dividend en afdrachten staatsdeelnemingen | 1.145.000 | 50.000 | 1.195.000 | 638.500 | 1.833.500 | 118.000 | 53.000 | 113.000 | 103.000 |
Winstafdracht DNB | 665.000 | 665.000 | – 491.000 | 174.000 | – 273.000 | – 36.000 | 3.000 | 46.000 | |
waarvan SMP-Griekenland | 67.000 | 67.000 | |||||||
waarvan investeringsportefeuille DNB | 44.000 | 44.000 | |||||||
Bijdrage aan RWT | 9.250 | 0 | 9.250 | 11.652 | 20.902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 9.250 | 9.250 | 11.652 | 20.902 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantie | 12.600 | 0 | 12.600 | 915 | 13.515 | 915 | 0 | 0 | 0 |
Premie-ontvangsten garantie Tennet | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantiefee Propertize | 7.800 | 7.800 | 0 | 7.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantie overig | 0 | 0 | 915 | 915 | 915 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
NLFI (+ € 15,7 mln.)
De begroting van NL Financial Investments (NLFI) is met € 7,2 mln. naar boven bijgesteld vanwege de (mogelijke) verkooptrajecten van Propertize, ASR en ABN AMRO waaraan advieskosten zijn verbonden. De ontvangsten met betrekking tot NLFI stijgen ook doordat deze kosten aan de financiële instellingen worden doorbelast.
Daarnaast maakt NLFI kosten die toerekenbaar zijn aan de verkoopopbrengst van ASR en Propertize. De verkoopkosten van € 8,5 mln. die ten laste van de verkoopopbrengst worden gebracht zijn kosten voor het syndicaat van zakenbanken, kosten voor juridisch, financieel en communicatief advies en de eventuele kosten die te maken hebben met de stabiliseringstransacties. Deze kosten worden verrekend met de verkoopopbrengst, maar moeten apart geboekt worden.
Uitvoeringkosten staatsdeelnemingen (+ € 5,8 mln.)
Een drietal onafhankelijke deskundigen doet in opdracht van de Ondernemingskamer onderzoek naar de onteigening van SNS Reaal door de Minister van Financiën. De deskundigen schatten dat zij medio 2017 hun rapport kunnen opleveren. Daarnaast wordt er meer geraamd aan advieskosten vanwege ontwikkelingen bij onder andere KNM en Holland Casino.
Ontvangsten
Dividend en afdrachten staatsdeelnemingen (+ € 638,5 mln.)
De dividenden van staatsdeelnemingen vallen in 2016 hoger uit dan verwacht. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere dividenduitkeringen van Tennet en de financiële deelnemingen. Daarnaast wordt er prudent geraamd vanwege het risico dat dividendontvangsten tegenvallen wegens verminderde performance van de staatsdeelnemingen. In 2016 hebben deze risico’s zich bij de al binnengekomen dividenden niet voorgedaan, waardoor de ontvangsten hoger uitvallen dan geraamd.
Winstafdracht DNB (– € 491,0 mln.)
De Minister van Financiën en de President van DNB zijn overeengekomen dat DNB een voorziening mag treffen in reactie op de toegenomen financiële risico’s als gevolg van de uitbreiding van het Quantitative Easing (QE)-programma.1 DNB start met de opbouw van de voorziening door over 2015 € 500 mln. aan de voorziening te doteren. De opbouw van de voorziening gaat ten koste van de winst van DNB en daarmee ook ten koste van de winstafdracht aan de Nederlandse staat.
NLFI (+ € 11,7 mln.)
Zie toelichting bij «Uitgaven NLFI». Per saldo is er een meevaller van € 4,4 mln.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 268.782 | 0 | 268.782 | – 4.991.000 | – 4.722.218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen: | |||||||||
Garantie DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | – 4.991.000 | – 4.991.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 181.841 | 0 | 181.841 | 0 | 181.841 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 439.981 | 0 | 439.981 | 241.756 | 681.737 | – 233.544 | – 3.565 | – 3.565 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | ||||||||
Deelname aan internationale instellingen | 438.305 | 0 | 438.305 | 241.756 | 680.061 | – 233.544 | – 3.565 | – 3.565 | 0 |
Multilarerale ontwikkelingsbanken en fondsen | 280.031 | 280.031 | 238.869 | 518.900 | – 234.984 | 0 | 0 | 0 | |
Deelname AIIB | 73.009 | 73.009 | 2.887 | 75.896 | 1.440 | – 3.565 | – 3.565 | 0 | |
Uitkering aan Griekenland | 85.265 | 85.265 | 0 | 85.265 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 1.326 | 0 | 1.326 | 0 | 1.326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.326 | 0 | 1.326 | 0 | 1.326 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 350 | 0 | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie | 350 | 0 | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 22.992 | 0 | 22.992 | – 9.577 | 13.415 | – 72.879 | 0 | 0 | – 1.461 |
Deelname aan internationale organisaties | 672 | 0 | 672 | 0 | 672 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten IFI's | 672 | 672 | 0 | 672 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lening | 22.320 | 0 | 22.320 | – 9.577 | 12.743 | – 72.879 | 0 | 0 | – 1.461 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 22.320 | 22.320 | – 9.577 | 12.743 | – 72.879 | 0 | 0 | – 1.461 |
Toelichting
Verplichtingen
Garantie DNB inzake IMF (– € 5,0 mld.)
In januari 2016 zijn de in 2010 overeengekomen quota- en governancehervormingen formeel in werking getreden. Als gevolg hiervan is de totale garantie van de Staat aan DNB inzake het IMF afgebouwd met 4,4489 miljard SDR (ca. 5,6 miljard euro)2. Daarnaast heeft het IMF verzocht om middelen voor het Poverty Reduction Growth Trust (PRGT)3, de speciale faciliteit die het IMF beheert die ter beschikking staat aan lage-inkomenslanden. Deze leningen staan los van de overige IMF-middelen in een niet-revolverend fonds. Om de komende jaren voldoende middelen ter beschikking te kunnen blijven stellen voor PRGT-programma’s heeft het IMF hiervoor nieuwe middelen nodig. Om dit mogelijk te maken zal de Nederlandse staat een nieuwe garantie van SDR 500 miljoen (633 miljoen euro) verstrekken aan DNB voor een Nederlandse bilaterale lening aan de PRGT.
Uitgaven
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ € 238,9 mln.)
Er heeft een kasschuif plaatsgevonden waardoor de Nederlandse betalingen ter hoogte van € 235,6 mln. aan de Wereldbank voor de 16e en 17e middelenaanvullingsronde van IDA die gepland stonden voor het jaar 2017 verschoven zijn naar het jaar 2016. Daarnaast staat er in 2016 een betaling gepland aan de IBRD, dit betreft de laatste tranche inbetaling van aandelen als gevolg van de in 2010 overeengekomen kapitaalverhoging van de IBRD. Door wisselkoerseffecten vallen de kosten van deze betaling naar verwachting € 3,3 mln. hoger uit dan eerder geraamd.
Deelname AIIB (+ € 2,9 mln.)
De Nederlandse kapitaalstorting bij de AIIB is USD 206,3 mln. en is voor de begroting afhankelijk van de wisselkoers van de Euro.Deze kapitaalstorting wordt tussen 2015 en 2019 in 5 gelijke tranches van elk USD 41,26 mln. betaald, waarbij er in 2016 twee termijnen worden betaald (2015 en 2016) Door wisselkoerseffecten vallen deze kosten anders uit dan eerder geraamd.
Ontvangsten
Renteontvangsten lening Griekenland (– € 9,6 mln.)
De renteontvangsten op de lening aan Griekenland zijn afhankelijk van de rentestand. Vanwege een neerwaarts aangepaste rentevoet in de CPB-raming worden de geraamde renteontvangsten van Griekenland naar beneden bijgesteld.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.616.436 | 0 | 10.616.436 | 0 | 10.616.436 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen: | |||||||||
Reguliere EKV | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringsverzekeringen | 453.780 | 453.780 | 0 | 453.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
MIGA | 150.000 | 150.000 | 0 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 88.056 | 0 | 88.056 | 0 | 88.056 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Garanties | 75.400 | 0 | 75.400 | 0 | 75.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering EKV | 74.900 | 74.900 | 0 | 74.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schade-uitkering investeringsverzekeringen | 500 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 12.600 | 0 | 12.600 | 0 | 12.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12.600 | 12.600 | 0 | 12.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 56 | 0 | 56 | 0 | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige uitgaven | 56 | 56 | 0 | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 246.952 | 0 | 246.952 | 0 | 246.952 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premies EKV | 50.000 | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies investeringsverzekeringen | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schaderestituties EKV | 183.202 | 183.202 | 0 | 183.202 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking begrotingsreserve Seno-Gom | 12.500 | 12.500 | 0 | 12.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Er hebben geen mutaties plaatsgevonden
Artikel 6 BTW-compensatiefonds
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.851.726 | 0 | 2.851.726 | 4.265 | 2.855.991 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2.851.726 | 0 | 2.851.726 | 4.265 | 2.855.991 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 2.851.726 | 0 | 2.851.726 | 4.265 | 2.855.991 | 0 | 0 | 0 | 0 |
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.515.341 | 2.515.341 | 278 | 2.515.619 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
w.v. bijdragen aan provincies | 336.385 | 336.385 | 3.987 | 340.372 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.851.726 | 0 | 2.851.726 | 4.265 | 2.855.991 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Het BCF is bijgesteld als gevolg van enkele overhevelingen van ministeries naar het Gemeente- en Provinciefonds. Omdat gemeenten en provincies voor deze uitkeringen recht hebben op btw- compensatie, wordt een deel van de uitkering overgeheveld naar het BCF.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | Mutaties 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 0% | ||||||||
Opdrachten | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheerskosten DRZ | 306 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-ontvangsten | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervreemding DRZ | 1.800 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Er hebben geen mutaties plaatsgevonden.