Artikel 3 Nominaal en onvoorzien (vervallen)
Dit artikel is niet meer van toepassing. Bij de wijziging van de begrotingsstructuur in 2016 is dit artikel vervangen door artikel 7 (Nominaal en onvoorzien).
Artikel 6 Apparaat
Vastgestelde begroting 2016 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties Miljoenennota | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 21.466 | 19.882 | – 3.561 | 2.124 | 18.445 |
Uitgaven: | 21.466 | 19.882 | – 3.561 | 2.124 | 18.445 | |
6.1 | Apparaat | 21.466 | 19.882 | – 3.561 | 2.124 | 18.445 |
Personele uitgaven | 19.131 | 13.875 | – 3.536 | 2.124 | 12.463 | |
Eigen personeel | 18.635 | 13.246 | – 3.111 | 2.124 | 12.259 | |
Externe inhuur | 171 | 304 | – 100 | 0 | 204 | |
Overig personeel | 325 | 325 | – 325 | 0 | 0 | |
Materiële uitgaven | 2.335 | 6.007 | – 25 | 0 | 5.982 | |
Overig materieel | 2.335 | 6.007 | – 25 | 0 | 5.982 |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) wordt betaald vanuit hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties). Alle departementen hebben hiervoor in 2015 structureel geld overgeheveld. De Belastingdienst boekt jaarlijks de bijdrage van € 2,6 mln. over naar hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties).
Artikel 7 Nominaal en onvoorzien
Vastgestelde begroting 2016 | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties Miljoenennota | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 1.260 | 3.966 | 12.000 | – 2.883 | 13.083 |
Uitgaven: | 1.260 | 3.966 | 12.000 | – 2.883 | 13.083 | |
7.1 | Loonbijstelling | 0 | 1.013 | – 1.013 | 0 | 0 |
7.2 | Prijsbijstelling | 0 | 515 | – 515 | 0 | 0 |
7.3 | Onvoorzien | 1.260 | 2.438 | 13.528 | – 2.883 | 13.083 |
Toelichting
Onvoorzien
Voor het meerjarig opvangen van valutaschommelingen kent hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) en het BES-fonds een wisselkoersreserve. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering.
De wisselkoersreserve wordt aangevuld vanuit artikel 1, 4 en 5 als gevolg van meerontvangsten door de huidige wisselkoers op leningen aan en bijdragen vanuit de Caribisch landen.
Vanwege wisselkoerstegenvallers is er een tekort op het BES-fonds. Dit tekort wordt vanuit de wisselkoersreserve gecompenseerd.
Bij slotwet vindt de definitieve verrekening met de wisselkoersreserve plaats over 2016 voor de wisselkoersverschillen op de gehele begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.