Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen Departement | Stand | Mutaties via | Mutaties 1e | Mutaties 2e | Mutaties | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ontwerp | NvW en | suppletoire | suppletoire | Slotwet | 2016 | ||
begroting | amendement | begroting | begroting | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) = (1)+(2)+(3)+(4)+(5) | ||
Verplichtingen | 44.730 | 0 | 2.542 | 14.514 | – 13.834 | 47.952 | |
Uitgaven: | 45.738 | 0 | 3.217 | 13.174 | – 2.605 | 59.524 | |
97.01 | IenM-brede programmamiddelen | 45.738 | 0 | 3.217 | 13.174 | – 2.605 | 59.524 |
97.01.01 | Opdrachten | 26.667 | 0 | – 861 | 5.340 | – 2.376 | 28.770 |
– Onderzoeken ANVS | 4.032 | 0 | – 103 | 71 | – 838 | 3.162 | |
– Regeringsvliegtuig | 6.644 | 0 | – 6 | 2.221 | – 128 | 8.731 | |
– Overige opdrachten | 15.991 | 0 | – 752 | 3.048 | – 1.410 | 16.877 | |
97.01.02 | Subsidies | 1.250 | 0 | 172 | 368 | 0 | 1.790 |
97.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 12.594 | 0 | 3.906 | 7.337 | 0 | 23.837 |
– waarvan bijdrage aan KNMI | 0 | 0 | 2.413 | 259 | 0 | 2.672 | |
– waarvan bijdrage aan ILT | 11.985 | 0 | – 9 | 233 | 0 | 12.209 | |
– waarvan bijdrage aan RWS | 609 | 0 | 1.502 | 463 | 0 | 2.574 | |
– waarvan bijdrage aan RIVM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.382 | |
97.01.06 | Bijdrage aan ZBO en RWT | 5.227 | 0 | 0 | 129 | – 229 | 5.127 |
– StAB | 5.227 | 0 | 0 | 129 | – 229 | 5.127 | |
Ontvangsten | 1.994 | 0 | 0 | – 893 | 158 | 1.259 |
Verplichtingen
De lagere realisatie op aangegane verplichtingen is voornamelijk het gevolg van de beëindiging van het contract met de beheerder van het regeringsvliegtuig (er is nog geen nieuwe beheerder) en eerdere beëindiging van het project OLO 3 dan gepland. Daarnaast heeft een opschoning van openstaande verplichtingen plaatsgevonden van de programmabudgetten van ANVS en was er sprake van lagere uitgaven als gevolg van vertraging in de uitbesteding van onderzoeksopdrachten bij PBL en vertragingen. Tot slot betreft het de gevolgen van vertragingen in de campagnes Pluk/Duurzaam Doen en lagere uitgaven bij de campagne van AnaarBeter en lagere uitgaven, deels door medefinanciering, onder andere voor het project Strategische Kennis- en Innovatieagenda (SKIA).
97.01 IenM -brede programmamiddelen
Onderzoeken ANVS
Dit betreft met name meevallende uitgaven als gevolg van opschoning van openstaande verplichtingen op de programmabudgetten van ANVS.
Overige opdrachten
Dit betreft met name de gevolgen van vertragingen in de campagnes Pluk/Duurzaam Doen en lagere uitgaven bij de campagne van AnaarBeter en lagere uitgaven, deels door medefinanciering deels doordat diverse projecten goedkoper uitvielen danwel niet zijn opgestart. Daarnaast zijn er lagere uitgaven als gevolg van vertraging in de uitbesteding van onderzoeksopdrachten bij PBL.
Artikel 98 Apparaatsuitgaven kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven Kerndepartement | Stand | Mutaties via | Mutaties 1e | Mutaties 2e | Mutaties | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ontwerp | NvW en | suppletoire | suppletoire | Slotwet | 2016 | ||
begroting | amendement | begroting | begroting | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) = (1)+(2)+(3)+(4)+(5) | ||
Verplichtingen | 332.770 | 0 | 4.604 | – 3.905 | 6.343 | 339.812 | |
Uitgaven: | 340.148 | 0 | 9.812 | – 15.208 | – 6.009 | 328.743 | |
98.01 | Personele uitgaven | 218.672 | 0 | 2.026 | 12.130 | – 5.910 | 226.918 |
– waarvan eigen personeel | 192.130 | 0 | – 843 | 4.655 | 381 | 196.323 | |
– waarvan externe inhuur | 15.929 | 0 | 4.479 | 7.224 | – 6.670 | 20.962 | |
– waarvan overige personele uitgaven | 10.613 | 0 | – 1.610 | 251 | 379 | 9.633 | |
98.02 | Materiele uitgaven | 121.476 | 0 | 7.786 | – 27.338 | – 99 | 101.825 |
– waarvan ICT | 23.248 | 0 | 10.294 | – 8.368 | – 3.720 | 21.454 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 51.024 | 0 | – 5.810 | 8.257 | 7.401 | 60.872 | |
– waarvan overige materiële uitgaven | 47.204 | 0 | 3.302 | – 27.227 | – 3.780 | 19.499 | |
Ontvangsten | 3.530 | 0 | 13.016 | 1.528 | 1.249 | 19.323 |
Verplichtingen
In verband met het vastleggen van opdrachten met een kaseffect in 2017 wordt verplichtingruimte naar voren gehaald voor o.a. de Randstadregeling (ten behoeve van de uitstroom van personeel als invulling van taakstelling Rutte II) en het verlengen van een aantal inhuuropdrachten. Tevens heeft een correctie plaatsgevonden in het kader van het masterplan huisvesting. Deze was te laag begroot waarbij abusievelijk is vergeten om dit tijdig te corrigeren.
98.01 Personele uitgaven
De lagere uitgaven voor externe inhuur worden voornamelijk verklaard doordat enerzijds de begrootte kosten inhuur externen uiteindelijk door middel van inbesteding zijn gerealiseerd. Anderzijds zijn de uitgaven voor inhuur lager dan voorzien als gevolg van vertraging bij de (verrekening van) contracten voor de projecten ERTMS, OVS en Eenvoudig Beter.
98.02 Materiële uitgaven
De uitgaven voor ICT zijn lager dan begroot. Dit is het gevolg van een correctie van de Bijdrage RSSO SSC-ICT die ten onrechte als ICT uitgaven waren gebudgetteerd en verantwoord. De hogere bijdrage aan rijksbrede SSO’s wordt deels veroorzaakt door de hiervoor genoemde correctie vanuit de ICT-budgetten en uitgaven, anderzijds betreft het uitgaven, gedaan voor Baten-Lastendiensten van IenM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken waarvan de ontvangsten niet meer in 2016 zijn gerealiseerd en deze uitgaven ten laste van artikel 98 moeten worden verantwoord. Lagere uitgaven aan overige materiële kosten zijn het gevolg van opgelopen vertragingen bij diverse projecten en de facturering ervan. Daarnaast was sprake van lagere uitgaven dan voorzien voor o.a. Directievervoer, ondernemingsraden en huisvestingskosten ERTMS. Tot slot waren de uitgaven voor Corporate organisatieontwikkeling lager als gevolg van het later instromen van talentvolle vluchtelingen, vrijval op de reservering voor co-financiering van ontwikkelingen binnen de beleidskern en voor het overige door lagere uitgaven voor diverse geplande activiteiten dan begroot.
Ontvangsten
Uiteindelijk bleek een aantal afrekeningen, voor dienstverlening uit 2015 aan de Baten lasten diensten van IenM, hoger uit te vallen dan geraamd waardoor meer (overlopende) ontvangsten zijn gerealiseerd. Tevens waren inkomsten uit detacheringen buiten IenM hoger dan geraamd.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en Onvoorzien | Stand | Mutaties via | Mutaties 1e | Mutaties 2e | Mutaties | Realisatie |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ontwerp | NvW en | suppletoire | suppletoire | Slotwet | 2016 | ||
begroting | amendement | begroting | begroting | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) = (1)+(2)+(3)+(4)+(5) | ||
Verplichtingen | 25 | 0 | 77.574 | – 77.532 | – 67 | 0 | |
Uitgaven: | 25 | 0 | 77.574 | – 77.532 | – 67 | 0 | |
Loonbijstelling | 0 | 0 | 38.962 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan apparaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 19.097 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– waarvan apparaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onvoorzien | 25 | 0 | 19.515 | 0 | – 67 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De wijzigingen bij Slotwet binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).