In de verdiepingsbijlage is per productartikel een meerjarige begrotingsmutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand voor de volledige looptijd van het fonds. Bij het toelichten van de begrotingsmutaties wordt de normering die is opgenomen in de leeswijzer gehanteerd. Dit houdt in dat de begrotingsmutaties, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). De begrotingsmutaties zijn in alfabetische volgorde in de tabellen opgenomen en worden ook in deze volgorde toegelicht.
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 792.671 | 627.251 | 541.541 | 342.297 | 167.421 | 284.868 | 363.801 | 89.309 | 16.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 33.390 | – 31.128 | – 126.957 | – 74.683 | 37.595 | 14.846 | – 22.219 | 48.846 | 44.974 | 24.576 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 759.281 | 596.123 | 414.584 | 267.614 | 205.016 | 299.714 | 341.582 | 138.155 | 61.719 | 24.576 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afspraken zesde VGR van het HWBP-2 | – 150.000 | – 50.000 | – 100.000 | ||||||||||||
Kasschuiven | 0 | – 178.487 | – 30.263 | – 29.793 | 40.325 | 44.781 | – 24.379 | – 213.455 | 71.645 | 73.781 | 240.003 | 5.842 | 0 | ||
Prijsbijstelling 2015 | 6.143 | 1.925 | 1.489 | 624 | 598 | 520 | 605 | 382 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project Marken (Omringkade) van HWBP2 naar het HWBP | – 26.400 | – 26.400 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | – 176.562 | – 28.774 | – 29.169 | 40.923 | 45.301 | – 23.774 | – 213.073 | 21.645 | 73.781 | 113.603 | 5.842 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. | 582.719 | 567.349 | 385.415 | 308.537 | 250.317 | 275.940 | 128.509 | 159.800 | 135.500 | 138.179 | 5.842 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 105.716 | 126.470 | 189.873 | 306.947 | 398.664 | 216.097 | 510.453 | 484.891 | 498.875 | 424.680 | 414.785 | 443.050 | 441.510 | 418.412 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 79.524 | 61.722 | 126.818 | 46.062 | 31.255 | – 34.400 | – 10.896 | – 42.629 | – 41.257 | 25.641 | – 2.783 | – 3.283 | 6.515 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.02 Ov.aanlegprojecten Waterveiligh. | 26.192 | 188.192 | 316.691 | 353.009 | 429.919 | 181.697 | 499.557 | 442.262 | 457.618 | 450.321 | 412.002 | 439.767 | 448.025 | 418.412 | |
Afspraken zesde VGR van het HWBP-2 | 100.000 | 100.000 | |||||||||||||
Basis ICT | 0 | – 2.700 | – 5.100 | 1.047 | 6.753 | ||||||||||
Cyber Security | 0 | 5.800 | – 5.800 | ||||||||||||
Ecologische toplaag steenbestorting Oosterschelde | 3.250 | 0 | 3.250 | ||||||||||||
Eenvoudig Beter | 0 | – 4.009 | 4.009 | ||||||||||||
GDI | 0 | – 908 | – 657 | – 540 | – 389 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | 5.390 | – 362 | |
Innovatieve zandsuppleties | 0 | – 85 | – 240 | – 375 | – 1.350 | – 2.700 | – 7.100 | – 3.075 | – 3.075 | 18.000 | |||||
Inpassen minregel 2015 en 2017 ev | 0 | – 24.997 | – 16.305 | – 13.279 | 10.057 | 8.045 | 3.606 | 3.745 | 12.816 | 9.573 | 7.782 | 7.784 | – 8.827 | ||
Kasschuif Bodemsanering/DF | 0 | – 46.752 | 10.752 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | |||||||||
Kasschuiven | 0 | 154.944 | 1.549 | 29.849 | – 3.179 | – 34.586 | 46.793 | 231.279 | – 106.291 | – 75.907 | – 256.902 | – 8.341 | – 2.206 | 44.392 | – 21.394 |
Natura 200 | – 9.050 | – 740 | – 1.170 | – 1.270 | – 1.670 | – 1.580 | – 1.580 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 |
Nieuwe normering en motie Spaargaren | 0 | – 2.150 | – 4.750 | – 4.500 | 11.400 | ||||||||||
Prijsbijstelling 2015 | 4.591 | 353 | 230 | 635 | 1.102 | 976 | 428 | 440 | 280 | 12 | 12 | 12 | 12 | 13 | 86 |
Programmering Zoetwatermaatregelen | 0 | – 895 | – 11.784 | – 19.456 | 21.257 | – 30.383 | 1.919 | – 3.105 | 7.312 | 15.659 | 19.476 | ||||
Project Marken (Omringkade) van HWBP2 naar het nieuwe HWBP | 26.400 | 26.400 | |||||||||||||
Ramingsbijstelling | 0 | – 35.000 | – 115.000 | 150.000 | |||||||||||
Saldo van mee- en tegenvallers | – 52.656 | 0 | 0 | – 45.598 | 0 | 0 | 0 | – 7.058 | |||||||
Toezegging Zandhonger Oosterschelde | 6.300 | 6.300 | |||||||||||||
WTI | 1.300 | 1.300 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 123.730 | – 103.384 | – 110.527 | – 31.257 | – 46.605 | 66.443 | 228.653 | 55.821 | – 47.912 | – 89.733 | – 1.039 | 5.098 | 45.894 | – 15.047 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 149.922 | 84.808 | 206.164 | 321.752 | 383.314 | 248.140 | 728.210 | 498.083 | 409.706 | 360.588 | 410.963 | 444.865 | 493.919 | 403.365 | |
0 | |||||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 5.350 | 4.050 | 1.375 | 475 | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 847 | 80 | 30 | 0 | 0 | 353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 6.197 | 4.130 | 1.405 | 475 | 350 | 703 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage Deltaprogramma MIRT Waterveiligheid | 50 | 50 | |||||||||||||
Kasschuiven | 0 | – 947 | 75 | 1.300 | – 75 | – 353 | |||||||||
MIRT-onderzoeken | 149 | 149 | |||||||||||||
Nieuwe normering en motie Spaargaren | 11.400 | 2.150 | 4.750 | 4.500 | |||||||||||
Verrekening kosten BOA protocol Staf Deltacommissaris | 112 | 112 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 1.464 | 4.825 | 5.800 | – 75 | 50 | – 353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten | 7.661 | 8.955 | 7.205 | 400 | 400 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in waterveiligheid | 903.737 | 757.771 | 732.789 | 649.719 | 566.435 | 501.315 | 874.254 | 574.200 | 515.620 | 424.680 | 414.785 | 443.050 | 441.510 | 418.412 | |
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Inv. in waterveiligheid | 791.670 | 788.445 | 732.680 | 621.098 | 635.285 | 482.114 | 841.139 | 580.417 | 519.337 | 474.897 | 412.002 | 439.767 | 448.025 | 418.412 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 Inv. in waterveiligheid | 740.302 | 661.112 | 598.784 | 630.689 | 634.031 | 524.430 | 856.719 | 657.883 | 545.206 | 498.767 | 416.805 | 444.865 | 493.919 | 403.365 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Investeren in waterveiligheid | 246.003 | 206.694 | 189.874 | 171.652 | 171.424 | 169.642 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | |
Saldo 2014 | – 14.402 | – 14.402 | |||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 14.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Inv.in waterveiligheid | 231.601 | 206.694 | 189.874 | 171.652 | 171.424 | 169.642 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | |
Kasschuiven | 0 | – 35.075 | – 20.000 | – 4.111 | 20.000 | 10.000 | 0 | 29.186 | |||||||
Meevaller HHS Delfland | 1.148 | 1.148 | |||||||||||||
Ontvangstenmeevallers waterveiligheidsprojecten | 1.285 | 1.285 | |||||||||||||
Prijsbijstelling 2015 | 784 | 0 | 256 | 149 | 123 | 34 | 0 | 222 | |||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | – 32.642 | – 19.744 | – 3.962 | 20.123 | 10.034 | 0 | 29.408 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Investeren in waterveiligheid | 198.959 | 186.950 | 185.912 | 191.775 | 181.458 | 169.642 | 178.028 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 | 148.620 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Afspraken zesde VGR van het HWBP-2
Zoals aangegeven in de aanbiedingsbrief van de zesde VGR van het HWBP-2 aan de Tweede Kamer wordt in de ontwerpbegroting 2016 het vrijvallende budget van HWBP-2 (€ 150 miljoen) budgettair verwerkt. De middelen die vrijvallen uit het HWBP-2 zijn voor één derde door de waterschappen ingebracht en voor twee derde door het Rijk. In het Afsprakenkader Financiering Nieuwe Waterveiligheidsnormen (18 juni 2014) is daarover opgenomen dat «tot 2028 vrijvallende middelen uit het 2e HWBP naar rato van de bijdrage van Rijk en Waterschappen worden toegevoegd aan het budget voor het HWBP om het investeringsniveau van het HWBP stapsgewijs te verhogen». Aangezien in het Bestuursakkoord Water is afgesproken dat Rijk en waterschappen elk 50% bijdragen aan de waterschapsprojecten van het HWBP, wordt € 100 miljoen toegevoegd aan het budget voor het HWBP (50/50 Rijk/waterschappen) en valt € 50 miljoen toe aan de investeringsruimte van het Deltafonds (artikelonderdeel 5.03). Deze € 50 miljoen blijft wel bestemd voor waterveiligheid.
Basis ICT
De beschikbaarheid van het IV-areaal («IV» staat voor «informatievoorziening»), waaronder het landelijke IV-netwerk is een structurele randvoorwaarde voor het functioneren van RWS en de interdepartementale dienstverlening. Het IV-landschap is verouderd, een situatie die zich bij meerdere grote uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid voordoet. Voor onder meer de vervanging van verouderde netwerkcomponenten wordt budget overgeheveld van artikelonderdeel van het Infrastructuurfonds 18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging naar artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds en artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds. Deze middelen worden via het aanlegprogramma van het Deltafonds naar de jaren 2015 en 2016 geschoven.
Cyber Security
Het in 2014 gestarte Programma «Beveiligd Werken» richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen ten aanzien van informatiebeveiliging (Cyber Security).Op het artikel Beheer en Onderhoud (artikel 3) zijn middelen voor Cyber security begroot. Een deel was bij OB2015 vanuit de Investeringsruimte overgeboekt. De huidige verwachting is dat Cyber Security uit de oorspronkelijke begrote middelen kan worden gefinancierd. Daarom wordt bij OB2016 voorgesteld om de niet voor Cyber security benodigde middelen terug te laten vloeien naar de Investeringsruimte (artikel 5).
Ecologische toplaag steenbestortingen Oosterschelde
De meerkosten om de steenbestortingen in de Oosterschelde van een ecologische toplaag te voorzien bedragen € 3,25 miljoen. Dit wordt gedekt uit de Investeringsruimte.
Eenvoudig Beter
Voor de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving) wordt er in 2016 € 4 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar diverse (beleids)artikelen op de begroting Hoofdstuk XII. De investeringruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 4 miljoen af.
GDI
De afgelopen jaren is de druk op het gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) sterk toegenomen. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan in de financiering. Om deze problematiek van een oplossing te voorzien is in 2014 de Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) benoemd. Onder regie van de NCDO is onder andere besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Conform dat besluit heeft IenM bij eerste suppletoire begroting 2015 middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit de begroting Hoofdstuk XII. Voor de verrekening binnen IenM wordt in totaal € 5,8 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar artikel 99 Nominaal en Onvoorzien op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 5,8 miljoen af.
Prijsbijstelling 2015
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015 en het op prijspeil 2015 brengen van de projecten en programma's.
Innovatieve zandsuppleties
Bij de huidige uitvoering van de kustsuppleties fluctueren de kosten sterk vanwege de grote afhankelijkheid van de wereldwijde vraag op de baggermarkt en de olieprijzen. Nu sprake is van laagconjunctuur bestaat de kans om de markt uit te dagen kosteneffectieve en duurzame innovaties te ontwikkelen, die het aanbod verruimen. IenM zet daarom een innovatiecompetitie zandsuppleties op, als essentieel onderdeel van een brede inkoopstrategie voor suppleties, waarmee de onafhankelijkheid van één type marktpartij, één techniek en fossiele brandstoffen wordt vergroot. Met dit doel wordt € 18 miljoen uit de investeringsruimte (artikelonderdeel 5.03) naar Beheer en Onderhoud (artikelonderdeel 3.02) overgeboekt en in lijn met de huidige prognose begroot. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van de over- en de onderprogrammering dat sinds de 1e suppletoire wet 2015 op artikelonderdeel 1.02 centraal wordt begroot en verantwoord.
Inpassen minregel 2015 en 2017 en verder
De minregels in 2015 en 2017 en verder op de investeringsruimte van het Deltafonds (artikelonderdeel 5.03), als gevolg van de (gedeeltelijk) ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014, worden met een kasschuif via het aanlegprogramma (artikelonderdeel 1.02) ingepast.
Kasschuif Bodemsanering/DF
Op artikel 13.04 Ruimtegebruik bodem van Hoofdstuk XII worden de bijdragen aan medeoverheden voor het Meerjarenprogramma bodem verantwoord. In het convenant «Bodem en Ondergrond» van 17 maart 2015 zijn de afspraken over de decentralisatie van die middelen naar het Gemeente- en Provinciefonds voor de periode 2016–2020 vastgelegd. Bij ontwerpbegroting 2015 is besloten om in het jaar 2016 € 60 miljoen in mindering te brengen op deze reeks ten behoeve van het rijksbrede beeld. Om te voorkomen dat de uitvoering van het bodemsaneringsbeleid in 2016 hierdoor wordt bemoeilijkt, wordt de reeks door middel van een kasschuif aangepast Deze kasschuif wordt gefaciliteerd door het Deltafonds.
Kasschuiven
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk
Natura 2000
Een deel van de reservering voor areaalgroei wordt op artikel 3 ingezet ten behoeve van de actualisatie van de areaalgroei van de Hoofdwatersystemen. De ingezette € 9,1 miljoen wordt tevens in de jaren begroot in lijn met de actuele inzichten inzake de programmering.
Nieuwe normering en motie Spaargaren
Vanuit de investeringsruimte (artikelonderdeel 5.03) wordt een bedrag van € 11,4 miljoen ingezet voor de implementatie van de nieuwe normering waterveiligheid. De opgave richt zich op de implementatie van de nieuwe normering voor waterveiligheid (€ 10,6 miljoen) en de motie Spaargaren (€ 0,8 miljoen).5
Project Marken (Omringkade) van HWBP-2 naar het HWBP
Het project Marken (Omringkade) maakte onderdeel uit van het HWBP2. Deze wordt naar het HWBP overgeheveld en tevens in lijn gebracht met de huidige programmering.
Programmering Zoetwatermaatregelen
Bij eerste suppletoire wet 2015 is vanuit de Investeringsruimte circa € 145 miljoen aan het artikel zoetwatervoorziening toegevoegd (artikelonderdeel 2.02). Met deze mutatie wordt ervoor gezorgd dat de begrote middelen aansluiten bij de actuele programmering. Om dit mogelijk te maken wordt gebruikt gemaakt van het instrument over- en onderprogrammering (op artikelonderdeel 1.02).
Ramingsbijstelling
Sinds enige jaren wordt er op de artikelen bij Wegen en Vaarwegen met een overprogrammering gewerkt om zeker te stellen dat de beschikbare middelen ook jaarlijks worden uitgeput. Bij deze begroting wordt het gebruik van dit instrument uitgebreid naar het Spoorartikel en het Deltafonds. Over de periode 2016–2020 wordt zo eenmalig € 100 miljoen per jaar vrijgespeeld. Via een kasschuif worden deze middelen in de periode 2021–2025 weer aan de fondsbegrotingen toegevoegd. Het Deltafonds draagt in de periode tot en met 2020 in totaal € 150 miljoen aan deze kasschuif bij. Deze middelen vloeien terug in 2022.
Saldo van mee- en tegenvallers
Dit betreft de verwerking van het saldo mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
Toezegging Zandhonger Oosterschelde
Zoals toegezegd door de Minister van IenM tijdens het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO MIRT) van 17 november 2014 wordt vanuit 2020 € 6,3 miljoen gefinancierd voor de Zandhonger Oosterschelde (project Roggenplaat).
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening | Categorie | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.01 Aanleg waterkwantiteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.01 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 2.01 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvest.zoetwatervoorz. | 4.258 | 36.065 | 21.991 | 406 | 0 | 0 | 5.478 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 13.551 | – 5.635 | 2.488 | 45.598 | 0 | 32.752 | 17.843 | 7.312 | 15.659 | 19.476 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.02 BenO | 17.809 | 30.430 | 24.479 | 46.004 | 0 | 32.752 | 23.321 | 9.145 | 17.492 | 21.309 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Prijsbijstelling 2015 | 238 | 45 | 132 | 59 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Kasschuiven | 0 | – 4.949 | 4.947 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Programmering Zoetwatermaatregelen | 0 | 895 | 11.784 | 19.456 | – 21.257 | 30.383 | – 1.919 | 3.105 | – 7.312 | – 15.659 | – 19.476 | |||||
Saldo van mee- en tegenvallers | – 96 | – 96 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | – 4.105 | 16.863 | 19.515 | – 21.255 | 30.385 | – 1.919 | 3.105 | – 7.312 | – 15.659 | – 19.476 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 2.02 BenO | 13.704 | 47.293 | 43.994 | 24.749 | 30.385 | 30.833 | 26.426 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten | 1.991 | 1.721 | 1.720 | 1.720 | 1.721 | 1.721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 290 | 415 | 465 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten | 2.281 | 2.136 | 2.185 | 1.720 | 1.721 | 1.721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kasschuiven | 0 | 183 | 174 | 50 | – 135 | – 136 | – 136 | |||||||||
MIRT-onderzoeken | – 149 | – 149 | ||||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 34 | 174 | 50 | – 135 | – 136 | – 136 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten | 2.315 | 2.310 | 2.235 | 1.585 | 1.585 | 1.585 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in zoetwatervoorziening | 6.249 | 37.786 | 23.711 | 2.126 | 1.721 | 1.721 | 5.478 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Inv. in zoetwatervoorziening | 20.090 | 32.566 | 26.664 | 47.724 | 1.721 | 34.473 | 23.321 | 9.145 | 17.492 | 21.309 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 Inv. in zoetwatervoorziening | 16.019 | 49.603 | 46.229 | 26.334 | 31.970 | 32.418 | 26.426 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | 1.833 | ||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.09 Ontv.Inv. Waterkwant. en zoetwatervoorz. | 4.000 | 4.907 | ||||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 849 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten | 3.151 | 4.907 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kasschuiven | 0 | 48 | – 48 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 48 | – 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten | 3.199 | 4.859 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 7.734 | 6.964 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.987 | 6.987 | 6.987 | 7.183 | 6.790 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 7.734 | 6.964 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.962 | 6.987 | 6.987 | 6.987 | 7.183 | 6.790 | |
Index 2015 | 381 | 30 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 28 | 26 |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 30 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 | 28 | 26 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement | 7.764 | 6.991 | 6.989 | 6.989 | 6.989 | 6.989 | 6.989 | 6.989 | 6.989 | 7.014 | 7.014 | 7.014 | 7.211 | 6.816 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 182.287 | 201.865 | 139.780 | 129.592 | 113.184 | 80.258 | 119.828 | 186.311 | 226.370 | 292.352 | 309.711 | 232.298 | 227.209 | 224.760 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 22.732 | – 7.725 | 4.686 | 28.138 | 19.800 | 26.448 | 1.777 | – 2.000 | – 2.000 | – 54.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud vervanging | 159.555 | 194.140 | 144.466 | 157.730 | 132.984 | 106.706 | 121.605 | 184.311 | 224.370 | 238.352 | 307.711 | 230.298 | 225.209 | 222.760 | |
Cyber Security | – 22.000 | – 5.800 | – 16.200 | ||||||||||||
Innovatieve zandsuppleties | 18.000 | 85 | 240 | 375 | 1.350 | 2.700 | 7.100 | 3.075 | 3.075 | ||||||
Kasschuiven | 0 | – 3.240 | 3.510 | – 6.751 | – 20.051 | – 3.273 | – 24.785 | 8.816 | 45.774 | ||||||
Natura 200 | 9.050 | 740 | 1.170 | 1.270 | 1.670 | 1.580 | 1.580 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Prijsbijstelling 2015 | 10.018 | 608 | 681 | 536 | 535 | 505 | 322 | 509 | 891 | 813 | 802 | 1.186 | 893 | 873 | 864 |
Saldo van mee- en tegenvallers | – 396 | – 396 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | – 1.807 | 5.205 | – 10.370 | – 16.496 | 1.512 | – 15.783 | 12.530 | 49.870 | 943 | 932 | – 14.884 | 1.023 | 1.003 | 994 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 157.748 | 199.345 | 134.096 | 141.234 | 134.496 | 90.923 | 134.135 | 234.181 | 225.313 | 239.284 | 292.827 | 231.321 | 226.212 | 223.754 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 B&O en verv. | 190.021 | 208.829 | 146.742 | 136.554 | 120.146 | 87.220 | 126.791 | 193.274 | 233.333 | 299.339 | 316.698 | 239.285 | 234.392 | 231.550 | |
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 B&O en verv. | 167.289 | 201.104 | 151.428 | 164.692 | 139.946 | 113.668 | 128.567 | 191.273 | 231.332 | 245.339 | 314.698 | 237.285 | 232.392 | 229.550 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 B&O en verv. | 165.512 | 206.336 | 141.085 | 148.223 | 141.485 | 97.912 | 141.124 | 241.170 | 232.302 | 246.298 | 299.841 | 238.335 | 233.423 | 230.570 |
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
Cyber Security
Op het artikel Beheer en Onderhoud (artikel 3) zijn middelen voor Cyber security begroot. Een deel was bij OB2015 vanuit de Investeringsruimte overgeboekt. De huidige verwachting is dat Cyber Security uit de oorspronkelijke begrote middelen kan worden gefinancierd. Daarom wordt bij OB2016 voorgesteld om niet voor Cyber security benodige middelen terug te laten vloeien naar de Investeringsruimte (artikel 5).
Prijsbijstelling 2015
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015 en het op prijspeil 2015 brengen van de projecten en programma's.
Innovatieve zandsuppleties
Bij de huidige uitvoering van de kustsuppleties fluctueren de kosten sterk vanwege de grote afhankelijkheid van de wereldwijde vraag op de baggermarkt en de olieprijzen. Nu sprake is van laagconjunctuur bestaat de kans om de markt uit te dagen kosteneffectieve en duurzame innovaties te ontwikkelen, die het aanbod verruimen. IenM zet daarom een innovatiecompetitie zandsuppleties op, als essentieel onderdeel van een brede inkoopstrategie voor suppieties, waarmee de onafhankelijkheid van één type marktpartij, één techniek en fossiele brandstoffen wordt vergroot. Met dit doel wordt € 18 miljoen uit de investeringsruimte (artikelonderdeel 5.03) naar Beheer en Onderhoud (artikelonderdeel 3.02) overgeboekt en in lijn met de huidge prognose begroot. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van de over- en de onderprogrammering dat sinds de 1e suppletoire wet 2015 op artikelonderdeel 1.02 centraal wordt begroot en verantwoord.
Kasschuiven
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk.
Natura 2000
Een deel van de reservering voor areaalgroei wordt op artikel 3 ingezet ten behoeve van de actualisatie van de areaalgroei van de Hoofdwatersystemen. De ingezette € 9,1 miljoen wordt tevens in de jaren begroot in lijn met de actuele inzichten inzake de programmering.
Artikel 4 Experimenteren c.f. art. III Deltawet | Categorie | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.01 Experimenteerprojecten | 11.463 | 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 11.463 | – 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 4.01 Exp.projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 4.01 Exp.projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Exp. cf, art. III Deltawet | 11.463 | 3.537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Exp. cf, art. III Deltawet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 Exp. cf, art. III Deltawet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.artikel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.art. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.art. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 176.412 | 171.332 | 168.868 | 175.500 | 175.266 | 173.965 | 176.257 | 176.186 | 176.186 | 176.209 | 176.209 | 176.209 | 176.209 | 176.233 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 3.999 | 7.490 | 4.990 | 3.490 | 2.490 | 1.990 | 190 | – 3.510 | – 1.010 | 490 | 1.490 | 1.990 | 1.990 | 1.990 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 180.411 | 178.822 | 173.858 | 178.990 | 177.756 | 175.955 | 176.447 | 172.676 | 175.176 | 176.699 | 177.699 | 178.199 | 178.199 | 178.223 | |
Verdeling Netwerkoverstijgende kosten | 346.521 | 34.220 | 29.806 | 26.645 | 25.557 | 25.524 | 25.600 | 25.599 | 25.598 | 25.597 | 25.596 | 25.594 | 25.593 | 25.592 | |
Loonbijstelling 2015 | 7.891 | 573 | 556 | 548 | 569 | 569 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 |
Omzetting kerntaken Rijkswaterstaat | 48.600 | 1.600 | 3.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |
P-direkt Optimaal Verbinden | – 2.392 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | |
Prijsbijstelling 2015 | 1.887 | 135 | 133 | 132 | 136 | 136 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
SAP centralisatiebeheer | – 12.500 | – 500 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 708 | 35.825 | 32.302 | 30.166 | 29.078 | 29.039 | 29.115 | 29.114 | 29.113 | 29.112 | 29.111 | 29.109 | 29.108 | 29.107 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.01 Apparaat | 181.119 | 214.647 | 206.160 | 209.156 | 206.834 | 204.994 | 205.562 | 201.790 | 204.289 | 205.811 | 206.810 | 207.308 | 207.307 | 207.330 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 64.932 | 64.386 | 63.777 | 63.776 | 63.778 | 63.778 | 61.965 | 61.965 | 61.965 | 61.940 | 61.940 | 61.940 | 63.632 | 60.251 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 860 | 750 | 750 | 750 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 65.792 | 65.136 | 64.527 | 64.526 | 64.153 | 64.153 | 62.340 | 62.340 | 62.340 | 62.315 | 62.315 | 62.315 | 64.007 | 60.626 | |
Basis ICT | 7.800 | 2.700 | 5.100 | 0 | 0 | ||||||||||
Verdeling Netwerkoverstijgende kosten | 39.515 | 2.803 | 2.800 | 2.783 | 2.801 | 2.808 | 2.810 | 2.990 | 3.014 | 3.314 | 3.454 | 3.450 | 3.487 | 3.001 | |
Prijsbijstelling 2015 | 3.348 | 244 | 240 | 238 | 238 | 238 | 238 | 239 | 239 | 239 | 239 | 239 | 239 | 245 | 233 |
Verrekening kosten BOA protocol Staf Deltacommissaris | – 112 | – 112 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 2.832 | 8.143 | 3.038 | 3.021 | 3.039 | 3.046 | 3.049 | 3.229 | 3.253 | 3.553 | 3.693 | 3.689 | 3.732 | 3.234 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven | 68.624 | 73.279 | 67.565 | 67.547 | 67.192 | 67.199 | 65.389 | 65.569 | 65.593 | 65.868 | 66.008 | 66.004 | 67.739 | 63.860 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | – 24.997 | – 12.379 | – 16.305 | – 13.279 | 26.490 | 54.227 | 25.094 | 3.999 | 28.475 | 149.255 | 141.017 | 186.617 | 184.247 | 225.991 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 1.241 | – 1.330 | 0 | – 45.598 | – 16.433 | – 39.882 | – 21.488 | – 7.312 | – 15.659 | – 19.476 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | – 26.238 | – 13.709 | – 16.305 | – 58.877 | 10.057 | 14.345 | 3.606 | – 3.313 | 12.816 | 129.779 | 141.017 | 186.617 | 184.247 | 225.991 | |
A27 Houten-Hooipolder: Beleidslijn Grote Rivieren | – 4.000 | – 4.000 | |||||||||||||
Afspraken zesde VGR van het HWBP-2 | 50.000 | 50.000 | |||||||||||||
Cyber Security | 22.000 | 5.800 | 16.200 | ||||||||||||
Ecologische toplaag steenbestorting Oosterschelde | – 3.250 | – 3.250 | |||||||||||||
Eenvoudig Beter | – 4.009 | – 4.009 | |||||||||||||
GDI | – 5.752 | – 5.752 | 0 | ||||||||||||
INDEX 2015 | 21.271 | 1.241 | 1.639 | 1.764 | 883 | 787 | 1.139 | 1.454 | 1.528 | 1.874 | 1.885 | 1.501 | 1.794 | 1.844 | 1.938 |
Innovatieve zandsuppleties | – 18.000 | – 18.000 | |||||||||||||
Inpassen minregel 2015 en 2017 ev | 0 | 24.997 | 16.305 | 13.279 | – 10.057 | – 8.045 | – 3.606 | – 3.745 | – 12.816 | – 9.573 | – 7.782 | – 7.784 | 8.827 | ||
Kasschuiven | 7 | – 2.529 | – 39 | 1.236 | 3.117 | 3.213 | 2.861 | 2.546 | – 11.128 | 2.126 | 16.899 | 2.499 | 2.206 | – 44.393 | 21.393 |
Leegboeken restant artikel 18.12 | 538 | 538 | |||||||||||||
Nieuwe normering en motie Spaargaren | – 11.400 | – 11.400 | |||||||||||||
Omzetting niet-kerntaken in kerntaken Rijkswaterstaat | – 48.600 | – 1.600 | – 3.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | |
Ontvangstenmeevallers waterveiligheidsprojecten | 1.285 | 1.285 | |||||||||||||
Saldo van mee- en tegenvallers | 54.296 | 1.244 | 396 | 45.598 | 7.058 | ||||||||||
Toezegging Zandhonger Oosterschelde | – 6.300 | – 6.300 | |||||||||||||
WTI | – 1.300 | – 1.300 | |||||||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 26.238 | – 4.154 | 16.305 | 58.877 | – 10.057 | – 14.345 | – 3.606 | 28.313 | – 12.816 | – 6.989 | 8.418 | – 7.784 | – 51.483 | 19.869 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte | 0 | – 17.863 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25.000 | 0 | 122.790 | 149.435 | 178.833 | 132.764 | 245.860 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. | 216.347 | 223.339 | 216.340 | 225.997 | 265.534 | 291.970 | 263.316 | 242.150 | 266.626 | 387.404 | 379.166 | 424.766 | 424.088 | 462.475 | |
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. | 219.965 | 230.249 | 222.080 | 184.639 | 251.966 | 254.453 | 242.393 | 231.703 | 250.332 | 368.793 | 381.031 | 427.131 | 426.453 | 464.840 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. | 249.743 | 270.063 | 273.725 | 276.703 | 274.026 | 272.193 | 270.951 | 292.359 | 269.882 | 394.469 | 422.253 | 452.145 | 407.810 | 517.050 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 37.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | – 37.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | – 37.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
A27 Houten-Hooipolder: Beleidslijn Grote Rivieren
Conform de Beleidslijn Grote Rivieren (BGR) worden twee bruggen op het traject A27 Houten-Hooipolder aangepast. Hierdoor is het taakstellend budget met € 20 miljoen verhoogd, waarvan € 16 miljoen is toegevoegd vanuit de Investeringsruimte Hoofdwegennet en € 4 miljoen is toegevoegd vanuit het Deltafonds
Afspraken zesde VGR van het HWBP-2
Zoals aangegeven in de aanbiedingsbrief van de zesde VGR van het HWBP-2 aan de Tweede Kamer wordt in de ontwerpbegroting 2016 het vrijvallende budget van HWBP-2 (€ 150 miljoen) budgettair verwerkt. De middelen die vrijvallen uit het HWBP-2 zijn voor één derde door de waterschappen ingebracht en voor twee derde door het Rijk. In het Afsprakenkader Financiering Nieuwe Waterveiligheidsnormen (18 juni 2014) is daarover opgenomen dat «tot 2028 vrijvallende middelen uit het 2e HWBP naar rato van de bijdrage van Rijk en Waterschappen worden toegevoegd aan het budget voor het HWBP om het investeringsniveau van het HWBP stapsgewijs te verhogen». Aangezien in het Bestuursakkoord Water is afgesproken dat Rijk en waterschappen elk 50% bijdragen aan de waterschapsprojecten van het HWBP, wordt € 100 miljoen toegevoegd aan het budget voor het HWBP (50/50 rijk/waterschappen) en valt € 50 miljoen toe aan de investeringsruimte van het Deltafonds (artikelonderdeel 5.03). Deze € 50 miljoen blijft wel bestemd voor waterveiligheid.
Basis ICT
De beschikbaarheid van het IV-areaal («IV» staat voor «informatievoorziening»), waaronder het landelijke IV-netwerk is een structurele randvoorwaarde voor het functioneren van RWS en de interdepartementale dienstverlening. Het IV-landschap is verouderd, een situatie die zich bij meerdere grote uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid voordoet. Voor onder meer de vervanging van verouderde netwerkcomponenten wordt budget overgeheveld van artikelonderdeel van het Infrastructuurfonds 18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging naar artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds en artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds. Deze middelen worden via het aanlegprogramma van het Deltafonds naar de jaren 2015 en 2016 geschoven.
Cyber Security
Op het artikel Beheer en Onderhoud (artikel 3) zijn middelen voor Cyber security begroot. Een deel was bij OB2015 vanuit de Investeringsruimte overgeboekt. De huidige verwachting is dat Cyber Security uit de oorspronkelijke begrote middelen kan worden gefinancierd. Daarom wordt bij OB2016 voorgesteld om niet voor Cyber security benodigde middelen terug te laten vloeien naar de Investeringsruimte (artikel 5).
Ecologische toplaag steenbestortingen Oosterschelde
De meerkosten om de steenbestortingen in de Oosterschelde van een ecologische toplaag te voorzien bedragen € 3,25 miljoen Dit wordt gedekt uit de Investeringsruimte.
Eenvoudig Beter
Voor de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving) wordt er in 2016 € 4 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar diverse (beleids)artikelen op de begroting Hoofdstuk XII. De investeringruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 4 miljoen af.
GDI
De afgelopen jaren is de druk op het gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) sterk toegenomen. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan in de financiering. Om deze problematiek van een oplossing te voorzien is in 2014 de Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) benoemd. Onder regie van de NCDO is onder andere besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Conform dat besluit heeft IenM bij eerste suppletoire begroting 2015 middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit de begroting Hoofdstuk XII. Voor de verrekening binnen IenM wordt in totaal € 5,8 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar artikel 99 Nominaal en Onvoorzien op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 5,8 miljoen af.
Prijsbijstelling 2015
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015 en het op prijspeil 2015 brengen van de projecten en programma's
Innovatieve zandsuppleties
Bij de huidige uitvoering van de kustsuppleties fluctueren de kosten sterk vanwege de grote afhankelijkheid van de wereldwijde vraag op de baggermarkt en de olieprijzen. Nu sprake is van laagconjunctuur bestaat de kans om de markt uit te dagen kosteneffectieve en duurzame innovaties te ontwikkelen, die het aanbod verruimen. IenM zet daarom een innovatiecompetitie zandsuppleties op, als essentieel onderdeel van een brede inkoopstrategie voor suppleties, waarmee de onafhankelijkheid van één type marktpartij, één techniek en fossiele brandstoffen wordt vergroot. Met dit doel wordt € 18 miljoen uit de investeringsruimte (artikelonderdeel 5.03) naar Beheer en Onderhoud (artikelonderdeel 3.02) overgeboekt en in lijn met de huidige prognose begroot. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van de over- en de onderprogrammering dat sinds de 1e suppletoire wet 2015 op artikelonderdeel 1.02 centraal wordt begroot en verantwoord.
Inpassen minregel 2015 en 2017 e.v.
De minregels in 2015 en 2017 en verder op de investeringsruimte van het Deltafonds (artikelonderdeel 5.03), als gevolg van de (gedeeltelijk) ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014, worden met een kasschuif via het aanlegprogramma (artikelonderdeel 1.02) ingepast.
Kasschuiven
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk.
Loonbijstelling 2015
Dit betreft de verwerking van de loonbijstelling 2015.
Nieuwe normering en motie Spaargaren
Vanaf de investeringsruimte (artikelonderdeel 5.03) wordt een bedrag van € 11,4 miljoen ingezet voor de implementatie van de nieuwe normering waterveiligheid. De opgave richt zich op de implementatie van de nieuwe normering voor waterveiligheid (€ 10,6 miljoen) en de motie Spaargaren (€ 0,8 miljoen).6
Saldo van mee- en tegenvallers
Dit betreft de verwerking van het saldo mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
Toezegging Zandhonger Oosterschelde
Op basis van toezegging van de Minister van IenM in het BO MIRT wordt vanuit 2020 € 6,3 miljoen gefinancierd voor de Zandhonger Oosterschelde (project Roggenplaat).
Omzetting kerntaken
Uit analyse van Rijkswaterstaat is gebleken dat een beperkte bijstelling nodig is in de verdeling van taken die nu door de markt worden uitgevoerd en taken die door RWS met eigen personeel worden uitgevoerd. De complexiteit van aanleg- en onderhoudsprojecten neemt steeds verder toe. Dit komt onder meer door een meer integrale gebiedsontwikkeling, toename van de ICT-toepassingen in de infrastructuur en een groeiende renovatieopgave. De vraag naar specifieke kennis en ervaring op deze terreinen neemt de komende jaren verder toe. Zonder ingrijpen leidt dit tot een groeiende behoefte aan relatief dure inhuurcontracten en een te grote afhankelijkheid van de markt. Om haar rol als deskundig opdrachtgever richting de bouwbedrijven te kunnen blijven spelen, en bovenstaande ontwikkelingen het hoofd te bieden, wil RWS meer deskundig eigen personeel in dienst nemen. Het gaat dan om extra capaciteit ten behoeve van techniek, inkoop, projectbeheersing en inspecties ten behoeve van instandhoudingsadviezen van RWS objecten. Hiervoor wordt er budget overgeheveld vanuit de investeringsruimte (5.03) naar artikelonderdeel apparaatskosten RWS (5.01).
WTI
Eind 2014 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Deltabeslissingen, waaronder de nieuwe normering. Deze nieuwe normering moet in de komende jaren worden geïmplementeerd. Dit betreft met name het opstellen van het wettelijk toetsinstrumentarium/WTI ten behoeve van de vierde toetsronde in 2017 en de vijfde toetsronde in 2023 en de implementatie van de nieuwe normering (risico benadering). Deze mutatie is sterk gerelateerd aan de mutatie «Nieuwe normering en motie Spaargaren».
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM | 1.124.584 | 1.064.247 | 971.113 | 883.565 | 836.177 | 815.254 | 1.169.079 | 910.697 | 916.652 | 1.008.497 | 1.007.723 | 1.004.175 | 997.064 | 965.649 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | – 74.609 | 770 | 770 | 740 | 75.365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM | 1.049.975 | 1.065.017 | 971.883 | 884.305 | 911.542 | 815.619 | 1.169.444 | 911.062 | 917.017 | 1.008.862 | 1.008.088 | 1.004.540 | 997.429 | 966.014 | |
A27 Houten-Hooipolder: Beleidslijn Grote Rivieren | – 4.000 | – 4.000 | |||||||||||||
Basis ICT | 7.800 | 1.047 | 6.753 | ||||||||||||
Bijdrage Deltaprogramma MIRT Waterveiligheid | 50 | 50 | |||||||||||||
Eenvoudig Beter | – 4.009 | – 4.009 | |||||||||||||
GDI | – 5.752 | – 908 | – 657 | – 540 | – 389 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | – 362 | |
Kasschuif Bodemsanering/DF | 0 | – 46.752 | 10.752 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | |||||||||
Verdeling Netwerkoverstijgende kosten | 386.036 | 37.023 | 32.606 | 29.428 | 28.358 | 28.332 | 28.410 | 28.589 | 28.612 | 28.911 | 29.050 | 29.044 | 29.080 | 28.593 | |
Leegboeken restant artikel 18.12 | 538 | 538 | |||||||||||||
Loonbijstelling 2015 | 7.891 | 573 | 556 | 548 | 569 | 569 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 | 564 |
P-direkt Optimaal Verbinden | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | – 184 | ||
Prijsbijstelling 2015 | 49.589 | 4.766 | 4.409 | 3.977 | 3.545 | 3.364 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.281 | 3.280 | 3.281 |
Ramingsbijstelling | 0 | – 35.000 | – 115.000 | 150.000 | |||||||||||
SAP centralisatiebeheer | – 500 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | ||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 5.339 | – 45.365 | – 68.958 | 43.818 | 42.768 | 42.631 | 30.709 | 180.888 | 30.911 | 31.210 | 31.349 | 31.343 | 28.425 | 38.183 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM | 1.055.314 | 1.019.652 | 902.925 | 928.123 | 954.310 | 858.250 | 1.200.153 | 1.091.950 | 947.928 | 1.040.072 | 1.039.437 | 1.035.883 | 1.025.854 | 1.004.197 | |
Totaal ontvangsten stand ontwerpbegroting 2015 Bijdr. andere begr. Rijk | 1.124.584 | 1.064.247 | 971.113 | 883.565 | 836.177 | 815.254 | 1.169.079 | 910.697 | 916.652 | 1.008.497 | 1.007.723 | 1.004.175 | 997.064 | 965.649 | |
Totaal ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2015 Bijdr. andere begr. Rijk | 1.049.975 | 1.065.017 | 971.883 | 884.305 | 911.542 | 815.619 | 1.169.444 | 911.062 | 917.017 | 1.008.862 | 1.008.088 | 1.004.540 | 997.429 | 966.014 | |
Totaal ontvangsten stand ontwerpbegroting 2016 Bijdr. andere begr. Rijk | 1.055.314 | 1.019.652 | 902.925 | 928.123 | 954.310 | 858.250 | 1.200.153 | 1.091.950 | 947.928 | 1.040.072 | 1.039.437 | 1.035.883 | 1.025.854 | 1.004.197 |
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
A27 Houten-Hooipolder: Beleidslijn Grote Rivieren
Conform de Beleidslijn Grote Rivieren (BGR) worden twee bruggen op het traject A27 Houten-Hooipolder aangepast. Hierdoor is het taakstellend budget met € 20 miljoen verhoogd, waarvan € 16 miljoen is toegevoegd vanuit de Investeringsruimte Hoofdwegennet en € 4 miljoen is toegevoegd vanuit het Deltafonds.
Basis ICT
De beschikbaarheid van het IV-areaal, waaronder het landelijke IV netwerk is een structurele randvoorwaarde voor het functioneren van RWS en de interdepartementale dienstverlening («IV» staat voor «informatievoorziening»). Het IV-landschap is verouderd, een situatie die zich bij meerdere grote uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid voordoet. Dit betreft een bijdrage ten behoeve van onder meer de vervanging van verouderde netwerkcomponenten.
Bijdrage Deltaprogramma MIRT Waterveiligheid
Vanuit de programmabegroting HXII wordt een bijdrage geleverd aan het Deltaprogramma MIRT Waterveiligheid, voor het uitvoeren van de systeemstudie IJsselmeer.
Eenvoudig Beter
Voor de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving) wordt er in 2016 € 16 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar diverse (beleids)artikelen op de begroting Hoofdstuk XII. De investeringruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 16 miljoen af.
GDI
De afgelopen jaren is de druk op het gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) sterk toegenomen. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan in de financiering. Om deze problematiek van een oplossing te voorzien is in 2014 de Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) benoemd. Onder regie van de NCDO is onder andere besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Conform dat besluit heeft IenM bij eerste suppletoire begroting 2015 middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit de begroting Hoofdstuk XII. Voor de verrekening binnen IenM wordt in totaal € 5,8 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar artikel 99 Nominaal en Onvoorzien op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 5,8 miljoen af.
Prijsbijstelling 2015
Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015 en het op prijspeil 2015 brengen van de projecten en programma's.
Kasschuif Bodemsanering/DF
Op artikel 13.04 Ruimtegebruik bodem van Hoofdstuk XII worden de bijdragen aan medeoverheden voor het Meerjarenprogramma bodem verantwoord. In het convenant «Bodem en Ondergrond» van 17 maart 2015 zijn de afspraken over de decentralisatie van die middelen naar het Gemeente- en Provinciefonds voor de periode 2016–2020 vastgelegd. Bij ontwerpbegroting 2015 is besloten om in het jaar 2016 € 60 miljoen in mindering te brengen op deze reeks ten behoeve van het rijksbrede beeld. Om te voorkomen dat de uitvoering van het bodemsaneringsbeleid in 2016 hierdoor wordt bemoeilijkt, wordt de reeks door middel van een kasschuif aangepast. Deze kasschuif wordt gefaciliteerd door het Deltafonds.
Loonbijstelling 2015
Dit betreft de verwerking van de loonbijstelling 2015.
Ramingsbijstelling
Sinds enige jaren wordt er op de artikelen bij Wegen en Vaarwegen met een overprogrammering gewerkt om zeker te stellen dat de beschikbare middelen ook jaarlijks worden uitgeput. Bij deze begroting wordt het gebruik van dit instrument uitgebreid naar het Spoorartikel en het Deltafonds. Over de periode 2016–2020 wordt zo eenmalig € 100 miljoen per jaar vrijgespeeld. Via een kasschuif worden deze middelen in de periode 2021–2025 weer aan de fondsbegrotingen toegevoegd. Het Deltafonds draagt in de periode tot en met 2020 in totaal € 150 miljoen aan deze kasschuif bij. Deze middelen vloeien terug in 2022.
Artikel 7 investeren in waterkwaliteit | Totaal mutatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 38.827 | 42.464 | 38.140 | 40.057 | 53.001 | 81.861 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 1.000 | – 20.332 | – 12.500 | – 3.017 | 283 | – 2.117 | 34.783 | – 717 | – 717 | 3.283 | 3.283 | 3.283 | – 6.515 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 39.827 | 22.132 | 25.640 | 37.040 | 53.284 | 79.744 | 82.644 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 37.346 | 0 | |
Prijsbijstelling 2015 | 2.354 | 153 | 85 | 98 | 142 | 205 | 306 | 317 | 181 | 181 | 181 | 181 | 181 | 143 | |
Mutaties Miljoenennota 2016 | 153 | 85 | 98 | 142 | 205 | 306 | 317 | 181 | 181 | 181 | 181 | 181 | 143 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 39.980 | 22.217 | 25.738 | 37.182 | 53.489 | 80.050 | 82.961 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 37.489 | 0 | |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 7.943 | 2.122 | 3.264 | 764 | 764 | 20.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 7.943 | 2.122 | 3.264 | 764 | 764 | 20.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Prijsbijstelling 2015 | 136 | 30 | 8 | 12 | 3 | 3 | 80 | ||||||||
Mutaties Miljoenennota 2016 | 30 | 8 | 12 | 3 | 3 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid | 7.973 | 2.130 | 3.276 | 767 | 767 | 20.889 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 investeren in waterkwaliteit | 46.770 | 44.586 | 41.404 | 40.821 | 53.765 | 102.670 | 47.861 | 47.861 | 47.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 43.861 | 0 | |
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 investeren in waterkwaliteit | 47.770 | 24.254 | 28.904 | 37.804 | 54.048 | 100.553 | 82.644 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 47.144 | 37.346 | 0 | |
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2016 investeren in waterkwaliteit | 47.953 | 24.347 | 29.014 | 37.949 | 54.256 | 100.939 | 82.961 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 47.325 | 37.489 | 0 |