Base description which applies to whole site

2.4 Nationale politie (artikel 31)

Voor de vorming van de nationale politie is vijf jaar uitgetrokken. Gerekend vanaf de start van de nationale politie op 1 januari 2013 staat de nationale politie halverwege deze periode. Er is in die periode veel bereikt in de vorming van het korps. Maar er is ook vertraging opgetreden.

Een herijking van het realisatieplan – dat de wijze beschrijft waarop de vorming van de politie gestalte krijgt – is nodig gebleken om de verdere voortgang op een gedegen manier te realiseren. Deze herijking betreft een fundamentele herbezinning op de oorspronkelijke plannen en op het maken van scherpe keuzes. In essentie is meer tijd en ruimte nodig om de basis op orde te brengen. De herijking voorziet daarin.

In het najaar van 2015 brengt de commissie Evaluatie Politiewet 2012 haar eerste rapport uit. De aanbevelingen uit dit rapport zijn mede input voor de verdere doorontwikkeling van het politiebestel. Dit geldt ook voor, het eindrapport van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Effectiviteit Politie. Opdracht voor het IBO was het uitvoeren van een analyse naar de mate waarin de politie doelmatig en doeltreffend kan functioneren. Ook schetst het IBO beleidsaanbevelingen die beogen de effectiviteit van de nationale politie te verbeteren.

In 2015 zijn de partners uit het politiebestel bijeen gekomen tijdens een bestuurlijke conferentie waar werd gesproken over de werking van het bestel (Wassenaar 3). Belangrijk aandachtspunt was de ruimte die de politie in de eenheden nodig heeft om het gezag goed te kunnen bedienen. De mogelijkheden daarvoor zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van de mogelijkheden die de bedrijfsvoering van de politie biedt. Bij verdere doorontwikkeling van de politie wordt verkend welke mogelijkheden er zijn om tot lokaal en regionaal maatwerk te komen, zonder dat dit te zeer ten koste gaat van de eenheid en doelmatigheid van de politie. Daarnaast heeft ook het landelijk overleg tussen (regio)burgemeesters, de voorzitter van het College van procureurs-generaal en de Minister centraal gestaan in de conferentie. In overleg tussen alle betrokkenen bekijken we hoe dit overleg zich verder moet ontwikkelen om van een nog groter strategisch belang te zijn.

ICT politie

De informatievoorziening is cruciaal voor het functioneren van de nationale politie. De realisatie van het aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie (AVP) dat tot doel heeft een bruikbare, gebruiksvriendelijke, betrouwbare, veilige, flexibele, toekomst vaste en betaalbare informatievoorziening te realiseren, draagt ook bij aan efficiëntie en effectiviteit van de organisatie. De komende jaren blijft de politie werken aan het vernieuwen van de informatievoorziening. Uitgangspunt is dat de IV-ambities de verdere organisatieontwikkeling maximaal ondersteunen. In 2016 wordt uitvoering gegeven aan de politiek-bestuurlijke prioriteiten uit het IV-portfolio van de politie. De uitvoering van het actieprogramma «Minder regels, meer op straat» vergroot het presterend vermogen van de politie. Verbetering van de prestaties vindt enerzijds plaats door de administratieve lasten te verminderen, anderzijds via slimmer politiewerk en versnelling in de (strafrecht)keten.

Landelijke meldkamerorganisatie

De totstandkoming van de nieuwe landelijke meldkamerorganisatie vindt verspreid plaats over meerdere jaren. Het uiteindelijke doel is om een landelijke meldkamerorganisatie te vormen met tien locaties die burgers in nood helpen door snelle en deskundige aanname van meldingen. Een belangrijk aspect om de dienstverlening van de meldkamerorganisatie te ondersteunen is de informatievoorziening ICT/IV. De politie voert het beheer van de verschillende multisystemen. Voor het creëren van één landelijke meldkamerorganisatie is een aanpassing van wet- en regelgeving noodzakelijk. Het wetsvoorstel wordt in het najaar van 2015 bij de Tweede Kamer ingediend. De beoogde inwerkingtreding van het wetsvoorstel is op 1 januari 2017.

Politieacademie

Na de inbedding van de Politieacademie in het politiebestel blijft de Politieacademie, als zelfstandige organisatie, verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek en de invulling van de kennisfunctie. De Minister bepaalt jaarlijks, op basis van de behoefte aan politieonderwijs, hoeveel sterkte en middelen door de korpschef feitelijk ter beschikking moet worden gesteld aan de Politieacademie.

Bij de inwerkingtreding van de wet worden hiertoe de huidige sterkte en middelen van de Politieacademie – met uitzondering van directeur en zijn plaatsvervanger – ondergebracht bij de politie. De Politieacademie gaat in 2016 reorganiseren. Daarbij zien we er op toe dat deze reorganisatie «inbeddingsproof» is, op het moment dat de wetswijziging van kracht wordt.

Naar aanleiding van de laatste berekeningen uit de Strategische Personeelsprognose van de politie is in overleg met de Politieacademie de gewenste initiële instroom voor 2015 verhoogd van 400 aspiranten naar 594. De initiële instroom voor 2016 is, in afwachting van de vaststelling van de begroting 2016, bepaald op 1.300 aspiranten en 300 zij-instroom. Hierdoor komt de instroom vanaf 2016 op een substantieel hoger niveau dan voorgaande jaren.

Licence