Artikel
Algemene doelstelling
De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.
Financieren: De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het financieren van de onderwijssectoren voor een betere beloning van docenten en van projecten op het gebied van arbeidsmarkt- en personeelsbeleid. Dit via aanvullende bekostiging, subsidies en opdrachten.
Stimuleren: De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. De thema’s zijn te vinden in «Lerarenagenda 2013–2020: de leraar maakt het verschil» en de daarmee samenhangende convenanten en bestuursakkoorden die met belanghebbenden zijn afgesloten.
Regisseren: De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert zij een bijdrage aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Zij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.
Indicatoren/kengetallen
De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in de beleidsagenda en in Trends in Beeld. Het Dashboard Lerarenagenda geeft een beeld van de kwantitatieve voortgang voor alle zeven agendalijnen van de Lerarenagenda.
Beleidswijzigingen
De belangrijkste wijzigingen op het gebied van Leraren worden beschreven in de beleidsagenda.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 153.898 | 276.404 | 250.915 | 182.977 | 181.399 | 176.040 | 231.933 | ||
Totale uitgaven | 339.016 | 269.089 | 250.915 | 182.973 | 181.397 | 176.036 | 231.933 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 93% | ||||||||
Bekostiging | 157.130 | 23.287 | 28.460 | 32.542 | 31.677 | 31.322 | 92.613 | ||
• | Hoofdbekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 61.287 | |
– | Beloning LeerKracht lumpsum po/vo/mbo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 61.287 | |
• | Prestatiebox | 33.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | Professionalisering po/vo/mbo | 33.700 | 0 | ||||||
• | Aanvullende bekostiging | 123.430 | 23.287 | 28.460 | 32.542 | 31.677 | 31.322 | 31.326 | |
– | Functiemix VO Randstadregio's | 61.075 | |||||||
– | Salarismix MBO Randstadregio's | 41.001 | |||||||
– | Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen | 16.120 | 23.287 | 28.460 | 32.542 | 31.677 | 31.322 | 31.326 | |
– | G.O.-en vakbondsfaciliteiten po | 5.234 | |||||||
Subsidies | 156.984 | 218.309 | 201.918 | 134.765 | 132.186 | 132.195 | 126.803 | ||
– | Lerarenbeurs/zij-instroom | 81.474 | 143.708 | 131.883 | 125.283 | 124.892 | 124.898 | 120.906 | |
– | Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo | 16.103 | 26.215 | 34.511 | 0 | ||||
– | Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen | 17.942 | 17.100 | 17.100 | 0 | ||||
– | Verankering academische opleidingsschool | 2.665 | 2.640 | 1.262 | 0 | ||||
– | InnovatieImpuls Onderwijs | 2.726 | 1.000 | 0 | |||||
– | Arbeidsmarkt-/kennisactiviteiten po | 2.230 | 0 | ||||||
– | Onderwijscoöperatie | 2.900 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | |
– | Open Universiteit (LOOK) | 1.937 | 0 | ||||||
– | Promotiebeurs voor leraren | 7.874 | 7.625 | 6.750 | 3.375 | 0 | |||
– | Projecten professionalisering | 959 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
– | Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek | 7.335 | 4.700 | 1.000 | |||||
– | Caribisch Nederland | 2.097 | 2.097 | 0 | |||||
– | Overige projecten | 10.742 | 8.379 | 4.567 | 1.262 | 2.349 | 2.352 | 952 | |
Opdrachten | 9.168 | 21.281 | 14.819 | 10.306 | 12.382 | 7.368 | 7.368 | ||
– | Onderzoek, ramingen en communicatie | 9.168 | 4.036 | 3.719 | 3.406 | 3.482 | 3.468 | 3.468 | |
– | Leraren- en schoolleidersregister | 17.245 | 11.100 | 6.900 | 8.900 | 3.900 | 3.900 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 7.770 | 6.212 | 5.718 | 5.360 | 5.152 | 5.151 | 5.149 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 7.770 | 6.212 | 5.718 | 5.360 | 5.152 | 5.151 | 5.149 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.964 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Stichting Vervangingsfonds/Bedrijfs-gezondheid | 7.964 | 0 | ||||||
Ontvangsten | 6.544 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 9 is voor 2016 92 procent juridisch verplicht.
Bekostiging: het beschikbare budget voor 2016 is 100 procent juridisch verplicht op grond van een gepubliceerde bekostigingsregeling en bestemd voor betalingen aan samenwerkingsverbanden.
Subsidies: van het beschikbare budget is in 2016 97 procent juridisch verplicht. Dit betreft subsidies te verstrekken op grond van gepubliceerde subsidieregelingen en individuele subsidies die voorafgaand aan het jaar worden verleend. De overige 3 procent van het budget is beleidsmatig verplicht. Dit ten behoeve van een aantal beleidsprioriteiten van het kabinet waaronder de professionalisering onderwijspersoneel en de impuls lerarentekorten vo. Deze worden in de loop van 2016 juridisch verplicht.
Opdrachten: van het beschikbare budget is in 2016 9 procent juridisch verplicht op grond van in 2015 of eerder gesloten overeenkomsten voor onderzoek en communicatie. Dit betreft divers onderzoek in het kader van de arbeidsmarkt en de beheerskosten voor de leraren- en schoolleidersregisters. Het resterende deel van het budget is beleidsmatig verplicht om de beleidsprioriteiten van het kabinet op het terrein van leraren (professionalisering onderwijspersoneel en aansluiting onderwijs op behoefte arbeidsmarkt) verder te ondersteunen. Ervaringscijfers laten zien dat in de loop van het jaar dit resterende deel van het budget juridisch wordt verplicht.
Bijdrage aan agentschappen: het budget voor 2016 is 100 procent juridisch verplicht op basis van managementafspraken tussen het bestuursdepartement en de uitvoeringsorganisatie DUO voor dat jaar.
Bekostiging
Toelichting op de financiële instrumenten
Beloning LeerKracht lumpsum
Bij nota van wijziging op de begroting 2008 is het dekkingspakket voor Actieplan LeerKracht van Nederland gepresenteerd. Voor saldoverschillen in de maatregelen versus de dekking is verevening over de jaren heen afgesproken. Dit wordt nu tot en met 2020 verwerkt.
Aanvullende bekostiging
Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen
Om de samenwerking tussen lerarenopleidingen en het afnemend veld te verbeteren zijn 55 opleidingsscholen (samenwerkingsverbanden van één of meer lerarenopleidingen met één of meer scholen voor po, vo en mbo) erkend. Zij ontvangen jaarlijks bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden. Vanuit het sectorakkoord vo 2014–2017 is vanaf 2016 de 2e tranche van extra middelen (€ 4 miljoen) beschikbaar om een kwaliteitsimpuls te geven aan de opleidingsinfrastructuur van de vo-scholen die deelnemen in een opleidingsschool.
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van het lerarenbeleid worden subsidies verstrekt (zie de subsidiebijlage voor het totaaloverzicht). De belangrijkste hiervan zijn de lerarenbeurs/zij-instroom en de impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo.
Lerarenbeurs/zij-instroom
De lerarenbeurs – voor zowel opleidingskosten als de vervangingskosten tijdens het studieverlof – wordt ingezet voor geaccrediteerde bachelor- en masteropleidingen ter verkrijging van hogere kwalificaties voor leraren in het po, vo, mbo en hbo. De zij-instroom voorziet in een subsidie voor de opleiding en begeleiding van zij-instromers in het po, vo en mbo.
Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen
Met de impulssubsidie samenwerking lerarenopleidingen en scholen 2013–2016 wordt de samenwerking versterkt tussen lerarenopleidingen en scholen in het po, vo en mbo. Het gaat daarbij om de samenwerking in het algemeen en in het bijzonder op de onderwijsthema’s: omgaan met verschillen, opbrengstgericht werken, begeleiding beginnende leraren, ouderbetrokkenheid en pesten. Een betere samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen (afnemend veld) zorgt ervoor dat startende leraren effectiever zijn in de beroepspraktijk en voorkomt onnodige uitval. Aan 61 samenwerkingsverbanden wordt hiervoor subsidie verstrekt.
Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo
De Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo is gericht op twee afzonderlijke thema’s:
-
1. Het sneller herkennen van bètatalent op de basisschool (beter borgen wetenschap en techniek in kennisbasis/curriculum primair onderwijs en pabo’s);
-
2. Het vergroten van het aantal universitair opgeleide leraren in het voortgezet onderwijs, in het bijzonder leraren bètavakken en talen, om daarmee het voorspelde lerarentekort af te wenden (educatieve minor, trajecten voor zij-instromers, Eerst de Klas en versterken verbinding scholen/bedrijven door stages en gastlessen).
Opdrachten
Ter ondersteuning, monitoring en evaluatie van het beleid wordt expertise op het terrein van communicatie, onderzoek en het maken van ramingen ingehuurd.
Daarnaast worden voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de leraren- en schoolleidersregisters opdrachten uitgezet.
Bijdrage aan agentschappen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW. Ze levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Overzichtsconstructie intensiveringen onderwijs
Hierna volgt een tabel, waarin de investeringen zijn opgenomen waarover in het sectorakkoord VO respectievelijk de bestuursakkoorden PO en MBO afspraken zijn gemaakt. Het betreft onder andere middelen uit de Regeerakkoorden Rutte I en II, het Begrotingsakkoord 2013 en de Begrotingsafspraken 2014. Om een volledig beeld te schetsen, is er voor gekozen om ook de oploop in de desbetreffende investeringen op te nemen, ook al komen deze tranchegewijs beschikbaar op de begroting van OCW. In de tabel is aangegeven met welke instrumenten de middelen voor de scholen beschikbaar komen en voor welke doelen de middelen kunnen worden ingezet. Binnen de afspraken in de sectorakkoorden is het aan de instellingen zelf om, afhankelijk van de eigen situatie, te bepalen aan welke doelen de middelen worden besteed. In het mbo is een klein deel van de middelen voorwaardelijk: op basis van het oordeel over het excellentiedeel van het kwaliteitsplan van de instelling, wordt bepaald of de instelling de middelen voor excellentie ontvangt. De middelen komen voor het merendeel terecht in de klas. Beoogd is het zwaartepunt van de afspraken te leggen bij de professionalisering van de leraar en instructeur. De resultaten van de extra investeringen worden zichtbaar gemaakt via het stelsel van indicatoren die zijn opgenomen in de beleids-agenda en de begrotingsartikelen. Het gaat om totale bedragen, inclusief het aandeel groen onderwijs.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen in het primair onderwijs | |||||
Prestatiebox | 128 | 151 | 223 | 263 | |
– | professionalisering/ leraren schoolleiders en bestuurders | ||||
– | aanpak toptalenten en bewegingsonderwijs | ||||
– | duurzame kwaliteitsverbetering | ||||
– | brede vorming (cultuur, wetenschap en techniek) | ||||
Lumpsum | 138 | 138 | 142 | 142 | |
– | cao afspraak begeleiding startende leraar | ||||
– | cao afspraak professionele ontwikkeling leraren | ||||
– | werkdrukvermindering door conciërges en klassenassistenten | ||||
– | verminderen zittenblijven | ||||
Subsidie | 33 | 35 | 39 | 39 | |
– | verhoging budget lerarenbeurs en extra vervangingsvergoeding | ||||
– | Implementatie, ICT, verbeterscholen | ||||
Totaal PO | 299 | 324 | 404 | 444 | |
Investeringen in het voortgezet onderwijs | |||||
Prestatiebox | 177 | 203 | 274 | 302 | |
– | professionalisering leraren, schoolleiders en bestuurders | ||||
– | aanpak toptalenten | ||||
– | opbrengstgericht werken | ||||
– | cofinanciering aanpak continu verbeteren | ||||
– | meer masters voor de klas | ||||
Lumpsum | 25 | 29 | 29 | 29 | |
– | werkdrukvermindering door inzet klassenassistenten | ||||
– | (academische)opleidingsscholen | ||||
Subsidie | 36 | 43 | 36 | 38 | |
– | verhoging budget lerarenbeurs en extra vervangingsvergoeding | ||||
– | verminderen zittenblijven | ||||
– | implementatie en ICT-ondersteuning | ||||
Totaal VO | 238 | 275 | 339 | 369 | |
Investeringen in het middelbaar en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | |||||
Investeringsdeel kwaliteitsafspraken MBO | 195 | 187 | 190 | 190 | |
– | Professionalisering leraren en schoolleiders | ||||
– | taal en rekenen | ||||
– | professionalisering examenfunctionarissen | ||||
– | excellentie | ||||
Resultaatafhankelijk deel kwaliteitsafspraken | 37 | 136 | 211 | 211 | |
– | studiesucces | ||||
– | beroepspraktijkvorming | ||||
– | voortijdig schoolverlaten | ||||
Totaal MBO | 231 | 322 | 400 | 400 | |
totaal investeringen | 768 | 921 | 1.143 | 1.213 |
Artikel