De nota «In het belang van Nederland» (Kamerstuk 33 763, nr. 1) is mede gebaseerd op de zogenaamde wapensysteemsjablonen. Deze wapensysteemsjablonen bevatten de investeringen en de relevante samenhangende exploitatie van de belangrijkste wapensystemen en geven daarmee aanvullende informatie op de begroting.
Met de brief Inzicht in kosten en uitgaven van wapensystemen en plan van aanpak daarvoor (Kamerstuk 33 763, nr. 27) is gemeld hoe Defensie zijn financiële duurzaamheid op langere termijn structureel zal verankeren in de bedrijfsvoering. Bij de ontwerpbegroting 2015 is invulling gegeven aan de toezegging het financiële inzicht in de wapensystemen te actualiseren. Bij de ontwerpbegroting 2016 wordt dit wederom gedaan. Tevens is in de beleidsagenda aangegeven langs welke lijn Defensie het inzicht verder denkt te verbeteren.
Totstandkoming financiële gegevens
De sjablonen worden gebruikt om vast te stellen of de benodigde investeringen en exploitatielasten van wapensystemen binnen de financiële kaders passen. De sjablonen dragen bij aan de integrale beoordeling van operationele en financiële gevolgen die voortvloeien uit gebruik en inzet, vervanging en modernisering. Door investeringen en exploitatie in samenhang te bekijken, worden gevolgen van systeemveroudering en obsolescence beter inzichtelijk. Ook wordt duidelijker waar het nodig is om systemen operationeel te verbeteren of tenminste operationeel relevant en veilig te houden.
Het proces van totstandkoming vergt nog veel handwerk om informatie zodanig bruikbaar te maken dat het kan worden gebruikt in de bedrijfsvoering. Het betreft verschillende soorten broninformatie, zoals realisatiegegevens, de investerings- en exploitatieplannen, maar ook gegevens over personele sterkte en de bijbehorende middensommen die voor ramingen worden gebruikt. Het geactualiseerde inzicht wordt op basis hiervan zero base opgebouwd.
De wapensysteemsjablonen zijn op gelijke wijze als voor de ontwerpbegroting 2015 opgesteld. Er is een breed gedragen besef dat verbetering van ramingen een meerjarig proces is dat vanuit het groeitraject financiële duurzaamheid verder vorm gaat krijgen.
Aansluitingstabel sjablonen met begroting
Tabel 2 geeft de aansluiting weer van de sjablonen met de artikelen in de begroting. In de tabel is te herleiden hoe de uitgaven op de (beleids)artikelen worden toegerekend aan inzet, defensiebrede uitgaven, organieke eenheden en wapensystemen. Per uitgave is bekeken onder welke categorie dit type uitgave valt. Dit betekent dat er een dwarsdoorsnede is gemaakt van zowel de beleidsartikelen als van de uitgavencategorieën zoals die in de sjablonen zijn opgenomen. Zo zijn bijvoorbeeld de uitgaven die in beleidsartikel 6 zijn opgenomen voor de verwerving van het JSS toegerekend aan dat betreffende wapensysteem, samen met de uitgaven uit beleidsartikel 2 voor personele en een deel van de materiële exploitatie (de bemanning respectievelijk de instandhouding van het JSS) en de uitgaven uit beleidsartikel 7 voor het resterende deel aan materiële exploitatie (brandstof en munitie). De uitgaven voor het wapensysteem JSS zijn dus afkomstig uit verschillende beleidsartikelen. In de aansluitingstabel wordt deze dwarsdoorsnede inzichtelijk gemaakt.
Uitgaven voor wapensystemen die ten laste komen van artikel 1 Inzet en de niet-beleidsartikelen 9 Algemeen, 10 Centraal Apparaat, 11 Geheime Uitgaven en 12 Nominaal en onvoorzien zijn geheel aan de categorieën Inzet respectievelijk Defensiebreed toegerekend. In het kader van de doorontwikkeling krijgsmacht zijn de exploitatiegelden gestald op niet-beleidsartikel 12 Nominaal en onvoorzien. De nadere toedeling aan de juiste artikelen en wapensystemen wordt nog uitgevoerd en zal bij de 1e suppletoire begroting 2016 worden verwerkt.
De beleidsartikelen 2 tot en met 5 financieren het merendeel van de instandhoudingsuitgaven voor wapensystemen en uitgaven voor opwerken en gereedstellen van operationele eenheden. Deze uitgaven worden gedeeltelijk toegerekend aan Wapensystemen en gedeeltelijk aan Organieke eenheden. Uitgaven die direct toe te rekenen zijn aan een wapensysteem, zoals de bemanning van een schip, een vliegtuigsquadron of een voertuig, worden aan het betreffende wapensysteem toegerekend. De overige uitgaven, zoals de resterende formatie van operationele eenheden en de staf van een operationeel commando, worden aan Organieke eenheden toegerekend.
De investeringsprojecten worden gefinancierd uit beleidsartikel 6 Investeringen. Het grootste deel van de uitgaven op beleidsartikel 6 wordt aan de wapensystemen toegerekend. Beleidsartikel 6 omvat ook investeringen in vastgoed en algemene uitgaven, zoals de uitgaven voor onderzoek en de NAVO. Deze worden toegerekend aan Defensiebrede uitgaven.
Beleidsartikel 7 (DMO) is van belang voor wapensystemen, omdat hieruit de behoefte aan munitie en brandstof wordt gefinancierd die nodig is voor gereedstelling en opwerken naar inzetgereedheid, maar bijvoorbeeld ook kleding en uitrusting voor militairen. Deze uitgaven zijn toegerekend aan de wapensystemen. Daarnaast is de DMO ook de organisatie die functionele behoeftestellingen voor investeringen transformeert naar materieelsprojecten zodat deze verworven kunnen worden. DMO heeft voorts ook het merendeel van de technische expertise in huis voor het uitvoeren van configuratiemanagement. Deze uitgaven zijn toegerekend aan Organieke eenheden.
Beleidsartikel 8 (CDC) is overwegend toegerekend aan Defensiebreed, een klein deel (transport en voeding) is toegerekend aan Organieke eenheden.
Actualisatie van de wapensysteemsjablonen
De grootste wijziging in deze actualisatie van de wapensysteemsjablonen zijn het gevolg van het herfaseren van projecten in de tijd van 2014 naar latere jaren, het toevoegen van prijscompensatie en het verwerken van veranderingen in wisselkoersen. Daarnaast hebben deze herfaseringen van grote projecten grote invloed op een scala aan kleinere projecten. Tevens zijn diverse investeringsprojecten in voorbereiding toegevoegd bij de wapensystemen naar aanleiding van de intensivering in het kader van de doorontwikkeling van de krijgsmacht.
Verbeterd inzicht in de allocatie van budgetten voor materiële exploitatie, heeft geleid tot structurele verlaging van het exploitatiebudget bij diverse wapensystemen en verhoging van het exploitatiebudget voor wapensysteem 28 (overige wapensystemen). Dit komt doordat beter onderscheid wordt gemaakt naar (toerekenbare) uitgaven voor algemene onderdelen voor wapensystemen en algemene diensten en uitrusting die niet aan wapensystemen kunnen worden toegerekend.
Onderstaand worden de grootste veranderingen toegelicht. Het merendeel betreft planmatige veranderingen van investeringsprojecten, zowel projecten met status in uitvoering als projecten met status plan.
Bij maritieme projecten is de inzetvoorraad SM-2 missiles (wapensysteem 1) en torpedo’s (wapensysteem 6) in tijd (gedeeltelijk) naar voren gehaald, terwijl de instandhouding LCF (wapensysteem 1) met een jaar is vertraagd. Ook is de planmatige vervanging van de MF-fregatten (wapensysteem 2), de landing platform docks (wapensysteem 4), de onderzeeboten (wapensysteem 6) en de mijnenbestrijdingsvaartuigen (wapensysteem 7) met één of meerdere jaren vertraagd. Bij het wapensysteem Patrouilleschepen (wapensysteem 3) is in het wapensysteemsjabloon de formatie structureel gecorrigeerd. Dat doet beter recht aan de formatieve realiteit bij dit wapensysteem.
Bij landsystemen is eveneens sprake van diverse herfaseringen, zoals bij de verwerving van de CE-pakketten naar 2017–2023 (wapensysteem 8 CV9035NL infanterie gevechtsvoertuig) en de Boxer naar 2015–2017 (één van de drie wapensystemen van wapensysteem 9 Pantserwielvoertuigen). Bij wapensysteem 10 (grondgebonden luchtverdediging) is de formatie structureel opgehoogd als gevolg van verbeterd inzicht (dat hier meer kosten zinvol aan kunnen worden toegerekend). Bij wapensysteem 14 (Unmanned Aerial Vehicle’s) zijn projecten geherfaseerd van 2015/2022 naar 2021/2026. Bij landsystemen zijn sprake van dat enkele investeringen in inzetvoorraden, zoals 81-mm en 155-mm munitie (wapensysteem 13 Artillerie) naar voren gehaald of anders verdeeld over de komende jaren.
Bij luchtsystemen is er sprake van herfasering van bijvoorbeeld de projecten F-16 zelfbescherming ASE en Reparatie langer doorvliegen F-16 instandhouding. Bij de helikopters, de wapensystemen 19 (Apache), 20 (Chinook), 21 (Cougar) en 22 (NH-90) zijn diverse projecten geherfaseerd, zoals de AH-64D Upgrade naar 2015–2019, de AH-64D Zelfbescherming (ASE) naar 2015–2021, de Chinook vervanging en modernisering naar 2017/2018 en 2021/2024, en de NH-90 naar 2015–2019. Daarnaast zijn onder andere deze projecten aangepast op basis van de dollarkoers, zoals het CPB die in het CEP 2015 heeft vastgesteld. Het cumulatieve effect van de dollarkoers in het DIP (excl. project VF-35) is ruim € 400 miljoen. Over het project F-35 wordt u separaat geïnformeerd.
Bij de wapensystemen KDC-10 (wapensysteem 17), C-130 (wapensysteem 18) en NH-90 (wapensysteem 22) is in de wapensysteemsjablonen de formatie structureel gecorrigeerd. Dit doet beter recht aan de formatieve realiteit bij deze wapensystemen.
De defensiebrede wapensystemen bestaan uit de wapensystemen 23 (klein kaliber wapens) en 24 (kleding en persoonlijke uitrusting) en de IT-systemen MILSATCOM (25), Titaan (26) en MCTC (27). Bij wapensysteem 24 (Kleding en persoonlijke uitrusting) is het project Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) naar de periode 2015–2023 geschoven.
Tot slot is in wapensysteem 28, dat de overige wapensystemen omvat, sprake van effecten van herfaseren van het project Defensiebrede Vervanging Wielvoertuigen (DVOW) naar 2015–2023 en het project MALE UAV. Dit laatste project is in de tijd naar de periode van 2022/2027 geschoven.
In het MPO wordt inhoudelijk dieper ingegaan op individuele en met elkaar samenhangende projecten.
FINANCIEEL OVERZICHT 2015 BIJ ONTWERPBEGROTING 2016 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TOTAAL BEGROTING NAAR BELEIDSARTIKELEN | 8.472 | 8.156 | 8.067 | 7.702 | 7.788 | 7.968 | 8.234 | 8.416 | 8.434 | 8.449 | 8.395 | 8.327 | 8.333 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.305 | 8.305 |
INZET | |||||||||||||||||||||
subtotaal 1 (Inzet) | 320 | 188 | 191 | 177 | 253 | 301 | 368 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 |
DEFENSIEBREED | |||||||||||||||||||||
Algemeen | 110 | 97 | 86 | 101 | 100 | 99 | 100 | 96 | 97 | 97 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
Centraal apparaat | 1.445 | 1.521 | 1.743 | 1.659 | 1.589 | 1.614 | 1.596 | 1.555 | 1.535 | 1.454 | 1.438 | 1.437 | 1.400 | 1.369 | 1.355 | 1.340 | 1.338 | 1.317 | 1.315 | 1.310 | 1.310 |
Geheime uitgaven | 2 | 6 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Nominaal en onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 76 | 153 | 179 | 229 | 283 | 357 | 341 | 358 | 353 | 356 | 356 | 359 | 360 | 345 | 359 | 359 |
Exploitatie huisvesting en infrastructuur | 417 | 403 | 425 | 400 | 391 | 375 | 345 | 343 | 341 | 325 | 308 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | 312 | 313 | 313 |
Exploitatie ICT | 324 | 326 | 281 | 223 | 232 | 190 | 195 | 194 | 193 | 191 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Niet toerekenbare apparaatskosten ondersteunende diensten CDC/DMO | 593 | 659 | 642 | 581 | 619 | 639 | 661 | 645 | 622 | 613 | 640 | 644 | 644 | 644 | 644 | 644 | 644 | 644 | 643 | 644 | 644 |
Investeringen overig (niet gespecificeerd naar wapensystemen) | 486 | 461 | 436 | 259 | 470 | 468 | 436 | 395 | 342 | 241 | 240 | 162 | 162 | 222 | 164 | 138 | 167 | 133 | 133 | 132 | 132 |
subtotaal 2 (Defensiebrede uitgaven) | 3.378 | 3.473 | 3.618 | 3.228 | 3.405 | 3.465 | 3.493 | 3.412 | 3.365 | 3.211 | 3.277 | 3.190 | 3.169 | 3.193 | 3.125 | 3.083 | 3.113 | 3.060 | 3.042 | 3.051 | 3.051 |
ORGANIEKE EENHEDEN | |||||||||||||||||||||
Formatie organieke eenheden | 1.780 | 1.659 | 1.549 | 1.547 | 1.603 | 1.517 | 1.438 | 1.441 | 1.422 | 1.429 | 1.434 | 1.443 | 1.450 | 1.455 | 1.460 | 1.460 | 1.460 | 1.460 | 1.459 | 1.459 | 1.471 |
Formatie operationeel commando indirect | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gereedstelling en overige exploitatie operationeel commando indirect | 600 | 547 | 522 | 468 | 360 | 336 | 273 | 275 | 268 | 252 | 246 | 242 | 233 | 201 | 192 | 193 | 192 | 188 | 207 | 198 | 197 |
Dienstverlening CDC indirect | 107 | 87 | 84 | 97 | 93 | 89 | 91 | 91 | 90 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 |
subtotaal 3 (Organieke eenheden) | 2.487 | 2.292 | 2.154 | 2.112 | 2.055 | 1.943 | 1.802 | 1.806 | 1.779 | 1.770 | 1.766 | 1.772 | 1.770 | 1.743 | 1.739 | 1.740 | 1.739 | 1.735 | 1.753 | 1.743 | 1.755 |
WAPENSYSTEMEN | |||||||||||||||||||||
Wapensysteem 1 – Luchtverdedigings- en commandofregatten | 73 | 98 | 92 | 159 | 106 | 164 | 109 | 123 | 122 | 122 | 99 | 99 | 93 | 79 | 78 | 78 | 78 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Wapensysteem 2 – Multipurpose fregatten | 42 | 59 | 40 | 56 | 48 | 55 | 52 | 45 | 35 | 36 | 36 | 35 | 35 | 40 | 173 | 318 | 285 | 76 | 54 | 35 | 35 |
Wapensysteem 3 – Patrouilleschepen | 161 | 94 | 80 | 57 | 38 | 51 | 37 | 37 | 36 | 37 | 38 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Wapensysteem 4 – Landing Platform Docks | 37 | 34 | 35 | 32 | 41 | 41 | 42 | 40 | 31 | 28 | 37 | 33 | 53 | 53 | 33 | 33 | 33 | 47 | 99 | 133 | 51 |
Wapensysteem 5 – Joint Support Ship | 51 | 124 | 105 | 76 | 105 | 53 | 24 | 17 | 20 | 18 | 16 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 |
Wapensysteem 6 – Onderzeeboten | 49 | 60 | 65 | 63 | 61 | 88 | 112 | 131 | 66 | 59 | 58 | 65 | 50 | 300 | 520 | 509 | 550 | 550 | 350 | 125 | 50 |
Wapensysteem 7 – Mijnenbestrijdingsvaartuigen | 50 | 47 | 38 | 42 | 31 | 32 | 36 | 37 | 36 | 30 | 29 | 29 | 33 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 84 |
Wapensysteem 8 – CV9035NL Infanteriegevechtsvoertuigen | 216 | 121 | 46 | 80 | 58 | 44 | 58 | 41 | 38 | 38 | 39 | 43 | 95 | 87 | 72 | 72 | 35 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Wapensysteem 9 – Pantserwielvoertuigen | 91 | 125 | 165 | 122 | 197 | 157 | 237 | 189 | 99 | 94 | 92 | 91 | 149 | 132 | 127 | 127 | 124 | 134 | 84 | 84 | 84 |
Wapensysteem 10 – Grondgebonden luchtverdediging | 56 | 54 | 72 | 65 | 66 | 79 | 78 | 81 | 96 | 105 | 86 | 107 | 116 | 84 | 78 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Wapensysteem 11 – WisselLaadSystemen en TrekkerOpleggerCombinaties | 42 | 40 | 38 | 38 | 27 | 39 | 41 | 41 | 42 | 44 | 44 | 44 | 79 | 149 | 118 | 191 | 135 | 60 | 41 | 41 | 41 |
Wapensysteem 12 – Ondersteunende tanks | 32 | 19 | 20 | 14 | 33 | 33 | 25 | 32 | 51 | 13 | 12 | 23 | 25 | 13 | 12 | 12 | 13 | 13 | 12 | 12 | 13 |
Wapensysteem 13 – Artillerie | 44 | 41 | 31 | 25 | 50 | 31 | 80 | 54 | 48 | 43 | 48 | 98 | 85 | 96 | 73 | 48 | 52 | 46 | 33 | 33 | 60 |
Wapensysteem 14 – Unmanned Aerial Vehicle's | 5 | 6 | 5 | 9 | 7 | 10 | 31 | 12 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 36 | 9 | 7 | 7 | 7 |
Wapensysteem 15 – Mercedes Benz Terreinvoertuigen | 125 | 123 | 123 | 128 | 121 | 124 | 132 | 131 | 122 | 122 | 122 | 122 | 122 | 122 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Wapensysteem 16A – Jachtvliegtuigen F-16 | 259 | 266 | 240 | 258 | 223 | 285 | 342 | 290 | 261 | 179 | 137 | 105 | 66 | 33 | 0 | 10 | 36 | 4 | 9 | 0 | 0 |
Wapensysteem 16B – Vervanging jachtvliegtuigen F-16 (F-35) | 131 | 157 | 71 | 101 | 46 | 70 | 124 | 335 | 505 | 806 | 818 | 814 | 675 | 517 | 364 | 301 | 255 | 255 | 293 | 255 | 255 |
Wapensysteem 17 – Tankvliegtuigen KDC-10 | 49 | 57 | 53 | 52 | 49 | 53 | 42 | 38 | 42 | 43 | 143 | 128 | 128 | 124 | 190 | 165 | 39 | 35 | 35 | 35 | 35 |
Wapensysteem 18 – Transportvliegtuigen C-130 | 41 | 31 | 38 | 27 | 44 | 42 | 38 | 34 | 32 | 32 | 31 | 37 | 47 | 41 | 57 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Wapensysteem 19 – Gevechtshelikopters AH-64 Apache | 72 | 74 | 59 | 77 | 82 | 90 | 111 | 95 | 110 | 110 | 82 | 89 | 133 | 157 | 171 | 168 | 141 | 142 | 113 | 68 | 68 |
Wapensysteem 20 – Transporthelikopters CH-47 Chinook | 57 | 56 | 124 | 92 | 62 | 70 | 143 | 207 | 332 | 261 | 237 | 154 | 147 | 98 | 81 | 81 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Wapensysteem 21 – Transporthelikopters AS-532 Cougar | 29 | 21 | 19 | 30 | 30 | 36 | 26 | 24 | 17 | 17 | 13 | 13 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wapensysteem 22 – Maritieme helikopters NH-90 | 118 | 109 | 136 | 124 | 81 | 92 | 113 | 118 | 106 | 91 | 61 | 61 | 61 | 75 | 75 | 65 | 76 | 96 | 91 | 83 | 81 |
Wapensysteem 23 – Klein Kaliber Wapens | 61 | 56 | 39 | 53 | 41 | 51 | 65 | 73 | 50 | 44 | 44 | 44 | 50 | 59 | 62 | 62 | 78 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Wapensysteem 24 – Kleding en Persoonlijke Uitrusting | 33 | 25 | 24 | 47 | 52 | 55 | 150 | 85 | 124 | 80 | 51 | 50 | 51 | 52 | 52 | 53 | 58 | 54 | 51 | 51 | 51 |
Wapensysteem 25 – Militaire Satelliet Communicatie | 16 | 13 | 32 | 24 | 18 | 32 | 36 | 21 | 16 | 14 | 14 | 10 | 25 | 25 | 16 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Wapensysteem 26 – TITAAN commandovoeringssysteem | 22 | 20 | 19 | 17 | 19 | 20 | 30 | 43 | 26 | 25 | 24 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Wapensysteem 27 – Mobile Combat Training Centre | 6 | 8 | 6 | 6 | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 16 | 16 | 21 | 6 | 6 | 16 | 51 | 13 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Wapensysteem 28 – overige (wapen)systemen | 319 | 265 | 288 | 311 | 334 | 691 | 748 | 708 | 649 | 763 | 749 | 651 | 660 | 548 | 473 | 429 | 539 | 401 | 341 | 335 | 323 |
Vrije ruimte / spanning1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | -336 | -497 | -210 | -155 | -124 | -150 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 105 | 377 | 688 | 994 | 1.132 |
subtotaal 4 (wapensystemen) | 2.286 | 2.203 | 2.103 | 2.186 | 2.074 | 2.258 | 2.571 | 2.879 | 2.971 | 3.150 | 3.033 | 3.047 | 3.075 | 3.059 | 3.131 | 3.172 | 3.144 | 3.200 | 3.200 | 3.192 | 3.181 |
TOTAAL BEGROTING NAAR WAPENSYSTEMEN | 8.472 | 8.156 | 8.067 | 7.702 | 7.788 | 7.968 | 8.234 | 8.416 | 8.434 | 8.449 | 8.395 | 8.327 | 8.333 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.305 | 8.305 |
Begrotingsoverzicht cf nota | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TOTAAL BEGROTING | 7.702 | 7.788 | 7.968 | 8.234 | 8.416 | 8.434 | 8.449 | 8.395 | 8.327 | 8.333 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.314 | 8.305 | 8.305 |
INZET volgens financieel overzicht | 177 | 253 | 301 | 368 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 |
INZET naar begrotingsartikel | 177 | 253 | 301 | 368 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 |
waarvan beleidsartikel 1 – Inzet | 177 | 253 | 301 | 368 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 | 318 |
DEFENSIEBREED volgens financieel overzicht | 3.228 | 3.405 | 3.465 | 3.493 | 3.412 | 3.365 | 3.211 | 3.277 | 3.190 | 3.169 | 3.193 | 3.125 | 3.083 | 3.113 | 3.060 | 3.042 | 3.051 | 3.051 |
DEFENSIEBREED naar begrotingsartikel | 3.228 | 3.405 | 3.465 | 3.493 | 3.412 | 3.365 | 3.211 | 3.277 | 3.190 | 3.169 | 3.193 | 3.125 | 3.083 | 3.113 | 3.060 | 3.042 | 3.051 | 3.051 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 7 | 9 | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen | 259 | 470 | 468 | 436 | 395 | 342 | 241 | 240 | 162 | 162 | 222 | 164 | 138 | 167 | 133 | 133 | 132 | 132 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 254 | 264 | 236 | 246 | 243 | 239 | 241 | 245 | 248 | 248 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 249 | 250 | 250 |
waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra | 943 | 969 | 960 | 950 | 933 | 910 | 883 | 889 | 894 | 894 | 892 | 892 | 892 | 892 | 892 | 892 | 892 | 892 |
waarvan niet-beleidsartikel 9 – Algemeen | 101 | 100 | 99 | 100 | 96 | 97 | 97 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
warvan niet-beleidsartikel 10 – Centraal Apparaat | 1.659 | 1.589 | 1.614 | 1.596 | 1.555 | 1.535 | 1.454 | 1.438 | 1.437 | 1.400 | 1.369 | 1.355 | 1.340 | 1.338 | 1.317 | 1.315 | 1.310 | 1.310 |
waarvan niet-beleidsartikel 11 – Geheime uitgaven | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
waarvan niet-beleidsartikel 12 – Nominaal en Onvoorzien | 0 | 0 | 76 | 153 | 179 | 229 | 283 | 357 | 341 | 358 | 353 | 356 | 356 | 359 | 360 | 345 | 359 | 359 |
ORGANIEKE EENHEDEN volgens financieel overzicht | 2.112 | 2.055 | 1.943 | 1.802 | 1.806 | 1.779 | 1.770 | 1.766 | 1.772 | 1.770 | 1.743 | 1.739 | 1.740 | 1.739 | 1.735 | 1.753 | 1.743 | 1.755 |
ORGANIEKE EENHEDEN naar begrotingsartikel | 2.112 | 2.055 | 1.943 | 1.802 | 1.806 | 1.779 | 1.770 | 1.766 | 1.772 | 1.770 | 1.743 | 1.739 | 1.740 | 1.739 | 1.735 | 1.753 | 1.743 | 1.755 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 429 | 452 | 426 | 397 | 397 | 387 | 387 | 388 | 388 | 387 | 388 | 387 | 386 | 387 | 387 | 386 | 387 | 399 |
waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten | 819 | 803 | 744 | 701 | 698 | 692 | 694 | 689 | 691 | 689 | 691 | 691 | 691 | 689 | 687 | 703 | 693 | 692 |
waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten | 233 | 202 | 229 | 185 | 182 | 176 | 182 | 188 | 192 | 201 | 180 | 184 | 186 | 186 | 184 | 186 | 186 | 186 |
waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee | 325 | 331 | 319 | 316 | 320 | 316 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 | 317 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 209 | 176 | 135 | 113 | 118 | 119 | 101 | 97 | 98 | 90 | 81 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
waarvan beleidsartikel 8 – Commando DienstenCentra | 97 | 93 | 90 | 91 | 91 | 90 | 90 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 | 87 |
WAPENSYSTEMEN volgens financieel overzicht | 2.186 | 2.074 | 2.258 | 2.571 | 2.879 | 2.971 | 3.150 | 3.033 | 3.047 | 3.075 | 3.059 | 3.131 | 3.172 | 3.144 | 3.200 | 3.200 | 3.192 | 3.181 |
WAPENSYSTEMEN naar begrotingsartikel | 2.186 | 2.074 | 2.258 | 2.571 | 2.879 | 2.971 | 3.150 | 3.033 | 3.047 | 3.075 | 3.059 | 3.131 | 3.172 | 3.144 | 3.200 | 3.200 | 3.192 | 3.181 |
waarvan beleidsartikel 2 – taakuitvoering zeestrijdkrachten | 276 | 275 | 282 | 286 | 281 | 281 | 281 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 282 | 270 |
waarvan beleidsartikel 3 – taakuitvoering landstrijdkrachten | 336 | 401 | 418 | 437 | 427 | 426 | 423 | 423 | 423 | 426 | 423 | 423 | 423 | 426 | 426 | 425 | 425 | 426 |
waarvan beleidsartikel 4 – taakuitvoering luchtstrijdkrachten | 419 | 451 | 460 | 449 | 451 | 456 | 441 | 433 | 426 | 417 | 434 | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 | 428 |
waarvan beleidsartikel 5 – taakuitvoering marechaussee | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen | 761 | 596 | 1.086 | 1.507 | 1.553 | 1.588 | 1.750 | 1.642 | 1.512 | 1.539 | 1.502 | 1.573 | 1.611 | 1.477 | 1.261 | 952 | 637 | 500 |
waarvan beleidsartikel 6 – Investeringen (spanning)1 | 0 | 0 | -336 | -497 | -210 | -155 | -124 | -150 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 105 | 377 | 688 | 994 | 1.132 |
waarvan beleidsartikel 7 – Defensie Materieel Organisatie | 391 | 348 | 344 | 386 | 374 | 373 | 377 | 400 | 401 | 408 | 414 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 |