Beleidsartikel 11: Integraal waterbeleid
11 | Integraal waterbeleid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 37.847 | 39.421 | 37.728 | 37.006 | 37.605 | 37.937 | |
Mutatie Amendement 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 1.300 | – 757 | – 277 | – 276 | – 276 | – 276 | |
Nieuwe mutaties | – 1.164 | 7.309 | 6.183 | 5.140 | 5.097 | 5.151 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 35.383 | 45.973 | 43.634 | 41.870 | 42.426 | 42.812 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
11.01 | Algemeen Waterbeleid | ||||||
1. | Overboeking SZW | – 1.263 | |||||
Diversen | 424 | 418 | 486 | 425 | 433 | 435 | |
11.02 | Waterveiligheid | ||||||
Diversen | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
11.03 | Grote oppervlaktewateren | ||||||
Diversen | – 400 | – 400 | – 400 | – 400 | – 450 | – 400 | |
11.04 | Integraal Waterbeleid | ||||||
2. | Conversie beleidsartikelen 11 en 12 | 7.310 | 6.099 | 5.118 | 5.117 | 5.119 | |
Diversen | – 19 | – 2 | – 3 | – 3 | – 3 | ||
Totaal | – 1.164 | 7.309 | 6.183 | 5.140 | 5.097 | 5.151 |
Ad 1. Overboeking aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Conform afspraak wordt het restbudget betreffende de subsidieregeling «Compensatie kinderopvang» voor waterschappen jaarlijks teruggeboekt naar SZW.
Ad 2. In het kader van de samenvoeging van artikel 11 Waterkwantiteit en 12 Waterkwaliteit worden middelen vanaf artikel 12 overgeboekt naar de nieuwe budgetplaats 11.04 Waterkwaliteit, van artikel 11 Integraal Waterbeleid (zie de toelichting in de groeiparagraaf).
Beleidsartikel 12: Waterkwaliteit
12 | Waterkwaliteit | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.225 | 7.685 | 6.474 | 5.493 | 5.492 | 5.494 | |
Mutatie Amendement 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 660 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | |
Nieuwe mutaties | 590 | – 7.310 | – 6.099 | – 5.118 | – 5.117 | – 5.119 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 6.155 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
12.01 | Waterkwaliteit | ||||||
1. | Conversie RWS WKK Opdrachten | – 7.310 | – 6.099 | – 5.118 | – 5.117 | – 5.119 | |
Diversen | 590 | ||||||
Totaal | 590 | – 7.310 | – 6.099 | – 5.118 | – 5.117 | – 5.119 |
Ad 1. In het kader van de samenvoeging van artikel 11 Waterkwantiteit en 12 Waterkwaliteit worden middelen vanaf artikel 12 overgeboekt naar de nieuwe budgetplaats 11.04 Waterkwaliteit. Een toelichting op de samenvoeging van de artikelen 11 en 12 is opgenomen in de groeiparagraaf.
Beleidsartikel 13: Ruimtelijke ontwikkeling
13 | Ruimtelijke ontwikkeling | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 194.736 | 132.592 | 195.398 | 194.389 | 186.815 | 186.518 | |
Mutatie Amendement 2015 | – 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 81.116 | 757 | 297 | 126 | 126 | 176 | |
Nieuwe mutaties | 13.394 | – 21.116 | – 89.891 | – 86.213 | – 86.195 | – 86.191 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 126.514 | 112.233 | 105.804 | 108.302 | 100.746 | 100.503 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
13.01 | Ruimtelijke instrumentarium | ||||||
1. | BOA-opdrachten | – 1.288 | – 930 | – 1.395 | – 1.453 | – 1.337 | – 1.337 |
Diversen | 589 | – 872 | – 82 | – 24 | – 15 | – 13 | |
13.02 | Geo-informatie | ||||||
2. | Bijdrage EZ PDOK en Basisregistraties | 1.225 | |||||
Diversen | 1.570 | 285 | 135 | 0 | 0 | 0 | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | ||||||
Diversen | 277 | – 465 | 14 | 15 | 18 | 19 | |
13.04 | Ruimtegebruik bodem | ||||||
3. | Kasschuif Bodem | 46.752 | – 10.752 | – 12.000 | – 12.000 | – 12.000 | |
4. | Decentralisatie Bodem (PF) | – 35.988 | – 32.988 | – 27.988 | – 27.988 | – 27.988 | |
Decentralisatie Bodem (GF) | – 46.242 | – 46.242 | – 46.242 | – 46.242 | – 46.242 | ||
5. | BOA-opdrachten | 2.311 | 930 | 1.395 | 1.453 | 1.337 | 1.337 |
Diversen | 918 | 653 | – 1 | 1 | 7 | 8 | |
13.05 | Eenvoudig beter | ||||||
6. | Claim OLO-3 | 2.800 | |||||
7. | Eenvoudig Beter | 7.600 | 14.296 | ||||
8. | Diversen | – 2.608 | 465 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Totaal | 13.394 | – 21.116 | – 89.891 | – 86.213 | – 86.195 | – 86.191 |
Ad. 1. Dit betreft met name financiering (via artikel 13.04) voor BoA (Beleidsondersteuning en Advies)-opdrachten die RWS uitvoert, hieronder vallen het stimuleringsprogramma Ruimtelijke Adaptatie, de bijdrage aan de Vlaams Nederlandse Schelde Commissie en een bijdrage voor de Rijksstructuurvisie Grevelingen-, Volkerak-,Zoommeer, Caribisch Nederland en opdrachten Klimaat, Lucht en Geluid.
Ad 2. De betreft de bijdrage van EZ voor de opdrachtverstrekking aan Geonovum en het Kadaster voor PDOK (Publieke Dienstverlening op de Kaart) en de opdracht aan het Kadaster voor Basisregistraties. De opdrachtverstrekkingen verlopen via het Ministerie van IenM.
Ad 3. Bij ontwerpbegroting 2015 heeft het kabinet besloten om in het jaar 2016 € 60 miljoen in mindering te brengen op artikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling, ten behoeve van het rijksbrede beeld. Om uitvoering te geven aan het bodembeleid, waarbij middelen worden gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds voor de periode 2015–2020 (vastgelegd in het convenant «Bodem en Ondergrond» van 17 maart 2015), wordt een kasschuif via het Deltafonds doorgevoerd.
Ad 4. Het bodembeleid voor de periode 2016 – 2020 is opgenomen in het convenant «Bodem en Ondergrond 2016 – 2020». Dit convenant is ondertekend door het Rijk, het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Met de ondertekening van het convenant wordt de definitieve stap gezet naar de decentralisatie. Tevens vindt de uitfinanciering van oude afspraken plaats. Dit betreft bijvoorbeeld de rijksbijdrage aan het Rotterdamse gasfabriekprogramma in de periode 2016–2020 en de afkoop van de rijksbijdragen aan het Amsterdamse gasfabriekenprogramma, de Volgermeerpolder, aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel en bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland. Zoals aangekondigd in de meicirculaires (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000 B, nr. 26 en Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000 C, nr. 26), worden de middelen bij deze budgettaire nota overgeboekt.
Ad 5. Dit betreft met name de tegenboeking van hetgeen onder ad 1 is aangegeven.
Ad 6. Er worden extra middelen beschikbaar gesteld voor het tijdig (eind 2016) opleveren van het ICT-systeem voor OLO-3 dat voorwaardelijk is voor de implementatie van de Omgevingswet (Ow).
Ad 7. Binnen het programma Eenvoudig Beter wordt er gewerkt aan de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving). Hiertoe worden financiële middelen beschikbaar gesteld. Voor 2016 worden de middelen overgeboekt vanuit de voeding van het Infrastructuurfonds (€ 16 miljoen) en het Deltafonds (€ 4 miljoen). Hiervan betreft circa € 14,5 miljoen het programmadeel. Het resterende bedrag (circa € 5,5 miljoen) betreft het apparaatdeel.
Ad 8. Dit betreft met name in 2015 de financiering van de inzet vanuit RWS ten behoeve van de bouw van een nieuw geautomatiseerd systeem voor de uitvoering van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht).
Beleidsartikel 14: Wegen en Verkeersveiligheid
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 32.043 | 32.654 | 33.272 | 28.331 | 28.328 | 28.331 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 1.095 | 998 | – 92 | 1 326 | 163 | 162 | |
Nieuwe mutaties | 3.900 | – 238 | – 1.559 | – 508 | – 321 | – 121 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 37.038 | 33.414 | 31.621 | 29.149 | 28.170 | 28.372 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
14.01 Netwerk | |||||||
1. | Amendement Hoogland c.s. fiets- en wandelroutes | 500 | |||||
Diversen | 1.614 | – 238 | – 1.559 | – 508 | – 321 | – 121 | |
14.02 Veiligheid | |||||||
2. | CBR alcoholslot | 1.786 | |||||
Totaal | 3.900 | – 238 | – 1.559 | – 508 | – 321 | – 121 |
Ad 1. Het amendement van het lid Hoogland c.s. van 24 november 2014 (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 58) heeft het uitgavenbedrag van artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling verlaagd met € 0,5 miljoen en artikel 15 met eenzelfde bedrag verhoogd. Met dit amendement wordt € 0,5 miljoen ter beschikking gesteld voor het Wandelnet en het Fietsplatform voor onderhoud van de landelijke recreatieve routestructuren voor wandelen en fietsen. Omdat het fietsbeleid onderdeel is van het programma Beter Benutten wordt dit bedrag overgeheveld van artikel 15 naar artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid.
Ad 2. De Raad van State heeft op 4 maart 2015 geoordeeld dat het CBR geen alcoholslotprogramma meer mag opleggen. Voor de financiële gevolgen van deze uitspraak zijn aanvullende middelen toegekend aan het CBR. De middelen worden ingezet om de feitelijke kosten te vergoeden aan de personen die een bezwaar- of beroepsprocedure hebben lopen tegen de oplegging van het alcoholslotprogramma. Daarnaast zijn additionele middelen benodigd voor aanpassingen in het kader van de Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid 2011 (RMRG 2011), zodat het CBR tijdelijk een andere bestuursrechtelijke maatregel kan opleggen in plaats van het alcoholslot (cursus over alcohol en verkeer of geschiktheidsonderzoek). Tot slot krijgt het CBR financiële compensatie voor de extra kosten die het CBR heeft gemaakt voor juridische ondersteuning.
14 | Wegen en verkeersveiligheid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 398 | ||||||
Nieuwe mutaties | 478 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 6.862 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 | 6.782 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diversen | 478 | ||||||
Totaal | 478 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 15: OV-keten
15 | OV-keten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.021 | 6.209 | 5.994 | 6.331 | 6.580 | 6.581 | |
Mutatie Amendement 2015 | 500 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 41 | 22 | – 87 | – 76 | – 271 | – 21 | |
Nieuwe mutaties | – 760 | – 96 | – 509 | – 184 | – 126 | – 54 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.720 | 6.135 | 5.398 | 6.071 | 6.183 | 6.506 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
15.01 OV-keten | |||||||
1. | Amendement Hoogland c.s. fiets- en wandelroutes | – 500 | |||||
Diversen | – 260 | – 96 | – 509 | – 184 | – 126 | – 54 | |
Totaal | – 760 | – 96 | – 509 | – 184 | – 126 | – 54 |
Ad 1. Het amendement van het lid Hoogland c.s. van 24 november 2014 (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 58) heeft het uitgavenbedrag van artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling verlaagd met € 0,5 miljoen en artikel 15 met eenzelfde bedrag verhoogd. Met dit amendement wordt € 0,5 miljoen ter beschikking gesteld voor het Wandelnet en het Fietsplatform voor onderhoud van de landelijke recreatieve routestructuren voor wandelen en fietsen. Omdat het fietsbeleid onderdeel is van het programma Beter Benutten wordt dit bedrag overgeheveld naar Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid.
15 | OV-keten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 122 | ||||||
Nieuwe mutaties | – 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Correctie ontvangstenraming | – 122 | |||||
Totaal | – 122 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. Dit betreft een correctie van een onjuiste ontvangstenraming bij eerste suppletoire begroting 2015, zoals ook gemeld aan de Tweede Kamer bij beantwoording van de Kamervragen over de eerste suppletoire begroting 2015 (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 210, nr. 3).
Beleidsartikel 16: Spoor
16 | Spoor | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 28.785 | 4.729 | 5.200 | 4.945 | 4.945 | 4.945 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 10.090 | 9.017 | – 24 | – 15 | – 10 | – 10 | |
Nieuwe mutaties | – 2.347 | 10.250 | 8.879 | – 100 | – 65 | – 29 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 36.528 | 23.996 | 14.055 | 4.830 | 4.870 | 4.906 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16.01 Spoor | |||||||
1. | Opdrachten Spoor | 2.153 | |||||
2. | Kasschuif GSM-R | – 4.500 | 4.500 | ||||
3. | Overboeking GSM-R | 5.800 | 9.200 | ||||
Diversen | 0 | – 50 | – 321 | – 100 | – 65 | – 29 | |
Totaal | – 2.347 | 10.250 | 8.879 | – 100 | – 65 | – 29 |
Ad 1. Voor de uitvoering van diverse opdrachten voor Spoor, waaronder voor Fyra, goederenvervoer, HSL en concessiebeheer zijn additionele middelen toegevoegd.
Ad 2. Dit betreft een aanpassing van het kasritme voor de subsidie GSM-R(ail). Deze subsidie wordt verstrekt voor de aanpassing of vervanging van treinradioapparatuur om zo de interferentieproblematiek bij ProRail en vervoerders door de uitrol van 3G- en 4G-netwerken te mitigeren.
Ad 3. Dit betreft een overboeking van middelen vanuit het Infrastructuurfonds artikel 13 Spoor voor de subsidieregeling GSM-R(ail). De uitgaven in het kader van deze subsidieregeling worden verantwoord op Hoofdstuk XII.
16 | Spoor | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 135 | ||||||
Nieuwe mutaties | – 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diversen | – 135 | ||||||
Totaal | – 135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 17: Luchtvaart
17 | Luchtvaart | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 23.759 | 25.370 | 16.136 | 11.780 | 11.778 | 8.759 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 639 | – 294 | – 181 | – 40 | – 29 | – 28 | |
Nieuwe mutaties | 3.651 | – 91 | – 769 | – 274 | – 170 | – 74 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 26.771 | 24.985 | 15.186 | 11.466 | 11.579 | 8.657 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17.01 | Luchtvaart | ||||||
1. | Wettelijke taken, toezeggingen en Alderstafels | 1.000 | |||||
2. | Convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol | 1.900 | |||||
Diversen | 751 | – 91 | – 769 | – 274 | – 170 | – 74 | |
Totaal | 3.651 | – 91 | – 769 | – 274 | – 170 | – 74 |
Ad 1. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke taken en toezeggingen aan het parlement en om de planning van de Alderstafels uit te voeren, zijn aanvullende middelen toegekend voor 2015.
Ad 2. Toevoeging uit de eindejaarsmarge voor de financiële vergoeding aan agrariërs voor het versneld onderploegen van graanresten na de oogst. Dit is één van de maatregelen uit het convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol om de vogelaanvaringsproblematiek te verminderen.
17 | Luchtvaart | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 33.109 | 6.828 | 325 | 25 | 25 | 25 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 240 | – 200 | – 300 | ||||
Nieuwe mutaties | 62 | 2.683 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 33.411 | 9.311 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijstelling ontvangsten overige Schipholprojecten | 2.683 | |||||
2. | Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium | 62 | |||||
Totaal | 62 | 2.683 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ad 1. De ontvangsten uit de heffingen voor de overige Schipholprojecten zijn in 2013 en 2014 neerwaarts bijgesteld als gevolg van minder vliegbewegingen. Omdat de uitgaven voor de overige Schipholprojecten worden gefinancierd uit de heffingen, moeten deze ontvangsten alsnog in 2016 gerealiseerd worden.
Ad 2. In 2004 is door het toenmalige Ministerie van VenW een subsidie verstrekt voor de financiering van het sociaal plan van de Stichting Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). In 2011 is het penvoerderschap NLR overgedragen aan het Ministerie van EZ. Met de overdracht is het aan de Minister van EZ om de subsidie definitief vast te stellen. Deze subsidie is nu vastgesteld op een lager bedrag dan het verstrekte voorschot, het verschil wordt door de NLR terugbetaald aan IenM.
Beleidsartikel 18: Scheepvaart en havens
18 | Scheepvaart en havens | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 4.732 | 4.777 | 4.847 | 4.835 | 4.834 | 4.835 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 8.436 | 18.671 | 6.780 | 4.456 | 2.599 | 2.599 | |
Nieuwe mutaties | – 21 | 1.549 | 16.705 | 5.513 | 3.547 | 1.404 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 13.147 | 24.997 | 28.332 | 14.804 | 10.980 | 8.838 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
18.01 | Scheepvaart en havens | ||||||
1. | Topsector Logistiek | 1.592 | 16.733 | 5.540 | 3.572 | 1.429 | |
2. | Bijdrage ILT Marpol | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 | – 25 |
Diversen | 4 | – 18 | – 3 | – 2 | 0 | 0 | |
Totaal | – 21 | 1.549 | 16.705 | 5.513 | 3.547 | 1.404 |
Ad 1. Voor de in 2016 op te starten activiteiten voor de Topsector Logistiek worden middelen overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds en vanuit artikel 14, 15, 16 en 17 van HXII naar artikel 18. De uitgaven voor de Topsector Logistiek worden namelijk gecoördineerd en verantwoord op artikel 18. Het programma van de Topsector Logistiek is onderverdeeld in tien acties. De opdrachten worden op basis van het meerjarenprogramma via het programmasecretariaat van de topsector uitgezet.
Ad 2. Sinds 1 januari 2015 zijn de internationale emissie-eisen voor zwaveluitstoot in de zeevaart van kracht. Voor schepen die varen in de Sulphur Emission Control Areas (SECA) in Europa dient het zwavelgehalte van de scheepsbrandstof te worden teruggebracht. Handhaving van deze nieuwe eisen zorgt voor hogere laboratoriumuitgaven waarvoor de ILT een bijdrage ontvangt.
18 | Scheepvaart en havens | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 141 | ||||||
Nieuwe mutaties | – 141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Diversen | – 141 | ||||||
Totaal | – 141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 19: Klimaat
19 | Klimaat | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 59.915 | 52.747 | 51.506 | 50.053 | 49.305 | 49.311 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 10.990 | 5.058 | 4.447 | 4.347 | 6.939 | 6.939 | |
Nieuwe mutaties | 13.507 | – 44 | – 511 | – 964 | – 3.838 | – 3.836 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 84.412 | 57.761 | 55.442 | 53.436 | 52.406 | 52.414 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
19.01 | Tegengaan klimaatverandering | ||||||
1. | Eindejaarsmarge | 1.200 | |||||
2. | Bijdrage RWS | 1.937 | 996 | 996 | 996 | 996 | 996 |
3. | Takenoverdracht stimuleringsmaatregelen | – 2.750 | – 2.750 | ||||
Diversen | 1.362 | 280 | 416 | 17 | 20 | 21 | |
19.02 | Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking | ||||||
4. | Eindejaarsmarge | 5.100 | |||||
5. | Opdrachten RIVM | 3.785 | |||||
Diversen | 123 | – 1.320 | – 1.923 | – 1.977 | – 2.104 | – 2.103 | |
Totaal | 13.507 | – 44 | – 511 | – 964 | – 3.838 | – 3.836 |
Ad 1. Toevoeging uit de eindejaarsmarge vanwege het voorzetten van projecten van vorig jaar, met name in het kader van de subsidieverlening aan VNG.
Ad 2. Dit betreft de BOA financiering voor opdrachten die RWS uitvoert. Hieronder vallen onder andere de uitvoering van de SER-Klimaatagenda, Infomil industriële emissies, Rijden op Waterstof, het innovatieprogramma elektrisch rijden en het actieplan duurzaamheid brandstofmix.
Ad 3. De uitvoering van de stimuleringsmaatregelen MIA, VAMIL en Groen Beleggen is overgeheveld van artikel 19 Klimaat naar artikel 21 Duurzaamheid. Deze werkzaamheden sluiten beter aan op de algemene doelstelling van artikel 21. In het kader van de takenoverdracht worden de betreffende middelen overgeboekt van artikel 19 naar artikel 21. Voor de periode 2015–2018 zijn de middelen reeds overgeboekt in de eerste suppletoire begroting 2015.
Ad 4. Toevoeging uit de eindejaarsmarge vanwege het voorzetten van projecten van vorig jaar, met name in het kader van Interreg en ESA-ruimtevaart.
Ad 5. Dit betreffen overboekingen vanuit artikel 13, 17, 19, 20 en 22 naar artikel 19 in het kader van opdrachtverlening aan het RIVM. Op artikel 19 wordt de middelen aan het RIVM verantwoord.
Beleidsartikel 20: Lucht en Geluid
20 | Lucht en geluid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 36.450 | 29.856 | 30.214 | 34.623 | 33.071 | 33.075 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 24 | 1.716 | 874 | 10.366 | – 1.194 | – 1.194 | |
Nieuwe mutaties | – 3.630 | – 589 | – 574 | – 10 | – 7 | – 7 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 32.796 | 30.983 | 30.514 | 44.979 | 31.870 | 31.874 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
20.01 | Gezonde lucht en tegengaan geluidhinder | ||||||
1. | Interne herschikking budgetten | – 1.474 | – 310 | – 400 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | – 2.156 | – 279 | – 174 | – 10 | – 7 | – 7 | |
Totaal | – 3.630 | – 589 | – 574 | – 10 | – 7 | – 7 |
Ad 1. Deze herschikking betreft een overboeking naar artikel 19 Klimaat ten behoeve van de uitvoeringskosten op het beleidsterrein Duurzame Mobiliteit.
Beleidsartikel 21: Duurzaamheid
21 | Duurzaamheid | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 20.493 | 22.612 | 18.320 | 18.152 | 15.320 | 15.322 | |
Mutatie Amendement 2015 | 1.000 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 2.135 | – 286 | 862 | 874 | – 2.108 | – 2.108 | |
Nieuwe mutaties | 3.150 | 1.238 | 1.706 | 2.570 | 5.457 | 5.458 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 22.508 | 23.564 | 20.888 | 21.596 | 18.669 | 18.672 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
21.01 | Afval en duurzaamheidsagenda | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.02 | Preventie en milieugebruiksruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.03 | Ecosystemen en landbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
21.04 | Duurzaamheidsinstrumentarium | ||||||
Diversen | 35 | – 61 | – 60 | – 1 | – 1 | – 1 | |
21.05 | Duurzame productketens | ||||||
1. | Afvalproblematiek Caribisch Nederland | 1.000 | |||||
2. | Takenoverdracht stimuleringsmaatregelen | 2.750 | 2.750 | ||||
Diversen | 863 | 947 | 1.414 | 2.219 | 2.356 | 2.357 | |
21.06 | Natuurlijk kapitaal | ||||||
3. | AGRO | 1.900 | |||||
Diversen | – 648 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | |
Totaal | 3.150 | 1.238 | 1.706 | 2.570 | 5.457 | 5.458 |
Ad 1. Toevoeging in het kader van financiële ondersteuning voor afvalpreventie en afvalscheiding op Caribisch Nederland.
Ad 2. De uitvoering van de stimuleringsmaatregelen MIA, VAMIL en Groen Beleggen is overgeheveld van artikel 19 Klimaat naar artikel 21 Duurzaamheid. Deze werkzaamheden sluiten beter aan op de algemene doelstelling van artikel 21. In het kader van de takenoverdracht worden de betreffende middelen overgeboekt van artikel 19 naar artikel 21. Voor de periode 2015–2018 zijn de middelen reeds overgeboekt in de eerste suppletoire begroting 2015.
Ad 3. Toevoeging voor de intensivering van diverse projecten in het kader van onderzoek naar intensieve veehouderij en het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de akkerbouw.
Beleidsartikel 22: Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
22 | Omgevingsveiligheid en milieurisico's | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 43.846 | 48.653 | 51.596 | 64.782 | 71.894 | 71.906 | |
Mutatie Amendement 2015 | – 1.000 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 5.023 | – 4.383 | – 3.950 | – 4.232 | – 4.137 | – 4.237 | |
Nieuwe mutaties | – 16.215 | – 10.258 | 5.065 | – 7.408 | – 8.249 | – 1.647 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 31.654 | 34.012 | 52.711 | 53.142 | 59.508 | 66.022 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
22.01 | Veiligheid chemische stoffen | ||||||
1. | Bijdrage RWS | 1.907 | |||||
Diversen | – 1.902 | 1.462 | 1.265 | 292 | – 578 | – 578 | |
22.02 | Veiligheid biotechnologie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22.03 | Veiligheid bedrijven en transport | ||||||
2. | Impuls Omgevingsveiligheid | – 16.747 | – 15.775 | ||||
3. | Asbestdaken | 0 | 5.500 | 5.000 | – 6.500 | – 4.000 | 0 |
4. | Safety deals | 2.600 | 0 | 0 | 0 | – 2.600 | 0 |
5. | Bijdrage RWS | – 1.907 | |||||
Diversen | – 166 | – 1.445 | – 1.200 | – 1.200 | – 1.071 | – 1.069 | |
Totaal | – 16.215 | – 10.258 | 5.065 | – 7.408 | – 8.249 | – 1.647 |
Ad 1. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 22.03 naar artikel 22.01 ten behoeve van opdrachten aan Rijkswaterstaat (RWS) in het kader van Chemische Stoffen.
Ad 2. Dit betreft een overboeking naar het Provinciefonds ten behoeve van het Programma Impuls Omgevingsveiligheid (IOV) 2015–2018.
Ad 3. Budgettaire ophoging ten behoeve van de stimuleringsregeling asbestcementdaken en -gevelplaten die per 1 januari 2016 van kracht wordt. Het betreft een verschuiving binnen de meerjarenramingen.
Ad 4. Dit betreft middelen ten behoeve van het aangaan van veiligheidscoalities, zogenoemde saftey deals. Deze veiligheidscoalities worden gevormd in het kader van de verbetering van de omgevingsveiligheid in de chemische industrie.
Ad 5. Dit betreft een overboeking vanuit artikel 22.03 naar artikel 22.01 ten behoeve van opdrachten aan Rijkswaterstaat (RWS) in het kader van Chemische Stoffen.
Beleidsartikel 23: Meteorologie, seismologie en aardobservatie
23 | Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 39.914 | 41.527 | 45.086 | 36.664 | 36.659 | 36.665 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 165 | ||||||
Nieuwe mutaties | – 1.648 | – 8.094 | – 3.075 | 8.380 | 12.325 | 1.880 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 38.431 | 33.433 | 42.011 | 45.044 | 48.984 | 38.545 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
23.01 Meteorologie en seismologie | |||||||
1. | Herverdeling eenheidsprijzen kantoren | 1.961 | 1.961 | 1.961 | 1.961 | 1.961 | |
2. | Herschikking budgetten | 2.900 | 1.100 | 760 | 760 | 760 | 760 |
Diversen | 206 | – 158 | – 161 | – 163 | – 163 | – 163 | |
23.02 Aardobservatie | |||||||
3. | Herschikking budgetten | – 2.900 | – 1.100 | – 760 | – 760 | – 760 | – 760 |
4. | Kasschuif | – 1.945 | – 10.000 | – 5.000 | 6.500 | 10.445 | |
Diversen | 91 | 103 | 125 | 82 | 82 | 82 | |
Totaal | – 1.648 | – 8.094 | – 3.075 | 8.380 | 12.325 | 1.880 |
Ad 1. Betreft de verrekening van huisvestingsbudgetten in verband met de financiële gevolgen van de masterplannen en stelselherziening van de rijkshuisvesting door RVB.
Ad 2 en 3. Voor uitgaven met betrekking tot de vervanging neerslagradar, reken- en opslaginfrastructuur, open data en informatiebeveiliging en dienstverlening met betrekking tot veiligheidsregio’s is het budget tussen Meteorologie en seismologie (23.01) en aardobservatie (23.02) herschikt.
Ad 4. De bij KNMI door te schuiven middelen betreffen gelden die bestemd zijn voor het EU-programma EUMETSAT (weersatellieten). De Nederlandse bijdrage loopt via KNMI. De bijdrage van Nederland aan dit programma is in latere jaren nodig dan was geraamd (programma loopt trager). De middelen worden om deze reden op artikel 23 van KNMI doorgeschoven naar latere jaren.
Beleidsartikel 24: Handhaving en toezicht
24 | Handhaving en toezicht | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 110.047 | 107.471 | 104.448 | 102.169 | 102.164 | 102.170 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 2.933 | – 3.306 | – 4.110 | – 4.264 | – 4.264 | – 4.264 | |
Nieuwe mutaties | 9.219 | 6.490 | 4.581 | 4.699 | 4.700 | 4.700 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 116.333 | 110.655 | 104.919 | 102.604 | 102.600 | 102.606 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
24.01 Handhaving en toezicht | |||||||
1. | Uniformering ICT | 4.300 | 2.200 | 100 | |||
2. | Correctie n.a.v. overboeking KFD | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | 4.100 |
Diversen | 819 | 190 | 381 | 599 | 600 | 600 | |
Totaal | 9.219 | 6.490 | 4.581 | 4.699 | 4.700 | 4.700 |
Ad 1. Als gevolg van de fusie tussen de VROM-inspectie en de Inspectie VenW tot ILT in 2012 zijn verschillende werkprocessen en een divers ICT-landschap ontstaan (zie Kamerbrief over de aanpak van ICT-vraagstukken bij de Inspectie Leefomgeving en Transport van 5 september 2014 (Kamerstukken II, 2013–2014, 26 643, nr. 326)). ILT ontvangt hiervoor een bijdrage in de kosten.
Ad 2. Dit betreft een correctieboeking. Met de overdracht van de Kernfyschische dienst naar ANVS dit jaar zijn de betreffende middelen uit artikel 24 gehaald terwijl dat artikel 97 moest zijn.
Beleidsartikel 25: Brede doeluitkering
25 | Brede doeluitkering | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.782.405 | 1.825.530 | 1.809.209 | 1.795.339 | 1.795.236 | 1.792.492 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 91.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwe mutaties | 6.185 | – 972.842 | – 955.690 | – 940.341 | – 940.292 | – 938.939 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.879.591 | 852.688 | 853.519 | 854.998 | 854.944 | 853.553 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
25.01 | Brede doeluitkering | ||||||
1. | Decentralisatie Limburg | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
2. | Lenteakkoord | 0 | 7.500 | 10.000 | |||
3. | Maaslijn | 0 | 1.314 | 7.234 | 7.234 | 7.234 | 7.234 |
4. | Heerlen – Aken | 0 | 2.000 | 3.500 | 1.000 | ||
5. | Decentralisatie Zwolle – Enschede | 238 | 6.289 | 13.489 | 6.289 | 6.289 | 6.289 |
6. | Loon- en prijsbijstelling 2015 | 5.947 | 6.049 | 6.012 | 5.950 | 5.945 | 5.933 |
7. | Decentralisatie BDU naar Provinciefonds | – 995.994 | – 1.001.925 | – 966.814 | – 965.760 | – 964.395 | |
Totaal | 6.185 | – 972.842 | – 955.690 | – 940.341 | – 940.292 | – 938.939 |
Ad 1. De stoptreindiensten Roermond – Maastricht Randwyck en Sittard – Heerlen maken per 11 december 2016 geen onderdeel meer uit van het hoofdrailnet, maar van de regionale (multimodale) vervoerconcessie in Limburg. De decentralisatie van deze twee diensten verloopt voor IenM budgetneutraal. De concessieprijs voor het hoofdrailnet is verhoogd. Het bedrag waar de concessieprijs voor het hoofdrailnet mee wordt verhoogd, is beschikbaar gesteld aan de provincie Limburg ten behoeve van de exploitatie van de twee diensten. De middelen worden overgeboekt vanaf het Infrastructuurfonds naar artikel 25 BDU en vervolgens via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie, in verband met de decentralisatie van de BDU.
Ad 2. Dit betreft een overboeking aan de provincie Gelderland voor de in het Lenteakkoord van 2012 afgesproken bijdrage aan vier regionale spoorlijnen in Oost-Nederland. De middelen worden overgeboekt vanaf het Infrastructuurfonds naar artikel 25 BDU en vervolgens via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie, in verband met de decentralisatie van de BDU.
Ad 3. De provincie Limburg ontvangt via de BDU een totale bijdrage van € 30,25 miljoen voor de elektrificatie van de Maaslijn. De middelen worden overgeboekt vanaf het Infrastructuurfonds naar artikel 25 BDU en vervolgens via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie, in verband met de decentralisatie van de BDU.
Ad 4. Op het spoortraject Heerlen – Aken wordt het baanvak Landgraaf – grens geëlektrificeerd. In het Bestuurlijk Overleg MIRT van november 2013 is overeengekomen dat Rijk en Regio hiervoor gezamenlijk € 15 miljoen beschikbaar stellen. De middelen worden overgeboekt vanaf het Infrastructuurfonds naar artikel 25 BDU en vervolgens via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie, in verband met de decentralisatie van de BDU.
Ad 5. De provincie Overijssel ontvangt via de BDU een exploitatiebijdrage voor de gedecentraliseerde treindienst Zwolle – Enschede. De middelen worden overgeboekt vanaf het Infrastructuurfonds naar artikel 25 BDU en vervolgens via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie, in verband met de decentralisatie van de BDU.
Ad 6. Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling.
Ad 7. Met ingang van 1 januari 2015 is de Wet afschaffing plusregio’s in werking getreden. Deze wet maakt een einde aan de verplichte samenwerking in zeven plusregio’s. In deze wet is tevens de decentralisatie van de BDU wettelijk geregeld. Met ingang van 2016 worden de voor de provincies bestemde BDU-middelen toegevoegd aan het Provinciefonds. De BDU-middelen voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Stadsregio Amsterdam worden niet gedecentraliseerd naar het Provinciefonds en blijven verstrekt worden via de begroting van IenM.
Beleidsartikel 26: Bijdrage investeringsfondsen
26 | Bijdrage investeringsfondsen | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.453.944 | 6.670.619 | 7.011.539 | 6.477.778 | 6.578.486 | 6.723.128 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 405.136 | 70.544 | – 6.029 | 60.239 | 149.918 | – 552 | |
Nieuwe mutaties | – 169.789 | – 365.942 | – 400.224 | 87.520 | – 43.373 | – 56.023 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.879.019 | 6.375.221 | 6.605.280 | 6.625.537 | 6.685.031 | 6.666.553 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
26.01 Infrafonds | |||||||
1. | DBFM conversie A12 Ede-Grijsoord | – 59.124 | – 14.952 | 14.321 | 8.041 | 6.933 | 6.411 |
2. | DBFM conversie A9 Gaasperdammerweg | – 44.587 | – 134.735 | – 316.328 | 175.140 | 44.352 | 29.455 |
3. | DBFM conversie Keersluis Limmel | – 27.473 | – 694 | – 36 | 4.841 | 1.890 | 1.857 |
4. | Decentralisatie BDU: Heerlen-Aken | – 2.000 | – 3.500 | – 1.000 | |||
5. | Decentralisatie BDU: Lenteakkoord | – 7.500 | – 10.000 | ||||
6. | Decentralisatie BDU: Maaslijn | – 1.314 | – 7.234 | – 7.234 | – 7.234 | – 7.234 | |
7. | Decentralisatie BDU: Zwolle-Enschede | – 6.289 | – 13.489 | – 6.289 | – 6.289 | – 6.289 | |
8. | Decentralisatie Limburg | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | ||
9. | Eenvoudig Beter | – 16.037 | |||||
10. | Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) | – 4.329 | – 3.908 | – 3.366 | – 2.712 | – 2.765 | |
11. | GSM-R interferentie | – 5.800 | – 9.200 | ||||
12. | Herverdeling eenheidsprijzen kantoren | – 3.807 | – 3.806 | – 3.806 | – 3.924 | – 4.044 | |
13. | Loonbijstelling 2015 | 2.468 | 2.359 | 2.265 | 2.201 | 2.183 | 2.183 |
14. | Prijsbijstelling 2015 | 20.652 | 19.825 | 21.599 | 19.843 | 20.659 | 22.003 |
15. | Raming Infrastructuurfonds | – 65.000 | 15.000 | – 100.000 | – 100.000 | – 100.000 | |
16. | RSP 2015 BZK/Provinciefonds | – 64.560 | |||||
17. | RSP 2015 MinFin/BCF | – 2.550 | |||||
18. | SAP centralisatiebeheer | – 2.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | – 4.000 | |
19. | Topsector Logistiek 2016 | – 1.295 | – 13.607 | – 4.504 | – 2.904 | – 1.162 | |
20. | Verdeling Netwerkoverstijgende Kosten | – 37.023 | – 32.606 | – 29.428 | – 28.358 | – 28.332 | |
21. | Kasschuif t.b.v. rijksbrede beeld | – 40.000 | 40.000 | ||||
Diversen | 46 | 14 | – 737 | – 737 | – 737 | – 737 | |
26.02 Deltafonds | |||||||
22. | Eenvoudig Beter | – 4.009 | |||||
23. | Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) | – 908 | – 657 | – 540 | – 389 | – 362 | |
24. | Kasschuif Bodem | – 46.752 | 10.752 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | |
25. | Loonbijstelling 2015 | 573 | 556 | 548 | 569 | 569 | 564 |
26. | Prijsbijstelling 2015 | 4.766 | 4.409 | 3.977 | 3.545 | 3.364 | 3.281 |
27. | Raming Deltafonds | – 35.000 | – 115.000 | ||||
28. | SAP centralisatiebeheer | – 500 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | |
29. | Verdeling Netwerkoverstijgende Kosten | 37.023 | 32.606 | 29.428 | 28.358 | 28.332 | |
Diversen | – 184 | – 184 | – 184 | – 134 | – 184 | ||
Totaal | – 169.789 | – 365.942 | – 400.224 | 87.520 | – 43.373 | – 56.023 |
26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
Ad 1. In 2014 is de DBFM-aanbesteding van het project A12 Ede-Grijsoord afgerond. De budgettaire reeksen worden omgezet om aan de beschikbaarheidsvergoedingen te kunnen voldoen.
Ad 2. In 2014 is de DBFM-aanbesteding van het project A9 Gaasperdammerweg, onderdeel van het programma A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere, afgerond. De budgettaire reeksen worden omgezet om aan de beschikbaarheidsvergoedingen te kunnen voldoen.
Ad 3. In 2014 is de DBFM-aanbesteding van het project Nieuwe Keersluis Limmel afgerond. De budgettaire reeksen worden omgezet om aan de beschikbaarheidsvergoedingen te kunnen voldoen.
Ad 4. De middelen voor de BDU worden overgeheveld naar het Provinciefonds met uitzondering van de middelen voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Stadsregio Amsterdam. Met ingang van 1 januari 2015 is de Wet afschaffing plusregio’s in werking getreden, waarin tevens de decentralisatie van de BDU wettelijk is geregeld die per 1 januari 2016 plaats zal vinden. Bij ontwerpbegroting 2016 worden de reeksen met voor de provincies bestemde BDU-middelen overgeheveld naar het Provinciefonds. Ten behoeve van de decentralisatie van de BDU wordt budget overgeboekt van Infrastructuurfonds artikel 13 Spoorwegen naar Hoofdstuk XII artikel 25 BDU voor het project Heerlen-Aken.
Ad 5. Ten behoeve van de decentralisatie van de BDU wordt budget overgeboekt van Infrastructuurfonds artikel 13 Spoorwegen naar Hoofdstuk XII artikel 25 BDU voor het project lenteakkoordimpuls voor vier spoorlijnen in Oost-Nederland.
Ad 6. Ten behoeve van de decentralisatie van de BDU wordt budget overgeboekt van Infrastructuurfonds artikel 14 Regionaal/lokale infrastructuur naar Hoofdstuk XII artikel 25 BDU voor het project Maaslijn.
Ad 7. Ten behoeve van de decentralisatie van de BDU wordt budget overgeboekt van Infrastructuurfonds artikel 14 Regionaal/lokale infrastructuur naar Hoofdstuk XII artikel 25 BDU voor het project Zwolle-Enschede.
Ad 8. De stoptreindiensten Roermond – Maastricht Randwyck en Sittard – Heerlen maken per 11 december 2016 geen onderdeel meer uit van het hoofdrailnet, maar van de regionale (multimodale) vervoerconcessie in Limburg. De decentralisatie van deze twee diensten verloopt voor IenM budgetneutraal. De concessieprijs voor het hoofdrailnet is verhoogd aangezien het om onrendabele diensten gaat. Het bedrag waar de concessieprijs voor het hoofdrailnet mee wordt verhoogd wordt via het Provinciefonds beschikbaar gesteld aan de provincie Limburg ten behoeve van de exploitatie van de twee diensten. Hiervoor wordt budget overgeboekt van Infrastructuurfonds artikel 13 Spoorwegen naar Hoofdstuk XII artikel 25 BDU.
Ad 9. Voor de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving) wordt er in 2016 € 16,0 miljoen vanuit de voeding van het Infrastructuurfonds overgeboekt naar diverse (beleids)artikelen op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Infrastructuurfonds neemt hierdoor met € 16,0 miljoen af.
Ad 10. De afgelopen jaren is de druk op het gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) sterk toegenomen. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan in de financiering. Om deze problematiek van een oplossing te voorzien is in 2014 de Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) benoemd. Onder regie van de NCDO is onder andere besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Conform dat besluit heeft IenM bij eerste suppletoire begroting 2015 middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit de begroting Hoofdstuk XII. Voor de verrekening binnen IenM wordt in totaal € 39,2 miljoen vanuit de voeding van het Infrastructuurfonds overgeboekt naar artikel 99 Nominaal en Onvoorzien op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Infrastructuurfonds neemt hierdoor met € 39,2 miljoen af.
Ad 11. Dit betreft een overboeking van middelen van Infrastructuurfonds artikel 13 Spoorwegen naar Hoofdstuk XII artikel 16 Spoor voor de subsidieregeling GSM-R. De uitvoering van de subsidieregeling GSM-R is reeds gestart en dient te worden verantwoord op Hoofdstuk XII. Hiervoor is in totaal € 30,0 miljoen beschikbaar gesteld. Het gereserveerde IenM aandeel staat nog op Infrastructuurfonds artikel 13 Spoorwegen. Om de reeds gedane toezeggingen in de Staatscourant en richting RVO te kunnen verantwoorden op Hoofdstuk XII dient het IenM aandeel naar Hoofdstuk XII te worden overgeboekt.
Ad 12. Dit betreft de verrekening van huisvestingsbudgetten in verband met de financiële gevolgen van de masterplannen en stelselherziening van de rijkshuisvesting door het RVB.
Ad 13. Dit betreft de verwerking van de loonbijstelling 2015.
Ad 14. Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015.
Ad 15. Sinds enige jaren wordt er op de artikelen bij Wegen en Vaarwegen met een overprogrammering gewerkt om zeker te stellen dat de beschikbare middelen ook jaarlijks worden uitgeput. Bij deze begroting wordt het gebruik van dit instrument verder uitgebreid naar het Spoorartikel en het Deltafonds. Over de periode 2016–2020 wordt zo eenmalig € 100 miljoen per jaar vrijgespeeld. Via een kasschuif worden deze middelen in de periode 2021–2025 weer aan de fondsbegrotingen toegevoegd. Dit was mogelijk zonder consequenties op het lopende programma. Vanaf 2026 zal er een structurele ramingsbijstelling van € 100 miljoen per jaar worden toegepast.
Ad 16. Dit betreft de verwerking van een drietal overboekingen van Infrastructuurfonds artikel 14 Regionaal/lokale infrastructuur naar BZK/Provinciefonds van in totaal € 64,6 miljoen:
-
1. Het regiodeel van het Ruimtelijk Economisch Programma, onderdeel binnen het Regiospecifiek Pakket (RSP), is indertijd geparkeerd op de begroting van IenM. IenM stort, in lijn met 2010, 2011, 2012 en 2014 delen van dit budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog over 2015 de uitkering aan de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Flevoland zal zijn (€ 16,1 miljoen).
-
2. Voor een aantal Concrete projecten binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult Noord Nederland de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort IenM, in lijn met 2010, 2011 en 2012 delen van het taakstellende budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2015 zal zijn (€ 27,1 miljoen)
-
3. Voor het project FlorijnAs, Concreet project binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort IenM, in lijn met 2010, 2011, 2012 en 2014 delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2015 zal zijn (€ 21,4 miljoen).
Ad 17. Voor een aantal Concrete projecten binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult Noord Nederland de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort IenM delen van het taakstellende budget in het Provinciefonds. 5% van de uitkering wordt toegevoegd aan het BTW-compensatiefonds.
Ad 18. Dit betreft het aandeel van RWS voor het SAP Beheer dat centraal wordt gefinancierd op de begroting Hoofdstuk XII.
Ad 19. Voor de in 2016 op te starten activiteiten Topsector Logistiek wordt in totaal € 23,5 miljoen vanuit de voeding van het Infrastructuurfonds overgeboekt naar beleidsartikel 18 Scheepvaart en Havens op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Infrastructuurfonds neemt hierdoor met € 23,5 miljoen af.
Ad 20. Op Infrastructuurfonds artikelonderdeel 18.08 Netwerkoverstijgende Kosten waren de netwerkoverstijgende apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) en overige netwerkoverstijgende kosten van RWS verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van RWS gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds. Deze middelen worden nu toegewezen aan artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds en aan artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds. Dit betreft de overboeking van het Infrastructuurfonds naar het Deltafonds.
Ad 21. Dit betreft een kasschuif ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld. De meerjarige programmering wordt hierop niet aangepast.
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
Ad 21. Voor de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving) wordt er in 2016 € 4,0 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar diverse (beleids)artikelen op de begroting Hoofdstuk XII. De investeringruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 4,0 miljoen af.
Ad 22. De afgelopen jaren is de druk op het gebruik van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) sterk toegenomen. Hierdoor zijn er tekorten ontstaan in de financiering. Om deze problematiek van een oplossing te voorzien is in 2014 de Nationaal Commissaris Digitale Overheid (NCDO) benoemd. Onder regie van de NCDO is onder andere besloten tot interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI. Conform dat besluit heeft IenM bij eerste suppletoire begroting 2015 middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vanuit de begroting Hoofdstuk XII. Voor de verrekening binnen IenM wordt in totaal € 5,8 miljoen vanuit de voeding van het Deltafonds overgeboekt naar artikel 99 Nominaal en Onvoorzien op de begroting Hoofdstuk XII. De beschikbare investeringsruimte op het Deltafonds neemt hierdoor met € 5,8 miljoen af.
Ad 23. Op artikel 13.04 Ruimtegebruik bodem van Hoofdstuk XII worden de bijdragen aan medeoverheden voor het Meerjarenprogramma bodem verantwoord. In het convenant «Bodem en Ondergrond» van 17 maart 2015 zijn de afspraken over de decentralisatie van die middelen naar het Gemeente- en Provinciefonds voor de periode 2016–2020 vastgelegd. Bij ontwerpbegroting 2015 is besloten om in het jaar 2016 € 60 miljoen in mindering te brengen op deze reeks ten behoeve van het rijksbrede beeld. Om te voorkomen dat de uitvoering van het bodemsaneringsbeleid in 2016 hierdoor wordt bemoeilijkt, wordt de reeks door middel van een kasschuif aangepast Deze kasschuif wordt gefaciliteerd door het Deltafonds.
Ad 24. Dit betreft de verwerking van de loonbijstelling 2015.
Ad 25. Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde prijsbijstelling 2015.
Ad 26. Sinds enige jaren wordt er op de artikelen bij Wegen en Vaarwegen met een overprogrammering gewerkt om zeker te stellen dat de beschikbare middelen ook jaarlijks worden uitgeput. Bij deze begroting wordt het gebruik van dit instrument uitgebreid naar het Spoorartikel en het Deltafonds. Hierdoor wordt over de periode 2016–2020 zo eenmalig € 100 miljoen per jaar vrijgespeeld. Via een kasschuif worden deze middelen in de periode 2021–2025 weer aan de fondsbegrotingen toegevoegd. Het Deltafonds draagt in de periode tot en met 2020 in totaal € 150 miljoen aan deze kasschuif bij. Deze middelen vloeien terug in 2022.
Ad 27. Dit betreft het aandeel van RWS voor het SAP Beheer dat centraal wordt gefinancierd op de begroting Hoofdstuk XII.
Ad 28. Op Infrastructuurfonds artikelonderdeel 18.08 Netwerkoverstijgende Kosten waren de netwerkoverstijgende apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) en overige netwerkoverstijgende kosten van RWS verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van RWS gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds. Deze middelen worden nu toegewezen aan artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds en aan artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven van het Deltafonds. Dit betreft de overboeking van het Infrastructuurfonds naar het Deltafonds.
Niet-beleidsartikel 97: Algemeen departement
97 | Algemeen departement | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 45.445 | 46.831 | 44.479 | 45.763 | 44.010 | 44.013 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 1.359 | – 1.595 | – 900 | – 1.625 | – 700 | – 1.000 | |
Nieuwe mutaties | 4.706 | 502 | 221 | 226 | 232 | 235 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 51.510 | 45.738 | 43.800 | 44.364 | 43.542 | 43.248 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 Algemeen departement | |||||||
1. | Regeringsvliegtuig | 2.246 | |||||
2. | ANVS | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 | 4.032 |
3. | Correctie n.a.v. overboeking KFD | – 4.100 | – 4.100 | – 4.100 | – 4.100 | – 4.100 | – 4.100 |
4. | Diversen | 2.528 | 570 | 289 | 294 | 300 | 303 |
Totaal | 4.706 | 502 | 221 | 226 | 232 | 235 |
Ad 1. Voor het onderhoud aan motoren, toegenomen gebruik van het regeringsvliegtuig en de marktverkenning vervanging regeringsvliegtuig zijn er hogere uitgaven voor het regeringsvliegtuig in 2015.
Ad 2. In de ministerraad van 24 januari 2014 is besloten om de expertise op het gebied van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming van het Ministerie van IenM en het Ministerie van EZ samen te voegen tot de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) en onder te brengen bij het Ministerie van IenM. Dit betreft de bijdrage van EZ voor de uitgaven op programma ten behoeve van ANVS.
Ad 3. Dit betreft een correctieboeking. Met de overdracht van de Kernfyschische dienst naar ANVS dit jaar zijn de betreffende middelen uit artikel 24 gehaald terwijl dat artikel 97 moest zijn.
97 | Algemeen departement | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | 3.373 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | – 1.100 | |
Nieuwe mutaties | 1.109 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.382 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 | 1.994 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Omboeking ontvangsten | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 |
2. | Surplus eigen vermogen agentschappen | 1.388 | |||||
Totaal | 1.109 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 | – 279 |
Ad 1. Op artikel 97 komen er ontvangsten binnen die betrekking hebben op het apparaat. Hiertoe worden de middelen overgebracht naar artikel 98 Apparaat van het kerndepartement voor een correcte verantwoording van de middelen.
Ad 2. Bij eerste suppletoire begroting is voorgesteld om het surplus van het eigen vermogen van de agentschappen op artikel 99 te plaatsen. Artikel 99 is een technisch artikel waarop geen ontvangsten worden verantwoord. Derhalve worden de ontvangsten op artikel 97 overgebracht.
Niet-beleidsartikel 98: Apparaatsuitgaven kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 300.273 | 293.725 | 253.520 | 254.316 | 255.639 | 251.595 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 28.323 | 24.816 | 19.348 | 20.129 | 18.892 | 19.048 | |
Nieuwe mutaties | 3.323 | 21.607 | 12.075 | 12.091 | 12.330 | 12.496 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 331.919 | 340.148 | 284.943 | 286.536 | 286.861 | 283.139 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
98.01 | Personeel | ||||||
1. | Herverdeling budgetten ANVS | – 7.096 | – 6.276 | – 5.673 | – 5.516 | – 5.516 | – 5.516 |
2. | Bijdrage EZ ANVS | 1.747 | 1.747 | 1.747 | 1.908 | 1.908 | 1.908 |
3. | Extra inzet PBL | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | |
4. | Randstad Perspectief | 1.600 | 2.500 | 2.320 | |||
5. | Implementatie Omgevingswet | 5.500 | |||||
Diversen | 2.455 | 850 | 2.097 | 766 | 1.691 | 1.678 | |
98.02 | Materieel | ||||||
6. | Herverdeling budgetten ANVS | 5.260 | 5.540 | 5.410 | 5.253 | 5.253 | 5.253 |
7. | Bijdrage EZ ANVS | 2.351 | 2.351 | 2.351 | 2.190 | 2.190 | 2.190 |
8. | Centraal betaalde uitgaven ICT | 7.630 | |||||
9. | Generieke Digitale infrastructuur | – 182 | 9.000 | ||||
10. | Bijdrage extra kosten Inspectie Leefomgeving en Transport | – 4.509 | – 2.602 | – 706 | – 808 | – 808 | – 808 |
11. | Centtralisatie SAP-beheer | 3.892 | 6.392 | 6.392 | 6.392 | 6.392 | |
12. | Afboeking ontvangstenreeks | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 |
13. | Herverdeling eenheidsprijzen Masterplan huisvesting | 1.495 | 1.494 | 1.460 | 1.578 | 1.698 | |
14. | Randstad Perspectief | – 1.600 | – 2.500 | – 2.320 | |||
Diversen | – 2.650 | 393 | – 754 | 729 | – 75 | – 16 | |
Totaal | 3.323 | 21.607 | 12.075 | 12.091 | 12.330 | 12.496 |
Ad 1. De verlaging betreft een herverdeling (naar 98.02 en naar artikel 97) van de bij eerste suppletoire begroting overgeboekte bijdragen vanuit EZ en ILT met betrekking tot de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Deze dienst valt per 1 januari 2015 onder IenM.
Ad 2. Vanuit EZ zijn per 1 januari 2015 het RVO/Stralingslab en de directie NIV overgegaan in de ANVS en vanuit de ILT is de Kernfysische Dienst overgegaan. De verhoging betreft de bijdrage vanuit EZ in de personele kosten.
Ad 3. Dit betreft middelen van PBL die worden ingezet voor tijdelijk aangestelde capaciteit. PBL krijgt hiervoor ontvangsten binnen van derden (EU, VN, OECD, IDDRI) als bijdragen aan onderzoek. Bij eerste suppletoire begroting zijn de verplichtingen reeds geaccordeerd.
Ad 4. De kosten voor de Randstadregeling Perspectief BD (personeel), in het kader van de invulling van de taakstelling, worden voor de jaren 2015 en 2016 gedekt uit het daarvoor bestemde transitiebudget en voor het jaar 2017 uit het budget corporate organisatie ontwikkeling (98.02) zie ook ad 13.
Ad 5. Binnen het programma Eenvoudig Beter wordt er gewerkt aan de stelselherziening van het omgevingsrecht en de implementatie van de Omgevingswet (uitvoeringsregelgeving). Hiertoe worden financiële middelen beschikbaar gesteld. Waarvan € 5,5 miljoen in 2016 ten gunste van dit artikel. Voor 2016 worden de middelen overgeboekt vanuit de voeding van het Infrastructuurfonds (€ 16 miljoen) en het Deltafonds (€ 4 miljoen). Het resterende bedrag (circa € 14,5 miljoen) betreft het programmadeel.
Ad 6. De verhoging betreft een herverdeling (vanuit 98.01) van de bij eerste suppletoire begroting overgeboekte bijdragen vanuit EZ en ILT met betrekking tot de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Deze dienst valt per 1 januari 2015 onder IenM.
Ad 7. Vanuit EZ zijn per 1 januari 2015 het RVO/Stralingslab en de directie NIV overgegaan in de ANVS en vanuit de ILT is de Kernfysische Dienst overgegaan. De verhoging betreft de bijdrage vanuit EZ in de materiële kosten.
Ad 8. Een deel van de centraal betaalde uitgaven voor ICT en facilitaire dienstverlening vindt plaats ten behoeve van agentschappen. Hiervoor vindt een interne verrekening plaats door middel van facturering, zie ook de ontvangsten.
Ad 9. Dit betreft enerzijds de verrekening van de bijdrage 2015 voor de dekking van de kosten Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) ten behoeve van de ontwikkeling van een solide en toekomstbestendige digitale overheid. Deze kosten zijn bij eerste suppletoire begroting voorlopig technisch van artikel 99 afgeboekt. Anderzijds betreft het de bijdrage van Financiën uit de Aanvullende post GDI van vrijgegeven middelen door het Bureau Digicommissaris, ten behoeve van het MSW (in 2015 € 4,5 miljoen en in 2016 € 9 miljoen).
Ad 10. Dit betreft een bijdrage aan de Inspectie voor Leefomgeving en Transport met name voor ICT-uitgaven.
Ad 11. In 2013 is besloten tot de centrale betaling van de kosten voor het beheer van het bedrijfsvoeringssysteem SAP. Met ingang van 2016 worden de bijdragen vanuit de Agentschappen overgedragen.
Ad 12. In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Om te voorkomen dat dit probleem jaarlijks terug komt, wordt de ontvangstenreeks afgeboekt. Dit betreft de bijbehorende correctie voor de uitgaven.
Ad 13. Dit betreft de interne verrekening van huisvestingsbudgetten naar aanleiding van de financiële gevolgen van de masterplannen en stelselherziening van de rijkshuisvesting door RVB.
Ad 14. De kosten voor de Randstadregeling Perspectief BD (personeel), in het kader van de invulling van de taakstelling, worden voor de jaren 2015 en 2016 gedekt uit het daarvoor bestemde transitiebudget en voor het jaar 2017 uit het budget corporate organisatie ontwikkeling. Zie ook ad 4.
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | 2.434 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 10.991 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | |
Nieuwe mutaties | 6.226 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 19.651 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 | 3.530 |
Ontvangsten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Afboeking ontvangstenreeks | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 | – 1.683 |
2. | Centraal betaalde uitgaven ICT | 7.630 | |||||
3. | Extra inzet PBL | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | |
Diversen | 279 | 279 | 279 | 279 | 279 | 279 | |
Totaal | 6.226 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 |
Ad 1. In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij coverversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Om te voorkomen dat dit probleem jaarlijks terug komt, wordt de ontvangstenreeks afgeboekt. Dit betreft de bijbehorende correctie voor de uitgaven.
Ad 2. Een deel van de centraal betaalde uitgaven voor ICT en facilitaire dienstverlening vindt plaats ten behoeve van agentschappen. Hiervoor vindt een interne verrekening plaats door middel van facturering, zie ook de ontvangsten.
Ad 3. Dit betreft middelen van PBL die worden ingezet voor tijdelijk aangestelde capaciteit. PBL krijgt hiervoor ontvangsten binnen van derden (EU, VN, OECD, IDDRI) als bijdragen aan onderzoek. Bij eerste suppletoire begroting zijn de verplichtingen reeds geaccordeerd.
Niet-Beleidsartikel 99: Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 8.593 | 510 | – 2.065 | 2.149 | 4.743 | 4.743 | |
Mutatie Amendement 2015 | |||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 55.493 | 29.811 | 33.968 | 29.855 | 31.351 | 32.573 | |
Nieuwe mutaties | – 64.086 | – 30.296 | – 31.903 | – 30.055 | – 35.396 | – 32.773 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 0 | 25 | 0 | 1.949 | 698 | 4.543 |
Uitgaven | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99.01 | Nominaal en onvoorzien | ||||||
1. | Generieke Digitale Infrastructuur | 5.591 | 6.235 | 5.738 | 5.127 | 4.230 | 4.230 |
2. | Toedeling Eindejaarsmarge | – 23.212 | – 2.400 | ||||
3. | Toedeling Loon- en prijsbijstelling | – 37.584 | – 36.046 | – 37.306 | – 34.982 | – 35.581 | – 36.803 |
4. | Kasschuif KNMI | 3.845 | – 3.845 | ||||
5. | Toedeling Nominaal en Onvoorzien | – 12.726 | – 485 | 2.065 | – 200 | – 200 | – 200 |
Totaal | – 64.086 | – 30.296 | – 31.903 | – 30.055 | – 35.396 | – 32.773 |
Ad 1. Voor de digitale voorzieningen in het kader van de Generieke Digitale Infrastructuur heeft IenM middelen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken vanuit artikel 99 Nominaal en Onvoorzien. Dit betreft de versleuteling over de IenM begrotingen.
Ad 2. Bij eerste suppletoire begroting is het voordelig saldo voor 2014 via de eindejaarsmarge aan de IenM begroting Hoofdstuk XII toegevoegd. Bij Ontwerpbegroting 2016 is de eindejaarmarge verdeeld binnen Hoofdstuk XII.
Ad 3. Bij eerste suppletoire begroting is de loon- en prijsbijstelling voor alle IenM begrotingen voorlopig technisch op artikel 99 geparkeerd. Bij Ontwerpbegroting 2016 zijn deze middelen verdeeld over de IenM begrotingen.
Ad 4. Middels artikel 99 wordt een kasschuif gefaciliteerd om het kasritme van de EUMETSAT programma’s op artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie in het juiste kasritme te krijgen.
Ad 5. Artikel 99 biedt ruimte om tekorten in het jaar 2015 te dekken. Het betreft onder meer de financiering van de tekorten op artikel 13 voor Eenvoudig Beter en Omgevingsloketonline en artikel 21 voor Agro en afval problematiek. Verder wordt het negatieve budget op artikel 99 in 2017 opgelost.