Begroting agentschap 2016
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 303.448 | 327.389 | 293.045 | 276.675 | 263.341 | 263.341 | 263.341 |
Omzet overige departementen | 83.206 | 104.616 | 110.126 | 108.626 | 108.626 | 108.626 | 108.626 |
Omzet derden | 15.639 | 43.566 | 42.269 | 27.369 | 27.369 | 27.369 | 27.369 |
Rentebaten | 184 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Vrijval voorzieningen | 8.714 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 411.191 | 475.581 | 445.450 | 412.680 | 399.346 | 399.346 | 399.346 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 395.615 | 459.170 | 432.347 | 399.991 | 387.318 | 387.328 | 387.328 |
Personele kosten | 259.455 | 260.866 | 244.988 | 227.380 | 219.972 | 219.982 | 219.982 |
– waarvan eigen personeel | 177.726 | 206.268 | 204.247 | 194.035 | 188.214 | 188.214 | 188.214 |
– waarvan externe inhuur | 65.938 | 42.936 | 35.545 | 22.325 | 21.155 | 21.155 | 21.155 |
– waarvan overige personele kosten | 15.791 | 11.662 | 5.196 | 11.020 | 10.603 | 10.613 | 10.613 |
Materiële kosten | 136.160 | 198.304 | 187.359 | 172.611 | 167.346 | 167.346 | 167.346 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 82.192 | 81.000 | 83.111 | 76.568 | 74.094 | 74.094 | 74.094 |
– waarvan overige materiële kosten | 53.968 | 117.304 | 104.248 | 96.043 | 93.252 | 93.252 | 93.252 |
Rentelasten | 193 | 115 | 66 | 28 | 2 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 11.060 | 16.295 | 13.037 | 12.661 | 12.026 | 12.018 | 12.018 |
– Materieel | 1.843 | 2.564 | 2.461 | 2.360 | 2.348 | 2.340 | 2.340 |
– waarvan apparaat ICT | |||||||
– Immaterieel | 9.217 | 13.731 | 10.576 | 10.301 | 9.678 | 9.678 | 9.678 |
Overige kosten | 281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 407.149 | 475.581 | 445.450 | 412.680 | 399.346 | 399.346 | 399.346 |
Saldo van baten en lasten | 4.042 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Agro & Natuur | 152.395 | 189.314 | 162.471 | 150.786 | 149.016 | 149.016 | 149.016 |
Bedrijfsleven & Innovatie | 92.954 | 93.304 | 84.876 | 81.546 | 76.181 | 76.181 | 76.181 |
Energie, telecom & Mededinging | 40.001 | 38.438 | 39.411 | 39.298 | 33.099 | 33.099 | 33.099 |
Overig | 18.098 | 6.333 | 6.287 | 5.045 | 5.045 | 5.045 | 5.045 |
Totaal | 303.448 | 327.389 | 293.045 | 276.675 | 263.341 | 263.341 | 263.341 |
Agro & Natuur
RVO.nl is onder andere belast met de uitvoering van de Europese Landbouwsubsidies en Mestwetgeving. In 2015 is het werkpakket uitgebreid met taken van de Productschappen en van voormalig DLG. Voor 2016 krimpt de reguliere opdracht met ongeveer € 5,5 mln ten opzichte van 2015 als gevolg van de taakstelling Rutte II. Daarnaast is in de begrotingsstand 2015 € 17 mln voor de Subsidieregeling Natuur en Landschap (SNL) verwerkt, die ook is opgenomen onder omzet derden. Dit zal worden hersteld bij Najaarsnota 2015.
Bedrijfsleven & Innovatie
RVO.nl is belast met taken ter stimulering van innovatie zoals S&O-afdrachtvermindering (WBSO), kennisbescherming- en benutting en het Innovatiefonds Midden- en Kleinbedrijf (MKB+). Daarnaast wordt samenwerking bevorderd binnen de driehoek van bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid, met name binnen de negen topsectoren. De daling van het opdrachtenpakket houdt verband met onder meer de lagere omzet Special envoy voor start-ups. Daarnaast was in 2015 nog sprake van eenmalige investeringen NL Octrooicentrum. Ook daalt de opdracht als gevolg van de Rutte II taakstelling (€ 2,1 mln), die wordt ingevuld door een korting op Communicatie, Beleidsinformatie, Antwoord voor Bedrijven, Liaisonofficers, Biobased Economy, GreenDeals, Eureka/Eurostars, H2020 en WBSO.
Energie, Telecom & Mededinging
Het werkpakket voor Energie, Telecom & Mededinging (ETM) kent zes thema’s: Duurzame energieproductie, Energiebesparing, Energie-innovatie, Energiemarkt en Infrastructuur, Internationaal en Telecom en Mededinging.
Omzet overige departementen
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BZ | 55.696 | 83.233 | 82.400 | 80.900 | 80.900 | 80.900 | 80.900 |
BZK | 12.858 | 8.000 | 12.100 | 12.100 | 12.100 | 12.100 | 12.100 |
I&M | 10.120 | 8.677 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
OCW | 2.643 | 2.924 | 2.850 | 2.850 | 2.850 | 2.850 | 2.850 |
V&J | 481 | 1.402 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 |
SZW | 385 | 380 | 1.401 | 1.401 | 1.401 | 1.401 | 1.401 |
VWS | 302 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 721 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 83.206 | 104.616 | 110.126 | 108.626 | 108.626 | 108.626 | 108.626 |
Ministerie van BZ
RVO.nl voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van de Minister van Buitenlandse Zaken (BZ) en de Minister van Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking. De expertise en inzet van RVO.nl is vooral toegespitst op Duurzame handel en investering en Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water. BZ zet voor duurzame handel en investeringen in op synergie tussen handel en ontwikkelingssamenwerking. Het omvat de versterking van internationale handelssystemen, de Nederlandse handelspositie, het stimuleren van duurzame economische ontwikkeling – waaronder private sectorontwikkeling en verbetering van het lokale investeringsklimaat – in ontwikkelingslanden en het Dutch Good Growth Fund. Met uitzondering van de versterking van internationale handelssystemen zien we al deze pijlers in het opdrachtenpakket terug. BZ zet voor duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid en water in op een toename van voedselzekerheid en op verbeterd waterbeheer, drinkwater en sanitatie. Daarnaast onder duurzame ontwikkeling op duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen, het tegengaan van klimaatverandering en het vergroten van de weerbaarheid van de bevolking tegen onafwendbare klimaatverandering. De omvang van de opdracht van BZ stijgt ten opzichte van Slotwet 2014 door de overgedragen opdracht van haar agentschap (CBI) aan RVO.nl.
Ministerie van BZK
De opdracht van BZK betreft onder meer de implementatie van de herziene Europese richtlijn energieprestatie gebouwen EPBD (Energy Performance of Buildings Directive; waaronder het energielabel voor woonconsumenten), de implementatie van het SER-akkoord voor het onderdeel «gebouwde omgeving», het begeleiden van expertteams op het gebied van kantorentransformatie, particulier opdrachtgeverschap en de uitvoering van het programma bevolkingsdaling.
Ministerie van I&M
Het opdrachtenpakket is gebundeld rondom vier hoofddoelen van het I&M: klimaat en energie, circulaire economie, water en mobiliteit. Het werkpakket bestaat uit opdrachten die gerelateerd zijn aan de Groene Groei brief, het programma Van Afval naar Grondstof, de Klimaatagenda en het Nationaal Energie Akkoord. Het I&M-opdrachtenpakket heeft veel synergie met aanpalende opdrachten van andere opdrachtgevers als EZ, BZK en BZ bijvoorbeeld op het vlak van energie en klimaat, biobased waar in de uitvoering ook de verbinding over de departementen heen wordt gelegd.
Omzet derden
2015 Begroting (stand 1e suppletoire begroting 2015) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
EU | 2.476 | 3.234 | 3.234 | 3.234 | 3.234 | 3.234 |
Leges dierenregistraties | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Leges Overige regelingen AGRO | 1.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 |
Leges Mest | 1.600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Vergunningen | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Provincies | 29.100 | 27.000 | 12.100 | 12.100 | 12.100 | 12.100 |
Overig | 2.066 | 2.112 | 2.112 | 2.112 | 2.112 | 2.112 |
Totaal | 43.566 | 42.269 | 27.369 | 27.369 | 27.369 | 27.369 |
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, een bijdrage van derden in de uitvoeringskosten die in opdracht van het moederdepartement plaatsvinden (bijvoorbeeld heffingen en retributies) en diverse overige opdrachtgevers. De begroting 2016 is in lijn met de begroting 2015.
Rentebaten
Gelet op de huidige en verwachte rentepercentages voor deposito’s blijven de rentebaten beperkt tot € 0,01 mln.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele kosten dalen in 2016 ten opzichte van 2015 met € 8,9 mln door een verminderd opdrachtenpakket. De personele kosten bewegen mee met de ontwikkelingen in het opdrachtenpakket. Door de verschillende invaringen is het aantal ambtenaren minder hard gedaald dan verwacht. Er is sprake van een daling van de flexibele schil van inhuurkrachten.
De verwachte bezetting voor 2016 is 3.236 fte, waarvan 2.730 fte ambtelijk personeel en 506 fte externe inhuur. De gemiddelde loonkosten per fte over 2016 worden geraamd op € 75.000 voor ambtelijk personeel en € 70.000 voor inhuurkrachten.
Materiële kosten
De totale materiele kosten dalen in 2016, als gevolg van de daling van het opdrachtenpakket, ten opzichte van 2015 met € 9,2 mln. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten.
Directe materiële kosten zijn kosten die direct verband houden met de uitvoering van opdrachten. Vooral de directe materiele kosten bewegen mee met de ontwikkelingen in het opdrachtenpakket. Hiertoe behoren onder andere kosten ten behoeve van de exploitatie van de Netherlands Business Support Offices, de buitenkantoren van de Foreign Investment Agency (NFIA) en Technisch Wetenschappelijke Attaché (TWA) en kosten voor de uit te voeren regelingen. In 2016 worden de directe materiële kosten op € 100 mln geraamd.
Indirecte materiële kosten zijn kosten die niet direct verband houden met een opdracht. In 2015 worden de indirecte materiële kosten geraamd op € 87 mln. Deze kosten bestaan voornamelijk uit kosten voor producten en diensten van de Shared Service Organisaties (SSO’s) DICTU (€ 58 mln) en Rijksvastgoedbedrijf (€ 24 mln).
Rentelasten
Het bedrag aan opgenomen rentelasten betreft rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. De terugloop in de rentelasten wordt veroorzaakt door een beperkter beroep op de leenfaciliteit. Daarnaast is er sprake van een lage rentestand.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2016
2014 stand slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 111.264 | 90.305 | 78.400 | 69.487 | 64.125 | 58.140 | 52.177 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 7.494 | 5.295 | 3.037 | 4.661 | 4.025 | 4.017 | 4.017 |
– /– totaal investeringen | – 18.900 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | – 382 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal waardeverminderingen | 27 | |||||||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 19.255 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 | – 9.950 |
– /- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 4.356 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /- aflossing op leningen | – 2.966 | – 2.894 | – 2.000 | – 73 | – 60 | – 30 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 2.966 | – 7.250 | – 2.000 | – 73 | – 60 | – 30 | 0 |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 96.537 | 78.400 | 69.487 | 64.125 | 58.140 | 52.177 | 46.244 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in voorzieningen en het werkkapitaal.
Investeringskasstroom
De voor 2016 geraamde investeringen (€ 10,0 mln) bestaan uit investeringen in ICT-systemen ten behoeve van de uitvoering van regelingen (€ 9,5 mln) en vervangingsinvesteringen in installaties en inrichtingen (€ 0,5 mln).
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2014 Slotwet | 2015 Begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel | 81,2% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
Outputindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen | 101,1 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal aantal ambtelijk fte werkzaam exclusief externe inhuur | 2.611 | 2.539 | 2.675 | 2.675 | 2.675 | 2.675 | 2.675 |
Saldo baten en lasten als percentage van totale baten | 0,70% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Kernindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 30% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% |