In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):
«De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten».
Per beleidsartikel zijn opgenomen:
-
1. Subsidies;
-
2. Overige (incidentele) subsidies en de subsidies aan (inter)nationale organisaties.
In het subsidieoverzicht is zoveel mogelijk aansluiting gemaakt met de budgettaire tabellen uit de begroting. De categorie «Subsidies» uit de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» sluit voor elk artikel aan met de categorie «Subsidies» in dit overzicht. Bij de categorie «Overige (incidentele) subsidies en bijdragen aan inter(nationale) organisaties» in het overzicht is deze aansluiting niet volledig mogelijk omdat de overige categorieën in de budgettaire tabel meer dan alleen subsidieverstrekkingen omvat (bijvoorbeeld opdrachten of een bijdrage aan een ZBO).
In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de «ZBO’s en RWT’s bijlage» (bijlage 5.1).
Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven, kleinere (incidentele) subsidies of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering. Waar mogelijk is de geplande beleidsdoorlichting opgenomen als volgende evaluatiemoment. In dat geval is een jaartal opgenomen met de aanduiding «B».
De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal incidentele subsidies (voornamelijk bijdragen aan instituten), waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum «Jaarlijks» opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als «Periodiek».
In een aantal gevallen wordt ter verduidelijking een nadere toelichting gegeven door middel van de volgende voetnoten:
* de subsidie wordt verleend uit hoofde van Europees beleid.
** de subsidie wordt verleend uit hoofde van een bredere aanpak, waarbij nog nadere uitwerking plaatsvindt.
*** de subsidie heeft betrekking op een compensatieregeling.
**** betreft een raming onder de categorie «Subsidies» van de budgettaire tabel, waar niet direct een subsidiebeschikking uit voortvloeit.
***** de subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Nationaal Energie Akkoord.
Tot slot is na het subsidieoverzicht informatie opgenomen over de TKI-toeslag op basis waarvan de toeslag aan de betreffende TKI’s kan worden toegekend.
Artikel | Naam subsidie(regeling) met hyperlink naar vindplaats | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Aantal verleningen 2014 | Laatste evaluatie (jaartal met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie- regeling (jaartal) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 Goed functionerende economie en markten | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
11 | Digitalisering regionale radio | 365 | 900 | 1.444 | 1.100 | 1.080 | 0 | 0 | 1 | nvt | nvt | 2017 |
Subtotaal | 365 | 900 | 1.444 | 1.100 | 1.080 | 0 | 0 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
11 | Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.480 | 1.040 | 1.206 | 1.184 | 1.060 | 1.060 | 1.060 | 3 | 2014 | 2019 | Jaarlijks |
Subtotaal | 1.480 | 1.040 | 1.206 | 1.184 | 1.060 | 1.060 | 1.060 | |||||
Artikel 12 Een sterk innovatievermogen | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
12 | 16.398 | 45.662 | 34.022 | 31.103 | 29.153 | 28.289 | 34.718 | 502 | nvt | 2017 | 2017 | |
12 | 7.299 | 10.555 | 13.098 | 15.502 | 18.226 | 18.376 | 18.376 | 88 | nnb | 2017 | ||
12 | 762 | 397 | 30 | nvt | 2013 | |||||||
12 | Nationaal Programma Luchtvaart | 3.156 | 2.895 | 3.003 | 2.504 | 28 | 2010 | nvt | 2017 | |||
12 | Luchtvaartkredietregeling (niet relevant) | 3.399 | 20.932 | 3 | 2010 | nvt | 2011 | |||||
12 | Luchtvaartkredietregeling (rente)**** | 0 | 2.000 | 1.871 | 1.798 | 1.798 | 1.798 | 1.798 | 0 | 2010 | nvt | 2011 |
12 | Nederland Maritiem Land | 243 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 2 | 2009 | nvt | Jaarlijks |
12 | 9.077 | 6.654 | 2.222 | 2.433 | 488 | 488 | 488 | 88 | nvt | 2012 | ||
12 | 1.127 | 1.500 | 3.000 | 1.500 | 90 | nvt | 2013 | |||||
12 | Stichting Toekomstbeeld der Techniek | 117 | 188 | 179 | 170 | 161 | 152 | 152 | 2 | 2020 B | Jaarlijks | |
12 | 21 | 1 | nvt | 2011 | ||||||||
12 | 5.794 | 502 | 6 | nvt | 2007 | |||||||
12 | 2.123 | 2.335 | 24 | nvt | 2017 | |||||||
12 | Uitdagersfaciliteit relevant | 82 | 1 | nvt | 2012 | |||||||
Subtotaal | 49.598 | 93.870 | 57.645 | 55.260 | 50.076 | 49.353 | 55.782 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
12 | 58.011 | 51.346 | 75.364 | 94.196 | 106.340 | 113.598 | 118.598 | 109 | nvt | 2016 | 2017 | |
12 | Internationaal Innoveren (Eurekaclusters en JTI’s) | 4.539 | 14.039 | 23.679 | 33.707 | 39.724 | 39.724 | 39.724 | 10 | nnb | 2017 | |
12 | Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium | 27.279 | 29.403 | 19.908 | 18.807 | 17.976 | 17.976 | 17.976 | 4 | 2015 | Jaarlijks | |
12 | MARIN | 4.042 | 4.308 | 3.288 | 3.222 | 3.203 | 3.203 | 3.203 | 2 | 2015 | Jaarlijks | |
12 | Deltares | 11.707 | 10.696 | 9.148 | 8.954 | 8.902 | 8.902 | 8.902 | 3 | 2015 | Jaarlijks | |
12 | Innovatieprogramma Water algemeen | 41 | 1 | nvt | 2011 | |||||||
12 | Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) | 3.723 | 1.509 | 1 | nvt | nvt | 2015 | |||||
12 | Holst | 4.500 | 3.510 | 1.705 | 1 | nvt | 2013 | |||||
12 | Stichting Technische Wetenschappen | 24.510 | 19.936 | 25.825 | 25.599 | 26.020 | 25.270 | 25.270 | 8 | 2016 | Jaarlijks | |
12 | Topsector Chemie | 429 | 781 | 9 | 6 | nvt | 2013 | |||||
12 | 1.978 | 1.396 | 730 | 85 | 1 | nvt | 2013 | |||||
12 | InnoWATOR | 739 | 315 | 12 | nvt | 2011 | ||||||
12 | Innovatieprogramma Maritiem | 1.838 | 714 | 316 | 24 | nvt | 2011 | |||||
12 | 16.497 | 4.563 | 1 | nvt | 2015 | |||||||
12 | 3.811 | 1 | nvt | 2014 | ||||||||
12 | 4.209 | 3.805 | 1.262 | 917 | 1 | nvt | 2016 | |||||
12 | 9.175 | 5.034 | 1.209 | 1 | nvt | 2012 | ||||||
12 | HTSM | 31.000 | 23.656 | 14.506 | 8.552 | 5.494 | 7.224 | 6.074 | 1 | nvt | 2011 | |
12 | Commit | 15.603 | 10.936 | 1 | nvt | 2011 | ||||||
12 | Phase 2 | 28.028 | 19.265 | 13.347 | 6.087 | 95 | nvt | 2013 | ||||
12 | Innovatieprogramma Automotive | 584 | 618 | 81 | 6 | nvt | 2011 | |||||
12 | Innovatieprogramma Life Sciences en Health algemeen | 703 | 702 | 202 | 10 | nvt | 2011 | |||||
12 | BE-Basic | 6.625 | 199 | 72 | 23 | 9 | 10 | 10 | 1 | nvt | 2011 | |
12 | TASC | 1.225 | 1.157 | 1 | nvt | 2011 | ||||||
12 | Food and Nutrition Delta | 4.632 | 2.398 | 258 | 72 | 55 | nvt | 2011 | ||||
12 | Nanolab | 2.497 | 1 | nvt | 2012 | |||||||
12 | NWO | 7.025 | 4.177 | 5.098 | 1.850 | 1.900 | 1.150 | 400 | 1 | nvt | nvt | 2015 |
12 | TKI CLICK | 507 | 1.501 | 1.000 | 250 | 6 | nvt | 2016 | 2017 | |||
12 | Ruimtevaart (ESA) | 90.154 | 64.061 | 76.776 | 64.013 | 52.935 | 52.936 | 53.081 | 46 | 2017 | nvt | |
12 | Bijdrage aan WIPO | 725 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 3 | nvt | nvt | Jaarlijks |
Subtotaal | ||||||||||||
Artikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
13 | Bevorderen ondernemerschap | 8.254 | 12.832 | 10.709 | 6.448 | 7.248 | 11.258 | 12.158 | 231 | 2020 B | Jaarlijks | |
13 | Biobased Economy | 3.509 | 1.589 | 2.884 | 2.384 | 250 | 59 | 2018 | 2017 | |||
13 | Microkrediet | 506 | 3 | 2015 | 2013 | |||||||
13 | 13.954 | 8.864 | 4.316 | 4.026 | 2.415 | 2.415 | 2.415 | 14 | nvt | 2012 | ||
13 | 19 | 2 | nvt | 2010 | ||||||||
13 | 422 | 10 | 2010 | 2015 | 2010 | |||||||
13 | 1.981 | 2.000 | 1.000 | 13 | nvt | 2014 | ||||||
13 | 1.869 | 1.601 | 2.276 | 300 | 3 | nvt | 2010 | |||||
13 | 2 | 3 | nvt | 2012 | ||||||||
13 | Business Angels Programma | 11 | 301 | 301 | 4 | nvt | 2016 | |||||
13 | Overig toerisme | 40 | 1 | nvt | nvt | nvt | ||||||
Subtotaal | 30.567 | 27.187 | 21.486 | 13.158 | 9.913 | 13.673 | 14.573 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
13 | PRIMA-projecten | 7.499 | 12 | nvt | 2012 | |||||||
13 | Programma Digivaardig | 459 | 5 | nvt | 2015 | |||||||
13 | Regiegroep regeldruk | 162 | 20 | 2020 B | 2014 | |||||||
13 | Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen | 10.152 | 8.490 | 8.469 | 8.469 | 8.469 | 8.469 | 8.469 | 1 | 2016 | Jaarlijks | |
13 | EIM/Panteia | 1.500 | 525 | 1 | nvt | 2016 | ||||||
13 | A’dam Center for Corporate Finance (ACCF) | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 2020 B | Jaarlijks | |
13 | Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen | 1.102 | 400 | nnb | nnb | nnb | nnb | nnb | 4 | 2015 | Jaarlijks | |
13 | Ondernemersklankbord | 673 | 3 | 2004 | 2015 | Jaarlijks | ||||||
13 | Stichting Koning Willem I | 106 | 2 | 2020 B | Jaarlijks | |||||||
13 | Overige bijdrage aan instituten | 1.160 | 6 | 2020 B | Jaarlijks | |||||||
13 | Acquisitie buitenlandse bedrijven | 786 | 1.871 | 677 | 499 | 499 | 499 | 499 | 22 | 2020 B | Jaarlijks | |
Subtotaal | 23.603 | 11.290 | 9.150 | 8.972 | 8.972 | 8.972 | 8.972 | |||||
Artikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
14 | Topsector Energie** | 15.527 | 67.862 | 55.840 | 53.688 | 44.090 | 41.490 | 36.490 | 71 | nvt | 2016 | Jaarlijks |
14 | Energie-innovatie (Groene grondstoffen, Wind op zee, Smart grids, Wind op land, Zon-PV) | 46.783 | 7.882 | 2.377 | 2.368 | 2.368 | 2.368 | 2.368 | 239 | nvt | 2015 | 2015 |
14 | Green Deals** | 918 | 4.114 | 16.354 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 2015 | nvt | Jaarlijks |
14 | Energieakkoord** | 666 | 35.464 | 48.089 | 53.089 | 49.000 | 49.000 | 49.000 | 5 | nvt | 2016 | nvt |
14 | 667.147 | 1.167.696 | 1.397.237 | 1.525.704 | 1.817.322 | 2.405.025 | 3.076.925 | 5.039 | nvt | 2016 | nvt | |
14 | 56.956 | 61.000 | 61.000 | 83.045 | 62.000 | 61.000 | 61.000 | 83 | nvt | 2018 | nvt | |
14 | 4.905 | 18.705 | 8.040 | 6.362 | 8.080 | 8.080 | 8.080 | 2 | nvt | nnb | 2018 | |
14 | Programma Hoge Flux Reactor | 7.250 | 7.250 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 10 | nvt | nvt | Periodiek |
14 | Innovatievouchers elektrische mobiliteit | 2.184 | 14 | nvt | 2015 | |||||||
14 | Duurzaam Caribisch Nederland**** | 111 | 13.257 | 4.700 | 4 | nvt | nvt | 2016 | ||||
14 | Beperking tariefstijging energietarieven Caribisch Nederland**** | 6.696 | 4.100 | 3.200 | 3.100 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 9 | nvt | nnb | nnb |
14 | Duurzame warmte | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | nvt | nvt | 2013 |
14 | TransitieManagement AgNL | 2.822 | 1.047 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | nvt | nvt | 2015 |
14 | Overig**** | 70 | 1 | nvt | nvt | nvt | ||||||
Subtotaal | 812.434 | 1.388.377 | 1.624.993 | 1.715.422 | 1.993.971 | 2.578.074 | 3.244.974 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
14 | Energie Centrum Nederland/Nuclear Research and Consultancy Groep | 57.903 | 55.867 | 44.487 | 31.936 | 25.288 | 25.288 | 24.836 | 6 | nvt | 2017 | Jaarlijks |
14 | Stichting voorbereiding Pallas- reactor | 10.004 | 13.538 | 12.034 | 4.011 | 0 | 0 | 0 | 10 | nvt | nvt | 2019 |
14 | Uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen*** | 0 | 0 | 0 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 0 | nvt | nnb | 2021 |
Subtotaal | 67.907 | 69.405 | 56.521 | 63.947 | 53.288 | 53.288 | 52.836 | |||||
Artikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
Duurzame veehouderij | ||||||||||||
16 | 2.076 | 3.215 | 4.458 | 2.940 | 27 | nvt | 2014 | |||||
16 | 1.206 | 1.279 | 201 | 670 | 130 | 2016 | 2013 | |||||
16 | 1.491 | 1.825 | 4.720 | 2.014 | 24 | nvt | 2016 | 2014 | ||||
16 | 5 | 1 | nvt | 2016 | 2010 | |||||||
16 | 0 | 51 | 484 | 0 | nvt | 2016 | 2014 | |||||
16 | Beëindings- & saneringsregeling*** | 337 | 452 | 402 | 402 | 402 | 402 | 402 | 80 | nvt | nvt | nvt |
16 | 489 | 46 | 2016 | 2011 | ||||||||
16 | 175 | 351 | 97 | nvt | 2016 | 2014 | ||||||
16 | 0 | 0 | nvt | 2016 | 2008 | |||||||
16 | 137 | 85 | 55 | 55 | 162 | nvt | 2016 | 2011 | ||||
16 | Regeling uitvoerensagenda duurzame veehouderij | 340 | 800 | 9 | pm | 2016 | 2019 | |||||
Plantaardige productie | ||||||||||||
16 | Investeringsregeling Milieuvriendelijke maatregelen (IMM)* | 2.068 | 4.475 | 5.100 | 5.100 | 5.400 | 5.400 | 5.400 | 411 | nvt | 2015 | 2017 |
16 | 526 | 1.035 | 18 | nvt | 2016 | 2012 | ||||||
16 | 862 | 375 | 27 | nvt | 2015 | 2012 | ||||||
16 | Subsidie marktintroductie energie-innovaties (glastuinbouw) (MEI)* | 8.642 | 5.636 | 3.689 | 1.289 | 4.735 | 5.539 | 5.539 | 21 | 2017 | 2017 | |
16 | Set aside regeling* | 461 | 239 | 113 | 48 | 48 | 48 | 48 | 66 | 2007 | nvt | 1992 |
16 | Subsidie honingverbetering | 165 | 157 | 161 | 1 | nvt | 2013 | |||||
Visserij | ||||||||||||
16 | Nieuwe regellingen onder het EFMZV* | 0 | 5.017 | 5.779 | 7.320 | 5.315 | 5.315 | 5.315 | 0 | nvt | 2017 | 2020* |
16 | 453 | 431 | 213 | 10 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | 0 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | 0 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | 922 | 294 | 17 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
16 | 2.393 | 733 | 227 | 41 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
16 | Subsidie kwaliteit, rendement en nieuwe markten in de visserij | 0 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
16 | 37 | 4 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | 0 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | Individuele visbeschikkingen | 635 | 1.118 | 299 | 8 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||
16 | Investeringen in koelvriesinstallaties | 953 | 2 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
16 | Garnalenregeling | 23 | 261 | 1 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||
Agrarisch ondernemerschap | ||||||||||||
16 | Flankerend beleid pelsdierhouders**** | 2.000 | 2.006 | 2.006 | 2.006 | 2.006 | 2.006 | 2.006 | 0 | nvt | nvt | nvt |
16 | 1.403 | 6.019 | 6.518 | 6.518 | 6.518 | 6.518 | 6.518 | 755 | Nvt | 2016 | 2017 | |
16 | 2.235 | 2.488 | 17 | 221 | 2016 | 2013 | ||||||
16 | 3.186 | 5 | 2010 | 2016 | 2011 | |||||||
16 | 0 | 0 | 2011 | nvt | 2012 | |||||||
Agrarische innovatie | ||||||||||||
16 | 1.787 | 1.666 | 76 | 2016 | 2013 | |||||||
16 | VAMIL compensatie*** | 0 | 975 | 1.092 | 872 | 645 | 0 | nvt | nvt | 2046 | ||
16 | 304 | 1.600 | 2 | 2009 | 2016 | 2012 | ||||||
Apurement | ||||||||||||
16 | Apurement**** | 35.247 | 7.289 | 7.289 | 7.289 | 7.289 | 7.289 | 7.289 | 2 | nvt | nvt | nvt |
Overig | ||||||||||||
16 | Overig**** | |||||||||||
Subtotaal | 70.558 | 49.872 | 42.823 | 36.523 | 30.352 | 32.517 | 32.517 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
Duurzame veehouderij | ||||||||||||
16 | Ondersteuning biologische sector (m.n. Bionext, voorheen Biologica) | 45 | 167 | 109 | 125 | 124 | 130 | 130 | 6 | nvt | 2015 | Jaarlijks |
Plantgezondheid | ||||||||||||
16 | Bijdrage Fonds Kleine Toepassingen (nationaal en internationaal) | 0 | 200 | 200 | 218 | 200 | 200 | 200 | 0 | nvt | nvt | Jaarlijks |
Diergezondheid en dierenwelzijn | ||||||||||||
16 | Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) | 595 | 351 | 270 | 270 | 270 | 270 | 270 | 4 | nvt | 2016 | Jaarlijks |
16 | Landelijke inspectiedienst dierenbescherming (LID) | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1 | nvt | 2016 | Jaarlijks |
16 | 120 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 1 | nvt | 2015 | Jaarlijks | |
16 | Universiteit Utrecht/Dutch Wildlife Health Centre | 453 | 492 | 492 | 492 | 492 | 492 | 492 | 1 | 2010 | nnb | Jaarlijks |
16 | Gezondheidsdienst voor Dieren basismonitoring | 3.427 | 3.713 | 3.713 | 3.713 | 3.713 | 3.713 | 3.713 | 1 | 2013 | nnb | Jaarlijks |
Voedselveiligheid en -kwaliteit | ||||||||||||
16 | Voedingscentrum Nederland instellingssubsidie | 1.331 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1 | 2012 | 2017 | Jaarlijks |
16 | Voedingscentrum Nederland Communicatieproject | 1.440 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1 | 2012 | 2017 | Jaarlijks |
16 | Consumentenbond Voedselonderzoek | 24 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 1 | nvt | 2015 | Jaarlijks |
16 | Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit | 340 | 442 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 1 | Jaarlijks brief TK | nvt | Jaarlijks |
Kennisontwikkeling en innovatie | ||||||||||||
16 | Ministry for Primary Industries New Zealand – support of the Manure Management Network | nvt | nvt | 2012 | ||||||||
16 | Stichting Probos – Meerjarig onderzoek bestrijding Japanse Duizendknoop | 0 | 30 | 15 | 18 | 0 | nvt | nvt | 2013 | |||
16 | Basisfinanciering (Kaderwet LNV-subsidies, OCW-conform) | 307 | 160 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 1.579 | 4 | nvt | nvt | 2020 |
16 | Innovatiesubsidies (Kaderwet LNV-subsidies) | 1.912 | 980 | 7 | 5 | nvt | nvt | 2020 | ||||
16 | Innovatiesubsidies (Kaderwet volgens welke AGNL toekent) | 0 | nvt | nvt | 2013 | |||||||
16 | Immuno Valley – programma ALTANT fase 2 | 1.232 | 1.208 | 290 | 1 | nvt | nvt | 2011 | ||||
16 | Stichting voor de Technische Wetenschappen – onderzoeksprogramma eiwitinnovatie | 700 | 700 | 140 | 1 | nvt | nvt | 2011 | ||||
16 | Greenport Holland – Onderzoek 2012–2016 Topconsortium Kennis en Innovatie Uitgangsmateriaal | 0 | 1.200 | 1.000 | 1.000 | nvt | nvt | 2012 | ||||
16 | Syntens – project Innovatiestimulering | 0 | 600 | nvt | nvt | 2013 | ||||||
16 | Overige incidentele subsidies | 6.165 | 1.654 | 135 | 4 | 95 | nvt | nvt | nvt | |||
Subtotaal | 19.691 | 16.097 | 12.600 | 12.069 | 11.034 | 11.034 | ||||||
Artikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Aansturing collectieve ondersteuning | 3.325 | 4.057 | 7 | 2013 | nvt | 2015 | |||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: School als Kenniscentrum | 23.851 | 27.103 | 1.554 | 33 | 2013 | nvt | 2015 | ||||
17 | 2.044 | 716 | 98 | 35 | 2013 | nvt | 2015 | |||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Aanvullende onderwijssubsidies | 9.720 | 8.869 | 4.362 | 860 | 170 | 20 | 2013 | nvt | 2015 | ||
17 | 735 | 850 | 1.500 | 1.180 | 700 | 450 | 9 | 2013 | nvt | 2017 | ||
17 | Overige onderwijssubsidies (WHW, WEB, WVO, Wet SLOA) | 21.893 | 20.703 | 21.338 | 21.268 | 19.984 | 20.032 | 20.605 | 17 | OCW | nnb | 2020 |
17 | Overige onderwijssubsidies (Kaderwet LNV-subsidies) | 924 | 195 | 10 | OCW | nnb | 2014 | |||||
17 | Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 2.435 | 1.501 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 1.201 | 9 | 2012 | nnb | 2019 |
17 | Natuur- en milieueducatie | 1.267 | 3.209 | 3.487 | 3.211 | 3.211 | 3.211 | 3.211 | 3 | 2012 | nnb | 2019 |
Subtotaal | 66.194 | 67.203 | 33.540 | 29.303 | 25.956 | 25.064 | 25.017 | |||||
Artikel 18 Natuur en regio | ||||||||||||
Subsidies | ||||||||||||
18 | 5.490 | 6.315 | 3.835 | 3 | nvt | nvt | 2012 | |||||
18 | Cofinanciering EFRO | 36.961 | 37.529 | 12.422 | 0 | 411 | 3.075 | 2.918 | 15 | 2011 | 2016 | 2013 |
18 | Cofinanciering EFRO 2014–2020* | 7.500 | 16.903 | 17.168 | 31.246 | 31.246 | 23.043 | 23.043 | 6 | 2024 | 2020 | |
18 | 5.205 | 5.337 | 6.337 | 1.000 | 6 | 2010 | 2016 | 2016 | ||||
18 | 13.391 | 10.372 | 6.226 | 79 | 2010 | nvt | 2011 | |||||
18 | Biodiversiteit en Bedrijfsleven | 1.591 | 1.481 | 1.089 | 802 | 0 | 0 | 0 | 28 | nvt | 2018 | 2014 |
18 | Versterking natuur en bosbeheer bij bos- en landgoedeigenaren | 39 | 0 | 1 | 2007 | nvt | 2011 | |||||
18 | Programmabeheer tijdelijke regeling particulier natuurbeheer | 364 | 353 | 354 | 354 | 354 | 354 | 354 | 16 | 2007 | nvt | 1999 |
18 | 594 | 702 | 447 | 315 | 249 | 170 | 170 | 65 | nvt | nvt | 2009 | |
18 | 667 | 438 | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 | nvt | nvt | 2010 | |
18 | 0 | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | nvt | nvt | 2011 | |
18 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 2 | 2007 | nvt | 1998 | |
18 | 749 | 772 | 772 | 772 | 772 | 772 | 772 | 1 | nvt | 2017 | Periodiek | |
18 | Subsidie Burgereducatie | 1.160 | 1.003 | 1.003 | 1.003 | 1.003 | 1.003 | 1.003 | 5 | nvt | 2017 | Jaarlijks |
18 | Stichting Gegevensautoriteit Natuur | 7 | 1 | nvt | nvt | 2010 | ||||||
18 | Regeling natuur/Leren van duurzaamheid | 189 | 11 | 2013 | nvt | 2008 | ||||||
Subtotaal | 73.952 | 81.428 | 49.830 | 35.537 | 34.080 | 28.462 | 28.305 | |||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
18 | Overig**** | 889 | 392 | 148 | 100 | 100 | 100 | 100 | 10 | nvt | nvt | nvt |
18 | Subsidies Europees Beleid**** | 444 | nvt | nvt | nvt | |||||||
Subtotaal | 1.333 | 392 | 148 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||||
Artikel 19 | ||||||||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | ||||||||||||
19 | Vroegefasefinanciering STW | 100 | 3.901 | 4.001 | 4.001 | 6.501 | 4.501 | 4.501 | 1 | 2018 | 2019 | |
Totaal | 100 | 3.901 | 4.001 | 4.001 | 6.501 | 4.501 | 4.501 | |||||
Subtotaal subsidies | 1.103.659 | 1.708.837 | 1.831.761 | 1.886.303 | 2.145.428 | 2.727.143 | 3.401.168 | |||||
Subtotaal overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | 480.450 | 382.550 | 357.809 | 357.007 | 343.852 | 349.848 | 299.305 | |||||
Totaal | 1.584.109 | 2.091.387 | 2.189.570 | 2.243.310 | 2.489.280 | 3.076.991 | 3.700.473 |
nvt = Niet van toepassing
nnb = Nog niet bekend
Jaarlijks = Er is jaarlijks een beschikkingsmoment
Periodiek = Er is periodiek een beschikkingsmoment
Topconsortia Kennis en Innovatie
Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn stichtingen die ten behoeve van de diverse topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en (laten) uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s programma-ondersteunende activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten hiervoor betreft de TKI-toeslag.
De TKI-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. Voor de TKI-toeslag komen uitsluitend TKI’s in aanmerking die zijn opgenomen in de begrotingswet van het jaar waarop de aanvraag voor de TKI-toeslag betrekking heeft. In de begrotingswet voor 2016 zijn 12 TKI’s erkend die elk betrekking hebben op één van de innovatiecontracten van de topsectoren of een onderdeel daarvan (zie onderstaande tabel). De topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water; voor ICT en Biobased Economy (BBE) zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het TKI BBE werkt voor drie topsectoren (Agrifood, Chemie en Energie).
Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:
-
– Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties participeren.
-
– Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en publieke kennisinstellingen.
-
– De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.
-
– Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.
-
– Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.
-
– Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.
-
– Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het Midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.
-
– De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s bedraagt in 2015 en verder 40%. De TKI’s geven in hun meerjarenprogramma aan hoe dit gerealiseerd gaat worden.
Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.
In 2013 is de TKI-toeslag geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling zijn:
-
– De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de cash-bijdrage van bedrijven aan het TKI voor het, door het TKI opgestelde, privaat-publieke samenwerkingsprojecten die onderdeel uitmaken van een meerjarig onderzoeksprogramma op het gebied van onderzoek en innovatie en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn. Hiervan mag een beperkt aandeel in natura in aanmerking worden genomen.
-
– Het toeslagpercentage is 25%.
-
– Het voor de toeslag beschikbare verplichtingenbudget is € 119 mln in 2016, oplopend naar € 125 mln vanaf 2017.
-
– De toeslag wordt niet door bedrijven afzonderlijk aangevraagd maar door het TKI, die de toeslag ook krijgt uitgekeerd.
-
– De TKI-samenwerkingsprojecten waarover de toeslag kan worden verkregen betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Hieronder volgen de TKI’s die in aanmerking komen voor TKI-toeslag. Al deze TKI’s kunnen bovendien subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten tot maximaal € 400.000,– per TKI (voor topsector Water geldt dit bedrag voor het cluster TKI’s). De programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met de jaarlijkse onderzoeksprogramma’s die met de TKI-toeslag worden ondersteund of moeten bijdragen aan de voorbereiding van die programma’s dan wel het aanvragen, besteden of verantwoorden van de TKI-toeslag. Deze subsidie wordt verstrekt voor zover in de subsidieaanvraag voldoende onderbouwd met activiteiten, voor zover deze activiteiten passen binnen de staatssteunkaders en voor zover voor deze activiteiten niet uit andere hoofde reeds een vergoeding van de overheid wordt verkregen.
De drie TKI’s genoemd onder 10a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water.
Statutaire naam | |
---|---|
1 | Stichting TKI Agri&Food |
2 | Stichting TKI Biobased Economy (BBE) |
3 | Stichting TKI Chemie |
4 | Stichting TKI CLICKNL |
5 | Stichting TKI Energie |
6 | Stichting TKI HTSM |
7 | Stichting Life Sciences Health – TKI |
8 | Stichting TKI Logistiek |
9 | Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen |
10a | Stichting TKI Maritiem |
10b | Stichting TKI Deltatechnologie |
10c | Topconsortium for knowledge and Innovation Watertechnology |
TKI Energie
De Topsector Energie hanteert een dubbele doelstelling: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Daartoe zijn op grond van begrotingsartikel 14 specifieke energie-innovatiemiddelen beschikbaar. Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook de voorstellen voor de inzet van de energie-innovatiemiddelen. Omdat hiermee subsidiegeld gemoeid is, worden aan deze TKI hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken. Om het TKI goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen bij de innovaties benodigd voor de energietransitie wordt een nader te bepalen, aanvullend subsidiebedrag beschikbaar gesteld bovenop de bijdrage vanuit artikel 12. Die extra financiering komt uit de beschikbare energie-innovatiemiddelen op artikel 14. De hoogte van die bijdrage wordt op advies van het Topteam Energie nader vastgesteld.