Deze bijlage bevat de volgens de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) verplichte aansluitingstabellen en (per artikel) de verplichte tabellen van het verdiepingshoofdstuk. In aanvulling daarop zijn dergelijke tabellen ook voor de premiegefinancierde regelingen opgenomen. De bijlage begint met een toelichting op de opbouw van het SZA-kader.
B.1.1 HET SZA-KADER
Het SZA-kader bevat zowel uitgaven van regelingen die begrotingsgefinancierd zijn als uitgaven van regelingen die premiegefinancierd zijn. De begrotingsgefinancierde uitgaven worden uit belastinginkomsten betaald. De premiegefinancierde uitgaven worden voornamelijk door middel van premies gefinancierd. Tabel B.1.1 bevat een toelichting op de opbouw van de SZA-uitgaven.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totale uitgaven begroting | 31,4 | 31,8 | 32,2 | 32,7 | 33,4 | 33,8 |
– Correctie rijksbijdragen | 13,2 | 13,1 | 13,4 | 13,5 | 13,7 | 13,9 |
– Correctie Rbg-eng | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
– correctie LIV en LKV | 0,5 | 0,8 | 0,8 | |||
– Correctie ontvangsten | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
+ Loon- en prijsbijstelling | 0,0 | 0,3 | 0,5 | 0,7 | 0,9 | 1,0 |
A. SZA-uitgaven begroting | 16,9 | 17,7 | 18,1 | 18,4 | 18,7 | 19,2 |
Totale uitgaven premie | 56,5 | 57,5 | 58,0 | 58,3 | 58,8 | 59,2 |
– Correctie ontvangsten | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
B. SZA-uitgaven premie | 56,1 | 57,1 | 57,6 | 57,9 | 58,4 | 58,8 |
C. Integratie-uitkering sociaal domein | 2,9 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 2,2 |
Totale SZA-uitgaven (lopende prijzen) (A+B+C) | 75,9 | 77,5 | 78,2 | 78,7 | 79,4 | 80,1 |
Allereerst wordt voor een dubbeltelling gecorrigeerd omdat sociale fondsen voor een deel gefinancierd worden uit begrotingsmiddelen (correctie rijksbijdragen). Dit betreft hoofdzakelijk een bijdrage aan het Ouderdomsfonds, welke nodig is omdat de opbrengsten van de AOW-premie onvoldoende zijn om de AOW-uitgaven te dekken. In 2016 worden de SZA-uitgaven hierdoor met € 13,1 miljard gecorrigeerd. Tevens vallen de apparaatuitgaven van SZW en enkele andere uitgaven niet onder het SZA-kader maar onder het kader Rbg-eng (€ 0,6 miljard). Vanaf het jaar 2018 worden de SZA-uitgaven gecorrigeerd voor de uitgaven ingevolge het lege-inkomensvoordeel (LIV) en de loonkostenvoordelen (LKV). Voor het gedeelte van de ontvangsten dat tot de niet-belastingontvangsten wordt gerekend wordt eveneens gecorrigeerd: € 0,6 miljard (terugontvangsten kinderopvang en Tegemoetkoming ouders) en € 0,4 miljard (ontvangsten UFO). De middelen voor de Wsw en het participatiebudget maken onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. Deze uitgaven blijven onderdeel van het SZA-kader en worden bijgeteld. Het uitgavenplafond (SZA-kader) wordt in lopende prijzen uitgedrukt, wat betekent dat rekening wordt gehouden met toekomstige loon- en prijsontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor de uitgaven. Voor de begrotingsgefinancierde regelingen staan de hiervoor gereserveerde middelen (€ 0,3 miljard) niet op de SZW-begroting, maar op een afzonderlijke begrotingspost die door de Minister van Financiën wordt beheerd. De premiegefinancierde uitgaven zijn al uitgedrukt in lopende prijzen. In lopende prijzen bedragen de SZA-uitgaven in 2016 € 77,1 miljard.
B.1.2 DE AANSLUITINGSTABELLEN
In dit onderdeel van de begroting worden de samenvattende aansluitingstabellen van de premie- en de begrotingsgefinancierde regelingen weergegeven, zowel voor de uitgaven als voor de ontvangsten. De mutaties in deze tabellen worden per artikel gedetailleerd opgenomen in het verdiepingshoofdstuk in onderdeel B.1.3 van deze bijlage.
De opbouw van deze tabellen verschilt van elkaar. Bij de begrotingsgefinancierde regelingen worden, conform de RBV, de mutaties als gevolg van de nota van wijziging, de 1e suppletoire begroting (Voorjaarsnota) en de nieuwe mutaties (Miljoenennota) vermeld. Bij de premiegefinancierde regelingen is geen sprake van een nota van wijziging of van een suppletoire wet. Voor deze regelingen worden de mutaties uitgesplitst naar uitvoeringsmutaties, macromutaties, loon- en prijsmutaties, beleidsmatige mutaties en kasschuiven. Bovendien wordt een onderverdeling aangebracht in reëel en nominaal.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 | 32.421.680 | 32.875.952 | 33.671.999 | 33.985.288 | 34.402.969 | |
Vastgestelde begroting 2015 | 32.421.680 | 32.875.952 | 33.671.999 | 33.985.288 | 34.402.969 | |
Mutaties Voorjaarsnota | – 956.075 | – 1.771.464 | – 2.151.987 | – 2.238.954 | – 2.220.560 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota 1e suppletoire | 31.465.605 | 31.104.488 | 31.520.012 | 31.746.334 | 32.182.409 | |
Mutaties Miljoenennota | – 19.498 | 662.662 | 659.869 | 980.384 | 1.232.411 | |
Ontwerpbegroting 2016 | 31.446.107 | 31.767.150 | 32.179.881 | 32.726.718 | 33.414.820 | 33.843.461 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 | 1.685.276 | 1.702.071 | 1.677.543 | 1.681.076 | 1.687.165 | |
Vastgestelde begroting 2015 | 1.685.276 | 1.702.071 | 1.677.543 | 1.681.076 | 1.687.165 | |
Mutaties Voorjaarsnota | 133.083 | 30.133 | 22.950 | 5.018 | – 8.362 | |
Totaal tot en met Voorjaarsnota 1e suppletoire | 1.818.359 | 1.818.359 | 1.732.204 | 1.700.493 | 1.686.094 | |
Mutaties Miljoenennota | 31.001 | – 8.197 | 30.163 | 34.124 | 66.157 | |
Ontwerpbegroting 2016 | 1.849.360 | 1.724.007 | 1.730.656 | 1.720.218 | 1.744.960 | 1.740.604 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2015 reëel | 56.529.702 | 56.396.879 | 56.178.668 | 56.131.989 | 55.853.717 | 55.623.471 |
Mutaties: | ||||||
Uitvoeringsmutaties | 107.691 | 118.849 | 142.168 | 147.740 | 167.848 | 163.318 |
Macro mutaties | – 530.034 | – 798.978 | – 928.243 | – 1.013.166 | – 941.101 | – 910.477 |
Loon- en prijsontwikkeling | 511.156 | 509.226 | 507.390 | 506.278 | 502.412 | 497.914 |
Beleidmatige mutaties | – 181.675 | 46.187 | 124.471 | 23.133 | 24.608 | 22.417 |
Kasschuiven | 2.545 | 5.078 | 3.680 | 1.141 | – 373 | – 2.049 |
Diverse overige mutaties | 63.366 | 11.024 | – 15.685 | – 19.993 | – 13.127 | – 14.804 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 56.502.751 | 56.288.265 | 56.012.449 | 55.777.122 | 55.593.984 | 55.379.790 |
Ontwerpbegroting 2015 nominaal | 633.920 | 1.445.949 | 2.124.191 | 2.810.012 | 3.490.510 | 4.174.385 |
Mutaties: | ||||||
Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | –122.764 | 271.028 | 327.984 | 228.563 | 217.872 | 122.361 |
Uitdelen loon- en prijsontwikkeling | – 511.156 | – 509.226 | – 507.390 | – 506.278 | – 502.412 | – 497.914 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 1.207.751 | 1.944.785 | 2.532.297 | 3.205.970 | 3.798.832 |
Ontwerpbegroting 2016 totaal | 56.502.751 | 57.496.016 | 57.957.234 | 58.309.419 | 58.799.954 | 59.178.622 |
Voor de aansluitingstabel van de ontvangsten premiegefinancierd wordt verwezen naar de aansluitingstabel bij artikel 5 van het verdiepingshoofdstuk.
B.1.3 HET VERDIEPINGSHOOFDSTUK
Dit onderdeel bevat het verdiepingshoofdstuk van de SZW-begroting. In deze paragraaf wordt voor alle artikelen op de SZW-begroting de mutatie van uitgaven en ontvangsten tussen de ontwerpbegroting 2015 en de huidige ontwerpbegroting 2016 gedetailleerd toegelicht. Dit gebeurt zowel voor de begrotingsgefinancierde als voor de premiegefinancierde regelingen.
B.1.3.1 Arbeidsmarkt
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 17.525 | 22.442 | 22.417 | 23.407 | 22.407 | 22.407 |
Amendementen | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 121 | – 984 | – 1.032 | 168 | – 32 | – 32 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 1.729 | 650 | – 759 | – 1.081 | – 1.081 | – 1.081 |
2. Overboekingen met departementen | – 396 | – 500 | – 500 | – 500 | – 120 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 18.604 | 21.233 | 19.751 | 21.619 | 20.799 | 20.919 |
-
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
2. Er zijn in totaal 6 overboekingen met andere departementen verwerkt.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 33.748 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Bijstelling raming boeteontvangsten | – 8.278 | – 6.431 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 25.470 | 29.636 | 36.067 | 36.067 | 36.067 | 36.067 |
-
1. Bijstelling van de raming boeteontvangsten op basis van realisatiegegevens.
B.1.3.2 Bijstand, Participatiewet, Toeslagenwet en Sociale Werkvoorziening
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.529.723 | 6.594.724 | 6.605.624 | 6.740.347 | 6.881.476 | 6.973.134 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 25.768 | – 9.418 | 202.049 | 116.342 | 100.342 | 157.067 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | 24.681 | 12.625 | – 101.335 | – 136.469 | – 158.006 | – 182.582 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 14.772 | 14.838 | 15.053 | 15.613 | 15.773 | 15.958 |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | – 277 | 1.059 | 1.511 | 1.264 | 1.264 | – 992 |
4. Taaleis | 0 | – 2.500 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 |
5. Harmonisatie instrumenten Participatiewet | 0 | – 5.000 | – 7.000 | – 10.000 | – 13.000 | – 14.000 |
6. Overboekingen met departementen | – 3.523 | – 3.500 | ||||
7. Kasschuif sectorplannen | – 16.475 | 8.250 | 8.225 | |||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 6.523.133 | 6.611.078 | 6.719.127 | 6.722.097 | 6.822.849 | 6.943.585 |
-
1. De ramingen voor het Macrobudget participatiewetuitkeringen, AIO en de TW zijn aangepast op basis van ontwikkelingen in de werkloosheid en realisaties en op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV, de SVB en de gemeenten.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten Macrobudget participatiewetuitkeringen, BBZ, AIO, TW en Onderstand CN op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
4. Door invoering van de Wet Taaleis ontstaat een hogere uitstroom uit de Participatiewet en nemen de uitkeringslasten af.
-
5. Het Macrobudget participatiewetuitkeringen is verlaagd omdat loonkostensubsidies worden stopgezet als betreffende werknemers een ziektewetuitkering ontvangen. Dit vloeit voort uit het wetsvoorstel Harmonisatie van instrumenten in de Participatiewet.
-
6. In 2015 en 2016 is een bedrag van € 3,5 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds ten behoeve van extra inzet van centrumgemeenten op jeugdwerkloosheid.
-
7. Het betaalritme van de eerste en tweede tranche sectorplannen is gewijzigd. Met deze kasschuif wordt het kasritme van de beschikbare middelen daarop aangepast.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 26.000 | |||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Boedelscheiding SVB Nederlandse Antillen | 903 | 3.475 | 2.572 | 2.572 | 2.572 | |
2. Correctie | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
3. Restituties | 15.814 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 42.717 | 3.475 | 2.572 | 2.572 | 2.572 |
-
1. Opbrengsten uit de boedelscheiding van de SVB op de Nederlandse Antillen.
-
2. Correctie van de ontvangstenraming op terugontvangsten beleidondersteunende budgetten.
-
3. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen Bijstand aan zelfstandigen in 2014.
B.1.3.3 Arbeidsongeschiktheid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 604 | 624 | 646 | 678 | 711 | 757 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 13 | 13 | 14 | 14 | 15 | 16 |
2. Ramingsbijstelling | 136 | 128 | 118 | 110 | 102 | 93 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 753 | 765 | 778 | 802 | 828 | 866 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. De ramingsbijstelling heeft betrekking op volume- en prijsontwikkelingen en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 8.959.444 | 8.999.726 | 9.060.192 | 9.121.339 | 9.233.883 | 9.386.452 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | 94.492 | 94.895 | 74.627 | 60.594 | 60.049 | 52.662 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 91.197 | 91.867 | 92.700 | 93.490 | 94.807 | 96.383 |
3. Overig | 2.715 | 2.587 | 2.408 | 2.352 | 2.314 | 2.257 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 9.147.848 | 9.189.075 | 9.229.927 | 9.277.775 | 9.391.053 | 9.537.754 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 107.305 | 207.778 | 295.645 | 384.023 | 477.079 | 575.753 |
Mutaties: | ||||||
4. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 16.108 | 43.190 | 57.380 | 58.042 | 59.413 | 60.459 |
5. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 91.197 | – 91.867 | – 92.700 | – 93.490 | – 94.807 | – 96.383 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 159.101 | 260.325 | 348.575 | 441.685 | 539.829 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 9.147.848 | 9.348.176 | 9.490.252 | 9.626.350 | 9.832.738 | 10.077.583 |
-
1. Het geraamde aantal mensen met een IVA-uitkering en de gemiddelde jaaruitkering in de IVA zijn naar boven bijgesteld. Hierdoor zijn de IVA-uitgaven opwaarts bijgesteld. De WGA-uitgaven zijn neerwaarts bijgesteld. Dit komt met name doordat de instroom in de WGA neerwaarts is bijgesteld en de doorstroom van de WGA naar de IVA opwaarts. Deze bijstellingen zijn gedaan op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV. De WAO-uitgaven zijn opwaarts bijgesteld. Dit komt met name door een hogere gemiddelde uitkering en een lagere uitstroom op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. Diverse overige mutaties.
-
4. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
5. Zie 2.
B.1.3.4 Jonggehandicapten
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.113.430 | 3.184.000 | 3.227.228 | 3.146.345 | 3.194.554 | 3.224.494 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 60.200 | – 35.345 | – 35.498 | – 35.345 | – 30.497 | – 20.490 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 28.756 | 29.421 | 29.918 | 29.274 | 29.891 | 30.247 |
2. Uitvoering | 21.466 | |||||
3. Compensatie Jeugdwerkloosheid | – 3.700 | – 3.700 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.099.752 | 3.174.376 | 3.221.648 | 3.140.274 | 3.193.948 | 3.234.251 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Bijstelling van de raming op basis van de Juninota van het UWV. De gemiddelde prijs valt hoger uit dan eerder is geraamd.
-
3. Uit het re-integratiebudget zijn ter dekking van de intensivering van de maatregelen Jeugdwerkloosheid middelen overgeheveld naar artikel 11 (zie artikel 11).
B.1.3.5 Werkloosheid
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 41.859 | 45.301 | 48.396 | 57.297 | 67.130 | 85.498 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 2.912 | 16.036 | 13.083 | 2.346 | 9.930 | 9.541 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 281 | 442 | 546 | 577 | 744 | 917 |
2. Uitvoering | 3.530 | 4.841 | 5.271 | 1.337 | 1.236 | 1.846 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 48.582 | 66.620 | 67.296 | 61.557 | 79.040 | 97.802 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. De raming van de IOW-uitgaven is naar boven bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV. De ontwikkeling van de IOW-uitgaven volgt meerjarig de doorwerking van WW-instroom uit voorgaande jaren, de AOW-leeftijdsverhoging en de WW-duurverkorting. De uitgavenraming van de Cessantiawet is neerwaarts bijgesteld als gevolg van volume- en prijsontwikkeling.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 7.495.036 | 7.321.433 | 7.242.252 | 7.159.532 | 6.801.605 | 6.416.032 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 530.034 | – 774.640 | – 905.405 | – 994.107 | – 924.758 | – 896.688 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 105.975 | 101.431 | 99.581 | 97.386 | 92.087 | 85.672 |
3. Betalingssystematiek WW | – 117.000 | |||||
4. Fraudewet | 10.751 | 10.555 | 10.191 | 10.271 | 10.423 | 10.501 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 6.694.728 | 6.658.779 | 6.446.619 | 6.273.082 | 5.979.357 | 5.615.517 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 144.937 | 227.302 | 305.305 | 382.259 | 440.378 | 489.133 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 38.962 | 8.299 | – 5.224 | – 20.330 | – 29.217 | – 40.236 |
6. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | –105.975 | –101.431 | –99.581 | –97.386 | –92.087 | –85.672 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 134.170 | 200.500 | 264.543 | 319.074 | 363.225 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 6.964.728 | 6.792.949 | 6.647.119 | 6.537.625 | 6.298.431 | 5.978.742 |
-
1. Op basis van neerwaarts bijgestelde werkloosheidsramingen van het CPB en uitvoeringsinformatie van het UWV is de raming van het volume uitkeringsjaren WW meerjarig neerwaarts bijgesteld. Tevens is de raming van het saldo overige lasten en baten WW neerwaarts bijgesteld. Dit betreft onder meer de loonovername bij faillissement.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. De betalingssystematiek van de WW-uitkering gaat als gevolg van de inkomensverrekening in de Wwz over van een wekensystematiek naar een maandsystematiek. De uitkering wordt dan na afloop van de maand waarop deze betrekking heeft uitbetaald. Dit zorgt voor een kaseffect waardoor de WW-uitgaven in 2015 € 117 miljoen lager uitkomen.
-
4. Naar aanleiding van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep wordt de Fraudewet op punten aangepast. Dit leidt naar verwachting tot hogere WW-uitgaven.
-
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 420.085 | 420.085 | 420.085 | 420.085 | 420.085 | 420.085 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 41.494 | – 41.494 | – 41.494 | – 41.494 | – 41.494 | – 41.494 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 6.409 | 6.409 | 6.409 | 6.409 | 6.409 | 6.409 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 | 385.000 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 8.343 | 13.236 | 17.861 | 22.534 | 27.257 | 32.030 |
Mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 1.934 | 1.013 | 591 | 154 | – 287 | – 732 |
4. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 6.409 | – 6.409 | – 6.409 | – 6.409 | – 6.409 | – 6.409 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 7.840 | 12.043 | 16.279 | 20.561 | 24.889 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 385.000 | 392.840 | 397.043 | 401.279 | 405.561 | 409.889 |
-
1. Overheidswerkgevers zijn eigen-risicodragers voor de WW. De WW-uitgaven worden door UWV verhaald op deze werkgevers. De raming van de ontvangsten uit verhaal is naar beneden bijgesteld op grond van uitvoeringsinformatie van het UWV.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
4. Zie 2.
B.1.3.6 Ziekte en zwangerschap
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 6.743 | 6.830 | 6.920 | 7.054 | 7.192 | 7.383 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 102 | 104 | 105 | 106 | 108 | 111 |
2. Uitvoering | 521 | 482 | 442 | 408 | 373 | 334 |
3. Nadere afrekening over 2014 | 117 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 7.483 | 7.416 | 7.467 | 7.568 | 7.673 | 7.828 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Bijstelling van de Ziekteverzekering Caribisch Nederland op grond van volume- en prijsontwikkelingen en vanwege koersverschillen tussen de dollar en de euro.
-
3. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. De nabetaling over 2014 heeft betrekking op de TAS.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 2.595.946 | 2.590.438 | 2.586.962 | 2.590.376 | 2.589.123 | 2.587.797 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | – 28.050 | – 46.419 | – 49.393 | – 46.158 | – 35.104 | – 27.659 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 39.213 | 39.621 | 39.643 | 39.924 | 40.177 | 40.318 |
3. Harmonisatie instrumenten Participatiewet | 12.000 | 18.000 | 26.000 | 32.000 | 35.000 | |
4. Overige mutaties | 1.195 | – 227 | – 2.267 | – 2.258 | – 2.241 | – 2.233 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 2.608.304 | 2.595.413 | 2.592.945 | 2.607.884 | 2.623.955 | 2.633.223 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 51.467 | 81.509 | 109.858 | 138.795 | 167.815 | 197.110 |
Mutaties: | ||||||
5. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 12.254 | 10.919 | 10.837 | 11.313 | 12.377 | 13.283 |
6. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 39.213 | – 39.621 | – 39.643 | – 39.924 | – 40.177 | – 40.318 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 52.807 | 81.052 | 110.184 | 140.015 | 170.075 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 2.608.304 | 2.648.220 | 2.673.997 | 2.718.068 | 2.763.970 | 2.803.298 |
-
1. De raming is bijgesteld op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV. Bij de WAZO zijn zowel het volume als de gemiddelde hoogte van de uitkering naar beneden bijgesteld. De ZW-uitgaven zijn op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV in beperkte mate naar boven bijgesteld.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. Met het wetsvoorstel Harmonisatie van instrumenten in de Participatiewet komt de gemeentelijke doelgroep van de banenafspraak onder de no-riskpolis in de ZW te vallen.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
6. Zie 2.
B.1.3.7 Kinderopvang
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 2.408.446 | 2.445.825 | 2.499.102 | 2.566.716 | 2.635.254 | 2.642.458 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 239.802 | – 288.277 | – 355.372 | – 404.002 | – 455.621 | – 445.925 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 6.319 | 6.290 | 6.264 | 6.323 | 6.372 | 6.419 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 990 | – 84 | – 363 | – 482 | – 682 | – 682 |
3. Technische correctie | 557 | |||||
4. Kasschuif | – 1.176 | 717 | 459 | |||
5. Intensivering kinderopvang | 20.000 | 220.000 | 269.000 | 293.000 | 293.000 | 293.000 |
6. Uitvoering | – 43.000 | – 19.000 | – 19.000 | – 43.000 | – 43.000 | – 43.000 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 2.194.777 | 2.365.471 | 2.400.090 | 2.418.555 | 2.435.880 | 2.452.270 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Als gevolg van de stijging van de uitgaven in 2020 stijgen ook de uitgaven 2019 op kasbasis (AWIR-effect).
-
4. Kasschuif van middelen voor invoering van het peuterplan vanwege uitstel van invoering naar 2018 (€ 0,459 miljoen) en een kasschuif voor de subsidieregeling Versterking Taal- en Interactievaardigheden Beroepskrachten en Gastouders in de Kinderopvang (€ 0,717 miljoen).
-
5. Intensivering in de kinderopvangtoeslag door het verhogen van de toeslagpercentages vanaf 2016. De hiermee gepaard gaande hogere kosten in januari 2016 (€ 20 miljoen) worden in december 2015 betaald.
-
6. Ramingsbijstelling kinderopvangtoeslag op basis van uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.408.866 | 1.419.568 | 1.393.933 | 1.399.137 | 1.406.458 | 1.406.458 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 97.913 | 32.617 | 25.344 | 6.206 | – 7.933 | – 9.673 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 342 | |||||
2. Bijstelling ontvangstenraming | 20.000 | – 20.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.527.121 | 1.432.185 | 1.419.277 | 1.405.343 | 1.398.525 | 1.396.785 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen Kinderopvangtoeslag in 2014.
-
2. Ramingsbijstelling ontvangsten kinderopvangtoeslag op basis van uitvoeringsinformatie van de Belastingdienst.
B.1.3.8 Oudedagsvoorziening
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 31.890 | 35.632 | 31.987 | 26.449 | 22.826 | 17.229 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 76.355 | |||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 366 | 368 | 375 | 361 | 371 | 368 |
2. Verlengen en uitbreiden Overbruggingsregeling AOW | 400 | 700 | 900 | 3.900 | 10.700 | |
3. Uitvoering | 3.527 | 3.475 | 3.604 | 3.551 | 3.675 | 3.559 |
4. Overige mutaties | 139 | 287 | 283 | 293 | 288 | |
5. Nadere afrekening over 2014 | 1.199 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 113.337 | 40.014 | 36.953 | 31.544 | 31.065 | 32.144 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. De OBR wordt verlengd van 1-1-2019 tot 1-1-2023 en de OBR wordt verruimd door deze, voor wat betreft de versnelling van de verhoging van de AOW-leeftijd, ook open te stellen voor mensen die tussen 1 januari 2013 en 1 juli 2015 met Vut- of prepensioen zijn gegaan.
-
3. Bijstelling van de Algemene Ouderdomsverzekering Caribisch Nederland op grond van volume- en prijsontwikkeling en op de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. De nabetaling over 2014 heeft betrekking op de MKOB.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | ||||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Restituties | 621 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 621 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen OBR in 2014.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 35.465.812 | 35.550.439 | 35.453.030 | 35.467.128 | 35.454.500 | 35.467.135 |
Mutaties: | ||||||
1. Uitvoering | 40.829 | 65.524 | 112.622 | 131.704 | 143.381 | 139.064 |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 268.524 | 270.317 | 269.739 | 269.905 | 269.849 | 270.043 |
3. Tijdelijke inkomensondersteuning AOW | – 75.426 | |||||
4. Uitstel kostendelersnorm 1,5 jaar | 27.000 | 104.000 | ||||
5. Versnelde verhoging AOW leeftijd | – 3.368 | – 7.720 | – 13.138 | – 17.815 | – 23.084 | |
6. Overige mutaties | 4.636 | 2.638 | 743 | – 906 | 6.700 | 7.372 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 35.704.375 | 35.912.550 | 35.932.414 | 35.854.693 | 35.856.615 | 35.860.530 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 312.453 | 892.396 | 1.361.176 | 1.837.825 | 2.323.150 | 2.815.160 |
Mutaties: | ||||||
7. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentages | – 43.929 | 213.525 | 270.802 | 186.165 | 182.878 | 97.043 |
8. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 268.524 | – 270.317 | – 269.739 | – 269.905 | – 269.849 | – 270.043 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 835.604 | 1.362.239 | 1.754.085 | 2.236.179 | 2.642.160 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 35.704.375 | 36.748.154 | 37.294.653 | 37.608.778 | 38.092.794 | 38.502.690 |
-
1. De raming is op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB bijgesteld. Het aantal mensen met een AOW-uitkering stijgt als gevolg van de gestegen levensverwachting.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. Het wetsvoorstel inkomensondersteuning AOW is niet per 1-1-2015 maar per 1-2-2015 in werking getreden. Hierdoor is de financieringsschuif van algemene middelen naar het Ouderdomsfonds ook niet met ingang van 1-1-2015 geformaliseerd. De inkomensondersteuning is in januari 2015 nog uit de algemene middelen naar de SVB overgemaakt ten behoeve van de bevoorschotting door de SVB in januari. Dit is in de 1e suppletoire begroting 2015 geformaliseerd.
-
4. Omdat de invoering van de kostendelersnorm AOW met 1,5 jaar extra is uitgesteld tot 1 januari 2018 vallen de AOW-uitgaven in 2016 en 2017 hoger uit.
-
5. Door de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd vallen ook de uitgaven aan de inkomensondersteuning AOW hoger uit.
-
6. Diverse overige mutaties.
-
7. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
8. Zie 2.
B.1.3.9 Nabestaanden
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 829 | 858 | 887 | 931 | 977 | 1.040 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 18 | 19 | 19 | 20 | 21 | 22 |
2. Uitvoering | 208 | 195 | 183 | 173 | 162 | 151 |
3. Overige mutaties | 11 | 23 | 23 | 24 | 25 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.055 | 1.083 | 1.112 | 1.147 | 1.184 | 1.238 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Bijstelling van de Algemene weduwen- en wezenverzekering Caribisch Nederland op grond van volume- en prijsontwikkeling en vanwege de koersverschillen tussen de dollar en de euro.
-
3. Diverse overige mutaties.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 470.327 | 442.201 | 428.713 | 415.320 | 405.270 | 405.376 |
Mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 4.004 | 3.816 | 3.685 | 3.558 | 3.478 | 3.472 |
2. Overige mutaties | – 2.569 | 3.952 | 2.330 | 883 | 1.866 | 1.133 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 471.762 | 449.969 | 434.728 | 419.761 | 410.614 | 409.981 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 4.670 | 7.943 | 10.144 | 10.749 | 10.858 | 11.109 |
Mutaties: | ||||||
3. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 666 | 1.649 | 2.245 | 2.208 | 2.259 | 2.309 |
4. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 4.004 | – 3.816 | – 3.685 | – 3.558 | – 3.478 | – 3.472 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 5.776 | 8.704 | 9.399 | 9.639 | 9.946 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 471.762 | 455.745 | 443.432 | 429.160 | 420.253 | 419.927 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitkeringslasten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Diverse overige mutaties.
-
3. Nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitkeringen (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
4. Zie 2.
B.1.3.10 Tegemoetkoming ouders
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 5.389.722 | 5.348.967 | 5.307.978 | 5.286.704 | 5.263.602 | 5.243.347 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 10.566 | 16.266 | 36.147 | 40.074 | 44.345 | 46.916 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Nader afrekening over 2015 | 1.238 | |||||
2. Geen woonlandbeginsel Marokko | 2.300 | 1.200 | 1.800 | 1.700 | 1.600 | 1.500 |
3. Kinderbijslag Caribisch Nederland | 1.740 | 1.740 | 1.740 | 1.740 | 1.740 | |
4. Uitvoering | – 76.243 | – 84.152 | – 76.404 | – 76.147 | – 76.082 | – 76.066 |
5. Verhoging WKB-bedragen | 4.716 | 45.447 | 31.222 | 31.000 | 30.952 | 30.947 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 5.311.167 | 5.329.468 | 5.302.483 | 5.285.071 | 5.266.157 | 5.248.384 |
-
1. Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. De nabetaling over 2014 heeft betrekking op de AKW.
-
2. Als gevolg van een uitspraak van het Hof van Den Haag mag op de WKB het woonlandbeginsel niet toegepast worden voor Marokko en moeten bestaande rechten geëerbiedigd worden.
-
3. Budgettair effect van het invoeren van een kinderbijslagvoorziening voor Caribisch Nederland.
-
4. Uitvoeringsinformatie van de belastingdienst geeft aanleiding om de eerdere raming van het kindgebonden budget naar beneden bij te stellen.
-
5. Ter ondersteuning van de inkomenspositie van gezinnen wordt het 2e kindbedrag eenmalig en het bedrag voor 3e en verdere kinderen structureel verhoogd.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 237.589 | 241.563 | 242.870 | 241.600 | 240.568 | 240.175 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 330 | – 1.984 | – 1.894 | – 688 | 71 | 367 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Nader afrekening over 2015 | 2.100 | |||||
2. Overige mutaties | – 3 | – 109 | – 553 | – 426 | – 243 | – 161 |
3. Verhoging WKB-bedragen | 2 | 445 | 2.789 | 3.525 | 3.558 | 3.529 |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 239.358 | 239.915 | 243.212 | 244.011 | 243.954 | 243.910 |
-
1. De restituties hebben betrekking op verrekeningen inzake betaalde rijksvergoedingen TOG, TOG+ en WKB in 2014.
-
2. Diverse overige mutaties.
-
3. De onder punt 5. bij de uitgaven opgenomen mutatie leidt ook tot hogere ontvangsten.
B.1.3.11 Uitvoering
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 462.130 | 409.864 | 359.257 | 353.033 | 333.241 | 331.196 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 2.487 | 49.691 | 72.871 | 60.208 | 47.932 | 41.041 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 658 | 582 | 510 | 502 | 473 | 470 |
2. Uitvoering | – 1.947 | 1.594 | 1.215 | 1.072 | 1.061 | |
3. Budgettair neutrale herschikkingen | – 36.297 | – 4.623 | – 580 | 485 | 485 | 1.708 |
4. Harmonisatie instrumenten Participatiewet | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 2.000 | 2.000 | |
5. Extra inzet jeugdwerkloosheid | 3.700 | 3.700 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 432.678 | 458.267 | 434.652 | 416.443 | 385.203 | 377.476 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitvoeringskosten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. De ramingen zijn bijgesteld voor veranderde volumeprognoses van diverse regelingen.
-
3. Budgettair neutrale herschikkingen zowel binnen de totale uitvoeringskosten (begroting en premiegefinancierde) als binnen de SZW-begroting.
-
4. Met het wetsvoorstel Harmonisatie van instrumenten in de Participatiewet komt de gemeentelijke doelgroep van de banenafspraak onder de no-riskpolis in de ZW te vallen, de uitvoeringskosten voor het UWV nemen daardoor toe.
-
5. Ten behoeve van intensivering van de maatregelen Jeugdwerkloosheid zijn extra middelen beschikbaar gesteld (zie ook toelichting artikel 4).
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 10.000 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 10.000 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 reëel | 1.543.137 | 1.492.642 | 1.407.519 | 1.378.294 | 1.369.336 | 1.360.679 |
Mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 24.338 | – 22.838 | – 19.059 | – 16.343 | – 13.789 | |
2. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 2.243 | 2.174 | 2.042 | 2.015 | 2.014 | 2.026 |
3. Uitvoering | 420 | 4.849 | 4.312 | 1.600 | – 478 | – 749 |
4. Overige mutaties | 8.635 | 13.921 | – 1.047 | – 1.247 | – 2.247 | – 2.247 |
5. Kasschuiven | 2.545 | 5.078 | 3.680 | 1.141 | – 373 | – 2.049 |
6. Herschikkingen binnen de totale uitvoeringskosten | 48.754 | – 11.847 | – 17.852 | – 18.817 | – 19.519 | – 21.086 |
Stand ontwerpbegroting 2016 reëel | 1.605.734 | 1.482.479 | 1.375.816 | 1.343.927 | 1.332.390 | 1.322.785 |
Stand ontwerpbegroting 2015 nominaal | 13.088 | 29.021 | 42.063 | 56.361 | 71.230 | 86.120 |
Mutaties: | ||||||
7. Bijstellingen grondslag en indexatiepercentage | – 10.845 | – 6.554 | – 8.056 | – 8.835 | – 9.838 | – 10.497 |
8. Overhevelen loon- en prijsbijstelling 2015 | – 2.243 | – 2.174 | – 2.042 | – 2.015 | – 2.014 | – 2.026 |
Stand ontwerpbegroting 2016 nominaal | 0 | 20.293 | 31.965 | 45.511 | 59.378 | 73.597 |
Stand ontwerpbegroting 2016 totaal | 1.605.734 | 1.502.772 | 1.407.781 | 1.389.438 | 1.391.768 | 1.396.382 |
-
1. De raming is aangepast aan de ontwikkelingen in de werkloosheid.
-
2. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitvoeringskosten op prijspeil 2015 te brengen.
-
3. De raming is bijgesteld op basis van volumeontwikkelingen van de verschillende regelingen die worden uitgevoerd door het UWV en de SVB.
-
4. Diverse overige mutaties.
-
5. De kasschuiven betreffen correcties op eerder verwerkte kasschuiven.
-
6. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de totale uitvoeringskosten (zowel begrotings- als premiegefinancierd).
-
7. Nominale ontwikkeling van bovenstaande mutaties van de uitvoeringskosten (grondslag) en als gevolg van aanpassingen van de indexcijfers.
-
8. Zie 2.
B.1.3.12 Rijksbijdragen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 13.952.163 | 14.340.968 | 15.106.410 | 15.320.204 | 15.507.182 | 15.719.710 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 744.610 | – 1.546.410 | – 2.084.410 | – 2.012.510 | – 1.938.410 | – 1.940.210 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Macro mutaties | – 1.500 | 66.300 | 69.900 | 73.900 | 78.200 | 82.700 |
2. Uitvoering | – 1.016 | 156 | 298 | 601 | 1.002 | 1.318 |
3. Rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 286.300 | 286.700 | 129.300 | 77.400 | 77.600 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 13.147.314 | 13.378.898 | 13.511.495 | 13.205.037 | 13.725.374 | 13.941.118 |
-
1. De raming van de rijksbijdrage in de heffingskorting AOW is op basis van macro-economische gegevens bijgesteld.
-
2. De ramingen van de rijksbijdragen ZEZ, AO en Anw-tegemoetkoming zijn op basis uitvoeringsgegevens uit de juninota van het UWV bijgesteld.
-
3. De rijksbijdrage Ouderdomsfonds is bijgesteld op basis van macro informatie van het CPB.
B.1.3.13 Integratie en maatschappelijke samenhang
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 123.166 | 121.907 | 122.584 | 113.558 | 112.558 | 112.558 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 25.223 | 21.425 | 14.550 | 12.100 | 13.100 | 13.100 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 337 | 339 | 336 | 336 | 331 | 331 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 1.556 | 725 | 1.275 | 6.050 | 4.000 | 4.000 |
3. Overboekingen met andere departementen | – 126 | – 118 | – 118 | – 118 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 147.044 | 144.278 | 138.627 | 131.926 | 129.989 | 129.989 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er zijn twee overboekingen met OCW en VWS verwerkt.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 1.000 | 800 | 600 | 200 | ||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 1.000 | 800 | 600 | 200 |
B.1.3.96 Apparaat
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 277.741 | 228.340 | 223.522 | 215.609 | 215.399 | 215.269 |
Amendementen | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 | 750 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 11.565 | 1.039 | 1.039 | – 461 | – 461 | – 461 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 1.035 | 884 | 865 | 831 | 830 | 830 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | 446 | 5.491 | 7.444 | 8.136 | 8.161 | 8.266 |
3. Overboekingen departementen | 1.293 | 1.734 | 1.732 | 1.732 | 1.732 | 1.732 |
4. Herverdeling prijzen kantoren | 7.056 | 1.197 | 880 | 821 | 777 | |
5. Rijksschoonmaakorganisatie | 2.683 | 16.960 | 24.549 | 26.749 | 55.893 | 55.685 |
6. Kasschuif | – 500 | 500 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 295.013 | 262.254 | 261.598 | 254.226 | 283.125 | 282.848 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er zijn 9 overboekingen met andere departementen verwerkt. Twee daarvan (totaal € 1,7 miljoen) hebben betrekking op de inrichting van een gezamenlijk financieel dienstencentrum.
-
4. Interdepartementale herverdeling van de huisvestingsbudgetten in verband met de eenheidsprijzen voor huisvesting in 2020.
-
5. Vanaf 2016 wordt de Rijksschoonmaakorganisatie geleidelijk op de begroting van SZW geplaatst. Onder de uitgaven zijn zowel de transitiekosten als de kosten van de schoonmakers opgenomen. Onder de ontvangsten staan de schoonmaakkosten die bij departementen worden gedeclareerd.
-
6. Met een kasschuif sluiten de middelen «Van werk naar werk» beter aan op de behoefte.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 3.573 | 3.573 | 3.573 | 3.572 | 3.572 | 3.572 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Inningskosten Brzo | 1.995 | 4.244 | 5.085 | 5.085 | 5.085 | |
2. Rijksschoonmaakorganisatie | 12.928 | 21.611 | 23.868 | 55.685 | 55.685 | |
Stand ontwerpbegroting 2016 | 3.073 | 17.996 | 28.928 | 32.025 | 63.842 | 63.842 |
-
1. Doorberekening van de toezichtskosten Besluit Risico’s Zware Ongevallen (Brzo) aan bedrijven met ingang van 2016.
-
2. Zie uitgavenmutatie nr. 5.
B.1.3.98 Algemeen
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 46.326 | 47.445 | 42.552 | 42.362 | 47.562 | 43.362 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | – 6.289 | – 996 | – 513 | – 488 | – 283 | – 188 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Loon- en prijsbijstelling 2015 | 1.112 | 1.029 | 642 | 401 | 423 | 423 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 901 | – 1.301 | – 2.006 | – 3.731 | – 3.536 | – 3.631 |
3. Overboekingen departementen | – 4.155 | – 565 | – 565 | – 565 | – 565 | – 565 |
4. Uitvoeringskosten Kinderbijslag Caribisch Nederland | 492 | 1.219 | 776 | 776 | 776 | 460 |
5. Kasschuif | – 1.600 | 400 | 1.200 | |||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 34.985 | 47.231 | 42.086 | 38.755 | 44.377 | 39.861 |
-
1. De loon- en prijsbijstelling 2015 is overgeheveld om de uitgaven op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er zijn 2 overboekingen met andere departementen verwerkt. Een bedrag van € 4,2 miljoen ten behoeve van de Landelijke Coördinatiepunten Fraudebestrijding is overgeboekt naar het Gemeentefonds.
-
4. De uitvoeringskosten Kinderbijslag Caribisch Nederland zijn toegevoegd aan het budget voor de Rijksdienst Caribisch Nederland.
-
5. De handhaving voorlichtingscampagne «weet hoe het zit» is een half jaar uitgesteld. Het gereserveerde budget voor deze campagne zal nu in 2016 tot uitgaven leiden. In de uitvoeringskosten van de sectorplannen dient een kasschuif van € 1,2 miljoen te worden verwerkt van 2015 naar 2017.
B.1.3.99 Nominaal en onvoorzien
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2015 | 19.383 | 42.225 | 66.489 | 84.594 | 90.898 | 92.898 |
Amendementen | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 | – 375 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2015 | 12.497 | 5.509 | – 14.901 | – 17.386 | – 10.905 | 6.588 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
1. Uitdelen LPO naar artikelen | – 3.174 | – 2.865 | – 2.370 | – 2.087 | – 2.074 | – 2.071 |
2. Budgettair neutrale herschikkingen | – 9.478 | – 11.629 | – 14.761 | – 16.961 | – 18.961 | |
3. Overboekingen departementen | – 2.815 | – 3.637 | – 1.087 | 2.463 | 7.663 | 8.663 |
4. Diverse reserveringen en dekkingen | – 1.856 | 22.855 | 14.881 | 14.667 | – 1.991 | 9.140 |
5. Kasschuif | – 10.953 | 6.048 | 9.307 | 1.524 | – 5.926 | |
6. Voorschoolse voorziening peuters | 10.000 | 20.000 | 30.000 | 40.000 | 50.000 | |
7. Uitbreiding kraamverlof | 40.000 | 65.000 | 70.000 | 70.000 | ||
8. Beschut werk | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
9. Lage-inkomensvoordeel (LIV) | 493.000 | 493.000 | 493.000 | |||
10. Uitvoeringskosten LIV | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | ||
11. Loonkostenvoordelen | 297.000 | 297.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2016 | 12.707 | 90.282 | 147.315 | 683.639 | 987.329 | 1.032.882 |
-
1. Toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2015 naar de begrotingsartikelen om de budgetten op prijspeil 2015 te brengen.
-
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
-
3. Er zijn 6 overboekingen met andere departementen verwerkt. De 2 voornaamste betreffen een uitname uit het Gemeentefonds in verband met de harmonisatie van het instrumentarium Participatiewet (€ 8 miljoen in 2016 oplopend tot € 23 miljoen in 2020) en een toevoeging aan het Gemeentefonds in verband met uitvoeringskosten ZZP pensioen (-/- € 4 miljoen in 2015 oplopend tot -/- € 14 miljoen in 2020).
-
4. Diverse reserveringen en dekkingen binnen de SZW-begroting.
-
5. Diverse kasschuiven.
-
6. Het kabinet heeft middelen vrijgemaakt waarmee gemeenten extra aanbod kunnen creëren, zodat alle peuters gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening.
-
7. Per 1 juli 2017 wordt het kraamverlof verlengd naar 5 dagen. Dit leidt tot drie dagen extra kraamverlof.
-
8. Het kabinet geeft met een investering van cumulatief € 100 miljoen in de periode 2016–2020 een impuls aan het creëren van nieuw beschut werk.
-
9. Per 1 januari 2017 wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) ingevoerd via het Wetsvoorstel tegemoetkomingen loondomein. De LIV is een gericht loonkostenvoordeel dat het voor werkgevers aantrekkelijker maakt om mensen met lage inkomens aan te nemen of in dienst te houden. De LIV wordt na afloop van het jaar uitbetaald.
-
10. Uitvoeringskosten lage-inkomensvoordeel.
-
11. Per 1 januari 2018 worden de premiekortingen oudere en arbeidsgehandicapte werknemers omgevormd naar loonkostenvoordelen: een loonkostenvoordeel voor werkgevers voor het in dienst nemen van deze werknemers. De loonkostenvoordelen worden na afloop van het jaar uitbetaald.