1. Inleiding
In de 1e suppletoire begroting 2017 worden de budgettaire ontwikkelingen voor 2017–2021 vanaf de ontwerpbegroting 2017 toegelicht binnen de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven.
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ). Naast de doorwerking van de voorlopige zorguitgaven 2016 (zoals gepresenteerd in het jaarverslag 2016, dat op 18 mei is verschenen), geeft deze paragraaf de bijstellingen weer die voortkomen uit in gang gezet beleid en onvermijdelijke knelpunten die worden voorzien voor 2017 en volgende jaren.
Dit deel van de 1e suppletoire begroting 2017 bestaat uit de volgende paragrafen:
-
1. Inleiding
-
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg en de netto-BKZ-uitgaven
-
3. Ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten
3.1. Verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten
3.2. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten
3.3. Verticale ontwikkeling van de Wlz-uitgaven en -ontvangsten
3.4. Verticale ontwikkeling begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven en -ontvangsten
-
4. Verdieping in de BKZ-sectoren
4.1. Zorgverzekeringswet (Zvw)
4.2. Wet langdurige zorg (Wlz)
Wijzigingen in de 1e suppletoire begroting 2017
De 1e suppletoire begroting 2017 heeft ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2016 de onderstaande verandering ondergaan:
-
• De bijstellingen van de geraamde zorguitgaven worden in plaats van incidenteel (2017) nu structureel (van 2017 tot en met 2021) gepresenteerd en toegelicht.
2. Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg en de netto BKZ-uitgaven
Het BKZ legt aan het begin van de kabinetsperiode de genormeerde ontwikkeling van de collectieve zorguitgaven vast voor elk van de komende vier jaren. Gedurende de kabinetsperiode wordt het kader aangepast voor de jaarlijkse prijsstijging. Hiervoor wordt de CPB-raming van de prijsindex van de nationale bestedingen (pNB) gebruikt.
Het BKZ is bij de start van het kabinet Rutte-Asscher voor de periode 2013–2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18). Bij de start van dit kabinet zijn de uitgavenkaders herijkt en is de stand ontwerpbegroting 2013 (TK 33400-XVI, nr. 1 en 33400-XVI, nr. 2) als uitgangspunt genomen.
Na de Startnota zijn de uitgavenkaders opnieuw herijkt en is de stand ontwerpbegroting 2014 (TK 33750-XVI, nr. 1 en 33750-XVI, nr. 2) als uitgangspunt genomen.
Tabel 1 laat de ontwikkeling zien van het BKZ en de stand van de netto BKZ-uitgaven in de 1e suppletoire begroting 2017.
2017 | |
---|---|
BKZ stand ontwerpbegroting 2017 | 69.951 |
Prijs nationale bestedingen (pNB) | 604 |
IJklijnmutaties | – 39 |
Technische correctie EB Wmo | 50 |
Bijstelling BKZ | 615 |
BKZ stand 1e suppletoire 2017 | 70.566 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire 2017 | 68.855 |
Onderschrijding BKZ | – 1.711 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Toelichting
Het BKZ is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 met circa € 0,6 miljard verhoogd,
voornamelijk als gevolg van nominale ontwikkelingen (een opwaartse bijstelling van de prijs Nationale Bestedingen volgend uit het Centraal Economisch Plan van het CPB). Daarnaast is het BKZ verhoogd als gevolg van een technische correctie van de eigen bijdragen in de Wmo en hebben er enkele overhevelingen (zogenoemde ijklijnmutaties) plaatsgevonden van het BKZ naar de VWS-begroting (behorend tot het kader Rijksbegroting).
De actuele kaderonderschrijding bedraagt circa € 1,7 miljard. Hiervan is € 1,4 miljard reeds gemeld in de ontwerpbegroting 2017 (TK 34 550 XVI, nr. 1 en 2). De toename van de onderschrijding ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 met circa € 0,3 miljard is het saldo van de opwaartse bijstelling van het kader met € 0,6 miljard en een toename van de netto BKZ-uitgaven met € 0,3 miljard.
In de paragrafen 3.2, 3.3 en 3.4 wordt de ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten per financieringsbron verder toegelicht.
3. Ontwikkelingen van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten
In deze paragraaf wordt vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten per financieringsbron gepresenteerd. In paragraaf 3.1 is de verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten op hoofdlijnen te zien. De verdieping per financieringsbron is opgenomen in de paragrafen 3.2 (Zvw), 3.3 (Wlz) en 3.4 (begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven) en per sector/deelsector in de verdiepingsparagraaf 4.
3.1. Verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 2 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de totale netto BKZ-uitgaven en -ontvangsten op hoofdlijnen zien.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Netto BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 68.543,7 | 71.251,7 | 74.018,4 | 77.337,6 | 81.147,5 |
Bijstellingen in de netto Zvw-uitgaven | – 337,5 | 333,0 | 729,5 | 887,3 | 1.064,4 |
Bijstellingen in de netto Wlz-uitgaven | 427,9 | 570,0 | 909,5 | 1.041,3 | 1.198,5 |
Bijstellingen in de netto begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven | 221,0 | 217,0 | 221,4 | 234,3 | 231,4 |
Bijstellingen in de netto BKZ-uitgaven | 311,4 | 1.119,9 | 1.860,4 | 2.162,9 | 2.494,2 |
Netto BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 68.855,1 | 72.371,6 | 75.878,9 | 79.500,6 | 83.641,7 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Toelichting
Ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2017 nemen de geraamde netto BKZ-uitgaven in 2017 toe met € 311 miljoen. De stijging van de netto BKZ-uitgaven wordt veroorzaakt door de daling van de Zvw-uitgaven met € 338 miljoen, een stijging van de Wlz-uitgaven met € 428 miljoen en een stijging van de begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven met € 221 miljoen.
In de paragrafen 3.2, 3.3 en 3.4 wordt de ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten per financieringsbron verder toegelicht.
3.2. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten van de Zvw zien. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 4.1.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 46.456,2 | 48.407,2 | 50.390,3 | 52.672,6 | 55.198,6 |
Autonoom | – 174,6 | 474,4 | 927,6 | 1.112,9 | 1.295,3 |
Actualisering zorguitgaven (zie tabel 3A) | – 134,8 | – 160,1 | – 160,1 | – 160,1 | – 160,1 |
Ophoging ELV-kader vanaf 2017 | 13,3 | 13,3 | 13,3 | 13,3 | 13,3 |
Nominale ontwikkeling | – 8,1 | 666,2 | 1.119,4 | 1.304,7 | 1.487,1 |
Grensoverschrijdende zorg | – 45,0 | – 45,0 | – 45,0 | – 45,0 | – 50,0 |
Beleidsmatig | – 15,4 | 9,1 | – 9,8 | – 3,4 | – 6,0 |
Nominaal en onverdeeld Zvw | – 105,3 | – 44,3 | – 70,0 | – 73,0 | – 73,0 |
Besparingsverlies werelddekking | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 50,0 |
Capaciteit opleidingen | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 |
Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden | 64,8 | 35,9 | 36,6 | 38,3 | 35,6 |
Overig beleidsmatige bijstellingen | – 7,8 | – 15,4 | – 9,4 | – 1,7 | – 1,6 |
Technisch | – 147,5 | – 147,5 | – 147,4 | – 144,8 | – 145,5 |
Correctie quasi Wlz indiceerbaren | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 |
Overige technische bijstellingen | – 3,5 | – 3,5 | – 3,4 | – 0,8 | – 1,5 |
Totaal bijstellingen | – 337,5 | 336,1 | 770,5 | 964,7 | 1.143,8 |
Bruto Zvw-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 46.118,7 | 48.743,2 | 51.160,8 | 53.637,3 | 56.342,4 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2017 | 3.187,1 | 3.350,0 | 3.509,2 | 3.665,1 | 3.859,6 |
Autonoom | 0,0 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
Nominale ontwikkeling | 0,0 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
Totaal bijstellingen | 0,0 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
Zvw-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2017 | 3.187,1 | 3.353,1 | 3.550,2 | 3.742,5 | 3.939,0 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 43.269,0 | 45.057,2 | 46.881,1 | 49.007,5 | 51.338,9 |
Bijstellingen in de netto-Zvw-uitgaven | – 337,5 | 333,0 | 729,5 | 887,3 | 1.064,4 |
Netto Zvw-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 42.931,5 | 45.390,1 | 47.610,6 | 49.894,8 | 52.403,3 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Zvw-uitgaven
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Eerstelijnszorg | 23,5 | 23,5 | 23,5 | 23,5 | 23,5 |
Tweedelijnszorg | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 |
Genees- en hulpmiddelen | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 |
Ziekenvervoer | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 |
Grensoverschrijdende zorg | – 106,4 | – 131,7 | – 131,7 | – 131,7 | – 131,7 |
Stand 1e suppletoire begroting 2017 | – 134,8 | – 160,1 | – 160,1 | – 160,1 | – 160,1 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
In tabel 3A is het onderdeel «Actualisering Zvw-uitgaven» uit tabel 3 uitgesplitst. De actualisering van de zorguitgaven vindt plaats op basis van voorlopige realisatiegegevens over 2016 van het Zorginstituut en de NZa.
In het verdiepingshoofdstuk wordt de actualisering van de Zvw-uitgaven per sector/deelsector verder toegelicht.
Ophoging ELV-kader vanaf 2017
Deze mutatie betreft de structurele doorwerking van de ophoging van het budget voor eerstelijns verblijf in verband met de groei van het beroep hierop in 2016.
Nominale ontwikkeling
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Grensoverschrijdende zorg
Er is ruimte in het kader voor de uitgaven aan grensoverschrijdende zorg. Dit is deels ingezet om het besparingsverlies bij de werelddekking te dekken.
Beleidsmatig
Nominaal en onverdeeld Zvw
Een deel van de gereserveerde middelen op de post Nominaal en onverdeeld Zvw blijkt niet nodig te zijn en valt daarom vrij. Het gaat om niet-toegedeelde middelen voor nominale bijstellingen en niet-benodigde groeiruimte Zvw, alsmede het restant van eerder gereserveerde middelen voor migratieproblematiek. Specifiek voor 2017 gaat het daarnaast om middelen voor voorwaardelijke toelating die naar verwachting niet worden uitgeput.
Besparingsverlies werelddekking
Het kabinet heeft eerder besloten om de maatregel afschaffen werelddekking niet door te voeren, omdat de onderliggende wet na behandeling in de Tweede Kamer afgelopen zomer complex en onuitvoerbaar zou worden. Het bijbehorende besparingsverlies wordt gedekt door de beschikbare ruimte binnen het kader grensoverschrijdende zorg.
Capaciteit opleidingen
In de afgelopen jaren zijn weinig nieuwe aanvragen gedaan voor (tijdelijke) financiering van nieuwe opleidingen in een experimentele fase. Ook zijn geen signalen ontvangen dat in de komende jaren wel aanvragen gedaan zullen worden. De hierdoor ontstane ruimte is ingezet voor de arbeidsmarktagenda.
Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden
Het kabinet is voornemens om voor 2018 hoofdlijnenakkoorden te sluiten met de sectoren medisch-specialistische zorg, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenzorg/multidisciplinaire zorgverlening, paramedische zorg en wijkverpleging. Om deze akkoorden tot stand te brengen heeft het kabinet in 2017 € 65 miljoen vrijgemaakt voor een aantal gerichte intensiveringen, zoals het versterken van het eerstelijns verblijf.
Technisch
Correctie quasi Wlz indiceerbaren
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling is geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi Wlz indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvan teveel middelen zijn toegedeeld aan de Zvw. Deze startstreepcorrectie wordt vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. De correctie voor het gemeentelijke domein is reeds verwerkt.
Ontvangsten
Autonoom
Nominale ontwikkeling
De raming van de ontvangsten Zvw is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
3.3. Verticale ontwikkeling van de Wlz-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 4 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten van de Wlz zien. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsparagraaf 4.2.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 20.024,0 | 21.048,9 | 21.998,6 | 23.252,6 | 24.719,4 |
Autonoom | 134,9 | 354,9 | 705,3 | 871,4 | 1.065,7 |
Actualisering zorguitgaven (zie tabel 4A) | 59,8 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Uitvoeringsproblematiek Wlz-recht volledig pakket | 176,0 | 242,0 | 259,0 | 276,0 | 293,0 |
Nominale ontwikkeling | 31,1 | 241,6 | 575,3 | 724,5 | 902,7 |
Loon- en prijsbijstelling 2017 Wmo en Jeugdwet | – 132,1 | – 132,4 | – 132,6 | – 132,7 | – 133,7 |
Beleidsmatig | 187,4 | 109,7 | 129,7 | 129,7 | 129,7 |
Nominaal en onverdeeld Wlz | – 14,1 | – 10,3 | – 10,3 | – 10,3 | – 10,3 |
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (incidenteel) | 100,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (structureel) | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Arbeidsmarktagenda | 5,0 | 20,0 | 40,0 | 40,0 | 40,0 |
Overige beleidsmatige bijstellingen | – 3,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technisch | 148,3 | 167,8 | 158,8 | 154,3 | 154,3 |
Correctie quasi Wlz indiceerbaren | 144,0 | 144,0 | 144,0 | 144,0 | 144,0 |
Overige technische bijstellingen | 4,3 | 23,8 | 14,8 | 10,3 | 10,3 |
Totaal bijstellingen | 470,6 | 632,4 | 993,8 | 1.155,4 | 1.349,7 |
Bruto Wlz-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 20.494,6 | 21.681,3 | 22.992,4 | 24.408,0 | 26.069,1 |
Wlz-ontvangsten ontwerpbegroting 2017 | 1.815,3 | 1.833,7 | 1.870,6 | 1.915,1 | 1.959,6 |
Autonoom | 56,8 | 76,5 | 98,4 | 128,2 | 165,3 |
Actualisering ontvangsten | 56,8 | 56,8 | 56,8 | 56,8 | 56,8 |
Nominale ontwikkeling | 0,0 | 19,7 | 41,6 | 71,4 | 108,5 |
Beleidsmatig | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 |
Derving EB vanwege overheveling ELV naar Zvw | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 |
Derving EB vanwege verlaging EB bij MPT | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 |
Totaal bijstellingen | 42,7 | 62,4 | 84,3 | 114,1 | 151,2 |
Wlz-ontvangsten stand 1e suppletoire begroting 2017 | 1.858,0 | 1.896,1 | 1.955,0 | 2.029,3 | 2.110,9 |
Netto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 18.208,7 | 19.215,2 | 20.127,9 | 21.337,5 | 22.759,8 |
Bijstellingen in de netto-Wlz-uitgaven | 427,9 | 570,0 | 909,5 | 1.041,3 | 1.198,5 |
Netto Wlz-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 18.636,6 | 19.785,2 | 21.037,5 | 22.378,8 | 23.958,3 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Uitgaven
Autonoom
Actualisering Wlz-uitgaven
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Binnen contracteerruimte | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ouderenzorg | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 |
Gehandicaptenzorg | 31,2 | 31,2 | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Langdurige ggz | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 |
Volledig pakket thuis | 59,3 | 59,3 | 59,3 | 59,3 | 59,3 |
Extramurale zorg | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 |
Overig binnen contracteerruimte | 179,3 | 179,3 | 179,3 | 179,3 | 179,3 |
Buiten contracteerruimte | 59,8 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Kapitaallasten | 50,0 | ||||
Beheerskosten | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 |
Overige buiten contracteerruimte | 14,6 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Stand 1e suppletoire begroting 2017 | 59,8 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
In tabel 4A is het onderdeel «Actualisering Wlz-uitgaven» uit tabel 4 uitgesplitst. De actualisering van de zorguitgaven vindt plaats op basis van voorlopige realisatiegegevens over 2016 van het Zorginstituut en de NZa. De totale uitgaven binnen de contracteerruimte wijzigen niet; wel is er sprake van technische verschuivingen tussen sectoren binnen de contracteerruimte.
In het verdiepingshoofdstuk wordt de actualisering van de Wlz-uitgaven per sector/deelsector verder toegelicht.
Uitvoeringsproblematiek Wlz-recht volledig pakket
Een aantal cliënten in de Wlz heeft nog een indicatie zonder dagbesteding en vervoer en huishoudelijke hulp. Daarnaast kunnen de circa 10.000 Wlz-indiceerbaren die voor onbepaalde tijd toegang hebben gekregen tot de Wlz aanspraak maken op een volledig ZZP. Een groot deel van hen kan op basis van het zorgprofiel meer zorg aanvragen dan zij op grond van hun extramurale indicatie hadden. De kosten voor deze extra zorg – door zowel bestaande als nieuwe cliënten – belasten het beschikbare kader voor de Wlz.
Nominale ontwikkeling
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Loon- en prijsbijstelling 2017 Wmo en Jeugdwet
Dit betreft de toedeling van de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling voor de Wmo en Jeugdwet.
Beleidsmatig
Nominaal en onverdeeld Wlz
Dit betreft de vrijval van middelen op de post nominaal en onverdeeld Wlz.
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (incidenteel)
In de brief van 13 januari 2017 heeft het kabinet incidenteel € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor de verpleeghuislocaties waar verbetering van kwaliteit het hardste nodig is.
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (structureel)
In aanvulling op de incidentele regeling, heeft het kabinet besloten om daarnaast vanaf 2017 structureel € 100 miljoen beschikbaar te maken voor de verbetering van de kwaliteit in de verpleeghuizen op basis van het nieuwe kwaliteitkader verpleeghuiszorg.
Arbeidsmarktagenda
Om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar verpleeghuismedewerkers als gevolg van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg, worden door het kabinet middelen beschikbaar gesteld om extra mensen op te leiden en om medewerkers om- of bij te scholen. Tevens wordt dekking geleverd voor enkele uitvoeringskosten die samenhangen met het kwaliteitskader.
Technisch
Correctie quasi Wlz indiceerbaren
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling is geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi Wlz indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvan teveel middelen zijn toegedeeld aan de Zvw. Deze startstreepcorrectie wordt vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. De correctie voor het gemeentelijke domein is reeds verwerkt.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisering ontvangsten
De hogere ontvangsten in 2016 zijn structureel van aard en in lijn met het toegenomen zorggebruik in de Wlz, gecorrigeerd voor de verschillende leveringsvormen (intra- en extramurale zorg) waar een cliënt uit kan kiezen.
Nominale ontwikkeling
De raming van de ontvangsten Wlz is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Beleidsmatig
Derving EB vanwege overheveling ELV naar Zvw
Er is sprake van een lagere opbrengst van eigen bijdragen in de Wlz vanwege de overheveling van eerstelijns verblijf naar de Zvw.
Derving EB vanwege verlaging EB bij MPT
Er is sprake van een lagere opbrengst van eigen bijdragen in de Wlz vanwege verlaging van de eigen bijdragen voor personen die gebruik maken van een MPT.
3.4. Verticale ontwikkeling van de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 5 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2017 de verticale ontwikkeling van de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Bruto begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven ontwerpbegroting 2017 | 7.066,0 | 6.979,3 | 7.009,4 | 6.992,7 | 7.048,8 |
Autonoom | 134,3 | 135,1 | 139,7 | 137,1 | 133,5 |
Nominale ontwikkeling | 2,2 | 2,7 | 7,1 | 4,4 | – 0,2 |
Loon- en prijsbijstelling Wmo en Jeugdwet | 132,1 | 132,4 | 132,6 | 132,7 | 133,7 |
Beleidsmatig | 79,2 | 81,9 | 81,7 | 97,2 | 97,8 |
Financiële compensatie via de eigen bijdragen Wmo 2015 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 | 50,0 |
Uitnamecorrectie herinstromers | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 18,0 | 18,0 |
Uitnamecorrectie herinstromers | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 |
Compensatie eigen bijdragen gemeenten | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overheveling subsidieregeling overgang integrale tarieven | 2,7 | 2,7 | 2,6 | 0,0 | 0,7 |
Subsidie NIPT | – 6,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Ruimte prijsbijstelling 2017 overig begrotingsgefinancierd BKZ | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 |
Overige beleidsmatige bijstellingen | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Technisch | 7,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Correctie uitname HH Wlz-cliënten | 7,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal bijstellingen | 221,0 | 217,0 | 221,4 | 234,3 | 231,4 |
Bruto begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 7.287,0 | 7.196,3 | 7.230,8 | 7.227,0 | 7.280,1 |
Netto begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven stand 1e suppletoire begroting 2017 | 7.287,0 | 7.196,3 | 7.230,8 | 7.227,0 | 7.280,1 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
De netto begrotingsgefinancierde-BKZ-uitgaven nemen ten opzichte van ontwerpbegroting 2017 in 2017 toe met circa € 0,2 miljard.
Uitgaven
Autonoom
Nominale ontwikkeling
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van actuele macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau (CPB).
Loon- en prijsbijstelling 2017 Wmo en Jeugdwet
Het budget voor de Wmo en Jeugdwet is verhoogd ter compensatie van de ontwikkeling van de loonkosten en prijzen in 2017.
Beleidsmatig
Financiële compensatie via de eigen bijdragen Wmo 2015
Het kabinet heeft in het najaar van 2016 besloten om meerpersoonshuishoudens waarbij één van de partners chronisch ziek is, en daardoor niet kan werken, financieel tegemoet te komen. Veel van deze eenverdienerhuishoudens maken gebruik van Wmo-ondersteuning en betalen hiervoor een eigen bijdrage. Het kabinet heeft daarom ervoor gekozen de landelijk vastgelegde maximale waarden van de parameters binnen de eigen bijdragesystematiek van de Wmo 2015, die jaarlijks door VWS worden gepubliceerd, per 2017 in het voordeel van cliënten aan te passen. Gemeenten worden voor de derving van deze inkomsten gecompenseerd.
Uitnamecorrectie herinstromers
Bij het doorrekenen van de financiële effecten van de zogenoemde «startstreepdiscussie» heeft voor de groep herinstromers Wlz een te grote uitnamecorrectie op het gemeentefonds plaatsgevonden. Dit wordt hiermee gecorrigeerd. Voor de jaren 2017 tot en met 2019 wordt een bedrag van € 18 miljoen gereserveerd in verband met een gezamenlijke verkenning naar de mogelijkheden van een transformatiefonds en de voeding van een dergelijk fonds. Zie voor een nadere toelichting de meicirculaire van het gemeentefonds.
Overheveling subsidieregeling overgang integrale tarieven
Eerder zijn voor de subsidieregelingen in 2015 en 2016 voor overstap van medisch specialisten naar loondienst middelen overgeheveld vanuit het MSZ-kader naar het begrotingsgefinancierd BKZ. De subsidies worden immers vanaf de begroting betaald (80% bij verlening, 20% na enkele jaren bij vaststelling). Ook in de periode 2017–2019 blijft die faciliteit bestaan om voor een beperkt aantal specialisten alsnog zo'n overstap mogelijk te maken.
Subsidie NIPT
De subsidieregeling voor de NIPT als eerste test is per 1 april 2017 in werking getreden. Door de vertraging van 3 maanden zullen er in 2017 minder NIP-testen worden uitgevoerd dan waar oorspronkelijk rekening mee is gehouden.
Ruimte prijsbijstelling 2017 overig begrotingsgefinancierde BKZ.
Dit betreft de vrijval van de niet-ingezette prijsbijstelling tranche 2017 op het overig begrotingsgefinancierde BKZ.
Technisch
Correctie uitname huishoudelijke hulp Wlz-cliënten
In het bestuurlijk overleg tussen de VNG en VWS op 24 november 2016 is overeengekomen dat de huishoudelijke verzorging voor nieuwe Wlz-cliënten met een MPT per 1 januari 2017 de verantwoordelijkheid is van de Wlz-uitvoerders. Voor bestaande cliënten geldt bij de overgang naar de Wlz dat continuïteit van zorg, waar huishoudelijke verzorging onderdeel van is, noodzakelijk is. Er is daarom overeengekomen om voor bestaande cliënten een vast overdrachtsmoment te hanteren, te weten 1 april 2017. Gemeenten zullen voor deze uitloop financieel worden gecompenseerd met een bedrag van € 7,5 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op ¼ deel van het bedrag van € 30 miljoen dat vorig jaar uit het gemeentefonds is uitgenomen
4. Verdieping in de BKZ-sectoren
In deze verdiepingsparagraaf wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelingen van de uitgaven onder het BKZ. Deze verdiepingsparagraaf is opgedeeld in de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Wet langdurige zorg (Wlz). De bijstellingen zijn per sector en deelsector weergegeven en toegelicht. Dit geeft een overzichtelijker en gedetailleerder beeld van de budgettaire ontwikkelingen binnen de afzonderlijke onderdelen van de zorg. De bijstellingen zijn weergegeven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017. De toelichtingen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën: autonoom, beleidsmatig en technisch.
De bijstellingen op de begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven worden toegelicht bij de begrotingsartikelen.
4.1. Zorgverzekeringswet (Zvw)
In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Zvw. In de onderstaande tabellen wordt het totaal van de bijstellingen tussen de ontwerpbegroting 2017 en de 1e suppletoire begroting 2017 voor de Zvw per sector en deelsector weergegeven en toegelicht.
Stand ontwerpbegroting | Bijstelling 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Bijstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2017 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Eerstelijnszorg | 5.503,2 | 134,9 | 5.638,1 | 135,1 | 135,1 | 135,1 | 135,1 |
Huisartsenzorg | 2.857,8 | 66,4 | 2.924,2 | 66,4 | 66,4 | 66,4 | 66,4 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 471,6 | 10,9 | 482,5 | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 11,0 |
Tandheelkundige zorg | 727,5 | 25,3 | 752,8 | 25,3 | 25,3 | 25,3 | 25,3 |
Paramedische zorg | 723,8 | 23,5 | 747,3 | 23,6 | 23,6 | 23,6 | 23,6 |
Verloskundige zorg | 226,0 | 15,5 | 241,5 | 15,5 | 15,5 | 15,5 | 15,5 |
Kraamzorg | 319,7 | – 10,9 | 308,8 | – 10,9 | – 10,9 | – 10,9 | – 10,9 |
Zintuiglijk gehandicapten | 176,9 | 4,1 | 181,0 | 4,1 | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Tweedelijnszorg | 23.559,2 | 431,7 | 23.990,9 | 393,4 | 393,7 | 401,3 | 397,4 |
Medisch-specialistische zorg | 21.335,6 | 324,2 | 21.659,8 | 315,9 | 316,2 | 319,7 | 315,8 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | 976,7 | 68,0 | 1.044,7 | 38,0 | 38,0 | 38,0 | 38,0 |
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | 663,1 | 4,7 | 667,8 | 4,8 | 4,8 | 8,8 | 8,8 |
Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg | 52,9 | 1,4 | 54,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Beschikbaarheidbijdragen overig medisch-specialistische zorg | 89,1 | 1,3 | 90,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Overig curatieve zorg | 441,8 | 32,0 | 473,9 | 32,0 | 32,0 | 32,0 | 32,0 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 3.807,9 | 57,7 | 3.865,6 | 57,8 | 57,9 | 57,9 | 57,9 |
Genees- en hulpmiddelen | 6.445,7 | – 42,2 | 6.403,5 | – 43,8 | – 44,1 | – 44,2 | – 44,2 |
Geneesmiddelen | 4.840,6 | 13,6 | 4.854,3 | 13,7 | 13,7 | 13,7 | 13,7 |
Hulpmiddelen | 1.605,1 | – 55,9 | 1.549,2 | – 57,5 | – 57,7 | – 57,9 | – 57,9 |
Wijkverpleging | 3.612,8 | – 87,8 | 3.525,0 | – 86,2 | – 84,9 | – 84,8 | – 84,8 |
Ziekenvervoer | 710,2 | 6,7 | 716,9 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 |
Ambulancevervoer | 591,8 | 10,1 | 601,8 | 10,1 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Overige ziekenvervoer | 118,5 | – 3,4 | 115,1 | – 3,4 | – 3,4 | – 3,4 | – 3,4 |
Opleidingen | 1.293,5 | 5,9 | 1.299,3 | 5,4 | 4,2 | 3,9 | 3,8 |
Grensoverschrijdende zorg | 775,7 | – 97,3 | 678,3 | – 122,7 | – 122,7 | – 122,7 | – 122,7 |
Nominaal en onverdeeld | 748,0 | – 747,0 | 1,0 | – 9,7 | 424,6 | 611,5 | 794,6 |
Bruto Zvw-uitgaven | 46.456,2 | – 337,5 | 46.118,7 | 336,1 | 770,5 | 964,7 | 1.143,8 |
Eigen betalingen Zvw | 3.187,1 | 0,0 | 3.187,1 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
Zvw-ontvangsten | 3.187,1 | 0,0 | 3.187,1 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
Netto Zvw-uitgaven | 43.269,0 | – 337,5 | 42.931,5 | 333,0 | 729,5 | 887,3 | 1.064,4 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Huisartsenzorg | 66,4 | 66,4 | 66,4 | 66,4 | 66,4 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 10,9 | 11,0 | 11,0 | 11,0 | 11,0 |
Tandheelkundige zorg | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 |
Paramedische zorg | 10,8 | 10,9 | 10,9 | 10,9 | 10,9 |
Verloskundige zorg | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 5,4 |
Kraamzorg | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,1 |
Zintuiglijk gehandicapten | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Tandheelkundige zorg | 16,7 | 16,7 | 16,7 | 16,7 | 16,7 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 een overschrijding van circa € 17 miljoen van het beschikbare kader. Deze overschrijding wordt grotendeels veroorzaakt door een stijging van de preventieve mondzorg bij jeugdige verzekerden. Deze overschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Paramedische zorg | 12,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 een overschrijding van circa € 13 miljoen van het beschikbare kader. Dit is het saldo van bijstellingen op de verschillende deelsectoren. Met name de uitgaven aan logopedie en ergotherapie zijn gestegen. Fysiotherapie en oefentherapie zijn marginaal gestegen, dieetadvisering daarentegen is gedaald. Deze bijstellingen worden structureel verondersteld. | |||||
Verloskundige zorg | 10,1 | 10,1 | 10,1 | 10,1 | 10,1 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 sprake van een overschrijding van het beschikbare kader. Er is sprake van een stijging van het aantal geboorten in 2016 ten opzichte van 2015. Deze overschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Kraamzorg | – 16,0 | – 16,0 | – 16,0 | – 16,0 | – 16,0 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 sprake van een onderschrijding van het beschikbare kader. Deze onderschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Paramedische zorg | |||||
Fysiotherapie | 10,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 |
Oefentherapie | – 10,0 | – 20,0 | – 20,0 | – 20,0 | – 20,0 |
Technische correctie etalagebenen (claudicatio intermittens) | |||||
De aanspraak oefentherapie bij claudicatio intermittens (etalagebenen) bij perifeer arterieel vaatlijden in fase 2 is met ingang van 1 januari 2017 gewijzigd, waardoor aanspraak bestaat op 37 behandelingen gesuperviseerde oefentherapie verspreid over een jaar. Hierbij worden voor verzekerden van 18 jaar en ouder ook de eerste 20 behandelingen met deze gesuperviseerde oefentherapie ten laste van de Zvw vergoed. In de begroting 2017 zijn de extra beschikbaar gestelde middelen abusievelijk toegerekend aan de deelsector oefentherapie. In de praktijk zal het overgrote gedeelte van de oefentherapie bij claudicatio intermittens worden uitgevoerd door een fysiotherapeut en zal het merendeel van de geraamde uitgaven worden toegerekend aan de deelsector fysiotherapie. | |||||
Kraamzorg | |||||
Subsidie overgang integrale geboortezorg | – 3,0 | – 3,0 | – 0,5 | – 1,0 | – 2,5 |
Subsidie overgang integrale geboortezorg | 3,0 | 3,0 | 0,5 | 1,0 | 2,5 |
Dit betreft meeruitgaven door overgang van de huidige afzonderlijke bekostiging naar integrale bekostiging kraamzorg, verloskundige zorg en medisch specialistische zorg. Daarnaast gaat het om middelen voor het programma Zwangerschap en geboorte, gericht op verbeteren kwaliteit geboortezorg en reduceren babysterfte. | |||||
Zintuiglijk gehandicapten | |||||
Groeiruimte | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,8 |
Dit betreft de toedeling van de groeiruimte tranche 2017. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 134,9 | 135,1 | 135,1 | 135,1 | 135,1 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Medisch-specialistische zorg | 309,8 | 308,7 | 308,1 | 307,4 | 306,9 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | 13,8 | 13,8 | 13,8 | 13,8 | 13,8 |
Beschikbaarheidbijdrage overig medisch-specialistische zorg | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Beschikbaarheidbijdrage kapitaallasten academische zorg | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | 8,7 | 8,8 | 8,8 | 8,8 | 8,8 |
Overig curatieve zorg | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Geriatrische revalidatiezorg | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 | – 14,1 |
De uitgaven voor geriatrische revalidatiezorg zijn geactualiseerd op basis van gegevens van het Zorginstituut. Hoewel de cijfers over 2016 nog voorlopig zijn, worden de lagere uitgaven voor geriatrische revalidatiezorg in 2016 structureel verondersteld. | |||||
Overig curatieve zorg | 25,8 | 25,8 | 25,8 | 25,8 | 25,8 |
De uitgaven voor overig curatieve zorg zijn geactualiseerd op basis van gegevens van het Zorginstituut. In 2015 was sprake van hogere uitgaven voor de beleidsregel innovatie en trombosediensten. Ook de kosten voor eerstelijnsdiagnostiek aangevraagd door huisartsen en uitgevoerd door huisartsenlaboratoria vielen in 2015 hoger uit en namen in 2016 verder toe. Daarnaast was in 2016 sprake van hogere uitgaven voor overige geneeskundige zorg ten opzichte van 2015. De hogere uitgaven voor overige curatieve zorg in 2016 worden structureel verondersteld. | |||||
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijns verblijf | |||||
Ophoging ELV-kader vanaf 2017 | 13,3 | 13,3 | 13,3 | 13,3 | 13,3 |
Deze mutatie betreft de structurele doorwerking van de ophoging van het budget voor eerstelijns verblijf in verband met de groei van het beroep hierop in 2016. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Medisch-specialistische zorg | |||||
Verlaging korting i.v.m. niet-gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven | 8,3 | ||||
In verband met het niet realiseren van de doelstelling doelmatig voorschrijven van geneesmiddelen in 2016, zoals afgesproken in het Onderhandelaarsresultaat voor de MSZ 2014–2017, is in de ontwerpbegroting 2017 rekening gehouden met een korting van € 10 miljoen in 2017. Aangezien het besparingsverlies in 2016 c.q. de korting voor 2017 uiteindelijk € 1,7 miljoen bedroeg, is het macrokader MSZ 2017 in de brief aan de NZa van 18 november 2016 ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 met € 8,3 miljoen verhoogd. Deze mutatie wordt thans ook in de VWS-begroting verwerkt. | |||||
Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden | |||||
Medisch-specialistische zorg | 8,8 | 9,9 | 10,6 | 12,3 | 9,6 |
Eerstelijns verblijf | 55,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 |
Het kabinet is voornemens om voor 2018 hoofdlijnenakkoorden te sluiten met de sectoren medisch-specialistische zorg, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenzorg/multidisciplinaire zorgverlening, paramedische zorg en wijkverpleging. Om deze akkoorden tot stand te brengen heeft het kabinet in 2017 middelen vrijgemaakt voor een aantal gerichte intensiveringen, zoals de nieuwe opzet van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker en het versterken van het eerstelijns verblijf. | |||||
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | |||||
Onderzoek Prinses Maxima Centrum (PMC) | – 4,0 | – 4,0 | – 4,0 | ||
In de periode 2017–2019 ontvangt het Prinses Maxima Centrum € 4 miljoen per jaar voor kinderoncologisch onderzoek. Omdat de middelen vanaf de VWS-begroting worden betaald, wordt beschikbare ruimte binnen het budget voor de beschikbaarheidbijdrage academische zorg overgeheveld naar de VWS-begroting. | |||||
Technisch | |||||
Medisch-specialistische zorg | |||||
Overheveling subsidieregeling overgang integrale tarieven | – 2,7 | – 2,7 | – 2,6 | – 0,7 | |
Eerder zijn voor de subsidieregelingen in 2015 en 2016 voor overstap van medisch specialisten naar loondienst middelen overgeheveld vanuit het MSZ-kader naar het begrotingsgefinancierde BKZ, omdat de subsidies vanaf de begroting worden betaald (80% bij verlening, 20% na enkele jaren bij vaststelling). Ook in de periode 2017–2019 blijft de faciliteit bestaan om voor een beperkt aantal specialisten alsnog zo'n overstap mogelijk te maken. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 431,7 | 393,4 | 393,7 | 401,3 | 397,4 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 58,5 | 58,6 | 58,7 | 58,7 | 58,7 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Technisch | |||||
Ambulantiseringschuif ggz | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 | – 0,8 |
De ambulantiseringschuif in de ggz (tussen Wlz/Zvw) is voor ggz-zorgaanbieders die zowel curatieve als langdurige ggz leveren. De schuif beoogt om belemmeringen voor verdergaande extramuralisering van de ggz weg te nemen. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 57,7 | 57,8 | 57,9 | 57,9 | 57,9 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Geneesmiddelen | 13,6 | 13,7 | 13,7 | 13,7 | 13,7 |
Hulpmiddelen | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Hulpmiddelen | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 | – 58,2 |
Dit betreft de meerjarige doorwerking van de onderschrijding op de uitgaven aan hulpmiddelen in 2016. Deze werd voornamelijk veroorzaakt door lager dan verwacht gebruik van hoortoestellen, verzorgingsmiddelen en diabetesmaterialen. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Hulpmiddelen | |||||
Implementatie verordening medische hulpmiddelen en kwalitatieve en doelmatige hulpmiddelenzorg | – 2,2 | – 3,8 | – 4,1 | – 4,2 | – 4,2 |
Het hulpmiddelenkader wordt verlaagd ter financiering van de implementatie van de EU-verordening medische hulpmiddelen van 25 mei 2016 en het kwaliteitskader hulpmiddelenzorg dienstapotheken: een subsidieregeling zodat farmaceutische spoedzorg tijdens avond, nacht en weekenden in krimpregio's mogelijk kan worden gemaakt. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 42,2 | – 43,8 | – 44,1 | – 44,2 | – 44,2 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 50,2 | 51,6 | 51,7 | 51,8 | 51,8 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Kwaliteitsgelden wijkverpleging | – 0,6 | – 1,2 | – 1,2 | – 1,2 | – 1,2 |
Dit betreft een overheveling naar de VWS-begroting, omdat de uitgaven voor de kwaliteitsgelden wijkverpleging via de begroting plaatsvinden. Hiermee worden richtlijnen, praktische tools en indicatoren ontwikkeld voor wijkverpleegkundigen. Hierdoor wordt de kwaliteit van de wijkverpleging bevorderd en de geleverde zorg transparanter. | |||||
Overgangsrecht Wlz-indiceerbaren (budget naar Zvw) | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 |
Deze bijstelling betreft een ophoging van het kader wijkverpleging in verband met de Wlz-indiceerbaren die zorg ontvangen vanuit de Zvw. | |||||
Uitvoeringskosten trekkingsrecht PGB voor de Zvw-p | – 2,0 | – 1,2 | |||
Dit betreft een overheveling naar de VWS-begroting in verband met de uitvoering van de salarisadministratie door de SVB voor Zvw-PGB’s (wijkverpleegkunde en Intensieve Kindzorg), omdat de betaling aan de SVB via de begroting plaatsvindt. | |||||
Technisch | |||||
Correctie quasi Wlz indiceerbaren | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 | – 144,0 |
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling is geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi Wlz indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvan teveel middelen zijn toegedeeld aan de Zvw. Deze startstreepcorrectie wordt vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. De correctie voor het gemeentelijke domein is reeds verwerkt. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 87,8 | – 86,2 | – 84,9 | – 84,8 | – 84,8 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Ambulancevervoer | 10,1 | 10,1 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Overige ziekenvervoer | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Actualisering zorguitgaven | |||||
Overige ziekenvervoer | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 | – 5,4 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 sprake van een onderschrijding van het beschikbare kader. Deze onderschrijding wordt structureel verondersteld. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 | 6,7 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 17,9 | 17,4 | 16,2 | 15,9 | 15,8 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Capaciteit opleidingen | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 | – 12,0 |
In de afgelopen jaren zijn weinig nieuwe aanvragen gedaan voor (tijdelijke) financiering van nieuwe opleidingen in een experimentele fase. Ook zijn geen signalen ontvangen dat in de komende jaren wel aanvragen gedaan zullen worden. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 5,9 | 5,4 | 4,2 | 3,9 | 3,8 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 9,1 | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Actualisering zorguitgaven | – 106,4 | – 131,7 | – 131,7 | – 131,7 | – 131,7 |
Op basis van in maart 2017 ontvangen cijfers van het Zorginstituut blijkt in 2016 een onderschrijding van € 163 miljoen van het beschikbare kader. Dit is het saldo van bijstellingen op de deelsectoren binnen en buiten het macroprestatiebedrag (respectievelijk € 113 en € 50 miljoen). Het grensoverschrijdend zorggebruik is de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid. De raming waarin groei is opgenomen, is hierdoor te hoog opgelopen. De onderschrijding van het kader wordt grotendeels structureel verondersteld. | |||||
Grensoverschrijdende zorg | – 45,0 | – 45,0 | – 45,0 | – 45,0 | – 50,0 |
Het zorggebruik in de grensoverschrijdende zorg is in de afgelopen jaren nauwelijks gegroeid. Hierdoor is er ruimte in het kader ontstaan. Deze ruimte is deels ingezet om het besparingsverlies bij de werelddekking te dekken. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Besparingsverlies werelddekking | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 45,0 | 50,0 |
Het kabinet heeft eerder besloten om de maatregel beperken werelddekking niet door te voeren, omdat de onderliggende wet na behandeling in de Tweede Kamer afgelopen zomer complex en onuitvoerbaar zou worden. Het bijbehorende besparingsverlies wordt gedekt door de beschikbare ruimte binnen het kader grensoverschrijdende zorg. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 97,3 | – 122,7 | – 122,7 | – 122,7 | – 122,7 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | – 616,8 | – 617,0 | – 615,3 | – 614,5 | – 613,9 |
Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Nominale ontwikkeling | – 8,1 | 666,2 | 1.119,4 | 1.304,7 | 1.487,1 |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Beleidsmatig | |||||
Nominaal en onverdeeld Zvw | – 105,3 | – 44,3 | – 70,0 | – 73,0 | – 73,0 |
Een deel van de gereserveerde middelen op de post Nominaal en onverdeeld Zvw blijkt niet nodig te zijn en valt daarom vrij. Het gaat om niet-toegedeelde middelen voor nominale bijstellingen en niet-benodigde groeiruimte Zvw, alsmede het restant van eerder gereserveerde middelen voor migratieproblematiek. Specifiek voor 2017 gaat het daarnaast om middelen voor voorwaardelijke toelating die naar verwachting niet worden uitgeput. | |||||
Groeiruimte zintuiglijk gehandicapten | – 1,8 | – 1,8 | – 1,8 | – 1,8 | – 1,8 |
Dit betreft de toedeling van de groeiruimte tranche 2017. | |||||
Verlaging korting i.v.m. niet-gerealiseerde besparing doelmatig voorschrijven. | – 8,3 | ||||
In verband met het niet realiseren van de doelstelling doelmatig voorschrijven van geneesmiddelen in 2016, zoals afgesproken in het Onderhandelaarsresultaat voor de MSZ 2014–2017, is in de ontwerpbegroting 2017 rekening gehouden met een korting van € 10 miljoen in 2017. Aangezien het besparingsverlies in 2016 uiteindelijk € 1,7 miljoen bedroeg, is het macrokader MSZ 2017 in de brief aan de NZa van 18 november 2016 ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 met € 8,3 miljoen verhoogd. Deze mutatie wordt thans ook in de VWS-begroting verwerkt. | |||||
Pilot inbedding psychosociale zorg somatische zorg | – 1,6 | – 6,2 | – 3,1 | ||
Overheveling naar de begroting van VWS voor uitgaven die samenhangen met een pilot, bedoeld om de duurzame inrichting van de psychosociale zorg voor kankerpatiënten te kunnen vormgeven. | |||||
Intensivering donatie- en transplantatiebeleid | 4,1 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
Intensivering donatie- en transplantatiebeleid | – 4,1 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 | – 2,0 |
De Tweede Kamer heeft ingezet op een intensivering van orgaandonatie- en transplantatiebeleid. De middelen zijn bestemd voor orgaanperfusie en de aanvraag van stamcellen. De intensivering kan op termijn leiden tot besparingen op het BKZ. De middelen worden overgeheveld naar de VWS-begroting, omdat de uitgaven vanaf de begroting plaatsvinden. | |||||
Inzet tolken huisartsen nieuwe statushouders | – 1,2 | – 2,8 | – 0,8 | ||
Huisartsen worden extra belast door de verhoogde instroom en snellere doorstroom van vluchtelingen/statushouders uit de opvanglocaties naar de gemeenten (en dus naar de reguliere zorg). De middelen zijn bedoeld voor de inzet van extra tolken in de huisartsenpraktijk. Deze uitgaven worden gedekt via de reservering voor migratiemiddelen. | |||||
Zorguitgaven onverzekerbare vreemdelingen | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 |
Deze mutatie betreft een verlaging van de reservering voor migratiemiddelen ter dekking van de regeling voor vergoeding van zorg aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen op de VWS-begroting. | |||||
Flankerend beleid hoofdlijnenakkoorden | |||||
Kwaliteitsbeleid paramedische zorg | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Het kabinet is voornemens om voor 2018 hoofdlijnenakkoorden te sluiten met de sectoren medisch-specialistische zorg, geestelijke gezondheidszorg, huisartsenzorg/multidisciplinaire zorgverlening, paramedische zorg en wijkverpleging. Om deze akkoorden tot stand te brengen heeft het kabinet in 2017 middelen vrijgemaakt voor een aantal gerichte intensiveringen. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | – 747,0 | – 9,7 | 424,6 | 611,5 | 794,6 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Nominale ontwikkeling | 0,0 | 3,1 | 41,0 | 77,4 | 79,4 |
De raming van de ontvangsten Zvw is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 6) | 0 | 3,1 | 41 | 77,4 | 79,4 |
4.2. Wet langdurige zorg (Wlz)
In deze paragraaf wordt ingegaan op de financiële ontwikkelingen binnen de Wlz. In de onderstaande tabellen wordt het totaal van de mutaties tussen de ontwerpbegroting 2017 en de 1e suppletoire begroting 2017 voor de Wlz per sector en deelsector weergegeven en toegelicht.
Stand ontwerpbegroting | Bijstelling 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Bijstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2017 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Binnen contracteerruimte | 16.908,9 | 372,8 | 17.281,7 | 394,0 | 423,6 | 439,0 | 455,9 |
Ouderenzorg | 9.062,8 | 125,2 | 9.188,0 | 131,8 | 130,8 | 129,9 | 130,0 |
Gehandicaptenzorg | 6.233,1 | 122,2 | 6.355,3 | 134,3 | 170,9 | 193,3 | 216,1 |
Langdurige ggz | 598,7 | – 47,9 | 550,8 | – 47,5 | – 47,5 | – 47,6 | – 47,6 |
Volledig pakket thuis | 418,2 | 32,1 | 450,4 | 32,1 | 32,1 | 32,0 | 32,0 |
Extramurale zorg | 564,3 | – 38,5 | 525,8 | – 36,3 | – 42,3 | – 48,3 | – 54,2 |
Overige binnen contracteerruimte | 31,8 | 179,5 | 211,4 | 179,5 | 179,5 | 179,5 | 179,5 |
Persoonsgebonden budgetten | 1.745,4 | 252,5 | 1.998,0 | 302,2 | 302,2 | 302,2 | 302,2 |
Buiten contracteerruimte | 1.369,7 | – 154,7 | 1.215,0 | – 63,8 | 268,1 | 414,2 | 591,6 |
Kapitaallasten (nacalculatie) | 380,3 | 57,2 | 437,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Beheerskosten | 187,1 | – 10,7 | 176,4 | 1,9 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
Overig buiten contracteerruimte1 | 457,9 | 118,8 | 576,7 | 24,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 |
Nominaal en onverdeeld | 344,4 | – 320,0 | 24,4 | – 90,3 | 255,6 | 401,7 | 579,1 |
brutoWlz-uitgaven | 20.024,0 | 470,6 | 20.494,6 | 632,4 | 993,8 | 1.155,4 | 1.349,7 |
Eigen bijdrage Wlz | 1.815,3 | 42,7 | 1.858,0 | 62,4 | 84,3 | 114,1 | 151,2 |
Wlz-ontvangsten | 1.815,3 | 42,7 | 1.858,0 | 62,4 | 84,3 | 114,1 | 151,2 |
Netto-Wlz-uitgaven | 18.208,7 | 427,9 | 18.636,6 | 570,0 | 909,5 | 1.041,3 | 1.198,5 |
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en (voorlopige) realisatiegegevens.
Bij de Wlz zijn onder de post «overige buiten contracteerruimte» opgenomen de deelsectoren: bovenbudgettaire vergoedingen, tandheelkunde Wlz, instellingen voor medisch-specialistische zorg Wlz, overig curatieve zorg Wlz, ADL, extramurale behandeling, zorginfrastructuur, eerstelijnverblijf, orthocommunicatieve behandeling, innovatie, kwaliteitskader verpleegzorg en beschikbaarheidbijdrage opleidingen Wlz.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Ouderenzorg | 104,3 | 110,8 | 109,8 | 109,0 | 109,0 |
Gehandicaptenzorg | 71,1 | 74,3 | 74,0 | 73,4 | 73,2 |
Langdurige ggz | 6,7 | 7,1 | 7,1 | 7,0 | 7,0 |
Volledig pakket thuis | 3,9 | 3,9 | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Extramurale zorg | 5,3 | 6,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Overige binnen contracteerruimte | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Actualisering | |||||
Deze mutatie betreft de doorwerking in 2017 van de actualisering van de uitgaven 2016. Zoals gemeld in het jaarverslag 2016 zijn dit voorlopige cijfers van de NZa, op basis van de tweede ronde productieafspraken. | |||||
Ouderenzorg | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 | – 79,0 |
Gehandicaptenzorg | 31,2 | 31,2 | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Langdurige ggz | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 | – 55,4 |
Volledig pakket thuis | 59,3 | 59,3 | 59,3 | 59,3 | 59,3 |
Extramurale zorg | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 | – 135,3 |
Overig binnen contracteerruimte | 179,3 | 179,3 | 179,3 | 179,3 | 179,3 |
Uitvoeringsproblematiek Wlz-recht volledig pakket | |||||
Gehandicaptenzorg | 23,0 | 46,0 | 69,0 | 92,0 | 115,0 |
Volledig pakket thuis | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 | 10,0 |
Extramurale zorg | – 6,0 | – 12,0 | – 18,0 | – 24,0 | – 30,0 |
Een aantal cliënten in de Wlz heeft nog een indicatie zonder dagbesteding en vervoer en huishoudelijke hulp. Daarnaast kunnen de circa 10.000 Wlz-indiceerbaren die voor onbepaalde tijd toegang hebben gekregen tot de Wlz aanspraak maken op een volledig ZZP. Een groot deel van hen kan op basis van het zorgprofiel meer zorg aanvragen dan zij op grond van hun extramurale indicatie hadden. De kosten van de aanvragen voor deze extra zorg – door zowel bestaande als nieuwe cliënten – belasten het beschikbare kader voor de Wlz. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Gehandicaptenzorg | |||||
Extra kosten zorgkantoren | – 3,1 | – 5,2 | – 3,3 | – 3,3 | – 3,3 |
De contracteerruimte Wlz wordt verlaagd in verband met extra uitvoeringskosten voor pgb-cliënten vanwege een toename van het aantal pgb-budgethouders. | |||||
Dekking domeinoverstijgend experiment | – 12,0 | ||||
De contracteerruimte Wlz wordt verlaagd in verband met het domeinoverstijgend experiment voor kwetsbare ouderen. | |||||
Ouderenzorg | |||||
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (structureel) | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
In aanvulling op de incidentele regeling, heeft het kabinet besloten om daarnaast vanaf 2017 structureel € 100 miljoen beschikbaar te maken voor de verbetering van de kwaliteit in de verpleeghuizen op basis van het nieuwe kwaliteitkader verpleeghuiszorg. | |||||
Technisch | |||||
Langdurige ggz | |||||
Ambulantiseringschuif ggz | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
De ambulantiseringschuif in de ggz (tussen Wlz/Zvw) is voor ggz-zorgaanbieders die zowel curatieve als langdurige ggz leveren. De schuif beoogt om belemmering voor verdergaande extramuralisering van de ggz weg te nemen. | |||||
Extramurale zorg Wlz | |||||
Correctie quasi Wlz indiceerbaren | 64,0 | 64,0 | 64,0 | 64,0 | 64,0 |
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling is geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi Wlz indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvan teveel middelen zijn toegedeeld aan de Zvw. Deze startstreepcorrectie wordt vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. De correctie voor het gemeentelijke domein is reeds verwerkt. | |||||
Extramurale zorg Wlz | |||||
Correctie uitname HH Wlz-cliënten | – 7,5 | ||||
In het bestuurlijk overleg tussen de VNG en VWS op 24 november 2016 is overeengekomen dat de huishoudelijke verzorging voor nieuwe Wlz-cliënten met een MPT per 1 januari 2017 de verantwoordelijkheid is van de Wlz-uitvoerders. Voor bestaande cliënten geldt bij de overgang naar de Wlz dat continuïteit van zorg, waar huishoudelijke verzorging onderdeel van is, noodzakelijk is. Er is daarom overeengekomen om voor bestaande cliënten een vast overdrachtsmoment te hanteren, te weten 1 april 2017. Gemeenten zullen voor deze uitloop financieel worden gecompenseerd met een bedrag van € 7,5 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op ¼ deel van het bedrag van € 30 miljoen dat vorig jaar uit het gemeentefonds is uitgenomen. | |||||
Extramurale zorg Wlz | |||||
Verschuiving budget huishoudelijke hulptoeslag MPT | 41,1 | 41,1 | 41,1 | 41,1 | 41,1 |
De middelen voor de huishoudelijke hulptoeslag MPT worden overgeboekt van de sector volledig pakket thuis naar de sector extramurale zorg, waar het meervoudig pakket thuis onder valt. | |||||
Volledig pakket thuis | |||||
Verschuiving budget huishoudelijke hulptoeslag MPT | – 41,1 | – 41,1 | – 41,1 | – 41,1 | – 41,1 |
De middelen voor de huishoudelijke hulptoeslag MPT worden overgeboekt van de sector volledig pakket thuis naar de sector extramurale zorg, waar het modulair pakket thuis onder valt. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 372,8 | 394,0 | 423,6 | 439,0 | 455,9 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 23,5 | 24,2 | 24,2 | 24,2 | 24,2 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Uitvoeringsproblematiek Wlz-recht volledig pakket | 149,0 | 198,0 | 198,0 | 198,0 | 198,0 |
Een aantal cliënten in de Wlz heeft nog een indicatie zonder dagbesteding en vervoer en huishoudelijke hulp. Daarnaast kunnen de circa 10.000 Wlz-indiceerbaren die voor onbepaalde tijd toegang hebben gekregen tot de Wlz aanspraak maken op een volledig ZZP. Een groot deel van hen kan op basis van het zorgprofiel meer zorg aanvragen dan zij op grond van hun extramurale indicatie hadden. De kosten van de aanvragen voor deze extra zorg – door zowel bestaande als nieuwe cliënten – belasten het beschikbare kader voor de Wlz. | |||||
Technisch | |||||
Correctie quasi Wlz indiceerbaren | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 | 80,0 |
Bij de hervorming van de langdurige zorg per 1 januari 2015 zijn de middelen van de AWBZ verdeeld over de Wlz, Wmo, Jeugdwet en Zvw. Bij deze verdeling is geen rekening gehouden met het feit dat een deel van de circa 500.000 cliënten met een extramurale indicatie toch een Wlz-profiel heeft en alsnog zorg via de Wlz ontvangt (de zogenaamde quasi Wlz indiceerbaren). Het gaat om circa 12.000 cliënten waarvan teveel middelen zijn toegedeeld aan de Zvw. Deze startstreepcorrectie wordt vanaf 2017 verwerkt in de beschikbare kaders Zvw en Wlz. De correctie voor het gemeentelijke domein is reeds verwerkt. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 252,5 | 302,2 | 302,2 | 302,2 | 302,2 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 7,2 | ||||
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Actualisering zorguitgaven | |||||
Nacalculeerbare kapitaallasten | 50,0 | ||||
De nacalculeerbare kapitaallasten laten over 2016 een overschrijding zien van € 105 miljoen. Vanwege de uitfasering van deze post (als spiegelbeeld van de nhc’s) halveert deze overschrijding in 2017 en verdwijnt vanaf 2018. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 57,2 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Actualisering zorguitgaven | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 | – 4,8 |
Deze onderschrijding is ontstaan door lagere uitgaven van het College Sanering Zorginstellingen. | |||||
Beleidsmatig | |||||
Extra kosten zorgkantoren | 3,1 | 5,2 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Deze mutatie betreft extra uitvoeringskosten voor pgb-cliënten. | |||||
SVB-middelen ICT | – 3,5 | ||||
Er wordt op basis van een voorlopige inschatting middelen overgeboekt van het BKZ naar de VWS-begroting ten behoeve van benodigde ICT-investeringen bij de SVB. | |||||
Bijstelling budget beheerskosten Wlz | – 7,0 | ||||
Het budget voor de beheerskosten Wlz is neerwaarts bijgesteld. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | – 10,7 | 1,9 | – 0,2 | – 0,2 | – 0,2 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Dit betreft de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | |||||
Actualisering zorguitgaven | 14,6 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
De overschrijding is het saldo van onderschrijdingen bij de bovenbudgettaire vergoedingen en overschrijdingen bij de tandheelkundige zorg Wlz en overig buiten CR). | |||||
Beleidsmatig | |||||
Overige Wlz-zorg | 12,0 | ||||
Domeinoverstijgend experiment | |||||
Deze mutatie betreft extra kosten voor een domeinoverstijgend experiment voor kwetsbare ouderen met als doel om op termijn synergiewinsten te boeken voor zorgaanbieders die zorg aanbieden binnen verschillende zorgdomeinen. | |||||
Kwaliteitskader verpleeghuiszorg (incidenteel) | 100,0 | ||||
In de brief van 13 januari 2017 heeft het kabinet incidenteel € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor de verpleeghuislocaties waar verbetering van kwaliteit het hardste nodig is. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 118,8 | 24,7 | 12,7 | 12,7 | 12,7 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Loon- en prijsbijstelling | |||||
Dit betreft de uitdeling aan de verschillende sectoren van de tranche 2017 van de vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | – 228,0 | – 232,2 | – 230,8 | – 229,2 | – 229,1 |
Loon- en prijsbijstelling Wmo en Jeugdwet | – 132,1 | – 132,4 | – 132,6 | – 132,7 | – 133,7 |
Het budget voor de Wmo en Jeugdwet is verhoogd ter compensatie van de ontwikkeling van de loonkosten en prijzen in 2017. | |||||
Nominale ontwikkeling | 31,1 | 241,6 | 575,3 | 724,5 | 902,7 |
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Beleidsmatig | |||||
Nominaal en onverdeeld | – 14,1 | – 10,3 | – 10,3 | – 10,3 | – 10,3 |
Deze mutatie betreft de vrijval van nog niet bestede incidentele transitiemiddelen en indexatie van de groeiruimte 2016 (€ 10 miljoen structureel vanaf 2017). | |||||
Arbeidsmarktagenda | 5,0 | 20,0 | 40,0 | 40,0 | 40,0 |
Om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar verpleeghuismedewerkers als gevolg van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg, worden door het kabinet middelen beschikbaar gesteld om extra mensen op te leiden en om medewerkers om- of bij te scholen. Tevens wordt dekking geleverd voor enkele uitvoeringskosten die samenhangen met het kwaliteitskader. | |||||
Technisch | |||||
Overige technische bijstellingen | 18,0 | 23,0 | 14,0 | 9,5 | 9,5 |
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | – 320,0 | – 90,3 | 255,6 | 401,7 | 579,1 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|
Toelichting uitgaven 1e suppletoire begroting | |||||
Autonoom | |||||
Actualisering zorguitgaven | 56,8 | 56,8 | 56,8 | 56,8 | 56,8 |
De hogere ontvangsten in 2016 zijn structureel van aard en in lijn met het toegenomen zorggebruik in de Wlz, gecorrigeerd voor de verschillende leveringsvormen (intra- en extramurale zorg) waar een cliënt uit kan kiezen. | |||||
Nominale ontwikkeling | 0,0 | 19,7 | 41,6 | 71,4 | 108,5 |
De raming van de ontvangsten Wlz is aangepast op basis van de macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2017) van het Centraal Planbureau (CPB). | |||||
Beleidsmatig | |||||
Derving EB vanwege overheveling ELV naar Zvw | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 | – 9,6 |
Er is sprake van lagere eigen ontvangsten bij de eigen bijdragen in de Wlz vanwege de overheveling van eerstelijns verblijf naar de Zvw. | |||||
Derving EB vanwege verlaging EB bij MPT | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 | – 4,5 |
Er is sprake van een lagere opbrengst van eigen bijdragen in de Wlz vanwege verlaging van de eigen bijdragen voor personen die gebruik maken van een MPT. | |||||
Totaal bijstellingen (aansluiting tabel 7) | 42,7 | 62,4 | 84,3 | 114,1 | 151,2 |