Base description which applies to whole site

6.2 Verdiepingshoofdstukken

Artikel 1 Belastingen
Opbouw uitgaven artikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

3.102.765

2.806.239

2.669.924

2.559.735

2.520.535

 

Mutatie NvW 2016

12.000

         

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

214.667

59.606

40.540

46.868

29.696

 
             

Nieuwe mutaties

           

Loon- en prijsbijstelling

48.002

41.835

39.859

38.403

37.661

 

Investering digitale overheid

 

17.450

       

Apparaatsuitgaven

 

– 13.200

– 12.650

– 12.500

– 12.500

 

Middelen belastingdienst

 

8.000

8.000

8.000

8.000

 

Kasschuif egalisatieschuld

9.389

– 585

– 1.030

– 1.352

– 1.810

 

Overboeking rijkshuisvestingsstelsel

1.972

1.972

1.972

1.972

1.972

 

Overig en Extrapolatie

6.228

3.038

5.031

5.386

4.550

2.575.261

             

Stand ontwerpbegroting 2017

3.395.023

2.924.355

2.751.646

2.646.512

2.588.104

2.575.261

Opbouw ontvangsten artikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

116.447.338

122.238.960

127.657.664

132.992.487

138.519.905

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

– 87.556

– 59.385

– 64.757

– 46.971

– 58.741

 
             

Nieuwe mutaties

           

Boetes en schikkingen

 

8.200

8.200

5.600

4.000

 

Apparaatontvangsten

 

– 13.200

– 12.650

– 12.500

– 12.500

 

Belastingontvangsten

2.538.260

6.385.777

3.117.073

5.340.367

5.031.954

 

Overig en Extrapolatie

         

149.872.165

             

Stand ontwerpbegroting 2017

118.898.042

128.560.352

130.705.530

138.278.983

143.484.618

149.872.165

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.

Investering digitale overheid

In het kader van de generieke digitale infrastructuur ontvangt de Belastingdienst middelen om communicatie met burgers en bedrijven technisch gezien mogelijk te maken.

Apparaatsuitgaven

De verwachte uitgaven als gevolg van het doorbelasten van uitgaven voor werkzaamheden aan derden, vallen lager uit. Deze nemen structureel met € 12,5 mln. af. De ontvangsten worden met hetzelfde bedrag neerwaarts bijgesteld.

Middelen belastingdienst

De belastingdienst ontvangt € 8 mln. aan extra middelen, waaronder middelen voor constructiebestrijding.

Kasschuif egalisatieschuld

Bij het nieuwe agentschap Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is een egalisatieschuld voor specialisaties niet meer toegestaan. Met deze kasschuif wordt de egalisatieschuld van de Belastingdienst aan het RVB afgelost.

Overboeking rijkshuisvestingsstelsel

Er wordt € 2,0 mln. overgeboekt van het kerndepartement naar de Belastingdienst in verband met verrekening van een lagere vierkantemeterprijs als gevolg van het nieuwe rijkshuisvestingsstelsel per 2016.

Ontvangsten

Boetes en schikkingen

De mutatie betreft een technische ramingsbijstelling op grond van meevallende realisaties.

Apparaatontvangsten

Zie: Uitgaven: Apparaatsuitgaven

Belastingontvangsten

Zie de Miljoenennota voor een toelichting op de belastingontvangsten.

Artikel 2 Financiële markten
Opbouw uitgaven artikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

22.379

18.859

18.856

18.859

18.859

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

1.334

2.329

2.508

2.329

2.329

 
             

Nieuwe mutaties

           

Loon- en prijsbijstelling

169

146

146

146

146

 

Overig en extrapolatie

         

21.334

             

Stand ontwerpbegroting 2017

23.882

21.334

21.510

21.334

21.334

21.334

Opbouw ontvangsten artikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

10.311

9.871

9.691

8.691

8.691

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

24.165

2.099

3.330

2.569

2.452

 
             

Nieuwe mutaties

           

Conversie schuld KNM

15.900

         

Boetes en dwangsommen

 

1.957

       

Overig en extrapolatie

     

– 240

– 123

11.020

             

Stand ontwerpbegroting 2017

50.376

13.927

13.021

11.020

11.020

11.020

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.

Ontvangsten

Conversie schuld KNM

In juni 2016 is een groot deel van de vordering van het ministerie op KNM geconverteerd naar eigen vermogen. Mede dankzij het normaliseren van het vermogen kon KNM een noodzakelijke verlenging van de bankgarantie voor de Chili-order bewerkstelligen. Tevens kan KNM nieuwe orders financieren. Daarmee is er een betere uitgangspositie voor de verkoop van KNM, waartoe het kabinet in april 2016 besloot, gecreëerd. Het resterende deel van de vordering is omgezet in een lening.

Boetes en dwangsommen

Sinds 1 januari 2015 is in de wet opgenomen dat opbrengsten uit verbeurde dwangsommen of bestuurlijke boetes opgelegd door de toezichthouders op de financiële sector (AFM en DNB) – voor zover deze het bedrag van € 2,5 mln. overschrijden – toekomen aan de Staat31. In 2017 worden de boetes geraamd op € 2,0 mln.

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Opbouw uitgaven artikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

19.401

19.401

19.401

19.401

17.757

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

21.570

         
             

Nieuwe mutaties

           

Overname schuld Propertize

2.379.000

         

Kapitaalinjectie TenneT

 

150.000

3350.000

280.000

   

Loon- en prijsbijstelling

127

127

127

127

127

 

Overig en extrapolatie

171

       

14.728

             

Stand ontwerpbegroting 2017

2.436.169

169.528

369.528

299.528

17.884

14.728

Opbouw ontvangsten artikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

1.831.850

1.589.350

1.481.850

1.359.350

1.286.206

 

Mutatie NvW 2016

50.000

         

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

160.067

– 154.085

17.000

116.000

149.000

 
             

Nieuwe mutaties

           

Verkoop 1e tranche ASR

1.064.642

         

Verkoop aandelen Propertize

843.800

         

Overname schuld Propertize

2.379.000

         

Winstafdracht DNB

 

– 67.000

– 186.000

– 174.000

– 158.000

 

Dividenden staatsdeelnemingen

 

– 45.375

– 45.375

– 45.375

– 45.375

 

Garantiepremie Propertize

– 1.950

– 6.300

– 4.800

– 3.300

– 1.800

 

Overig en extrapolatie

         

1.479.875

             

Stand ontwerpbegroting 2017

6.327.409

1.316.590

1.262.675

1.252.675

1.230.031

1.479.875

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Overname schuld Propertize

Op 28 juni 2016 heeft de Nederlandse Staat een koopovereenkomst getekend met Lone Star voor de verkoop van de aandelen van Propertize. De staat neemt daarbij de staatsgegarandeerde schuld van € 2,35 mld. van Propertize over. Daarnaast wordt € 29 mln. van de verkoopprijs ingehouden om de toekomstige rentebetalingen te kunnen voldoen.

Kapitaalinjectie TenneT

Eind 2015 heeft TenneT de Staat als enig aandeelhouder verzocht om extra kapitaal ter beschikking te stellen om de wettelijk verplichte investeringen in het Nederlandse net te realiseren. Op basis van een second opinion uitgevoerd door een extern deskundige is geconcludeerd dat de investeringsagenda in Nederland inderdaad tot een kapitaalbehoefte leidt. Vanaf 2017 zal TenneT € 780 mln. ontvangen, verspreid over drie tranches. Het feit dat er sprake is van een financiële transactie maakt dat de kapitaalinjectie niet relevant is voor het EMU-saldo en het uitgavenkader.

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.

Ontvangsten

Verkoop 1e tranche ASR

Op 10 juni 2016 is ASR succesvol naar de beurs gebracht. Bij deze beursgang heeft de Staat 36,3% van de aandelen van ASR verkocht. Dit heeft € 1,06 mld. opgeleverd.

Verkoop aandelen Propertize

Op 28 juni 2016 heeft de Nederlandse Staat een koopovereenkomst getekend met Lone Star voor de verkoop van de aandelen van Propertize. Lone Star neemt, met haar consortiumpartner J.P. Morgan, Propertize over voor € 895,3 mln, inclusief een voorwaardelijk bedrag van € 22,5 mln. en rentebetaling van € 29 mln.

Overname schuld Propertize

Zie Uitgaven: Overname schuld Propertize.

Winstafdracht DNB

De meerjarenraming toont, ondanks de verwachte toekomstige balansgroei, een dalende trend. Deze daling wordt veroorzaakt door het aflopen van de hoogrentende portefeuilles en de dalende (negatieve) rentevergoeding waarmee voor de toekomstige aankopen in de eigen beleggings- en monetaire portefeuilles wordt gerekend.

Dividenden staatsdeelnemingen

Vanwege recente marktontwikkelingen, waaronder de beursgang van ASR, wordt de raming voor de dividenden staatsdeelnemingen naar beneden bijgesteld.

Garantiepremie Propertize

Vanwege de verkoop van Propertize komt de garantie op de uitstaande obligaties en de bijbehorende garantiepremie te vervallen.

Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Opbouw uitgaven artikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

439.981

355.300

352.033

343.034

276.817

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

241.756

– 233.544

– 3.565

– 3.565

   
             

Nieuwe mutaties

           

Uitkering aan Griekenland

– 85.265

         

Overig en extrapolatie

1

1

1

1

1

200.880

             

Stand ontwerpbegroting 2017

596.473

121.757

348.469

339.470

276.818

200.880

Opbouw ontvangsten artikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

22.992

86.277

86.277

86.277

88.440

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

– 9.577

– 72.879

   

– 1.461

 
             

Nieuwe mutaties

           

Renteontvangsten Griekenland

– 6.397

– 9.599

– 82.478

– 79.276

– 74.676

 

Overig en extrapolatie

         

18.064

             

Stand ontwerpbegroting 2017

7.018

3.799

3.799

7.001

12.303

18.064

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Uitkering aan Griekenland

Op 24 mei 2016 is de Eurogroep een pakket schuldmaatregelen voor Griekenland overeengekomen. Een van de afspraken is dat vanaf begrotingsjaar 2017 de toekomstige SMP- en ANFA-winsten, conform de afspraak uit het tweede leningenprogramma, weer kunnen worden doorgegeven aan Griekenland. Dit betekent dat de SMP- en ANFA-winsten uit 2016 niet uitgekeerd zullen worden aan Griekenland.

Ontvangsten

Renteontvangsten Griekenland

Wegens een lagere CPB-rekenrente worden de ramingen van de renteontvangsten naar beneden bijgesteld.

Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Opbouw uitgaven artikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

88.056

88.058

88.055

88.057

88.057

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

           
             

Nieuwe mutaties

           

Loon- en prijsbijstelling

87

87

87

87

87

 

Overig en extrapolatie

         

88.144

             

Stand ontwerpbegroting 2017

88.143

88.145

88.142

88.144

88.144

88.144

Opbouw ontvangsten artikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

246.952

218.292

240.422

229.772

207.622

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

           
             

Nieuwe mutaties

           

Premie exportkredietverzekeringen

 

38.800

28.800

26.400

28.000

 

Overig en extrapolatie

         

88.144

             

Stand ontwerpbegroting 2017

246.952

257.092

269.222

256.172

235.622

88.144

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.

Ontvangsten

Premies exportkredietverzekeringen

De raming premieontvangsten is geactualiseerd voor de jaren 2017 t/m 2020, de ramingen zijn naar boven bijgesteld.

Artikel 6 BTW-compensatiefonds
Opbouw uitgaven artikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

2.851.726

2.851.726

2.851.726

2.851.726

2.851.726

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

4.265

         
             

Nieuwe mutaties

           

Aanpassing BCF

58.571

65.111

69.526

70.307

70.307

 

Overig en extrapolatie

8.326

6.051

1.636

855

855

2.922.888

             

Stand ontwerpbegroting 2017

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

Opbouw ontvangsten artikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

2.851.726

2.851.726

2.851.726

2.851.726

2.851.726

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

4.265

         
             

Nieuwe mutaties

           

Aanpassing BCF

58.571

65.111

69.526

70.307

70.307

 

Overig en extrapolatie

8.326

6.051

1.636

855

855

2.922.888

             

Stand ontwerpbegroting 2017

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

2.922.888

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven en ontvangsten

Aanpassing BCF

De mutatie betreft een bijstelling van de raming van het BCF op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, aangevuld met het voorschot van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.

Artikel 7 Beheer materiële activa
Opbouw uitgaven artikel 7 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

306

306

306

306

306

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

           
             

Nieuwe mutaties

           

Overig en Extrapolatie

2

2

2

2

2

308

             

Stand ontwerpbegroting 2017

308

308

308

308

308

308

Opbouw ontvangsten artikel 7 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

           
             

Nieuwe mutaties

           

Overig extrapolatie

         

1.800

             

Stand ontwerpbegroting 2017

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

Artikel 8 Centraal apparaat
Opbouw uitgaven artikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

242.985

237.076

233.493

233.618

233.620

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

– 360

– 7.617

– 5.979

– 6.032

– 6.215

 
             

Nieuwe mutaties

           
             

Loon- en prijsbijstelling

3.707

3.398

3.347

3.348

3.348

 

Overboeking rijkshuisvestingsstelsel

– 1.972

– 1.972

– 1.972

– 1.972

– 1.972

 

Ramingsbijstelling overig materieel

 

– 1.500

       

Overig en extrapolatie

– 186

– 237

– 231

– 231

– 231

228.740

             

Stand ontwerpbegroting 2017

244.174

229.148

228.658

228.731

228.550

228.740

Opbouw ontvangsten artikel 8 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

61.018

62.747

60.779

60.965

60.965

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

– 8.827

– 10.195

– 8.424

– 8.614

– 8.614

 
             

Nieuwe mutaties

           

Overig en extrapolatie

20

       

52.351

             

Stand ontwerpbegroting 2017

52.211

52.552

52.355

52.351

52.351

52.351

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling.

Overboeking rijkshuisvestingsstelsel

Er wordt € 2,0 mln. overgeboekt van het kerndepartement naar de Belastingdienst in verband met verrekening van een lagere vierkantemeterprijs als gevolg van het nieuwe rijkshuisvestingsstelsel per 2016.

Ramingsbijstelling overig materieel

De neerwaartse ramingsbijstelling van € 1,5 mln. is het gevolg van vooruitlopen op de taakstelling Rutte II bij de materiële budgetten.

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien
Opbouw uitgaven artikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

63.539

126.522

132.832

157.151

139.942

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

58.620

9.778

21.699

27.770

31.369

 
             

Nieuwe mutaties

           

Distributie loon- en prijsbijstelling

– 52.226

– 45.727

– 43.700

– 42.245

– 41.503

 

Ruilvoetproblematiek

   

– 10.000

– 15.000

– 15.000

 

Conversie schuld KNM

– 15.900

         

Overig en extrapolatie

2.233

– 15

– 1.410

– 1.749

– 1.449

100.871

             

Stand ontwerpbegroting 2017

56.266

90.558

99.421

125.927

113.359

100.871

Opbouw ontvangsten artikel 10 (bedragen x € 1.000)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

0

0

0

0

0

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

           
             

Nieuwe mutaties

           

Overig en extrapolatie

         

0

             

Stand ontwerpbegroting 2017

0

0

0

0

0

0

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Distributie loon- en prijsbijstelling

De jaarlijkse loon- en prijsbijstelling is verdeeld binnen de begroting.

Ruilvoetproblematiek

Een deel van de ruilvoetproblematiek die is toebedeeld aan de begroting van Financiën wordt ingevuld met middelen op het artikel Nominaal en onvoorzien.

Conversie schuld KNM

In juni 2016 is een groot deel van de vordering van het ministerie op KNM geconverteerd naar eigen vermogen. Mede dankzij het normaliseren van het vermogen kon KNM een noodzakelijke verlenging van de bankgarantie voor de Chili-order bewerkstelligen. Tevens kan KNM nieuwe orders financieren. Daarmee is er een betere uitgangspositie voor de verkoop van KNM, waartoe het kabinet in april 2016 besloot, gecreëerd. Het resterende deel van de vordering is omgezet in een lening.

Artikel 11 Financiering staatsschuld
Opbouw uitgaven artikel 11 (bedragen x € 1 mln.)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

36.228

56.594

50.556

40.182

41.425

0

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

3.556

– 11.122

3.089

– 807

– 1.080

 
             

Nieuwe mutaties

           

Rente vaste schuld

– 48

– 198

– 1.127

– 2.479

– 3.459

 

Rente vlottende schuld

174

230

– 1.257

– 1.257

– 1.255

 

Voortijdige beëindiging

186

         

Uitgifte en aflossing vaste schuld

1.455

1.407

– 1.079

602

1

 

Overig en extrapolatie

– 2

       

21.871

             

Stand ontwerpbegroting 2017

41.549

46.911

50.183

36.242

35.633

21.871

Opbouw ontvangsten artikel 11 (bedragen x € 1 mln.)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

38.503

55.468

46.005

32.607

31.576

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

4.581

– 12.297

5.051

1.581

1.417

 
             

Nieuwe mutaties

           

Rente derivaten lang

105

137

12

218

562

 

Rente vlottende schuld

249

331

344

264

211

 

Voortijdige beëindiging

2.899

         

Uitgifte en aflossing vaste schuld

– 2.350

– 1.054

– 5.889

– 6.264

– 7.594

 

Mutatie vlottende schuld

–5.238

         

Overig en extrapolatie

         

11.673

             

Stand ontwerpbegroting 2017

38.749

42.585

45.523

28.406

26.172

11.673

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven en ontvangsten

Door een nieuw kastekort en realisaties zijn de ramingen voor rente en uitgifte schuld bijgesteld.

Artikel 12 Kasbeheer
Opbouw uitgaven artikel 12 (bedragen x € 1 mln.)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

1.202

1.474

1.582

1.688

1.791

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

359

– 289

39

81

124

 
             

Nieuwe mutaties

           

Rentelasten

– 6

– 2

– 438

– 587

– 733

 

Mutaties in rekening-courant en deposito

– 370

         

Verstrekte leningen

350

350

350

350

350

 

Overig en extrapolatie

– 1

       

1.533

             

Stand ontwerpbegroting 2017

1.534

1.533

1.533

1.532

1.532

1.533

Opbouw ontvangsten artikel 12 (bedragen x € 1 mln.)
 

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Stand ontwerpbegroting 2016

5.389

5.383

5.508

5.709

5.108

 

Mutatie NvW 2016

           

Mutatie amendement 2016

           

Mutatie 1e suppletoire begroting 2016

1.820

1.452

2.018

1.952

2.628

 
             

Nieuwe mutaties

           

Rentebaten

– 9

1

26

10

– 14

 

Mutaties in rekening-courant en deposito

– 415

– 558

1.350

– 980

– 2.140

 

Aflossing leningen

826

265

274

296

332

 

Overig en extrapolatie

1

 

1

2

– 1

4.088

             

Stand ontwerpbegroting 2017

7.612

6.543

9.176

6.987

5.914

4.088

Toelichting belangrijkste mutaties

Uitgaven

Rentelasten

De afname van de rentelasten wordt voor het grootste deel veroorzaakt door de neerwaarts aangepaste rentetarieven van het CPB.

Mutaties in rekening-courant en deposito

De mutatie van de verwachte afname van rekening-courantsaldi wordt voornamelijk veroorzaakt door ontwikkelingen bij sociale fondsen.

Verstrekte leningen

Gewijzigde inzichten in het leengedrag van agentschappen en RWT’s (Rechtspersonen met een wettelijke taak) leiden tot een aanpassing van de voorziene uitgaven.

Ontvangsten

Rentebaten

De rentebaten bestaan voornamelijk uit ontvangsten op de uitstaande leningen aan RWT’s en agentschappen en vertonen geen grote mutatie.

Mutaties in rekening-courant en deposito

De mutatie van de verwachte afname van rekening-courantsaldi wordt voornamelijk veroorzaakt door ontwikkelingen bij sociale fondsen.

Aflossing leningen

Gewijzigde inzichten in het leengedrag van agentschappen en RWT’s (Rechtspersonen met een wettelijke taak) leiden tot een aanpassing van de ontvangsten.

31

Kamerstukken II 2015–2016 33 957, nr.19

Licence