Artikel
Algemene doelstelling
De kwaliteit van het onderwijs wordt gewaarborgd door de beschikbaarheid van voldoende personeel van voldoende kwaliteit voor alle onderwijsdeelnemers.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor een onderwijsstelsel dat zodanig functioneert dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van individuele leerlingen/studenten en bij de behoefte van de maatschappij. De leraar en de schoolleider zijn daarbij cruciaal.
Financieren: De Minister draagt bij aan het lerarenbeleid op scholen door het financieren van de onderwijssectoren voor een betere beloning van docenten en van projecten op het gebied van arbeidsmarkt- en personeelsbeleid. Dit via aanvullende bekostiging, subsidies en opdrachten.
Stimuleren: De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van directe stimuleringsmaatregelen ten behoeve van de ontwikkeling van de kwaliteit en professionaliteit van docenten en het bijdragen aan een aantrekkelijk beroep. Dit door middel van het in 2007 uitgebrachte actieplan «LeerKracht van Nederland», het in mei 2011 uitgebrachte actieplan «Leraar 2020, een krachtig beroep»! en de in oktober 2013 opgestelde «Lerarenagenda 2013–2020: de leraar maakt het verschil» en de op basis daarvan met belanghebbenden afgesloten convenanten en bestuursakkoorden.
Regisseren: De Minister draagt verantwoordelijkheid voor het borgen van de onderwijskwaliteit van scholen. Om deze verantwoordelijkheid waar te maken levert zij een bijdrage aan het zorgen voor voldoende docenten van voldoende kwaliteit. Zij doet dat door wetten en regels uit te vaardigen voor goed bestuur, door een dialoog te voeren met en toezicht te houden op belanghebbenden, en zo nodig actief regie te voeren.
Indicatoren/kengetallen
De indicatoren voor het arbeidsmarkt- en personeelsbeleid worden beschreven in de beleidsagenda en in Trends in Beeld. Het Dashboard Lerarenagenda geeft een beeld van de kwantitatieve voortgang voor alle zeven agendalijnen van de Lerarenagenda.
Beleidswijzigingen
De belangrijkste wijzigingen op het gebied van Leraren worden beschreven in de beleidsagenda.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 168.537 | 233.677 | 177.431 | 175.964 | 168.798 | 155.098 | 173.365 | ||
Totale uitgaven | 209.749 | 230.599 | 179.667 | 176.800 | 168.794 | 165.496 | 173.365 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 94,9% | ||||||||
Bekostiging | 18.720 | 27.616 | 31.584 | 31.633 | 31.277 | 33.103 | 40.971 | ||
• | Hoofdbekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.909 | |
– | Beloning LeerKracht lumpsum po/vo/mbo | 10.909 | |||||||
• | Aanvullende bekostiging | 18.720 | 27.616 | 31.584 | 31.633 | 31.277 | 33.103 | 30.062 | |
– | Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen | 18.720 | 27.616 | 31.584 | 31.633 | 31.277 | 33.103 | 30.062 | |
Subsidies | 177.228 | 190.256 | 138.197 | 132.457 | 128.825 | 123.433 | 123.433 | ||
– | Lerarenbeurs/zij-instroom | 111.722 | 119.633 | 122.633 | 122.642 | 122.648 | 118.656 | 118.656 | |
– | Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo | 20.366 | 26.450 | 2.977 | 1.638 | ||||
– | Versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen | 16.779 | 17.037 | 0 | |||||
– | Verankering academische opleidingsschool | 2.383 | 1.590 | ||||||
– | InnovatieImpuls Onderwijs | 385 | 0 | 0 | |||||
– | Onderwijscoöperatie | 2.908 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | 2.945 | |
– | Promotiebeurs voor leraren | 7.610 | 6.750 | 3.375 | |||||
– | Projecten professionalisering | 1.327 | 4.500 | 3.700 | 2.000 | ||||
– | Projecten regionale arbeidsmarktproblematiek | 4.733 | 5.400 | 0 | |||||
– | Caribisch Nederland | 2.308 | 0 | 0 | |||||
– | Overige projecten | 6.707 | 5.951 | 2.567 | 3.232 | 3.232 | 1.832 | 1.832 | |
Opdrachten | 7.302 | 6.841 | 4.394 | 7.462 | 3.448 | 3.718 | 3.718 | ||
– | Onderzoek, ramingen en communicatie | 7.302 | 4.196 | 3.494 | 3.462 | 3.448 | 3.718 | 3.718 | |
– | Leraren- en schoolleidersregister | 2.645 | 900 | 4.000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 6.499 | 5.886 | 5.492 | 5.248 | 5.244 | 5.242 | 5.243 | ||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 6.499 | 5.886 | 5.492 | 5.248 | 5.244 | 5.242 | 5.243 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 7.596 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale budget voor artikel 9 is voor 2017 94,9 procent juridisch verplicht.
Bekostiging: het beschikbare budget voor 2017 is 100 procent juridisch verplicht op grond van een gepubliceerde bekostigingsregeling en bestemd voor betalingen aan samenwerkingsverbanden.
Subsidies: van het beschikbare budget is in 2017 95,1 procent juridisch verplicht. Dit betreft subsidies te verstrekken op grond van gepubliceerde subsidieregelingen en individuele subsidies die voorafgaand aan het jaar worden verleend. De overige 4,9 procent van het budget is beleidsmatig verplicht.
Opdrachten: van het beschikbare budget is in 2017 29,2 procent juridisch verplicht op grond van in 2016 of eerder gesloten overeenkomsten voor onderzoek en communicatie. Dit betreft divers onderzoek in het kader van de arbeidsmarkt en de beheerskosten voor de leraren- en schoolleidersregisters. Het resterende deel van het budget is beleidsmatig verplicht om de beleidsprioriteiten van het kabinet op het terrein van leraren (professionalisering onderwijspersoneel en aansluiting onderwijs op behoefte arbeidsmarkt) verder te ondersteunen. Ervaringscijfers laten zien dat in de loop van het jaar dit resterende deel van het budget juridisch wordt verplicht.
Bijdrage aan agentschappen: het budget voor 2017 is 100 procent juridisch verplicht op basis van managementafspraken tussen het bestuursdepartement en de uitvoeringsorganisatie DUO voor dat jaar.
Bekostiging
Toelichting op de financiële instrumenten
Beloning LeerKracht lumpsum
Bij nota van wijziging op de begroting 2008 is het dekkingspakket voor Actieplan LeerKracht van Nederland gepresenteerd. Voor saldoverschillen in de maatregelen versus de dekking is verevening over de jaren heen afgesproken. Dit wordt nu tot en met 2021 verwerkt.
De investeringen in beloning van het onderwijspersoneel, ter verbetering van de arbeidsmarktpositie, voortvloeiend uit het convenant LeerKracht van Nederland, worden doorgezet. De laatste tranche middelen is met ingang van 2021 naar artikel 4, BVE, overgeboekt en wordt aan de lumpsum van de instellingen van deze sector toegevoegd.
Aanvullende bekostiging
Tegemoetkoming kosten opleidingsscholen
Om de samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen op het gebied van opleiden en professionaliseren te verbeteren zijn 61 opleidingsscholen (samenwerkingsverbanden van één of meer lerarenopleidingen met één of meer scholen voor po, vo en mbo) erkend. Dit aantal wordt dit jaar nog met maximaal 22 nieuwe opleidingsscholen uitgebreid. Zij ontvangen jaarlijks bekostiging om gezamenlijk leraren op de werkplek op te leiden.
Subsidies
Het totaal aan subsidiemiddelen op dit artikel gaat van € 190,2 miljoen in 2016 naar € 138,1 miljoen in 2017. Dit verschil wordt met name veroorzaakt door het aflopen van de middelen voor «Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo», het aflopen van de regeling «versterking samenwerking lerarenopleidingen en scholen», en het aflopen van de «projecten regionale arbeidsmarktproblematiek».
Lerarenbeurs/zij-instroom
De lerarenbeurs – voor zowel opleidingskosten als de vervangingskosten tijdens het studieverlof – wordt ingezet voor geaccrediteerde bachelor- en masteropleidingen ter verkrijging van hogere kwalificaties voor leraren in het po, vo, mbo en hbo. De zij-instroom voorziet in een subsidie voor de opleiding en begeleiding van zij-instromers in het po, vo en mbo.
Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo
De Impuls lerarentekorten vo en wetenschap en techniek pabo is gericht op twee afzonderlijke thema’s:
-
1. Het sneller herkennen van bètatalent op de basisschool (beter borgen wetenschap en techniek in kennisbasis/curriculum primair onderwijs en pabo’s);
-
2. Het vergroten van het aantal universitair opgeleide leraren in het voortgezet onderwijs, in het bijzonder leraren bètavakken en talen, om daarmee het voorspelde lerarentekort af te wenden (trajecten voor zij-instromers, Eerst de Klas en versterken verbinding scholen/bedrijven door stages en gastlessen).
Opdrachten
Ter ondersteuning, monitoring en evaluatie van het beleid wordt expertise op het terrein van communicatie, onderzoek en het maken van ramingen ingehuurd.
Daarnaast worden voor de ontwikkeling, het beheer en het onderhoud van de leraren- en schoolleidersregisters opdrachten uitgezet.
Bijdrage aan agentschappen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW. Ze levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Artikel