Inleiding
De missie van Logius luidt: Logius biedt publieke dienstverleners een samenhangende digitale infrastructuur die hen in staat stelt met burgers en bedrijven en onderling, 7x24, betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken te doen.
Logius is een uitvoerder die op het gebied van verbinding en gegevensuitwisseling tussen overheden en burgers en bedrijven een toegevoegde waarde levert aan afnemers met generieke ICT-dienstverlening. Onze afnemers zijn overheden en organisaties met een wettelijke taak. Logius ontzorgt hen door het leveren van ICT-voorzieningen, standaarden en afsprakenstelsels en voert voor hen regie op ICT-leveranciers. De toegevoegde waarde drukt zich aantoonbaar uit in verlaging van kosten, ontlasten/ontzorgen op generieke ICT-vraagstukken, administratieve lastenverlichting en een gegarandeerde veilige toegang tot de overheid voor burgers en bedrijven. Zo dragen we bij aan doelstellingen van de e-overheid: verbinden en elektronisch zakendoen.
Het merendeel van de voorzieningen die bij Logius in beheer zijn vallen onder de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) van de Nederlandse overheid. De GDI is onderverdeeld in de volgende clusters:
Identificatie & Authenticatie
Mensen moeten veilig, betrouwbaar en gemakkelijk gebruik kunnen maken van digitale (overheids)diensten vanuit de verschillende rollen die zij kunnen vervullen (gemachtigde, burger, zelfstandige, leerkracht etc.). Identificatie & Authenticatie zorgt ervoor dat de overheid en andere organisaties eenduidig de identiteit van personen vast kunnen stellen en dat degene die online een aanvraag doet en gegevens deelt, daartoe ook bevoegd is. Vanuit deze doelstelling beheert Logius DigiD en DigiD Machtigen.
Dienstverlening
In het cluster Dienstverlening is de samenhang tussen de verschillende voorzieningen voor de digitale overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de eindgebruikers (mensen, bedrijven en instellingen) aan de orde. Zo kan de overheid mensen centraal stellen in zijn/haar rollen, en niet vanuit de blik van de individuele overheidsorganisatie. Het wenkend perspectief is dat de eindgebruikers de verschillende voorzieningen van de digitale overheid als één geheel ervaren. Vanuit deze doelstelling beheert Logius MijnOverheid inclusief de berichtenbox voor burgers en Standard Business Reporting (SBR).
Gegevens
Slim delen en (her)gebruik van informatie is cruciaal om mensen centraal te stellen en goed te kunnen samenwerken over de grenzen van domeinen heen. Hergebruik van data maakt de overheid interactiever en transparant. Indien de data ook nog open zijn, kunnen buiten de overheid andere partijen de gegevens gebruiken en daarmee een toevoegende maatschappelijke bijdrage leveren. Vanuit deze doelstelling beheert Logius Digikoppeling, Digilevering en Digimelding.
Interconnectiviteit
Interconnectiviteit richt zich vooral op de technische/infrastructuele kant van de GDI en het maken en naleven van afspraken ten aanzien van standaarden. Daarbij wordt het aspect informatieveiligheid expliciet belicht. Zonder beveiligde netwerken en koppelvlakken en zonder standaarden is er geen veilige toegang tot dienstverlening mogelijk en geen veilige uitwisseling van informatie tussen organisaties. Vanuit deze doelstelling beheert Logius Diginetwerk, Keteninformatiediensten Handel & Transport en PKIoverheid.
Daarnaast beheert Logius voorzieningen die niet tot de GDI behoren zoals DigiInkoop, DigiZSM Ziek en herstelmeldingen, het ZBO-register, de Haagse Ring en Rijksdiensten.
Speerpunten 2017
Logius heeft een verantwoordelijkheid voor de inrichting en instandhouding van een aantal vitale voorzieningen zoals MijnOverheid inclusief de berichtenbox, Standard Business Reporting en DigiD. Daarbij is het van belang deze voorzieningen 7x24 operationeel te houden, waarin ongestoorde en veilige massale elektronische informatie-uitwisseling vitaal is. Informatiebeveiliging blijft dan ook een zeer actueel en groeiend vraagstuk. Aanvallen en inbreuken op het ongestoord digitaal functioneren van Nederland, worden steeds complexer en ingenieuzer. Logius neemt maatregelen om de kwaliteit van informatiebeveiliging verder te verbeteren. Het gaat daarbij onder andere om maatregelen tegen operationele dreigingen van buiten.
Daarnaast maken alle afdelingen van Logius gebruik van een gedeelde infrastructuur, daarbij levert Logius zo weinig mogelijk maatwerk. Het gebruik maken van een gedeelde infrastructuur (standaardisatie) is goedkoper dan voor elke voorzieningen en/of afdeling een apart maatwerk infrastructuur in te richten. Dit sluit aan bij de missie van Logius.
Staat van baten en lasten
2015 Stand Slotwet | 2016 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 88.599 | 75.924 | 29.765 | 28.872 | 28.872 | 28.872 | 28.872 |
Omzet overige departementen | 51.249 | 76.934 | 154.941 | 144.485 | 148.056 | 147.756 | 147.756 |
Omzet derden | 5.778 | 4.308 | 4.619 | 4.623 | 4.633 | 4.633 | 4.633 |
Rentebaten | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 294 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145.963 | 157.166 | 189.325 | 177.980 | 181.561 | 181.261 | 181.261 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 143.099 | 154.512 | 187.923 | 176.378 | 181.559 | 181.259 | 181.259 |
– personele kosten | 50.870 | 54.079 | 56.178 | 54.472 | 52.783 | 53.908 | 53.908 |
– waarvan eigen personeel | 17.380 | 19.771 | 26.910 | 30.285 | 32.535 | 33.660 | 33.660 |
– waarvan externe inhuur | 31.778 | 33.441 | 27.000 | 22.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
– waarvan overige personele kosten | 1.712 | 867 | 2.268 | 2.187 | 2.248 | 2.248 | 2.248 |
– materiële kosten | 92.229 | 100.433 | 131.745 | 121.906 | 128.776 | 127.351 | 127.351 |
– waarvan apparaat ICT | 3.152 | 200 | 3.500 | 4.000 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 559 | 3.000 | 3.300 | 3.800 | 4.300 | 4.300 | 4.300 |
– waarvan overige materiële kosten | 88.518 | 97.233 | 124.945 | 114.106 | 119.976 | 118.551 | 118.551 |
Rentelasten | 2 | 100 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Afschrijvingskosten | 1.229 | 2.554 | 1.400 | 1.600 | 0 | 0 | 0 |
– materieel | 1.229 | 2.554 | 1.400 | 1.600 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 144.330 | 157.166 | 189.325 | 177.980 | 181.561 | 181.261 | 181.261 |
Saldo van baten en lasten | 1.633 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van Logius is een kostendekkende exploitatie.
Omzet
De begrote omzet is hoger dan in de begroting 2016. Dit komt deels doordat de omzet in voorgaande jaren is beperkt door ontoereikende budgetten bij opdrachtgevers. Door het toekennen van de aanvullende GDI middelen wordt er nu begroot op de benodigde gelden. Daarnaast veroorzaakt de doelstelling van dit kabinet dat bedrijven en burgers in 2017 al hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen, een forse toename van het gebruik van de producten en diensten die Logius levert. Bij de begrotingen van de GDI-voorzieningen is de lijn aangehouden van de bestedingsplannen, zoals ze zijn aangeleverd aan de Digicommissaris. Daarbij zijn de gelden die beschikbaar zijn op de aanvullende post opgenomen onder omzet overige departementen. Uiteindelijk worden deze bijdragen verstrekt aan Logius via de beleidsverantwoordelijke departementen. De begrote omzet 2017 is onder te verdelen naar de GDI clusters en overige voorzieningen.
Personele kosten
Ongeveer 35% van de apparaatskosten zijn personele kosten. De kosten voor eigen personeel zijn vast en gebaseerd op de formatie van 324 fte. Voor het overige deel personele inzet wordt extern ingehuurd. Door de combinatie van organisatorische randvoorwaarden (formatie), arbeidsmarktproblematiek (schaarste op ICT-personeel) en politiek-bestuurlijke urgenties (nieuwe werkzaamheden) maakt dat bij Logius het aandeel externe inhuur hoog is. In 2017 wordt de formatie uitgebreid met 50 fte's. Daarnaast wordt er zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van detacheringen, I-interim en resultaatverplichtingen, waardoor de kosten externe inhuur worden beperkt.
Materiële kosten
De toename van de werkzaamheden van € 30 mln. veroorzaken voornamelijk een stijging van de materiële kosten. De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de producten. Deze vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hieronder de contractkosten voor bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO's.
Kasstroomoverzicht
2015 Stand Slotwet | 2016 Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2017 + depositorekeningen | 43.841 | 50.000 | 50.000 | 48.000 | 46.000 | 44.000 | 45.000 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 14.151 | – 600 | – 400 | – 2.000 | 1.000 | 1.000 | ||
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | 0 | |||||||
2. | Totaal operationele kasstroom | 14.151 | 1.354 | – 600 | – 400 | – 2.000 | 1.000 | 1.000 |
–/– totaal investeringen | – 1.375 | – 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ||||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 1.375 | – 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | |||||||
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 0 | |||||||
–/– aflossingen op leningen | – 1.427 | – 2.554 | – 1.400 | – 1.600 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 1.350 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 77 | 5.446 | – 1.400 | – 1.600 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 56.540 | 48.800 | 48.000 | 46.000 | 44.000 | 45.000 | 46.000 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Het operationele kasstroomoverzicht toont de meerjarige ontwikkeling van de rekening courant. De kasstroom wordt bepaald door het jaarlijkse bedrijfsresultaat, de investeringen, aflossingen op leningen en overige financiële transacties. De verwachting is een lichte daling van de operationele kasstroom door een afname van het onderhandenwerk en de debiteurenpositie. De aflossing van de lening en het niet gebruik maken van de leenfaciliteit veroorzaakt een negatieve investeringskasstroom.
Investeringskasstroom
In 2017 zijn geen investeringen voorzien.
Aflossingen op leningen
Deze bedragen betreffen de aflossingen van reeds aangegane leningen om investeringen te financieren.
Beroep op leenfaciliteit
In 2017 wordt geen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën gedaan.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2015 Slotwet | 2016 Vastgestelde begroting | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs (basisjaar 2017 = 100) | – | – | 100 | 76 | 67 | 59 | 57 |
Verloop tarieven (basisjaar 2011 = 100) | 94 | 95 | 94 | 93 | 92 | 91 | 90 |
Totale omzet Logius | – | – | 188 mln. | 181 mln. | 185 mln. | 186 mln. | 187 mln. |
Omzet per cluster (in %) | |||||||
– Identicatie & Authenticatie | – | – | 33% | 33% | 35% | 35% | 35% |
– Dienstverlening | – | – | 36% | 36% | 35% | 35% | 35% |
– Gegevens | – | – | 8% | 7% | 7% | 7% | 7% |
– Interconnectiviteit | – | – | 18% | 18% | 17% | 17% | 17% |
– Overige voorzieningen | – | – | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
% FTE Overhead | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% | 22% |
FTE-totaal, excl. externe inhuur | 224 fte | 209 fte | 324 fte | 349 fte | 374 fte | 374 fte | 374 fte |
Saldo van baten en lasten (%) | 3,9% | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Klanttevredenheid (KTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Medewerkerstevredenheid (MTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Benchmark | |||||||
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
. Aantal DigiD authenticaties | 206 mln. | 360 mln. | 358 mln. | 465 mln. | 604 mln. | 785 mln. | 785 mln. |
MijnOverheid | |||||||
– Aantal berichten | – | – | 180 mln. | 350 mln. | 450 mln. | 550 mln. | 650 mln. |
Digipoort | |||||||
– Aantal berichten via Digipoort | 72,1 mln. | 70 mln. | 72 mln. | 74 mln. | 76 mln. | 78 mln. | 80 mln. |
– Doorlooptijd 1e lijns vraagbeantwoording | 100% 48 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur | 90% 24 uur |
Toelichting
-
• Verloop kostprijs: Dit betreft een nieuw doelmatigheidsindicator. De oude indicator bevatte de voorzieningen DigiD en de Digipoort OTP. Deze laatste voorziening wordt in 2017 uitgefaseerd. De nieuwe doelmatigheidsindicator is gebaseerd op het gemiddelde verloop van de producten DigiD, Keteninformatiediensten H&T en MijnOverheid.
-
• De tarieven per uur zijn de tarieven eigen personeel en gebaseerd op de handleiding overheidstarieven. De daling wordt veroorzaakt door het toepassen van de correctiepercentage op de handleiding overheidstarieven.
-
• De omzet is ingedeeld naar clusters. Deze indeling sluit aan op de indeling van de digicommissaris.
-
• FTE-totaal: In 2017 wordt de formatie met 50 fte's uitgebreid voor werkzaamheden met een structureel karakter, ter vervanging van de externe inhuur.
-
• Klanttevredenheid: jaarlijks organiseert Logius een onderzoek naar klanttevredenheid met betrekking tot de dienstverleningsprestaties. De doelstelling is jaarlijks een score van 7 te halen. Dit is hoger dan de klanttevredenheid zoals deze in de markt is.
-
• Benchmark: het algemeen beleid van Logius is om elke twee jaar een benchmark uit te laten voeren over de volwassen voorzieningen die bij Logius in beheer zijn. Benchmarking is voor Logius een methode om op een objectieve wijze inzicht te verkrijgen in de marktconformiteit van haar dienstverlening, die van haar externe leveranciers en transparantie van de dienstverlening.
-
• De stijging van het aantal DigiD authenticaties is mede het gevolg van een toename in het gebruik MijnOverheid.
-
• Het aantal berichten via de Digipoort Keteninformatiediensten stijgt. De applicatie is vernieuwd en de berichtenstroom komt geleidelijk weer op gang.