Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is de loon- en prijsbijstellingstranche 2018 en de eindejaarsmarge over 2017 uitgekeerd. Deze bijstellingen zijn bij de 2e suppletoire begrotingswet 2018 toebedeeld naar de relevante onderdelen. Daarnaast zijn op dit artikel bij eerste suppletoire begroting middelen toegevoegd ten behoeve van de (her)inrichting EZK/LNV. Voor 2018 was dit een bedrag van € 50 mln ten behoeve van personeel en materieel, ICT-investeringen en het dekken van diverse uitvoeringsproblematiek, zie hiervoor onder meer Kamerstuk 34 775, nr. 8 over de oprichting van het Ministerie van LNV. De middelen zijn bij tweede suppletoire begroting verdeeld over de begroting, grotendeels ten gunste van het niet-beleidsartikel apparaat waar zowel de personeels- als ICT-uitgaven worden verantwoord. Van de voor 2018 geraamde kosten is een deel niet uitgeput. Het gaat om ICT uitgaven en middelen verkregen voor loon en prijs bijstelling. Het bedrag van 9,4 mln is bij Slotwet vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. Oorzaak van de ICT meevaller is gelegen in de zware inzet op een goede governance, sterke sturing op financiën, beperkte externe inhuur en diverse «voordeligere» keuzes die gedurende het traject konden worden gemaakt (systemen hoefden bijvoorbeeld minder dan vooraf gedacht fysiek te worden gescheiden).
Diergezondheidsfonds (DGF)
(1) Stand vastgestelde begroting 2018 | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting 2018 | (4)=(1)+(2)+ (3) Totaal geraamd | (5) Realisatie | (6)=(5)–(4) Slotverschillen (+ of –) | |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | ||||||
Verplichtingen | 34.507 | 19.396 | 1.001 | 54.904 | 32.997 | – 21.907 |
Uitgaven | 34.507 | 19.396 | 1.001 | 54.904 | 31.584 | – 23.320 |
Beginsaldo | 19.396 | 19.396 | – 19.396 | |||
Programma-uitgaven | 34.507 | 1.001 | 34.507 | 31.584 | – 2.923 | |
Opdrachten | 34.507 | 0 | 1.001 | 35.508 | 31.584 | – 3.924 |
1. Bewaking van dierziekten | 18.811 | 180 | 18.991 | 19.416 | 425 | |
2. Bestrijding van dierziekten | 13.436 | 471 | 13.907 | 9.972 | – 3.935 | |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | 0 | |||||
4.Overig | 2.260 | 350 | 2.610 | 2.196 | – 414 | |
Ontvangsten | 34.507 | 19.396 | – 2.795 | 51.108 | 35.305 | – 15.803 |
Beginsaldo1 | 19.396 | 19.396 | – 19.396 | |||
Ontvangsten van LNV | 10.217 | 0 | – 5.830 | 4.387 | 4.387 | 0 |
Ontvangsten van EU m.b.t. AI en salmonella bewaking en bestrijding | 2.750 | 0 | 1.338 | 4.088 | 566 | – 3.522 |
Ontvangsten van sector | 21.540 | 0 | 1.697 | 23.237 | 30.352 | 7.115 |
Toelichting op de verplichtingen en de uitgaven
Voor bewaking is € 0,4 mln meer uitgegeven dan begroot. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere kosten voor vogelgriep testen in 2018 ad € 0,9 mln en lagere uitgaven voor het monitoringsprogramma voor AI, NCD, Mycoplasma en niet zoönotische salmonella ad € 0, 55 mln Het contract voor de vogelgriep testen is na vaststelling van de begroting 2018 gesloten. De lagere uitgaven voor het genoemde monitoringsprogramma worden veroorzaakt doordat de eindafrekening voor deze opdracht over 2018 nog niet betaald is.
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten vanuit de EU zijn € 3,5 mln lager dan eerder verwacht. Dit komt door een terugvordering op eerdere ontvangsten voor het vaccinatieprogramma salmonella ad € 1,9 mln Verder zijn verwachte bijdrages voor AI monitoring/bestrijding ad € 1,6 mln nog niet ontvangen. Deze inkomsten worden in 2019 verwacht. De ontvangsten vanuit de sectoren zijn € 7,1 mln hoger dan begroot. Dit komt vooral doordat verwacht werd dat er als gevolg van de fipronil crisis veel pluimveehouders uitstel van betaling zouden aanvragen en pas in 2019 de heffing zouden voldoen. Toch hebben veel pluimveehouders de heffing voor dekking van tekorten uit voorgaande jaren ontstaan door de vogelgriepuitbraken reeds in 2018 voldaan.