Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.
Meerjarige begroting van baten en lasten
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 117.524 | 115.880 | 125.098 | 126.346 | 126.857 | 127.180 | 127.181 |
Omzet overige departementen | 634 | 536 | 502 | 502 | 502 | 502 | 502 |
Omzet derden | 12.679 | 14.637 | 9.717 | 9.717 | 9.717 | 9.717 | 9.717 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 130.920 | 131.053 | 135.317 | 136.565 | 137.076 | 137.399 | 137.400 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 112.485 | 114.553 | 119.251 | 120.521 | 121.021 | 121.338 | 121.340 |
– Personele kosten | 84.923 | 87.073 | 89.439 | 90.770 | 91.227 | 91.535 | 91.539 |
– Waarvan eigen personeel | 53.988 | 54.643 | 55.778 | 55.877 | 55.899 | 55.907 | 55.907 |
– Waarvan externe inhuur | 28.017 | 30.230 | 31.423 | 32.655 | 33.090 | 33.390 | 33.394 |
– Waarvan overige personele kosten | 2.918 | 2.200 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 |
Materiële kosten | 27.562 | 27.480 | 29.812 | 29.751 | 29.794 | 29.804 | 29.801 |
– Waarvan apparaat ICT | 6.432 | 5.500 | 9.093 | 9.093 | 9.093 | 9.093 | 9.093 |
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 8.487 | 8.000 | 6.025 | 6.025 | 6.025 | 6.025 | 6.025 |
– Waarvan overige materiele kosten | 12.643 | 13.980 | 14.694 | 14.634 | 14.677 | 14.686 | 14.683 |
Gerechtskosten | 9.975 | 12.228 | 10.056 | 10.034 | 10.045 | 10.051 | 10.050 |
Rentelasten | 290 | 181 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |
Afschrijvingskosten | 5.679 | 4.091 | 5.952 | 5.952 | 5.952 | 5.952 | 5.952 |
– immaterieel | 253 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 | 550 |
– materieel | 5.426 | 3.541 | 5.402 | 5.402 | 5.402 | 5.402 | 5.402 |
Overige lasten | 924 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties aan voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 924 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 129.353 | 131.053 | 135.317 | 136.565 | 137.076 | 137.399 | 137.400 |
Saldo van baten en lasten | 1.567 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Omzet moederdepartement
Voor een aantal producten krijgt het CJIB een bijdrage van VenJ. Zie onderstaande tabel voor een nadere uitsplitsing voor 2018:
Vrijheidsstraffen | Taak straffen | Schadever goedingsmaatregelen | Ontnemingsmaatregelen | voorwaardelijke invrijheidsstelling | Toezicht | Jeugdreclassering | Geldboetes | Overig | totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
P (x € 1,–) | € 255,82 | € 130,31 | € 668,58 | € 4.905,55 | € 327,25 | € 35,34 | € 50,66 | € 9,00 | ||
Q (stuks) | 19.574 | 36.600 | 14.765 | 2.116 | 1.250 | 15.000 | 6.000 | 9.383.888 | ||
P x Q (x 1.000) | € 5.007 | € 4.769 | € 9.872 | € 10.380 | € 409 | € 530 | € 304 | € 84.455 | € 9.372 | € 125.098 |
Omzet overige departementen
Dit betreft de opbrengsten van andere overheidsorganisaties voor de inning van bestuurlijke boetes.
Opdrachtgever | Q | departement | bedrag |
---|---|---|---|
Inspectie SZW | 3.250 | SZW | 111 |
Agentschap Telecom | 300 | EZ | 10 |
RVO | 1.270 | EZ | 43 |
Inspectie Leefomgeving en Transport | 2.000 | IenM | 68 |
nVWA | 7.000 | EZ | 238 |
DUO | 600 | OCW | 20 |
IGZ | 150 | VWS | 5 |
Belastingdienst | 200 | Fin | 7 |
14.770 | 502 |
Omzet derden
In deze post zijn de baten opgenomen voor de taken die het CJIB uitvoert ten behoeve van het Zorginstituut Nederland en de Huurcommissie.
Rentebaten
Er wordt geen rekening gehouden met renteopbrengsten over de stand van de rekening-courant.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand een overzicht van het aantal fte’s en de loonkosten daarvan. Het CJIB heeft als beleid om een deel van zijn personeel flexibel aan te trekken. Deze kosten zijn onder Externe inhuur opgenomen. Hieronder is ook de inhuur van bijvoorbeeld (automatiserings)deskundigen ten behoeve van projecten opgenomen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Formatie | 1.074 | 1.096 | 1.115 | 1.123 | 1.126 | 1.128 | 1.128 |
– ambtelijk | 881 | 877 | 896 | 896 | 896 | 896 | 896 |
– niet-ambtelijk | 193 | 219 | 219 | 228 | 231 | 233 | 233 |
Eigen personeel | |||||||
kosten | 53.988 | 54.637 | 55.772 | 55.871 | 55.893 | 55.901 | 55.901 |
Externe inhuur | |||||||
kosten | 28.017 | 30.230 | 31.423 | 32.655 | 33.090 | 33.390 | 33.394 |
Post-actief personeel | |||||||
kosten | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
aantal fte | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Overige P-kosten | 2.918 | 2.200 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 | 2.238 |
Totale kosten | € 84.923 | € 87.073 | € 89.439 | € 90.770 | € 91.227 | € 91.535 | € 91.539 |
De toename van het aantal fte houdt onder andere verband met een uitbreiding van taken in het kader van Europees Geldelijke Sancties, het Breed Moratorium en de Wet Langdurig Toezicht.
Materiële kosten
Onder deze post zijn alle reguliere exploitatiekosten van het CJIB opgenomen.
Gerechtskosten
Dit betreffen onder meer de kosten voor de inschakeling van gerechtsdeurwaarders in het incassotraject, zowel met betrekking tot de inning van de OM-producten (€ 3,8 mln.) als de inning voor andere opdrachtgevers buiten het domein van Veiligheid en Justitie (€ 6,3 mln.).
Rentelasten
Dit betreft de te betalen rente als gevolg van het beroep op de leenfaciliteit ten behoeve van investeringen in (im)materiële vaste activa. De gemiddelde rente voor 2018 over de stand van de leningen bedraagt 1,46%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Dotaties aan voorzieningen
Op de balans van het CJIB staat momenteel een reorganisatievoorziening. In het kader van de organisatieverandering per 1-1-2014 is een mobiliteitsplan opgesteld dat een breed pakket aan voorzieningen biedt om de mobiliteit van medewerkers te bevorderen. Voor de financiering hiervan is in 2013 een reorganisatievoorziening getroffen. De omvang van deze voorziening bedraagt op 1-1-2017 € 1,8 mln. Naar verwachting vindt de uitputting van de reorganisatievoorziening voor een bedrag van € 1,5 mln. plaats in 2017 en voor € 0,3 mln. in 2018.
Dotaties aan de voorziening zijn niet voorzien.
Realisatie | Begroting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 27.625 | 40.773 | 32.730 | 32.740 | 32.672 | 32.361 | 32.800 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom | 160.370 | 131.053 | 135.317 | 136.565 | 137.076 | 137.399 | 137.400 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom | – 138.110 | – 126.962 | – 129.364 | – 130.613 | – 131.124 | – 131.446 | – 131.447 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 22.260 | 4.091 | 5.953 | 5.953 | 5.952 | 5.953 | 5.953 |
–/– Totaal investeringen | – 3.774 | – 7.443 | – 1.320 | – 1.170 | – 3.960 | – 475 | – 460 | |
+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 3.774 | – 7.443 | – 1.320 | – 1.170 | – 3.960 | – 475 | – 460 |
–/– Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | – 7.435 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– Aflossing op leningen | – 5.863 | – 4.699 | – 5.943 | – 6.021 | – 6.263 | – 5.514 | – 5.041 | |
+ Beroep op leenfaciliteit | 525 | 7.443 | 1.320 | 1.170 | 3.960 | 475 | 460 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 5.338 | – 4.691 | – 4.623 | – 4.851 | – 2.303 | – 5.039 | – 4.581 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december + stand depositorekeningen | 40.773 | 32.730 | 32.740 | 32.672 | 32.361 | 32.800 | 33.711 |
Investeringskasstroom
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Voor 2018 zijn de volgende investeringen gepland:
Investeringen | bedrag | termijn |
---|---|---|
hardware | 780.000 | 3 resp. 5 jaar |
software | 540.000 | 3 resp. 5 jaar |
1.320.000 |
Bovenstaande investeringen worden door middel van een beroep op de Leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën gefinancierd.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
CJIB-totaal: | |||||||
FTE-totaal (ambtelijk) | 881 | 877 | 896 | 896 | 896 | 896 | 896 |
Saldo van baten en lasten in % | 1,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Geldboetes | |||||||
Aantal | 9.589.013 | 9.364.286 | 9.383.888 | 9.229.711 | 9.342.894 | 9.365.539 | 9.358.478 |
Kostprijs (x € 1) | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 |
Omzet (p*q) | 86.301.117 | 84.278.574 | 84.454.990 | 83.067.399 | 84.086.050 | 84.289.847 | 84.226.305 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 92,0 | 92,4 | 91,6 | 91,6 | 91,6 | 91,6 | 91,6 |
Transacties | |||||||
Aantal | 7.247 | 9.800 | 6.300 | 6.300 | 6.300 | 6.300 | 6.300 |
Kostprijs (x € 1) | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 31,47 | 31,47 |
Omzet (p*q) | 228.063 | 308.405 | 198.261 | 198.261 | 198.261 | 198.261 | 198.261 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 53,9 | 60,0 | 55,0 | 55,0 | 55,0 | 55,0 | 55,0 |
Vrijheidsstraffen1 | |||||||
Aantal | 20.752 | 20.871 | 19.574 | 20.778 | 20.721 | 20.664 | 20.664 |
Kostprijs (x € 1) | 97,22 | 57,66 | 255,82 | 253,22 | 256,09 | 258,37 | 258,43 |
Omzet (p*q) | 2.017.515 | 1.203.349 | 5.007.420 | 5.261.449 | 5.306.374 | 5.338.968 | 5.340.254 |
Taakstraffen* | |||||||
Aantal | 37.884 | 38.627 | 36.600 | 38.590 | 38.581 | 38.569 | 38.569 |
Kostprijs (x € 1) | 54,04 | 28,87 | 130,31 | 130,70 | 131,83 | 132,69 | 132,72 |
Omzet (p*q) | 2.047.107 | 1.115.298 | 4.769.291 | 5.043.597 | 5.086.285 | 5.117.645 | 5.119.007 |
Schadevergoedingsmaatregelen | |||||||
Aantal | 13.230 | 13.809 | 14.765 | 14.355 | 14.617 | 14.874 | 14.874 |
Kostprijs (x € 1) | 496,33 | 379,12 | 668,58 | 702,02 | 695,28 | 688,70 | 688,83 |
Omzet (p*q) | 6.566.457 | 5.235.319 | 9.871.656 | 10.077.437 | 10.162.962 | 10.243.683 | 10.245.623 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 85,8 | 85,0 | 85,0 | 85,0 | 85,0 | 85,0 | 85,0 |
Ontnemingsmaatregelen | |||||||
Aantal | 1.268 | 1.617 | 2.116 | 1.736 | 1.792 | 1.846 | 1.846 |
Kostprijs (x € 1) | 4.610,32 | 4.035,89 | 4.905,55 | 5.794,20 | 5.679,96 | 5.574,58 | 5.575,63 |
Omzet (p*q) | 5.845.884 | 6.526.041 | 10.380.138 | 10.058.727 | 10.178.492 | 10.290.682 | 10.292.613 |
% afgedane A-zaken binnen 5 jaar | 74,1 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 | 70,0 |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 71,8 | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 | 65,0 |
voorwaardelijke invrijheidstelling | |||||||
Aantal | 936 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 1.250 |
Kostprijs (x € 1) | 390,41 | 327,25 | 327,27 | 327,26 | 327,26 | 327,26 | |
Omzet | 365.421 | 500.757 | 409.068 | 409.084 | 409.077 | 409.071 | 409.071 |
Routeren Toezicht | |||||||
Aantal | 14.901 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Kostprijs (x € 1) | 33,29 | 35,34 | 35,34 | 35,34 | 35,34 | 35,34 | |
Omzet | 496.117 | 776.802 | 530.123 | 530.153 | 530.140 | 530.128 | 530.128 |
Jeugdreclassering | |||||||
Aantal | 5.457 | 8.500 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Kostprijs (x € 1) | 90,82 | 96,94 | 50,66 | 50,67 | 50,67 | 50,66 | 50,66 |
Omzet | 495.591 | 824.000 | 303.986 | 303.999 | 303.994 | 303.988 | 303.988 |
Bestuurlijke boetes | |||||||
Aantal | 13.723 | 15.260 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Tarief (x € 1) | 33,64 | 35,10 | 33,86 | 33,88 | 33,87 | 33,87 | 33,87 |
Omzet (p*q) | 461.639 | 535.600 | 507.891 | 508.190 | 508.084 | 508.032 | 508.036 |
Overheidsincasso | |||||||
Omzet | 12.474.224 | 14.639.670 | 12.424.001 | 12.426.285 | 12.425.480 | 12.425.077 | 12.425.107 |
Omzet-diversen/input | |||||||
Omzet | 13.620.865 | 15.109.185 | 6.460.176 | 8.680.420 | 7.880.799 | 7.743.618 | 7.801.607 |
Totaal | 130.920.000 | 131.053.000 | 135.317.000 | 136.565.000 | 137.076.000 | 137.399.000 | 137.400.000 |
Het CJIB heeft een verbetering in zijn methodiek van kostprijsberekening doorgevoerd. Als gevolg van deze methodiek zijn de kostprijzen in meer of mindere mate gewijzigd. Het kostenniveau van het CJIB is als gevolg van de gewijzigde methodiek ongewijzigd gebleven ten opzichte van de voorgaande methodiek.