In dit hoofdstuk wordt per beleidsartikel en niet-beleidsartikel de opbouw gegeven van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2017 tot de stand van de ontwerpbegroting 2018. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn.
31. Politie
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.547.979 | 5.459.048 | 5.495.307 | 5.496.917 | 5.426.054 | 5.448.054 |
Mutatie NvW 2017 | 22.269 | 29.725 | 33.980 | 35.085 | 35.085 | 38.085 |
Amendementswet 2017 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 463.560 | 105.009 | 174.693 | 121.475 | 76.996 | – 33.531 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Individueel beoordeling Slachtofferbeleid politie | 0 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 |
– Overige meevaller programma DGPOL | 0 | 0 | 0 | – 12.888 | – 6.692 | – 6.692 |
– Project modernisering operatiecentrum (moc) (naar defensie) | – 215 | – 866 | – 973 | – 1.052 | – 979 | – 871 |
– Diversen | – 1.348 | – 1.387 | – 637 | – 527 | – 527 | – 3.527 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 6.032.292 | 5.598.229 | 5.709.070 | 5.645.710 | 5.536.637 | 5.448.218 |
Verplichtingen | 6.048.237 | 5.588.856 | 5.700.417 | 5.644.863 | 5.536.637 | 5.448.218 |
Individueel beoordeling Slachtofferbeleid politie
Het betreft de invoering van de individuele beoordeling van slachtoffers (IB), die onderdeel is van de EU-richtlijn minimumnormen slachtoffers. Implementatie van deze richtlijn is een EU-verplichting.
Overige meevaller programma DGPOL
In de meerjarenbegroting van DGPOL is in de periode 2020–2022 sprake van ruimte binnen de programma-uitgaven. Dit wordt ingezet voor het VenJ brede beeld.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 16.500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 16.500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
32. Rechtspleging en rechtsbijstand
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.469.910 | 1.418.230 | 1.395.380 | 1.387.649 | 1.386.528 | 1.386.528 |
Amendementswet 2017 | 2.016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 4.735 | 29.006 | 25.562 | 25.437 | 25.513 | 25.520 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Vertraging invoering cie-wolfsen | 0 | 7.500 | 7.500 | 5.000 | 3.500 | 0 |
– Bijdrage autoriteit persoonsgegevens | 1.000 | 5.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
– Efficiëntere Bedrijfsovering | – 2.377 | – 5.768 | – 6.561 | – 7.437 | – 8.308 | – 8.308 |
– Diversen | – 12 | 5.867 | – 133 | – 133 | – 133 | – 121 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.475.272 | 1.459.835 | 1.428.748 | 1.417.516 | 1.414.100 | 1.410.619 |
Verplichtingen 2018 | 1.475.272 | 1.459.835 | 1.428.748 | 1.417.516 | 1.414.100 | 1.410.619 |
Vertraging invoering cie-Wolfsen
In de jaren 2018 tot 2021 is er een tekort als gevolg van de latere invoering van de maatregelen op het terrein van de rechtsbijstand op basis van de aanbevelingen van de cie-Wolfsen. Invoering is nu voorzien per 1 juli 2018 (in plaats van de eerder in de begroting verwerkte invoering per januari 2018).
Bijdrage autoriteit persoonsgegevens
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) leidt tot extra inzet van de Autoriteit Persoonsgegevens. Hiervoor is extra budget nodig. VenJ heeft hiervoor vanuit de begroting van VenJ voor 2017 € 1 mln., 2018 € 5 mln. en vanaf 2019 € 7 mln. structureel gereserveerd.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 291.721 | 274.898 | 284.646 | 294.819 | 294.819 | 294.819 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | – 60.297 | – 45.400 | – 7.200 | – 5.600 | – 4.700 | – 4.700 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 231.424 | 229.498 | 277.446 | 289.219 | 290.119 | 290.119 |
33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 672.645 | 654.482 | 650.667 | 646.186 | 641.921 | 647.921 |
Mutatie NvW 2017 | 13.737 | 20.718 | 22.521 | 22.521 | 22.521 | 22.521 |
Amendementswet 2017 | 2.713 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 40.457 | 21.824 | 14.122 | 12.850 | 11.735 | 11.983 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Kasschuif OM | 1.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | – 6.000 |
– Commissie Hoekstra: BOPZ personele versterking | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
– Efficiëntere Bedrijfsvoering | – 1.185 | – 2.878 | – 3.166 | – 3.495 | – 3.817 | – 3.817 |
– Tbv het verwerken van de voorraden FIOD zaken (van fin.) | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.750 | 1.750 |
– Commissie Hoekstra. actieve onderzoeksrol OvJ | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– MH17 vervolging en berechting van verdachten | 0 | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijdrage aan OM tbv EU-richtlijn | 875 | 1.167 | 1.167 | 1.167 | 1.167 | 1.167 |
– Diversen | 1.990 | 889 | 89 | 89 | 89 | 89 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 737.982 | 714.452 | 689.650 | 683.568 | 677.866 | 678.114 |
Verplichtingen 2018 | 737.892 | 714.452 | 689.650 | 683.568 | 677.866 | 678.114 |
Kasschuif OM
In navolging op het onderzoek van ABDT op consultant A. de Jong bij het Openbaar Ministerie (OM) is besloten tot een kasschuif bij het OM. Met een kasschuif kunnen de geraamde besparingsverliezen voor de periode 2016–2018 uit het structurele overschot van € 6 miljoen in de jaren na 2018 ondervangen worden.
MH17 Vervolging en berechtiging van verdachte
In juli 2017 hebben de landen wiens opsporingsautoriteiten samenwerken in het Joint Investigation Team (JIT) – Australië, België, Maleisië, Oekraïne en Nederland – gezamenlijk besloten dat de vervolging van verdachten voor het neerhalen van vlucht MH17 in Nederland plaatsvindt onder Nederlands recht.
De JIT-landen hebben hun politieke en financiële steun uitgesproken en deze steun wordt bekrachtigd door de ondertekening van Memoranda of Understanding (MoU’s). Nederland zal zelf de kosten dragen voor getuigenbescherming, rechtspraak en het Openbaar Ministerie. Externe financiering van de rechtspraak en het OM is niet wenselijk omdat iedere schijn van beïnvloeding van de onafhankelijkheid van de rechtsgang moet worden vermeden. Daarnaast is het niet wenselijk om inzicht te moeten geven in het vertrouwelijke programma van getuigenbescherming. De overige kosten, waarbij gedacht moet worden aan detentie, beveiliging, vertaling, communicatie etc., worden gezamenlijk door de JIT-landen gefinancierd.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.305.182 | 1.337.633 | 1.390.084 | 1.391.635 | 1.349.186 | 1.310.186 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | – 123.676 | – 124.676 | – 124.676 | – 124.676 | – 124.676 | – 124.676 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen | – 90.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.091.506 | 1.212.957 | 1.265.408 | 1.266.959 | 1.224.510 | 1.185.510 |
Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen
Voor het verwachte tekort wordt in het lopende jaar € 90 mln. vrijgemaakt. Voor 2018 wordt € 30 mln. geïntensiveerd in de aanpak van het afpakken crimineel vermogen. Hiertoe maakt VenJ een plan van aanpak, waarbij ook aandacht is voor de verbetering van de registratie van de opbrengsten bij het OM en de Belastingdienst. De middelen voor 2018 worden gereserveerd op de aanvullende post.
34. Straffen en Beschermen
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 2.575.032 | 2.519.560 | 2.533.189 | 2.527.351 | 2.526.916 | 2.526.916 |
Mutatie NvW 2017 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 66.839 | – 47.047 | 70.037 | 88.462 | 50.609 | 30.718 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Bijdrage tbv EU-richtlijn | – 875 | – 1.167 | – 1.167 | – 1.167 | – 1.167 | – 1.167 |
– Efficiëntere Bedrijfsvoering | – 4.394 | – 10.109 | – 10.573 | – 11.084 | – 11.580 | – 11.580 |
– Diversen | – 522 | 4.397 | 6.377 | 7.627 | 7.627 | 7.627 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 2.646.080 | 2.475.634 | 2.597.863 | 2.611.189 | 2.572.405 | 2.552.514 |
Verplichtingen 2018 | 2.646.080 | 2.475.634 | 2.597.863 | 2.611.189 | 2.572.405 | 2.552.514 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 99.505 | 100.329 | 101.089 | 101.329 | 101.329 | 101.329 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 119.110 | – 12.849 | 151 | 151 | 151 | 151 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 218.615 | 87.480 | 101.240 | 101.480 | 101.480 | 101.480 |
36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 257.893 | 257.413 | 256.159 | 256.159 | 256.159 | 256.159 | |
Mutatie NvW 2017 | 4.100 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 1.255 | 2.800 | 2.782 | 2.782 | 2.782 | 2.782 | |
Nieuwe mutaties: | |||||||
– | Detectie en nat.detectienetwerk (naar bzk) | 0 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 | – 2.200 |
– | Bestendiging formatie directie contraterrorisme | – 800 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.600 | – 1.600 |
– | Passenger Information Unit (PIU) | 700 | 12.200 | 17.200 | 22.200 | 22.200 | 22.200 |
– | Cybersecurity | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– | Diversen | – 6.464 | – 946 | – 596 | – 386 | – 386 | – 386 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 255.984 | 278.667 | 282.745 | 287.955 | 287.955 | 287.955 | |
Verplichtingen 2018 | 255.984 | 278.667 | 282.745 | 287.955 | 287.955 | 287.955 |
Passenger Information Unit (PIU)
De EU PNR-richtlijn (Passenger Name Record) schrijft voor dat per mei 2018 in iedere lidstaat een PIU (Passenger Information Unit) tot stand komt. De structurele kosten zijn geraamd op 22,2 mln. Door dit beschikbaar te stellen kunnen passagiersgegevens middels de PIU worden gebruikt voor het voorkomen, opsporen, onderzoeken en vervolgen van terroristische misdrijven.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
37. Vreemdelingen
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.627.341 | 984.738 | 708.506 | 708.683 | 709.086 | 709.086 |
Mutatie NvW 2017 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | – 92.352 | 28.471 | 26.527 | 26.529 | 26.532 | 26.533 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Asiel: Oda-toerekening | 0 | 151.166 | 146.466 | 53.143 | 39.663 | 35.224 |
– Asiel | 0 | – 23.970 | 25.242 | 50.275 | 52.754 | 43.844 |
– Gemeentelijke versnellingsarrangement | 0 | – 17.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– IND: verhuizing naar Rijnstraat en meerkosten SSO’s | 9.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Efficiëntere Bedrijfsvoering | – 1.404 | – 2.201 | – 2.355 | – 2.496 | – 2.636 | – 2.636 |
Capaciteit KMar Grensbewaking (naar Defensie) | 0 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 |
– Diversen | – 610 | – 110 | – 110 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.548.175 | 1.101.094 | 844.276 | 816.134 | 805.399 | 792.051 |
Verplichtingen 2018 | 1.548.175 | 1.101.094 | 844.276 | 816.134 | 805.399 | 792.051 |
Asiel: Oda toerekening
Zie de toelichting bij de tabel belangrijkste mutaties (post 13).
Asiel
Zie de toelichting bij de tabel belangrijkste mutaties (posten 14, 15, 21 en 22)
Gemeentelijke versnellingsarrangement
Zie de toelichting bij de tabel belangrijkste mutatie (posten 16)
IND: verhuizing naar Rijnstraat en meerkosten SSO’s
Dit betreffen de eenmalige kosten die samenhangen met de verhuizing naar de Rijnstraat en de meerkosten die de verschillende SSO’s in rekening brengen bij de IND. Dit bedrag wordt gedekt binnen het VenJ totaalbeeld.
Overboeking KMar
Bij Voorjaarsnota is geld vrijgemaakt voor de capaciteit van de KMar. De middelen hiervoor worden met deze mutatie overgeheveld naar de begroting van Defensie. Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 306.400 | 156.600 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 309.900 | 156.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
91. Apparaatsuitgaven kerndepartement
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 426.082 | 402.428 | 393.452 | 392.389 | 393.455 | 393.455 |
Mutatie NvW 2017 | 900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 | 2.900 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 16.370 | 9.077 | 4.923 | 4.705 | 5.035 | 5.071 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Dekking verhuizing IND naar Rijnstraat | – 9.100 | – 810 | – 1.020 | – 1.020 | – 1.020 | – 1.020 |
– Bijdrage autoriteit persoonsgegevens | 0 | 0 | – 4.000 | 0 | 0 | 0 |
– Bestendiging formatie directie contraterrorisme | 2.200 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
– Eid | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
– Efficiëntere Bedrijfsvoering | 5.225 | 5.626 | 8.849 | 10.129 | 5.520 | 673 |
– Duurzame financieringsafspraken | 0 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
– Diversen | 8.116 | 4.101 | 4.607 | 4.277 | 377 | 563 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 449.793 | 429.422 | 415.811 | 419.480 | 412.367 | 413.812 |
Verplichtingen 2018 | 449.236 | 428.865 | 415.811 | 419.480 | 412.367 | 413.812 |
IND: verhuizing naar Rijnstraat en meerkosten SSO’s
Dit betreft dekking van de eenmalige kosten die samenhangen met de verhuizing naar de Rijnstraat en de meerkosten die de verschillende SSO’s in rekening brengen bij de IND. Zie ook artikel 37.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 26.682 | 26.581 | 17.424 | 16.425 | 15.706 | 15.706 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties: | ||||||
– Versnelling debiteurenbeheer | 1.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Diversen | 317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 28.199 | 26.581 | 17.424 | 16.425 | 15.706 | 15.706 |
92. Nominaal en onvoorzien
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 806 | – 22.224 | 86.984 | 102.298 | 64.275 | 64.275 | |
Mutatie NvW 2017 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Amendementswet 2017 | – 4.776 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 10.439 | 54.632 | – 50.296 | – 67.162 | – 28.365 | – 275.467 | |
Nieuwe mutaties: | |||||||
– | Efficiëntere bedrijfsvoering | 4.135 | 15.330 | 13.806 | 14.383 | 20.821 | 19.598 |
– | Asiel: vrijval gva en bbb | 0 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 | – 20.000 |
– | Inzet reserve | 0 | – 2.100 | – 15.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 8.181 |
– | Bijdrage autoriteit persoonsgegevens | – 1.000 | – 5.000 | – 3.000 | – 7.000 | – 7.000 | – 7.000 |
– | Commissie Hoekstra: bopz personele versterking | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 |
– | Commissie Hoekstra. actieve onderzoeksrol OvJ | – 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– | Herprioritering apparaat | – 6.500 | – 810 | – 1.020 | – 1.020 | – 1.020 | – 1.020 |
– | Analysecapaciteit Vreemdelingenketen | 2.500 | 3.300 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
– | Aanpak uitreizigers | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
– | Passenger Information Unit (PIU) | – 700 | – 11.000 | – 11.000 | – 11.000 | – 11.000 | – 11.000 |
– | Kasschuif inzet PIU gelden | 11.000 | 6.000 | – 2.000 | – 15.000 | ||
– | Diversen | – 2.585 | 7.009 | 5.009 | 5.009 | 5.009 | 4.811 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 14.819 | 20.137 | 20.483 | 20.508 | 19.720 | – 244.984 | |
Verplichtingen 2018 | 14.819 | 20.137 | 20.483 | 20.508 | 19.720 | – 244.984 |
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen of bij de tabel belangrijkste mutaties toegelicht.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93. Geheime uitgaven
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
Verplichtingen 2018 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 | 3.067 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |