Inleiding
P-Direkt levert direct toegankelijke bedrijfsvoeringservices met een focus op personeel, voor en door de Rijksambtenaar. P-Direkt bedient de Rijksambtenaar met het P-Direktportaal, Rijksportaal Personeel en het contactcenter P-Direkt.
De dienstverlening bestaat uit een gevarieerd pakket aan HR-services aan ruim 120.000 Rijksambtenaren, werkzaam voor 10 ministeries, een aantal Hoge Colleges van Staat en het Kabinet der Koning. De diensten zijn gericht op eigen verantwoordelijkheid, vertrouwen en zelfbediening. De salarisbetaling en personele informatievoorziening zijn belangrijke eindproducten.
De doelstellingen voor 2019 en verder
Ontwikkelingen in het P-Direktportaal
P-Direkt werkt voortdurend aan vernieuwing van het P-Direktportaal. Een compleet andere look and feel en processen die aansluiten op de behoefte van de gebruikers. Zo wordt voor 2019 een chatfunctionaliteit voor enkele processen opgezet. Daarnaast wordt het mogelijk gemaakt om overal de status van een aanvraag te bekijken en alle uitstaande acties komen overzichtelijk op één pagina te staan.
Samenwerking met de SSO’s en het bedrijfsvoeringsdomein
De rijksbrede bedrijfsvoeringfunctie is volop in ontwikkeling. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil de dienstverlening verbeteren in perspectief van de rijksbrede ontwikkeling en samenwerking.
P-Direkt zal de modernisering van haar dienstverlening zodanig vormgeven dat een eventuele uitbreiding in de toekomst voor andere bedrijfsvoeringelementen niet in de weg wordt gestaan.
De verdergaande digitalisering van de HR processen Rijksbreed is reden voor P-Direkt om verder te kijken naar mogelijkheden voor technische ondersteuning.
Verbetering informatievoorziening
Voor de verbetering en vernieuwing van de informatievoorziening voert P-Direkt de nodige vernieuwingen door aan de «achterkant van het systeem», die zorgen ervoor dat het portaal en de bijbehorende informatievoorziening steeds sneller wordt en dat nieuwe functionaliteiten kunnen worden ingepast, zoals de normalisering van de rechtspositie van de ambtenaar.
P-Direkt legt de focus bij de standaard informatievoorziening op de rol van de manager. Het uitgangspunt is dat de manager informatie op een snelle manier moet kunnen ontvangen en verwerken zodat hij/zij die direct kan gebruiken.
Er wordt een bijdrage geleverd aan het meer datagedreven werken van de overheid. Het geheel ondersteunt de ministeries in de groei van kennis en toepassingen op gebied van HR-analytics. Het helpt bij het realiseren van de verbinding met de lijn en primaire processen.
Staat van baten en lasten
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||||
Omzet moederdepartement | 67.756 | 71.337 | 89.826 | 89.168 | 88.312 | 86.973 | 86.144 | |
Omzet overige departementen | 20.844 | 19.732 | 8.830 | 8.830 | 7.710 | 6.934 | 6.933 | |
Omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 369 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 88.969 | 91.069 | 98.656 | 97.998 | 96.022 | 93.907 | 93.077 | |
Lasten | ||||||||
Apparaatskosten | 71.324 | 76.247 | 86.871 | 88.953 | 89.077 | 86.662 | 84.982 | |
– | personele kosten | 44.921 | 46.294 | 50.118 | 52.089 | 52.227 | 50.668 | 49.345 |
waarvan eigen personeel | 36.844 | 38.013 | 42.166 | 42.788 | 43.107 | 42.375 | 41.643 | |
waarvan externe inhuur | 7.475 | 7.147 | 6.717 | 8.048 | 7.857 | 7.052 | 6.483 | |
waarvan overige personele kosten | 602 | 1.134 | 1.235 | 1.253 | 1.263 | 1.241 | 1.219 | |
– | materiële kosten | 26.403 | 29.953 | 36.753 | 36.864 | 36.850 | 35.994 | 35.637 |
waarvan apparaat ICT | 8.057 | 6.827 | 11.109 | 11.094 | 11.080 | 10.565 | 10.551 | |
waarvan bijdrage aan SSO's | 15.905 | 20.472 | 23.394 | 23.503 | 23.503 | 23.207 | 22.910 | |
waarvan overige materiële kosten | 2.441 | 2.654 | 2.250 | 2.267 | 2.267 | 2.222 | 2.176 | |
Rentelasten | 985 | 679 | 340 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afschrijvingskosten | 12.857 | 14.143 | 11.445 | 9.045 | 6.945 | 7.245 | 8.095 | |
– | materieel | 171 | 200 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
waarvan apparaat ICT | 46 | 200 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | |
– | immaterieel | 12.686 | 13.943 | 11.350 | 8.950 | 6.850 | 7.150 | 8.000 |
Overige kosten | 537 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– | bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 85.703 | 91.069 | 98.656 | 97.998 | 96.022 | 93.907 | 93.077 | |
Saldo van baten en lasten | 3.266 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet moederdepartement
De structurele budgettaire reeksen van de ministeries voor de P-Direkt basisdienstverlening zijn overgeheveld naar de begroting van BZK. De ministeries ontvangen geen factuur meer voor de basisdienstverlening. Met het overhevelen van deze budgetten voor P-Direkt naar de begroting van BZK, is de opdrachtgeversrol van de ministeries centraal neergelegd bij de centrale opdrachtgever BZK.
De omzet stijgt in 2019 ten opzichte van 2018. Dit is het gevolg van:
-
• Het verwerken van een geprognosticeerde inflatie van 1,5% in de tarieven;
-
• De dienstverlening van P-Direkt neemt toe door een stijging van de aantallen medewerkers bij de departementen, voornamelijk veroorzaakt door de binnenkomst van de ambtenaren van de Rijks Schoonmaak Organisatie (RSO) bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Daarnaast sluiten de Eerste en Tweede Kamer met ingang van 2019 aan op de dienstverlening van P-Direkt;
-
• Nieuwe dienstverlening in het kader van de samenwerking met UBR EC O&P zoals de inbesteding van het beheer van het CSO-platform (de Rijksbrede Carrière Sites van de Overheid) en het client-volg-systeem van UBR EC O&P (InBeeld) bij P-Direkt;
-
• Het in beheer (over) nemen van de Rijkspas van SSC-ICT en;
-
• Uitbreiding van dienstverlening zoals het op orde brengen van de P-dossiers voor enkele departementen. De uitvoerende werkzaamheden zullen worden uitgevoerd met behulp van arbeidsparticipanten die in dienst zijn van de departementen.
Lasten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is het gevolg van extra benodigde IT-kennis door de hoeveelheid IT-ontwikkeling, de gestegen complexiteit van de systemen, de intensivering van het systeemonderhoud (meer kort cyclische vernieuwing), de hogere aantallen individuele arbeidsrelaties (IAR’s) en de nieuwe dienstverlening in het kader van de samenwerking met UBR EC O&P.
Materiële kosten
De kosten stijgen als gevolg van de hogere kosten van de dienstverlening housing & hosting van de apparatuur, de hogere materiële kosten als gevolg van de kort cyclische vernieuwing (maar lagere afschrijvingskosten op systeembouw) en de inkoopkosten als gevolg van de samenwerking van de dienstverlening Rijksbreed; o.a. het beheer van de Rijkspas.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten voor de bij het Ministerie van Financiën aangegane leningen ten behoeve van de investeringen in de aanschaf van de licenties en de bouw van de dienstverlening. Gegeven de nihil rentestand wordt voor de nieuwe leningen geen rente ingecalculeerd.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. Het betreft onder andere de P-Direkt-systemen Payroll, het Portaal, het HR-registratiesysteem, het Electronisch personeelsarchief en het Contact center/Optimaal Verbinden.
De komende jaren worden de systemen gemoderniseerd. De afschrijvingslast zal, door minder grootschalige bouw, structureel op een lager niveau liggen, maar daar staat tegenover dat het kort cyclisch onderhoud en beheer intensiever zal worden.
Kasstroomoverzicht
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 11.219 | 9.523 | 3.919 | 5.047 | 6.425 | 5.393 | 4.803 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 15.820 | 91.069 | 98.656 | 97.998 | 96.022 | 93.907 | 93.077 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 3.088 | – 76.926 | – 87.211 | – 88.953 | – 89.077 | – 86.662 | – 84.982 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 12.732 | 14.143 | 11.445 | 9.045 | 6.945 | 7.245 | 8.095 |
–/– totaal investeringen | – 2.313 | – 8.200 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2.313 | – 8.200 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 | – 8.095 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.416 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 9.911 | – 11.782 | – 10.222 | – 7.572 | – 7.882 | – 7.740 | – 8.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 7.495 | – 3.782 | – 2.222 | 428 | 118 | 260 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 mln. euro) | 14.143 | 11.684 | 5.047 | 6.425 | 5.393 | 4.803 | 4.803 |
Toelichting
Investeringskasstroom
In 2019 verwacht P-Direkt door te gaan met de transitie naar SAP HANA, een in-memory data- en applicatieplatform, die de basis vormt voor de verdere ontwikkelingen rondom informatievoorziening en de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is.
Verder wordt gestart met het inrichten van nieuwe koppelvlakken en een nieuw integratieplatform. In de loop van 2019 en 2020 kunnen hierop nieuwe tooling aansluiten voor complexe klantvragen en tooling voor informatievoorziening en HR analytics.
Beroep op de leenfaciliteit
Voor 2019 en volgende jaren wordt een beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de modernisering van de ICT-technologie. De leningen worden bij aanvang van de dienstverlening of bij oplevering van het gerealiseerde actief in vijf jaar afgelost en afgeschreven.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2017 Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 691,8 | 693,6 | 689,6 | 681,5 | 674,6 | 667,8 | 661,1 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar 2011=100) | 120,3 | 120,6 | 119,9 | 118,5 | 117,3 | 116,1 | 115,0 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 125.532 | 127.142 | 128.630 | 129.130 | 129.130 | 129.130 | 129.130 |
Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000) | 83.154 | 86.037 | 84.126 | 83.478 | 82.633 | 81.800 | 80.979 |
Totale omzet overige + projecten (x 1.000) | 5.446 | 5.032 | 14.530 | 14.520 | 13.389 | 12.107 | 12.098 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 582,77 | 605 | 622 | 627 | 627 | 613,5 | 600 |
Saldo van baten en lasten (%) | 3,69 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medewerkerstevredenheid | ng1 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel ICT diensten | |||||||
Gebruikerstevredenheid De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt. | 7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten: | |||||||
P-Direkt beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | ng2 | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | ng | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
P-Direkt archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | ng | ng | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | 43 sec | 60 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Beschikbaarheid systeem: | |||||||
Het P-Direktportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur. | 96,7% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Bereikbaarheid: | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur. | ng | ng | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Betrouwbaarheid: | |||||||
P-Direkt zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | ng | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | ng | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Toelichting
P-Direkt streeft naar operational excellence gecombineerd met customer intimacy (maximale afstemming op behoefte gebruiker). Hierbij zet P-Direkt de Lean filosofie en methodiek in als basis voor continu verbeteren.
P-Direkt werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van P-Direkt kunnen verwachten.
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening en beschikbaarheid/ bereikbaarheid.
Onze servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. P-Direkt informeert de stakeholders periodiek over de servicelevels. De behaalde servicelevels worden drie keer per jaar in het bestuurlijk overleg besproken.
Inhoudelijk zijn deze servicelevels sinds 2010 grotendeels ongewijzigd gebleven. Door alle ontwikkelingen in ons takenpakket, maar ook de huidige professionele sturingsbeginselen en verbetering op meetmethoden, sluiten deze servicelevels niet meer goed aan.
Om die reden is in juni 2018 in overleg met de centraal opdrachtgever, het ICOP en BO gekozen voor een nieuw stelsel van servicelevels. Hierin staat de maandelijks gemeten gebruikerstevredenheid centraal en een aantal daarvan afgeleide servicelevels.
P-Direkt realiseert jaarlijks goedkopere basis dienstverlening: tot en met 2018 1,5%, voor 2019 en verder 1%. Om dat te kunnen realiseren daalt de betreffende P-Direkt-formatie. Daartegenover staat de toename door de hogere IAR-aantallen, intensivering van onderhoud en beheer en uitbreiding van dienstverlening. Per saldo zal sprake zijn van een gelijkblijvende formatie.
Het aantal klanten (individuele ambtenaren) is de laatste jaren weer gestegen. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door de binnenkomst van de ambtenaren van de Rijks Schoonmaak Organisatie (RSO) bij het Ministerie van SZW en de Eerste en Tweede Kamer die met ingang van 2019 aansluiten op de dienstverlening van P-Direkt.