Inleiding
SSC-ICT is de rijksbrede shared service organisatie die de Rijksdienst ontzorgt met generieke en gemeenschappelijke ICT-oplossingen. SSC-ICT levert generieke rijksbrede toepassingen als het Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte.
Daarnaast verzorgt SSC-ICT voor de aangesloten departementen de telecommunicatie, hosting van bedrijfsspecifieke applicaties en op de Digitale Werkplekomgeving Rijk (DWR) gebaseerde kantoorautomatisering. In 2019 betreft dit de Ministeries van Algemene Zaken (AZ), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Buitenlandse Zaken (BZ), Financiën (FIN), Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Justitie en Veiligheid (JenV), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Staat van baten en lasten
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||||
Omzet moederdepartement | 57.706 | 45.500 | 69.896 | 70.978 | 71.139 | 71.139 | 71.139 | |
Omzet overige departementen | 184.338 | 213.181 | 248.510 | 252.360 | 252.933 | 252.933 | 252.933 | |
Omzet derden | 318 | 0 | 385 | 391 | 392 | 392 | 392 | |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vrijval voorzieningen | 1.751 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijzondere baten | 6.532 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal baten | 250.645 | 258.681 | 318.791 | 323.729 | 324.464 | 324.464 | 324.464 | |
Lasten | ||||||||
Apparaatskosten | 211.638 | 203.100 | 248.826 | 253.329 | 254.011 | 254.011 | 254.011 | |
– | personele kosten | 121.347 | 110.500 | 139.353 | 143.123 | 143.209 | 143.209 | 143.209 |
waarvan eigen personeel | 66.744 | 71.070 | 90.872 | 94.642 | 94.728 | 94.728 | 94.728 | |
waarvan externe inhuur | 51.170 | 36.930 | 42.826 | 42.826 | 42.826 | 42.826 | 42.826 | |
waarvan overige personele kosten | 3.453 | 2.500 | 5.655 | 5.655 | 5.655 | 5.655 | 5.655 | |
– | materiële kosten | 90.291 | 92.600 | 109.473 | 110.206 | 110.802 | 110.802 | 110.802 |
waarvan apparaat ICT | 75.339 | 67.300 | 93.250 | 93.620 | 94.014 | 94.014 | 94.014 | |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.010 | 17.300 | 14.223 | 14.586 | 14.788 | 14.788 | 14.788 | |
waarvan overige materiële kosten | 1.942 | 8.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
Rentelasten | 46 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Afschrijvingskosten | 45.858 | 55.331 | 69.715 | 70.150 | 70.203 | 70.203 | 70.203 | |
– | materieel | 39.696 | 55.331 | 62.022 | 62.434 | 62.484 | 62.484 | 62.484 |
waarvan apparaat ICT | – | 55.331 | 62.022 | 62.434 | 62.484 | 62.484 | 62.484 | |
– | immaterieel | 6.162 | 0 | 7.692 | 7.716 | 7.719 | 7.719 | 7.719 |
Overige kosten | 30.814 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– | dotaties voorzieningen | 13.435 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– | bijzondere lasten | 17.379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 288.356 | 258.681 | 318.791 | 323.729 | 324.464 | 324.464 | 324.464 | |
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening | – 37.711 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agentschapsdeel Vpb baten | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | – 37.705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
De baten stijgen sinds 2017 gelijkmatig als gevolg van de doorberekening van autonome kostenstijgingen en uitbreidingsinvesteringen aan de afnemers, zoals het concept mobiel werken.
De komende jaren zal geïnvesteerd worden in ICT, vooral om de digitale veiligheid te verbeteren en steeds geavanceerdere dreigingen te kunnen weerstaan. De komende jaren wordt voor alle klanten een grotere bijdrage voorzien. De procentuele stijging voor de drie klantgroepen, is gelijk verondersteld in deze begroting.
Lasten
De lasten stijgen sinds 2017 gelijkmatig als gevolg van autonome kostenstijgingen en uitbreidingsinvesteringen.
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele lasten stijgen van 2017 naar 2019 doordat extra ambtelijk personeel wordt geworven. Naast een hoeveelheidseffect, meer ambtelijk personeel, is er tussen 2017 en 2019 ook sprake van een prijseffect vanwege van de aanpassing van de cao-lonen. De toename wordt behalve vanwege de vervulling van vacatures, ook verklaard doordat enkele taken die nu zijn uitbesteed, door SSC-ICT zelf uitgevoerd gaan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan helpdesktaken. Hiernaast wordt rekening gehouden met een beperkte uitbreiding van de personele capaciteit voor security. Ook huurt SSC-ICT elk jaar extern personeel in vanwege specifieke expertise, vooral op projecten.
Materiële kosten
De materiële lasten zullen naar verwachting gaan stijgen de komende jaren. Oorzaken zijn extra uitgaven op het gebied van security en duurdere kortdurende licenties, welke niet afgeschreven worden. Hier staat een beperkte daling van de kosten tegenover, doordat de effecten van het afstoten van de locaties in Zoetermeer, resulteren in lagere huisvestingskosten.
Afschrijvingskosten
Materieel
Zoals aangegeven worden investeringen voorzien in security. Deze investeringen verklaren de hogere afschrijvingskosten. Voor de volledigheid wordt vermeld dat in 2018 geen onderscheid gemaakt is in materiële en immateriële afschrijvingen.
Immaterieel
Qua immateriële activa, wordt geïnvesteerd in licenties en software maar ook de ontwikkeling van DWR Next voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Doordat nieuwe diensten geactiveerd worden en naar verwachting een doorontwikkeling ondergaan aan het einde van de afschrijvingstermijn, neemt de waarde van de immateriële activa de komende jaren toe en daarmee ook de afschrijvingslast.
Kasstroomoverzicht
2017 Stand Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 8.645 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 58.126 | 258.681 | 318.791 | 323.729 | 324.464 | 324.464 | 324.464 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 48.255 | – 203.350 | – 249.076 | – 253.579 | – 254.261 | – 254.261 | – 254.261 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 9.871 | 55.331 | 69.715 | 70.150 | 70.203 | 70.203 | 70.203 |
–/– totaal investeringen | – 88.738 | – 30.000 | – 47.118 | – 70.352 | – 56.208 | – 73.059 | – 58.016 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 88.418 | – 30.000 | – 47.118 | – 70.352 | – 56.208 | – 73.059 | – 58.016 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 15.230 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 34.963 | – 55.331 | – 69.715 | – 70.150 | – 70.203 | – 70.203 | – 70.203 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 93.040 | 30.000 | 47.118 | 70.352 | 56.208 | 73.059 | 58.016 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 73.307 | – 25.331 | – 22.597 | 202 | – 13.995 | 2.856 | – 12.186 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 mln. euro) | 3.405 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Toelichting
De belangrijkste ontwikkeling qua kaseffect, zijn de verwachte investeringen en het daarbij behorende beroep op de leenfaciliteit. Voor 2019 geldt dat er investeringen voorzien worden in security, de ICT-infrastructuur, beheer- en diagnosetools en DWR Next voor het Ministerie van JenV. In 2022 en 2023 leidt dit tot vervangingsinvesteringen. Hiernaast worden in 2022 aanzienlijke vervangingsinvesteringen voorzien voor DWR Next en iDiplomatie. Deze ontwikkelingen tezamen zorgen voor de geraamde investeringsverwachtingen. De investeringen worden geactiveerd en daardoor qua kosten, én doorbelasting aan de afnemers, geëgaliseerd.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2017 Slotwet | 2018 Vastgestelde begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief) | 1.570 | ||||||
Kostprijs backend werkomgeving | 780 | 780 | 865 | 865 | 865 | 865 | 865 |
Kostprijs locatiegebonden werkplek | 680 | 680 | 795 | 795 | 795 | 795 | 795 |
Kostprijs Kiosk PC incl. monitor | 270 | 270 | 245 | 245 | 245 | 245 | 245 |
Totale omzet per product of dienst: | 242.362 | 258.681 | 318.791 | 323.729 | 324.464 | 324.464 | 324.464 |
Generiek (infrastructuur, Rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km2) | 11.514 | 14.000 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 | 11.500 |
Gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering en hosting) | 191.903 | 183.512 | 273.791 | 278.729 | 279.464 | 279.464 | 279.464 |
Specifiek (plusdiensten en maatwerk) | 38.945 | 50.050 | 33.500 | 33.500 | 33.500 | 33.500 | 33.500 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 834,4 | 925,1 | 1.043 | 1.087 | 1.088 | 1.088 | 1.088 |
Aantal externe FTE's in % van de totale FTE's | 27,9% | 23,3% | 20,1% | 19,5% | 19,5% | 19,5% | 19,5% |
Saldo van baten en lasten (%) | – 15,6% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Klanttevredenheid (KTO) | 6,9 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Medewerkertevredenheid (MTO) | 6,8 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT-diensten | |||||||
Beschik-/betrouwbaarheid basisfunctionaliteit | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Geleverd binnen gestelde termijn | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 87,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Kwaliteit beantwoorden vragen | |||||||
Beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd | 97,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Direct beantwoorden helpdeskvragen | 86,0% | 80,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% | 85,0% |
Toelichting
De tarieven zijn opgenomen zoals deze voor 2018 goedgekeurd zijn. De tarieven voor 2019 zijn op het moment van verschijnen van deze begroting nog niet definitief vastgesteld.
De gemeenschappelijke omzet stijgt doordat de tarieven gelijke tred houden met de geschetste kostenstijgingen qua materiële uitgaven en afschrijvingen, die voortkomen uit de eerder geschetste investeringen.
In 2017 is in 86% van de helpdeskvragen onmiddellijk beantwoord. Daarom is het ook in 2019 en latere jaren de ambitie om dit niveau van helpdesk ondersteuning te realiseren.