Beleidsartikel 1. Openbaar bestuur en democratie
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 28.920 | 25.033 | 25.068 | 25.068 | 25.068 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 22.862 | 6.394 | 4.500 | 1.200 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 69 | 27.896 | 26.693 | 25.948 | 23.092 | 48.160 |
Waarvan: | ||||||
1) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | 27.021 | 26.026 | 25.568 | 22.712 | 22.712 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 51.851 | 59.323 | 56.261 | 52.216 | 48.160 | 48.160 |
Toelichting:
1) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 1 houdt de structuurwijziging in dat Burgerschap (voorheen artikelonderdeel 6.4) en het merendeel van Kwaliteit woonomgeving (voorheen artikelonderdeel 4.3) overgeheveld zijn naar artikel 1. Daarnaast zijn onderdelen van Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen (voorheen artikel 6.2), Overheid als werkgever (voorheen artikel 7.1) en Pensioenen en uitkeringen (voorheen artikel 7.2) overgeheveld naar artikel 1.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 458 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.965 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 22.423 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 |
Beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 249.167 | 251.094 | 252.068 | 254.290 | 251.990 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 3.556 | 11.556 | 12.500 | 15.500 | 15.500 | 0 |
Nieuwe mutaties | 6.072 | 11.603 | 11.870 | 11.989 | 11.933 | 278.952 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | 6.011 | 11.542 | 11.809 | 11.928 | 11.872 | 11.861 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 258.795 | 274.253 | 276.438 | 281.779 | 279.423 | 278.952 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling van 2017 en 2018.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.214 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 13.214 | 13.214 | 13.214 | 13.214 | 13.214 | 13.214 |
Beleidsartikel 3. Woningmarkt
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 4.157.089 | 4.260.859 | 4.447.789 | 4.555.391 | 4.695.827 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | – 35.260 | – 157.028 | – 156.271 | – 110.371 | – 98.171 | 0 |
Nieuwe mutaties | 31.280 | 382 | 384 | 586 | 587 | 4.749.907 |
Waarvan: | ||||||
1) Afdracht NHG 2017 | 30.608 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | 1 | 1 | 5 | 4 | 5 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 4.153.109 | 4.104.213 | 4.291.902 | 4.445.606 | 4.598.243 | 4.749.907 |
Toelichting:
1) Afdracht NHG 2017
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2017 bedraagt € 30,6 mln.
2) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 3 houdt de structuurwijziging onder andere in dat een klein onderdeel van Woningbouwproductie (voorheen artikelonderdeel 4.2) en Kwaliteit woonomgeving (voorheen artikelonderdeel 4.3) overgeheveld zijn naar artikel 3.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 487.000 | 525.000 | 516.000 | 466.000 | 453.000 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 5.100 | – 4.000 | 0 | 12.000 | 9.000 | 0 |
Nieuwe mutaties | 31.145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 456.000 |
Waarvan: | ||||||
1) Afdracht NHG 2017 | 30.608 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 523.245 | 521.000 | 516.000 | 478.000 | 462.000 | 456.000 |
Toelichting:
1) Afdracht NHG 2017
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2017 bedraagt € 30,6 mln.
Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 247.486 | 222.886 | 19.831 | 20.520 | 20.045 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2018 | 95.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 14.731 | 29.703 | 15.464 | 5.303 | 5.263 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 91.112 | – 43.581 | 132.433 | – 1.932 | – 1.625 | 18.420 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | 1.287 | 525 | 473 | 494 | 484 | 485 |
2) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | – 2.473 | – 2.157 | – 2.183 | – 1.826 | – 1.827 |
3) Kasschuif STEP | – 75.000 | – 69.000 | 144.000 | 0 | 0 | 0 |
4) Kasschuif NEF | 0 | 10.000 | – 10.000 | 0 | 0 | 0 |
5) Kasschuif SEEH | – 13.000 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Kasschuif Energielabel | – 3.500 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 266.105 | 209.008 | 167.728 | 23.891 | 23.683 | 18.420 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2018
2) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 4 houdt de structuurwijziging onder andere in dat een klein onderdeel van Woningbouwproductie (voorheen artikelonderdeel 4.2) is overgeheveld naar artikel 3. Daarnaast is het merendeel van Kwaliteit woonomgeving (voorheen artikelonderdeel 4.3) overgeheveld is naar artikel 1 en artikel 3.
3) Kasschuif STEP
Eerder is de aanvraagperiode voor subsidie binnen de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) verlengd tot en met 2018. Een vastgestelde subsidie wordt pas uitbetaald als het energielabel in het register is aangepast. Dit moet uiterlijk binnen twee jaar geschieden. Het kasritme is aangepast naar de verwachte uitbetalingen in de periode 2018–2020.
4) Kasschuif NEF
De geplande bijdrage aan het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF) voor 2020 wordt een jaar eerder beschikbaar gesteld.
5) Kasschuif SEEH
Binnen de middelen voor de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) wordt het deel voor verenigingen van eigenaren op basis van de meest recente prognoses van het aantal aanvragen doorgeschoven naar 2019.
6) Kasschuif Energielabel
Op 1 januari 2020 worden de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen (BENG) van kracht. In het kader daarvan wordt momenteel gewerkt aan de nieuwe bepalingsmethode energieprestatie. Hierdoor zijn de aanpassingen aan het energielabel in de tijd zijn verschoven en wordt een deel van de beschikbare middelen doorgeschoven naar 2019.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 91 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Beleidsartikel 5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 107.235 | 66.435 | 63.958 | 55.801 | 50.784 | 50.784 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 29.721 | 34.979 | 27.152 | 5.950 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 33.373 | 1.505 | 2.765 | 435 | 6.809 | 669 |
Waarvan: | ||||||
1) Omgevingswet | – 8.504 | – 8.544 | – 926 | – 1.823 | – 899 | – 899 |
2) Kasschuif BRO | – 4.917 | 1.121 | 882 | 1.869 | 1.045 | 0 |
3) Kasschuif projecten BIRK en Nota Ruimte | – 9.650 | – 1.070 | 5.789 | 400 | 3.360 | 1.171 |
4) Kasschuif omgevingswet (bijdrage medeoverheden) | – 9.177 | 9.177 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Kasschuif omgevingswet (opdrachten) | 0 | 238 | – 2.960 | 9 | 2.713 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 103.583 | 102.919 | 93.875 | 62.186 | 57.593 | 51.453 |
Toelichting:
1) Omgevingswet
Per 1 juni 2018 is het onderdeel Aan de Slag overgegaan van Rijkswaterstaat (RWS) naar het Ministerie van BZK. De mutatie betreft de reallocatie van programma naar centraal apparaat.
2) Kasschuif BRO
Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor Basisregistratie ondergrond (BRO) overgeheveld vanuit het Deltafonds naar de begroting van BZK. Op basis van de vier voorziene tranches in de periode 2018–2022 zijn de beschikbare middelen in het verwachte kasritme gezet.
3) Kasschuif projecten BIRK en Nota Ruimte
De middelen voor de projecten BIRK en Nota Ruimte zijn op basis van recente inzichten in het verwachte kasritme gezet. De voortgang van deze langlopende projecten laat zien dat de volgtijdelijkheid van werkzaamheden, in verband met bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het gebied, niet meer binnen de overeengekomen einddatum zullen worden afgerond. De resterende subsidiebedragen komen hiermee ook later tot betaling.
4) Kasschuif omgevingswet (bijdrage medeoverheden)
Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor de omgevingswet overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds. Op basis van de verwachte bijdragen aan ontwikkelpartners is een deel van het budget doorgeschoven naar 2019.
5) Kasschuif omgevingswet (opdrachten)
Als gevolg van de overgang van het onderdeel Aan De Slag van Rijkswaterstaat (RWS) naar Ministerie van BZK hebben er herschikkingen plaatsgevonden over de jaren heen tussen financiële instrumenten. Dit heeft geleid tot een aanpassing van het kasritme over de jaren heen.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 8.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 8.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 122.211 | 104.838 | 103.267 | 99.188 | 99.188 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 26.309 | 19.600 | 18.700 | 17.700 | 17.400 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 35.866 | 57.774 | 57.790 | 57.790 | 539 | 0 |
Nieuwe mutaties | 8.063 | – 7.733 | – 7.071 | – 7.162 | – 6.821 | 110.421 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | 2.671 | 2.885 | 2.869 | 2.797 | 1.588 | 1.588 |
2) Bijdrage eID OCW | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
3) Overboeking Aanvullende Post GDI | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Restant apparaatskosten 2017 NCDO | 1.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | – 12.585 | – 11.907 | – 11.926 | – 10.426 | – 10.426 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 192.449 | 174.479 | 172.686 | 167.516 | 110.306 | 110.421 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2018.
2) Bijdrage eID OCW
Dit betreft de structurele bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan de stelselkosten eID.
3) Overboeking aanvullende post GDI
Dit betreft een overboeking van middelen van de Aanvullende Post GDI voor de Berichtenbox voor bedrijven.
4) Restant apparaatskosten 2017 NCDO
Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is het restant van de apparaatskosten NCDO over 2017 middels de eindejaarsmarge toegevoegd aan het centraal apparaat van BZK. Dit budget is niet benodigd voor NCDO en wordt nu toegevoegd aan de gereserveerde middelen voor de doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid op artikel 6.6.
5) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 6 houdt de structuurwijziging onder andere in dat Burgerschap (voorheen artikelonderdeel 6.4) overgeheveld is naar artikel 1, evenals een klein onderdeel van Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen (voorheen artikelonderdeel 6.2).
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 513 | 423 | 423 | 423 | 423 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 6.661 | 1.186 | 1.189 | 1.189 | 1.189 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 684 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.612 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 6.490 | 1.609 | 1.612 | 1.612 | 1.612 | 1.612 |
Beleidsartikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 27.317 | 24.936 | 24.224 | 24.270 | 23.250 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 1.000 | 1.500 | 1.500 | 1.000 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 343 | 6.991 | 3.491 | 2.694 | 3.695 | 26.945 |
Waarvan: | ||||||
1) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | 6.644 | 3.245 | 2.447 | 3.447 | 3.447 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 28.660 | 33.427 | 29.215 | 27.964 | 26.945 | 26.945 |
Toelichting:
1) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 7 houdt de structuurwijziging in dat een deel van Overheid als werkgever (voorheen artikel 7.1) evenals een deel van Pensioenen en uitkeringen (voorheen artikel 7.2) overgeheveld zijn naar artikel 1. Daarnaast is Kwaliteit Rijksdienst (voorheen artikel 8) overgeheveld naar artikel 7.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 575 | 520 | 450 | 64 | 64 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 64 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 575 | 520 | 450 | 64 | 64 | 64 |
Beleidsartikel 8. Kwaliteit Rijksdienst
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 19.535 | 18.430 | 14.980 | 13.707 | 13.707 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 48.566 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 3.227 | – 18.430 | – 14.980 | – 13.707 | – 13.707 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Klimaatenvelop | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) SSC-ICT | 2.105 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Nieuwe begrotingsstructuur | 0 | – 18.608 | – 15.208 | – 13.911 | – 13.911 | – 13.911 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 71.328 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
1) Klimaatenvelop
Vanuit de klimaatenvelop uit het regeerakkoord is er voor klimaat (CO2-reductie) en de circulaire transitie in 2018 € 2,25 mln. beschikbaar voor de Rijksinkoop. Een deel daarvan wordt nu aangewend voor CO-2 meting en grootschalig onderhoud inkoopcriteria.
2) SSC-ICT
Bij de berekening van het aanvullen negatief Eigen Vermogen over 2017 van SSC-ICT was geen rekening gehouden met de ADR-correctie op de beginbalans 2017. Hierdoor moet er € 2,1 mln. meer aangevuld worden en bedraagt de aanvulling niet € 37,7 mln. maar € 39,8 mln.
3) Nieuwe begrotingsstructuur
De ontwerpbegroting 2019 wordt gepresenteerd in een nieuwe begrotingsstructuur. In het licht van de toevoeging van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII) en de herverkavelingen uit het Regeerakkoord van het Kabinet Rutte-III, is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de begrotingsstructuur van de BZK-begroting (VII) vanaf 2019 te herzien en de begroting beter aan te laten sluiten bij inhoudelijke doelstellingen en de beleidspraktijk. Voor artikel 8 houdt de structuurwijziging in dat artikel 8 is overgeheveld naar artikel 7.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 36.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 36.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 111.579 | 113.514 | 117.841 | 118.378 | 120.774 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 5.810 | 140 | – 2.654 | – 1.601 | – 2.740 | 0 |
Nieuwe mutaties | 2.134 | 3.675 | 1.977 | 1.981 | 2.241 | 128.231 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | 1.984 | 1.989 | 2.027 | 2.031 | 2.091 | 2.215 |
2) Afkoop erfpacht Zeewolde | 0 | 1.886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 119.523 | 117.329 | 117.164 | 118.758 | 120.275 | 128.231 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2018.
2) Afkoop erfpacht Zeewolde
Voor het op te richten windpark Zeewolde dient een aantal bestaande overeenkomsten met erfpachters voortijdig te worden beëindigd. De voor deze afkoop benodigde middelen zijn gefinancierd uit toekomstige meerontvangsten.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 121.932 | 121.782 | 121.282 | 120.282 | 120.282 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 52.194 | – 13.886 | – 9.592 | 1.292 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | – 8.114 | 10.000 | 0 | 0 | 120.282 |
Waarvan: | ||||||
1) Afkoop erfpacht Zeewolde | 0 | 1.886 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Kasschuif veiling locaties benzinestations | 0 | – 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 174.126 | 99.782 | 121.690 | 121.574 | 120.282 | 120.282 |
Toelichting:
1) Afkoop erfpacht Zeewolde
Voor het op te richten windpark Zeewolde dient een aantal bestaande overeenkomsten met erfpachters voortijdig te worden beëindigd. De voor deze afkoop benodigde middelen zijn gefinancierd uit toekomstige meerontvangsten.
2) Kasschuif veiling locaties benzinestations
De veiling van ieder afzonderlijk benzinestation langs een rijksweg geschiedt één keer per 15 jaar. Vanwege een temporisering in eerdere jaren wordt de ontvangstenraming voor 2019 verlaagd en voor 2020 verhoogd.
Niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 314.783 | 314.758 | 304.453 | 305.725 | 305.785 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 27.373 | 21.023 | 18.160 | 18.160 | 18.160 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 78.366 | 35.239 | 37.289 | 27.139 | 24.239 | 0 |
Nieuwe mutaties | 24.750 | 28.977 | 9.815 | 9.922 | 8.917 | 357.212 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | 15.934 | 16.603 | 4.802 | 4.012 | 3.931 | 3.931 |
2) Omgevingswet | 8.504 | 8.544 | 926 | 1.823 | 899 | 899 |
3) Evaluatie FMHaaglanden | 4.453 | 4.752 | 4.943 | 4.943 | 4.943 | 4.943 |
4) SSC-ICT | – 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Restant apparaatskosten 2017 NCDO | – 1.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 445.272 | 399.997 | 369.717 | 360.946 | 357.101 | 357.212 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling van 2018.
2) Omgevingswet
Per 1 juni 2018 is het onderdeel Aan de Slag overgegaan van RWS naar het Ministerie van BZK. De mutatie betreft de reallocatie van programma naar centraal apparaat.
3) Evaluatie FMHaaglanden
Dit betreft overboekingen van/naar diverse departementen, als uitvloeisel van de evaluatie centrale bekostiging FMHaaglanden zoals besloten in de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR).
4) SSC-ICT
Bij de berekening van het aanvullen negatief Eigen Vermogen over 2017 van SSC-ICT was geen rekening gehouden met de ADR-correctie op de beginbalans 2017. Hierdoor moet er € 2,1 mln. meer aangevuld worden en bedraagt de aanvulling niet € 37,7 mln. maar € 39,8 mln.
5) Restant apparaatskosten 2017 NCDO
Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is het restant van de apparaatskosten NCDO over 2017 middels de eindejaarsmarge toegevoegd aan het centraal apparaat van BZK. Dit budget is niet benodigd voor NCDO en wordt nu toegevoegd aan de gereserveerde middelen voor de doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid op artikel 6.6.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 15.280 | 15.194 | 15.175 | 15.175 | 15.175 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 39.129 | 2.238 | 2.247 | 2.247 | 2.247 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17.422 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 54.409 | 17.432 | 17.422 | 17.422 | 17.422 | 17.422 |
Niet-beleidsartikel 12. Algemeen
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 10.265 | 7.792 | 7.640 | 7.674 | 7.674 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 2.140 | 1.250 | 1.250 | 1.250 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 16 | – 2.484 | 2.516 | 6 | 6 | 7.680 |
Waarvan: | ||||||
1) Kasschuif VPB | 0 | – 2.500 | 2.500 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 12.421 | 6.558 | 11.406 | 8.930 | 7.680 | 7.680 |
Toelichting:
1) Kasschuif VPB
Dit betreft een kasschuif die samenhangt met de kasschuif van de veiling van locaties van benzinestations (zie verdiepingsbijlage – artikel 9). Door een verschuiving in de ontvangsten uit de veiling van benzinestation locaties, vindt er ook een verschuiving plaats in het kasritme van de verschuldigde VPB.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 890 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering ontvangsten GDI | 0 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | – 15.000 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 890 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
1) Desaldering ontvangsten GDI
Bij het samenstellen van de aanvullende post GDI 2015 is besloten € 15 mln. structureel op de begroting van BZK als ontvangst te boeken. Dit had als doel deze middelen via een doorbelasting op te halen bij belanghebbenden. Inmiddels is de doorbelasting georganiseerd middels facturatie vanuit de uitvoerder. Hiermee is de ontvangstenreeks op de begroting BZK niet meer nodig.
Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 6.112 | 5.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 17.567 | 25.597 | 19.541 | 18.897 | 18.878 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 23.679 | – 31.104 | – 19.541 | – 18.897 | – 18.878 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | – 23.679 | – 31.104 | – 19.541 | – 18.897 | – 18.878 | – 18.992 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
1) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2017 en 2018.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |