Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 304 533 | 498 601 | 18 000 | ‒ 3 969 | 512 632 | |
waarvan garantieverplichtingen | 74 000 | 74 000 | 74 000 | |||
waarvan overige verplichtingen | 230 533 | 424 601 | 438 632 | |||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 513 365 | 520 951 | 18 000 | 3 004 | 541 955 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
1.1 | Duurzaam handels- en investeringssysteem, incl. MVO | 28 781 | 28 556 | 0 | ‒ 899 | 27 657 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 9 575 | 12 575 | 0 | 375 | 12 950 | |
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 1 867 | 1 642 | 0 | ‒ 1 073 | 569 | |
Opdrachten | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (non-ODA) | 2 294 | 2 294 | 0 | 0 | 2 294 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 1 850 | 1 850 | 0 | ‒ 375 | 1 475 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
MVO en beleidsondersteuning (ODA) | 8 000 | 5 000 | 0 | 0 | 5 000 | |
Contributies internationaal ondernemen (non-ODA) | 5 195 | 5 195 | 0 | 174 | 5 369 | |
1.2 | Versterkte Nederlandse Handels- en Investeringspositie | 91 777 | 97 976 | 0 | 1 903 | 99 879 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 15 846 | 10 000 | 0 | 5 250 | 15 250 | |
Versterking concurrentiepositie Nederland | 6 502 | 6 502 | 0 | 0 | 6 502 | |
Invest Internationaal | 9 000 | 9 000 | 0 | ‒ 7 027 | 1 973 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 9 210 | 9 010 | 0 | 0 | 9 010 | |
Garanties | ||||||
Dutch Trade and Investment Fund | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | |
Opdrachten | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 1500 | 12216 | 0 | 3 201 | 15 417 | |
Dutch Trade and Investment Fund | 250 | 450 | 0 | 0 | 450 | |
Wereldtentoonstelling Dubaï | 2 000 | 4 450 | 0 | 195 | 4 645 | |
China-strategie | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 42 848 | 43 348 | 0 | 284 | 43 632 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Programma's internationaal ondernemen | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||
Versterking economische functie | 570 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | 392 807 | 394 419 | 18 000 | 2 000 | 414 419 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 5 450 | 5 450 | 3 000 | 19 070 | 27 520 | |
Economic governance and institutions | 26 400 | 30 400 | 0 | ‒ 8 500 | 21 900 | |
Financiële sector ontwikkeling | 37 000 | 37 000 | 8 000 | ‒ 4 000 | 41 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 34 350 | 34 350 | 0 | ‒ 13 000 | 21 350 | |
Duurzame productie en handel | 39 700 | 39 700 | 0 | 0 | 39 700 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 8 000 | 8 000 | 0 | 0 | 8 000 | |
Leningen | ||||||
Infrastructuurontwikkeling | 10 000 | 10 000 | 0 | 1 830 | 11 830 | |
Financiële sector ontwikkeling | 19 000 | 14 000 | 0 | ‒ 4 000 | 10 000 | |
Garanties | ||||||
Financiële sector ontwikkeling | 1 000 | 1 000 | 0 | 8 000 | 9 000 | |
Opdrachten | ||||||
Marktontwikkeling en markttoegang | 12 000 | 12 000 | 0 | ‒ 1 000 | 11 000 | |
Economic governance and institutions | 18 000 | 18 000 | 0 | ‒ 2 000 | 16 000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 4 000 | 4 000 | 0 | 2 000 | 6 000 | |
Infrastructuurontwikkeling | 750 | 750 | 0 | 2 250 | 3 000 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 27 250 | 20 875 | 0 | ‒ 10 875 | 10 000 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 36 000 | 34 000 | 0 | 0 | 34 000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
International Labour Organisation | 5 700 | 5 700 | 0 | ‒ 705 | 4 995 | |
Lokale private sector ontwikkeling | 27 100 | 28 294 | 0 | 3 125 | 31 419 | |
Marktontwikkeling en markttoegang | 8 500 | 8 500 | 5 000 | 450 | 13 950 | |
Partnershipprogramma ILO | 5 500 | 4 900 | 0 | 0 | 4 900 | |
Economic governance and institutions | 7 000 | 7 000 | 2 000 | 0 | 9 000 | |
Financiële sector ontwikkeling | 3 000 | 3 000 | 0 | 20 415 | 23 415 | |
Infrastructuurontwikkeling | 45 000 | 45 000 | 0 | ‒ 10 000 | 35 000 | |
(Jeugd)werkgelegenheid | 3 000 | 3 000 | 0 | 380 | 3 380 | |
Nexus onderwijs en werk | 19 500 | 19 500 | 0 | ‒ 1 440 | 18 060 | |
Nog te verdelen | ||||||
Nog te verdelen | ‒ 10 393 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 6 264 | 6 264 | 0 | 6 000 | 12 264 | |
1.10 | Ontvangsten duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen | 3 264 | 3.264 | 0 | 0 | 3 264 |
1.30 | Ontvangsten DGGF | 3 000 | 3.000 | 0 | 6 000 | 9 000 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor artikel 1 wordt ten opzichte van de eerste suppletoire begroting per saldo verhoogd. De verhoging van het verplichtingenbudget voor artikel 1 is toegelicht onder 'Uitgaven - Mutaties Miljoenennota'.
De beperkte verlaging van de verplichtingen van artikel 1 is het gevolg van een verschuiving van artikel 1.3 naar artikel 4 (vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling) vanwege het VNG-internationaal partnerschap programma met kasramingen van 2021 t/m 2025.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Artikelonderdeel 1.3: Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden
Zowel het uitgaven als het verplichtingenbudget voor artikelonderdeel 1.3 is met de Miljoenennota verhoogd en bestemd voor de ondersteuning van het economisch herstel in ontwikkelingslanden door:
– Een bijdrage aan Aceli. Dit is een samenwerkingsverband van een aantal private kredietverstrekkers, waaronder NGO’s en banken gericht op het wegnemen van barrières in de financiële sector in ontwikkelingslanden.
– Een bijdrage aan het multilaterale OESO-programma tegen belastingontwijking.
– Een extra bijdrage aan het Health Insurance Fund (HIF) voor Carepay dat zorgt voor een versnelling van de digitalisering van de financiering van de gezondheidszorg in Afrikaanse landen.
– Een additionele bijdrage aan Trade Mark East Africa (TMEA) ter bevordering van de regionale handel in Oost-Afrika.
– Een optopping in 2021 van het family support (o.a. cash transfer) programma in Soedan van de Wereldbank, dat in juni 2020 werd toegekend. Bij de uitvoering hiervan worden de actuele ontwikkelingen in Soedan meegenomen.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2021
Artikelonderdeel 1.2: Versterkte Nederlandse handels- en investeringspositie
Het uitgavenbudget van artikelonderdeel 1.2 is verhoogd. Met deze verhoging komen extra middelen beschikbaar voor de financiering van goedlopende MKB-regelingen binnen de RVO opdracht Internationaal ondernemen en extra digitale voorzieningen voor Expo Dubai.
Verder is er op artikelonderdeel 1.2 ook sprake van een verlaging van het budget van Invest international. Deze verlaging betreft een technische mutatie wegens een overboeking naar het Ministerie van Financiën. Deze overboeking komt ten gunste van het opstartbudget van Invest International. De opstartkosten zijn hoger dan geraamd doordat de oprichting langer heeft geduurd dan eerder werd voorzien.
Artikelonderdeel 1.3 : Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden
Het uitgavenbudget van artikelonderdeel 1.3 is per saldo verhoogd. Dit is het saldo van een desaldering van EUR 6 miljoen door hogere ontvangsten DGGF door een onttrekking uit de begrotingsreserve ter dekking van uitbetaalde wisselfinancieringen en een overheveling naar artikelonderdeel 2.1 (voedselzekerheid) vanwege het multi-thematische programma Land@Scale en anderzijds naar artikel 4.3 (veiligheid) in verband met het multi-thematische partnerschapsprogramma VNG-internationaal.
Ontvangsten
De ontvangsten op artikelonderdeel 1.30 DGGF zijn verhoogd met een onttrekking uit de begrotingsreserve ter dekking van uitbetaalde wisselfinancieringen.