Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 514 813 | 762 192 | 23 000 | 189 740 | 974 932 | |
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 735 277 | 727 096 | 23 000 | 3 627 | 753 723 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
2.1 | Voedselzekerheid | 321 095 | 325 447 | 0 | 3 500 | 328 947 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 26 000 | 15 350 | 0 | ‒ 2 000 | 13 350 | |
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect. | 39 800 | 33 125 | 0 | 11 500 | 44 625 | |
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 2 000 | |
Uitbannen huidige honger en voeding | 23 000 | 13 900 | 0 | 6 500 | 20 400 | |
Voedselzekerheid | 0 | 0 | 0 | 800 | 800 | |
Opdrachten | ||||||
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 37 000 | 24 000 | 0 | ‒ 6 752 | 17 248 | |
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 11 450 | 6 500 | 0 | ‒ 500 | 6 000 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 4 000 | 3 733 | 0 | ‒ 184 | 3 549 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Voedselzekerheid | 160 850 | 163 339 | 0 | ‒ 4 864 | 158 475 | |
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | 0 | 3 000 | 0 | 8 000 | 11 000 | |
Bevorderen inclusieve, duurzame groei in de agrarische sect. | 17 195 | 22 000 | 0 | ‒ 9 500 | 12 500 | |
Kennis & capaciteitsopbouw ten behoeve van voedselzekerheid | 14 000 | 26 000 | 0 | ‒ 1 000 | 25 000 | |
Uitbannen huidige honger en voeding | 4 000 | 12 500 | 0 | 1 500 | 14 000 | |
Nog te verdelen | ||||||
Nog te verdelen | ‒ 18 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.2 | Water | 193 714 | 187 895 | 0 | 0 | 187 895 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Waterbeheer | 21 000 | 16 651 | 0 | 7 160 | 23 811 | |
Drinkwater en sanitatie | 20 459 | 20 459 | 0 | 0 | 20 459 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 2 000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Waterbeheer | 91 700 | 85 790 | 0 | ‒ 2 516 | 83 274 | |
Drinkwater en sanitatie | 58 555 | 62 995 | 0 | ‒ 4 644 | 58 351 | |
2.3 | Klimaat | 220 468 | 213 754 | 23 000 | 127 | 236 881 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Klimaat algemeen | 32 400 | 32 400 | 0 | 0 | 32 400 | |
Hernieuwbare energie | 35 000 | 35 000 | 0 | ‒ 6 000 | 29 000 | |
Dutch Fund for Climate and Development | 40 000 | 40 000 | 0 | ‒ 5 000 | 35 000 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Rijksdienst voor ondernemend Nederland | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 3 000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Contributie IZA/IZT | 357 | 357 | 0 | 0 | 357 | |
Klimaatprogramma's (non-ODA) | 1 150 | 1 150 | 0 | 127 | 1 277 | |
Klimaat algemeen | 83 561 | 77 705 | 23 000 | 0 | 100 705 | |
Hernieuwbare energie | 17 000 | 17 000 | 0 | 11 000 | 28 000 | |
UNEP | 8 000 | 7 142 | 0 | 0 | 7 142 | |
Toelichting
Verplichtingen
De stijging van het verplichtingenbudget bij Miljoenennota zijn gerelateerd aan de onder de uitgavenmutaties Miljoenennota toegelichte wijzigingen.
De overige mutaties bedragen per saldo een verhoging van EUR 189 miljoen. Deze toename is het gevolg van de per saldo opwaartse mutaties op artikelonderdelen 2.1 (voedselzekerheid), 2.2 (water) en 2.3 (klimaat).
Voor artikelonderdeel 2.1 (Voedselzekerheid) is dit toe te schrijven aan enerzijds de verstrekking van een subsidie aan de organisatie GAIN in het kader van bestrijding van honger en anderzijds aan bijdragen aan de Wereldbank in het kader van voedselsystemen voor het Food Systems Resilience programma in West-Afrika en het PSNP programma (Ethiopa’s Productive Safety Net Programme) in Ethiopië alsmede een bijdrage aan IFAD.
Voor artikelonderdeel 2.2 (water) leiden subsidies voor de nieuwe WASH programmering voor de nieuwe fase van DUPC/IHE (Delft Water and Development Partnership Programme), voor twee RVO programma's (Reversing the Flow en Partners voor Water), voor het vervolg van de Blue Deal (Unie van Waterschappen) en voor het vervolg van SIWI (Stockholm International Water Institute) tot een verhoging. Daarnaast is de verhoging het gevolg van extra bijdragen voor nieuwe programmering op het gebied van drinkwater (WASH) voor het Water Sector Fund, voor het SHF (Sanitation and Hygiene Fund) van UNOPS (United Nations Office for Project Services) en voor een vervolg van UN Water via UNOPS.
De meest in het oog springende mutaties op artikelonderdeel 2.3 (klimaat) die leiden tot de verhoging van het verplichtingenbudget zijn verplichtingen voor nieuwe programma's waaronder subsidies aan Tropenbos International, IISD (International Institute for Sustainable Development) voor het Forum on Mining and Minerals, aan IDH Sustainable Landscapes en voor de verlenging van het programma met NDCP (the Coalition for Finance Ministers for Climate Action), een vervolgfinanciering aan het EPRM (European Partnership for Responsible Mining) via RVO en aan bijdragen aan nieuwe programma's, zoals het Climate Action Partnership met de EBRD (Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling), de Tropical Forest Alliance, de Climate Investment Funds, de RVO in het kader van Klimaatdiplomatie
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Artikelonderdeel 2.3: Klimaat
Zowel het uitgaven- als het verplichtingenbudget voor artikelonderdeel 2.3 is met de Miljoenennota verhoogd en bestemd voor ondersteuning in de aanpak van de klimaatcrises door:
– Een bijdrage aan de herkapitalisatie van de Climate Investment Funds (CIFs), het multilaterale klimaatfonds van de gezamenlijke multilaterale ontwikkelingsbanken, voor het helpen van ontwikkelingslanden bij grootschalige inpassing van hernieuwbare energie, vanwege de centrale rol van hernieuwbare energie in alle transitiepaden naar net-zero 2050.
– Extra middelen voor het Least-Developed Countries Fund (LDCF) dat zich richt op klimaatadaptatie in lage-inkomenslanden. Nederland toont daarmee zijn commitment aan klimaatadaptatie en een focus op de meest kwetsbaren. Ook hiermee blijft binnen de Nederlandse klimaatfinanciering het aandeel op peil voor klimaatadaptatie en het aandeel voor lage-inkomenslanden.
– Een extra bijdrage aan het tegengaan van ontbossing in het Congo bekken. Dit gebeurt hoofdzakelijk door een verhoging van de bestaande financiering aan het Central African Forest Initiative (CAFI).
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2021
Artikelonderdeel 2.1: Voedselzekerheid
Het uitgavenbudget van artikel 2.1 (voedselzekerheid) is per saldo verhoogd door een overheveling vanuit artikelonderdeel 1.3 (private sector) en een overheveling vanuit artikelonderdeel 4.3 (veiligheid) voor het multi-thematisch programma Land@Scale op het gebied van voedselzekerheid. Afgezien van bovenstaande mutatie wordt er door de posten per saldo budget teruggegeven als gevolg van vertragingen door COVID-19. Daarnaastis er in het kader van de bestrijding van honger en het realiseren van ecologische voedselsystemen een subsidie voorzien aan de organisatie GAIN, bijdragen aan het Food Systems Resilience programma en het PSNP programma (Ethiopa’s Productive Safety Net Programme) van de Wereldbank alsmede aan IFAD voor een programma gericht op de productiviteit en weerbaarheid tegen de gevolgen van klimaatverandering van kleinschalige boer(inn)en.
Artikelonderdeel 2.3: Klimaat
Op artikelonderdeel 2.3 is voornamelijk tussen instrumenten geschoven ten behoeve van het porfolio hernieuwbare energie budget. Hiermee worden bijdragen gedaan aan activiteiten van onder andere het Regional Off-Grid Electricity Access Project Sahel (ROGEP) en het Energy Sector Management Assistance Programme (ESMAP) van de Wereldbank, alsmede voor het Energising Development (ENDEV) van het Duitse Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ). De verschuiving is onder andere mogelijk door een lager dan verwachte uitgaveprognose op het klimaatfonds (DFCD) als gevolg van COVID-19.