Base description which applies to whole site

2.3 Begroting agentschap Dienst Publiek en Communicatie

Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt met de uitvoering ervan. De uitvoering van de communicatiediscipline is belegd bij het agentschap DPC. Het batenlastenagentschap DPC is belast met:

  • ondersteunen van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals;

  • ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie en

  • rijksbreed adviseren, begeleiden en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie.

Tabel 4 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
 

2019 Stand Slotwet

2020 Vastgestelde begroting

2021

2022

2023

2024

2025

Baten

       

Omzet

126.399

93.013

83.548

83.156

83.131

83.131

83.131

waarvan omzet moederdepartement

27.440

26.441

27.272

27.271

27.271

27.271

27.271

waarvan omzet overige departementen

76.266

39.284

35.946

35.555

35.530

35.530

35.530

waarvan omzet derden

22.693

27.288

20.330

20.330

20.330

20.330

20.330

Vrijval voorzieningen

4

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

126.403

93.012

83.548

83.156

83.131

83.131

83.131

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

Personele kosten

14.492

14.823

17.029

16.726

16.726

16.726

16.726

waarvan eigen personeel

13.471

13.823

16.029

15.726

15.726

15.726

15.726

waarvan inhuur externen

441

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

waarvan overige personele kosten

580

0

0

0

0

0

0

Materiële kosten

112.246

78.189

66.520

66.430

66.405

66.405

66.405

waarvan apparaat ICT

6.336

5.981

7.013

6.970

6.970

6.970

6.970

waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële kosten

105.909

72.207

59.507

59.461

59.436

59.436

59.436

Afschrijvingskosten

       

Materieel

0

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Dotaties voorzieningen

153

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

       

Bijzondere lasten

6

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

126.896

93.012

83.548

83.156

83.131

83.131

83.131

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 493

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 493

0

0

0

0

0

0

Totaaloverzicht Baten/Lasten

De omzet in 2021 daalt met 10 miljoen ten opzichte van 2020. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere mediabestedingen. Doordat vanaf 2021 enkele staatsdeelnemingen geen gebruik meer maken van de centrale media-inkoop daalt de omzet van derden naar verwachting met € 7 miljoen.

Baten

Omzet moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van gemeenschappelijke taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de zogenaamde taakbijdrage voor de gemeenschappelijke communicatiediensten.

Tabel 5 Taakbijdrage per product (bedragen x €1.000)

Product

2021

Realisatie 2019

Professionalisering

1.260

1.240

Beeldadvies

1.212

1.212

Campagnes

1.923

1.578

Communicatiecapaciteit

840

721

Communicatieonderzoek

1.647

1.644

Inkoopadvies

1.476

1.589

Media-inkoop

0

0

Online advies

11.171

11.117

Redactie Rijksoverheid.nl

4.228

4.218

Rijksportaal

775

637

Vraagbeantwoording

2.738

2.507

Totaal

27.272

26.463

Omzet overige departementen

De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim € 20 miljoen in 2021, met name media-inkoop verricht door alle ministeries. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.

Omzet derden

Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de complete mediadienstverlening. Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume van circa € 40 miljoen.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. In 2020 zijn een aantal structurele uitbreidingen opgestart die een toename in het huidige formatief beslag leggen. Dit impliceert een toename van 20 fte. De formatie van DPC zal naar verwachting in 2021 182 fte bedragen.

Materiële kosten

Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. De dienst is grotendeels gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. Onderdeel van de materiële kosten zijn de kosten van het Platform Rijksoverheid Online. Dit is een rijksbreed platform voor websites van de Rijksoverheid. Het aantal websites dat hierop is ondergebracht neemt nog steeds toe.

Saldo van baten en lasten

De verwachting is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.

Tabel 6 Kasstroomoverzicht over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
  

2019 Stand Slotwet

2020 Vastgestelde begroting

2021

2022

2023

2024

2025

 

Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

27.768

27.768

27.669

27.669

27.669

27.669

27.669

1.

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

135.393

93.012

83.548

83.156

83.131

83.131

83.131

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

135.491

93.012

83.548

83.156

83.131

83.131

83.131

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 98

0

0

0

0

0

0

 

-/- Totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB stand 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

27.669

27.768

27.669

27.669

27.669

27.669

27.669

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven- en ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom, die om die reden gelijk wordt verondersteld aan de omzet. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

Tabel 7 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2019 Slotwet

2020 Vastgestelde begroting

Begroting 2021

Generieke doelmatigheidsindicator

   

Saldo baten en lasten

‒ 0,4%

0,0%

0,0%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

156,6

Max 160,9

182

Ziekteverzuimpercentage

3,1%

2,6%

2,6%

Specifieke doelmatigheidsindicator

   

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

169.243

181.000

190.000

Service niveau telefonie

81,8%

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,4

4,0

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

79.758

78.000

80.000

Service niveau e-mail

79,7%

95% binnen 2 werkdagen

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,3

3,0

3,0

Media-index RTV

33,9%

25,0%

12,5%

Media-index Interactieve Media

10,1%

10,0%

8,0%

Media-index Print

15,7%

15,0%

14,0%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

83%

75%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

100,00%

99,98%

99,99%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

64.717.934

55.000.000

76.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

7,1

7,0

7,0

Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl

100%

75%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

60.939.582

41.000.000

89.000.000

Toelichting

Naast de generieke indicatoren geven de specifieke indicatoren inzicht in de dienstverlening van DPC met het grootste deel van de totale omzet.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten. DPC streeft ernaar kostendekkend te zijn.

Fte-totaal (exclusief externe inhuur)

Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer. Naast inzet van ambtelijke fte’s is tevens sprake van externe inhuur.

Ziekteverzuimpercentage

Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om onder de Verbaannorm te blijven.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Serviceniveau telefonie

Deze indicator geeft aan welk percentage van de telefonisch gesprekken binnen 40 seconden is opgenomen.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan welk percentage van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct afgehandeld dient te worden.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Media-index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. Omdat er in 2021 een daling in de media-inkopen wordt verwacht, zal dit leiden tot een daling in de kortingen.

Media-index Interactieve Media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling, omdat het tarief in dit geval door vraag en aanbod wordt bepaald.

Media-index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer, dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en op out-of-home elementen (o.a. muppie, billboard, abri) ten opzichte van de situatie waarbij op individueel niveau media zou zijn ingekocht. Beide mediumtypen hanteren nog steeds een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling, waardoor het rijksmediabureau het behaalde voordeel kan bepalen.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid

DPC laat het Platform Rijksoverheid Online jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de beschikbaarheid van het Platform Rijksoverheid Online en daarmee de toegang tot informatie voor de bezoekers op het Platform. Hierop staan Rijksoverheid.nl en vele websites van de ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit het perspectief van de bezoeker beoordeeld.

Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl

DPC laat Rijksoverheid.nl jaarlijks, of bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige- en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Aantal bezoeken platformwebsites

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan het Platform Rijksoverheid Online exclusief de bezoeken aan de website Rijksoverheid. nl. Op het Platform staat een groot aantal specifieke websites van ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties. Het Platform biedt de verschillende websites veiligheid, voldoende toegankelijkheid en efficiency. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Licence