De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is de toelatingsorganisatie van Nederland die als uitvoeringsorganisatie het immigratie- en asielbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 458.071 | 565.836 | 484.863 | 455.474 | 419.896 | 417.189 | 417.210 |
waarvan omzet moederdepartement | 389.393 | 505.886 | 424.913 | 395.524 | 359.946 | 357.239 | 357.260 |
waarvan omzet overige departementen | |||||||
waarvan omzet derden | 68.678 | 59.950 | 59.950 | 59.950 | 59.950 | 59.950 | 59.950 |
Rentebaten | |||||||
Vrijval voorzieningen | |||||||
Bijzondere baten | 995 | ||||||
Totaal baten | 459.066 | 565.836 | 484.863 | 455.474 | 419.896 | 417.189 | 417.210 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
- Personele kosten | 312.184 | 390.062 | 352.000 | 324.000 | 289.000 | 289.000 | 289.000 |
waarvan eigen personeel | 242.956 | 325.000 | 326.000 | 305.000 | 270.500 | 270.500 | 270.500 |
waarvan inhuur externen | 65.193 | 58.062 | 21.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
waarvan overige personele kosten | 4.035 | 7.000 | 5.000 | 5.000 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
- Materiële kosten | 55.203 | 67.742 | 56.000 | 56.000 | 55.500 | 53.000 | 53.000 |
waarvan apparaat ICT | 1.192 | 4.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 50.162 | 55.853 | 50.000 | 50.000 | 49.500 | 47.000 | 47.000 |
waarvan overige materiële kosten | 3.849 | 7.889 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Materiële programmakosten | 69.222 | 90.099 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Afschrijvingskosten | 16.688 | 17.883 | 16.813 | 15.424 | 15.346 | 15.139 | 15.160 |
- Materieel | 2.154 | 2.500 | 3.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 1.500 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 1.000 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
- Immaterieel | 14.534 | 15.383 | 13.813 | 13.424 | 13.346 | 13.139 | 13.160 |
Rentelasten | 5 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Overige lasten | 28.246 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 28.119 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 481.548 | 565.836 | 484.863 | 455.474 | 419.896 | 417.189 | 417.210 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitvoering | ‒ 22.482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 22.482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
De stand 2020 in bovenstaande begroting betreft de stand van de eerste suppletoire begroting 2020. Het actuele budgettaire kader voor de bijdrage aan de IND vanuit artikel 37 bedraagt voor het jaar 2020 € 546,977 miljoen. Het verschil (€ 40 miljoen) bestaat uit de kasschuif voor het wegwerken van de voorraden asielaanvragen door de Taskforce in 2020.
Baten
De totale omzet is gebaseerd op de vastgestelde kostprijzen (P), de verwachte instroom- en productieaantallen (Q), een lumpsumbekostiging voor de materiële kosten (ICT, huisvesting e.d.) en de kosten voor de staf. In de tabel doelmatigheidsindicatoren is de integrale omzet gesplitst naar hoofdproduct. De bekostiging van de IND bestaat uit een bijdrage van het moederdepartement en de opbrengsten derden.
Omzet moederdepartement
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet Asiel (pxq) | 198.995 | 253.986 | 225.913 | 214.524 | 186.337 | 185.239 | 185.260 |
Omzet Regulier (pxq) | 225.000 | 220.000 | 223.000 | 205.000 | 209.609 | 208.000 | 208.000 |
Omzet Naturalisatie (pxq) | 23.000 | 33.000 | 30.000 | 30.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Omzet Specifiek | 52.900 | ||||||
-/- Legesopbrengsten | ‒ 57.602 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 | ‒ 54.000 |
Omzet moederdepartement | 389.393 | 505.886 | 424.913 | 395.524 | 359.946 | 357.239 | 357.260 |
Voor 2021 is de bijdrage vanuit het moederdepartement gebaseerd op een totale instroom op asiel van 32.600 (asielinstroom van 29.600 en overige instroom van 3.000). Dit aantal is opgebouwd vanuit een structurele reeks passend bij een instroom van 22.500 en aangevuld op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) naar een totaal van 32.600. Hiermee is de IND in staat om de verwachte aantallen asielverzoeken te kunnen behandelen. Voor 2022 wordt rekening gehouden met een totale instroom asiel van 32.300 per jaar. Vanaf 2023 en verder is de financiering gebaseerd op een asielinstroom van 22.500.
De omzet moederdepartement daalt in 2021 door het vervallen van de specifieke bijdrage voor het uitvoeren van de brexit en het bekostigen van dwangsommen. In 2022 daalt de omzet moederdepartement door een dalende productieverwachting. De dalende omzet moederdepartement van 2023 ontstaat doordat de financiering vanaf 2023 is gebaseerd op de structurele productiereeks passend bij een asielinstroom van 22.500.
Voor de uitvoering van de Taskforce, door middel van een kasschuif, € 40 miljoen overgeheveld van 2021 naar 2020. Hiermee is de Taskforce in staat om de voorraden in de asielprocedure in 2020 weg te werken.
Omzet derden
De opbrengsten derden bestaan voor het belangrijkste deel uit leges die vreemdelingen betalen voor het behandelen van aanvragen voor verblijfsvergunning regulier of verzoeken tot naturalisatie. De verwachte legesopbrengsten bedragen vanaf 2020 € 54 mln. Daarnaast bestaan de opbrengsten uit onderverhuur en bijdragen uit Europese subsidies (€ 5,9 mln.).
Lasten
Personele kosten
De benodigde capaciteit voor het primaire proces is opgebouwd uit ambtelijke medewerkers en externe inhuur. De inzet van uitzendkrachten in het primaire proces is een doelmatig instrument om flexibel te kunnen inspelen op wisselingen in de instroom. Daarnaast zijn in de begroting de ingehuurde ICT-deskundigen opgenomen onder externe inhuur.
Voor 2021 wordt daarbij uitgegaan van een asielinstroom van 29.600. De benodigde capaciteit voor de jaren 2020, 2021 en 2022 is afgestemd op de hogere instroom- en productieaantallen uit de MPP; zowel voor asiel, regulier als naturalisatieverzoeken. Vanaf 2023 is de IND bekostigd op een asielinstroom van structureel 24.500.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel kosten | 242.956 | 325.000 | 326.000 | 305.000 | 270.500 | 270.500 | 270.500 |
Aantal fte | 3.258 | 4.375 | 4.400 | 4.100 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Externe inhuur kosten | 65.193 | 58.062 | 21.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Overige personeelskosten | 4.035 | 7.000 | 5.000 | 5.000 | 4.500 | 4.500 | 4.500 |
Totale kosten | 312.184 | 390.062 | 352.000 | 324.000 | 289.000 | 289.000 | 289.000 |
Materiële kosten
De materiële kosten houden verband met de bedrijfsvoering van de IND en betreffen o.a. huisvesting en in- en uitbesteding. De programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van te leveren prestaties (tolken, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en dwangsommen). Ook de kosten van automatisering voor het primair proces vallen onder programmakosten. De rentelasten hangen samen met het beroep op de leenfaciliteit. Over de aangegane leningen voor de financiering van de investeringen in de (im)materiële vaste activa wordt rente betaald.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 107.442 | 101.990 | 97.673 | 106.486 | 114.910 | 123.256 | 134.395 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 510.892 | 565.836 | 484.863 | 455.474 | 419.896 | 417.189 | 417.210 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 480.115 | ‒ 547.953 | ‒ 468.050 | ‒ 440.050 | ‒ 404.550 | ‒ 402.050 | ‒ 402.050 | |
Totaal operationele kasstroom | 30.777 | 17.883 | 16.813 | 15.424 | 15.346 | 15.139 | 15.160 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 101.990 | 97.673 | 106.486 | 114.910 | 123.256 | 134.395 | 145.555 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De investeringen hebben betrekking op inventarissen en installaties (o.a. aanpassingen voor de invoering van het Nieuwe Werken en het nieuwe asielproces), hard- en software (investeringen voor o.a. projecten op het gebied van Data, Kennis en informatiemanagement en de Algemene Verordening Gegevensbescherming) en immateriële vaste activa ( o.a. doorontwikkeling van het informatiesysteem INDIGO).
Doelmatigheid
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
IND totaal: | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 3.258 | 4.375 | 4.400 | 4.000 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | ‒ 4,90% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Asiel | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 81 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 92 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 2.410 | 2.298 | 2.495 | 2.973 | 2.879 | 2.879 | 2.879 |
Omzet (x € 1 mln.) | 199 | 254 | 226 | 215 | 186 | 185 | 185 |
Regulier | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 86 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 82 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 689 | 650 | 608 | 617 | 660 | 660 | 660 |
Omzet (x € 1 mln.) | 225 | 220 | 223 | 205 | 210 | 208 | 208 |
Naturalisatie | |||||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 54 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x € 1) | 638 | 583 | 565 | 565 | 609 | 609 | 609 |
Omzet (x € 1 mln.) | 23 | 33 | 30 | 30 | 18 | 18 | 18 |
Doorlooptijd
De huidige procedure voor het behandelen van een aanvraag heeft tot doel om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over de uitkomst, waarbij op een zorgvuldige manier wordt getoetst aan de voorwaarden voor het verkrijgen van een asielvergunning, regulier verblijf of naturalisatie.
Het streven is om het grootste deel van de asielaanvragen af te handelen in de eerste 8 dagen (AA procedure). Voor de overige asielaanvragen geldt dat de IND streeft naar een tijdigheid van minimaal 90% ten opzichte van de wettelijke normtijd. Voor regulier verblijf en naturalisatie geldt 95%. De doorlooptijd binnen de asielprocedures is sterk afhankelijk van de daadwerkelijke ontwikkelingen in de instroom en de zwaarte van de af te handelen asielverzoeken.
Standhouden beslissing
Deze indicator geeft aan in hoeveel procent van de gevallen de beslissingen van de IND standhouden voor de rechter. Dit is een (gedeeltelijke) indicatie van de kwaliteit van de beslissingen die de IND neemt in vreemdelingenzaken (asiel en regulier). In de tijd tussen een beslissing en een beroep kunnen zich echter ook nieuwe feiten voordoen die van invloed zijn op de beslissing.
Kostprijs per productgroep
De kostprijzen worden jaarlijks herijkt en vastgesteld door de eigenaar. De stijging van de kostprijzen wordt verklaard door de jaarlijkse loon- en prijsbijstelling.
In de jaren 2020 en 2021 is de gemiddelde kostprijs asiel lager dan in de andere jaren. In 2020 worden 48.000 en in 2021 30.000 verlengingen verwacht. De aanvraag voor deze verlengingen is een relatief eenvoudige handeling, waardoor de gemiddelde kostprijs in 2020 en 2021 lager uitvalt. Vanaf 2022 laat de kostprijs asiel weer een stabiel beeld zien.
In de jaren 2021 en 2022 is de gemiddelde kostprijs regulier lager dan in de andere jaren. In 2021 worden 59.000 en in 2022 43.000 omwisselingen verwacht. Een omwisseling is een relatief eenvoudige handeling, waardoor de gemiddelde kostprijs in 2022 en 2023 lager uitvalt.
Omzet per prijsgroep
De IND wordt bekostigd op basis van output. De omzet per productgroep wordt gebaseerd op de integrale kostprijs en de verwachte aantallen te behandelen aanvragen. Voor 2021 wordt uitgegaan van een asielinstroom van 29.600.