Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 59.387 | 56.211 | 52.801 | 52.800 | 52.800 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 3.777 | 1.092 | 2.481 | ‒ 1.014 | ‒ 864 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 8.449 | 550 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 56.986 |
Nieuwe mutaties | ‒ 2.669 | ‒ 700 | 2.649 | 4.130 | 4.365 | 3.977 |
Waarvan: | ||||||
1) Digitaal hulpmiddel uitslagvaststelling | ‒ 2.490 | ‒ 2.600 | 750 | 3.250 | 1.090 | 0 |
2) City Deal «Zicht op ondermijning» | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Loon- en prijsbijstelling | 441 | 2.331 | 1.999 | 980 | 3.375 | 3.977 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 77.944 | 66.153 | 66.931 | 64.916 | 65.301 | 60.963 |
Toelichting
1) Digitaal hulpmiddel uitslagvaststelling
Bij de eerste suppletoire begroting 2020 is meerjarig in totaal € 8,5 mln. beschikbaar gesteld voor investeringen in het digitaal hulpmiddel voor het berekenen van de verkiezingsuitslag en het betrouwbaar gebruik daarvan. Middels deze kasschuif worden de beschikbare middelen in het juiste kasritme gezet.
2) City Deal «Zicht op ondermijning»
Van het Ministerie van Justitie en Veiligheid ontvangt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een incidentele bijdrage van € 0,5 mln. voor de City Deal 'Zicht op ondermijning'.
3) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 21.965 |
Nieuwe mutaties | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 |
Waarvan: | ||||||
1) Waterschapsverkiezingen | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 | 2.800 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 |
Toelichting
1) Waterschapsverkiezingen
De Waterschapsverkiezingen worden een keer in de vier jaar georganiseerd door de gemeenten. De kosten die de gemeenten hiervoor maken worden vergoed door de Waterschappen. Met ingang van 2020 gebeurt dat via een structurele toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds van € 2,8 mln. per jaar. Dit bedrag wordt overgeboekt vanuit de begroting van BZK. Daar tegenover incasseert BZK jaarlijks eenzelfde bedrag bij de Waterschappen.
Beleidsartikel 2. Nationale veiligheid
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 297.861 | 308.106 | 309.846 | 309.682 | 309.123 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 4.215 | ‒ 561 | ‒ 297 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 309.123 |
Nieuwe mutaties | 14.562 | 9.222 | 8.775 | 8.771 | 8.749 | 8.749 |
Waarvan: | ||||||
1) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD | 4.208 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Loon- en prijsbijstelling | 8.825 | 9.132 | 8.685 | 8.681 | 8.659 | 8.659 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 316.638 | 316.767 | 318.324 | 318.453 | 317.872 | 317.872 |
Toelichting
1) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD
Dit betreft de toedeling van de middelen voor het Individueel Keuzebudget (IKB) (onderdeel CAO-Rijk 2018-2020).
2) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 14.714 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 |
Beleidsartikel 3. Woningmarkt
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 4.297.396 | 4.439.789 | 4.575.882 | 4.711.968 | 4.857.877 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 0 | 0 | ‒ 2.000 | ‒ 4.000 | ‒ 7.000 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 114.953 | 216.596 | 26.968 | ‒ 60.900 | ‒ 47.897 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 120.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4.948.480 |
Nieuwe mutaties | 38.168 | 171.983 | ‒ 40.360 | ‒ 38.847 | ‒ 39.512 | ‒ 39.287 |
Waarvan: | ||||||
1) Uitvoeringskosten huurtoeslag | ‒ 1.415 | ‒ 1.415 | ‒ 1.415 | ‒ 1.415 | ‒ 1.415 | ‒ 1.415 |
2) Inverdieneffect motie Kox huurtoeslag | 0 | ‒ 19.000 | ‒ 38.000 | ‒ 38.000 | ‒ 38.000 | ‒ 38.000 |
3) SBR Wonen | ‒ 1.485 | 297 | 297 | 297 | 297 | 297 |
4) Versnelling en intensivering woningbouw | 0 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Financieringsfaciliteit Binnenstedelijke Transformatie | 0 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Flexpools | 0 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) BMKB Stikstof | ‒ 1.100 | ‒ 1.150 | ‒ 1.150 | 0 | 0 | 0 |
8) Aanbod woningmarkt | ‒ 600 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 975 | ‒ 225 | 0 |
9) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie | 33.860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Bevordering eigenwoningbezit (BEW) | ‒ 700 | ‒ 500 | ‒ 600 | 1.100 | ‒ 403 | ‒ 403 |
11) Loon- en prijsbijstelling | 6.645 | 5.739 | 2.064 | 284 | 169 | 169 |
12) Surplus eigen vermogen DHC | 3.118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 4.570.517 | 4.828.368 | 4.560.490 | 4.608.221 | 4.763.468 | 4.909.193 |
Toelichting
1) Uitvoeringskosten huurtoeslag
De harde afbouwgrens in de huurtoeslag is met ingang van 2020 omgevormd naar een geleidelijkere afbouw. Voor de uitvoeringskosten ontvangt het Ministerie van Financiën een bijdrage.
2) Inverdieneffect motie Kox huurtoeslag
Met een verplichte huurverlaging wordt invulling gegeven aan de motie Kox. Dit leidt tot inverdieneffecten op de huurtoeslag. Afhankelijk van de mate van aanspraak op de huurverlaging leidt dit tot een maximum inverdieneffect van € 38 mln.
3) SBR Wonen
Standard Business Reporting-wonen (SBR-wonen) werkt aan de uitvoering van het Convenant Verbeteren Informatievoorziening Woningcorporatiesector. Hierin zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van de kwaliteit van gegevens en het makkelijker uitwisselen van deze gegevens tussen corporaties en de convenantpartners. De bijdrage van BZK wordt middels een kasschuif in het juiste ritme gezet.
4) Versnelling en intensivering woningbouw
De woningbouwimpuls wordt geïntensiveerd met € 50 mln. in 2021 voor diverse maatregelen gericht op het wegnemen van knelpunten in de woningbouw in combinatie met wederkerige afspraken over de programmering van de woningbouw. Waaronder het stimuleren van woningbouw voor kwetsbare groepen en ouderen. Daarnaast wordt er € 100 mln. van de woningbouwimpuls naar voren gehaald om in 2021 te investeren.
5) Financieringsfaciliteit Binnenstedelijke Transformatie
De Financieringsfaciliteit voor Binnenstedelijke Transformatie wordt geïntensiveerd met € 20 mln. waarmee kortlopende leningen aan ontwikkelaars versterkt kunnen worden om voormalige winkels, kantoren, horecagelegenheden en bedrijventerreinen te herontwikkelen naar woningen.
6) Flexpools
Er wordt € 20 mln. ingezet in 2021 voor flexpools, waardoor er flexibele inzet van capaciteit beschikbaar is voor gemeenten voor ondersteuning in de voorfase van de woningbouw.
7) BMKB Stikstof
De regeling Borgstelling MKB-krediet (BMKB) is per 1 januari 2020 tijdelijk uitgebreid voor bedrijven die ondersteuning nodig hebben als gevolg van de PFAS- en stikstof problematiek. Voor een specifiek aantal sectoren is het borgstellingspercentage verhoogd om meer kredietverstrekking mogelijk te maken. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ontvangt een bijdrage ten behoeve van een buffer voor de eventuele schades die kunnen optreden in het Stikstof-luik BMKB.
8) Aanbod woningmarkt
Voor de werkzaamheden om het woningtekort tegen te gaan is tijdelijk extra capaciteit nodig. De personeelskosten daarvoor worden verantwoord op artikel 11 Centraal Apparaat.
9) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2019 bedraagt afgerond € 33,9 mln.
10) Bevordering eigenwoningbezit (BEW)
De raming van de uitvoeringskosten van RVO.nl voor de regeling Bevorderen Eigenwoningbezit (BEW) wordt bijgesteld conform de Ramingsnota huurtoeslag.
11) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
12) Surplus eigen vermogen DHC
Uit het jaarverslag 2019 van de Dienst van de Huurcommissie (DHC) blijkt dat het eigen vermogen hoger is dan de toegestane 5% (regeling Agentschappen). Het surplus van € 3,2 mln. vloeit terug naar het moederdepartement.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 472.000 | 465.600 | 463.800 | 457.000 | 435.300 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 53.782 | ‒ 52.000 | ‒ 59.800 | ‒ 57.400 | ‒ 54.900 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | ‒ 1.800 | ‒ 7.200 | ‒ 3.600 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 370.100 |
Nieuwe mutaties | 31.491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Vestia | 513 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Surplus eigen vermogen DHC | 3.118 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie | 33.860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Huurtoeslag | ‒ 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 447.909 | 406.400 | 400.400 | 399.600 | 380.400 | 370.100 |
Toelichting
1) Vestia
Bij de sanering van Vestia is destijds tussen het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting en Vestia afgesproken dat 40% van de kosten die worden gemaakt voor het onderzoek naar de aansprakelijkheid van banken wordt vergoed uit de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties. Voor de bankkosten in het laatste kwartaal van 2019 heeft Vestia hiervoor een bijdrage van afgerond € 0,5 mln. ontvangen. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de risicovoorziening.
2) Surplus eigen vermogen DHC
Uit het jaarverslag 2019 van de Dienst van de Huurcommissie blijkt dat het eigen vermogen hoger is dan de toegestane 5% (regeling Agentschappen). Het surplus van € 3,2 mln. vloeit terug naar het moederdepartement.
3) Achtervangvergoeding nationale hypotheekgarantie
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2019 bedraagt afgerond € 33,9 mln.
4) Huurtoeslag
De Belastingdienst verlaagt vanwege de gevolgen van corona tijdelijk de invorderingsrente. Dit leidt tot minder ontvangsten bij de Huurtoeslag. De lagere ontvangsten worden generaal gecompenseerd.
Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 480.942 | 110.412 | 57.776 | 47.969 | 44.060 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 60.000 | 88.600 | 133.600 | 113.600 | 43.600 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 30.990 | 60.823 | 86.993 | 70.721 | 64.171 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | 72.000 | 95.000 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 161.060 |
Nieuwe mutaties | ‒ 36.734 | 82.494 | 45.960 | 24.523 | 9.945 | 1.245 |
Waarvan: | ||||||
1) STEP | ‒ 28.451 | 9.500 | 18.951 | 0 | 0 | 0 |
2) SAK | ‒ 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Regionale Energie Strategieën Klimaatakkoord | 0 | 12.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) BTW compensatiefonds RRE | ‒ 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Urgenda middelen RRE MKB | 3.000 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Impuls doorbouwen verduurzaming sportverenigingen | ‒ 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Verduurzaming woningen (SEEH) | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 |
8) MOOI regeling | 0 | 4.500 | 9.000 | 7.500 | 9.000 | 0 |
9) Terugboeking middelen MOOI-regeling | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Nederlandse Norm (NEN) | 4.795 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11) Toelatingsorganisatie | ‒ 1.716 | ‒ 309 | ‒ 309 | ‒ 309 | ‒ 309 | ‒ 309 |
12) Loon- en prijsbijstelling | 10.348 | 2.897 | 4.468 | 3.482 | 2.404 | 2.704 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 607.198 | 437.329 | 324.329 | 256.813 | 161.776 | 162.305 |
Toelichting
1) STEP
De Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) is een regeling voor het verduurzamen van woningen. De aanvragen konden tot eind 2018 worden ingediend. De subsidies worden twee jaar na verlening vastgesteld en uitbetaald. De regeling bleek eind 2018 overtekend, waardoor er een wachtlijst is met aanvragen. Zodra er een aanvraag uitvalt, wordt een aanvraag van de wachtlijst in behandeling genomen. Dit heeft effect op het kasritme, want de termijn van twee jaar gaat dan opnieuw in. Daarnaast speelt ook de corona-uitbraak, waardoor aanvragers verzoeken tot uitstel hebben ingediend. Het tijdig opnemen van de energie index in woningen gaat moeizamer. Daarom hebben aanvragers een half jaar uitstel gekregen. Middels deze kasschuif wordt het kasbudget in het juiste ritme gezet.
2) SAK
In overleg met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en RVO.nl is besloten dat de wijkgerichte aanpak aardgasvrij koopwoningen (SAK) per 1 januari 2021 in de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) regeling wordt opgenomen, zodat het aantal verschillende regelingen zoveel mogelijk wordt beperkt. De SAK-middelen uit 2020 schuiven middels een kasschuif door naar 2021.
3) Regionale Energie Strategieën Klimaatakkoord
Vanaf de Aanvullende Post is er € 12,5 mln. overgeheveld naar de begroting van BZK voor de Regionale Energie Strategieën (RES). Het doel van de RES is een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van hernieuwbare energieopwekking, warmte(rest)bronnen en bijbehorende infrastructuur. De RES en transitievisies warmte zullen worden geborgd in met name de gemeentelijke omgevingsvisies en omgevingsplannen, hierop is de Omgevingswet van toepassing. In een RES-regio werken overheden met maatschappelijke partners, netbeheerders, het bedrijfsleven en waar mogelijk bewoners, regionaal gedragen keuzes uit. Dit doen zij voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving en de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur. De € 12,5 mln. wordt onder meer ingezet voor een expertpool om regio’s vanuit centraal ontwikkelde kennis en vaardigheden te ondersteunen, het bevorderen van participatie van bewoners en het onderzoeksprogramma Waterbeheer en Regionale Energiestrategieën.
4) BTW-compensatiefonds RRE
Voor het reduceren van het energiegebruik bij huishoudens van huur en koopwoningen en het Midden- en kleinbedrijf zijn middelen vrijgemaakt om invulling te geven aan het Urgenda-vonnis. Voor koopwoningen is € 51 mln. gereserveerd. De uitvoering van de regeling voor koopwoningen zal middels een specifieke uitkering aan gemeenten (SPUK) lopen, zodat zij activiteiten uit kunnen voeren. Gemeenten kunnen voor voorlichting en advies BTW terugvragen. Daarom worden er middelen overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds.
5) Urgenda middelen RRE MKB
Dit betreft middelen voor de maatregelen die in het kader van de invulling van het Urgenda-vonnis voor reductie van energieverbruik beschikbaar worden gesteld voor midden- en kleinbedrijven (mkb's). Daarnaast wordt er een subsidie verstrekt voor Natuur & Milieu ten behoeve van het opleidingsprogramma en de bewustwordingscampagne voor monteurs en doe-het-zelvers voor installatie en onderhoud van hybride warmtepompen.
6) Impuls doorbouwen verduurzaming sportverenigingen
Middels de incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II2019/20, 35478, nr. 1 ) is € 50 mln. beschikbaar gekomen als investeringsimpuls voor verduurzaming van bestaande sportaccommodaties en scholen in het primair en voortgezet onderwijs. Hiervan wordt € 10 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om een impuls te geven aan het verduurzaming van sportaccommodaties via de subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties.
7) Verduurzaming woningen (SEEH)
Voor de verduurzaming van woningen stelt het kabinet € 15 mln. beschikbaar in de jaren 2021 tot en met 2023 om de komende jaren extra ondersteuning te bieden aan woningeigenaren die hun woning verduurzamen. Het budget wordt via de subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH)/Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE) beschikbaar gesteld.
8) MOOI regeling
In het kader van de Integrale Kennis en Innovatieagenda van het Klimaatakkoord en van het topsectorenbeleid is de missie vastgesteld en geïnstrumenteerd om te komen tot een CO2 vrije gebouwde omgeving in 2050. Dit gebeurt via drie Meerjarig Missiegedreven Innovatieprogramma’s: Versnelling van Energierenovaties (MMIP 3), Duurzame warmte en koude (MMIP 4) en het Energiesysteem in Evenwicht (MMIP 5). Binnen de programma’s ondersteunt het Rijk R&D-investeringen van grootschalige samenwerkingsverbanden tussen marktpartijen en kennisinstellingen. Deze ondersteuning krijgt vorm via de MOOI-regeling. Vanwege grote gebleken belangstelling voor deze MOOI-regeling is besloten hiervoor budget naar voren te halen. Daarmee kan een versnelling worden gegeven aan de benodigde transitie en kunnen bedrijven worden ondersteund om in economisch onzekere tijden te blijven investeren
9) Terugboeking middelen MOOI-regeling
De middelen voor de Mooi-regeling kunnen pas beschikt worden vanaf 2021 in plaats van 2020 en worden daarom teruggeboekt naar BZK. In 2021 worden de middelen weer overgeheveld naar EZK vanuit de bestaande innovatiemiddelen op artikel 4.1.
10) Nederlandse Norm (NEN)
Dit betreft het herzien van de NPR 9998. De uitgaven in het kader van de herziening worden via artikel 4 van de BZK-begroting verantwoord. De middelen worden daarom gerealloceerd vanaf artikel 10 Groningen versterken en perspectief.
11) Toelatingsorganisatie
Dit betreft reallocatie van het budget van de toelatingsorganisatie naar centraal apparaat ten behoeve van het ZBO Toelatingsorganisatie in de bouw. De uitgaven van het ZBO worden verantwoord op artikel 11 Centraal Apparaat.
12) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 124.755 | 86.461 | 81.727 | 75.474 | 74.279 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 10.386 | 62 | ‒ 1.613 | 2.813 | 1.688 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 75.259 |
Nieuwe mutaties | ‒ 3.613 | 12.234 | 420 | 8 | ‒ 215 | ‒ 115 |
Waarvan: | ||||||
1) Kasschuif Omgevingswet | ‒ 6.300 | 6.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV | 1.626 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Basisregistratie Ondergrond | ‒ 4.070 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Diverse bijdragen | 2.829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Gebiedsontwikkeling | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Interdepartementale bijdrage Noordzeeakkoord | 0 | ‒ 980 | ‒ 980 | ‒ 980 | ‒ 980 | ‒ 980 |
7) Loon- en prijsbijstelling | 3.006 | 2.042 | 1.400 | 1.188 | 965 | 1.065 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 110.756 | 98.757 | 80.534 | 78.295 | 75.752 | 75.144 |
Toelichting
1) Kasschuif Omgevingswet
De combinatie van een stevige implementatieopgave en de maatregelen rond het coronavirus heeft grote impact op alle partijen die werken aan de Omgevingswet. Dit vraagt extra tijd, de Kamer is daarover in het voorjaar 2020 geïnformeerd (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 139 ). Het Rijk en de koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben overeenstemming bereikt over een uitstelperiode van één jaar (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 145 ), wat inhoudt dat de nieuwe ingangsdatum 1 januari 2022 wordt. Een deel van de beschikbare middelen komt niet dit jaar tot uitputting en wordt middels een kaschuif meegenomen naar 2021.
2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV
Op 18 december 2018 hebben de Unie van Waterschappen (UvW), de Vereninging Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk de beheeroverkomst Digitaal Stelsel Omgevingswet - Landelijke Voorziening (DSO-LV) ondertekend. De overeenkomst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak, de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van het DSO-LV. Op grond van de beheerovereenkomst DSO-LV draagt het IPO vanaf 1 januari 2020 jaarlijks circa € 1,6 mln. bij aan de kosten van het basisniveau DSO-LV en het informatiepunt Omgevingswet.
3) Basisregistratie Ondergrond
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) ontvangt een bijdrage voor TNO. TNO verzorgt het kader van de implementatie van de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) voor de realisatie van de Landelijke Voorziening inclusief BRO-loket.
4) Diverse bijdragen
Dit betreft diverse afrekeningen 2019 met o.a. het Kadaster, UBR/KOOP en Geonovum. De afrekeningen worden gedesaldeerd met de bijdragen aan Rijkswaterstaat en ICTU.
5) Gebiedsontwikkeling
Voor de uitwerking van gebiedsontwikkelingen wordt een ontwikkelbudget van € 5 mln. beschikbaar gesteld. Over de inzet hiervan wordt in de Bestuurlijke Overleggen in het komende najaar en voorjaar besloten.
6) Interdepartementale bijdrage Noordzeeakkoord
Dit betreft de meerjarige bijdrage van BZK van in totaal € 9,8 mln. ten behoeve van het Noordzeeakkoord. IenW ontvangt de departementale bijdragen exclusief Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EMVAF) en herverdeelt het daarna middels aparte overboekingen naar de begrotingen waar de uitgaven gedaan zullen worden. Het Kabinet stelt voor de uitvoering van het Noordzeeakkoord een transitiebedrag van € 200 mln. tot en met 2030 beschikbaar. Dit budget is bedoeld voor sanering en verduurzaming van de visserij, voor natuurherstel, monitoring en onderzoek, voor het de veilige doorvaart van de aan te leggen windparken, en voor extra handhaving door de NVWA.
7) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 3.824 |
Nieuwe mutaties | 4.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Diverse afrekeningen 2019 | 2.829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV | 1.626 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 8.279 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Toelichting
1) Diverse afrekeningen 2019
Dit betreft ontvangsten als gevolg van diverse afrekeningen 2019 met onder andere het Kadaster, UBR/KOOP en Geonovum.
2) Bijdrage IPO voor beheer DSO-LV
Op 18 december 2018 hebben de UvW, de VNG, het IPO en het Rijk de beheeroverkomst DSO-LV ondertekend. De overeen komst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak, de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van het Digitaal stelsel Omgevingswet landelijke voorziening (DSO-LV). Op grond van de beheerovereenkomst DSO-LV draagt het IPO vanaf 1 januari 2020 jaarlijks circa € 1,6 mln. bij aan de kosten van het basisniveau DSO-LV en het informatiepunt Omgevingswet.
Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 169.975 | 165.449 | 109.742 | 109.858 | 106.407 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 11.094 | 1.025 | 1.312 | 1.312 | ‒ 188 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 108.407 |
Nieuwe mutaties | 4.534 | 3.856 | 60.392 | 2.015 | 1.417 | 1.260 |
1) Investeringsfonds Generieke digitale infrastructuur | 0 | 0 | 55.751 | 0 | 0 | 0 |
2) Compensatie eHerkenning | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Loon- en prijsbijstelling | 3.957 | 3.812 | 4.861 | 1.827 | 1.229 | 1.260 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 185.603 | 170.330 | 171.446 | 113.185 | 107.636 | 109.667 |
Toelichting
1) Investeringsfonds Generieke digitale infrastructuur
Voor 2022 zijn middelen vanaf de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van BZK. Het betreft middelen voor gezamenlijke doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid. De bestemming van de Investeringspost wordt afgestemd in de governance van de digitale overheid (Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid: OBDO). Hierbij zijn de agenda NL DIGIbeter en het Programmaplan Basisinfrastructuur leidend
2) Compensatie eHerkenning
Het Ministerie van Financiën en het Ministerie van BZK hebben de afspraak om de compensatieregeling e-Herkenning 50/50 te verdelen. Dit betreft de eerste tranche van deze compensatieregeling.
3) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 423 | 423 | 423 | 423 | 423 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 823 | 511 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 423 |
Nieuwe mutaties | 25 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 1.271 | 959 | 448 | 423 | 423 | 423 |
Beleidsartikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoering
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 34.343 | 28.333 | 27.311 | 27.311 | 27.327 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 2.694 | 1.273 | 600 | 600 | 600 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 27.327 |
Nieuwe mutaties | 2.201 | 4.658 | 453 | 451 | 284 | 636 |
Waarvan: | ||||||
1) Informatiebeveiliging | 600 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Programma versterking HR ICT 2021 | 0 | 1.750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Loon- en prijsbijstelling | 1.015 | 1.380 | 453 | 451 | 284 | 36 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 39.238 | 34.264 | 28.364 | 28.362 | 28.211 | 27.963 |
Toelichting
1) Informatiebeveiliging
Herschikking t.b.v. informatiebeveiliging/uitvoeren strategische I agenda. Middelen worden ingezet op bijdrage agentschappen (UBR) voor programma versterking HR ICT en op diverse opdrachten, o.a. op gebied van privacy en sturing op I. De opdrachten zijn deels het gevolg van corona.
2) Programma versterking HR ICT 2021
Dit betreft bijdragen van andere departementen aan het programma Versterking HR ICT Rijk. Het programma brengt en houdt ICT-kennis en -kunde binnen de Rijksdienst op peil.
3) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 450 | 64 | 64 | 64 | 64 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 64 |
Nieuwe mutaties | 235 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 685 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 128.168 | 123.426 | 125.896 | 135.034 | 139.223 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 6.411 | 26.232 | 5.923 | ‒ 3.954 | ‒ 8.169 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 143.947 |
Nieuwe mutaties | 1.978 | ‒ 7.812 | 2.159 | 2.311 | 2.382 | ‒ 2 |
Waarvan: | ||||||
1) Niet-huisvestingskosten | ‒ 500 | ‒ 10.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Loon- en prijsbijstelling | 2.478 | 2.388 | 2.159 | 2.311 | 2.382 | 2.355 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 123.735 | 141.846 | 133.978 | 133.391 | 133.436 | 143.945 |
Toelichting
1) Niet-huisvestingskosten
Dit betreft overboekingen voor de niet-huisvestingskosten in relatie tot project Renovatie Binnenhof naar de begrotingen van de Staten-Generaal (IIA), de Raad van State (IIB) en het Ministerie van Algemene Zaken (III).
2) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 121.690 | 121.574 | 120.282 | 120.282 | 102.984 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 8.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 102.984 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 113.090 | 121.574 | 120.282 | 120.282 | 102.984 | 102.984 |
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 98.704 | 97.663 | 35.615 | 34.014 | 31.680 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 78.885 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 25.280 |
Nieuwe mutaties | 46.249 | 6.634 | 8.034 | 8.034 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Groninger Zorgakkoord | 300 | 300 | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 |
2) Nederlandse Norm (NEN) | ‒ 4.795 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Niet-bestede middelen 2019 | 11.044 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Versterkingsoperatie Groningen | 39.700 | 6.334 | 6.334 | 6.334 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 223.838 | 114.297 | 53.649 | 42.048 | 31.680 | 25.280 |
Toelichting
1) Groninger Zorgakkoord
Voor het dossier Groningen boekt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de budgetten uit het Groninger Zorgakkoord over aan het Ministerie van BZK ten behoeve van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG).
2) Nederlandse Norm (NEN)
Dit betreft het herzien van de NPR 9998. De uitgaven in het kader van de herziening worden via artikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit van de BZK-begroting verantwoord. De middelen worden daarom gerealloceerd naar dit artikel.
3) Niet-bestede middelen 2019
Het Ministerie van EZK boekt de overgebleven budgetten uit 2019 over aan het Ministerie van BZK voor de budgetten die bij Nota van Wijziging op de begroting van 2020 naar de begroting BZK zijn overgekomen.
4) Versterkingsoperatie Groningen
Voor de versterkingsoperatie Groningen worden middelen overgeheveld van de Aanvullende Post naar de begroting van BZK. De middelen worden onder andere ingezet voor het scholenprogramma, de inpassingskosten voor gemeenten bij de versterkingswerkzaamheden en de rijksbijdrage voor het uitvoeren van sloop/nieuwbouw in de vergeten hoek van Appingedam en de Zandplaten Zuid in Delfzijl.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 75.000 | 75.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 25.000 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 75.000 | 75.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Beleidsartikel 11. Centraal apparaat
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 401.762 | 383.013 | 375.854 | 375.488 | 374.640 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | 12.444 | 13.511 | 11.387 | 8.234 | 9.260 | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 63.542 | 3.557 | 3.569 | 822 | 809 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2020 | ‒ 450 | ‒ 550 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 372.708 |
Nieuwe mutaties | 15.412 | 22.605 | 18.514 | 17.154 | 15.786 | 14.272 |
Waarvan: | ||||||
1) Kasschuif Omgevingswet 2020/2021 | ‒ 3.700 | 3.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Loon- en prijsbijstelling Groningen | 956 | 915 | 499 | 375 | 365 | 5 |
3) P&O taken JenV | ‒ 1.840 | ‒ 1.527 | ‒ 1.527 | ‒ 1.527 | ‒ 1.527 | ‒ 1.527 |
4) IKB AIVD | ‒ 4.208 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Toelatingsorganisatie | 1.716 | 309 | 309 | 309 | 309 | 309 |
6) Loon- en prijsbijstelling | 18.161 | 13.163 | 13.739 | 13.799 | 13.191 | 12.463 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 492.710 | 422.136 | 409.324 | 401.698 | 400.495 | 386.980 |
Toelichting
1) Kasschuif Omgevingswet 2020/2021
De combinatie van een stevige implementatieopgave en de maatregelen rond het coronavirus heeft grote impact op alle partijen die werken aan de Omgevingswet. Dit vraagt extra tijd, de Kamer is daarover in het voorjaar 2020 geïnformeerd (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 139 ). Het Rijk en de koepels van gemeenten, provincies en waterschappen hebben overeenstemming bereikt over een uitstelperiode van één jaar (Kamerstukken 2019/2020, 33118 nr. 145 ), wat inhoudt dat de nieuwe ingangsdatum 1 januari 2022 wordt. Een deel van de middelen komt dit jaar niet meer tot besteding en worden middels een kasschuif meegenomen naar 2021.
2) Loon- en prijsbijstelling Groningen
Dit betreft de uitgekeerde loon- en prijsbijstelling over de middelen voor Groningen die bij Nota van Wijziging zijn overgeheveld naar BZK.
3) P&O taken JenV
Tot 1 augustus 2019 voerde BZK een aantal P&O taken uit voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV). Vanaf die datum voert het Ministerie van JenV deze taken weer zelf uit. De bijbehorende middelen worden nu structureel overgeheveld naar de begroting van JenV.
4) Individueel keuzebudget (IKB) AIVD
Dit betreft de toedeling van de IKB-middelen (onderdeel CAO-Rijk 2018-2020).
5) Toelatingsorganisatie
Dit betreft reallocatie van het budget van de toelatingsorganisatie naar centraal apparaat ten behoeve van het ZBO Toelatingsorganisatie in de bouw. De kosten van het ZBO worden verantwoord op artikel 11.
6) Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 19.292 | 19.292 | 19.116 | 19.116 | 19.116 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 45.049 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 19.116 |
Nieuwe mutaties | ‒ 189 | ‒ 252 | ‒ 252 | ‒ 252 | ‒ 252 | ‒ 353 |
Waarvan: | ||||||
1) Wijziging financiering MD Consultants | ‒ 353 | ‒ 353 | ‒ 353 | ‒ 353 | ‒ 353 | ‒ 353 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 64.152 | 19.040 | 18.864 | 18.864 | 18.864 | 18.763 |
Toelichting
1) Wijziging financiering MD Consultants
De bijdragen van de Ministeries van Financiën en en Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor de loonkosten van MD Consultants en assistenten worden structureel overgeheveld naar de begroting van BZK. Eerder liepen de bijdragen via facturen. Dit gebeurt niet meer en daarom wordt de ontvangstenraming naar beneden bijgesteld.
Beleidsartikel 12. Algemeen
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 21.235 | 12.586 | 11.218 | 10.997 | 10.928 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 13.379 | ‒ 72 | ‒ 100 | ‒ 100 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10.928 |
Nieuwe mutaties | 7.743 | 192 | 190 | 36 | 35 | 20 |
Waarvan: | ||||||
1) VPB locaties benzinestations en winning bodemmaterialen | 7.515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 42.357 | 12.706 | 11.308 | 10.933 | 10.963 | 10.948 |
Toelichting
1) VPB locaties benzinestations en winning bodemmaterialen
Dit betreft een actualisatie van de in 2020 te betalen vennootschapsbelasting over de generale ontvangsten voor de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen en winning van bodemmaterialen.
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 13.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 13.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
Uitgaven
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 54.904 | 42.911 | 36.884 | 33.024 | 32.678 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 32.708 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie amendement 2020 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |