Introductie
Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met een atmosferische of seismische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Per 1 januari 2016 is de Wet taken meteorologie en seismologie in werking getreden.
Producten en diensten
De samenleving wordt steeds gevoeliger voor extreem weer, klimaatverandering, luchtkwaliteit, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Om deze toegenomen risico’s zoveel mogelijk te helpen beperken past het KNMI het concept van de risico-reductie-cyclus toe.
We bewaken en waarschuwen, maar we geven ook adviezen en handelingsperspectieven voor zowel acute als toekomstige gevaren. Daarbij trekken we actief lessen uit gebeurtenissen om toekomstige adviezen nog beter te maken en zo tot risico reductie te komen. Dit doen we samen met onze omgeving: het algemene publiek, overheden en (weer)bedrijven. We innoveren permanent onze dienstverlening en creëren daarbij (duurzame) economische kansen voor het bedrijfsleven terwijl we bijdragen aan een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland.
Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in beleidsartikel 23.
Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 85.950 | 89.053 | 87.491 | 87.787 | 81.180 | 81.162 | 79.831 |
- waarvan omzet moederdepartement | 57.918 | 57.813 | 53.953 | 54.235 | 47.261 | 47.543 | 46.212 |
- waarvan omzet overige departementen | 2.419 | 3.005 | 3.005 | 3.005 | 3.372 | 3.372 | 3.372 |
- waarvan omzet derden | 25.613 | 28.235 | 30.533 | 30.547 | 30.547 | 30.247 | 30.247 |
Vrijval voorzieningen | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | ‒ 724 | 3.750 | 4.584 | 4.084 | 4.083 | 4.084 | 4.084 |
Rentebaten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 85.248 | 92.803 | 92.075 | 91.871 | 85.263 | 85.246 | 83.915 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 62.218 | 68.378 | 72.129 | 71.261 | 72.141 | 71.054 | 66.720 |
Personele kosten | 35.896 | 38.495 | 40.879 | 41.499 | 41.499 | 40.020 | 37.547 |
- waarvan eigen personeel | 32.135 | 35.301 | 37.034 | 38.009 | 38.009 | 36.576 | 34.640 |
- waarvan inhuur externen | 3.611 | 3.036 | 3.641 | 3.320 | 3.320 | 3.202 | 2.628 |
- waarvan overige personele kosten | 150 | 158 | 166 | 170 | 170 | 243 | 279 |
Materiële kosten | 26.322 | 29.883 | 31.250 | 29.762 | 30.642 | 31.033 | 29.173 |
- waarvan apparaat ICT | 4.250 | 5.465 | 5.465 | 5.465 | 5.465 | 5.465 | 5.465 |
- waarvan bijdrage aan SSO's | 4.599 | 4.439 | 4.439 | 3.739 | 3.739 | 3.739 | 3.739 |
- waarvan overige materiële kosten | 17.473 | 19.979 | 21.346 | 20.558 | 21.438 | 21.829 | 19.968 |
Beheer en Onderhoud | |||||||
Afschrijvingskosten | 2.835 | 3.202 | 3.202 | 3.202 | 2.502 | 2.502 | 2.502 |
Materieel | 2.471 | 2.816 | 2.816 | 2.816 | 2.116 | 2.116 | 2.116 |
- waarvan apparaat ICT | 1.008 | 1.051 | 1.051 | 1.051 | 351 | 351 | 351 |
- waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.463 | 1.765 | 1.765 | 1.765 | 1.765 | 1.765 | 1.765 |
Immaterieel | 364 | 385 | 385 | 385 | 385 | 385 | 385 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 20.927 | 21.198 | 16.720 | 17.384 | 10.596 | 11.666 | 14.669 |
Bijzondere lasten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 86.000 | 92.778 | 92.051 | 91.846 | 85.238 | 85.221 | 83.890 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 752 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 26 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 778 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement betreft een vergoeding voor de dienstverlening van het KNMI op het gebied van meteorologie, seismologie en aardobservatie. Hieronder wordt de bijdrage nader uitgesplitst. De fluctuatie in de bijdrage van het moederdepartement wordt vooral veroorzaakt door de fluctuatie in de bijdrage in het kader van Aardobservatie (contributie aan EUMETSAT).
Hierna volgt een nadere specificatie van de omzet moederdepartement en van de omzet per productgroep.
Specificatie omzet moederdepartement | Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | |||||||
Artikel 11 Integraal Waterbeleid | 1.271 | 612 | 386 | 385 | 385 | 385 | 385 |
Artikel 16 Openbaar vervoer en Spoor | 45 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 |
Artikel 17 Luchtvaart | 14 | 14 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 20 Lucht en Geluid | 90 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 54.098 | 52.260 | 50.822 | 50.618 | 43.644 | 43.926 | 42.595 |
Bijdrage RWS | 2.370 | 2.390 | 2.390 | 2.390 | 2.390 | 2.390 | 2.390 |
ANVS | 213 | 218 | 218 | 218 | 218 | 218 | 218 |
Overige omzet IenW | ‒ 258 | 2.273 | 77 | 577 | 577 | 577 | 577 |
* Waarvan nog uit te voeren werkzaamheden | ‒ 735 | 1.696 | ‒ 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Waarvan gefactureerde omzet | 477 | 577 | 577 | 577 | 577 | 577 | 577 |
Totaal | 57.918 | 57.813 | 53.953 | 54.235 | 47.261 | 47.543 | 46.212 |
Toelichting
Binnen de bijdrage vanuit artikel 23 wordt een bijdrage beschikbaar gesteld voor de realisatie van de transformatie van de informatievoorziening. Deze projecten dragen voor een belangrijk deel direct bij aan de producten, maar zijn niet opgenomen in de kostprijzen van deze producten. Zie ook de toelichting onder bijzondere baten.
Hiernaast wordt confrom afspraak tot en met 2023 een bijdrage vanuit de eigenaar beschikbaar gesteld voor het behoedzaam opbouwen van het eigen vermogen van het KNMI.
Tot slot betreft ook een gedeelte de omzet nog uit te voeren werkzaamheden bestaat uit opbrengsten die in eerdere jaren van IenW zijn ontvangen en waar in een later jaar de dienstverlening voor worden geleverd.
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Meteorologie | 35.718 | 35.326 | 35.771 | 35.848 | 35.661 | 34.873 | 30.539 |
Seismologie | 1.273 | 1.288 | 1.462 | 1.003 | 1.004 | 1.004 | 1.004 |
Aardobservatie | 20.927 | 21.198 | 16.720 | 17.384 | 10.596 | 11.666 | 14.669 |
Totaal | 57.918 | 57.813 | 53.953 | 54.235 | 47.261 | 47.543 | 46.212 |
Omzet overige departementen
De opbrengst overige departementen heeft betrekking op van andere ministeries ontvangen vergoedingen voor de inzet van KNMI-capaciteit voor het door hen verzochte maatwerk.
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu | ‒ 7 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 |
Het ministerie van Defensie | 1.166 | 1.383 | 1.383 | 1.383 | 1.383 | 1.383 | 1.383 |
Het ministerie van Economische Zaken | 999 | 1.439 | 1.439 | 1.439 | 1.806 | 1.806 | 1.806 |
Het ministerie van Buitenlandse Zaken | 22 | ||||||
Overig | 239 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 |
Totaal | 2.419 | 3.005 | 3.005 | 3.005 | 3.372 | 3.372 | 3.372 |
Toelichting
• Het KNMI ontvangt een vergoeding van het Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu (RIVM) voor de levering van luchtkwaliteitsverwachtingen.
• De bijdrage van het Ministerie van Defensie is vooral voor onderhoud en beheer van de meetinfrastructuur.
• De bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat betreft dienstverlening op seismologisch en klimatologisch gebied. Vanaf 2023 komt daar dienstverlening op het gebied van Space Weather (€ 0,4 miljoen) bij.
Omzet derden
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengsten luchtvaart | 8.897 | 13.772 | 14.272 | 14.272 | 14.272 | 14.272 | 14.272 |
Projecten extern gefinancierd | 14.141 | 12.273 | 13.773 | 13.773 | 13.773 | 13.773 | 13.773 |
Dataverstrekkingen en licenties | 644 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 | 650 |
Overige opbrengsten | 1.930 | 1.540 | 1.838 | 1.852 | 1.852 | 1.852 | 1.852 |
Totaal | 25.612 | 28.235 | 30.533 | 30.547 | 30.547 | 30.547 | 30.547 |
Toelichting
• Opbrengsten luchtvaart zijn inkomsten uit een drietal tarieven die via Eurocontrol of LVNL bij luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht. De verhoging van € 5 miljoen vanaf 2020 betreft een stijging door het aangaan van een nieuw contract per 1 januari 2020.
• Projecten extern gefinancierd bestaat uit gelden van de Europese Unie, ESA/ESTEC (bv. Copernicus Sentinel-2 Misson Performance Centre), EUMETSAT (bv. Ocean and Sea Ice Satellite Application Facilities), ECMWF (bv. Copernicus Atmosphere Monitoring Service projecten), Universiteiten en NSO (bv. Ozon Monitoring Instruments en Ruisdeal Observatory) ter financiering van onderzoeksprojecten in de meteorologie en seismologie.
• De opbrengsten dataverstrekking en licenties bestaan uit ontvangsten van voornamelijk weerproviders voor door het KNMI aan hen geleverde meteorologische data.
• De overige opbrengsten betreffen met name lopende contracten met derden (zoals bijvoorbeeld NAM en Havenbedrijven).
Bijzondere Baten
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT-Migratie | 2.500 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
I-Strategie | 1.250 | 2.084 | 2.084 | 2.083 | 2.084 | 2.084 | |
Terugbetaling EU | ‒ 724 | ||||||
Totaal | ‒ 724 | 5.203 | 5.794 | 5.305 | 4.991 | 4.916 | 5.009 |
Toelichting
In lijn met de rijksbegrotingsvoorschriften is een aandeel van de omzet moederdepartement overgeheveld naar de post bijzondere baten. In de specificatie is aangegeven voor welke projecten dit het geval is. Het betreffen de ontvangen middelen voor de verbetering van en transformatie van de informatievoorziening. Deze projecten dragen voor een belangrijk deel direct bij aan de diensten van het KNMI, maar zijn niet opgenomen in de kostprijzen hiervan.
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte's | 357 | 381 | 400 | 411 | 411 | 396 | 375 |
Eigen personeelskosten | 32.135 | 35.301 | 37.034 | 38.009 | 38.009 | 36.576 | 34.640 |
Inhuur | 3.611 | 3.036 | 3.679 | 3.320 | 3.320 | 3.202 | 2.628 |
Overige personele kosten | 150 | 158 | 166 | 170 | 170 | 243 | 279 |
De tijdelijke stijging van het aantal fte’s wordt veroorzaakt door extra benodigde capaciteit in het kader van het verder uitvoeren van de projecten I-strategie, EWC en extra taken voor de luchtvaart voortvloeiend uit het nieuwe contract per 1 januari 2020. Na afloop van het EWC project (2024/2025) nemen de kosten en het aantal fte’s weer af door een combinatie van natuurlijk verloop en afloop van tijdelijke contracten.
Materiële kosten
De materiële uitgaven omvatten onder andere ICT, huisvesting, communicatie en contributies.
Apparaat ICT
De kosten bestaan met name uit uitbestede kosten voor netwerk- en werkplekvoorzieningen.
Apparaat SSO
Deze kosten nemen vanaf 2022 af als gevolg van een geplande afstoting van gehuurde ruimten.
Overige materiële kosten
Dit zijn voor een belangrijk deel kosten voor uitbesteding van werkzaamheden (specifieke ICT, diverse subsidieprojecten), facilitaire dienstverlening, onderhoud, communicatie en internationale contributies.
De stijging ten opzichte van de voorgaande begroting wordt met name veroorzaakt door het nieuwe luchtvaartcontract (€ 1,5 miljoen), masterplan De Bilt (€ 1,4 miljoen), Geoweb (€ 0,8 miljoen) en subsidieprojecten (€ 0,5 miljoen). Daarnaast door een verschuiving van personele kosten. Dit betreft I-strategie (€ 0,5 miljoen) en EWC (€ 0,3 miljoen).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten betreffen voornamelijk de afschrijvingskosten voor ICT-apparatuur (Rekenserver en Massa opslagsysteem) en waarneemapparatuur (regenradars, wolkenradars en een veelheid aan sensoren).
Overige kosten – Aardobservatie
Dit betreft volledig de contributie aan de internationale organisatie EUMETSAT. EUMETSAT ontwikkelt en exploiteert Europese meteorologische satellieten.
Kasstroomoverzicht over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000) | 2025 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 13.501 | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari + stand depositorekening | 13.112 | 14.112 | 5.430 | 4.846 | 9.157 | 11.275 | |
2a. | Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 2.502 | ||||||
2b. | Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 4.375 | 4.161 | 5.702 | 7.588 | 4.116 | 4.392 | ‒ 1.183 |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 1.951 | ‒ 11.326 | ‒ 4.058 | ‒ 750 | 0 | 0 | ‒ 2.500 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | ‒ 1.017 | ‒ 5.330 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | 0 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | ‒ 44 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.500 |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.061 | ‒ 5.330 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | 0 |
4a. | Eenmalige uitkeringen aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 0 | ‒ 2.451 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 1.689 | ‒ 1.817 | ‒ 2.528 | ‒ 2.828 | ‒ 2.298 | ‒ 2.165 | 2.500 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 1.026 | 5.330 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 49 |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 363 | 3.813 | 272 | ‒ 28 | 502 | 335 | 12.368 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 14.112 | 5.430 | 4.846 | 9.157 | 11.275 | 13.501 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en vooruit ontvangen bedragen. De grote uitgaven operationele kasstroom in 2020 worden vooral veroorzaakt door vertraagde en lagere ontvangsten van de luchtvaartsector als gevolg van de coronacrisis (€ 5,8 miljoen) en door een daling van de vooruitontvangen bedragen (€ 4,3 miljoen). De uitgaven in 2021 hebben betrekking op aardobservatie (€ 2 miljoen), op een verdere afname van de vooruitontvangen bedragen (€ 1,3 miljoen) en lagere afdrachten luchtvaart (€ 1,3 miljoen).
Investeringskasstroom
Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen met een afschrijvingstermijn van 3 jaar of langer. Voor 2020 en latere jaren betreft het vooral investeringen in waarneemapparatuur. De aflossingen betreffen de reguliere aflossingen op de reeds afgesloten leningen en de aflossingen op nog af te sluiten leningen.
Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- percentage overhead (*) | 100 | 100 | 98 | 98 | 97 | 97 | 98 |
- fte's overhead/indirect | 92 | 105 | 104 | 104 | 99 | 99 | 99 |
Tarieven/uur | 106 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 |
Omzet per produktgroep | |||||||
- Meteorologie | 61.975 | 68.878 | 72.455 | 72.045 | 72.224 | 71.137 | 66.804 |
- Seismologie | 3.048 | 2.727 | 2.901 | 2.442 | 2.443 | 2.443 | 2.443 |
- Aardobservatie | 20.927 | 21.198 | 16.720 | 17.384 | 10.596 | 11.666 | 14.669 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 357 | 381 | 400 | 411 | 411 | 396 | 375 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 1% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Algemene weersverwachtingen en adviezen | |||||||
- afwijking min.temperatuur (°C) | 0,31 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
- afwijking max.temperatuur (°C) | ‒ 0,41 | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) | ABS (<0,5) |
- gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s) | 0,13 | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) | ABS (<1,0) |
Maritieme verwachtingen | |||||||
– tijdigheid marifoonbericht (%) | 99,5 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 99 | > 100 |
Toelichting
• De (tijdelijke) stijging van het aantal fte’s overhead/indirect wordt vooral veroorzaakt door een stijging van het aantal begrote uren verbetering van de weerkamer (m.n. Geoweb).
• De tarieven per uur stijgen vooral door de gestegen loonkosten (cao en stijging sociale lasten). Hiervoor is vanuit het moederdepartement een compensatie ontvangen.
• De omzet voor de productgroep Meteorologie stijgt enerzijds door toevoegen van extra middelen voor EWC en de I-strategie en anderzijds door extra taken en opbrengsten luchtvaart. Zie ook de toelichting bij de omzet moederdepartement.
• Ook het aantal fte’s stijgt vanaf 2020 vooral door uitvoeren van de projecten I-strategie en EWC en door de extra taken voor de luchtvaart. Zie ook de toelichting bij de personeelskosten.