Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Evaluatie- en overig onderzoek

In het kader van operatie Inzicht in Kwaliteit van het kabinet wordt het gebruikelijke overzicht met een planning van beleidsdoorlichtingen omgevormd tot een Strategische Evaluatie Agenda (SEA). 2021 betreft een overgangs- en leerjaar met de SEA waardoor de agenda een eerste uitwerking betreft en waarbij ook nog een enkele traditionele beleidsdoorlichting zal worden uitgevoerd. De overgang naar een SEA is nader toegelicht in de beleidsagenda, onderdeel ‘Strategische Evaluatieagenda en beleidsdoorlichtingen’.

In deze ‘Bijlage evaluatie- en overig onderzoek’ worden de beleidsthema’s in de SEA toegelicht en nader uitgewerkt met onderliggende sector-/instrumentevaluaties.

Aanvullend volgt een overzicht met de meerjarenplanning van overige evaluaties, waarbij RVO regulier meeloopt in de evaluaties van (subsidie)regelingen die RVO voor EZK uitvoert. In 2021 vindt tevens een agentschapsdoorlichting van RVO plaats.

Strategische Evaluatie Agenda (SEA)

De SEA is gericht op onderstaande beleidsthema’s die het merendeel van de EZK-begroting afdekken. Hierbij is met name ingegaan op onderdelen waar geen recente beleidsdoorlichting of ander integraal onderzoek is ingepland/uitgevoerd en waar behoefte is aan nader inzicht. Deels gaat het om het verbeteren van methoden van onderzoek en opzetten van monitors en deels om het verkrijgen van inzicht in effecten van belangrijke beleidsmaatregelen. In de evaluatiebijlage wordt toegelicht welke onderliggende evaluatieplanning hiermee samenhangt.

Tabel 98 Strategische Evaluatie Agenda: nader uitgewerkt

Thema/subthema

Type onderzoek

Afronding

Artikel

Toelichting

Monitor Coronamaatregelen ter ondersteuning bedrijfsleven

Ex-durante

2020

2 en 3

Opzetten monitor om inzicht te krijgen in gebruikers van steunmaatregelen en een traject om de databronnen op microniveau van alle ondersteuningsmaatregelen voor bedrijven te koppelen aan het ABR van het CBS voor impact-analyses (B&I, RvO, CBS). Voor eerste resultaten:

    

zie: Monitor Coronamaatregelen

    

Deze data-infrastructuur biedt de basis voor een evaluatie van het noodpakket (verwacht in 2021), waarvan betrokken departementen (FIN, SZW en EZK) gebruik kunnen maken.

Expertcommissie evaluatiemethoden (Theeuwes 2.0)

Overig: Ontwikkeling evaluatie-aanpak

2021

1/2/3/4

Als vervolg op de aanbevelingen van de beleidsdoorlichting van het bedrijvenbeleid. Onderzoek staat in het teken van een doorontwikkeling en aanvulling van bestaande evaluatiepraktijk met evaluatieaanpakken die kunnen worden benut voor systeem- en transitie-evaluaties, zoals het missiegedreven innovatiebeleid (inclusief de bijdrage hieraan van de topsectoren) en het CO2-reductiebeleid.

Toelichting Expertcommissie evaluatiemethoden:

In 2012 verscheen het eindrapport van de expertcommissie onder leiding van wijlen prof. Jules Theeuwes. De commissie, ingesteld op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken, verzamelde Nederlandse evaluatie-experts en adviseerde het departement over de vraag op welke wijze en met welke concrete evaluatiemethoden de instrumenten van het Nederlandse innovatie- en bedrijvenbeleid het beste konden worden geëvalueerd.1

De afgelopen 8 jaar zijn de aanbevelingen van de commissie Theeuwes de leidraad geweest bij alle evaluaties die bij EZK zijn uitgevoerd in het kader van het bedrijvenbeleid.2

Onlangs verscheen een geactualiseerd overzicht van alle uitgevoerde evaluaties (2014-2019) als onderdeel van een integrale beleidsdoorlichting van het bedrijvenbeleid. De Theeuwes-aanpak heeft de evaluatiepraktijk bij EZK aanzienlijk vooruit geholpen, maar ook bleek, zoals de commissie zelf al had voorzien, dat de aanpak niet voor alle types van beleidsinterventies feitelijk toepasbaar is.3

Voor instrumentevaluaties (met één interventie, één gebruiker en één helder omschreven en meetbaar doel) is de aanpak een deugdelijke evaluatiestandaard en zijn -onder voorwaarden- kwantitatieve methoden toepasbaar. Echter, voor systeemevaluaties en transitievraagstukken ontbreekt echter een dergelijke «gouden» standaard en staat de methodeontwikkeling, ook internationaal, nog in de kinderschoenen. Met de evaluatie van de topsectorenaanpak is daarmee door EZK een begin gemaakt, maar er is behoefte aan de ontwikkeling van een nieuwe (internationale) evaluatiestandaard voor dit type van evaluaties.4

 

De hierboven genoemde expert commissie wordt gevraagd:

* Een visie te ontwikkelen op de hierboven geschetste evaluatiepraktijk en -strategie van EZK.

* Een overzicht te bieden van de wetenschappelijk beschikbare evaluatiemethodieken voor uiteenlopende beleidsvraagstukken in het innovatiebeleid (actoren, netwerken, systemen, transities, publieke belangen). Het betreft hier zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden (of een slimme combinatie daarvan) waarmee betrouwbaar de effectiviteit van beleid inzichtelijk kan worden gemaakt. Daarbij wordt gevraagd ook aandacht te besteden aan de rol van monitoring bij evaluatie en aan de legitimiteit van overheidsingrijpen (marktfalen, systeemfalen en transitiefalen).

* Advies te geven voor een concrete evaluatie-aanpak bij in ieder geval de volgende beleidsinterventies (voorlopige groslijst):

-       Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid;

-       Transitieprogramma verduurzaming energie-intensieve industrie;

-       Evaluatie van het CO2-reductiebeleid (Klimaatbeleid).

Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid

Ex-durante

Eerste resultaten in 2021

2

Betreft opzet monitoring en effectmeting.

Toelichting Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid:

De Monitoring en effectmeting (M&E) van het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid is in opbouw. Op deze wijze zullen eerste data verzameld worden. Dit kan later input vormen voor de evaluatie-aanpak die nog in de hiervoor genoemde expertcommissie nader uitgewerkt dient te worden.

Monitor Klimaatbeleid

Ex-durante

2020 e.v.

2 en 4

Bij de Klimaatnota verschijnt in 2020 voor het eerst de Monitor Klimaatbeleid. Deze Monitor moet een objectief inzicht bieden, zowel kwalitatief als kwantitatief, in de voortgang van het beleid in het Klimaatplan (dat voor een belangrijk deel is bepaald door het Klimaatakkoord).

SDE++

Ex-post

2023

4

Bij de SDE++ staat het doel van 49 procent emissiereductie in 2030 en kosteneffectiviteit om dit doel te bereiken centraal. De SDE++ is het belangrijkste subsidie-instrument om dit klimaatdoel te halen.

Beleidsdoorlichting Klimaatbeleid

Synthese

2024

4

De Klimaatwet bepaalt dat iedere vijf jaar een herijking van de opgave plaatsvindt. Deze opgavegerichte doorlichting is een syntheseonderzoek van meerdere instrumentenevaluaties van betrokken departementen. Het brengt de samenhang tussen de instrumentenevaluaties in beeld en zal antwoord geven op evaluatievragen op systeemniveau. Jaarlijks wordt bij de Klimaatnota gerapporteerd over de voortgang van voor het Klimaatbeleid relevante evaluaties. In 2021 zal binnen de Operatie Inzicht in Kwaliteit nader worden uitgewerkt op welke evaluatievragen de integrale evaluatie zich in 2024 zal richten. Hierover wordt de Tweede Kamer bij de Klimaatnota in 2021 geïnformeerd.

Toelichting Integrale doorlichting Klimaatbeleid:

De Monitoring & Evaluatie van het Klimaatbeleid loopt mee als pilot in de operatie Inzicht in Kwaliteit om het Rijksbrede belang te benadrukken, én een buitenboordmotor te hebben die nodig is om de komende jaren te komen tot een lerende evaluatiestructuur die beleid voorziet van resultaten op het moment dat de vaste momenten in de beleidscyclus (Klimaatwet, INEK) daarom vragen.

In het Klimaatplan is opgenomen dat het kabinet een evaluatieplan voor het klimaatbeleid ontwikkelt. De (opbouw van de) monitor en de beleidstheorie daarachter, vormen de basis voor de integrale evaluatie. De evaluatie is een synthese onderzoek en zal samenhang brengen in de evaluaties van instrumenten die in het klimaatbeleid een rol spelen en uitgevoerd worden door de verschillende departementen en daarnaast antwoord geven op evaluatievragen op systeemniveau. Beoogd is dat voorafgaand aan het nieuwe Klimaatplan in 2024 een inhoudelijke doorlichting van het Klimaatbeleid kan plaatsvinden, waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van afzonderlijke evaluaties in voorafgaande jaren. Reeds geplande relevante evaluaties in sectoren Gebouwde Omgeving, Landbouw & Landgebruik en Mobiliteit zijn weergegeven op de SEA’s/evaluatieplanningen van respectievelijk BZK, LNV en IenW. De relevante evaluaties op de begroting van EZK zijn:

Instrumentevaluaties sector Elektriciteit en Industrie:

    

-       Fiscale regelingen Energiebelasting

Ex-post

2021

4

In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw.

-       Evaluatie SDE+

Ex-post

2021

4

 

-       Evaluatie TSE-Mooi/DEI+/HER

Ex-post

2022

4

 

-       Evaluatie Energie Investeringsaftrek (EIA)

Ex-post

2023

4

In samenwerking met FIN; EZK heeft het voortouw.

-       Evaluatie SDE++

Ex-post

2023

4

 

-       Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE)

Ex-post

2026

4

 

-       Sectorevaluatie CO2-reductieaanpak energie-intensieve Industrie

Ex-ante

2021

2 en 4

Hierbij wordt aangesloten bij een door de OECD uit te voeren onderzoek in 2020 / 21 voor EZK en DG Reform van de Europese Commissie naar het Nederlandse CO2- reductiebeleid voor de Nederlandse industrie (informele ex-ante beleidsdoorlichting).

-       Evaluatie minimumprijs elektriciteitssector5

Ex-post

n.t.b.

4

In samenwerking met FIN; EZK heeft het voortouw.

-       Evaluatie nationale CO2-heffing industrie6

Ex-post

2024

2 en 4

In samenwerking met FIN; EZK heeft het voortouw.

Evaluaties van herziening in regelgevend kader (o.a. Energiewet en Warmtewet)

Synthese

2027

4

Betreft synthese van evaluaties van gewijzigde Elektriciteit- en gaswet en Warmtewet.

Toelichting Evaluaties herziening regelgevend kader:

Voor de zomer van 2020 zal de nieuwe Energiewet (wetsvoorstel tot wijziging van de Elektriciteit en Gaswet) ter consultatie worden voorgelegd. Deze wet zal naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar na inwerkingtreding (ca. 2022) geëvalueerd worden. Dit zal waarschijnlijk in 2027 gebeuren. Ook de wijziging van de Warmtewet (Warmtewet 2.0) zal op zijn vroegst op 1 januari 2022 in werking treden. Deze wet zal net als de Energiewet naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar na inwerkingtreding geëvalueerd worden, dus op zijn vroegst in 2027.

Evaluatie Energiewet

Ex-post

2027

4

 

Evaluatie Warmtewet

Ex-post

2027

4

 

Studiegroep Invulling Klimaatopgave Green Deal

Ex-ante/Ex-durante

2020

4

Ambtelijke studiegroep die vanuit een brede blik analyseert wat de gevolgen van een aangescherpte Europese reductiedoelstelling is voor 2030 en wat vanuit Nederland mogelijke strategieën zijn om hier invulling aan te geven.

1

2

Zie

3

Beleidsdoorlichting artikelen 2 en 3 van de EZK-begroting. Doeltreffendheid en doelmatigheid instrumenten bedrijvenbeleid: Een overzicht op basis van de meest recente evaluaties (zie Kamerstuk – bijlage Innovatieve Samenleving).

4

Zie: .

5

Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen.

6

Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen en in 2021 in werking treedt.

In aansluiting op voorgaande beleidsthema’s zijn ook de volgende Interdepartementale Beleidsonderzoeken (IBO’s) van belang:

  • IBO Financiering Energietransitie: start najaar 2020 (gericht op betaalbaarheid).

  • IBO Ruimtelijke Ordening: start najaar 2020 (gericht op interactie tussen energiebeleid en het ruimtelijk domein).

Meerjarenplanning van overige geplande evaluaties per artikel

Tabel 99 Artikel 1 Goed functionerende economie en markten

Soort onderzoek

Titel/onderwerp

Start

Afronding

Vindplaats

1. Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

1a. Beleidsdoorlichtingen

    
 

Goed functionerende economie en markten

2020

2021

 

1b. Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

 

Evaluatie van de aangewezen instanties metrologiewet

2024

2024

 
 

Evaluatie van de instellingen onder de waarborgwet

2022

2022

 
 

Raad voor Accreditatie

2020

2020

 
 

Autoriteit Consument en Markt (ACM)

2019

2020

 
 

Cyberweerbaarheid

2020

2020

 
 

Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)

2022

2022

 
 

De doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS

2021

2021

 
 

Adviesgroep Gids Proportionaliteit

2019

2020

 

2. Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

2a. MKBA's

    
     

2b. Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

     

3. Overig onderzoek

    
 

Agentschap Telecom

2019

2020

De doorlichting is gestart. Verwachte oplevering in 2020.

Tabel 100 Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Soort onderzoek

Titel/onderwerp

Start

Afronding

Vindplaats

1. Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

1a. Beleidsdoorlichtingen

    
 

Doorlichting artikel 21

2019

2020

Kamerstuk 32 359, nr. 4 – bijlage Innovatieve Samenleving

1b. Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

 

Eureka / Eurostars / JTI’s

2019

2020

Kamerstuk 21501-07-1711

 

Ruimtevaart

2022

2023

 
 

Intellectueel Eigendomsbeleid

2022

2023

 
 

BMKB

2021

2021

 
 

Garantiefaciliteit Ondernemersfinanciering

2020

2020

Is uitgesteld naar 2020.

 

Groene Groei

2019

2020

Kamerstuk 33 043, nr. 103

 

Toerisme / NBTC

2024

2024

 
 

WBSO

2023

2024

 
 

Evaluatie NFIA

2019

2020

Kamerstuk 32 637, nr. 415

 

Fiscale regelingen gericht op bedrijfsopvolging

2020

2021

 
 

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

2021

2021

 
 

Regeldruk

2021

2021

 
 

PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)

2021

2021

 
 

Innovatieprestatiecontracten (IPC)

2021

2021

 
 

NWO-TTW

2020

2020

 
 

Fiscale regelingen startups

2020

2021

 
 

Evaluatie MIT

2021

2022

 
 

Toegepast onderzoek; TO2-instellingen (TNO, Deltares, Marin, NLR, ECN, Wageningen Research)

2020

2021

 
 

Evaluatie subsidieregeling Instituten voor toegepast onderzoek (TO2-regeling)

2022

2022

 
 

Microkredieten

2020

2021

 
 

Ondernemerspleinen / KVK

2022

2023

 
 

Digitale agenda / ICT-beleid

2022

2022

 
 

Evaluatie Rijkscofinanciering EFRO/Interreg (2014-2020)

2023

2024

 
 

Fiscale ondernemerschapsregelingen

2021

2022

 
 

Innovatiebox

2023

2023

 
 

Groeifaciliteit

2023

2023

 

2. Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

2a. MKBA's

    
     

2b. Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

     

3. Overig onderzoek

    
 

Agentschapsdoorlichting RVO2

2020

2021

 
 

Evaluatie Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid

2022

2023

 
 

SBIR

2023

2024

 
1

Omdat het beleid onder artikel 2 met de taakopdracht «Innovatieve Samenleving» meeliep in de «Brede Maatschappelijke Heroverwegingen», waarin de RPE-vragen 11 t/m 14 zijn beantwoord, kwam de geplande reguliere beleidsdoorlichting in 2020 te vervallen.

2

Dit is ook van toepassing voor bijdragen aan RVO op de artikelen 1, 3, 4 en 5.

Tabel 101 Artikel 3 Toekomstfonds

Soort onderzoek

Titel/onderwerp

Start

Afronding

Vindplaats

1. Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

1a. Beleidsdoorlichtingen

    
 

Doorlichting artikel 31

2019

2020

Kamerstuk 32 359, nr. 4 – bijlage Innovatieve Samenleving

1b. Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

 

Fundamenteel en toegepast onderzoek

2021

2021

 
 

Innovatiekrediet

2023

2023

 
 

Seed Capital regeling

2023

2023

 
 

Dutch Venture Initiative

2023

2023

 
 

Vroege Fase Financiering

2023

2023

 

2. Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

2a. MKBA's

    
     

2b. Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

     

3. Overig onderzoek

     
1

Omdat het beleid onder artikel 3 met de taakopdracht «Innovatieve Samenleving» meeliep in de «Brede Maatschappelijke Heroverwegingen», waarin de RPE-vragen 11 t/m 14 zijn beantwoord, kwam de geplande reguliere beleidsdoorlichting in 2020 te vervallen.

Tabel 102 Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

Soort onderzoek

Titel/onderwerp

Start

Afronding

Vindplaats

1. Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

1a. Beleidsdoorlichtingen

    
 

Beleidsdoorlichting Klimaatbeleid1

2023

2024

zie SEA

1b. Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

 

Subsidieregeling energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS)

2020

2020

 
 

Evaluatie N-1 (Besluit uitvalsituaties hoogspanningsnet)

2022

2022

 
 

Evaluatie totstandkoming toetsing Investeringsplannen landelijke netbeheerders

2021

2022

 

2. Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

2a. MKBA's

    
     

2b. Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

     

3. Overig onderzoek

 

Derde structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV III)

2017

2020

Kamerstuk 31 239, nr. 317

 

Tussenevaluatie Regeling Duurzame Scheepsbouw

2023

2023

 
 

Evaluatie Besluit experiment afwijken van de Elektriciteitswet 1998 voor decentrale opwekking van duurzame elektriciteit

2019

2020

 
 

Voortzetting gaswinning uit kleine velden op zee en op land

2020

2020

 
1

De opzet van een evaluatiestructuur voor het (nationaal) klimaatbeleid in het kader van de Operatie Inzicht in Kwaliteit komt in de plaats van de geplande beleidsdoorlichting van artikel 4 in 2021 (zie: Kamerstuk 31 865, nr. 126).

Tabel 103 Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief

Soort onderzoek

Titel/onderwerp

Start

Afronding

Vindplaats

1. Ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

1a. Beleidsdoorlichtingen

    
 

Artikel 51

 

n.v.t.

 

1b. Ander ex-post onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

 

Waardevermeerderingsregeling i.c.m. schademeldingen

2022

2022

Regeling loopt nog; evaluatie doorschuiven naar 2022.

 

Evaluatie Tijdelijke wet Groningen (inclusief Instituut Mijnbouwschade Groningen)

2022

2022

 
 

Evaluatie scholenprogramma

 

n.v.t.

Oktober 2019 overgeheveld naar BZK (uitvoering loopt nog).

 

Regeling energiebesparing woningen bouwkundig versterkingsprogramma Groningenveld

 

n.v.t.

Oktober 2019 overgeheveld naar BZK (uitvoering net gestart).

2. Ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van beleid

2a. MKBA's

    
     

2b. Ander ex-ante onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid

     

3. Overig onderzoek

     
1

Voor artikel 5 staat in 2021 een parlementaire enquête gaswinning Groningen in de planning waarmee de geplande beleidsdoorlichting komt te vervallen.

Licence