Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ‒ 540.904 | 0 | ‒ 540.904 | 25.351 | ‒ 515.553 | 7.646 | 2.916 | 2.285 | 830 |
Uitgaven | 27.997 | 0 | 27.997 | 25.551 | 53.548 | 7.646 | 2.916 | 2.285 | 830 |
Bekostiging | 5.462 | 0 | 5.462 | 2.746 | 8.208 | 1.440 | 1.560 | 1.230 | 1.230 |
Accountantskamer | 1.376 | 0 | 1.376 | 0 | 1.376 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muntcirculatie | 3.787 | 0 | 3.787 | 746 | 4.533 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMVO convenanten | 57 | 0 | 57 | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 242 | 0 | 242 | 2.000 | 2.242 | 1.440 | 1.560 | 1.230 | 1.230 |
Opdrachten | 9.421 | 0 | 9.421 | 25.780 | 35.201 | 3.336 | 1.586 | 1.285 | ‒ 170 |
Wijzer in geldzaken | 1.698 | 0 | 1.698 | 0 | 1.698 | 1.455 | 1.455 | 1.455 | 0 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 0 | 4.600 | 400 | 5.000 | 301 | 301 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten SRH | 1.500 | 0 | 1.500 | ‒ 500 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 0 | 0 | 650 | 650 | 750 | 0 | 0 | 0 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 23.250 | 23.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 1.623 | 0 | 1.623 | 1.530 | 3.153 | ‒ 170 | ‒ 170 | ‒ 170 | ‒ 170 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 10.935 | 0 | 10.935 | ‒ 2.975 | 7.960 | 3.870 | 770 | 770 | 770 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 705 | 0 | 705 | 0 | 705 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.003 | 0 | 2.003 | 0 | 2.003 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF | 460 | 0 | 460 | ‒ 450 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage PSD II | 558 | 0 | 558 | ‒ 195 | 363 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage FEC | 2.954 | 0 | 2.954 | 770 | 3.724 | 770 | 770 | 770 | 770 |
Overig | 4.255 | 0 | 4.255 | ‒ 3.100 | 1.155 | 3.100 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.625 | 0 | 1.625 | 0 | 1.625 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 625 | 0 | 625 | 0 | 625 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 554 | 0 | 554 | 0 | 554 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IASB | 420 | 0 | 420 | 0 | 420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Caribean) Financial Action Task Force | 134 | 0 | 134 | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 9.705 | 0 | 9.705 | 24.440 | 34.145 | 1.009 | 2.759 | 1.455 | 0 |
Bekostiging | 2.000 | 0 | 2.000 | 746 | 2.746 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 0 | 2.000 | 746 | 2.746 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.455 | 0 | 1.455 | 23.250 | 24.705 | 1.455 | 1.455 | 1.455 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 1.455 | 1.455 | 1.455 | 0 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 23.250 | 23.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 6.250 | 0 | 6.250 | 444 | 6.694 | ‒ 446 | 1.304 | 0 | 0 |
Overig | 6.250 | 0 | 6.250 | 444 | 6.694 | ‒ 446 | 1304 | 0 | 0 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | ‒ 540.904 | 0 | ‒ 540.904 | 25.351 | ‒ 515.553 | 7.646 | 2.916 | 2.285 | 830 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 568.901 | 0 | ‒ 568.901 | ‒ 200 | ‒ 569.101 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie WAKO (kernongevallen) | ‒ 568.901 | 0 | ‒ 568.901 | 0 | ‒ 568.901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie DGS BES | 0 | 0 | 0 | ‒ 200 | ‒ 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 27.997 | 0 | 27.997 | 25.551 | 53.548 | 7.646 | 2.916 | 2.285 | 830 |
Muntcirculatie | 3.787 | 0 | 3.787 | 746 | 4.533 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 0 | 4.600 | 400 | 5.000 | 301 | 301 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.003 | 0 | 2.003 | 0 | 2.003 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage FEC | 2.954 | 0 | 2.954 | 770 | 3.724 | 770 | 770 | 770 | 770 |
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 23.250 | 23.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omwisselen Oekraïense hryvnia | 0 | 0 | 0 | 450 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 14.653 | 0 | 14.653 | ‒ 65 | 14.588 | 6.575 | 1.845 | 1.515 | 60 |
Toelichting
Verplichtingen
Overige verplichtingen
Conform de raadsaanbeveling van de Europese Commissie wordt er een regeling opgezet voor Oekraïense ontheemden om contante Oekraïense valuta (hryvnia's) om te kunnen wisselen voor euro's. Om de regeling in Nederland in werking te kunnen laten treden is naar verwachting een bedrag oplopend tot maximaal € 23,3 mln. nodig om de valuta te kunnen opkopen. Hier staat tegenover dat deze valuta verkocht zullen worden (zie 'Ontvangsten').
Volgens de raadsaanbeveling dienen geen transactiekosten in rekening te worden gebracht. De uitvoeringskosten, onder andere transactiekosten en verwerkingskosten, worden geschat op € 0,4 mln. De uitgaven worden generaal gedekt.
Uitgaven
Bekostiging
De raming van de uitgaven stijgt in 2022 met € 2 mln., met name vanwege een herijking van de uitvoeringstoets 'verbod op cashbetalingen boven € 3.000'. Uit de herijking blijkt dat er extra toezichtscapaciteit en daarmee extra budget nodig is om het huidige rakingspercentage van het toezicht (0,93%) te realiseren. Het verbod op contante betalingen vloeit voort uit het plan van aanpak witwassen dat het kabinet op 30 juni 2019 aan de Tweede Kamer heeft gezonden14. Deze middelen worden beschikbaar gesteld aan de Belastingdienst, die het toezicht uitvoert.
Opdrachten
De raming van de uitgaven voor opdrachten stijgt, met name door de oprichting van een projectteam in het kader van mogelijke kandidatuur voor de Anti-Money Laundering Authority (AMLA, € 1,7 mln.). Op 20 juli 2021 heeft de Europese Commissie een wetgevingspakket met anti-witwasmaatregelen gepubliceerd, onderdeel hiervan is de oprichting van AMLA. De helft van de uitgaven worden gedekt vanuit de Financiënbegroting, de andere helft vanuit de HGIS-middelen (Homogene Groep Internationale Samenwerking).
Naar verwachting is een bedrag oplopend tot maximaal € 23,7 mln. nodig om een regeling op te zetten voor Oekraïense ontheemden om contante Oekraïense valuta (hryvnia's) om te kunnen wisselen voor euro's. Zie ook de toelichting onder 'Verplichtingen'.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
De initiële vulling van het Ultimate Beneficial Owners (UBO) register kost meer tijd dan aanvankelijk verwacht. Hierdoor vallen kosten later en worden middelen vanuit 2022 via een kasschuif (€ 3,1 mln.) doorgeschoven naar 2023.
Ontvangsten
Opdrachten
Na omwisseling van de contante Oekraïense valuta (hryvnia's) zal, zodra de situatie dit toelaat, de valuta worden omgewisseld door DNB bij de nationale centrale bank van Oekraïne. Naar verwachting vloeit een bedrag oplopend tot maximaal € 23,3 mln. terug naar de Staat, afhankelijk van de afspraken die worden gemaakt met de Oekraïense centrale bank.