Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.288.160 | 0 | 3.288.160 | ‒ 13.629 | 3.274.531 | 76.349 | 101.018 | 37.564 | 1.491 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.098.706 | 0 | 3.098.706 | ‒ 13.629 | 3.085.077 | 76.349 | 101.018 | 37.564 | 1.491 |
(1) Apparaatsuitgaven | 2.850.155 | 0 | 2.850.155 | 8.363 | 2.858.518 | 69.992 | 70.516 | 24.141 | ‒ 475 |
Personele uitgaven | 2.392.398 | 0 | 2.392.398 | 51.002 | 2.443.400 | 87.409 | 74.939 | 57.183 | 27.250 |
Eigen personeel | 2.010.149 | 0 | 2.010.149 | 342 | 2.010.491 | 53.293 | 45.073 | 46.221 | 18.963 |
Inhuur externen | 374.109 | 0 | 374.109 | 51.240 | 425.349 | 34.546 | 30.296 | 11.392 | 8.717 |
Overig personeel | 8.140 | 0 | 8.140 | ‒ 580 | 7.560 | ‒ 430 | ‒ 430 | ‒ 430 | ‒ 430 |
Materiële uitgaven | 457.757 | 0 | 457.757 | ‒ 42.639 | 415.118 | ‒ 17.417 | ‒ 4.423 | ‒ 33.042 | ‒ 27.725 |
ICT | 31.591 | 0 | 31.591 | ‒ 6.000 | 25.591 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 | ‒ 6.000 |
Bijdrage aan SSO's | 322.432 | 0 | 322.432 | ‒ 25.609 | 296.823 | 10.325 | 19.195 | ‒ 9.452 | ‒ 14.598 |
Overig materieel | 103.734 | 0 | 103.734 | ‒ 11.030 | 92.704 | ‒ 21.742 | ‒ 17.618 | ‒ 17.590 | ‒ 7.127 |
(2) Programma-uitgaven | 248.551 | 0 | 248.551 | ‒ 21.992 | 226.559 | 6.357 | 30.502 | 13.423 | 1.966 |
Bekostiging | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.950 | 3.200 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 |
Vergoeding proceskosten | 1.250 | 0 | 1.250 | 1.950 | 3.200 | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 |
Garanties | 250 | 0 | 250 | ‒ 89 | 161 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 |
Garantie procesrisico's | 250 | 0 | 250 | ‒ 89 | 161 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 12.089 | 0 | 12.089 | 2.387 | 14.476 | 2.407 | 2.407 | 2.407 | 2.407 |
Waarderingskamer | 2.381 | 0 | 2.381 | ‒ 32 | 2.349 | ‒ 32 | ‒ 32 | ‒ 32 | ‒ 32 |
Kadaster | 2.045 | 0 | 2.045 | 720 | 2.765 | 720 | 720 | 720 | 720 |
Kamer van Koophandel | 430 | 0 | 430 | ‒ 109 | 321 | ‒ 109 | ‒ 109 | ‒ 109 | ‒ 109 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 7.233 | 0 | 7.233 | 1.808 | 9.041 | 1.828 | 1.828 | 1.828 | 1.828 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 453 | 0 | 453 | 7 | 460 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Internationale Douaneraad | 178 | 0 | 178 | 0 | 178 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige internationale organisaties | 275 | 0 | 275 | 7 | 282 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Opdrachten | 374.126 | 0 | 374.126 | ‒ 22.066 | 352.060 | 1.895 | 20.241 | 22.658 | 14.376 |
ICT opdrachten | 318.910 | 0 | 318.910 | ‒ 24.883 | 294.027 | ‒ 4.653 | 13.693 | 16.110 | 7.828 |
Overige opdrachten | 55.216 | 0 | 55.216 | 2.817 | 58.033 | 6.548 | 6.548 | 6.548 | 6.548 |
Bijdrage aan agentschappen | 77.667 | 0 | 77.667 | 2.012 | 79.679 | ‒ 1.060 | ‒ 910 | ‒ 910 | ‒ 1.110 |
Bijdrage Logius | 75.257 | 0 | 75.257 | 3.122 | 78.379 | 50 | 200 | 200 | 0 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.410 | 0 | 2.410 | ‒ 1.110 | 1.300 | ‒ 1.110 | ‒ 1.110 | ‒ 1.110 | ‒ 1.110 |
(Schade)vergoeding | 5.163 | 0 | 5.163 | 13.538 | 18.701 | 23.525 | 23.525 | ‒ 2.413 | ‒ 2.413 |
(Schade)vergoedingen | 5.163 | 0 | 5.163 | 13.538 | 18.701 | 23.525 | 23.525 | ‒ 2.413 | ‒ 2.413 |
Rente | 141.000 | 0 | 141.000 | ‒ 19.731 | 121.269 | ‒ 22.278 | ‒ 16.629 | ‒ 10.187 | ‒ 13.162 |
Belasting- en invorderingsrente | 141.000 | 0 | 141.000 | ‒ 19.731 | 121.269 | ‒ 22.278 | ‒ 16.629 | ‒ 10.187 | ‒ 13.162 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ‒ 363.447 | 0 | ‒ 363.447 | 0 | ‒ 363.447 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerekening uitgaven aan Douane | ‒ 171.745 | 0 | ‒ 171.745 | 0 | ‒ 171.745 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen | ‒ 191.702 | 0 | ‒ 191.702 | 0 | ‒ 191.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten (3) + (4) | 182.389.112 | ‒ 80.000 | 182.309.112 | ‒ 5.029.198 | 177.279.914 | 17.444.306 | 18.109.328 | 22.594.637 | 26.009.771 |
Programma-ontvangsten (3) | 182.296.879 | ‒ 80.000 | 182.216.879 | ‒ 5.052.708 | 177.164.171 | 17.428.130 | 18.094.645 | 22.579.930 | 26.000.064 |
waarvan: Belastingontvangsten | 181.282.055 | ‒ 80.000 | 181.202.055 | ‒ 4.619.977 | 176.582.078 | 17.688.408 | 18.215.274 | 22.631.117 | 26.079.226 |
Bekostiging | 135.644 | 0 | 135.644 | ‒ 128.644 | 7.000 | ‒ 75.051 | ‒ 46.310 | ‒ 17.335 | ‒ 17.335 |
Doorbelasten kosten vervolging | 135.644 | 0 | 135.644 | ‒ 128.644 | 7.000 | ‒ 75.051 | ‒ 46.310 | ‒ 17.335 | ‒ 17.335 |
Rente | 665.616 | 0 | 665.616 | ‒ 242.545 | 423.071 | ‒ 121.642 | ‒ 25.000 | ‒ 1.421 | ‒ 29.422 |
Belasting- en invorderingsrente | 665.616 | 0 | 665.616 | ‒ 242.545 | 423.071 | ‒ 121.642 | ‒ 25.000 | ‒ 1.421 | ‒ 29.422 |
Boetes en schikkingen | 213.564 | 0 | 213.564 | ‒ 61.542 | 152.022 | ‒ 63.585 | ‒ 49.319 | ‒ 32.431 | ‒ 32.405 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 213.564 | 0 | 213.564 | ‒ 61.542 | 152.022 | ‒ 63.585 | ‒ 49.319 | ‒ 32.431 | ‒ 32.405 |
Apparaatsontvangsten (4) | 92.233 | 0 | 92.233 | 23.510 | 115.743 | 16.176 | 14.683 | 14.707 | 9.707 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.288.160 | 0 | 3.288.160 | ‒ 13.629 | 3.274.531 | 76.349 | 101.018 | 37.564 | 1.491 |
waarvan garantieverplichtingen | 405 | 0 | 405 | ‒ 89 | 316 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 | ‒ 89 |
waarvan overige verplichtingen | 3.287.755 | 0 | 3.287.755 | ‒ 13.540 | 3.274.215 | 76.438 | 101.107 | 37.653 | 1.580 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De raming voor de personele uitgaven wordt met € 51 mln. verhoogd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
– € 13 mln. hogere verwachte uitgaven aan externe inhuur in verband met de later dit jaar uit te voeren tegemoetkomingsregeling MSNP. De Tweede Kamer is in maart geïnformeerd over de vormgeving en opties voor uitvoering van de tegemoetkoming9. In juni wordt de Kamer per brief nader geïnformeerd over de verdere contouren van een tegemoetkomingsregeling.
– € 23 mln. hogere personele uitgaven als gevolg van een verschuiving van materieel budget naar personeel budget. Dit betreft kosten voor personele ondersteuning op het domein van de bedrijfsvoering om de sturing en beheersing van de Belastingdienst te verbeteren en voor de wervingscapaciteit en dienstverlening door SSO O&P.
– € 22 mln. hogere personele uitgaven ten behoeve van de uitvoering van fiscale wet- en regelgeving door de Belastingdienst. Hiervoor staan middelen gereserveerd op artikel 10 Nog Onverdeeld, die nu worden overgeheveld naar artikel 1 Belastingen.
– Daarnaast worden een aantal overboekingen gedaan tussen andere artikelen en begrotingen voor de diensten die de Belastingdienst levert en worden enkele herschikkingen gedaan om de uitvoeringskosten MSNP in te kunnen passen.
Materiële uitgaven
De raming voor materiële uitgaven wordt met € 43 mln. verlaagd, met name als gevolg van:
– Een verschuiving van € 23 mln. van materieel naar personeel budget. Dit betreft bedrijfsvoeringskosten die niet onder materiële maar onder personele uitgaven vallen.
– Een verschuiving van € 10 mln. van materieel budget naar personeel budget voor de benodigde extra capaciteit om adequate dienstverlening te kunnen bieden aan ondernemers met betalingsproblemen nadat de invordering na corona weer wordt opgestart.
– Een aantal technische verschuivingen van materieel budget naar andere budgetten op artikel 1 Belastingen naar aanleiding van een herijking.
Opdrachten
De lagere uitgaven van € 22 mln. aan ICT- en overige opdrachten worden met name verklaard door:
– Een kasschuif van € 27 mln. naar latere jaren op ICT-opdrachten naar aanleiding van een herijking van de verwachten uitgaven.
– € 6,5 mln. in te zetten voor het verhogen van de cyberweerbaarheid, dat deels op andere budgetten op artikel 1 Belastingen landt. Het kabinet heeft in het coalitieakkoord doelen gesteld op het terrein van cybersecurity. De Belastingdienst geeft - in lijn met het coalitieakkoord - de noodzakelijke uitwerking om de cyberweerbaarheid te versterken.
– Een aantal technische verschuivingen van budget dat eerder verantwoord werd onder materiële uitgaven.
(Schade)vergoeding
Dit budget wordt met € 14 mln. verhoogd in verband met de verwachte uitgaven in 2022 voor de tegemoetkomingsrgeling MSNP.
Rente
De raming van de renteuitgaven, de renteontvangsten en de boeteontvangsten wordt verlaagd met respectievelijk € 20 mln., € 236 mln. en € 36 mln. vanwege een aangepaste verdeelsleutelsystematiek per 1 januari 2022. Deze aanpassing is aangekondigd bij de startnota10 en is budgetneutraal aangezien er een verhoging van de raming plaatsvindt bij de Sociale Fondsen met dezelfde bedragen. De uitgaven en ontvangsten van de belasting- en invorderingsrente en de boeteontvangsten hangen samen met de heffing van diverse belastingen. Voor de loon- en inkomstenheffing geldt dat deze gecombineerd wordt geheven met premies volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz). Dat betekent dat het totaal van de ontvangsten en uitgaven van de belasting- en invorderingsrente en de boeteontvangsten verdeeld worden tussen de begroting van het ministerie van Financiën en die van de Sociale Fondsen.
Ontvangsten
Bekostiging
De ontvangsten uit het doorbelasten van vervolgingskosten worden € 129 mln. lager geraamd. De belangrijkste oorzaken:
– € 65 mln. lagere verwachte ontvangsten in 2022 naar aanleiding van de aanvullende coronamaatregelen. Om de liquiditeitsproblemen van ondernemers te verlichten, heeft het kabinet het uitstel van betaling van belastingen verlengd tot en met maart 202211. Dit geldt voor de ondernemers die nog openstaande belastingschulden hebben onder het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis.
– € 86 mln. lagere ontvangsten in verband met het project Vervolgingskosten12. Dit project is opgestart omdat belastingplichtigen mogelijk teveel vervolgingskosten hebben betaald, doordat na vermindering van een aanslag de daarbij behorende vervolgingskosten niet altijd zijn verminderd. Om vast te stellen of er sprake is van onterechte vervolgingskosten en om welke bedragen het gaat, moeten de aanslagen opnieuw worden beoordeeld.
Rente
De ontvangstenraming van de belasting- en invorderingsrente is € 243 mln. lager. Dit heeft de volgende oorzaken:
– Een verlaging van € 236 mln. in 2022 vanwege een aangepaste verdeelsleutelsystematiek: zie de toelichting onder 'Verplichtingen en uitgaven'.
– De coronamaatregel13over het verlaagde invorderingsrentepercentage van 0,01% is verlengd van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022. Daarna wordt het percentage per half jaar stapsgewijs teruggebracht naar het oude niveau van 4% voor belastingen. Dit resulteert in een verlaging van geraamde renteontvangsten van € 36 mln.
– Een positieve ramingsbijstelling van € 29 mln. op basis van de realisatiecijfers.
Boetes en schikkingen
De raming van de boeteontvangsten is € 62 mln. lager. Dit heeft de volgende oorzaken:
– Een verlaging van € 36 mln. in 2022 vanwege een aangepaste verdeelsleutelsystematiek: zie de toelichting onder 'Verplichtingen en uitgaven'.
– € 70 mln. lagere verwachte ontvangsten van verzuimboetes in 2022 naar aanleiding van de aanvullende coronamaatregelen. Om de liquiditeitsproblemen van ondernemers te verlichten, heeft het kabinet het uitstel van betaling van belastingen verlengd tot en met 31 maart 2022. Dit geldt voor de ondernemers die nog openstaande belastingschulden hebben onder het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis.
– Een positieve ramingsbijstelling van € 44 mln. op basis van de realisatiecijfers.
Apparaatsontvangsten
De raming van de apparaatsontvangsten is € 24 mln. hoger. als gevolg van aanvullende diensten die de Belastingdienst levert aan andere overheidspartijen waarbij zij de kosten doorberekent. Het gaat met name om diensten op het gebied van huisvesting (zoals voor Domeinen Roerende Zaken) en ICT (zoals videoconferencing en Logius).
Belastingontvangsten
In de Voorjaarsnota 2022 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de Voorjaarsnota en de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Ontwerpbegroting 2022 | Nvw en ISB's | Vastgestelde begroting 2022 na NvW en ISB's (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2022 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 223.125.918 | 0 | 223.125.918 | ‒ 1.384.261 | 221.741.657 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 35.597.115 | 80.000 | 35.677.115 | 2.959.036 | 38.636.151 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 2.540.680 | 0 | 2.540.680 | 256.295 | 2.796.975 |
– /– Afdracht BES-fonds | 42.390 | 0 | 42.390 | 4.926 | 47.316 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 3.663.678 | 0 | 3.663.678 | 15.459 | 3.679.137 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 181.282.055 | ‒ 80.000 | 181.202.055 | ‒ 4.619.977 | 176.582.078 |