Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Vastgestelde begroting (incl. ISB 1+2, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m 5) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.288.160 | 3.297.931 | 112.679 | ‒ 101.075 | 3.309.535 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.098.706 | 3.102.777 | 16.195 | ‒ 46.075 | 3.072.897 |
Apparaatsuitgaven (1) | 2.850.155 | 2.862.618 | 59.729 | ‒ 23.577 | 2.898.770 |
Personele uitgaven | 2.392.398 | 2.447.500 | 78.779 | ‒ 8.310 | 2.517.969 |
Eigen personeel | 2.010.149 | 2.010.491 | 67.940 | 19.458 | 2.097.889 |
Inhuur externen | 374.109 | 429.449 | 10.598 | ‒ 27.768 | 412.279 |
Overig personeel | 8.140 | 7.560 | 241 | 0 | 7.801 |
Materiële uitgaven | 457.757 | 415.118 | ‒ 19.050 | ‒ 15.267 | 380.801 |
ICT | 31.591 | 25.591 | 1.519 | 13.560 | 40.670 |
Bijdrage aan SSO's | 322.432 | 296.823 | ‒ 7.338 | ‒ 42.777 | 246.708 |
Overig materieel | 103.734 | 92.704 | ‒ 13.231 | 13.950 | 93.423 |
Programma-uitgaven (2) | 248.551 | 240.159 | ‒ 43.534 | ‒ 22.498 | 174.127 |
Bekostiging | 1.250 | 3.200 | 51 | 0 | 3.251 |
Vergoeding proceskosten | 1.250 | 3.200 | 51 | 0 | 3.251 |
Garanties | 250 | 161 | 10 | 0 | 171 |
Garantie procesrisico's | 250 | 161 | 10 | 0 | 171 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 12.089 | 14.476 | 495 | 0 | 14.971 |
Waarderingskamer | 2.381 | 2.349 | 97 | 0 | 2.446 |
Kadaster | 2.045 | 2.765 | 84 | 0 | 2.849 |
Kamer van Koophandel | 430 | 321 | 18 | 0 | 339 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 7.233 | 9.041 | 296 | 0 | 9.337 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 453 | 460 | 18 | 3.407 | 3.885 |
Internationale Douaneraad | 178 | 178 | 7 | 0 | 185 |
Overige internationale organisaties | 275 | 282 | 11 | 3.407 | 3.700 |
Opdrachten | 374.126 | 354.560 | 9.285 | ‒ 17.205 | 346.640 |
ICT opdrachten | 318.910 | 294.027 | 4.728 | ‒ 17.205 | 281.550 |
Overige opdrachten | 55.216 | 60.533 | 4.557 | 0 | 65.090 |
Bijdrage aan agentschappen | 77.667 | 79.679 | ‒ 14.824 | 0 | 64.855 |
Bijdrage Logius | 75.257 | 78.379 | ‒ 14.923 | ‒ 2.000 | 61.456 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.410 | 1.300 | 99 | 2.000 | 3.399 |
(Schade)vergoeding | 5.163 | 18.701 | 211 | ‒ 8.700 | 10.212 |
(Schade)vergoedingen | 5.163 | 18.701 | 211 | ‒ 8.700 | 10.212 |
Rente | 141.000 | 132.369 | 0 | 0 | 132.369 |
Belasting- en invorderingsrente | 141.000 | 132.369 | 0 | 0 | 132.369 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ‒ 363.447 | ‒ 363.447 | ‒ 38.780 | 0 | ‒ 402.227 |
Toerekening uitgaven aan Douane | ‒ 171.745 | ‒ 171.745 | ‒ 22.800 | 0 | ‒ 194.545 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen | ‒ 191.702 | ‒ 191.702 | ‒ 15.980 | 0 | ‒ 207.682 |
Ontvangsten (3) + (4) | 182.309.112 | 177.279.914 | 8.029.799 | ‒ 4.600.526 | 180.709.187 |
Programma-ontvangsten (3) | 182.216.879 | 177.164.171 | 8.046.699 | ‒ 4.600.526 | 180.610.344 |
waarvan: Belastingontvangsten | 181.202.055 | 176.582.078 | 7.994.699 | ‒ 4.625.526 | 179.951.251 |
Bekostiging | 135.644 | 7.000 | 0 | 0 | 7.000 |
Doorbelasten kosten vervolging | 135.644 | 7.000 | 0 | 0 | 7.000 |
Rente | 665.616 | 423.071 | 52.000 | 0 | 475.071 |
Belasting- en invorderingsrente | 665.616 | 423.071 | 52.000 | 0 | 475.071 |
Boetes en schikkingen | 213.564 | 152.022 | 0 | 25.000 | 177.022 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 213.564 | 152.022 | 0 | 25.000 | 177.022 |
Apparaatsontvangsten (4) | 92.233 | 115.743 | ‒ 16.900 | 0 | 98.843 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1+2, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m X) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 3.288.160 | 3.297.931 | 112.679 | ‒ 101.075 | 3.309.535 |
waarvan betalingsverplichtingen | 3.287.755 | 3.297.615 | 112.669 | ‒ 101.075 | 3.309.209 |
waarvan garantieverplichtingen | 405 | 316 | 10 | 0 | 326 |
Garantie procesrisico's | 405 | 316 | 10 | 0 | 326 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen vallen in 2022 naar verwachting per saldo € 11,6 mln. hoger uit ten opzichte van de eerste suppletoire begroting. De belangrijkste mutaties:
– Bij de controle van het jaarverslag 2021 heeft de Auditdienst Rijk (ADR) geconstateerd dat verplichtingen ter grootte van € 96,5 mln ten onrechte in het jaar 2021 zijn verantwoord. Deze verplichtingen komen daardoor ten laste van de ruimte in 2022 en de raming van de aan te gane verplichtingen in 2022 wordt daarvoor gecorrigeerd. De mutatie heeft geen effect op de kasraming.
– Het verplichtingenbudget wordt met € 100 mln. naar beneden bijgesteld, aangezien de verplichting voor de mobiliteitskaart al in 2021 is aangegaan en niet in 2022.
– Het verplichtingenbudget wordt met € 45 mln. opgehoogd ten behoeve van het afsluiten van inhuurcontracten, welke nodig zijn voor de opdrachten in 2023.
– Voor de overige € 30 mln. geldt dat de verplichtingen gelijk zijn aan de kasuitgaven. Zie hiervoor de toelichtingen bij de de uitgaven.
Uitgaven
Personele uitgaven
Per saldo stijgen de personele uitgaven naar verwachting met € 70,5 mln. De belangrijkste mutaties:
– Bij de Miljoenennota 2023 is loonbijstelling toegerekend in verband met een stijging in de cao-lonen en de sociale premies (€ 68,5 mln.).
– Lagere verwachte uitgaven van € 30 mln. aan inhuur als gevolg van een krappe arbeidsmarkt.
– Een toename in uitgaven aan eigen personeel van € 17,5 mln. om de bedrijfsvoering binnen de Belastingdienst te versterken, in het bijzonder voor kritische activiteiten zoals personeelsadvisering en werving.
– Voor de inhuur voor het programma Buitengewone Zaken Blauw is € 14 mln. beschikbaar gesteld. Dit programma informeert onder andere mensen over hun registratie in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) en de gevolgen daarvan. Verder is er gestart met een analyse van mogelijke onterechte afwijzingen van verzoeken tot Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (MSNP).
– Gedupeerden zijn ten onrechte afgewezen voor de regeling MSNP, als gevolg van registratie in de FSV. Bij het compenseren van de gedupeerden dient een zorgvuldig proces gevolgd te worden.2 Daarnaast duurt het langer om de impact en het aantal gedupeerden te onderzoeken dan eerder gedacht, waardoor er in 2022 nog geen schadevergoedingen uitgekeerd worden. Hierdoor valt het grootste gedeelte van het beschikbare budget in 2022 vrij, waarvan € 11 mln. aan geraamde personele uitgaven.
– Vanuit de middelen bestemd voor Werk aan Uitvoering uit het coalitieakkoord is € 10,1 mln. naar het personele budget van artikel 1 Belastingen overgeheveld om de dienstverlening te verbeteren en te versterken. Deze middelen worden ingezet ter financiering van IV-capaciteit.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven vallen naar verwachting € 34,3 mln. lager uit. Van het budget komt € 37 mln. niet tot besteding in 2022 aangezien de overheadkosten zoals huisvesting lager uitvallen. Daarnaast vinden er herschikkingen plaats tussen de verschillende onderdelen op artikel 1 Belastingen. Van het materieel budget wordt € 17,5 mln. overgeheveld naar het personeelsbudget (zie de toelichting onder 'Personele uitgaven') en er vindt een technische herschikking van € 13,5 mln. plaats van Opdrachten ICT naar ICT materieel.
Bijdrage aan agentschappen
De bijdrage aan agentschappen valt € 14,8 mln. lager uit. Dit heeft onder andere te maken met het vervallen van een geraamd voorschot van € 18 mln. aan Logius voor de diensten die zij leveren in 2023. In 2023 wordt Logius centraal gefinancierd door BZK.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Met de toerekening van uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van de Douane en Toeslagen doet, wordt inzicht gegeven in de integrale uitgaven die voor de Douane en Toeslagen worden gemaakt. Deze uitgaven zijn voor 2022 naar actuele inzichten geactualiseerd en opwaarts bijgesteld (€ 22,8 mln. voor Douane en € 16 mln. voor Toeslagen).
Ontvangsten
Belastingontvangsten
In de Najaarsnota 2022 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1+2, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m 5) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | |
---|---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 223.125.918 | 221.741.657 | 5.539.660 | 227.281.317 |
– /– Afdracht Gemeentefonds | 35.677.115 | 38.636.151 | 2.002.210 | 40.638.361 |
– /– Afdracht Provinciefonds | 2.540.680 | 2.796.975 | 46.457 | 2.843.432 |
– /– Afdracht BES-fonds | 42.390 | 47.316 | 14.957 | 62.273 |
– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds | 3.663.678 | 3.679.137 | 106.863 | 3.786.000 |
Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen | 181.202.055 | 176.582.078 | 3.369.173 | 179.951.251 |
Rente
De ontvangsten van belasting- en invorderingsrente worden € 52 mln. hoger geraamd. De realisaties laten hogere ontvangsten zien dan eerder geraamd en de openstaande schuld is toegenomen na uitstel van betaling in verband met corona. Hierdoor worden in de tweede helft van het jaar ook meer rente-inkomsten verwacht.
Boetes en schikkingen
Op basis van de realisaties worden meer boeteontvangsten verwacht dan eerder geraamd.
Apparaatsontvangstsen
In 2022 was besloten een pilot uit te voeren waarbij de Belastindienst aan de Douane factureert voor facilitaire werkzaamheden en levering van uniformen (vanuit de directie Centrum voor Facilitaire Dienstverlening, CFD). Op basis van de opzet van de pilot is besloten tot het terugdraaien hiervan en dus het terugdraaien van ontvangsten op artikel 1 Belastingen (€ 16,9 mln.) en uitgaven op artikel 9 Douane. De uitgaven worden meegenomen onder 'toerekening uitgaven aan Douane'.