Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikelnummer

Uitgaven 2022

 

Vastgestelde begroting 2022

 

2.131.176

Nr.

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1

Project Digitaliseringsimpuls onderwijs NL (OCW)

1

‒ 10.000

2

Project Impuls Open Leermateriaal (OCW)

1

‒ 1.783

3

Project Digitaal Onderwijs Goed Geregeld (OCW)

1

‒ 599

4

Project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden (OCW)

1

‒ 300

5

Project Nationale LLO Katalysator (OCW)

1

‒ 40.000

6

Project Ontwikkelkracht (OCW)

1

‒ 4.197

7

Verdeling artikel 3

1

365.566

8

Kasschuif

1

‒ 713.194

9

Ombuiging

1

‒ 330.000

10

Project Oncode-PACT (EZK)

2

‒ 10.000

11

Project Groenvermogen II (EZK)

2

‒ 600

12

Project AiNed (EZK)

2

‒ 9.200

13

Project CropXR (LNV)

2

‒ 700

14

Project Biotech Booster (OCW)

2

‒ 1.140

15

Project Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (I&W)

2

‒ 9.500

16

Project Digitale Infrastructuur Logistiek (I&W)

2

‒ 674

17

Project Luchtvaart in Transitie (I&W)

2

‒ 3.000

18

Project QuantumDeltaNL (EZK)

2

‒ 27.500

19

Project RegMedXB (EZK)

2

‒ 7.300

20

Verdeling artikel 3

2

365.567

21

Kasschuif

2

‒ 622.373

22

Ombuiging

2

‒ 330.000

23

Verdeling naar artikel 1 en 2

3

‒ 731.133

24

Apparaatsuitgaven (EZK)

11

‒ 5.700

25

Overig

diverse

94.140

 

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

97.556

Toelichting

Alle definitieve toekenningen uit de tweede ronde van het Nationaal Groeifonds worden door middel van deze 1e suppletoire begroting overgeboekt naar de desbetreffende departementen. Daarnaast wordt een drietal omzettingen verwerkt (nrs. 12, 18 en 19).

1 Project Digitaliseringsimpuls onderwijs NL (OCW)

Aan het project Digitaliseringsimpuls onderwijs NL is € 140 mln toegekend. Daarnaast is € 420 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 10 mln.

Het doel van het project is het benutten van digitalisering om het hoger onderwijs (ho) en middelbaar beroepsonderwijs (mbo) toe te rusten op de snel en continu veranderende arbeidsmarkt en samenleving. Het voorstel richt zich naast versterking van een snelle en veilige ICT-infrastructuur en kennisinfrastructuur, op Centers for Teaching and Learning. Hiermee wordt beoogd dat docenten op instellingsniveau kwalitatief beter onderwijs geven en studenten beter onderwijs krijgen. Via transformatiehubs werken docenten samen met wetenschappers en werkgevers om het onderwijs te innoveren.

2 Project Impuls Open Leermateriaal (OCW)

Aan het project Impuls Open Leermateriaal is € 20,5 mln toegekend. Daarnaast is € 57,5 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 1,78 mln.

Het belangrijkste doel is het verbeteren van de onderwijskwaliteit met actuele, diverse collecties aan leermaterialen die goed toegankelijk zijn. Zo kunnen leraren hun onderwijs flexibeler inrichten zodat talenten beter kunnen worden benut. Dit leidt tot meer gemotiveerde leerlingen, minder schooluitval en een betere opgeleide beroepsbevolking. Om dit te bereiken wordt ingezet op vijf onderdelen: het verbinden van scholen, het versterken van leraren, het verrijken van open leermateriaal, de infrastructuur voor open leermateriaal verbeteren en het verder ontwikkelen van kennis over de effectieve inzet en ontwikkeling van open leermiddelen.

3 Project Digitaal Onderwijs Goed Geregeld (OCW)

Aan het project Digitaal Onderwijs Goed Geregeld is € 34,3 mln toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 0,6 mln.

Het project is gericht op het realiseren van een kwaliteitsverbetering in het onderwijs. Dit doen de indieners door in te zetten op een efficiënte, veilige en betrouwbare digitale infrastructuur in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Partijen zullen een sluitend afsprakenstelsel ontwikkelen met werkende (open) standaarden, basisvoorzieningen en afspraken waar alle partijen zich aan houden. De infrastructuur moet leiden tot onder meer hogere leeropbrengsten door minder verloren tijd, betere aansluiting op actualiteit, meer differentiatie en maatwerk. Daarnaast leidt dit tot betere marktwerking door het verlagen van toetredingsdrempels en grotere transparantie van het aanbod.

4 Project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden (OCW)

Aan het project Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden is € 7,6 mln toegekend. Daarnaast is € 42,6 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 0,3 mln.

Het doel van het project is om een nieuw duurzaam regionaal scholingsaanbod voor laagopgeleiden en laaggeletterden te ontwikkelen dat leidt tot een goede doorstroom naar beroepsonderwijs of de arbeidsmarkt. Binnen twintig arbeidsmarktregio’s zullen LLO Collectieven worden opgericht. Binnen deze collectieven gaan UWV, gemeenten, opleiders en werkgevers samen aan de slag om passende scholingsarrangementen te ontwikkelen. Dit moet leiden tot toegenomen leerprestaties doordat meer mensen aan scholing deelnemen en de scholing effectiever wordt. De adviescommissie heeft geadviseerd om met een kleinere eerste fase te starten.

5 Project Nationale LLO Katalysator (OCW)

Aan het project Nationale LLO Katalysator is € 167 mln toegekend. Daarnaast is € 225 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 40 mln.

Dit project beoogt een impuls te geven aan een LLO. Dat doet de Katalysator door zicht te bieden op de skills die nodig zijn op de toekomstige arbeidsmarkt, door vraaggericht leeraanbod aan te jagen en door een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de leercultuur in het bedrijfsleven en onder professionals. In de regio’s ontwikkelen onderwijsinstellingen samen met werkgevers, werknemers en sociale partners pilots op het gebied van LLO. Een landelijk schakelpunt coördineert de ontwikkelingen en zorgt dat kennis gedeeld wordt over de verschillende regio’s. Het voorstel gebruikt een gefaseerde aanpak waarbij gestart wordt met de energie- en grondstoffentransitie.

6 Project Ontwikkelkracht (OCW)

Aan het project Ontwikkelkracht is € 101,2 mln toegekend. Daarnaast is € 231,2 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 4,2 mln.

De onderwijsresultaten van leerlingen in het po laten twee decennia lang een dalende lijn zien. Indieners wijten dit aan stagnerende of zelfs afnemende kwaliteit van onderwijs. Leraren en schoolleiders worden als belangrijkste factor gezien voor de kwaliteit van onderwijs. Het voorstel zet daarom in op verbetering van de kwaliteit van zowel schoolleiders als leerkrachten. Het richt zich op het vergroten van toepassing van bewezen effectieve aanpakken. Daarbij gaat het zowel om het toepassen van reeds bestaande kennis, als het verkrijgen van nieuwe kennis. Om tot een duurzame verandering te komen, wordt ingezet op het creëren van een blijvende onderzoeks- en verbetercultuur op scholen en het professionaliseren van leraren en schoolleiders.

7 Verdeling artikel 3

In het Coalitieakkoord is de opzet van het Nationaal Groeifonds (NGF) gewijzigd. De focus wordt gericht op de pijlers kennisontwikkeling en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. De € 6,7 mld uit de pijler Infrastructuur wordt daarbij gelijk verdeeld over de pijler Kennis en de pijler Research & development (R&D) en innovatie.

8 Kasschuif

Bij oprichting van het Nationaal Groeifonds zijn de kasmiddelen indicatief in een ritme tot en met 2028 gezet. De uitfinanciering van projecten waaraan (voorwaardelijk) middelen zijn toegekend loopt naar verwachting door tot en met 2032. De benodigde middelen zijn hiertoe in een passend ritme gezet. Daarnaast wordt de nog onverdeelde middelen die resteren na de ombuiging en verwerking van de 2de toekenningsronde op basis van het uitfinancieringsritme van reeds toegekende projecten in een meer realistisch kasritme gezet.

9 Ombuiging

De uitgaven van het Nationaal Groeifonds worden in 2022 met € 660 mln verlaagd. Deze ombuiging wordt gelijk over de twee pijlers verdeeld. De middelen zet het kabinet in ter dekking van de Rijksbrede problematiek met betrekking tot VPB, Box 3, AOW, Defensie en verhogen WML.

10 Project Oncode-PACT (EZK)

Aan het project Oncode-PACT is € 161 mln toegekend. Daarnaast is € 164 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 10 mln.

Kanker is een groot maatschappelijk probleem. Er wordt veel onderzoek naar gedaan, daarin loopt Nederland voorop. Te vaak blijven innovatieve ideeën op het gebied van kankeronderzoek echter hangen in de preklinische ontwikkelfase. Oncode-PACT (Preclinical Accelerator for Cancer Treatments) innoveert het preklinische ontwikkelproces waardoor innovaties versneld en eerder ontdaan worden van risico’s. Het voorstel richt zich op de toepassing van drie verschillende technologieën in het preklinische proces: artificial intelligence, goed gedefinieerde patiëntencohorten en mini-orgaantjes, organoïden. Vooral de toepassing van deze technologieën in het preklinisch proces is nieuw. Oncode-PACT is een samenwerking tussen verschillende kennisinstellingen, multinationals, startups, dataplatforms en bekende nationale gezondheidsfondsen zoals KWF en KiKa. Voor de eerste fase van het project is 161 miljoen euro toegekend. Voor het vervolg is 164 miljoen euro voorwaardelijk toegekend.

11 Project Groenvermogen II (EZK)

Aan het project Groenvermogen II is € 250 mln toegekend. Daarnaast is € 250 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 0,6 mln.

GroenvermogenNL wil er aan bijdragen dat Nederland toonaangevend wordt in de productie en distributie van groene waterstof en in de synthese van basischemicaliën. GroenvermogenNL bestaat uit het in de eerste ronde van het Nationaal Groeifonds gehonoreerde Groenvermogen I en het huidige voorstel Groenvermogen II. De ambitie is om via deze projecten een stabiele marktvraag naar klimaatneutrale waterstof te ontwikkelen. Zo kan de voordelige concurrentiepositie voor onze energie-intensieve industrie worden behouden én een vestigingsplaats voor nieuwe industrie worden gecreëerd.

12 Project AiNed (EZK)

Een reservering voor dit project uit de eerste ronde van € 188 mln is gedeeltelijk omgezet in een definitieve toekenning van €116,5 mln. De resterende middelen komen opnieuw beschikbaar voor toekomstige projecten. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 9,2 mln.

13 Project CropXR (LNV)

Aan het project CropXR is € 20,8 mln toegekend. Daarnaast is € 21,5 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 0,7 mln.

CROP-XR richt zich op de ontwikkeling van robuuste, weerbare gewassen. Het voorstel behelst fundamenteel onderzoek op het snijvlak van plantenwetenschappen en kunstmatige intelligentie om te komen tot nieuwe ‘smart data’-methoden voor plantenveredeling. Daarnaast wordt ingezet op kennisverspreiding en een snelle vertaling van de ontwikkelde kennis naar commercialiseerbare gewassen. Het voorstel beoogt op deze manier de nationale en internationale land- en tuinbouw productiever, duurzamer en klimaatadaptiever te maken en bij te dragen aan het toekomstige verdienvermogen van Nederland.

14 Project Biotech Booster (OCW)

Aan het project Biotech Booster is € 49,6 mln toegekend. Daarnaast is € 196,4 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 1,14 mln.

Het hoofddoel van Biotech Booster is om het rendement van wetenschappelijk onderzoek te verhogen en het Nederlandse biotechecosysteem te versterken. Biotech Booster sluit de keten van kennis naar innovatie door een proces in te richten dat bestaat uit drie opeenvolgende fases: Trusted Communities, Biotech Innovation Program en Scale-out. Dit zijn drie verschillende fases om te komen van een goed idee tot een volwaardige onderneming. De partijen die dit voorstel trekken, zijn de branchevereniging voor de Nederlande biotechnologie HollandBio, de Vereniging van Nederlandse Universiteiten (VSNU), de Nederlandse Federatie van UMCs (NFU), de Vereniging van Hogescholen en een aantal biotechnologiebedrijven.

15 Project Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (I&W)

Aan het project Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch is € 50,2 mln toegekend. De kosten voor 2022 zijn geraamd op € 9,5 mln.

Het voorstel Zero Emission Services (ZES) - Zero emissie binnenvaart, batterij-elektrisch, beoogt een deel van de binnenvaart in Nederland via een systeem van energiecontainers vrij van uitstoot van schadelijke emissies te maken. De indieners vragen een bijdrage van het Nationaal Groeifonds om te kunnen investeren in dockingstations, batterijcontainers en het elektrificeren van schepen. Hiermee ontstaat een opentoegankelijke infrastructuur en kunnen scheepseigenaren via een service- en dienstenpakket voor verwisselbare energiecontainers overstappen op emissieloos varen. Het plan is ingediend door het ministerie van IenW samen met ZES, een gezamenlijke start-up van Engie, ING Bank, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. Hierbij moet worden opgemerkt dat na indiening en tijdens het proces van de beoordeling Engie’s aandelen in ZES zijn overgenomen door Ebusco.

16 Project Digitale Infrastructuur Logistiek (I&W)

Aan het project Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) is € 51,1 mln toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 0,7 mln.

Dit project heeft als doel digitalisering van de logistieke sector te versnellen en faciliteren. DIL is een gezamenlijk initiatief van ministerie van IenW, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, Schiphol, de bedrijven Cargonaut en Portbase, ondernemersverening Evofenedex, TNO en de Douane. Zij willen met DIL inspelen op de kansen die digitalisering biedt voor het vernieuwen en verduurzamen van de logistiek in Nederland. DIL beoogt een efficiëntere en duurzamere logistiek te realiseren die bijdraagt aan economische groei.

17 Project Luchtvaart in Transitie (I&W)

Aan het project Luchtvaart in Transitie is € 263,9 mln toegekend. Daarnaast is € 119,5 mln voorwaardelijk toegekend. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 3 mln.

Luchtvaart in Transitie is een programma gericht op het verduurzamen van de Nederlandse luchtvaartsector. Dit programma beoogt een grote bijdrage te leveren aan de ambitie om klimaatneutrale Nederlandse luchtvaart in 2050 te realiseren. Volgens het consortium staan knelpunten, zoals de onderlinge afhankelijkheid, grote risicovolle schaalsprongen, gebrek aan testruimte en gebrek aan technisch personeel het verduurzamen van de luchtvaart in de weg. De adviescommissie adviseert de activiteiten uit programmalijn 2 te ondersteunen, in combinatie met bijbehorende onderzoeksprogramma’s en flankerende en faciliterende activiteiten uit programmalijn 4 en 5.

18 Project QuantumDeltaNL (EZK)

De voorwaardelijke toekenning van € 228 mln voor dit project uit de eerste ronde is omgezet in een definitieve toekenning. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 27,5 mln.

19 Project RegMedXB (EZK)

De voorwaardelijke toekenning van € 33 mln voor dit project uit de eerste ronde is omgezet in een definitieve toekenning. De uitgaven voor 2022 zijn geraamd op € 7,3 mln.

20 Verdeling artikel 3

In het coalitieakkoord is de opzet van het Nationaal Groeifonds gewijzigd. De focus wordt gericht op de pijlers Kennisontwikkeling en Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie; de pijler Infrastructuur verdwijnt. De € 6,7 mld uit de pijler Infrastructuur wordt daarbij gelijk verdeeld over de pijler Kennis en de pijler Research & development (R&D) en innovatie.

21 Kasschuif

Bij oprichting van het Nationaal Groeifonds zijn de kasmiddelen indicatief in een ritme tot en met 2028 gezet. De uitfinanciering van projecten waaraan (voorwaardelijk) middelen zijn toegekend loopt naar verwachting door tot en met 2032. De benodigde middelen zijn hiertoe in een passend ritme gezet. Daarnaast wordt de nog onverdeelde middelen die resteren na de ombuiging en verwerking van de tweede toekenningsronde op basis van het uitfinancieringsritme van reeds toegekende projecten in een meer realistisch kasritme gezet.

22 Ombuiging

De uitgaven van het Nationaal Groeifonds worden in 2022 eenmalig met € 660 mln verlaagd. Deze ombuiging wordt gelijk over de twee pijlers verdeeld. De middelen zet het kabinet in ter dekking van de Rijksbrede problematiek met betrekking tot VPB, Box 3, AOW, Defensie en verhogen WML.

23 Verdeling naar artikel 1 en 2

In het Coalitieakkoord is de opzet van het Nationaal Groeifonds (NGF) gewijzigd. De focus wordt gericht op de pijlers kennisontwikkeling en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. De € 6,7 mld uit de pijler Infrastructuur wordt daarbij gelijk verdeeld over de pijler Kennis en de pijler Research & development (R&D) en innovatie.

24 Apparaatsuitgaven NGF (EZK)

Onder de apparaatskosten vallen de uitgaven van € 5,7 mln voor de kosten van de adviescommissie, de ondersteuning van de adviescommissie, inhuur van externe expertise en de kosten voor het fondsbeheer.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022

Er is geen sprake van ontvangstenmutaties bij deze 1e suppletoire begroting 2022.

Licence