Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 80.415 | 42.375 | ‒ 8.498 | ‒ 2.915 | 30.962 |
Uitgaven | 80.415 | 42.375 | ‒ 8.498 | ‒ 2.915 | 30.962 |
Subsidies (regelingen) | |||||
Detentie - Algemeen | 0 | 0 | 600 | 400 | 1.000 |
Bestuurlijke aanpak | 0 | 0 | 1.000 | ‒ 450 | 550 |
Opdrachten | |||||
Detentie - Algemeen | 1.522 | 1.141 | ‒ 122 | ‒ 787 | 232 |
Diverse opdrachten | 0 | 0 | 120 | 32 | 152 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||
Overige bijstand aan de landen | 7.881 | 7.881 | 4.116 | 0 | 11.997 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||
Detentie - Vastgoed | 20.000 | 10.000 | ‒ 6.000 | 0 | 4.000 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||
Grensbewaking (Defensie) | 24.767 | 13.514 | ‒ 6.378 | ‒ 495 | 6.641 |
Recherchecapaciteit (JenV) | 11.093 | 267 | 354 | ‒ 619 | 2 |
Rechterlijke macht (JenV) | 10.552 | 7.472 | ‒ 588 | ‒ 496 | 6.388 |
Douane (Financiën) | 4.600 | 2.100 | ‒ 1.600 | ‒ 500 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 100% juridisch verplicht.
Mutaties Miljoenennota
Subsidies (regelingen)
Bestuurlijke aanpak
De middelen voor de bestuurlijke aanpak worden via een subsidie verstrekt. Om de middelen van € 1 mln. op het juiste instrument te verantwoorden worden de middelen van Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken overgeheveld naar Subsidies.
Bijdrage aan medeoverheden
Overige bijstand aan de landen
Dit betreft grotendeels een teruggekomen betaling aan Aruba voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Detentie - Vastgoed
Dit betreffen gelden uit het landspakket waar door Nederland en Sint Maarten afspraken zijn gemaakt ten aanzien van de bouw van een detentiecentrum op Sint Maarten. Voor 2022 ligt er een aanvraag van UNOPS (United Nations Office for Project Services) van € 4 mln. voor de eerste fase van het project. De tweede fase van het project gaat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023 van start. Daarvoor wordt € 6 mln. doorgeschoven naar 2023.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Voor bestuurlijke afspraken en uitvoeringskracht worden middelen (€ 3 mln.) van artikel 1 naar artikel 4 gerealloceerd. Hiermee wordt een impuls gegeven aan de organisatieontwikkeling van de openbare lichamen en het versterken van het bestuurlijke en juridisch kader op de eilanden. Ook vind er een reallocatie plaats van artikel 1 naar artikel 4 voor de middelen voor Sint Eustatius van € 2,4 mln. Dit betreft eenmalige kosten voor de bestuurlijke ingreep op Sint Eustatius.
Daarnaast wordt ca. € 1,8 mln. gerealloceerd naar Artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden ter dekking van het financieringstekort die is ontstaan tijdens de bouw van het ziekenhuis op Sint Maarten.
Douane (Financiën)
Om tegemoet te komen aan de Chinese gemeenschap op Curaçao heeft Nederland een subsidie toegezegd om een historisch pand te renoveren. De middelen (€ 0,5 mln.) worden daarom gerealloceerd van artikel 1 naar het instrument Subsidies op artikel 4. Ook worden er middelen (€ 0,8 mln.) gerealloceerd vanuit artikel 1 voor onder andere externe inhuur, reiskosten en materiele kosten.
Ontvangsten
Dit betreft een teruggekomen betaling aan Aruba voor het versterken van het grenstoezicht. Deze factuur was in 2021 betaald en was teruggekomen in januari 2022. Door deze boeking kan de betreffende factuur alsnog in 2022 betaald worden.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2022
Opdrachten
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
In het kader van de coronasteun aan de Caribische landen in het Koninkrijk levert de Marechaussee een bijdrage aan het versterken van het grenstoezicht. Hiertoe is een protocol opgesteld en ondertekend tussen Nederland en Caribische landen. Op basis van de verwachte realisatie wordt conform de dienstverleningsovereenkomst het gedeelte wat niet gerealiseerd wordt, terug overgeheveld naar de begroting van BZK (VII).