Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Vastgestelde begroting (incl. ISB 1+2, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m 5) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.043.419 | 1.746.183 | 5.934.057 | 84 | 7.680.324 |
Uitgaven | 402.972 | 602.883 | 291 | 0 | 603.174 |
Garanties | 96.352 | 96.352 | 0 | 0 | 96.352 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 96.352 | 96.352 | 0 | 0 | 96.352 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 276.883 | 276.794 | 227 | 0 | 277.021 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 0 | 40 | 0 | 0 | 40 |
Rentecompensatie ESM | 15.000 | 15.000 | 227 | 0 | 15.227 |
Wereldbank | 261.883 | 261.754 | 0 | 0 | 261.754 |
Leningen | 27.920 | 227.920 | 0 | 0 | 227.920 |
Teruggave winsten | 27.920 | 27.920 | 0 | 0 | 27.920 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 |
Opdrachten | 1.817 | 1.817 | 64 | 0 | 1.881 |
Technische assistentie | 1.817 | 1.817 | 64 | 0 | 1.881 |
Ontvangsten | 165.107 | 325.026 | 0 | 0 | 325.026 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 5.188 | 5.188 | 0 | 0 | 5.188 |
Ontvangsten IFI's | 1.998 | 1.998 | 0 | 0 | 1.998 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 3.190 | 3.190 | 0 | 0 | 3.190 |
Leningen | 159.919 | 319.838 | 0 | 0 | 319.838 |
Aflossing lening Griekenland | 159.919 | 319.838 | 0 | 0 | 319.838 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1+2, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m X) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.043.419 | 1.746.183 | 5.934.057 | 84 | 7.680.324 |
waarvan garantieverplichtingen | 75.290 | 672.142 | 5.979.766 | 84 | 6.651.992 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 614.568 | 0 | 84 | 614.652 |
EFSM | 0 | 0 | ‒ 67.507 | 0 | ‒ 67.507 |
AIIB | 0 | ‒ 2.226 | 0 | 0 | ‒ 2.226 |
Wereldbank | 100.000 | 84.510 | 0 | 0 | 84.510 |
ESM | ‒ 24.710 | ‒ 24.710 | 0 | 0 | ‒ 24.710 |
SURE | 0 | 0 | 112.898 | 0 | 112.898 |
NGEU | 0 | 0 | 5.934.375 | 0 | 5.934.375 |
waarvan overige verplichtingen | 968.129 | 1.074.041 | ‒ 45.709 | 0 | 1.028.332 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 200.000 |
Rentecompensatie ESM | 15.000 | 15.000 | ‒ 45.773 | 0 | ‒ 30.773 |
Wereldbank | 923.392 | 829.264 | 0 | 0 | 829.264 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 27.920 | 27.920 | 0 | 0 | 27.920 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.817 | 1.817 | 64 | 0 | 1.881 |
Overige betalingsverplichtingen | 0 | 40 | 0 | 0 | 40 |
Toelichting
Verplichtingen
Europees Financieel Stabilisatiemechanisme (EFSM)
De uitstaande Nederlandse garantie voor het EFSM wordt naar beneden bijgesteld (€ 67,5 mln.). Deze neerwaartse bijstelling komt voort uit een gedeeltelijk herfinanciering van een afgelopen lening. Hierdoor is het totale uitstaande bedrag onder dit instrument afgenomen. Daarnaast is de rente die over deze lening betaald moet worden lager dan de rente op de lening die is afgelopen.
Temporary Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE)
De garantie voor SURE wijzigt door een bijstelling van de renteverwachting en een aanpassing op basis van de gerealiseerde rente bij de uitgifte van een nieuwe lening. Voorheen werden renteverwachtingen gebruikt die de Commissie in 2018 heeft gecommuniceerd. Omdat deze niet meer realistisch zijn, wordt de renteverwachting nu berekend op basis van actuele rentestanden. Deze aanpassingen zorgen voor een opwaartse bijstelling van de garantie voor SURE (€ 112,9 mln.).
Next Generation EU (NGEU)
De NGEU garantie wordt bijgesteld naar aanleiding van nieuwe renteverwachtingen en een aanpassing op basis van de gerealiseerde rente bij de uitgifte van een nieuwe leningen. Voorheen werden renteverwachtingen gebruikt die de Commissie in 2018 heeft gecommuniceerd. Omdat deze niet meer realistisch zijn, wordt de renteverwachting nu berekend op basis van actuele rentestanden. Deze aanpassing zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de garantie voor NGEU (€ 5,9 mld.).
Rentecompensatie Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM)
De Nederlandsche Bank compenseert het ESM voor de negatieve rente die het over haar deposito bij DNB moet betalen. Het ESM wordt achteraf gecompenseerd voor de rente die het in het voorgaande jaar heeft betaald. In 2022 hebben er twee mutaties ten aanzien van de ESM rentecompensatie plaatsgevonden. Ten eerste is de compensatie aan het ESM in 2022 met ca. € 0,2 mln. naar boven bijgesteld. Daarnaast is de rente sinds 27 juli 2022 niet meer negatief. Daarom is de toekomstige compensatie naar beneden bijgesteld en de eerder opgenomen verplichting afgewaardeerd. De huidige verwachting is dat het ESM in 2022 ongeveer € 9 mln. rente aan DNB heeft betaald waarvoor het in 2023 gecompenseerd zal worden. Voor de jaren na 2023 is de verwachte compensatie aangepast naar € 0.