Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 943.419 | 100.000 | 1.043.419 | 502.724 | 1.546.143 | ‒ 1.000 | ‒ 13.000 | ‒ 11.000 | ‒ 7.000 |
Uitgaven | 402.972 | 0 | 402.972 | ‒ 129 | 402.843 | ‒ 1.129 | ‒ 22.224 | ‒ 26.606 | ‒ 24.248 |
Garanties | 96.352 | 0 | 96.352 | 0 | 96.352 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 96.352 | 0 | 96.352 | 0 | 96.352 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 276.883 | 0 | 276.883 | ‒ 129 | 276.754 | ‒ 1.129 | ‒ 22.224 | ‒ 26.606 | ‒ 24.248 |
Rentecompensatie ESM | 15.000 | 0 | 15.000 | 0 | 15.000 | ‒ 1.000 | ‒ 13.000 | ‒ 11.000 | ‒ 7.000 |
Wereldbank | 261.883 | 0 | 261.883 | ‒ 129 | 261.754 | ‒ 129 | ‒ 9.224 | ‒ 15.606 | ‒ 17.248 |
Leningen | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 165.107 | 0 | 165.107 | 159.919 | 325.026 | ‒ 150.343 | 13.977 | 11.919 | 11.112 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 5.188 | 0 | 5.188 | 0 | 5.188 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten IFI's | 1.998 | 0 | 1.998 | 0 | 1.998 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 3.190 | 0 | 3.190 | 0 | 3.190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 159.919 | 0 | 159.919 | 159.919 | 319.838 | ‒ 150.343 | 13.977 | 11.919 | 11.112 |
Aflossing lening Griekenland | 159.919 | 0 | 159.919 | 159.919 | 319.838 | ‒ 159.919 | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.576 | 13.977 | 11.919 | 11.112 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 943.419 | 100.000 | 1.043.419 | 502.724 | 1.546.143 | ‒ 1.000 | ‒ 13.000 | ‒ 11.000 | ‒ 7.000 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 24.710 | 100.000 | 75.290 | 596.852 | 672.142 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | 614.568 | 614.568 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.226 | ‒ 2.226 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 0 | 100.000 | 100.000 | ‒ 15.490 | 84.510 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | ‒ 24.710 | 0 | ‒ 24.710 | 0 | ‒ 24.710 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 968.129 | 0 | 968.129 | ‒ 94.128 | 874.001 | ‒ 1.000 | ‒ 13.000 | ‒ 11.000 | ‒ 7.000 |
Rentecompensatie ESM | 15.000 | 0 | 15.000 | 0 | 15.000 | ‒ 1.000 | ‒ 13.000 | ‒ 11.000 | ‒ 7.000 |
Wereldbank | 923.392 | 0 | 923.392 | ‒ 94.128 | 829.264 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 27.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 1.817 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Garanties
De garantie aan DNB inzake IMF wordt met circa € 615 mln. opwaarts bijgesteld. Deze mutatie bestaat uit een ophoging van de IMF garantie als gevolg van het doorlenen van 300 mln. SDR's aan de PRGT-faciliteit door DNB15 en een wisselkoerscorrectie op de SDR-onderdelen van de totale garantie aan de hand van de EUR-SDR wisselkoers van 1 maart. De waarde van de SDR is daarbij gestegen ten opzichte van de euro.
Ook de garanties van de AIIB en de Wereldbank worden bijgesteld aan de hand van de meest recente wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar. De dollarkoers is daarbij gedaald ten opzichte van de euro. Deze garanties worden naar beneden bijgesteld met respectievelijk € 2,2 mln. en € 15,5 mln.
Overige verplichtingen
Nederland heeft in 2021 ingestemd om de twintigste middelenaanvulling van de International Development Association (IDA20) een jaar naar voren te halen om het financieringstekort van IDA als gevolg van de COVID-19 respons op te vangen. Inmiddels zijn de onderhandelingen over het IDA20 pakket afgerond door donoren en is de financieringshoogte en daarmee de bijdrage van Nederland aan IDA20 bepaald. De opgenomen stelpost in de begroting voor de betalingsverplichtingen dient op basis van het voorgaande met € 94 mln. naar beneden te worden bijgesteld.
Ontvangsten
Leningen
De ontvangsten voor de aflossing van de lening aan Griekenland is met circa € 160 mln. naar boven bijgesteld. Griekenland heeft een aanvraag gedaan om een deel van de lening onder de Greek Loan Facility (GLF) vervroegd af te lossen. Hierdoor verschuift de aflossing die voor 2023 was voorzien naar 2022.