Algemene doelstelling
Inzet is de kerntaak van Defensie. De bestuursstaf geeft hier namens de minister sturing aan door het formuleren van het defensiebeleid, het aansturen van de uitvoering door de commandant der strijdkrachten, het toewijzen van middelen aan alle defensieonderdelen, het leveren van kwalitatief hoogwaardig inlichtingen- en veiligheidsinformatie, het toezicht houden op verschillende defensie specifieke taken, het opstellen van kaders voor de defensiebrede bedrijfsvoering en het bijdragen aan militaire pensioenen en uitkeringen.
A. Budgettaire gevolgen
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.522.823 | 1.563.114 | 1.511.283 | 1.500.539 | 1.491.259 | 1.453.632 | 1.458.967 |
Uitgaven | 1.517.171 | 1.563.114 | 1.511.283 | 1.500.539 | 1.491.259 | 1.453.632 | 1.458.967 |
Personele uitgaven | 1.497.054 | 1.529.596 | 1.468.095 | 1.450.770 | 1.443.369 | 1.409.951 | 1.415.293 |
- Eigen personeel | 229.650 | 268.902 | 289.542 | 290.294 | 290.050 | 290.683 | 290.810 |
- Externe inhuur | 9.192 | 12.648 | 565 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Overige personele exploitatie | 11.238 | 13.687 | 15.898 | 15.886 | 15.951 | 15.950 | 15.948 |
- Uitkeringen (pensioenen en wachtgelden) | 1.246.974 | 1.234.359 | 1.162.090 | 1.144.590 | 1.137.368 | 1.103.318 | 1.108.535 |
Materiële uitgaven | 20.117 | 33.518 | 43.188 | 49.769 | 47.890 | 43.681 | 43.674 |
- Instandhouding IT | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Overige materiële exploitatie | 19.512 | 33.518 | 43.188 | 49.769 | 47.890 | 43.681 | 43.674 |
Apparaatsontvangsten | 42.212 | 35.239 | 8.996 | 8.996 | 8.996 | 8.996 | 8.996 |
B. Toelichting op de financiële instrumenten
Bestuursstaf
De bestuursstaf, bestaande uit Directoraat-Generaal Beleid, Hoofddirectie Financiën en Control, Defensiestaf en bijzondere organisatie eenheden, draagt zorg voor de sturing van, het beleid voor en het toezicht op Defensie. De bestuursstaf adviseert en ondersteunt ook de bewindspersonen (de minister en de staatssecretaris) bij het besturen van de organisatie en het afleggen van verantwoording aan het parlement. De uitgaven die daarmee gemoeid zijn, zijn vooral salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven, externe inhuur en overige exploitatie. De bijzondere organisatie eenheden van de bestuursstaf bestaan uit de Inspecteur-Generaal van de Krijgsmacht (IGK), Inspecteur-Generaal Veiligheid (IGV) die aan het hoofd staat van een Inspectie Veiligheid Defensie (IVD), de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA), de Inspectie Militaire Gezondheidszorg (IMG), de Centrale Organisatie Integriteit Defensie (COID), het Militair Huis van de Koning (MHK) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD).
Personele uitgavenDe personele uitgaven bestaan uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen en reiskosten woon-werkverkeer. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, dienstreizen en overige persoonsgebonden uitgaven.
De post Uitkeringen betreft de militaire pensioenen, AOW-gat compensatie, UKW en verstrekking van uitkeringen in het kader van de sociale zekerheid, waaronder het Sociaal Beleidskader en overige regelingen voor voormalig defensiepersoneel.
De komende jaren is budget beschikbaar voor het versterken van de toezichthouders veiligheid, integriteit en de luchtvaartautoriteit, voor de taskforce Host Nation Support (operationele logistiek), voor de ondersteuning van informatievoorziening en parlementaire processen, kennis en beleidsontwikkeling voor de omgevingswet, energie en duurzaamheid en capaciteit voor compliance en veiligheidsfuncties bij de MIVD.
De komende jaren wordt tevens aandacht besteed aan vastgoed, duurzaamheid (in het bijzonder stikstof) en omgeving. Defensie heeft wat betreft vastgoed een urgente en omvangrijke opgave, waarbij de portefeuille de komende tien jaar ingrijpend moet worden herzien omdat de huidige situatie onbetaalbaar is en niet toekomstbestendig. Defensie werkt aan een verkenning om te komen tot het concentreren, vernieuwen en verduurzamen van het defensievastgoed. In het kader van duurzaamheid worden de Verduurzaamroute Vastgoed en de roadmap Energietransitie gebruikt voor het aanjagen van innovatie. Verder draagt de verduurzaming bij aan de reductie van CO2 en stikstof. Tot slot bereidt Defensie zich in 2022 verder voor op de omgevingswet in de rol van zowel aanvrager als verlener van vergunningen.
Ook het Actieplan 1325 Gender is opgenomen in deze post. Hiermee wordt invulling geven aan de motie 35200 X nr 12 van de leden Belhaj en Diks.
Militaire Inlichtingen- en VeiligheidsdienstAls grootste eenheid ressorterend onder de bestuursstaf, is de MIVD belast met de ondersteuning van Defensie op het gebied van het leveren van kwalitatief hoogwaardig inlichtingen- en veiligheidsinformatie. Daarmee levert de MIVD een onmisbare bijdrage aan de opbouw, de gereedstelling en de inzet van de krijgsmacht en de informatiepositie van Nederland. De uitgaven die daarmee binnen dit artikel gemoeid zijn omvatten vooral salarissen voor burger- en militair personeel, persoonsgebonden uitgaven en overige niet gecentraliseerde exploitatie-uitgaven. Voor het versterken van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten heeft het Kabinet extra middelen (€ 15 miljoen) aan de MIVD beschikbaar gesteld. Dit bedrag staat nu tijdelijk geboekt op artikel 12 Nog onverdeeld en wordt met de eerste suppletoire begroting 2022 doorverdeeld.
OverigOm de inzetbaarheidsdoelen te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden (budgettair vallend onder het kerndepartement, aansturing door CDS) gereed gesteld.
Capaciteit | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|
NLD SPECIAL OPERATIONS COMMAND AND CONTROL | Opschaalbare expeditionaire stafcapaciteit | Aansturen en coördineren van niet-geplande nationale en/of internationale speciale operaties met een korte reactietijd. |
Composite Special Operations Component Command | Het Nederlandse deel, in een gezamenlijk hoofdkwartier met Belgie en Denemarken, coordineert de Speciale Operaties en inzet van speciale eenheden. | |
DEFENSIE CYBER COMMANDO (DCC) | Cyber Strategisch Element | Levert cybereffecten die bijdragen aan de bescherming van Nederland en de Nederlandse belangen in de wereld. |
Cyber Operational Planning & Liaison(COPL) Element | Levert functionarissen voor een (internationaal) hoofdkwartier. | |
Cyber ondersteuningsteams | Levert teams ter ondersteuning van operaties. |
C. Totaaloverzicht apparaatsuitgaven/kosten
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.816.018 | 6.418.939 | 6.371.929 | 6.376.918 | 6.344.647 | 6.278.154 | 6.269.834 |
Apparaat Kerndepartement | 1.517.171 | 1.563.114 | 1.511.283 | 1.500.539 | 1.491.259 | 1.453.632 | 1.458.967 |
Uitvoeringsorganisaties | 5.298.847 | 4.855.825 | 4.860.646 | 4.876.379 | 4.853.388 | 4.824.522 | 4.810.867 |
Koninklijke Marine | 750.088 | 800.844 | 792.896 | 799.427 | 800.831 | 797.429 | 799.670 |
Koninklijke Landmacht | 1.248.689 | 1.334.288 | 1.360.107 | 1.368.649 | 1.367.954 | 1.369.542 | 1.368.605 |
Koninklijke Luchtmacht | 640.776 | 660.930 | 656.871 | 653.140 | 644.250 | 615.927 | 615.636 |
Koninklijke Marechaussee | 476.448 | 509.757 | 480.032 | 487.328 | 483.915 | 483.765 | 483.306 |
Defensie Materieel Organisatie | 730.808 | 462.154 | 458.427 | 457.532 | 457.438 | 457.476 | 441.986 |
Defensie Ondersteuningscommando | 1.452.038 | 1.087.852 | 1.112.313 | 1.110.303 | 1.099.000 | 1.100.383 | 1.101.664 |
Totaal apparaatsuitgaven | 6.816.018 | 6.418.939 | 6.371.929 | 6.376.918 | 6.344.647 | 6.278.154 | 6.269.834 |